مبارزات دانش آموزان شهر سقز در خاطره ها ماندنى است

اشاره مختصری به بخشی از تأريخ مبارزات دانش آموزان شهر سقز براى باز گشايى مدارس در سال ۱۳۵۹، و ادامه اين سنت از مبارزه انقلابی و سازمان یافته بعد از چهار دهه، در جنبش اعتراضی دانش آموزان فعال (پایه های نهم و دوازدهم) از روز چهارشنبه (۱۵ تا ۱۹) اردیبهشت سال ۱۴۰۰، با تجمع در جلو اداره آموزش و پرورش رژیم در ده ها شهر«خواستار لغو امتحانات حضوری تا واکسینه کردن کامل دانش آموزان شدند. آنها اعلام کردند که با حضور در اتاقهای بسته خودشان و معلمان در خطر ابتلا به ویروس کرنا بوده و آنها سپس میتوانند این بیماری را به خانواده هایشان و سایر مردم انتقال دهند.»

شهر سقز: 

درتأریخ ٧ آذر ۱۳۵۹، عده اى از دانش آموزان این شهر در جلو آموزش و پرورش جمع شدند تا با رئيس اين اداره در بارۀ باز کردن مدارس مذاکره کنند. دانش آموزان دو نفررا به عنوان نماينده از ميان خود انتخاب کردند در جريان مذاکره، رئيس آموزش و پرورش به آنها گفته بود شما بايد ٤ ستون بکشيد و نام دانش آموزان هوادار (کومه له، پيکار، دمکرات و چريک) را بنويسيد. اين گفته با مخالفت شديد دانش آموزان روبرو شد و جلسه اين روز بدون نتيجه بپايان رسيد.

درتأریخ ٩ آذر ۱۳۵۹، قطعنامه اى از طرف دانش آموزان مبارز در جلو اداره آموزش و پرورش قرائت شد که مورد تأئيد اکثريت دانش آموزان قرار گرفت و در اين قطعنامه دانش آموزان خواستار باز گشائى مدارس شده بودند.

درتأریخ ١١آذر ۱۳۵۹، دانش آموزان مبارز شهر سقز بار ديگر جلو آموزش و پرورش اجتماع کردند. پس از مدتى از طرف اداره آموزش و پرورش متن بزرگ نويسى شده اى بدين شرح روى ديوار چسپانده بودند: «در اين برهه از زمان که جوانان نوشکفتۀ انقلاب در جبه هاى غرب و در نبرد با عراق شهيد ميشوند … ما اين اعمال(کار دانش آموزان) را کار گروه هاى ضد خلقى دانسته و جواب خود را بدين شرح به دانش آموزان ميدهيم:  

١ـ «امتحان تجديدى از دانش آموزان راهنمائى گرفته نمى شود. ٢ـ دبيرستانها تا پاکسازى کامل باز نمى شود. ٣ـ مدارس روستا تا امنيت کامل يعنى استقرار ارتش، پاسدار و ساير قواى انتظامى در آنجاها گشوده نميشود.»

اينبار نيز دانش آموزان دو نماينده براى مذاکره با رئيس آموزش و پرورش انتخاب کردند، اما مأمورين مانع ورود آنها به اداره شدند. در اين هنگام معاون و مسئولان ديگر از اداره خارج شده و بسوى سپاه پاسداران ميروندکه در اين موقع دانش آموزان آنها را «هو» ميکنند. پس از آن دانش آموزان بعنوان اعتراض شروع به تظاهرات کردند و با دادن شعارهائى از قبيل «باز گشائى مدارس خواست بر حق ماست»، به ميدان هه لو (عقاب) رفتند. در آنجا پاسداران و نيروهاى محلى وابسطه به رژيم اسلامى آنها را محاصره و شروع به تيراندازى کردند. پاسداران که از قبل کوچه ها را به کنترل خود در آورده بودند، توانستند از ميان ٥٠٠ نفر تظاهر کننده ١٠٤نفر (٦٤ دختر و ٤٠ پسر) را دستگير نمايند. پاسداران و نيروهاى محلى دورتا دور دستگير شدگان را محاصره و آنها را به سپاه پاسداران بردند. دانش آموزان دستگير شده با روحيه اى عالى بدون آنکه کوچکترين تزلزلى از خود نشان بدهند در مورد دستگيرى شان به آنها اعتراض ميکردند. (به نقل از خبرنامه کومه له)

تثبيت اين همبستگى و دفاع دانش آموزان ساير مداس کردستان از خواست واقعى همکلاسى هايشان در شهر سقز براى بازگشايى مدارس مخصوصآ اطلاعيۀ کميته دانش آموزى کومه له ـ بوکان که «در واقع خود اين کميته يکى از دست آوردهاى با ارزش ساختارى در جنبش انقلابى مردم کردسان محسوب خواهد شد الگويى است مبارزاتى جهت مقاطع خاصى در اين عرصه از مبارزه کنونى دانش آموزان مبارز ايرانى.»، «جمعيت مستقل معلمان مبارز کردستان ایران» نیز به مناسبت بازگشايى مدارس کردستان خطاب به دانش آموزان انتشار يافته بود، که بخشهايى از آن را به آگاهيتان ميرسانيم:

دانش آموزان مبارز و آگاه! 

«مردم قهرمان ايران مشت هاى گره کرده و فريادهاى اتحاد، مبارزه و پيروزى شما را از ياد نبرده اند. همه بياد دارند که شبنامه ها و اعلاميه ها را چه کسانى از درز دروازه ها به منازل مردم مى انداختند. کيست که نداند چه کسانى  با ماژيک و قلم و رنگ روى ديوار ها شعار زنده باد آزادى مرگ بر استبداد و ديکتاتورى را مى نوشتند؟ طنين شعارها و سرودهاى انقلابى شما در گوشها مانده است. چشمان قرمز و سينه گرفته شما از گاز اشک آور از يادها نرفته است. شما ميدانستيد تنها از طريق پيوند با زحمتکشان و توده مردم و شرکت فعال در امر مبارزه، جنبش سراسرى ايران به اوج خود خواهد رسيد.

سابقه درخشان شما در اوجگيرى جنبش سراسرى با خون سرخ همکلاسى هايتان در تأريخ مبارزاتى ملت ايران به ثبت رسيده و هر روز برگ سرخى به آن اضافه میشود نقش مبارزه شما انکارناپذبراست»

به تبعیت از این متد از مبارزات آگاهانه و طبقاتی مندرج در اطلاعیه «جمعیت معلمان مبارز کردستان ایران» و بعد از چهار دهه، توسط انجمن صنفی فرهنگیان شهرسقز، کانون صنفی معلمان ایران(تهران)، کانون صنفی فرهنگیان اسلامشهر، کانون صنفی فرهنگیان گیلان بطور جداگانه و کانون فرهنگیان ومجمع فرهنگیان استان اصفهان مشترکا با انتشار اطلاعیه هایی «حمله نیروهای انتظامی ولباس شخصی به دانش آموزان معترض به امتحان حضوری وضرب وشتم و بازداشتشان را محکوم کردند. پیش از این نیز انجمن صنفی فرهنگیان خراسان شمالی، انجمن صنفی فرهنگیان زیویه و کانون صنفی فرهنگیان یزد جداگانه بیانیه هایی در محکومیت یورش نیروهای انتظامی ولباس شخصی به دانش آموزان معترض نسبت به امتحان حضوری صادرکرده بودند.»

یقینآ رفیق محمود صالحی که خود در سال ۱۳۵۹، شاهد و ناظر این بخش از مبارزات دانش آموزان شهر سقز بودند، اکنون نیز از روند این همبستگی طبقاتی در جنبش اعتراضی دانش آموزان (پایه های نهم و دوازدهم) که در ده ها شهر خواستار لغو امتحانات حضوری تا واکسینه کردن کامل دانش آموزان شدند، پشتیبانی خواهند کرد.  ۱۳ / ۵ / ۲۰۲۱ 

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate