گزارش کمیته حقیقت یاب در نشست شورای حقوق بشر

گزارش کمیته حقیقت یاب در نشست شورای حقوق بشر

یک سال پس از تشکیل کمیته حقیقت یاب شورای حقوق بشر سازمان ملل جهت تحقیق در رابطه با سرکوب اعتراضات مردم در ایران پس از قتل ژینا مهسا امینی، این کمیته اولین گزارش مستند خود را در هشت مارس ۲۰۲۴ منتشر کرد. در طول این یکسال، کمیته حقیقت یاب حجم وسیعی از مستندات، گزارشات و روایت‌های شاهدان و جانبدربردگان از سرکوب و زندان را از سوی مردم و تشکل‌های مدافع حقوق انسانی را دریافت کرد.

کمیته آزادی زندانیان سیاسی در طول این یکسال  گزارشها و مستندات مربوط به سرکوب مردم، بالاخص در رابطه با دستگیری و قتل کودکان، تهدید و دستگیری فعالین و  خانواده ها  و همچنین گزارش شکنجه دارویی زندانیان سیاسی را برای این کمیته ارسال ودر ملاقات‌هایش با این کمیته بر اهمیت تحقیق در رابطه با شکنجه در زندان‌ها  و اشکال مختلف سرکوب و تهدید فعالین تاکید کرده است.

گزارش کميته حقیقت یاب به جنبه های مختلف سرکوب رژیم، ابعاد و اشکال مختلف این سرکوب در زندان و خیابان اشاره و اعلام کرده است، سرکوب هایی که صورت گرفته است می‌تواند مصداق جنایت علیه بشریت باشد. ما از انتشار این گزارش استقبال کرده و آن را قدم مهمی در راه دادخواهی و همچنین فشار جهانی بر رژیم اسلامی برای آزادی زندانیان سیاسی و توقف اعدامها می‌دانیم.

کمیته حقیقت یاب دوشنبه هجدهم مارس در پنجاه و پنجمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل  در ژنف گزارش خود را به صورت مبسوط ارائه میدهد.  شیوا محبوبی سخنگوی کمیته آزادی زندانیان سیاسی در این نشست شرکت خواهد کرد و در رابطه با سرکوب زنان و شکنجه زندانیان سیاسی و همچنین ضرورت تمدید ماموریت کمیته حقیقت یاب به نکاتی را اشاره خواهد کرد.

کمیته آزادی زندانیان سیاسی از هر فرصتی برای جلب توجه سازمانهای جهانی به وضعیت زندانیان سیاسی استفاده میکند. ما از جانبدربردگان شکنجه و خانواده های جان باختگان و زندانیان سیاسی دعوت می‌کنیم  تا با ما همچنان تماس گرفته و تجربیات خود در رابطه با شکنجه و زندان و سرکوب را برای  ما ارسال دارند. این اطلاعات با حفذ امنیت افراد در اختیار کمیته حقیقت یاب و گزارشگر ویژه قرار خواهد گرفت. ما امیدواریم و به سهم خود تلاش میکنیم، با تلاش و فشار همگانی ماموریت کمیته حقیقت یاب و گزارشگر ویژه در امور ایران تمدید شود.

کميته آزادی زندانیان سیاسی
۱۷ مارس ۲۰۱۴
www.cfppi.org

برای اطلاعات بیشتر و مصاحبه  با شیوا محبوبی با شماره تلفن و ایمل زیر تماس بگیرید :
شیوا محبوبی، سخنگوی کمیته آزادی زندانیان سیاسی
shiva.mahbobi@gmail.com
00447572356661

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate