بمناسبت شانزده آذر، روز دانشجو 

بمناسبت شانزده آذر، روز دانشجو

جنبش دانشجویی پر قدرت تر باز خواهد گشت

شانزده آذر امسال ویژه است. بدلیل شیوع ویروس کرونا دانشگاهها در یکی از پر جنب و جوش ترین و رادیکالترین دوران خود علیه رژیم اسلامی تعطیل شدند و طبعا در شانزده آذر ۹۹ با تظاهرات و تجمع دانشجویان در دانشگاهها روبرو نیستیم. از دیماه ۹۶ که فریاد “اصلاح طلب، اصولگرا، دیگه تمام ماجرا” بعنوان چکیده تجربه مردم از انتخاب “بین بد و بدتر” از دانشگاه برخاست تا هنگام تعطیل دانشگاهها به دلیل کرونا، جنبش دانشجویی یک حرکت رو به رشد داشت.

جریان اصلاح طلب که برای سالها بر نظر و عمل بخش بزرگی از حرکات دانشجویی سیطره داشت به محاق رفت و تنها نمود بیرونیش شد نامه به سران اصلاح طلب تا فکری برای بحران کشنده و شکست سیاسی خود کنند. بدین ترتیب تنها نیروی مدافع رژیم در دانشگاهها خلاصه شد به بسیج دانشجویی که آنهم همکار و ادامه ارگان سرکوب دانشجویان است.

ظرف دوسال جریان عمومی چپ و سوسیالیست جلوی صحنه جنبش دانشجویی را گرفت و تنها صدای رادیکال از حرکات دانشجویی شنیده میشد. جنبش دانشجویی در کنار جنبش کارگری قرار گرفت، خواهان تحصیل رایگان شد و “فرزند کارگرانیم، کنارشان می مانیم” را فریاد زد. جنبش دانشجویی در کنار جنبش زنان قرار گرفت و نه تنها اجازه نداد تا جریانات راست خواست زنان را به مخالفت با حجاب اجباری محدود کنند بلکه نگذاشت مبارزه اش علیه حجاب اجباری و برای پوشش اختیاری به جیب سیاسی امثال علی نژاد و متحدان رنگارنگش برود. جنبش دانشجویی نه تنها در کنار جنبش رادیکال مردم علیه رژیم اسلامی قرار گرفت بلکه مرز روشن خود را با سلطنت طلبان نیز ترسیم کرد. و جنبش دانشجویی حمایت خود را از اعتراضات و خواستهای بازنشستگان و معلمان دریغ نکرد و با اعتراضات آنها همراه شد.

نقطه اوج جنبش دانشجویی پیوستن به شعار “نان کار آزادی” بود و در شانزده آذر ۹۸ به یکی از شعارهای محوری اعتراضات و تجمعات دانشجویی تبدیل شد. “نان کار آزادی” که در دیماه ۹۶ توسط کارگران هفت تپه ارائه گشت در اعتراضات سال ۹۷ به همراه “اداره شورایی” به یکی از شعارهای اصلی کارگران هفت تپه تبدیل شد. اکنون “نان کار آزادی” شعار محوری اتحاد جنبشهای کارگری، زنان، دانشجویی، رفع ستم ملی، و همچنین معلمان و بازنشستگان بعنوان یک جنبش اجتماعی علیه تمام آلترناتیوهای راست، لیبرالی و سلطنت طلبانه است.

شانزده آذر ۹۸ تحت تاثیر یکی از بزرگترین خیزشهای مردم علیه رژیم اسلامی در آبان ۹۸ جریان یافت. خیزشی که با دستور خامنه ای، آدمکشان رژیم بیش از هزار و پانصد نفر را کشتند و نزدیک به ده هزار نفر را دستگیر و شکنجه کردند تا بخشی از آنها را بعدا بکشند. قطع اینترنت نتوانست جنایت رژیم اسلامی را پنهان نگه دارد و یک شکاف تاریخی و پرنشدنی بین مردم و تمام جناحها و باندهای رژیم اسلامی ایجاد کرد. یک ماه پس از روز دانشجو و در هجدهم دیماه سپاه پاسداران با شلیک موشک به هواپیمای مسافری اوکراین ۱۷۶ نفر را کشت و فقط سه روز توانست جنایت خود را پنهان کند. با افشای جنایت سپاه خشم عمومی علیه دروغ و جنایت رژیم اسلامی بالا گرفت.

در اواخر دیماه ۹۸ ویروس کرونا از طریق طلبه های مسلمان چینی ساکن قم وارد ایران شد. رژیم اسلامی با اهداف سیاسی و برای جبران رسوایی جنایت هایش در آبان و دی ۹۸ در صدد برگزاری پر رونق مراسم ۲۲ بهمن و همچنین انتخابات مجلس در دوم اسفند بود و لذا ورود و گسترش ویروس کرونا را از مردم ایران تا پایان بهمن پنهان ساخت. با علنی شدن شیوع ویروس کرونا دانشگاهها بعنوان یک اقدام پیشگیرانه تعطیل شدند و طبعا روند رو به رشد جنبش دانشجویی نیز موقتا متوقف شد. وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه به کمک اوباشان بسیج دانشجویی که اغلب دانشجویان سهمیه نهادهای وابسته به نظام هستند، دستگیری، شکنجه و محاکمه فعالین دانشجویی را در بیدادگاهای قوه فاسد قضائیه ادامه دادند. در چنین شرایطی جنبش دانشجویی بسراغ  ۱۶ آذر می رود و طبعا متناسب با امکاناتش اقداماتی انجام خواهد داد.

مردم جهان بر ویروس کرونا غلبه خواهند کرد. زندگی نسبتا عادی مجددا آغاز خواهد شد. دانشگاهها مجددا فعالیت خود را از سر می گیرند و جنبش دانشجویی با تجربه و آگاهی بیشتر و متشکل تر باز خواهد گشت. در این مدت این رژیم است که کشتار مردم از کرونا هم به پرونده جنایاتش اضافه می شود و عزم و اراده مردم برای عبور از آن جزم تر می گردد.

سرنگون باد رژیم اسلامی سرمایه

زنده باد اتحاد جنبش دانشجویی با جنبش کارگری و زنان

زنده باد جنبش نان کار آزادی

کمیته اجرایی اتحاد سوسیالیستی کارگری

پانزده آذر ۱۳۹۹

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate