حمید نوری عامل کشتارسال ۶۷، حبس ابد گرفت!

در روزی تاریخی برای جنبش دادخواهی ، دادگاه استکهلم ، برای حمید نوری دستیار دادیار زندان گوهردشت ، در جریان اعدامهای زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ ، حکم حبس ابد صادرکرد .

 

اعلام این حکم که از طریق کنفرانس خبری اعلام شد،موجی از شادی وشعف را برای فعالان جنبش دادخواهی و خانواده های خاوران برانگیخت .

 مقابل دادگاه ، گروههای بزرگی از مخالفین حکومت اسلامی تجمع کرده ، با سرودها وشعارها و نصب عکسها وتصویرهای جان باختگان دهه خونین ۶۰ ، د رانتظار اعلام حکم دادگاهی بودند ، که بیش از ۹ ماه ، با شرکت ۶۰ نفر از شاهدان وشاکیان، د ر۹۲ جلسه آنرا دنبال کرده بودند .

 

 دادستانهای سوئدی ، با استناد به اصل حقوقی « صلاحیت قضایی جهانی« خواستار دستگیری و محاکمه نوری شده بودند . این اصل اجازه میدهد که جرائم بزرگی چون جنایت جنگی وجنایت علیه بشریت ، بدون در نظر گرفتن محل ارتکاب جرم و تابعیت متهمان یا قربانیان در دادگاههای کشورهای دیگر بررسی شود . در جریان کشتار دسته جمعی زندانیان سیاسی د رسال ۱۳۶۷ ، درمدت دوماهه مرداد و شهریور ، هزاران زندانی سیاسی به حکم ایت الله خمینی ، توسط هیات مرگی که او تعیین کرده بود، بدار آویخته ومخفیانه در گورهای دسته جمعی دفن شدند .  اعدام شده گان در بیش از ۳۲ شهر وزندان ، از میان اعضاو هواداران سازمان های چپ و کمونیست و مجاهدین گزین شده ، در مقابل کمیسیون مرگی که متشکل از حسین علی نیری ـ حاکم شرع ، اشراقی -دادستان ، ابراهیم رئیسی-معاون دادستان ومصطفی پورمحمدی-نماینده وزارت اطلاعات ، زمانی رئیس زندان اوین وناصریان در گوهردشت ، قرار گرفتند .  آماردقیق  کشتار تا کنون  برای مردم ایران وسازمانهای حقوق بشری روشن نشده است  . اما بنا به یادواره ها و گرازشات واسامی  انتشار یافته ، حداقل ۴ تا ۵ هزار زندانی سیاسی اعدام شده اند . بسیاری از اعدام شده گان ، پیش تر محاکمه وبه جبس محکوم شده بودند . آنان در حال سپری کردن حکم های ناعادلانه زندان خود بودند ، ‌حتی برخی از آنان احکام زندانشان پایان یافته بود و درانتظار ازادی از زندان بودند.

 

قضات دادگاه اعلام کردند که در جریان کشتار زندانیان سیاسی سال ۶۷ ، جرائم بزرگی رخ داده واعدام ها به شکل ناعادلانه وبر خلاف اصول پذیرفته شده قضایی صورت گرفته است . دادگاه اعلام کرد که بررسی ها وشهادت ها ، نشان دهنده نقش مهم حمید نوری در اعدامهای سال ۶۷ بوده است . دادستانها اورا به نقص مجرمانه وفاحش قوانین بین المللی ، معادل جنایت جنگی وقتل عمد متهم کرده بودند و قضات دادگاه صحت هر دو اتهام را تایید کرد . واورا مجرم شناخت.

 

اینک حمید نوری به حبس ابد محکوم شده است . برابر با قوانین کشور سوئد حبس ابد در این کشور معادل ۲۵ سال حبس است و محکوم به این مجازات بعد از گذراندن دو سوم از این میزان حبس می‌تواند تقاضای آزادی و بخشش کند. بر اساس حکم دادگاه، حمید  نوری علاوه بر حبس ابد همچنین به پرداخت غرامت به خانواده جان‌باختگان سال ۶۷ محکوم شد و با پایان دوران حبسش از کشور سوئد اخراج خواهد شد و هرگز اجازه بازگشت به این کشور را نخواهد داشت.

 

حمید نوری ملقب به «حمید عباسی» متولد ۱۳۴۰ در تهران ، دادیار سابق قوه قضائیه ، زمانی که برای دیدار با اقوامش به کشور سوئد سفر کرده بود ، شنبه ۹ نوامبر ۲۰۱۹ برابر با ۱۸ آبان ۱۳۹۸ در فرودگاه بین‌المللی آرلاندای استکهلم با حکم دادسرای این شهر به صورت موقت بازداشت شد. او از آن زمان تا کنون در بازداشت موقت مانده است.

 

جلسه‌‌های رسیدگی به اتهام‌های حمید نوری ۱۰ آگوست ۲۰۲۱ آغاز و بعد از گذشت ۹ ماه و برگزاری ۹۳ جلسه با حضور ۶۰ شاکی و شاهد و ۱۲ کارشناس در حوزه حقوق بین‌الملل، تاریخ، فقه اسلامی و روان‌شناسی ، در تاریخ ​ ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ ، در شهر استکهلم به پایان رسید . تمام روند دادگاه از طریق رسانه ها پخش وبسیارانی این دادگاه وتصویرهای وحشتناک دوماهه مرداد وشهریور ۶۷ ، کمیسیون مرگ ، راهروهای مرگ ، سالنهای انتظار، شلاق و شکنجه و دار وداغ ، … را تجربه کردند ، با شاهدان و شاکیان اظهار همدردی وهمراهی کردند و با آنان اشک ریختند . د راین دادگاه برخی از جوانب تاریک وسخت وخونبار دهه خونین در مقابل مردمان ایران وجهان روشن شد .

 

اینک که دستیار دادیار زندان گوهردشت در جریان اعدامهای زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ به جرم جنایت علیه بشریت محکوم شده است ، باید فرماندهان و روسای او، آمران وعاملان این جنایت ، وهمه جنایتها و تبهکاریهای حاکمیت اسلامی به پای میز محاکمه کشیده شوند. باید تمام آمران وعاملان اعدامهای مدرسه رفاه، بهار ۵۸ خوزستان، تابستان ۱۳۵۸ کردستان ، دهه خونین ۶۰ ، عاملان اعدامها وجنایت های سیاسی در تمام این  چهاردهه ، سرکوبهای سیاسی در ۷۸ و۸۸ و۹۶ و۹۸ وهواپیمای اکراینی ، اعضای کمیسیون مرگ ، در راس آنان ابراهیم رئیسی ، مصطفی پورمحمدی، حسین علی نیری، اشراقی وهمه رهبران حکومت اسلامی به جرم جنایت علیه بشریت محاکمه شده ، سلب مصونیت سیاسی وامنیتی آنان در همه ی جهان صادر شده ، وبه دادگاههای بین المللی کشانده شوند . این گام پیروزمند جنبش دادخواهی را به همه خانواده های خاوران ، همه خانواده های جانباختگان راه آزادی و برابری ، همه فعالان جنبش دادخواهی تبریک میگوییم . در این شادی ، برای شادی بزرگ سرنگونی رژیم آدمخوار اسلامی با شما همراهیم . امیدواریم که این پیروزی ، سکویی برای پیروزیهای بزرگتر جنبش دادخواهی ، محاکمه علنی و عادلانه همه ی آمران وعاملان جنایات سیاسی در دادگاهی مردمی در ایران آزاد باشیم!


سرنگون باد رژیم سرمایه داری اسلامی

زنده باد جنبش دادخواهی مردمان ایران

زنده باد آزادی ،زنده باد سوسیالیسم

کمیته مرکزی سازمان راه کارگر

۱۴ ژوئیه ۲۰۲۲

 

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate