بیانیه شورای استکهلم … محاکمه «حمید نوری» به اتهام «جنایت جنگی» در استکهلم

بیانیه شورای استکهلم

محاکمه «حمید نوری» به اتهام «جنایت جنگی»

در استکهلم

دهم ماه اوت(آگوست) ۲۰۲۱، دادگاه محاکمه حمید نوری (عباسی) شکنجهگر زندانهای جمهوری اسلامی (به ویژه زندان گوهر دشت)، در استکهلم آغاز میشود. 

حمید نوری در جریان کشتار زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ خورشیدی در زندانهای جمهوری اسلامی، به عنوان «دادیار» و زندانبان، نقش جنایتکارانهای به عهده داشته و سبب آزار، شکنجه و قتل زندانیان بسیاری شده که در محاکمههای چنددقیقهای در «اتاقهای مرگ» محکوم شده و به قتل رسیدهاند. 

محاکمه این جنایتکار، در سوئد، به اتهام «قتل عمد» و «جنایت جنگی» بهعمل میآید. در این محاکمه، برای اولینبار یکی از شکنجهگران جانی جمهوری اسلامی در زمان برقراری حاکمیت این رژیم دادگاهی میشود. 

جنایات جمهوری اسلامی در ۴۲ سال سلطۀ تبهکارانه این رژیم بر کسی در جهان پوشیده نیست و طبعاً، افشاگری، دادخواهی و فریاد بلند خانواده‌های جانباختهگانِ این جنایاتِ هولناک و اعتراض کنشگران و معترضانی که در چند دهه گذشته در زمینۀ دادخواهی کوشا بودهاند و بیشک مبارزات رو بهرشد و مداوم مردم ایران در برپائی چنین دادگاهی نقش اصلی را داشته است و سبب شده قدرت حاکمه در سوئد، که همچون دیگر قدرتهای جهان سلطه، سالها نسبت به این دادخواهی بیاعتنا بودند و حتی جانیان این رژیم را از راههای مخفی از بیمارستانهایشان فراری میدادند، ناچار از برپائی چنین محاکمهای شود. 

در این دادگاه شاهدانی از میان اعضای خانواده جانباختهگان و زندانیان سیاسی رهائییافته و نیروهای سیاسی مخالف جمهوری اسلامی شرکت خواهند کرد و دادگاه نشستهای متعددی خواهد داشت که مدتی به درازا میکشد.

طبعاً در این دادگاه نه تنها حمید نوری (عباسی)، بلکه رژیم جمهوری اسلامی هم، که اکنون یکی دیگر از جنایتکاران اتاق مرگ زندانهایش، ابراهیم رئیسی بر تخت ریاست مینشیند، به عنوان «جنایت علیه بشریت» و حامیان بینالمللی آن محاکمه میشوند و شورای استکهلم نیز، همانند دیگر نیروهای مردمی تلاش میکند نقش خود را در این زمینه مستقلا بر عهده بگیرد.

این محاکمه نقشی نمادین و نشانهای دارد از محاکمهای که پس از سرنگونی رژیم پلید جمهوری اسلامی در ایران رها شده برپا خواهد شد و جنایتکاران تبهکار آن را به مجازات درخور خود خواهد رساند.

از همین رو ست که محکومیت جمهوری اسلامی و شخص جانی و کثیفی مانند حمید نوری (عباسی) در این دادگاه اهمیت دارد و بر همه نیروهای مردمی و آزاده است که در افشای این محکومیت نزد مردم جهان کوشا باشند.

نه میبخشیم، نه فراموش میکنیم

سرنگون باد رژیم سرمایه داری جمهوری اسلامی ایران

زنده باد آزادی 

زنده باد سوسیالیسم

شورای حمایت از مبارزات آزادیخواهانه مردم ایران- استکهلم

۵ اوت (آگوست) ۲۰۲۱ 

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate