مؤلفه های ستاد رهبری برای تدارک انقلاب سوسیالیستی

سخنرانی مازیار رازی در برنامه تلویزیونی صدای کارگر سوسیالیست
تنظیم و ویرایش: بنیامین و مرتضی

در مورد مشخص کردن وجه اشتراک و وجه تمایز خودمون از سایر جریاناتی که صحبت از حزب و ساختن حزب میکنند لازمه که عموما به چهار مولفه اصلی اشاره بشه این چهار مولفه به این ترتیب است :

مولفه اول: ساختار حزبی
سوال یا ایراد دیگری که گرفته میشود این است که ما صحبت از حزب کارگران سوسیالیست میکنیم پس تکلیف سایر جریانات مانند روشنفکران در این حزب چه میشود؟ آیا خواهان حذف روشنفکران هستیم؟ آیا صرفا میگیم که فقط کارگرانی که در کارخانجات هستند باید در این حزب باشند؟ در پاسخ باید بگویم: خیر، چنین فرضی نیست. ما در درون این حزب دو پدیده‌ایم که با هم وحدت خواهند داشت و با یکدیگر ادغام خواهند شد. یکی کارگر روشنفکران است، کارگران روشنفکران کارگرانی هستند که مغز های متفکر جنبش کارگری هستند، کسانی هستند که در عمل مبارزاتی با آگاهی سوسیالیستی رسیدند، در نتیجه مبارزاتشان به آگاهی رسیدند و بعد به دانش سوسیالیستی دست پیدا کردند. از سوی دیگر ما افرادی داریم به نام روشنفکر کارگر، روشنفکرانی که از تقطه آغازشان مطالعات و تحقیقات مارکسیستی و سوسیالیستی بوده و به لزوم مبارزه طبقه کارگر و به خدمت گذاشتن تمام امکانات خودشان درون طبقه کارگر رسیدند. نه تنها این بلکه از سوی پیشوایان کارگری و از سوی کل طبقه کارگر به رسمیت شناخته شده‌اند. بنابراین، این دو پدیده، پدیده کارگر روشنفکر یعنی رهبران عملی و رهبران طبیعی طبقه کارگر و مغز های متفکر طبقه کارگر با روشنفکرانی که در عمل اثبات کردند، به جامعه و طبقه کارگر که در خدمت خدمت طبقه کارگر گام های برداشته‌اند نشان دادند و در عمل اثبات کردند. اینها با هم تلفیق و ادغام میشوند و بنیانگذاران حزب‌پیشتاز کارگری خواهند بود. بنابراین واضح است که روشنفکران در سابقه روشنفکری یا طبقه متوسط و… به درون مبارزات طبقه کارگر می‌آیند جایگاهی در حزب پیشتاز کارگری دارند اما به شرطی که در عمل نشان داده باشند که غیم‌آب نیستند، که با دسترسی به چهار کتاب و چهار مقاله خود را رهبر جنبش کارگری قلمداد نمیکنند، این را باید در عمل نشان داده باشند و این را هم طبقه کارگر خوب میتواند درک و انتخاب خواهد کردبین روشنفکرانی که در این داستان گام برداشتند.

مولفه دوم: دمکراسی درونی
این است که این حزب باید کاملا یک حزب دمکراتیک باشد و این هم صرفا جنبه تبلیغاتی ندارد، از شرایط عینی دخالت‌گری در جنبش کارگری نشعت میگیرد، واضح است اعضا این حزب و اعضا کارگری حزب برای اینکه بخش‌های از این برنامه سوسیالیستی که بهس رسیدند در این حزب به طبقه کارگر بببرند در درون طبقه کارگر برای اینکه بتوانند به صورت زنده و مستمر در درون طبقه کارگر مبارزه بکنند و به آن نکاتی که ذکر کردم در دخالت‌گری و غیره در تمام رشته های انحام دهند، واضح است که به نظرات متفاوتی ممکن است برسند. و این کاملا طبیعی است، یک خطی را شما پیش میبرید در جنبش کارگری کارائی و خوانائی ندارد. بنابراین این حزب که دارای یک برنامه است برنامه مرکزی خود را متمرکز میکند بر روی تکامل مطالبات کارگری، یعنی در واقع عمل مبارزاتی، چکیده این عمل مبدل میشود به بخشی از برنامه این حزب، یعنی تئوری این حزب بخشی از عمده‌اش، بخش مطالباتی است که از دل جنبش کارگری به درون حزب می‌آید، و این دقیقا بحثی در تمایز با تمام گرایشات و احزاب و کارگری که به اسم کارگر و کمونیست اعلام موجودیت کردند نشان میدهد، که اینها از بالا درواقع تحمیل میکنند شعار ها و مطالباتشان را به جنبش کارگری و به کارگران به عنوان سربازان خادم این رهبری و پیشوا مینگرند، اما در صورتی که حزبی که ما مد نظر داریم، حزبی است که در جنبش کارگری عقاید را از درون این حزب به بالا انتقال میدهد، و تحت تاثیر قرار میدهد این حزب را مطالبات کارگری را تقویت میکند، مطالبات انتقالی و حداقل دمکراتیک و… را از طریق مبارزات زنده است که صیقل میده و به درون حزب میفرستد. خب اگر قرار است این اتفاق بیوفتد باید جایگاه این حزب در نظر بگیرد که قاید مختلف به راحتی و با سهولت بدون اینکه احساس نگرانی بکنند، به وجود بیاد و برای به بحث گذاشتن اختلاف نظرات، بنابراین به رسمیت شناختن حق گرایش و به رسمیت شناختن حق جناح در درون حزب یکی از اساسی ترین و نهم ترین ابزار ساختن این حزب است، در غیاب وجود دموکراسی درونی، در غیاب اینکه جناح های مختلف بتوانند شکل بگیرند و همرزمان خود را به یک نظر متقاعد کنند، این حزب به سرعت منحل خواهد شد. بنابراین حزبی که ما در نظر داریم، حزبی کاملا دمکراتیک است، حق گرایش اعضا خود را برای باز گذاشتن ورود تجارب زنده طبقه کارگر به درون حزب باز میگذارد. و اگر نشود یعنی این حزب یک حزب بوروکراتیک و یک حزب غیرکارگری در اسرع وقت تبدیل میشود.

مولفه سوم: فعالیت مخفی
حزبی است که نه تنها در مسائل روزمره طبقه کارگر شرکت میکند، اما فراتر از این میرود دست میزند به تشکیل کمیته های مخفی عمل در‌کارخانه‌ها با رعایت مسائا امنیتی، دست میزند به ایجاد یک نشریه سراسری مخفی کارگری برای سازماندهی کارگران و تمام زحمتکشان در جامعه، مداخله میکند در مسائل روزمره هر کارخانه و هر محل کار و تجمعی که اعضا شرکت میکند، مداخلاتش هدفمند با سمت و سوی مشخصی است. کمیته های عمل مخفی را تعمیر میبخشد، یعنی کمیته های که در کارخانه ما باقی میماند یعنی با جزر و مد های مبارزات از بین نمیروند، کمیته های کارگری سراسری را متراکم و متمرکز تر میکند، هماهنگی ایجاد میکند بین کمیته های کارخانجات مختلف، که در شرایطی که یک کارخانه دست از کار برداشت، در همبستگی با آن کارخانه یک اعتصاب سراسری در جامعه ایجاد کند. وقتی یکی از فعالین طبقه کارگر به زندان میرود، شرایطی اماده میشود که برای ازادی آن فرد یک اعنصاب سراسری کارگری برای ازادی اون فرد ایجاد بشود. این هماهنگی در واقع رژیم را وادار به عقب نشینی های میکند که در نتیجه اینها اعتماد بنفسی در طبقه کارگر افزایش پیدا میشود، که از بغرنجی مسیر انقلاب کاسته میشود. رادیکالیزم از این لحاظ که در نهایت مبارزه میکند برای اماده کردن خود برای شرایط بحرانی و در شرایط بحرانی سازماندهی سراسری میکند برای اعتصاب عمومی، و رهبری تمام اقشار تحت ستم را بدست میگیرد. و در شرایط بحرانی و شرایط قدرت دوگانه سازماندهی میکند برای مسلح کردن کلیه توده ها و برای تسخیر قدرت، از این زاویه حزبی است که هدفمند تلاش میکند و برای سرنگونی نظام تلاش میکند و تدارکات در این راستا میبیند.

مولفه چهارم: برنامه سوسیالیستی
این است که این حزب باید متکی به یک برنامه باشد، برنامه سوسیالیستی در واقع ستون فقرات این حزب است. بدون برنامه سوسیالیستی این حزب فاقد ارزش خواهد بود، زیرا یک برنامه سوسیالیستی، مسیر خود و مسیر طبقه کارگر را مشخص میکند. این نقشه راه نشان میدهد که قدم های بعدی کجا باید برداشته شود، این برنامه سوسیالیستی نشان میدهد که تسخیر قدرت جگونه باید باشه و پس از تسخیر قدرت چه اقداماتی باید صورت بگیرد. بنابراین از آنجائی که انقلاب سوسیالیستی یک انقلاب آگاهانه هستش یک انقلاب با برنامه و برنامه‌ریزی شده هستش، متکی به علم شناخت جامعه و متکی به مارکسیسم، بنابراین باید برنامه دقیقی تعیین بکند همزمان با تشکیل این حزب.

مفهوم و مؤلفه های حزب پیشتاز کارگری / مازیار رازی

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate