برگی از تاریخ تقدیم به خانواده سارینا اسماعیل ‌زاده

برگی از تاریخ تقدیم به خانواده سارینا اسماعیل ‌زاده، دختر۱۶ساله متولد مهرشهر کرج، که در جریان اعتراضات سراسری در روز جمعه ۱مهر ۱۴۰۱در این شهر، با ضربات باتوم به سرش توسط نیروهای رژیم ارتجاعی – مذهبی حاکم بر ایران جان باخت. 

شمس الدین امانتی

گشايش مدارس شهر سنندج در سال تحصیلی ۵۹، سرآغازی برای جنبش اعتراضی دانش آموزان مدارس اين شهر بر عليه رژيم جمهوری اسلامی بود. اين جنبش اعتراضی نيز به جنبشی پيوست که در سطح مدارس ايران در ابعاد گسترده تری تا کنون ادامه دارد. دانش آموزان انقلابی در تعداد از شهرهای ايران و در اعتراض به سیاست های ارتجاعی جمهوری اسلامی، مدارس خود را به سنگری عليه رژيم تبديل کردند. ابعاد جنبش اعتراضی دانش آموزان در آذر ماه سال ٥٩ در ساير شهرهاي ايران. راهپيمايي و زد و خورد دانش آموزان با مزدوران حکومتی در تهران و در مدارس آذر، حکمت، خوارزمی، ابوريحان، آذرگان، عاصمی انوشيروان دادگر، دکتر شریعتی، ١٧شهريور و فاطمه امينی.

تظاهرات بر عليه رژيم در ممسنی و در مدارس خمینی، حکيم نظامی، طالقانی، صديقۀ رضائی و صمد بهرنگی. در آستارا و در مدرسه پروين اعتصامی دورود و مدرسه طلعت دوست خرم آباد و مدرسه وکيل. مدرسه امير نظام در تبريز. مدرسه مهرگان در قم. مدارس پوريا و آلادپوش قائم شهر. مدرسه متحدين در شاهرود. مدرسه آل احمد در کرمانشاه. مدارس آذرگان، هنرستان صنعتی، شهید احمدی و امير کبير در گيلان. مدارس خسروی، خاقانی، مهرگان و غزالی در سنندج و تظاهرات ٥٠٠ نفر از دانش آموزان جهت بازگشایی مدارس در شهر سقز.

 آمار اعتراضات دانش آموزان در شهر سنندج:

 ۱- مدرسه راهنمائی خاقانی: الف- دانش آموزان این مدرسه در اعتراض به وجود معلم پاسداران مامور خدمت در اين مدرسه روز سه شنبه (٢١/٨/٥٩) تظاهراتی در محوطه مدرسه برپا کردند، که مورد حمله نيروهای رژيم قرار گرفتند و منجر به دستگیری ٣٠نفراز آنها شد. ب- دانش آموزان این مدرسه  روز دوشنبه (۲۰/١١/٥٩) اعتراضاتی را ابتدا در کلاسهای درس برگزار و سپس مدرسه را تعطيل و تا چهار راه وكيل راهپیمایی کردند. ج ـ روز چهار شنبه (٢١/١١/٥٩) بار ديگر در اين مدرسه تظاهراتی در اعتراض به سياستهای سرکوبگرانه رژيم صورت گرفت. مسئولين جمهوری اسلامی در نگرانی از گسترش و ادامه تظاهرات و مبارزه دانش آموزان، این مدرسه را بستند و بر سر در ورودی آن تابلوئی آويزان کردند که روی آن نوشته شده بود «تا اطلاع ثانوی تعطيل است» دانش آموزان در تابلو کنار آن، تابلوی دیگری آویزان کردند که روی آن نوشته شده بود «مرگ بر ارسطو»، لازم به یادآوری است که ارسطو نماينده اداره آموزش و پرورش شهر سنندج بود.

٢- مدرسه راهنمائی نهم آذر: الف- به دليل اينكه معلم پاسداران اين مدرسه حاضر نبودند از دانش آموزان امتحان ورودی بگيرند، دانش آموزان اين مدرسه ٣روز تحصن کردند. طی اين مدت شاگردان اين مدرسه سرود می خوانند و شعار انقلابی ميدادند (دى ماه ٥٩). ب- در تاريخ (۵/٨/ ٥٩) مزدوران محلی به اين مدرسه ريختند و دانش آموزی «بنام فتح الله احمدی» را دستگیر و با خود بردند. در روز (۱۹/٨ / ٥٩) جنازه او را بعد از دو هفته شکنجه بطوريکه آثار شکنجه بر بدن او آشکار بود تحويل خانواده اش دادند. اين جوان را به جرم عضويت در«هسته آزادی» اعدام کرده بودند. وقتی خبر اعدام فتح الله در مدرسه پخش شد دانش آموزان این مدرسه در اعتراض به اعدام همکلاسی خود به تظاهرات پرداختند که منجر به دستگیری ٤ نفر از آنان گرديد. دو هفته بعد از اين دستگيری دانش آموزان مطابق قرار قبلی در گروههای ۵ نفره در جلو پادگان تجمع کرده و به تظاهرات پرداختند. سپس اعلام کردند در صورتی که به خواسته هایشان رسیدگی نشود تمام دانش آموزان جهت اعتراض به پادگان خواهند آمد. ارتش نيز تهديد کرد چنانکه دانش آموزان محل را ترک نکند، آنان را بازداشت و به محل ديگر دستگير شدگان منتقل خواهد کرد. 

دانش آموزان برخواست خود پافشاری کردند واعلام نمودند: باید همكلاس های دستگير شده شان را آزاد کنند و آنان را نيز به نزد رفقایشان ببرند. سرانجام بعد از يک ساعت ٤ دانش آموز دستگير شده را آزاد کردند.

٣- دبيرستان دخترانه هشتم اسفند: الف- در تاريخ (٢٧/١٠/٥٩) سه نفر از دانش آموزان دختر این دبيرستان را به اتهام نصب خبرنامه کو مه له بر ديوار کلاسها از مدرسه را اخراج کرده بودند. “قصری ” رئيس دبیرستان ٨ اسفند با ديدن شعارهای انقلابی بر روی تخته سیاه، سه کلاس را تعطيل کرد که با اعتراض دانش آموزان مجبور به بازگشایی مجدد آنها شد. ب- درتاريخ (۱/١١/٥٩) تظاهراتی درحياط مدرسه هشتم اسفند به مدت يک ساعت انجام گرفت که در اين تظاهرات سرودهای انقلابی توسط ٣ دانش آموزان خوانده شد. ج- به مناسبت آخرين روز سال تحصيلی، دختران اين دبيرستان در تأريخ  (۶/٣/١٣٦٠) در حياط مدرسة اجتماع کرده و با خواندن سرود و دادن شعار از مدرسه خارج شدند، که پاسداران با گاز اشک آور و تیراندازی هوایی آنها را متفرق کردند. د- دانش آموزان اين دبيرستان در اعتراض به اعدام دو دانش آموز در تاريخ (٣٠/٨/٦٠) به طرف ميدان آزادی حرکت کردند که مورد يورش پاسداران قرار گرفتند و ٤ نفردستگير شدند. بنا به دعوت کومه له به عنوان اعتراض به اعدام عده ای از دانش آموزان مبارز و همچنين به منظور پشتیبانی از مبارزات اعتراضی دانش آموزان سقز، در تعدادی ازمدارس سنندج تظاهراتی برپا شد، از جمله دبيرستان هشتم اسفند، که در ساعت ١بعد از ظهر (٤/٩/٦٠) راهپیمایی با شعار «محصل بپا خيز» شروع گرديد. 

نزديک خيابان فردوسی سه مزدور محلی درحالی که کلت در دست داشتند سعی نمودند که با توهين و اهانت بي شرمانه تظاهرات دختران اين مدرسه را متفرق کنند، اما دانش آموزان با صدای رسا شعارها را تکرار می کردند. هنگامی که شعارها برای لحظاتی قطع شد ازمدرسۀ دیگری در همان نزدیکی، طنين شورانگيز شعار«همرزم انقلابی! حمايتت ميكنيم» برخاست، پاسداران و مزدوران محلی اقدام به پرتاب گاز اشک آور و تیراندازی هوایی کردند که یکی از دانش آموزان زخمی شد. دختران مبارز در حالي که در کوچه های اطراف پناه گرفته بودند شعار «زنده باد جنبش مقاومت خلق کرد» را سر ميدادند. در اين روز مردم مبارز شهر سنندج با گشودن دروازه منزل خود به دانش آموزان تحت تعقيب پاسدارن و مزدوران محلی پناه داده و آنها را در بی اثر کردن تاثیرات گاز اشک آور ياري مي نمودند. 

در اين هنگام تعداد دیگری از پاسداران مستقيما به دبيرستان هشتم اسفند حمله ور شدند و وحشيانه تمام کلاسها و زير پله های مدرسه را به رگبار بستند و بيش از٣٠نفر از دانش آموزانی را که در مدرسه باقی مانده بودند، دستگیر کرده و کارکنان مدرسه را مورد توهين و تهديد قراردادند. 

دستگير شدگان همگی ساعت ٨ شب آزاد شدند. (برگرفته از خبرنامه کومه له)

رویداد های این برگ از تاریخ، در جریان مبارزات دانش آموزان دختر و پسر که سابقه آن به ۴ دهه پیش در نبردی رودر رو با نیروهای تا دندان مسلح رژیم اسلامی همراه بوده افتخار بزرگی است که در طول این چهار دهه در ابعاد مختلف و در گوشه و کنار ایران مدام در جریان بوده و پروسه آن با حادثه جان باختن مهسا (ژینا) امینی در تاریخ ۲۶شهریور۱۴۰۱آغاز شد. اتحاد ایجاد شده از این حرکت اعتراضی در میان مردم مبارز بر علیه رژیم اسلامی، الگویی شد تا زنان ایران در خط مقدم اعتراضات اخیر به نیروی خستگی ناپذیر این روند از مبارزه ارتقا یابند و در نهایت این همبستگی دانش آموزان همزمان با پشتیبانی اقشار وسیعی از مردم مبارز و انقلابی در ایران و تعداد چشم گیری از مردم کشورهای دیگر جهان كه مخالف تبعیض بر مبنای جنسیت ميباشند، واقعیت های انکار ناپذیری است.     ۲۰۲۲/۱۰/۷   

 

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate