مقدمه‎ای بر ترجمۀ فارسی، تــزهائی در بـارۀ طفیلی‎گری

مقدمهای بر ترجمۀ فارسی، تــزهائی در بـارۀ طفیلیگری

اولین حزب کمونیست ایران به رهبری آوتیس سلطانزاده تحت تاثیر انقلاب اکتبر شکل گرفت و عضو انترناسیونال سوم (کمینترن) شد. پس از شکست موج انقلاب جهانی ۱۹۲۳ ۱۹۱۷ که دنیا را تکان داد، استالینیزم بر ویرانههای انقلاب اکتبر خود را تحکیم بخشید و شروع به قتلعام پیشقراولان پرولتاریای جهانی کرد. به سبب رابطۀ فیزیکی که حزب کمونیست ایران با حزب کمونیست شوروی داشت، کمونیستهای “ایرانی” نیز توسط ماشین سرکوب استالین سر بر خاک فرو افتادند. یکی از گرامیترین آنها تئورسین برجستۀ جنبش کمونیستی آوتیس سلطانزاده بود. این مسئله باعث شد یک گسست در سنتهای کمونیستی و پرولتری در فضای سیاسی ایران بوجود بیآید.

بعد از آن تاریخ، تاریخ چپ ایران، تاریخ چپ دستگاه سیاسی سرمایه بوده است. به سبب تسلط بلامنازع چپ سرمایه بر فضای سیاسی ایران و نبود سنت‌های کمونیستی و پرولتری، رفتار، کردار، اخلاقیات و پرنسیپهای فضای سیاسی ایران، انعکاسی از ارزشهای چپ سرمایه بوده است.

 

شرط پیشروی مواضع انترناسیونالیستی در فضای سیاسی ایران، جاافتادن سنتها و پرنسیپهای انترناسیونالیستی و پرولتری است. در مقابل نفوذ ایدئولوژیهای بورژوائی و خرده بورژوائی، باید تلاش برای تحکیم ارزشهای پرولتری که انعکاسی از آگاهی طبقاتی پرولتری است، به بخشی از وظایف خستگی ناپذیر انترناسیونالیستها تبدیل شود. درس آموزی از تجربیات دیگر انترناسیونالیستها، که تاریخا و ارگانیک ریشه در جریانی دارند که در سیاهترین دورۀ ضد انقلاب از مواضع کمونیستی دفاع کردهاند برای دیگر انترناسیونالیستها حیاتی بوده و است. در راستای انتقال این تجربیات است که تزهائی در بارۀ طفیلیگری را ترجمه کرده‌ایم و امیدواریم گامی در راستای تحکیم سنتهای پرولتری و کمونیستی باشد.

کتابچه را از سایت صدای انترناسیونالیستی دانلود کنید.

سایت:

www.internationalistvoice.org 

ایمیل:

contact@ internationalistvoice.org

تلگرام:

https//t.me/intvoice

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate