باز هم نژاد پرستی رو به کارگران افغان!

این اولین بار نیست که مهاجران افغان در ایران تحقیر، شکنجه و به قتل می رسند. مردم افغانستان باید متوجه این نکته مهم باشند که تمام این رفتارهای نژادپرستانه توسط جمهوری اسلامی بر روی کارگران و مهاجران افغان اعمال میشود. حتی اگر موردی هم توسط زورگیران و قاچاق چیان غیر حکومتی صورت بگیرد، به این دلایل که در زیر توضیح میدهم باعث و بانی اصلی اش جمهوری اسلامی است. یک: مامورین مرزی دهها کارگر افغان را در مرز ایران و افغانستان به رودخانه می اندازند و آنها را غرق میکنند. دو: به ماشینی که مسافران افغان در آن هستند، رگبار میکنند و آنها را به قتل می رسانند. سه: چهارصد هزار کودک افغان اجازه تحصیل را در مدارس ایران ندارند. چهار: پیوند عضو بدن در بیمارستان های ایران به افغان ها ممنوع است. پنج: بر خلاف تمام قوانین مهاجرتی، مهاجران افغان در ایران هیچگونه حق و حقوقی ندارند. شش: شهرداری اصفهان در ورودی پارک صفه مینوسید “ورود سگ و “افغانی ها” ممنوع است. هفت: در صدا و سیمای ج – اسلامی براحتی حرفهای نژادپرستانه بر علیه افغان ها، عربها، لُرها، ترکها و ….. زده میشود.
هشت: روی بعضی از استخرها مینوسیند ورود “افغانی ها” ممنوع. نه : آواز نژادپرستانه بر علیه افغان ها ساخته میشود و به خواننده وعواملش کاری ندارند. ده : اگر یک زن ایرانی با یک مرد افغان ازدواج کند، فرزندشان شهروند ایرانی محسوب نمیشود و اجازه تحصیل و …. را ندارد.
و دهها مثال وقیحانه دیگر که اگر بنویسم شان چندین صحفه را پر میکند.
خوب عزیزان افغان، با وجود این همه جنایت که از جانب جمهوری اسلامی بر مهاجران افغان در ایران اعمال میشود، براحتی ثابت میشود که تمام تحقیر ها، خشونت ها و قتل ها، مستقیم توسط مزدوران ج اسلامی صورت میگیرد و یا غیر مستقیم در آن نقش دارند. فقط دو مورد این رفتارها کافی است که در جامعه نژادپرستی را ترویج کرد و دست نژادپرستان را برای اذیت و آزار شهروندان افغان باز گذاشت. البته اگر حکومتی تبلیغات ضد نژاد پرستانه نکند و قوانین سختگیرانه برای اذیت و آزار مهاجران توسط نژادپرستان نداشته باشد، خود تبلیغ نژادپرستی است.
علیرغم ترویج نژادپرستی توسط جمهوری اسلامی اما فضای عمومی جامعه در قاعده اصلا اینگونه نیست و برخورد عمومی مردم بخصوص در این چند سال اخیر با افغان ها بسیار متفاوت از رفتار وقیحانه حاکمیت و نیروهایش است. قطعا فاشیست های فارس و ایرانی هم اگر بتوانند شهروندان افغان را اذیت و ازشان اخاذی میکنند و بخصوص در گذشته موارد زیادی رخ داده بود. یا برایشان جوک بسازند، مزاحم تلفنی و نگاه های از بالا و تحقیر آمیز و …. . اما فضای عمومی جامعه در رفتار با مهاجران افغان آسمان با زمین با رفتار حاکمیت تفاوت دارد.
رفتارهای فاشیستی حاکمیت باعث شده که دید بخش قابل توجهی از افغان ها نسبت به ایرانی ها منفی باشد. همین مدتی پیش در کمپی در یونان دهها پناهجوی افغان با قمه و چاقو چندین بار به پناهجویان ایرانی حمله و تعدادی را زخمی کردند. تعدادی از پناهجویان ایرانی به خاطر حفظ جان شان از کمپ بیرون رفتند و در خیابان های آتن می خوابیدند. متاسفانه تنش های زیادی در مسیر آمدن به اروپا توسط مهاجران افغان دیده میشود که ناشی از این رفتارهای نژادپرستانه جمهوری اسلامی است.
کارگران و مهاجران عزیز افغان!
مهاجران ایرانی از دست حاکمیت فاشیست فرار کرده اند و همه شان هم طبقه و همقطار شما هستند. چه بسا در بین آنها کسانی هستند که از حق و حقوق شما دفاع کرده اند و علیه نژادپرستی حاکمیت اعتراض کرده اند.
پس باید واضح و روشن به جمهوری اسلامی اعتراض کرد نه به ایرانی ها و هم طبقه های خودتان. باید مثل “حزب همبستگی افغانستان”، مقابل سفارت و دفاتر ج – اسلامی در کابل و شهرهای دیگر اعتراض کرد.
باید همراه ما آزادیخواهان و برابری طلبان در لندن و شهرهای دیگر اروپا و امریکا و استرالیا بر علیه جمهوری اسلامی بایستید و در تجمعات اعتراضی شرکت کنید. برچیده شدن حاکمیت اسلامی به نفع مردم و بخصوص طبقه کارگر و محروم افغانستان و کل منطقه هم هست.
به امید اینکه افغان های عزیز این نکته مهم را درک کرده باشند و انرژی شان را روی این مهم بگذارند.

نه به نژاد پرستی
زنده باد هویت انسانی

بختیار پیرخضری
شانزده دسامبر ۲۰۲۰

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate