قرارداد ۲۵ ساله و جنگ سرد چین و آمریکا

مخالفت وسیع مردم با قرارداد بیست و پنج ساله رژیم اسلامی و چین یکبار دیگر بی اعتمادی عمیق مردم ایران به حاکمیت را آشکار ساخت اما این مخالفت نباید به بخشی از بلوک بندی جنگ تجاری چین و آمریکا مبدل شود. طی نزدیک به پنجاه سال اقتصاد چین به کمک سرمایه گذاری های گسترده آمریکا و اروپا و استثمار کارگر ارزان و بدون حق تشکل و اعتصاب این کشور بسرعت رشد کرد و بزرگترین اقتصادهای جهان از جمله اتحادیه اروپا را پشت سر گذاشت و پس از آمریکا اقتصاد دوم جهان شد. طی چند دهه چین بزرگ ‌ترین اقتصادهای جهان نظیر ژاپن، بریتانیا و آلمان و فرانسه و ایتالیا را بدون “دردسر و تشنج” پشت سر گذاشت اما اقدامات ترامپ که کمابیش از طرف بایدن هم به نوعی دنبال میشود، نشان میدهد که تبدیل شدن چین به اقتصاد اول جهان که بسیاری آنرا حتمی می دانند، بدون تنش نیست. اقدامات دولت آمریکا علیه اقتصاد چین که توام با تبلیغات ضد کمونیستی است یادآور آغاز جنگ سرد پس از پایان جنگ جهانی دوم بین “شرق و غرب” است. مخالفت مردم ایران علیه قرارداد ۲۵ ساله بر اساس منافع مستقل خودشان است و بخشی از جنگ سرد جدید بین آمریکا و چین نیست. 

رژیم اسلامی در هراس از اعتراضات مردم مفاد این قرارداد را پنهان کرده و بعنوان یک “عذر بدتر از گناه” این پنهان کاری را خواست دولت چین اعلام می کند! در شهریور ۹۸ نشریه «پترولیوم اکونومیست» مفادی از قرارداد ۲۵ ساله را منتشر کرد. در طول این ۲۵ سال، و عمدتا در پنج سال نخست، چین مجموعا ۴۰۰ میلیارد دلار در ایران سرمایه‌ گذاری می‌کند. ۲۸۰ میلیارد دلار در نفت و گاز و پتروشیمی،  ۱۲۰ میلیارد دلار در بخش‌های دیگر به ویژه صنعت راه و حمل و نقل و در مقابل، ایران نفت و گاز و پتروشیمی خود را با تخفیف‌های گسترده‌ تا سی درصد به چین می فروشد، پول آن را به “یوآن” و با تعویق دو ساله می پردازد، رژیم اسلامی اولویت را در تمامی پروژه‌ها همواره به شرکت‌های چینی می‌دهد و به چین اجازه می‌دهد تا پنج هزار نیروی امنیتی‌اش را برای حفاظت از پروژه‌هایش در ایران مستقر کند. 

مدافعان رژیم در دفاع از قرارداد ۲۵ ساله به نیاز توسعه سرمایه دارانه اقتصادی ایران به سرمایه خارجی تاکید می کنند. حتی در همین چهارچوب سرمایه دارانه نیز ایران کشور فقیری نیست که کمبود سرمایه داشته باشد و عامل کمبود سرمایه خود رژیم فاسد اسلامی است. در دوره ۶۷ ساله (۱۲۹۰ تا ۱۳۵۷) مجموع درآمد نفتی ایران حدود ۱۳۲ میلیارد دلار بوده و مطابق آمار بانک مرکزی درآمدهای نفتی فقط دولت احمدی نژاد و نه کل رژیم طی ۴۲ سال گذشته، ۶۱۸ میلیارد دلار بوده که مقامات رژیم آنرا بالا کشیدند و یا به باد دادند. بازهم مطابق ادعای بعضی از اصلاح طلبان جنون دستیابی خامنه ای و سپاه به بمب اتمی تاکنون ۲ هزار میلیارد دلار به اقتصاد ایران زیان زده است. باعث و بانی اوضاع فاجعه بار اقتصادی ایران که زندگی با دستمزدهای یک پنجم خط فقر را به بیش از ۶۰ میلیون مردم ایران تحمیل کرده خود نظام حاکم است.  

ایران با دهها ابر بحران روبروست و رژیم اسلامی قادر به رفع هیچیک از آنها نیست و تنها به دستگیری، شکنجه و اعدام متکی است. مردم ایران از دیماه ۹۶ و قبل از تحریمهای ترامپ که از اردیبهشت ۹۷ شروع شد بارها عزم خود را برای عبور از رژیم اسلامی اعلام کرده اند. قرارداد ۲۵ ساله مبارزه برای سرنگونی رژیم اسلامی را گسترش میدهد. همانگونه که سرنگونی رژیم شاه قرارداد با چین را که با سفر نخست وزیرش، هواکوفنگ، در نهم شهریور ۵۷ به ایران به امضا رسید از میان برداشت، سرنگونی رژیم اسلامی هم قرارداد ۲۵ ساله را از اعتبار می اندازد. 

سرنگون باد جمهوری اسلامی!

زنده باد سوسیالیسم!

نان کار آزادی حکومت کارگری!

کمیته اجرایی اتحاد سوسیالیستی کارگری

نهم آوریل ۲۰۲۱

    

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate