بیاد کاکٔ شوان

برگی از تاریخ تقدیم به خانواده رفیق جان باخته: محمد مائی(شوان)و مردم قهرمان سنندج.

برگرفته از خبرنامه کومه له.

کاکٔ شوان، فرماندهٔ بر جستهٔ پیشمرگان کومه له و یکی از چهرهای قاطع مقاومت حماسی ۲۴ روزهٔ مردم مبارز سنندج و سازماندهندهٔ عقب نشینی رزمندگان تحت فرماندهی او از شهر انقلابی بزرگی که ضربات پیشمرگان تحت فرماندهی او بر پیکر دشمن در شهر سنندج و در اولین روزهای اشغال آن توسط رژیم جمهوری اسلامی، هراس و وحشت همیشگی را در دل مرتجعین و سرکوبگران بوجود آورده بود.

کاکٔ شوان، که روحیهٔ تعرضی و انقلابیش را در میان کارگران و رزمندگان آبدیده در مبارزه طبقاتی، مبارزه علیه ستم ملی در محیط استثمار و فقر و محرومیت توده های زحمتکش خلق کُرد و سنندج کسب کرده بود، انقلابی برجسته ای که در راهپیمایی تاریخی مردم سنندج بطرف مریوان آبدیده تر شده بود، به عنوان مسئول نظامی در ارتباط با حفاظت جان راهپیمایان نقش ارزنده خود را به اثبات رسانید و با پیوستن به صفوف پیشمرگان کومه له در اولین یورش رژیم جمهوری اسلامی، و رشد آگاهی سیاسی و تئوری انقلابی در کومه له، بیش از پیش تمام استعداد و تواناییش را در خدمت طبقهٔ کارگر و خلق کُرد نهاد، کاکٔ شوان با وجود آنکه دارای همسر و دو فرزند بود اغلب اوقات زندگیش را با پیشمرگان و در میان آنها میگذراند. انقلابی برجسته ای که برقراری نظم و انضباط و آمادگی همیشگی برای تعرض انقلابی به دشمن و چهرهٔ جدی و قاطع او به راستی، زیبندهٔ فرماندهی پیشمرگ کومه له بود.

در ساعت ۱۰ صبح روز ۲۶ شهریور ۱۳۵۹، ستونی از نیروهای دشمن که شامل ۷ خودرو و یک تانک بود، با حمایت سه فروند هلیکوپتر به روستای «هاله دره علیا» حمله نمودند. پاسداران، جاشها و کلاه سبز های رژیم جمهوری اسلامی، روستا را به محاصره در آوردند و سپس همچون لشکریان چنگیزخان مغول به سوزاندن خانه های مردم مشغول شدند.

آنها در و پنجرهٔ خانه های مردم را به رگبار می بستند، یکی از زنان مبارز و زحمتکش این روستا بنام «داده خورشید» را، که به این وحشیگری ها اعتراض کرده بود به شهادت رساندند.

این مادر در تمام مدتی که پیشمرگان در منطقه بودند جهت کمک رسانی به آنها و در امر جمع آوری وسایل تدارکاتی با تمام توان خود کوشش می نمود. زندگی و شهادت وی نمونهٔ بارزی از شرکت فعال زنان زحمتکش و ستمدیدهٔ کُرد در جنبش مقاومت بر علیه سرکوبگران است و وظیفه نیروهای انقلابی بخصوص زنان روشنفکر را در امر تشکل و سازماندهی زنان زحمتکش و پیوند با آنها را بوضوح نمایان می سازد.

همزمان با سوزاندن این روستا، هلیکوپترها مدام بر فراز دهات اطراف آن به پرواز در آمده و روستای «افراسیاب» (از توابع بخش سارال شهرستان دیواندره) و چندین روستای دیگر را با راکت و مسلسل به رگبار بستند.

این عملیات دو ساعت به طول انجامید و ستون دشمن با پشتیبانی هلیکوپترها از روستا بیرون رفت و متعاقب این حمله، پیشمرگان کومه له به کمک اهالی روستا رفتند و از سرایت آتش به خانه های بیشتری جلوگیری به عمل آوردند. در حملات دشمن ۱۵ خانه این روستا به آتش کشیده شد و خسارات جانی و مالی فراوانی به آنها وارد آمد.

در جریان این درگیری در روستای افراسیاب، کاکٔ شوان رفیق پیشمرگ قهرمان عضو کومه له و مسئول نظامی پل شهید سعید بر اثر اصابت راکتها سه فروند هلیکوپتر زخمی و پس از سه ساعت به شهادت رسید. مردم زحمتکش منطقه و پیشمرگان کومه له در میان سیلی از غم و اندوه او را بسان قهرمانی که خود را وقف زحمتکشان نموده بود به خاک سپردند.

نام تو، در سرودهایی که پیشمرگان کومه له در جوله هایشان می خوانند زنده است.

نام تو، در آیندهٔ نسلی از جوانان و نوجوانان خلق کُرد همیشه جاودان است که اکنون در سراسر کُردستان، در سنگرها، در میتینگ ها، مزارع، کارگاهها و کوچه و خیابان شهرها از قهرمانی هایت الهام می گیرند.

نام تو، در میان پیشمرگه هایی که تحت فرمانده هیئت بودند و اکنون دیگر خود هر کدام کاکٔ «شوان» ی هستند، در ادامهٔ انقلاب با صدها فرمانده و پیشمرگ جاودان است.

یادت را، دوستان و رفقای دوران محرومیت و رنج کارت، با تصمیم به ادامهٔ راهی که تو پیمودی و پیوستن به آرمان ولایت را گرامی میدارند. پیشمرگانی که هنگام تعرض به دشمن چنین زمزمه می کنند: «کام پیشمرگه ئازایه روحی شوانی له لایه.»

یاد تو، در وحدت رزمندهٔ کومه له، در انسجام تئوریک و تشکیلاتی کومه له در «پیشرو» و «هێزی پیشرو» و « هێزی کرێکار» زنده است.

یاد تو، در شلیک گلوله های پیشمرگان کومه له بر مغز پلید و پیکر کثیف جاشها و مزدوران در سرتاسر کُردستان، در زادگاهت جاوید است.

یادت و راهت را پیشمرگان کومه له در تعرض حماسی به شهر سقز زادگاه ژینا (مهسا) امینی، مهاباد و ضربات نابود کننده بر پیکر دشمن زنده نگه داشته.

یادت همیشه چنین گرامی باد! و راهت چونان اراده ات پولادین و بردوام!

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate