منشور شش نفره  و یک شکست مفتضحانه دیگر

در باره «تلاش رضا پهلوی و پذیرفته نشدن کاندیداهای مورد نظرش برای اضافه شدن به جمع شش نفره».

پدیده رضا پهلوی و همه مواضع سیاسی متشتت او برای طیف راست افراطی به چوب دو سر طلایی بدل شده است که نه می‌تواند از ‌آن دل بکند و نه می‌تواند به آن دل ببندد.

آنچه شاخص رضا پهلوی در عرصه سیاسی است، معلق‌ زدنهای سیاسی و شکست‌های تاریخی پروژه‌های اوست. از چنگ انداختن به دامن جنبش سبز، تا وا اسلاما و شورای ایرانیان، فرشگرد و ققنوس تا وکالت و منشور شش نفره، همه و همه، حاصل تضاد بنیادین سیاسی – تاریخی مسیر انقلاب با جهت حرکت او و طیف سرگردان هواداران نظام پادشاهی است.

روشن بود که منشور او و یارانش در مواجهه با طوفان انقلاب، خواست‌های رادیکال و زیر و رو کننده، تاب مقاومت نخواهد داشت، نه تنها فشل و بی خاصیت که بسرعت متلاشی خواهد شد.

جریان راست سلطنت‌طلب و همه حواریون شرمسار آن، سرشان به صخره سنگین انقلاب خورده است. دیگر کریدورهای نایاک و اندیشکده‌های دست ساز دولت‌ها و دالانهای پارلمان و نورافکن‌ شبکه‌های خبری آنها،‌ نمی‌تواند تاج پادشاهی و بازگشت به نظام سابق را وعده بدهد.

از این رو حتی سلطنت موروثی پادشاهی از سر پیسی و به ناچار به جوک سلطنت انتخابی و حتی جمهوری‌خواهی بدل می‌شود.

طوفان انقلاب بساط این شامورتی بازی سیاسی را به هم ریخته است. پنبه ساخت و پاخت از بالا و ملاقات با دولت‌ها و رژیم چنج و رهبری موروثی را زده است. هر فرد و گروه سیاسی که به جریان راست سلطنت طلب دخیل بسته است، لاجرم همطراز با پرویز ثابتی و دستگاه مخوف ساواک در گردابی سرگردان خواهد شد که در انتهایش رضا پهلوی و پروژه‌‌های درب و داغان او تلنبار شده است.

منشور رضا پهلوی و شرکای او بر متن انقلاب زن زندگی آزادی، محکوم به شکست بود. همچنان که زیرآبی جدید او برای خروج از منشوری که فشل روی دست شش نفر مانده است، یافتن همفکران و همدلان دیگر و گریزی برای تخفیف بحران، راه به جایی نمی‌برد.

در دوران خیزش انقلابی که خیابان و اعتراض و اعتصاب برای پایان دادن به نابرابری، بیعدالتی، حرف اول را می‌زند. اتوبوسی که در ذات خود از ابتدا به ته دره سقوط کرده بود، مسافرین شرمسارش را دارد پیاده می‌کند. این خیزش انقلابی و خیابان و مطالبات رادیکال آن است که منشور شش نفره را از راه نرسیده خنثی کرده و به شکست کشاند.

رضا پهلوی ناچار شده است نقاب چهره “راست معتدل  را از صورت بردارد. بی سر و صدا ختم منشور شش نفره را بخواند.

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate