برگی از تاریخ تقدیم به: دانش آموزان مبارز شهر سقز و سایر شهرهای ایران

مبارزات دانش آموزان سقز در خاطره ها ماندنی است.

اشاره به اين بخش از تاريخ مبارزاتي دانش آموزان شهر سقز براى بازگشايى مدارس در سال ٥٩ و ادامه اين سنت از مبارزه بعد از چهار دهه که در جريان جنبش توده ای اخیر به وقوع پيوست بار ديگر نشان داد که شرکت فعال دانش آموزان و جوانان در پيشاپيش صفوف اين جنبش اعتراضي چشمگير بوده و خواهد بود.

سقز – ٧ آذر ٥٩، عده اى از دانش آموزان شهر سقز در جلو آموزش و پرورش جمع شدند تا با رئيس اين اداره در بارۀ باز کردن مدارس مذاکره کنند. دانش آموزان دو نفر را به عنوان نماينده از ميان خود انتخاب کردند در جريان مذاکره، رئيس آموزش و پرورش به آنها گفته بود شما بايد ٤ ستون بکشید و نام دانش آموزان هوادار (کومه له، پيكار، دمکرات و چريک) را بنويسيد.

اين گفته با مخالفت شديد دانش آموزان روبرو شد و جلسه اين روز بدون نتيجه به پايان رسيد.

سقز- ۹ آذر ٥٩، قطعنامه اى از طرف دانش آموزان مبارز در جلو اداره آموزش و پرورش قرائت شد که مورد تایید اکثریت دانش آموزان قرار گرفت و در اين قطعنامه دانش آموزان خواستار بازگشایی مدارس شده بودند.

سقز -١١آذر ٥٩، دانش آموزان مبارز شهر سقز بار ديگر جلو آموزش و پرورش اجتماع کردند. پس از مدتي از طرف اداره آموزش و پرورش متن بزرگ نويسى شده اى بدين شرح روى ديوار چسبانده بودند:

«در اين برهه از زمان که جوانان نوشکفتۀ انقلاب در جبهه هاي غرب و در نبرد با عراق شهيد ميشوند ما اين اعمال (کار دانش آموزان) را کار گروه هاى ضد خلقى دانسته و جواب خود را بدين شرح دانش آموزان ميدهيم:

١ـ امتحان تجديدى از دانش آموزان راهنمايي گرفته نمي شود. ۲ـ دبيرستانها تا پاکسازی کامل باز نمی شود. ۳ـ مدارس روستا تا امنيت کامل يعنى استقرار ارتش، پاسدار و ساير قواى انتظامى در آنجاها گشوده مي شود.

اين بار نيز دانش آموزان دو نماينده براى مذاكره با رئيس آموزش و پرورش انتخاب کردند، اما ماموران مانع ورود آنها به اداره شدند. در اين هنگام معاون اداره و مسئولان ديگر از اداره خارج شده و بسوى سپاه پاسداران ميروند که در اين موقع دانش آموزان آنها را «هو» می کنند.

پس از آن دانش آموزان به عنوان اعتراض شروع به تظاهرات کردند و با دادن شعارهايي از قبيل«بازگشايي مدارس خواست بر حق ماست» به ميدان هه لو (عقاب) رفتند. در آنجا پاسداران و نیروهای محلى وابسته به رژيم اسلامى آنها را محاصره و شروع به تيراندازي کردند. پاسداران که از قبل کوچه ها را به کنترل خود در آورده بودند، توانستند از ميان ٥٠٠ نفر تظاهر کننده ١٠٤ نفر (٦٤ دختر و ٤٠ پسر) را دستگير نمايند. پاسداران و نیروهای محلى دور تا دور دستگير شدگان را محاصره و آنها را به سپاه پاسداران بردند.

دانش آموزان دستگير شده با روحيه اى عالى بدون آنکه کوچکترين تزلزلي از خود نشان دهند در مورد دستگيرى شان به آنها اعتراض می کردند. (به نقل از خبرنامه کومه له)

*اطلاعيۀ كميته دانش آموزي کومه له ـ بوکان

کمیته دانش آموزی بوکان در تاريخ ١٢ آذر ٥٩ در اولين اطلاعيۀ خود در پشتيبانى از سياست هاى انقلابى معلمان مبارز کردستان با صدور اطلاعيه اي مخالفت خود را با تعطيل مدارس از سوي رژيم اسلامى اعلام کرد. 

«اکنون که جنگ ارتجاعی دولتهاي ايران و عراق سبب تشديد هرچه بيشتر فشار هاى اقتصادى و سياسى بر دوش کارگران و زحمتکشان ايران گشته است، اکنون که عمال حکومت مدافع منافع سرمايه داران و مرتجعين در اين شرايط نياز هر روز قارناي ديگري مي آفرينند، اکنون که رويزيونيست هاي خائن با دفاع از ميهن سرمايه داران و استثمار گران  عملآ هیئت حاکمه را در اهداف ارتجاعیش از اين جنگ تجاوز کارانه از هر دو طرف، يارى ميدهند، اکنون که کردستان بار سنگين محاصرۀ اقتصادى از جانب هيئت حاکمۀ ضد خلقى جمهورى اسلامى را نيز بردوش ميکشند، و اکنون که مرتجعين با تمام توان خود براى خدمت باهداف ضد فرهنگى هیئت حاکمه و تضعیف جنبش مقاومت خلق کرد در جهت تعطيل کردن مدارس ميکوشند، با حضور فعال در مدارس، ضمن کوشش در جهت افشاى ماهيت ارتجاعى و تجاوز کارانۀ جنگ هیئتهای حاکمۀ ایران و عراق از هر دو طرف، ضمن تشریح اهداف جنبش مقاومت خلق کرد و  افشای هر چه بیشتر جنايات جمهورى اسلامى در کردستان و سراسرايران، ضمن سعى در جهت طرد و رسوا ساختن عوامفريبان، در جهت تهيۀ مايحتاج مدارس بکوشيد و توطئۀ تعطیل کردن مدارس از جانب مرتجعین را که هدفى جزخدمت باجراى توطئه هاى ضد فرهنگى هیئت

حاکمه و تضعیف جنبش مقاومت خلق کرد ندارند، خنثى نموده و مدرسه را به سنگر مستحکم مبارزه 

عليه امپرياليسم و ارتجاع بدل سازيد.»

تثبيت اين همبستگي و دفاع دانش آموزان ساير مدارس کردستان از خواست واقعي همكلاسي هايشان در سقز براى بازگشايى مدارس مخصوصآ اطلاعيۀ كميته دانش آموزي کومه له – بوکان که در واقع خود اين كميته يكي از دستاوردهاي با ارزش ساختاري در جنبش انقلابي مردم کردستان است، الگوی مبارزاتی جهت مقاطع خاص در اين عرصه از مبارزه کنونى دانش آموزان محسوب خواهد شد.

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate