هندسه ای ناموزون

تقدیم به زنده یاد    

( احمد رضا احمدی ) 

 

میانِ لحظه 

           و هَوا 

      آمیخته با این مَعرکه ایم :

آیا 

  می شود یا نه 

            که با هر نَفَس ،

  به میهَنِ تو  

     حَتّا نَزدیک تَر : به موطنِ مَن

                                   خیره بمانیم و 

     گَرده هایِ خون را در مَشامِ مان 

                                         احساس نکنیم ؟

مَگر 

    آب هایِ راکد 

         اضطرابِ هزارانْ نَعره در سُکوتِ هر گودال ،

                                                            نیستند 

مَگر تَنهایی 

      نشان از غارهایِ کُهَن در اندامِ صِنوبَر ،

                                                 ندارد 

پَس چرا …

         سَراسَرْ جَهان 

     به تَمثیلِ عابران اَش در حُضورِ یک نَعشِ ناشناس 

                                                              می ماند

گاهی اوقات !

       چونان قَطره در تَسکینِ بیابان 

                          تَماشاگهِ مَعشوق ،

                                           می شویم 

       زیرا پَروانه ها

             بر سَرانگشتِ کسانی

                                    خواهند لَمید :

             که باران را 

                هنگامه یِ لذت اَش از میثاقِ خاک 

                                                      و دانه 

                                       لَمس ،

                                            کرده باشند 

              آری …

کوهی جُنبانیم ما در زایشِ هزارانْ صَخره 

                که از ماتَمی ناگُزیر : یا دِلتَنگی 

                                        بی اختیار ،

                                                  می خَندیم 

اگر چه شادی :

     تألیفِ خیابان از بچّه هاست 

ولی !

    مَحلّاتِ ما 

             کودکان اَش ،

                       سَهمِ کاراَند 

             تا غَذا را ،

                        در آزمونِ اربابان

                                     پیروز شوند 

افسوس …

       چوپانِ آکنده از دَرد یا هِلهِله

                     اشتیاقِ هیچ دَریچه ای ،

                                             نیست 

                     نه ،

                      هرگز نبوده است 

        زیرا :

            از حقارتِ پادشاهانی عَظیم تا ضَمیرِ پوکِ هر حاشیه 

                                            نی لَبَک ها ،

                                                        خَبَر دارند 

            نی لَبَک ها آن گونه تَلخ اَند که حَتّا قَطعاتِ گُمْ گشته در لَجَن

                          و نیز کابوس هایِ بی مَصرف را ،

                                               با ثانیهْ شُمارِ ساعت 

                                                                     می نَوازَند 

            نی لَبَک ها ،

                        از نیمکت هایِ واژگون یا خالی 

                                                           پَیام می گیرند 

به گمان اَم !

          گُذرنامه هایِ جَعلی 

                          جادّه ها را در خُسوفِ شان ، 

                                       پوشانده اَند 

          که این گونه ،

                       نوبالغِ صَحرا 

                              اشک می ریزد 

          گوش کُن …

                 اَبرَکِ تازه 

                        بی غِفلت ،

                                 می گِریَد 

          حَتّا ،

             خوشه هایِ شِکُفته در مِه نیز 

                          شُعبَده ای به نامِ آستین اَند :

             تا خَنجَرها از افکارِمان

                                       پنهان بمانند

عاقبت !

      با خَلسه ای چونان التهاب 

                    زمان ، 

                         خواهد گُسَست 

امّا …

  قَیّمانِ فِلاکت 

               و دِشنه

  که وارثانِ بی طاقت و عِشوه یِ ناخوشِ این اتّفاق اَند :

                          به دوزَخِ ادیان 

                                         خواهتد کوچید 

قصّه ها را 

          باید از خِیلِ اشباح ،

                        بیرون بیاوریم 

قصّه ها در سُکونِ چاه ،

                      تَعَفّن گرفته اَند 

          زَنگارِشان ،

                     چهره یِ خُدایگان و مومِ شیاطین است 

دَریغا …

     که آمیزشِ صُبحِ با شَمعدانیِ نارَس

                        نُخستینْ حِجابِ آدَمی از خویشتَن اَش ، 

                                                                بود 

سَحَرگاهان 

      که برکه ها و بوته ها ،

                    مَملو از ماجرا 

                                    می شوند :

      ناجیان یا سَفیرانِ هر گُنبَد و مِناره

              به مَسلخِ قَناری می روند تا آن پیرَکِ تَبردار را ،

                                           سَجده کنند 

نور کُجاست ؟

     چرا خاطراتِ مان 

          با مُبهَمِ یکْ لهجه ،

                            پوشانده شده است 

     چرا تو 

           و مَن 

                به وَعده یِ تابوت یا تَقوایِ کفَن ،

                                               عادت کرده ایم 

به راستی چگونه باید قَبل از خودکُشی

            پیغامِ رَنگینْ کمان را ،

                          از نَهَنگ ها پُرسید 

ای کاش …

    این فَرسودهْ چراغِ ناروشن می دانست که شَباهنگام 

                                   به کُدامینْ ابلیس ،

                                               اشاره می کند 

مَگر نمی شنوی ؟ 

                 کُفرِ بیابان 

                      از عَطش ، 

                                نیست 

      بَلکه زندگی را ، 

            در شُعاعِ حَسرت هایش 

                                 طلب می کند 

چیزی ،

      بر نازُکایِ این ساقه 

                       لَمیده است 

      باغ بان ،

              شَبیهِ توده ای از ماتَم 

                    به لطافتِ گُنجشک در فَلاتِ دُشواری

                                          می اَندیشَد :

                    ساقه 

                        و گُنجشک 

                                   یک خَزان با دو نیمْ رُخ اَند !

                                               که فُصول را بی قَتلِ اَقاقی 

                                                                   آرزو می کنند 

سَمتِ تَگرگ : پُشتِ قافیه 

                سیمایی از تُفنگ ،

                                  و کوه 

                                        نیست 

                 تا شاید …

                    آدابِ سانسور و قامتِ ساتور 

                          باجه یِ دولت و عِصمَتِ قَصاب ،

                                                             نباشند 

می دانی رفیق 

               حیواناتی ، 

           که پِیوَسته در پاسُخِ رِخوَتِ شان از جُنون

                       فَریادها می آفرینند !

           به خُطوطِ عُصیان 

                               و عاطفه 

                                        باور دارند 

ای کاش :

    بی بَهانه و بی پَروا 

              تو 

               و مَن 

    غُبار از رؤیاهامان ،

                         بروبیم 

     تا جُغرافیا 

        بَدَل به احکامِ عدالت ،

                و بوسه شود بر موجْ کوبِ تاریخ 

عَذابِ ما … دیرینهْ رَنجِ عاشقان در تَلاطمِ یک لبخَند 

          پژواکی ناشناس یا پیوندی هَمیشگی ست :

                         که ارابه هایِ مَرگ را

          با مَشعَلی تُهیْ زاد و فَرتوت ،

             فَرمان به شورش 

                                می دهد 

اگر آشوب !

     نژادِ هر انسان نیست 

           آسمان چرا ،

     طعمی از گِلایه 

                     یا هِقْ هِق

                               ندارد ؟

گاه بَرَهوت 

    به نَرمَکْ گُلی پُرنشاط یا نَمور ،

                              شَک می کند 

صَدها سُئوالِ بی جواب نیز ،

        گاهی مَرا بیهوده 

                          می پندارند 

حَتّا مَرثیه ای مَجهول ،

                تُرا در کانونِ قَحطی 

                                      و رَعشه 

                 قضاوت می کند 

آری !

    هَم چنان ما 

        برایِ موطنی تَسخیرْ مانده در اَندوه و مُصیبت ،

               سُرود می خوانیم 

        زیرا تو 

               و مَن 

        اوراقِ تاریکی را در تَبْ سوزِ مُقاومت ،

                              یافته ایم 

        بی تَردید ،

            از هر شِکاف : هر زَخمِ ناسور 

                             بَذرِ استقامت ،

                                  خواهد روئید 

راستی :

       با ضَرباهَنگِ قیام 

          چه باید از فوجِ کبوتَران 

                                    آموخت ؟

باید 

   به ازدحامِ چشمه ها در اطرافِ هر زندان 

                                           ایمان داشت

   تا پاسبان ها و چوبه هایِ دارِ شان 

                                 تَسلیمِ قَطره ها ، 

                                                شوند 

در این سَرزمینِ یائسه 

                        و عَقیم 

         سایه ها ،

               حَجمِ دیگری از تَبعیداَند 

که با پیکری ژولیدهْ فام 

    دیوارها را به نامِ آزادی یا صُلح ،

              تکرار می کنند 

آب …

   شیونِ بامدادان است 

که اگر 

       از گیجِ شِکُفتَن یا پوچِ انزوا ،

                        عُبور کنیم و 

       به ظرافتِ جانان ،

                   فانوس ها بیاویزیم 

آن گاه به سادگی !

        بویْ ناکیِ خاک را در شَهوت اَش از عمودِ گیاهان

                                               و هر درخت 

                           دَرک ، 

                                خواهیم کرد 

نگاه کُن 

        فقط ،

      از کنار یا گوشه یِ اسارت ها و حصارها 

                بنگر 

آسوده باش 

        به تَمثیلِ ماهیانِ مَحبوس در حوضِ نَقّاشی 

           مَعصومانه تَحمّل کُن : بنگر :

آدَمی 

     ساکنِ ایهام است 

ایهام !

    به زبانِ خنیاگران : با شَهدِ اصوات 

                         شُروع می شود و 

    در داستان ها 

                هر هِجایش را می تَوان یافت :

    اگر کِلید ، چونان مِصرَعی از قُفل باشد 

                انسان نیز 

     مَرثیه ای برایِ زیستن ،

                              می خواهد 

             … لحظه ای به آسیابان 

                            و تَبَسُم اَش ،

                                        بنگر 

      جُز پِچْ پِچِ اشیاء با زمین !

           نشاطی بر تارُکِ حَقیقَت ، نیست 

آفاقِ عالم 

      پاره هایِ یک ناله اَند 

                 که ناگهان از بِستَرِ بی دادِ دَقایق ،

                             برمی خیزند و 

                 در ناتَمامِ تَقدیرِ شان ،

      با هیاهویِ شاخه ای ضَعیف در باد 

                  هَراسان یا حَتّا عاشق ،

                                         می شوند

بی گمان 

         تَرانه ای باید خواند :

ابیاتی مُختَصَر از یَقینِ چَندین طبلِ بی حاصل یا شیپورِ مَسموم

ابیاتی به شیوه یِ قُرون : بَیاتْ مانده بر کاغذِ کاهی 

ابیاتی با خویْ ناکیِ حماسه ها و قَفس ها 

ابیاتی رو به زوال از تکّه هایِ صَد پَرنده

         هَمان ابیات ،

                که فَریاد اَش

          خَلوتِ مَهتاب را ،

                  سَفَرگاهِ یاران می کند 

یاران …

     میراث دارِ وجدان ها 

                            بودند 

آن رَسولان که بُغضْ ناک 

    تا کویرِ آذین بَسته با خیمه ها ،

              می شتافتند و 

    آوایِ بَرف را ،

          در مَقصَدِ الفاظ 

                      مُژده می دادند 

    این گونه !

        هجرتِ پَرستوها در بَهاران 

                 نَبضِ تاوان ها ،

                                شد 

    مَکث کُن :

           در عَصرِ ما 

                نیکْ اَفروزی ،

                      تَکلّم با گلوگاهِ خونین است

اگر …

  به ارغوان ها در مُشتی غَریب 

                  خو کُنی 

یا که نه 

   اگر پَسِ پِلک هایت ،

        شَمیمِ یک گیاه باشد از فِطرَتِ آخرینْ قَطار در ایستگاهی مَخروبه 

               خواهی فَهمید که لحَظاتِ آمیخته با اعماق ،

                               تَباهی یا توبه را 

                بر دوشِ فرشتگان ،

                                    وانَهاده اَند 

فرشتگانْ اینجا :

           شَمایلی به مانندِ فاحشه 

                                   دارند 

           مِحرابِ شان از بافه هایِ قِصاص یا دُعا ،

                                                        نیست 

           گویی …

                به غَلطْ اَندازِ بَشَر

                               نمی اَندیشَند و 

                هَفته ها در اُتاقَکی رو به اذان

                             تَفتیشِ عَقیده ،

                                          می شوند

فرشتگانْ اینجا :

           طعنه ای شَبیهِ تَلَنگُر به گزمه هایَند 

                      تا شاهانِ عَبوس ،

           حجله ها از بُرجِ بُلورینِ شان 

                                           نَسازَند  

           بگذار !

                چونان پاییز 

                        که از قَندیل ها در مَکتَب اَش 

                                          می سُراید 

                        مَن نیز ، شَفّاف تَر 

                                             زمزمه کنم :

           فرشتگان 

                    بَرگ و بالِ طبیعَت را در بِضاعتِ هر فاحشه ،

                                           می سِتایَند 

اینک …

      از مُبهَمِ الفبا 

          و آن افسانه در کالبُدِ لاشه ها و اجساد ،

                        فاصله بگیر و 

       نَزدیک تَر بیا … نَزدیک تَر حَتّا 

                        از آیاتِ افسُردگی 

                        از کولاکِ مَذاهِب 

       که پَرچَم هایِ عَبَث را در مَتنِ زندگان ،

                              براَفراشته اَند : دور شو

       آن گاه !

           چونان زائری با توشه ای کم 

                            ولی با گام هایِ کوتاه ،

           زیرِ تَگرگ

                       نظاره کُن :

        پیله ها 

             فاتحانِ خورشید اَند 

        که پِیوَسته ، اشکالِ آفرینش را در سُستِ شایعه 

                                        به یاد دارند 

اگر دَلقَک

     با اقوامِ روشنایی ،

                  بیگانه نیست

پَس چرا ؟

     از انتشارِ جُمله در نَوازشِ خیال اَش

                      پَرهیز دارد 

قَصدِ خَطابه بر مِنبَرِ مَتَرسَک ها را ،

                                        ندارم 

              امّا آفتاب !

                  خَلاءِ کلمات است 

              زیرا واژگان ،

                    در افسونِ غُروب

                                مُعجزتی دارند 

دیوانگانْ وقتی ،

           پایانِ سِتَم را در ضیافتِ مهربانی 

                      آغاز می کنند :

                            کوچه ها از قابی به شکلِ طلوع 

           رَقصان می شوند : در گهواره یِ گیتی ، رُستَن ها را جَشن می گیرند

ای جَوانه ها … آی غَریبه 

                آغوش بُگشائید 

                        که در پَستِ قُمار ، بی شَک

                نِقاب ها و کینه ها 

                          شُعله وَر ، 

                خواهند شد : هر ولایَت از طلسم ، تُهی خواهد شد 

                         … آخ 

                قَهقَهه نَزن ! تَرسو نَباش 

                             که ما چونان پَرتویی نَم ناک بر دریا ،

                                 بی شُمارْ زندگانیم 

                به راستی ،

                          تو 

                            و مَن 

                با تَباری از امیدواری ،

                            و حَتّا 

                با زَنجیرها به پاهامان ،

                                        اراده کرده ایم 

                تا مَفهومِ زیبایی را در احتمالِ یک پَنجره 

                                        تَجربه کنیم  :

                زیرا پَرده ها 

                      اگر ،

                گُفتُمانِ ظالمان با وَحشَت 

                                           شوند

                بام ها و بوم ها نیز ،

                                  آشیانِ جَرَقه

                                         خواهند بود 

زندگی در رأیِ هر آستانه …

        صَفَحاتی جُدا مانده از بی گُناهان است 

        صَفَحاتی ضَجّه وار ،

که بَعضی اوقات

            آیینِ ویرانه هایَند

        صَفَحاتی در امتدادِ سَراب ،

                   و پریشانی

            که مَأیوسانه !

        هَمچون خُنَکایِ نَسیمی در گردشِ حیاط 

                  مَسدود می مانند 

آری :

    این شَرحِ نامُقَدّس 

    این جُغدِ عُمومی 

         روزگار را در بِکارت طوفان 

     آشفتگی ،

             نَجوا می کند 

     تا مَبادا باروت یا وَحدت ،

        الیافِ صَحنه ها 

                        شوند

کسانی بی شَرمانه ،

        مؤمن به یاوه اَند 

آنان که مَحکومان را در پَرگارِ طناب 

                     دعوت به نیایش ،

         می کنند 

با نیلوفرانِ چَترگون بر مُرداب ها ،

                       یگانه نیستند 

نگو نَه ! 

     که قَدمْ گاهِ جادو 

         سُنّتِ ساحران است …

جُمعه ها : حَوالیِ سُرخِ یک بیشه 

           مُخاطب می شویم با آزمونِ مُدارا 

به گمان اَم که عَدَم ،

   لذتِ ما از قَلعه ها و قُلّه ها 

         نیست 

   زیرا هر آدَمی :

         با نَغمه ای در مَسیرها 

            لَنگری به تَمثیلِ مَنشور ،

                    خواهد داشت

تو 

  و مَن 

چونان قافله ای آمیخته با جاودانگی ،

                          و مِه 

به کتیبه هایِ رَهایی در جَمعِ دَروازه ها و دهلیزها و دالان ها و دَخمه ها 

                        ایمان داریم 

گُرده هامان …

       با شیارهایش 

          نشان از بُهتی مُضاعف ،

                 و تازیانه 

                          دارند

          آری !

              این خَصمِ روئیده از قانون 

              این شومِ مُجازات

                  میزبان و میهمان اَش ، 

           انسان است : انسانِ گُم گشته در سیّالِ حَوادث 

                                        … در اَنبوه و اَندوهِ نَقب ها 

                         که شاید ،

                                 رو به سُقوط ، 

                         خواهد رَفت

           امّا ،

             به گمان اَم 

                       خوفْ آلوده تَرینْ حیوان ،

                                           آدَمی نیست 

                        لحظه ای …

                                  در گُنگِ یک دایره 

                        شیدایی را ،

                                 تَصوّر کُن 

              انتظار اگر ،

                      داغِ عُریانی بر کمرگاهِ مَعشوق 

                                    باشد :

              خوشا غوغایی با تَنْ پوشِ مُشترک 

ناطوران

         کتاب ها را در هر میدانْ چه ،

                   سوزانده اَند 

اکنون ما …

        تَقویمِ یک انقلابِ مَتروکه 

                   هستیم 

        حَتّا آتَش ،

                 یا شَبنَمِ آویخته از کندویِ باغ نیز 

        فَراموشِ مان کرده اَند 

افسوس !

       که سینه هاتان از خِیلِ دُشمَن 

                        و انتقام ،

        آکنده نیستند

مَگر شُمایان : شیفتگانِ زندگی

               تا نوتَنوری با عَطرِ نانِ گرم … تا پاکیِ رود ها 

                                                 راهی دیگر ،

                                                            دارید

هزارانْ لاله … صَدها شَقایق 

                یادآورِ هیأتی از مَرگ اَند

دَریغا 

     کُدامینْ تیغ در این سَرزمین 

                  شُمایان را به فَرداها ،

                                  سِپُرده است 

     که بَندگی را ،

                ذُوقِ بَشَر 

                      تَلاوت می کنید

سَراَنجام !

        در غلظتِ شَبی بی ساحل 

                    تَرجُمانِ ماسه ها و شِن ها 

                                        خواهیم شد 

عاقبت :

      از لوحِ شهیدان 

               پَرواز را ،

      خواهیم آموخت 

شلّیک ،

      هنگامی بَدَل به جامی مُبارک می شود 

                     که آن گلوله ،

       حیرتِ جانوران

                        و جَنگل ،

                                نباشد 

       امّا در بی انتها ،

                       پَلیدی را بِروبَد

ما بدهکاریم …

   به دَستانی که با عَصایش 

               مورچگان را از باریکایِ یک جویبارِ کثیف ،

                           بیرون کِشید

بدهکاریم !

         به خویشاوَندی مَلول 

                          که شَهرِ ما نیست 

         ولی کودکی لال را از مُعَمّا ،

                            نجات داد 

         حَتّا ،

            به مُردگان نیز 

                         ما بدهکاریم :

            در رَگانِ هر پیکار 

                       جُرمِ تو از صُلح

            یا ذاتِ من با آزادی ،

                                 می خُروشَند

            زیرا مُردگانِ خُفته در باستان ،

                  تَلاشی برایِ دُروسِ مُعاصر 

                                                بودند

             آنان …

                 پوسیدهْ حُبابِ جَهان را 

                                 در اَندَرونِ آدَمی ،

                         هُشدار می دادند 

اینک !

     چونان پوشالی خیس در مَحضِ باران

                             بی ادّعا ، 

     ولی اَندَکی مَغرور باش 

بگذار :

     تا کوچه هایِ غَرقه در پَژمُردگی

                            رَفتارِ خورشید را ،

                                              بیاموزَند 

بگذار تا حَنجره اَت ،

        از سلول هایِ انفرادی 

                         نُطفه بِبَندَد و 

        با اَنبوهی از چَکاوَک

                    و قُمری

                            هَمسایه شود 

گاه می تَوان !

    وداعی صَمیمانه را در ذَرّاتِ تاریکی 

                       احساس کرد 

    صورَتَک هایِ خونین از مُبارزه نیز 

                     هَمچون کُلاهْ خودی در مَعبَرِ جَنگ 

                                            می درخشَند

                      نگاه کُن …

خَلقِ یک بی نَهایت در انعکاسِ خُردَکْ آهَنی صیقلْ خورده

                       گُواهِ یاران ، 

                             از تَپّه هایِ اوین است

می خواهم :

           یک انجماد را

میانِ حَلقه ها و حُفره هایِ سُربین اَش ،

                                       فاش کنم  

           با صِداقَتی حَریصانه !

می خواهم از گندِ رُسوبات در قَلب ها و ذِهن ها 

                                            بگویم

           یا حَتّا ،

              به مانندِ کاتبان در اقلیمِ قَدیم

                 بر سَنگْ ریزه ها و خِشت ها 

                                      بنویسم :

اُردویِ زمان در بَطنِ هر خیال 

         جُمله ها را شَبیهِ مَعابد یا مَساجد ، به تاراج می برد : بیمْ ناکِ شان می کند 

                                                ساده تَر بگویم …

         بَعضی کلمات 

                 چونان شَمعی مَغلوب ،

                                 بر شانه هایم

                 لُعاب گرفته اَند :

         سوگند به چَشمانی کور … دُختَرَکی نابینا 

                                     که جُمجُمه هایِ بیمار : رَمه هایِ تَجاوز 

         شلّاق اَش زَدَند … گوراَش را تَصویری از عِبرَت کردند

                            قَسَم به کودکی بیمار ،

          که داروغه 

                     و دارو 

          مَفاهیم اَش از عُمر ،

                             بودند 

                                  آن کودک !

          در این سَرمایشِ ناپیدا 

          در این آلونَکِ نَحیف 

                 جیره ای جُز آرزوهایش ،

                                            نداشت  

                 اگر نه ،

          ایوانَکِ رو به اُجاق 

                           آهِ مُداوم ،

                                   نمی کِشید 

                 یا تَسلیّتِ ناودان ها را ،

          آسمانِ شُسته با خَشم 

                         نمی پَذیرُفت

وقتی :

     اُستُخوان ها از باوری مُطلق

                   شکسته یا حَتّا بِرهنه از گوشت ،

                            می شوند 

                   تو 

                    و مَن ،

                         چونان پُل هایی به یَغما رَفته در سَفریم 

گاه گُلدانی خُمارْ اَندود در پَسِ یک نَهالِ تازه صِفَت

     یا گاهی …

             هَرزهْ عَلفی از جِنسِ طمَع

     شکوفه را از خامِ تَولداَش ،

                                 می شناسند

پَس چرا آدَمی ؟

     انسانِ بی شناسنامه را

            بازیچه یِ القاب می کند … دوست اَش ندارد 

گوش کُن : دامگهِ پَرندگان

            بر تارُکِ دُنیایی از رَنگ ،

                               و صدا

             تَکثیر می شود 

امّا وَسوسه !

    حَدیثِ دیاران از روایتِ ما  

                                 نیست 

 مَگر نمی دانید :

       هَنوز هم بَردگان

              میلادِ گندم اَند 

لُغَت ها وقتی ،

         آونگِ حَسرت ها 

                          می شوند 

         هر گُرسنه ،

             داس را در پَناهِ تِشنگان 

                                      می بَلعَد

… این رُخدادِ هَراسْ ناک … این بیمِ دائم

                 نایِ حادثه از کومه هایِ فَقر است 

آینه اگر : 

     صافیِ آیندگان از نَسلی غایب

                                     باشد

                      تو 

                       و مَن 

             حَتّا ،

     با دَهانی به مانندِ اسکلت نیز 

               حکایتی طولانی از اعتراف ،

                                  خواهیم داشت

اکنون …

      آرام باش و

                 فقط ،

      به پَهنایِ غُربتی کوچک

                  بُلند بخوان :

      خالیِ هر نُقطهْ چینِ مان از واژه

             تشان از چَندین سال شکنجه یا اعدام در سَطرهاست !

      سالیانی بی رَمَق

                        و غَضَبْ اَندود

             که از بُقچه یِ مادری با فَرزندانِ یَتیم اَش ،

                                      هیچ گاه

                                           سُخن نمی گویند 

      سالیانی مَملو از تاوان ،

                              و نفرت 

                     که تا اَبَد 

      از کُهنهْ خورجینِ پدر بر زینِ دوچرخه ای قُرّاضه 

                     حَرفی ، 

                           نخواهند زَد 

      زیرا ستارگان ،

                     عادت به رُسواییِ شَب

                                              ندارند 

اگر چه …

     بازوانِ بِطالت را 

              فَریبی عَظیم ،

     یا دَسیسه 

               رونَق می دهند 

      امّا : به تَعبیرِ سُفره ها و ریشه ها 

               نان در هُجومِ نیرَنگ 

                               مَعنا می شود 

گاه فَرسودگان !

    مُلاقاتی مُکرّر در حافظه اَند 

                         وَسواسْ گونه ،

              با دُروغ 

                      و خاموشی 

              میعاد می کنند 

     آنان …

        هَمچون ناطقانِ مُقدّسْ پیشه

                 به ریا ،

        جدالِ خَستگی با خواب اَند 

     آنان :

         سَلّاخ را در سَنگرِ انکار 

                    سَرنوشت می پِندارَند 

         تا به وَقتِ شَفَق در بیداری ،

                    شاهدانِ واقعه 

                                  نباشند 

به راستی 

   این گونه است که ناگهانْ توطئه ،

                                آشکار می شود 

    حَتّا قاصدان هم : قاصدانِ پنهانْ مانده در اَبرها

                   فاجعه می زایند … صاعقه وار ، می غُرّند

نفرین نَکُن !

       که این سِلسِله غَمِ بُزرگ و 

           این قَصیده یِ حَک شده بر آجُر ،

       کابوسِ کولیان بود

                کولیان ،

                      صَبورانه 

       بر مَزارِ اَسبانِ شان 

           آوازها می خوانند … می رَقصَند 

                   تا دَشتِ ناآشنا نیز ،

            تکراراَش کند 

آری :

    وسعَتِ قَلم

             مَرزِ شاعران یا رازَکِ جوهَر ،

                             نیست 

اساطیر !

       سوگِ بُتان را 

                    در دِل ،

               ندارند 

       هر عَزا یا خَشم

زیرِ پوستْ واره هایِ انسان 

                         می جُنبَد …

     انسانی که برایِ آبادگاه اَش از آوارگی 

                 پینه ها ،

                        بَسته است

 

# هندسه ای ناموزون

# امید آدینه 

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate