ماشین سرکوب را درهم بکوبیم!

ساختار فاسد و ناکارمد حکومت، فقر فراینده، فشار اقتصادی و اجتماعی، موجب رویارویی مدام مردم با حکومت که اکنون به امری روزمره در ایران بدل گشته و شاهد اعتراضات و اعتصابات گسترده و میلیتانت در میان کارگران و‌ معلمان و بازنشستگان و مردم جامعه هستیم. این امر حکومت را برآن داشته تا با تمام‌قوا و تغییر آرایش نیروهای سرکوبگرش به حالت جنگی و ‌آماده باش دربیاورد. در همین راستا خبرگزاری‌ها در ایران از تغییر نام نیروی انتظامی جمهوری اسلامی به فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی و به دنبال آن تغییر عنوان اختصاری آن از ناجا  به فراجا خبر دادند.

مهدی حاجیان، سخنگوی انتظامی کل کشور، دلیل این تغییر نام را تغییرات ساختاری در نیروی انتظامی اعلام کرد. مدتی پیش در ناجا یک سازمان اطلاعات جداگانه نیز تشکیل شده بود که اکنون با تغییر جدید، نام آن به «سازمان اطلاعات انتظامی کل کشور» تغییر می‌کند. این تغییرات در نیروی انتظامی همزمان با گسترش اعتراضات مردمی در ایران، نسبت به موج گرانی‌ها انجام گرفته است. محمدعلی نوری‌نژاد، معاون هماهنگ ‌کننده نیروی انتظامی، پیشتر گفته بود که در ساختار جدید، پلیس اطلاعات و امنیت عمومی ناجا به دو مجموعه سازمان اطلاعات و پلیس امنیت عمومی تبدیل شده است.

این تغییر ساختار نیروی انتظامی از حدود دو سال و بعد از خیزش آبان ۹۸ مطرح شد و پاییز سال گذشته رسانه‌های ایران از موافقت خامنه ای با این تغییرات خبر دادند. یکی از تغییرات مهم در ساختار جدید تشکیل یک سازمان اطلاعاتی جدید است. به گفته حاجیان با این تغییرات سازمان اطلاعات فرماندهی انتظامی کل کشور شکل گرفته که وظیفه آن تامین امنیت داخلی است. نیروی انتظامی پیش از این واحدی با عنوان پلیس اطلاعات و امنیت عمومی داشت که به دو بخش تفکیک شده و بخش نخست آن به رده سازمان ارتقاء جایگاه یافته است. در ساختار جدید معاونت اجتماعی ناجا به معاونت اجتماعی و فرهنگی تبدیل شده و یک معاونت جدید برای حوزه علوم، تحقیقات و فناوری هم در نظر گرفته شده است که البته منظور حوزه سانسور و ساخت و تهیه ابزار سرکوب شهری است.

روشن است تغییر ساختار نیروی انتظامی با افزایش و گسترش حرکت‌های اعتراضی در سال‌های اخیر مربوط است. حرکت‌هایی که ماموران نیروی انتظامی در صف نخست سرکوبگران آن قرار دارند. ارتقاء نهاد اطلاعاتی ناجا به سازمان، در پی عملی مشابه در  سال ۸۸ در سپاه پاسداران رخ داد، انجام پذیرفته است. سال ۸۸ معاون اطلاعات سپاه پاسداران به سازمان اطلاعات این نهاد ارتقاء یافت و پر رنگ شدن نقش آن در تعقیب و بازداشت‌ها، از جمله در مورد شهروندان دو تابعیتی و فعالان زیست محیطی را به دنبال داشت.

فرماندهی فراجا با تغییرات یادشده از نظر جایگاه سازمانی هم‌رده فرمانده ارتش و سپاه قرار می‌‌‌‌‌‌‌گیرد. گفته می‌شود اگر فرمانده ناجا پیش از این هم ‌رده وزیران دولت بود فرمانده فراجا مانند فرماندهان ارتش و سپاه هم ‌تراز معاون اول رئیس جمهوری خواهد بود. این امر نیروی پلیس کلاسیک شهری را به جزئی از نیروهای تهاجمی تبدیل میکند که زیر نظر ستاد کل نیروهای مسلح اداره میشود و باعث میگردد در جریان سرکوب مردم از نیروها و تجهیزات سازمانی سپاه و ارتش که در واقع کاربرد تهاجمی و ‌جنگی دارند استفاده نماید. این تغییر ساختار در نهایت؛ دکترین جدید جمهوری اسلامی است که خود را برای جنگی تمام عیار با مردم آماده میکند. در روزهای اخیر ما شاهد دور جدید اعتراضات مردم در شهرهای مختلف هستیم که به مراتب رادیکال تر از دفعات قبل است، حکومت نیز از نخستین دقایق با گلوله جنگی اقدام به مقابله کرده است. اکنون مردم و حکومت بخوبی میدانند که دیگر اعتراض و نارضایتی به تامین یک و دو خواسته نیست بحث سر ماندن و رفتن رژیم است، به باور من ما وارد دوره عیان انقلابی شده ایم، دوره ای که مصاف روشن و هدف اول سرنگونی است 

.

حکومتهای سرمایه داری همواره  از نهاد دولت و نیروهای سرکوبگرش برای حفظ ارزش افزوده که ناشی از تولید کارگران جامعه است و ‌توسط صاحبان سرمایه و ابزار تولید غضب شده است استفاده میکنند، اکنون سازمان اطلاعاتی پلیس با اتهام زنی و ‌پرونده سازی برای سخنگویان و فعالین کارگری و معلمین و ‌بازنشستگان و رانندگان اتوبوس و … در پی ایجاد رعب و سعی در ساکت نمودن توده های بپاخواسته است. اما بخوبی میداند که در سراشببی سقوط اند، از آبان ٩٦ و بعد از آن دی ماه ٩٨، تلاشی جمهوری اسلامی و دست و پا زدن حکومت برای بقا به مرحله ی دیگر وارد شد. اکنون نابودی جمهوری اسلامی نه تنها خواست بلکه هدف اکثریت توده های به ستوه آمده از این سیستم است. امروز به واقع مردم جان به لب رسیده حق خود را کف خیابان طلب میکنند و همدیگر را خطاب میدهند که چیزی برای ازدست دادن نداریم مگر زنجیر هایمان. تاریخ نشان داده اگر اراده توده مردم برای تغییر باشد، هیچ سیستم و نیرویی نمی تواند مانع و سد راه آنها باشد. .

١٩ مه ٢٠٢٢ 

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate