مهاجرت توده وار از ایران و دلایل و پیامدهای آن

مهاجرت توده وار از ایران و دلایل و پیامدهای آن

گفتگوهای رادیو فردا و ایران اینترناسیونال با مهرداد درویش پور

در این گفتگوها دلایل فمینیزه شدن روز افزون مهاجرت را توضیح دادم. از جمله گفتم فمینیزه شدن هرچه بیشتر مهاجرت در دهه های اخیر به معنای افزایش میزان مهاجرت زنان چه به دلایل تحصیلی، شغلی، ازدواج و چه به دلایل سیاسی و اجتماعی در سطح جهان است. این روند در ایران با گسترش تبعیض جنسیتی و زن ستیزی کم نظیر حکومت اسلامی و کاهش بخت زندگی درخور شان انسانی به ویژه برای زنان ایرانی بالا گرفته است. همچنین اشاره کردم فروکش نسبی جنبش زن، زندگی، آزادی می تواند به گسترش موج تازه تری از مهاجرت به ویژه زنان و جوانانی منجر شود که سطح توقع بالاتری از زندگی داشته و مهاجرت آنان بخشی از “استراتژی ترک” همچون اعتراض به شرایط موجود و نومیدی از امکان تغییر به شمار می رود. همچنین به چرایی روند معکوس مهاجر پذیری در کشورهای عربی در منطقه و گریز روز افزون مهاجرت توده وار از ایران پرداختم. گفتم در حالی که کشورهای عربی منطقه در پی تبدیل شدن به قطب های تازه جذب سرمایه و مهاجر بدل شده اند ایران روند معکوسی را دنبال کرده و مهاجرت از آن به امری “توده وار” بدل شد که خود منابع تحقیقی ایران است و کوچکترین موفقیتی در جذب مهاجر ندارد و رفتار آن با مهاجران افغانستانی نیز به گونه ای است که آنها نیز در صورت امکان دسترسی به شرایط بهتر خواستار مهاجرت از ایران هستند. در توضیح بی میلی ایرانیان مهاجر به بازگشت به ایران که هفت برابر کمتر از نرخ عمومی بازگشت متوسط مهاجران در جهان به سرزمین های مادری شان است به نقش نارضایتی از وضع اقتصادی، فساد، استبداد سیاسی، هنجارهای دینی و نومیدی از بهبود شرایط و فقدان امینت اشاره کردم. درپایان توضیح دادم این تصور که حکومت با راندن نیروی کیفی جامعه از ایران می تواند با بسته تر کردن فضای کشور، ایران را از معترضان تهی کرده و مردم را به تمکین وادارد، خیال خامی بیش نیست. جنبش زن، زندگی آزادی نشان داد پی درپی نسل های تازه تر با چالش و قیام علیه ارزش های حاکم حکومت را نشانه می روند.

این تصور که مهاجران ایرانی با مهاجرت پیوندشان با سرزمین مادری قطع شده و فاقد منشا اثر خواهند بود خیال خامی بیش نیست. تحقیقات نشان می دهد تمایل ایرانیان به عدم بازگشت به کشور به دلیل استبدادی سیاسی، بی افقی از امکان بهبود اوضاع و زندگی در خور در ایران است. وگرنه ایرانیان مهاجر دیاسپورای بسیار نیرومندی را در جهان تشکیل داده اند که توان آنان را در سطح یک “خرده کشور” بدون سرزمین و حاکمیت افزایش داده است. بخش بزرگی از آنان به موفق ترین گروه های مهاجر تبار در غرب بدل شده و در زمینه های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، هنری ، علمی و اجتماعی رشد چشمگیری کرده اند. با این همه ایرانیان مهاجر نه تنها نسبت به تحولات ایران و سرزمین مادری خود بی تفاوت نمانده اند بلکه جنبش زن زندگی آزادی نشان داد آنها به یکی از عوامل موثر فشار بر جمهوری اسلامی از طریق اعتراضات خود در غرب بدل شده اند و در آینده نیز در تحولات سیاسی ایران نیز اثرات محسوس خود را خواهند داشت. در صورت تغییر نظام نیز اکثریت آنان همچون همه جای جهان به سرزمین مادری باز نخواهند گشت. با این همه بخش قابل توجه تری به ایران بازخواهند گشت. ایرانیانی هم که به کشور بر نمی گردند با فعالیت های بیناملی (ترانس ناسیونال) در حوزه اقتصادی، علمی و فرهنگی و اجتماعی تاثیرات شگرفی در رشد دمکراتیک آینده کشور خواهند داشت. هم از این رو سیاست حکومت در این زمینه نه تنها باشکست روبرو شده بلکه در عمل ایرانیان خارج از کشور را به بخشی از فعال ترین مخالفان خود بدل ساخته است که به مبارزه خود علیه نظام استبدادی ایران ادامه خواهند داد.

لینک گفتگو با رادیو فردا از دقیقه ۲۵ و ۳۰ ثانیه تا ۳۳. .
https://www.radiofarda.com/a/32338078.html

لینک های گفتگو با ایران اینترناسیونال

https://mobile.twitter.com/IranIntl/status/1640786547137019904?fbclid=IwAR3mszU0CPemAmXbfDELycK8Ttd_i1aZmwPloM4sJTz7juuZh7FlHN-eNY4

لینک کامل گفتگو ایران اینترناسیونال با مهرداد درویش پور، آسیه امینی و سعید پیوندی

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate