به یاد و خاطره پنجاه و سومین سالگرد حماسه سیاهکل و ۴۵ مین سالگرد قیام بهمن ماه ۱۳۵۷

به یاد و خاطره پنجاه و سومین سالگرد حماسه سیاهکل و ۴۵ مین سالگرد قیام بهمن ماه ۱۳۵۷

 

روز ۱۹ و ۲۲ بهمن ماه از جمله روزهای تاریخی مهم و به یاد ماندنی در مبارزات توده‌های زحمتکش مردم ایران محسوب می‌شوند. در ۱۹ بهمن ۱۳۴۹ تلاش نظری و تدارک عملی چندین ساله عده‌ای از کمونیست‌های ایران برای پایان دادن به فضای یأس و بی عملی حاکم بر جامعه و نیروهای سیاسی، به ثمر نشست و با حمله به پاسگاه سیاهکل مبارزه مسلحانه علیه دستگاه جهنمی شاه و حامیان امپریالیست‌اش را آغاز کردند.

هدف غائی مبارزه مسلحانه رفقای ما با طبقات حاکم و رژیم سلطنتی و حامیان امپریالیست آنها تدارک پیروزی انقلاب و استقرار آزادی و سوسیالیسم بود. ان‌ها به مثابه پیشاهنگان و پیشگامان توده‌های تحت ستم و استثمار، با تحلیل مشخص از شرایط عینی جامعه، مشی مسلحانه را اتخاذ کردند تا قدر قدرتی شاه و جو رعب و هراسی را که بعد از کودتای ۲۸ مرداد بر جامعه مستولی شده بود، در هم شکنند؛ طبقه کارگر و توده‌های مردم را به قدرت لایزال و شکست‌ناپذیر خود آگاه سازند تا بتوانند با سلاح آگاهی و تشکل، نظام ارتجاعی و سرکوبگر حاکم را سرنگون کرده و بر سرنوشت خویش حاکم شوند. چنین بود هدف بنیان‌گذاران سازمان و رزمندگان سیاهکل و صدها و هزاران فدائی که در راه تحقق آرمان آزادی و سوسیالیسم جان باختند. اما این خون‌ها و شکنجه‌ها و زندان‌ها وآوارگی‌ها به هدر نرفته و نمی‌روند. رسیدن به آزادی و آرمان‌های انسانی هزینه‌های سنگینی در پی داشته و خواهد داشت. آغاز مبارزه مسلحانه چریک‌ها، افق گسترده‌ای را در سپهر سیاسی ایران باز کرد و در کمتر از هفت سال، اقدام انقلابی ان‌ها در خیزش توده‌ای بهمن ۵۶ تبریز، شهر صمد بهرنگ‌ی ها، بهروز دهقانی‌ها، علیرضا نابدل ها، و ده‌ها دل بسته سوسیالیسم و آزادی، جرقه خورد و سراسر ایران را فرا گرفت و سرانجام توده‌های زحمتکش مردم با قیام مسلحانه ۲۲ بهمن  ۵۷ رژیم ستم‌شاهی را به‌گور سپردند.

  

 اینک ۵۳ سال از حماسه سیاهکل و ۴۵ سال از قیام توده‌های مردم می‌گذرد. به‌دلایل مختلف از جمله ضربات پی در پی رژیم شاه به سازمان‌ها و عناصر آزادی‌خواه و پیشرو و سوسیالیست جامعه، به‌ویژه ضربه نابودکننده سال ۵۵ به سازمان چریک‌های فدائی خلق، و نیز سطح پایین آگاهی و تشکل طبقه کارگر و زحمت‌کشان، فرصت طلایی در اختیار صاحبان قدرت و ثروت و نیروهای ملی و مذهبی قرار داد و زمینه را فراهم کرد تا ارتجاع مذهبی در سازش با امپریالیسم و با تحویل گرفتن ارتش و بوروکراسی، قدرت را قبضه کند و انقلاب را در نیمه راه با شکست مواجه سازد. بدین ترتیب توده‌های مردمی که برای رسیدن به آزادی، رفاه و برابری قیام کرده بودند، بار دیگر در تله استبداد و خودکامگی طبقه حاکم گرفتار شدند که این بار با تلفیق دین و دولت، تبعیض، نابرابری و ستم و استثمار و زور و سرکوب بسیار خشن تری بر جامعه حاکم کردند.

اکنون کشور ما در مقطع حساسی قرار گرفته است بحران‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی تشدید شده‌اند در دو دهه اخیر اعتراضات و اعتصابات و خیزش‌های متعددی صورت گرفته‌اند. رویدادهای اخیر در ایران، منطقه و جهان، جنبش کمونیستی و چپ ایران را با وظایف پیچیده و چالش‌های مهمی مواجه نموده است که در عین توجه به شرایط تحول یافته کنونی، می‌باید از تجربیات سیاهکل و رفقائی که با وحدت تئوری و عمل، و با روحیه‌ای انقلابی به نیازهای مبارزاتی زمان خود پاسخ دادند، آموخت و آموزه‌های انقلابی آنان را در مبارزات جاری به کار بست.

گرامی داشت پنجاه وسومین سالگرد حماسه سیاهکل و چهل و پنجمین سالگرد قیام تاریخی بهمن ۵۷ یادآور مبارزه برای اهداف و آرمان‌های است که هزاران انسان شریف برای تحقق ان‌ها جان فدا کردند. از مبرم‌ترین خواسته‌های کارگران، زنان، جوانان، خلق‌های تحت ستم و سایر زحمت‌کشان گرفته که کماکان به‌وسیله طبقه حاکم و دولت مذهبی و ارتجاعی ان انکار و سرکوب شده و می‌شوند، تا آرزوی زیستن در دنیایی آری از ستم و استثمار و تبعیض و نابرابری و زور و سرکوب که موانع مهم رهایی بشریت از نظام منحط سرمایه داری محسوب می‌شوند.

یاد و خاطره حماسه آفرینان سیاهکل و همه شهدای راه آزادی و سوسیالیسم را گرامی داریم و از تجربیات نسل‌های گذشته بیاموزیم و با تحکیم صفوف خود مبارزه برای رسیدن به آزادی و سوسیالیسم را گسترش دهیم.

گرامی باد یاد و خاطره رزمندگان سیاهکل و همه انقلابیونی که در راه آزادی و سوسیالیسم جان فدا کردند.

سرنگون باد رژیم جمهوری اسلامی

زنده‌باد آزادی

زنده‌باد سوسیالیسم

سازمان اتحاد فدائیان کمونیست

۱۷ بهمن ماه ۱۴۰۲

 

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate