نَفعِ “تاریخ تولد لاکچری” برای بورژوازی ایران!

در ایران تاریخ تولد لاکچری بخصوص در سه سال گذشته به یک تِرند تبدیل شده است. به این معنا که والدینی تصمیم میگیرند جَنینی که رُشد اش کامل نشده را با سِزارین، عمل جراحی و چند روش مختلف  بطور غیر طبیعی در تاریخ ۹/۹/۱۳۹۹ یا در تاریخ تولد پدر و مادر و تاریخ های خاص، از رَحَمِ مادر بیرون بکشند. این پدیده به تاریخ تولد ” لاکچری” معروف و فراگیر شده است که دو سال پیش و پارسال هم در ۸/۸/۹۸ ترافیک بسیار زیادی در بخش زایمان بسیاری از بیمارستانهای کشور بوجود آورده بود..

امسال اما بدلیل شرایط کرونا این موضوع در شبکه های اجتماعی سر و صدای بیشتری به پا کرده است. هستند کسانیکه که در همین روزهای ترافیک بدلیل عدم دستگاه اکسیژن برای زنده ماندن از  کرونا اعضای خانواده شان را از دست داده اند و به این امر معترض اند که چرا مسئولین جلو اینکار غیر ضروری را نمیگیرند که همچین ترافیکی بوجود نیاید و دستگاههای اکسیژن به زایشگاه ها انتقال داده نشود. این مادران میتوانند صبر کنند که بطور طبیعی و سلامت تر زایمان داشته باشند و در این شرایط همچین ترافیکی را بوجود نیاورند.

بدلیل اینکه زایمان زودرس میتواند به سلامت نوزادان و مادران آسیب جدی برساند تعداد کمی از متخصصین با انصاف و انسان دوست این حوزه،  به خانواده ها هشدار داده اند که زایمان زودرس با سزارین یا بیرون کشیدن جنین به روشهای مختلف دارو و عمل جراحی که پروسه رشد جنین کامل نشده آسیب جدی به جنین / نوزاد میزند و حتی میتواند مرگ نوزادان را افزایش می‌دهد.

اما طبیعتا صدای این چند پزشک انسان دوست که از خیر پول و سود حاصله از این مسئله گذشته اند به جایی نمی رسد. بدلیل اینکه هشدارهایشان در رسانه های مِین ستریم ( جریان اصلی) منتشر نمیشوند و اگر این رسانه ها احیانا نَقَبی بهش بزنند بصورت گُذری و خبری بهش اشاره میکنند.

میلیاردها تومان سود حاصل از عمل های جراحی برای این نوع زایمان های زودرس در بخش دولتی و خصوصی بدست می آید. برای دولت، بیمارستانها، بانکها و تمام ادارات تجاری دیگر که از قِبَلِ این نوع زایمان ها نفع میبرند، سود مالی مهمتر از سلامت جنین / نوزاد و مادر است و بهمین دلیل است که دولت و نظام پزشکی این پدیده را غیر قانونی اعلام نمیکنند.

پُشت این ” تولد لاکچری” سود هنگفتی خوابیده است و بهمین دلیل دولت نه فقط جلو آن را نمیگیرد بلکه برای آن نیز تبلیغ میشود. ویدئوهایی از بیمارستان های خصوصی گاندی و اقدسیه تهران، شیراز، اصفهان و امثالهم منتشر شده که در آن اتاقهای لاکچری برای این منظور با قیمتهای هشتاد میلیون تومانی برای یک شب به اضافه تزئینات چهار میلیون تومانی بادکنک و عروسک را به نمایش گذاشته اند.

ترافیک بیمارستان و واکنش خانواده های کرونایی به این موضوع آنچنان زیاد بوده که دولت گفته که به اداره مربوطه اعلام کرده تاریخ تولد تمام متولدین این سه هفته را همان تاریخ لاکچری بزنند. هنگام مراجعه این والدین برای تنظیم شناسنامه، سازمان ثبت احوال اعلام کرده ما تاریخ صدور شناسنامه را روز ۹/ ۹/ ۹۹ میزنیم نه تاریخ تولد.

این بازی های دولت فقط بها دادن و قبول این پدیده لاکچری بودن است. طبیعتا سال بعد هم همین داستان برقرار خواهد بود.

در این میان هم بعضی ها که از این وَر بام افتاده اند میگویند این حق والدین است که چگونه نوزادشان را بدنیا بیاورند و نباید آزادی آنها را سَلب کرد.

متاسفانه این عده این موضوع را هم مثل بسیاری موضوعات دیگر از قبیل آزادی مطلق به کودک به غلط  برداشت کرده اند و همین امر باعث آسیب های جدی فیزیکی و روانی به کودکان و نوجوانان و کل خانواده ها شده است.

والدین نباید این حق را داشته باشند که سلامت یک جنین را بخاطر تاریخ تولد لاکچری به خطر بیندازند. جنین نمی تواند از خودش دفاع کند و این وظیفه دولت است که قوانینی را در ضدیت با این رفتارهای خطرناک وضع کند. اگر والدینی که از سلامت روانی برخوردارند و میخواهند بهردلیلی به خودشان آسیب برسانند بشرطی که آسیبی به دیگران و اجتماع نزنند و یا حتی بعنوان مثال اتانازی کنند( خودکشی زیر نظر پزشک)  این حق را دارند. اما حق ندارند سلامت کودک بی دفاع را به خطر بیندازند.

این ماهیت سیستم سرمایه است که چه در ایران و شرق و چه در غرب به انواع مختلف سلامت انسان را به بازی گرفته اند.

تنها یک سیستم حکومتی قادر به جمع کردن این مناسبات غیر انسانی و چندش آور است که اولویت ش سلامت شهروندان و جامعه و محیط زیست باشد نه فقط سود و سرمایه.

سوسیالیسم و حاکمیت شورایی تنها سیستمی است که تمام مناسبات غیر انسانی را جارو خواهد کرد و جامعه ای بر مبنای انسانیت را پایه ریزی میکند.

بختیار پیرخضری

 یازده آذر ۹۹ برابر با دوم دسامبر ۲۰۲۰

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate