گزارشی از کمپ کاراتپه در جزیره لسبوس یونان

گزارش زیر توسط آرش یکی از دوستان «مبارزه برای جهانی بدون مرز» ارسال شده است که شرح مختصری از موقعیت کمپ جدید در جزیره لسبوس است.  این گزارش به خاطر عدم دسترسی دوستان به اینترنت در کمپ با تاخیر به ما ارسال شد. کمپ جدید که کاراتپه نام دارد بعد از آتش سوزی در کمپ موریا که کل کمپ را سوزاند در ظرف دو سه هفته سرهم شد  که شرایطش از هر لحاظ بخصوص از لحاظ امکانات زندگی و شرایط بهداشتی و تغذیه بسیار وخیمتر از موقعیت کمپ موریا است. این در حالی است که زمستان همچنان نزدیکتر می شود و  ویروس کرونا همچنان در گشت و گذار است. «مبارزه برای جهانی بدون مرز- افغانستان – ایران»

دوستان عزیز

از زمانی که به کمپ جدید آمدیم چهار اطراف کمپ بسته بود تا یک مدت اجازه خروج از کمپ را اصلا نداشتیم، حدودا ۱۰ روز بعد از آن هر روز ۷۰۰ نفر اجازه خارج شدن از کمپ را داشتند و چندی بعد که شایعه وجود کرونا در کمپ شد تا ۷ یا ۸روز مهاجرین را اجازه ندادن به  بیرون از کمپ بروند و هر کس که از کمپ بیرون می‌اومد ۱۵۰ یورو جریمه می شدند بعد طبق شماره سه برگه اجازه خروج می‌دهند که حدودا ۱۵۰ یا ۲۰۰ نفر می‌توانند  بیرون بروند و جدیدا داخل کمپ قرنطین اعلام شده که بدون ماسک حتی دم در خانه بودن ۱۵۰ یورو جریمه داشت و حالا  ۳ روز می‌شود که جریمه را بالا برده اند و آنرا به  ۳۰۰ یورو اضافه کرده اند. یکی از دوستان ما که ۳ بار جریمه شده بود از عصبانیت به اینکه جریمه شده برگه  جریمه را پاره کرد و انداخت روی زمین پولیس دوباره او را گرفت و ۴۰۰ یورو بابت پاره کردن برگه جریمه ۳۰۰ یورو بابت ریختن اشغال روی زمین و ۳۰۰ یورو هم بابت بی احترامی به پولیس جریمه شد که کلا ۱۳۰۰ یورو جریمه شد و ثبت پاسپورت شده بود رفت آتن از آن جا بلیت هوایی خرید رفت که سوار هواپیما شود پولیس به او اجازه نداد گفت جریمه های خود را پرداخت نکردی بعد از پرداخت جریمه خود میتوانی بروی. که بنده خدا بلیت هایش هم سوخت و تمام.

وضعیت مهاجرین اصلا خوب نیست. حدودا ۳۰۰۰ نفراز مردم هستند  که کنار ساحل چادر دارند. اما برقی وجود ندارد حمامی نیست توالت بهداشتی نیست توالت های سیار که هر دو روز یکبار تخلیه می‌شوند حمام سیار  برای خانواده ها هست اون هم فقط خانم ها و اطفال زیر ده سال اما آب گرم وجود ندارد اما بقیه افراد خانواده در محیط آزاد حمام می‌کنند توالت ها بسیار غیر بهداشتی هست که اگر کسی از آنها  استفاده کند باید بعد حمام کند و لباسهای خود را عوض کند اوضاع کمپ جدید واقعا وحشتناک تر از کمپ موریای سابق است. لطفا به گوش همه برسانید.  – آرش

تصاویری از شرایط زندگی در کمپ پناهجویی کاراتپه

مبارزه برای جهانی بدون مرز ( افغانستان- ایران)

۲۹ نوامبر ۲۰۲۰

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate