روز کارگر ۱۴۰۰ و اتحاد جنبشها حول “نان کار آزادی”

از روز کارگر ۹۸ تا روز کارگر ۱۴۰۰ اوضاع ایران علیه کلیت رژیم اسلامی جریان دارد و رو به گسترش است. فراخوان سندیکای واحد در روز کارگر ۹۸ بعنوان حرکت بسوی اتحاد جنبشها مورد حمایت بسیاری از تشکلهای کارگری، زنان، دانشجویی، معلمان و بازنشستگان قرار گرفت. یکی از شعارهای تظاهرات روز کارگر ۹۸ که مورد هجوم آدمکشهای رژیم اسلامی قرار گرفت “نان کار آزادی” بود که شعار محوری اتحاد جنبشها علیه تمام آلترناتیوهای راست، لیبرالی و سلطنت طلبانه است. دستگیرشدگان این تظاهرات هم تقریبا از فعالین همه این جنبشها بودند. 

در آبانماه ۹۸ و در اعتراض به گرانی بنزین یک خیزش بزرگ علیه رژیم اسلامی براه افتاد و با بزرگترین کشتار خیابانی در رژیم اسلامی توسط سپاه و بسیج سرکوب شد. خیزش آبانماه نشان داد که اعلام عبور مردم ایران از رژیم اسلامی در دیماه ۹۶ اتفاقی نبوده بلکه ریشه در عمق اوضاع سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ایران دارد و ادامه خواهد یافت.     

سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین و کشته شدن ۱۷۶ نفر در دیماه ۹۸ و اعتراف اجباری سپاه به جنایت تکان دهنده اش پس از سه روز دروغگویی یک ضربه اساسی به اعتبار سپاه بعنوان تنها نیروی مورد اتکای رژیم برای ادامه حیاتش بود. 

کسادی صندوقهای رای انتخابات مجلس در دوم اسفند ۹۸ در ادامه حرکت مردم ایران برای عبور از کلیت نظام و به معنای کنار گذاشتن صندوق رای توسط مردم بعنوان وسیله ای برای رسیدن به خواستهای خود بود. 

مردم ایران خواهان عبور از کل این نظام هستند و خواستهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی بخشهای مختلف آنها  از طریق صندوق رای و شرکت در انتخابات بدست نمی آید. این علت کسادی صندوقهای رای انتخابات مجلس در دوم اسفند ۹۸ بود. امتناع مردم از شرکت در انتخابات چنان گسترده بود که دم و دستگاه سازمان یافته و کار کشته رژیم در پر کردن صندوقها را چنان زمین گیر کرد که خودشان هم به خالی بودن صندوق ها اعتراف کردند.

سرایت کرونا سایه شوم مرگ را بر مردم ایران نیز حاکم کرد. سران رژیم ابتدا برای مراسم ۲۲ بهمن و انتخابات دوم اسفند شیوع کرونا در قم که توسط طلاب چینی وارد کشور شده بود را مدتها مخفی کردند اما بعدا برای ایجاد وقفه در مبارزه مردم برای عبور از  حکومت و در واقع مجازات مردم سیاست “ایمنی گله ای” را بکار بستند. “ایمنی گله ای” با روکش دروغ درمانی اتحاد کل نظام با ویروس کرونا در کشتار مردم است. دو راهی انتخاب مرگ از کرونا یا از گرسنگی در مقابل دهها میلیون مردم ایران یکی از مخوف ترین جنایات رژیم اسلامی علیه مردم ایران قبل از ساخته شدن واکسن است. ممنوع شدن خرید واکسن از آمریکا و انگلیس توسط خامنه ای و امتناع رژیم از خرید هر نوع واکسن و از جمله با بهانه تولید آن در داخل توسط کارخانجات زیر نظر خامنه ای یکی از جنایت کارانه ترین سیاستهای یک نظام حاکم علیه مردم یک کشور است. تشکل های مستقل جنبش کارگری، معلمان و بازنشستگان طی بیانیه ای اتحاد کل نظام با ویروس کرونا در کشتار مردم ایران را محکوم کردند و خواهان تهیه واکسن مجانی و فوری برای همه مردم ساکن ایران شدند. 

با تعلل تشکلهای مستقل کارگری در تعیین حداقل دستمزد سال ۹۹ توماریون میدان دار شدند تا اعتراضات کارگری را در ماده ۴۱ و ساز و کار رژیم برای تعیین حداقل دستمزد حبس کنند که با شکست روبرو شدند. برای حداقل دستمزد ۱۴۰۰ تشکلهای مستقل کارگری و معلمان و بازنشستگان خواهان حداقل دستمزد بالای ۱۲ میلیون شدند. آنچه رژیم اسلامی به حداقل دستمزدها اضافه کرد با تورم فرودین ماه خنثی شد. حداقل دستمزدها یک پنجم خط فقری است که نهادهای رژیم اسلامی تعیین کرده اند و جنبش کارگری و متحدینش مبارزه خود را علیه فقر مرگبار عمومی مردم ایران ادامه خواهند داد که یکشنبه های اعتراضی تنها یک وجه آن است.  

از روز کارگر ۹۸ تا کنون بیان مخالفت با کل نظام و مخالفت با شرکت در انتخابات دیگر یک پدیده خارج کشوری نیست. مخالفت علنی با کل نظام به موضوع تومارها و بیانیه ها با امضای فعالین در ایران تبدیل شده و میرود تا به امری عادی تبدیل شود و مخالفت با شرکت در انتخابات یکی از شعارهای ثابت مردم در تجمع هاست. 

با گسترش مخالفت عمومی با رژیم اسلامی شرایط برای ایجاد تشکلهای کارگری، زنان، دانشجویی، معلمان و بازنشستگان فراهم می گردد و شرایط برای ارتباط مستحکم فعالین این جنبشها برای سازمان دادن به اتحاد جنبشها را میسر میسازد. “نان کار آزادی”  شعار محوری اتحاد جنبشها بعنوان یک جنبش اجتماعی علیه تمام آلترناتیوهای راست، لیبرالی و سلطنت طلبانه است تا نیروی مبارزه شان در خدمت دستیابی به خواستهای خودشان باشد و باعث تقویت دیگران نشود. 

ایران در آستانه تحولات بزرگی است و نیروی اتحاد جنبشها سهم تعیین کننده ای در آینده مردم ایران دارند. پیوستن هر چه بیشتری از تشکلها و فعالین به جنبش “نان کار آزادی” که هم اکنون یک جنبش فرا سازمانی و گسترده ترین حرکت در جناح چپ است اقدامی برای تقویت سوسیالستها در دل گسترش روز افزون مخالفت عمومی با رژیم اسلامی است.  

زنده باد اول ماه مه، روز جهانی کارگر

سرنگون با رژیم سرمایه داری رژیم اسلامی

زنده و گسترده باد جنبش نان کار آزادی

زنده باد سوسیالیسم

کمیته اجرایی ث

هفتم اردیبهشت ۱۴۰۰ – ۲۷ آوریل  ۲۰۲۱

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate