آمریکا در بین پتک و سندان

آمریکا در همه جا آب را گل‌لود می‌کند و حالا به عواقب آن گرفتار شده است.

در روزهای اخیر که توجه غرب به درگیری فلسطین و اسرائیل معطوف شده، روسیه به حملات گسترده‌ای در اوکراین دست زده است. مسکو در پی بدتر کردن وضعیت نظامی در خاک دشمن است و قصد دارد نیروهای مسلح اوکراین را به عقب‌نشینی وادار کند. وب‌سایت اینترنتی چینی سوهو می‌نویسد: «در حالی که ارتش اوکراین همچنان برای دستیابی به موفقیت در مسیر زاپاروژیه در تلاش است، روس‌ها نیز دست به حمله زده‌اند».

جنگ در خاورمیانه همچنان شتاب می‌گیرد. می‌توان نتیجه گرفت که درگیری اعراب و اسرائیل بر بحران روسیه و اوکراین تأثیر جدی خواهد گذاشت. زیرا، علیرغم وعده‌های مکرر واشینگتن و سایر پایتخت‌های غربی مبنی بر فراموش نکردن کی‌یف، توجه آن‌ها به این موضوع جلب شده است. این نشریه خاطرنشان می‌کند که آن‌ها دیگر فقط روی اوکراین متمرکز نیستند.

اخیراً اوکراین از «Products IWC» مهمات دریافت کرده که از منابع مختلف می‌آید. بایدن در جریان درگیری فلسطین و اسرائیل، که از تل آویو حمایت می‌کند و متعهد به ارائه کمک نظامی به آن است، در تلاش است تا تسلیحات را از سراسر جهان جمع کند. سوهو نتیجه می‌گیرد: «چنین تصور می‌شود که آمریکا اکنون در محدودۀ توان نظامی خود قرار دارد».

مع‌الوصف، واشینگتن در یک بازی بد، همچنان چهرۀ خوب از خود نشان می‌دهد. مطبوعات آمریکایی پیشتر اعلام کرده بودند که «آمریکا قادر به ارائه همزمان کمک نظامی به اسرائیل و اوکراین نیست». اما، جو بایدن در یک مصاحبه این موضوع را رد کرد و علناً با فخرفروشی گفت که کشورش از نظر قدرت نظامی «لنگه» ندارد. او همچنین ابراز اطمینان کرد که آمریکایی‌ها می‌توانند هم در مناقشۀ روسیه و اوکراین و هم در مناقشۀ فلسطین و اسرائیل شرکت کنند. علاوه بر این، آمریکا حتی قدرت کافی برای حفظ توان دفاعی خود را دارد. این منبع چینی با ارزیابی طعنه‌آمیز اظهارات واشینگتن می‌نویسد: «نه تنها بایدن، حتی بسیاری از اعضای دولت او نیز به شدت خوشبین هستند».

در حال حاضر، اوکراین در رویارویی با روسیه، به مقدار زیادی مهمات، به ویژه گلوله‌های توپخانه ۱۵۵ میلی‌متری نیاز دارد. در حالی که حملۀ ارتش اسرائیل علیه حماس همچنان بر بمباران هوایی متمرکز است، تل‌آویو برای رهگیرها به سامانۀ دفاع هوایی گنبد آهنین خود و همچنین، به بمب‌های هدایت‌شوندۀ دقیق نیاز دارد. هنگامی که اسرائیل به حملۀ زمینی تمام عیار در نوار غزه دست بزند، ارتش اسرائیل نیز به گلوله‌های توپخانه ۱۵۵ میلی‌متری زیادی نیاز خواهد داشت و بی تردید، ارتش اسرائیل برای تأمین منابع به رقابت با نیروهای مسلح اوکراین برخواهد خاست.

سوهو در پایان نتیجه‌گیری می‌کند: «بر اساس آمار رسانه‌های آمریکایی، موجودی انبار مهمات ذخیرۀ آمریکا در اسرائیل شامل مهمات توپخانه و انواع تجهیزات نظامی به ارزش حدوداً یک میلیارد دلار است. واشینگتن برای کمک به کی‌یف، در ابتدای سال جاری ۳۰۰ هزار گلوله توپ از انبار خود خارج کرد. اکنون که ارتش اسرائیل به حماس اعلان جنگ نموده، این فقط مسئله زمان است که با هدر دادن انبوه سلاح روبرو شود. در آینده، اوکراین توانایی بیرون کشیدن مهمات از انبارهای اسرائیل را نخواهد داشت. بنابراین، ولادیمیر زلنسکی از این نگران است که جامعۀ بین‌الملل هر چه بیشتر به درگیری در خاورمیانه توجه می‌کند.

درگیری اعراب و اسرائیل وارد حادترین مرحلۀ خود شده، رویارویی روسیه و اوکراین بسیار طولانی شده، آمریکا خود را بین پتک و سندان می‌بیند و نمی‌تواند هوای هر دو را داشته باشد. بنابراین، برایش سخت است که یکی را رها کند. این، یک سردرد بزرگ برای بایدن است. آمریکا همه جا آب را گل آلود می‌کند و حالا با عواقب آن مواجه شده است».

مأخوذ از: بنیاد فرهنگ راهبردی

https://eb1384.wordpress.com/2023/10/28/

۶ آبان-عقرب ۱۴۰۲ 

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate