آتش زدن قران در سوئد‎

در گفتگویی با ایران اینترناسیونال درباره حادثه آتش زدن قران در استکهلم توسط گروه های راست افراطی گفتم:

۱ قوانین سوئد آز گسترده ترین سطح تساهل و وفادارای در رعایت آزادی بیان در مقیاس دنیا برخوردار است و هم از این رو آتش زدن کتاب های آسمانی از نظر قانونی جرم نیست. همان گونه که عقاید نژادپرستانه نیز جرم محسوب نمی شود . با این همه در این زمینه نیز قانون از پیچیدگی برخوردار است. همزمان قانون منع تحریک و نفرت پراکنی علیه گروه های مردم (اعم از دینی و قومی و نژادی) وجود دارد که آن را جرم می داند. هم از این رو پلیس بلافاصله پس از مراسم آتش زدن قران شکایت نامه ای را علیه گردانندگان این برنامه با تکیه بر این قانون تهیه کرده است.

۲ همان طور که نخست وزیر سوئد یادآوری کرد هر اقدامی که در تخالف با قانون نیست، به معنای مناسب بودن آن نیست. این اقدام اشکارا یک تحریک نژادپرستانه علیه مسلمانان (آنهم در آستانه تصمیم گیری در باره عضویت سوئد در ناتو) است که نه تنها خشم ترکیه که تهدید کرده عضویت سوئد در ناتو را وتو خواهد کرد بلکه بسیاری از دیگر کشورهای اسلامی را برانگیخته است. همچنین بخش مهمی از رهبران سوئد و جهان آن را محکوم کرده اند.

۳ این اقدام تحریک آمیز نژادپرستانه در سطح سوئد تنها به تشدید تنش های قومی و دینی بین جامعه اکثریت و اقلیت های مهاجر مسلمان منجر شده و به قطب بندی بیشتر و رشد افراط گرایی منجر خواهد شد.

۴ در سطح بین المللی نیز به بهره برداری فناتیسم اسلامی منجر خواهد شد.

۵ شخصا این اقدام را هم از موضع ضد نژادپرستی محکوم می کنم و هم آنرا یادآور عصر آتش زدن کتاب ها در قرون وسطا می دانم.

۶ در عین حال دامن زدن به تعصبات دینی اسلامی (که پیشتر در میان مسیحیت و یهودیت نیز شاهد بوده ایم) را محکوم می کنم. این تلاشی است به قصد تبدیل باورهای دینی همچون باوری شخصی به هست و نیست آدمی و بهره برداری از آن برای رواج نابردباری و جنگ افروزی هایی که در تاریخ به کرات شاهد آن بوده ایم. مشخصا اسلام گرایان و رهبران بسیاری از کشورهای اسلامی آشکارا از این حادثه برای بهره برداری سیاسی و دامن زدن به این تعصبات نقش ایفا می کنند.

۷ این واقعیت که در بسیاری از کشورهای مسلمان از جمله در ایران حتی دگراندیشی با مجازات مرگ روبرو می شود و جمهوری اسلامی ایران سابقه طولانی در سوزاندن کتاب داشته است، مضحک است که به نارواداری دیگران اعتراض می کنند و با به کار گیری استانداردی دوگانه به رفتارهای مشابه یا نابردباری در برابر دیگر ادیان در غرب واکنش نشان می دهند.

۸ البته گروه های اقلیت مسلمان در سوئد نه تنها به دلیل میراث فرهنگی پیشین، بلکه به دلیل نفس اقلیت مسلمان مهاجر تبار بودن احساس تبعیض و تحقیر و مغبونیت کرده و این رفتارها را بخشی از گسترش فرهنگ نژادپرستی و نابردباری در جامعه می دانند.

۹ از این رو واکنش همه ضد نژادپرستان که خواستار گسترش رواداری هستند با اعتراضات کشورهایی که خود مظهر نارواداری هستند تفاوت دارد.

۱۰ از این رو مبارزه فعال علیه نژادپرستی اش همراه با تلاش برای کاهش

تعصبات دینی بخشی از راه تنش زدایی در میان گروه های گوناگون است

 

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate