عزه در اتش جنگ می سوزد

عملیات «طوفان الاقصی» حماس علیه اسرائیل در حالی آغاز شد که غزه چندین دهه است زیرفشارو محاصره دولت اسرائیل قرار دارد. 

از ساعات اولیه بامداد شنبه ۷ اکتبر ۲۰۲۳، صدها موشک از غزه به اسرائیل شلیک شد و ده‌ها نیروی مسلح فلسطینی به شهرک‌های اسرائیلی نفوذ کردند.

با در نظر گرفتن تلاش‌های مشترک شین بت، سرویس اطلاعات داخلی اسرائیل، و موساد، آژانس جاسوسی اطلاعات خارجی، و تمام خبرچین‌‌های ارتش اسرائیل،‌ جای تعجب است که هیچ کس در اسرائیل از این حمله خبر نداشت.

جنگ تازه میان حماس و اسرائیل اکنون نزدیک به دو هفته است که نگاه جهان را به خود خیره کرده است. مردم در سراسر دنیا شگفت‌زده شاهد خشونت و جنگ بی‌پایان و سقوط انسانیت به نازل‌ترین سطح خود هستند. خشونت و بی‌رحمی که که نه تنها در غزه و اسرائیل که در سرتاسر جهان هم می‌توان رد آن را دید: در جنگ روسیه و اوکراین، جنگ تسخیر قره‌باغ توسط جمهوری آذربایجان با حمایت ترکیه، حملات ارتش ترکیه به روژآوا و قندیل، یمن، سوریه، افغانستان، عراق، لیبی، و… جنگ‌طلبان و نژادپرستان، که می‌کوشد جنگ و خشونت رابه جوامع بشری تحمیل کنند. 

مبارزه مردم فلسطین و خواستشان برای رهایی از ظلم واشغالگری دولت نژادپرست اسرائیل برحق ومشروع  است ، اما باید توجه داشت که طرفین دعوانه دولت اسرائیل ونه جریان تروریستی حماس ، هیچ ربطی نه به رهایی مردم فلسطین دارند و نه خلاصی مردم اسرائیل از این جنگ و دشمنی .وجود وتشکیل گروههای افراطی اسلامی در واقع بخشی از سناریویست که مبارزه و خواست مردم فلسطین را منحرفکرده است.

غزه زندان بزرگ روباز دنیاست که بیش از دو میلیون و پانصد هزار انسان در آن محبوس اند ، این زندان بدست اسرائیل ساخته شده و زندان بانش حماس و جهاد اسلامیست .

دلایلی که حماس و اسرائیل بار دیگر در حال جنگ هستند، بسیار عمیق‌تر است. درگیری بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها از قبل شدید شده بود، حتی زمانی که در سرخط خبرهای بین‌المللی اثری از آن وجود نداشت.دولت‌های سرمایه‌داری جهان نیز همواره در راستای منافع خود، بنزین روی آتش این جنگ‌ها می‌پاشند تا بیش‌تر شعله‌ور شود. ایران ، ترکیه ، روسیه ، دولت نتانیاهو هرکدام به نحوی از این ماجرا سود می برند.

فارغ از احتمال دست داشتن ایران یا سطح حمایت احتمالی نیروی قدس سپاه از چنین حمله‌ای، تا همین جا مناسبات منطقه‌ای اسرائیل و ایران، در پی وقوع این حمله با تحولی عمیق روبه‌رو شده که می‌تواند تبعات گسترده‌ای هم برای ایران و هم برای سایر نقاط خاورمیانه داشته باشد.

پس از حمله غافلگیرانه حماس به اسرائیل، ارتش اسرائیل وضعیت آمادگی برای جنگ را اعلام کرد و متعهد شد که اسرائیل پیروز خواهد شد. جنگنده های اسرائیل ساختمان های مسکونی، بیمارستان و اردوگاه و همچنین یک مدرسه متعلق به آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل متحد در منطقه خان یونس در جنوب نوار غزه مورد حمله هوایی قرار دادند.

حماس نیز مرتبا در حال توسعه فناوری ابتدایی راکت‌های خود است و در این سال‌ها توانسته برد آن‌ها را به حدی افزایش دهد که شهرهای بزرگ تحت کنترل اسرائیل از جمله تل آویو و حتی بیت‌ المقدس را هم پوشش دهد.در این میان، بیش‌ترین هدف این جنگ‌ها غیرنظامیان و زنان و کودکان است و فقر و آوارگی هرچه بیش‌تر نصیب مردم عادی می‌شود!

درپی قطع جریان آب از سوی اسرائیل حدود نیم میلیون نفر از جمعیت غزه با کمبود آب آشامیدنی مواجه اند و مجبور به نوشیدن آب کثیف و شور شده اند .در سراسر غزه، خانواده ها منابع آبی موجود خود را جیره بندی کرده اند. پس از قطع برق در غزه بیمارستان یمن السعید و پنجمین بیمارستان این منطقه به دلیل کمبود سوخت، تعطیل شد. 

در چنین وضعیتی می‌توان تجسم کرد وضع بهداشت و رسیدگی به حال مجروحان که دم به دم بر تعداد آنان افزوده می‌شود، چگونه است. هیچ چیزی این حد از ستم بر مردم غیرنظامی را توجیه نمی‌کند.

تعطیلی پیاپی بیمارستان های غزه در حالی است که حملات اسرائیل علیه شهروندان بی دفاع فلسطینی ادامه دارد و شمار کشته شدگان ۳۰۰۰ نفر و شمار مجروحین ۱۲  هزار و ۵۰۰ نفر اعلام شده که بیشتر آنها کودکان و زنان هستند.این کشتار گسترده نشان میدهد اسرائیل خط قرمزی برای جنایات خود ندارد.

نشانه ها حاکی از آن است که جنگ به سوی وخیم تر شدن می رود و جنگ زمینی در غزه نیز فاجعه بزرگتری را به همراه خواهد داشت. کوچ اجباری فلسطینیان از غزه و کرانه باختری، پاکسازی قومی و  اعلام جنگ بزرگ در خاورمیانه است و منجر به وخامت اوضاع انسانی خواهد شد .

محاصره غزه از سوی اسرائیل و ممانعت از ارسال مواد غذایی و دارویی مصادق بارز جنایت جنگی و نقض فاحش قوانین و مقررات بین المللی است که باید سریعاً سازمان ملل متحد درباره آن اقدام کند .

اما تاکنون تصمیمات سازمان ملل نشان داده که تمایلی به پایان این جنگ ندارد، آمریکا قطعنامه پیشنهادی به شورای امنیت سازمان ملل برای توقف درگیری ها میان حماس و اسرائیل برای ارائه کمک های بشر دوستانه به غیر نظامیان را وتو کرد و این قطعنامه رای نیاورد 

همه بشریت را به اتخاذ اقداماتی فوری جهت توقف وحشی گری اسرائیلی ها در غزه که تاریخ تاکنون به خودندیده فرا می خوانیم. 

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate