مفهوم اعتصاب

پرسش و پاسخ کوتاه کارگر پیشتاز با مازیار رازی
مفهوم اعتصاب

#کارگر_کارگر_اعتصاب_اعتصاب
کارگر پیشتاز:
امروز ما شاهد اعتصاب معلمان، اعتصاب مغازه داران، اعتصاب دانشجویان دانشگاه ها و حتی بازاریان هستیم. پس چرا انقلاب صورت نمی گیرد؟

مازیار رازی:
در ابتدا باید مفهوم شعار کارگرـاعتصاب روشن شود. منظور از طرح این شعار به مفهوم اعتصابات عمدتاً مغازه داران و بازاریان و دانشجویان و معلمان نیست. گرچه هر کدام از این اعتصابات مفید و پر اهمیت بوده و همبستگی بین این صنوف را با اعتراضات خیابانی نشان می دهند، اما هیچیک تعیین کننده برای سرنگونی نظام سرمایه داری نیستند. منظور ما، اعتصاب کارگران در صنایع بزرگ مشخصاً صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و غیره است. این صنایع شریان های اصلی و تعیین کننده اقتصاد سرمایه داری ایران را مختل کرده و نظام را در بحران اقتصادی فرو می برد. منابع مالی دستگاه سرکوب و اختناق محدود شده و بحران اقتصادی عمیق تر می شود. این بحران اقتصادی به سرعت بحران سیاسی هیئت حاکم را بدنبال خواهد آورد.
انقلاب سوسیالیستی زمانی تحقق می یابد که بحران سیاسی در هیئت حاکم چنان عمیق باشد که قابلیت حاکمیت و سرکوب را از دست بدهد. در کنار این عنصر اعتراضات خیابانی و اعتصابات کارگری همراه با حضور یک رهبری انقلابی مورد اعتماد و تایید معترضان خیابانی است که آغاز یک انقلاب کارگری را نشانه می زند.

کارگر پیشتاز:
کارگران صنایع بزرگ مانند نفت و پتروشیمی از موقعیت مالی ممتازی نسبت به سایر کارگران برخوردارند و اعتصاب نمی کنند. پس چگونه می توان روی آن حساب و کتاب باز کرد؟

مازیار رازی:
این درست که بخشی از کارگران در قیاس با سایر کارگران در موقعیت مالی بهتری قرار گرفته اند و احتمالا دست به اعتصاب نخواهند زد. اما در میان همان کارگران صنابع بزرگ مانند شرکت نفت، نیروی عظیمی از کارگران پیمان کار هستند که موقعیتشان با کارگران ممتاز متفاوت است. از اینرو این بخش که اکثریت کارگران را تشکیل می دهند رادیکال تر از سایرین هستند و آماده اقدام علیه نظام سرمایه داری اند. برای نمونه به بیانیه «شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت» رجوع کنید، رادیکالیسم و حمایت این بخش از کارگران را مشاهده خواهید کرد.* ما می توانیم برای این بخش از کارگران صنایع بزرگ ایران حساب و کتاب باز کنیم!

فراموش نکنیم که سرنگونی نظام سرمایه داری شاه توسط دست های پرتوان کارگران شرکت نفت در بهمن ۱۳۵۷ و اعتصاب عمومی دو ماهه کارگران، تحقق یافت. این اعتصاب عمومی در پیوند با اعتراضات خیابانی چندین میلیونی سایر اقشار اجتماعی منجر به سرنگونی شاه شد.

کارگر پیشتاز:
برای جلب این بخش از کارگران چه باید کرد؟

مازیار رازی:
در ابتدا باید طرح شعار اعتصاب عمومی در میان کارگران رادیکال صنایع بزرگ برای پیوستن به اعتراضات خیابانی از طریق تنها حربه تعیین کننده یعنی اعتصاب عمومی (حتی در ابتدا کوتاه مدت و یا مقطعی)، طرح و تبلیغ شود. ما باید از کارگران پیشتاز در سایر صنایع به ویژه کارگران صنایعی که در پیش اعتصاب کرده و در مقابل دولت سرمایه داری مقابله کرده اند، درخواست کنیم که هر چه زودتر مطالبه اعتصاب عمومی را اعلام کنند و خود تدارکات لازم را برای اعتصابات کارگری فراهم آورند.
برخی از کارگران پیشتاز استدلال می کنند کارگران و فرزندان شان در میان معترضین خیابانی حضور دارند و در نتیجه نیازی به اعتصاب عمومی نیست زیرا شرایط آن آماده نیست. این استدلال که فرزندان و اعضای خانواده کارگران در اعتراضات حضور فعال دارند، اما توجه به این موضوع نمی کند که اعتصابات کارگری برای مختل کردن نظام سرمایه داری است و نه همبستگی صرف با اعتراضات خیابانی. در واقع، تنها همبستگی معتبر و تاثیر گذار کارگران پیشتاز با اعتراضات خیابانی، تدارک برای اعتصاب عمومی و مختل کردن اقتصاد نظام سرمایه داری را تضمین خواهد کرد. کارگران پیشتاز تنها با طرح و تبلیغ و تدارک برای تحقق مطالبه اعتصاب عمومی است که نقش تاریخی خود را ایفا خواهند کرد.

۱۱ مهر ۱۴۰۱
#کارگر_کارگر_اعتصاب_اعتصاب
ضمیمه
*بیانیه اعلام حمایت از اعتراضات مردم به جان آمده و علیه سرکوبگریهای حکومت
ما کارگران رسمی شاغل در بخش های عملیاتی نفت قتل مهسا امینی را که حقیقتا هشداری به همه ما مردم بود، و با هیچ دلیلی قابل توجیه نیست، شدیدا محکوم میکنیم. چنین جنایت و جنایاتی قلب همه ما را بدرد آورده است.
ما حمایت قاطع خود را از اعتراضات مردمی در کف خیابان اعلام میکنیم و خود بخشی از همین مردم هستیم که بیش از چهل سال است زندگی و کرامت انسانی مان بدست حاکمیت مستبد و ضد بشر پایمال شده است. از جمله همین امروز وضع معیشت به جایی رسیده است که هیچ تامین و شرایط قابل تحملی برای ما مردم نمانده است. ما خود شاهد بودیم که وقتی جمع شدیم و پیگیر مطالباتمان شدییم، همکارانمان را دستگیر کردند و برایشان پرونده تشکیل دادند.
ما دیگر به ادامه این شرایط برده وار زندگی و کار تن نمیدهیم. ما اولتیماتوم داده بودیم که اگر به خواستهایمان پاسخ داده نشود با خانواده ها به خیابان خواهیم آمد و حالا نه فقط مطالباتمان جواب نگرفته است، بلکه حاکمان اعتراضات ما مردم را دارند با سرکوب و گلوله پاسخ میدهند. با گشت ارشادشان به جان مردم افتادند و مهسای ما را به قتل رساندند و این شتری است که پشت در خانه هر کدام از ما خوابیده است. قدرت ما در اعتصاب سراسری و متحد ماست. ما ضمن اینکه همان مردمی هستیم که در تجمعات خیابانی حاضر میشویم و شعار زن، زندگی، آزادی سر میدهیم، اخطار میدهیم که اگر سرکوبگری ها ادامه یابد، اگر همه دستگیر شدگان آزاد نشوند، اگر به فضای پادیگانی در خیابانها و در شهرها و در محیط های کارمان پایان داده نشود و اگر معیشت و کرامت ما به ما بر نگردد همانطور که قبلا نیز اعلام کردیم دست از کار خواهیم کشید و این بار با خانواده هایمان و همراه مردم تجمع خواهیم کرد. دست از سرکوب و جنایت بردارید. معیشت، منزلت، حق مسلم ماست.
بخشی از کارکنان رسمی شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate