حق کودک مقدم‌ بر هر مصلحتی

روزنامه اعتماد: درگیری‌های روانی کودکان در ایران؛ «غفلت والدین» و «بلوغ زودرس سیاسی»

گزارش منتشر شده از سوی روزنامه اعتماد در باره گسترش کودک آزاری رایج در جمهوری اسلامی نوک قله کوه بی حقوقی و کودک ستیزی سیستماتیک و نهادینه شده حکومت با کودکان و جامعه را نشان می‌دهد.

این گزارش بر سرکوب‌های خشن و دستگیری و زندان و کشتار کودکان در دورهٔ خیزش انقلابی متمرکز است. حقیقتی که به هیچ وجه نمی‌توان از دید جامعه پنهان کرد. کشتار بیرحمانه بیش از هفتاد کودک با شلیک مستقیم گلوله جنگی و ساچمه‌ای، حمله نظامی به مدارس، دستگیری هزاران دانش‌‌آموز و شکنجه و رفتار وحشیانه در بازجویی و زندان، محروم کردن از ادامه تحصیل و اذیت و آزار سازمان‌یافته خانواده‌‌ها، حملات مکرر انتقام‌جویانه شیمیایی به صدها مدرسه، خشونت غیرقابل کتمانی است که به وضوح بر فضای روانی مدارس، زندگی کودکان و نفرت بی ‌پایان آنها از حکومت اسلامی را رقم زده است.

تبدیل کردن مدراس، به پادگان و سربازگیری، به گروگان گرفتن و تفتیش عقاید و مغزشویی، بخش ثابت سیاست آموزش و پرورش جمهوری اسلامی بوده است. جمهوری اسلامی با سیاست ضد کودک به سراغ کودکان و مدارس رفت و اکنون با دانش‌‌آموزانی روبروست که برای مبارزه با همین سیاست‌ها پا به مبارزه گذاشته‌اند.  آنچه روزنامه اعتماد «بلوغ زودرس سیاسی» می‌خواند نتیجه بلافصل هجوم وحشیانه حکومت اسلامی به حیات و دوره کوتاه کودکی است.

یکی از بارزترین خصوصیات ضد  انسانی حکومت اسلامی نادیده گرفتن حق کودکی است. عدم تعهدات حکومت به زندگی و حیات کودکان، رها کردن و سپردن به جیب خانواده است. کودکان اولین قربانیان تحمیل فقر و فلاکت و به زیر خط فقر راندن جامعه هستند. گسترش هولناک کودک همسری، نتیجه بلافصل تحمیل فقر و بی پناهی کودکان است.

پولی و کالایی کردن آموزش، وجود ۲۳ نوع مدرسه خصوصی با استانداردهای متفاوت تحصیلی بر اساس توان مالی خانواده، عملا میلیونها کودک را از چرخه تحصیل به بازار بیرحم کار پرتاب کرده است. کار حرفه‌ای کودکان، زباله‌گردی و بازیافت، به تنها امکان زندگی و بقاء کودکان . کمک خرج خانواده بدل شده است.

علیرغم همه این سیاست‌های کودکان ستیزانه، دفاع از حقوق پایمال شده کودکان اکنون به یکی از مهمترین مطالبات کل جامعه بدل شده است. تا خواست کودکان مقدم‌اند بر هر مصلحت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را متحقق کند. نسلی از همین کودکان سرکوب شده،‌ با قدرت و جسارت قد برافراشته است و کل حکومت را به مصاف می‌طلبد.

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate