زلزله ترکیه و سوریه فاجعه ای که حرص و ولع سرمایه داری در آن سهم عظیم را دارد

زلزله ترکیه و سوریه فاجعه ای که حرص و ولع سرمایه داری در آن سهم عظیم را دارد

در اوایل صبح دوشنبه ۶ فوریه، زمین لرزه ای ویرانگر خاورمیانه را لرزاند. زمین لرزه ۷.۸

ریشتری  با کانون آن در غرب غازیانتپ در منطقه آناتولی ترکیه، قوی ترین زمین لرزه ای است که در دوران مدرن دراین کشور به وقوع پیوست. زمین لرزه اولیه و صدها پس لرزه آن در جنوب شرقی ترکیه و شمال غرب سوریه ویرانیهای عظیمی بر جای گذاشته است. تاکنون بیش از هفده هزار نفرجانشان را از دست داده اند، دهها و صدها هزار نفر زخمی ،  یا در زیر آوار مانده، یا به دلیل ویرانی خانه و کاشانه در خیابانها در سرمای شدید بسر می برند. این زمین لرزه مهیب در شرایطی صورت گرفت که  کارشناسان زلزله در ترکیه هشدار داده بودند و حتی سال‌ها پیش پروژه‌ای را برای منطقه‌ های پرخطر از جمله همین مرکز زمین‌لرزه‌ اخیر آماده کرده‌ بودند، اما پروژه‌شان توسط مقامات ترکیه رد شد.

وضعیت دردناک زلزله زدگان دل هر انسانی را به درد می آورد، ابعاد این فاجعه بزرگ انسانی روز بروز بیشتر میشود. مثل همیشه در مورد چنین تراژدی‌هایی، ممکن است علت اولیه آن منشأ طبیعی داشته باشد،  اما میزان بالای کشته شده ها و ویرانی و تخریب عظیم و رنج و درد ناشی از آن ساخته دست انسان و مناسبات حاکم بر جامعه سرمایه داری است. تصاویر هولناک فرو ریزی ساختمانها در رسانه ها نشان ازعدم استانداردها و مال اندوزی و بساز وبفروش و پر کردن جیب سرمایه داران میدهد. رسانه‌های اجتماعی مملو از صحنه‌هایی از فرار مردم از خانه‌های خود و دویدن برای نجات جان خود می باشد زیرا پایه‌های ساختمان‌های اطراف آنها مانند چوب کبریت فرو می ریزد. میزان تخریب ناشی از زلزله صرفاً با بزرگی وشدت آن توضیح داده نمی شود. سودجویی، فساد و جنگ های منطقه ای و داخلی دست به دست هم داده تا زمین لرزه ای  را که مدت ها مورد انتظار بود به یک فاجعه عظیم انسانی تبدیل کنند.

بدیهی است که در سوریه سالها جنگ داخلی و نیابتی، کشتار، خرابی ها و ویرانیهای عظیم  توسط رژیم اسد، جمهوری اسلامی، ارتش اشغالگر ترکیه ، داعش ، فرقه های ماقبل تاریخ جهادی و قدرتهای بزرگ، مردم را به روز سیاه نشانده و بویژه در مقابل زلزله وسایر بلایای طبیعی و قابل پیشگیری آسیب پذیر کرده  است.

اما در ترکیه، رژیم و شرکت‌های ساختمانی خصوصی سودجو با سیستم عظیمی از فساد در بخش ساخت و ساز و رابطه آنها با هزاران رشته به دولت در فاجعه‌ای که در انتظار وقوع آن بودند دست به دست هم دادند و این فاجعه را آفریدند. در این بین دستان خونین اردوغان در سراسر این  فاجعه دیده می شود. اردوغان در تمام طول دوران تصدی خود به عنوان شهردار استانبول، و به ویژه به عنوان نخست وزیر، روابط نزدیکی با صنعت ساخت و ساز ترکیه برقرار کرد. عین همین بلا در زلزله کرمانشاه توسط مافیای بساز و بفروش در رژیم ضد بشری جمهوری اسلامی روی داد و خانه هایی که با کمترین استانداردها و با مصالح ارزان برای سود دهی ساخته شده بودند بر سر مردم آوار شد.

در حالیکه مردم بشدت از عدم حضور کمکهای دولتی شکایت میکنند دولت اردوغان به جای امداد رسانی فوری به مردم آسیب دیده اعلام وضعیت فوق العاده در منطقه که عمدتا کرد نشیتن است را کرده و هرگونه خبر رسانی را ممنوع کرده است. ارتش  ترکیه در ساعات اولیه روز سه شنبه منطقه اطراف شهر تل رفعت که از سال  ۲۰۱۸ زمانی که ترکیه عملیات فرامرزی را برای کنترل عفرین آغاز کرد پناهگاهی برای آوارگان کرد بود را گلوله باران کرد و این حمله در زمانی صورت گرفت که هزاران نفر در زیر آوار مانده اند و منتظر رسیدن تیم‌های امداد و نجات درسرمای زمستان بودند. در ایران نیز رژیم سرکوبگر جمهوری اسلامی در زلزله خوی که روز ۸ بهمن اتفاق افتاد به جای امداد رسانی، نیروی ضد شورش را به خیابانها آورد و با ماشین آبپاش در سرمای سوزان به مردم حمله کرد.

تأثیر هولناک این فاجعه کاملاً قابل کنترل و پیشگیری، گواهی دیگری بر جنون و ظلم سرمایه داری و حکومتهای ضد مردمی است. مردم به معنای واقعی کلمه توسط حاکمان مرتجع و سودجویی بورژوازی خونخوار از زندگی و هستی ساقط می شوند.  صدها هزار نفر حتی از فوری ترین کمک ها محروم و در شرایط سخت زمستان منتظر همبستگی هستند. باید با ایجاد نهاد های مردمی همبستگی های بزرگ و کمک رسانیها به مردم آسیب دیده را سازماندهی کرد.

ما با اندوه فراوان زلزله ویرانگر و مرگبار در ترکیه  و سوریه را به بازماندگان و قربانیان آن تسلیت میگوییم و از صمیم قلب با آنها همدردیم. 

کمیته مرکزی سازمان راه کارگر

۸ فوریه ۲۰۲۳

 

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate