گفتگوی سوسیالیسم امروز با سه نفر از فعالین سیاسی مقیم ایران در باره اوضاع کنونی کشور

گفتگوی سوسیالیسم امروز

با سه نفر از فعالین سیاسی مقیم ایران در باره اوضاع کنونی کشور

توضیح: در این گفتگو با رفقا کامران.م، آذر کیمیا و مینا تهرانی گفتگو شده است. به ترتیب پاسخ هر سه رفیق به سه سوال مشترک طرح شده از جانب نشریه سوسیالیسم امروز را در زیر ملاحظه میکنید.

سوالها: ١-لطفا اگر بخواهید بطور فشرده تصویری از واقعیتهای حاکم بر جامعه را برای خوانندگان نشریه تصویر کنید چه خواهید گفت؟ ٢- رژیم اسلامی چه پاسخی برای  معضلات جاری داشته است؟، و چه راه دیگری را میتوان در پیش گرفت؟، ٣-از هم اکنون زمزمه های مضحکه انتخاباتی جمهوری اسلامی دوباره به گوش میرسد، چگونه باید با این نمایش برخورد نمود؟ و وظیفه جامعه چیست؟

کامران. م:  در مورد اوضاع و احوال کنونی، جامعه ایران هم از لحاظ اقتصادی و فرهنگی و هم از لحاظ انسانی با شرایط بسیار دشواری روبرو است. مردمان فرودست  تحت حاکمیت جمهوری اسلامی در اسف بار ترین  وخفت بار ترین شرایط ممکن زندگی میکنند. زندگی در این حکومت شیطانی وضد بشری که فقط به فکر غارت وچپاول مملکت هستند و به دلیل فاصله طبقاتی خیلی زیادی که در میان قشر رنج دیده و زحمتکش جامعه با سرمایه داران و لاکچری ها وجود دارد، به جهنم واقعی برای ما کارگران و انسانهای زحمتکش و کار کن تبدیل شده است. فرو دستان برای تکه ای نان  خود را به هر اب و آتشی می زنند ،کولبری ،،قاچاق،کوره پز خانه  های اجر پزی و بلوک زنی، دستفروشی،  و دها کارها مخاطره آمیز دیگر، و برخورداری از بیحقوقی کامل و حتی دور از شان یک انسان را داریم انجام میدهیم تا بتوانیم لقمه ای نان بر سر سفره خالی برگردانده شود. اما  در همان حال  سرمایه داران و دولتی ها و امثال لاکچریها  هر روز ثرتمندتر و خوشگذارنتر میشوند. برای مثال برای زایمان خانمشان شبی ۸۰ میلیون تومان به حساب بیمارستان واریز کرده وبرای رزرو یک اتاق شبی ۴ میلیون تومان پول واریز کرده اند. این پولهاکه اینگونه مفت و راحت مصرف میشود همه حاصل رنج و بد بختی قشر زحمتکش است که از سفره خالی انها دزدیده شده و خرج سرمایه دارها  و لاکچری های مفت خور میشود.

بدینترتیب واقعا زندگی برای  اکثریت مردم مشقت بار وغیر قابل تحمل شده است.امار خودکشی از فرط فقر وتنگدستی،امار فحشا وفساد، امار طلاق به دلیل بیکاری واعتیاد،امار تن فروشی ،،نوزاد فروشی،،کلیه فروشی.خراب کردن خانه بر سر بی سر پرستان وبی خانمانان،،تخریب منابع طبیعی و جنگلها ،،تخریب سد وردوخانه ها ودریا چه ها بیشمارند، و این جنایتکاران و فاسدان ایرانی جامعه ایران را ویران کرده اند.

با تمام مصیبتها و بدبختیها ومشقاتی که هر روز گریبان گیر قشر تهیدست وضعیف جامعه است بیکاری، بیماری وحشتناک ومرگبارکروناوناامنی وناامیدی و نبود ازادی بیان و…،مردم را نامید وافسرده وعصبی کرده است، ومسئولان مسلمان مان در فکر چپاول وغارت اموال همین مردم هستند و کوچکترین تلاشی برای بهبودوضعیت انجام نمی دهند.

کارگران وکسبه وبازاریان به دلیل شیوع کرونا  از کار اخراج شده اند وبیکار هستند اما بدون تامین هزینه سر سام آور زندگی رها شده اند .با وجود اعتراض  کارگران وکسبه وکادر درمان برای حقوق عقب افتاده شان واعتراض مردم نسبت به وضعیت سیل وابگرفتگی و ویرانی منازل   هیچ اقدامی صورت نگرفته و جواب وراه حلی برای این همه بی ارزگی خود ندارند وهیچ اقدامی برای نجات جان ومال  مردم اسیب دیده انجام نداده اند.

مردم هنوز بعد از چند سال بعد از زلزله در چادرها و کانسک ها زندگی می کنند . و بعد از ویرانی سیل در خانه های اسیب دیده و تخریب شده زندگی مکنندوهیچ اقدامی انجام نشده. متاسفانه به دلیل پراکنده بودن صدایمان و نبود یک حرکت اعتراضی سراسری این رژیم همچنان اسب خود را میراند و همه زندگی و هستی این جامعه را تنها و تنها در راه حفظ بقای جنایتکارانه  خود بکار می برد.

درمورد نمایش خیمه شب بازی ومضحکه انتخابات ریاست جمهوری متاسفانه در این چند سال حکومت  اسلامی و همه جریانات حکومتی و اسلامی جامعه را به نام “انتخابات ” به  بازیچه دست خود تبدیل کرده اند تا دوباری مشروعیت برای نامشروع بودنشان و جنایتکار بودنشان کسب کنند. و متاسفانه بخشی از مردم فریب خورده و بخشی خود فروخته نیز میروند در آن  شرکت میکنند.متاسفانه این بخش از مردم  با این نادانی ونااگاهی خود عملا برای تداوم و بقای رژیم تلاش می کنند وبا این عقیده وتفکر ابلهانه وحماقت کامل که باید از میان “بد و بد تر” یکی را انتخاب کنیم  به دام این بازی می افتند و در آن بازار گرمی میکنند. وبه خیال خودشان کاندیدای مورد نظرشان را انتخاب می کنند،ولی به خوبی می دانند که رای آنها پوچ و بیهوده است، قبل از این نمایش انتخابی فرد مورد نظر رهبر جنایتکار خون آشام و این نظام  منسوب شده واین فقط یه نمایش برای بازی دادن مردم است.رای بدهی یا ندهی برایشان پشیزی ارزش ندارد. مردم باید هوشیارانه تراز دفعات قبل اماده برای اعتراض ونرفتن به پای  نمایش صندوقهای رائ گیری باشند. این رژیم آدمکشان که از کرونا برای ما کشنده تر است باید از بین ببریم، باید رژیم و انتخاباتش را منحل و بایکوت کرد .متحد ویک پارچه همه با هم بر علیه دیکتاتور و نظام کثیفش قیام کنیم. ما باید خود در فکر نجات خود و جامعه باشیم .نه هیچ دولتی ونه هیچ فرد و جناحی در این نظام به رهایی ما کمکی نمیکنند، مگر خودمان با اتحاد و همبستگی بتوانیم خود را از دست این نظام و این رژیم آخوندها و سرمایه داران و جنایتکاران شرور نجات دهیم.

این اقدام مهم، اتحاد بزرگ  از ما میخواهد.اتحاد بین صف ما کارگران، زنان و انسانهای آزادیخواه و سوسیالیست. جامعه ما احتیاج به یک حزب و شکل رهبری مدبرانه ودلسوزانه و طرفدار پروپاقرص آزادی و برابری و خلاصی از چنگ دین و سرمایه داران میخواهد، برای سرنگونی این رژیم باید دست به اسلحه ببریم و با قیام مسلحانه سرنگون و مجازاتشان کنیم. ما میتوانیم اگر به قدرت خود  باور داشته باشیم و به سیاست و راه  و احزاب سوسیالیستی مانند حزب سوسیالیست انقلابی ایران ملحق شویم. به امید این اتحاد و کسب آزادی.

آذر کیمیا: جامعه مابین شیطان و دریای عمیق گیر کرده اند .ما در دوره ی بسیار عجیب و مهمی از تحولات سریع کشور زندگی می کنیم که به خودی خود بر سلامت روحی و روانی تک تکمان اسیب زده است. مردمی که  با این همه معضلات و جنایتی که جمهوری اسلامی بر ما تحمیل کرده  با وحشت به درون خانه های خود خزیده اند و از اینکه هنوز به کرونا مبتلا نشده اند خوشحالند. چنین شرایطی برای جمهوری اسلامی هم یک شرایط کاملا مطلوبی است!، بخشی از همین مردم با این اوضاع از مسئولین و حاکمیت که این موضوع و فجایع را برای انها درست کرده اند چندان گله و شکایت ندارند یا اصلا صورت مسئله را فراموش کرده اند که خود این یک مصیبتی برای ما شده است. در یک کلمه بگویم متاسفانه ما در ایران ٤٢ سال  در درون این  نوع بحرانها و زندگی در شرایط سخت گرفتار آمده ایم که  حتی از حداقل آزادیها و از برخورداری از حداقل اختیار و کنترل بر زندگی انسانی محروم و گرفتار شده ایم، که بانی همه آنها همین جمهوری قاتل اسلامی است، و تا زمانی که این هیولای کثیف  بتواند بر ما حکومت کند هیچ نوری بر این تاریکستان نخواهد تابید

-در باره اینکه  راه حل چیست؟ عرض کنم که  اولا راه حل های رژیم خود به  عمیقتر کردن چاله فقر و بدبختی و خفقان ما  افزوده و تبدیل میشود، و با عدم اعتماد  اکثریت مردم به دولت  روبرو هستیم . این رژیم راه حلی برای معضل بیکاری که منشاي برای بیشتر اسیب های اجتماعی است ندارد و نتیجه اش فقر اقتصادی و اجتماعی جامعه از بین رفتن منابع ابی و بحران اب بحران زیست محیطی گسترده میباشد.اینده ایران ج‌ میشود؟ یک پاسخ قطعی و روشن وجود ندارد بستگی به این دارد ما چکار میکنیم. سرکوب و اعدام بیشتر، اعتیاد و بیماری بیشتر، خودکشی ها و کودک ازاری بیشتر، سرکوب کارگر و زنان بیشتر، از بین بردن محیط زیست و روان پریشی بیشتر، و حتی احتمال بروز جنگ منطقه ای برای پاسخ دولتها به بحرانهایشان تا اینکه ممکن است  با اغاز شورش ها و غیره را میتوان در چشم انداز داشت. اما  راه حل درست و موثر و کم درد سرتر به هم پیوستن حلقه های زنجیره ای مبارزاتی ما زنان ، کارگران، دانشجویان، جوانان، پرستاران، معلمان و صف بیکاران و زحمتکشان در یک زنجیر واحد  سوسیالیستی و آزادیخواهانه و سرنگونی طلبانه است، با این نگاه و سیاست و تلاش است که راه سرنگونی این رژیم و پایان دادن به این همه دلهره و کشتار و خطر جنگ و تداوم  فقر و نبود آزادی را به نتیجه خواهیم رساند و آینده بهتری برای جامعه ایران رقم خواهیم زد.

-در مورد نمایش انتخاباتی رژیم درست است مدتی است دارند ضمینه های آنر فرام میکنند و دارند از نو روشهای فریب و تحریک و به دام انداختن مردم را امتحان میکنند. فرقی نمیکند همه گرایشات و جنایتکاران حاکمیت همین ‌هدف را دارند، هر کدام به روش و ادبیاتی و دروغهای ویژه خودشان. اما اگر یک وحدت سراسری حداقل در بین طبقه کارگر و زنان و زحمتکشانی که ٤٢ سال است قربانی دست این حکومت هستند شکل نگیرد و یکصدا علیه این نمایش بپا نخیزند و  تحریم  نکنند ، متاسفانه دوباره با بازی کردن به بخشی از مردم این بازار را گرم و دوباره بر ما “پیروز”میشوند. اگر ما یکصدا و متحد شویم میتوانیم  شوک بزرگی به رژیم وارد کنیم و بحرانهای آنرا عمیقتر کنیم. تا این اقدام مشترک و یکصدائی تامین نشود این رژیم منفور یک خیمه شب بازی  دیگری را اجرا و تحمیل میکند.

مینا تهرانی:با سلام به شما و تشکر از دعوتتون و تمام دست اندر کاران نشریه سوسیالیسم امروز!

– تا آنجایی که من از طریق گفتگو و نظر سنجی وتردد در نقاط مختلف شهر و اماکن مختلف از بیمارستان وبانک وفروشگاه و وسائل نقلیه عمومی و خصوصی وتاکسی مشاهده کرده ام  موج نگرانی وبلا تکلیفی را در چهره همه میشه دید. و همچنین از اخبار و  مدیا داخلی و خارجی در جریان اتفاقات و حوادث گوناگون هستیم.

مهمترین و عمده ترین مشکل اساسی مردم همانطور که همه واقف به این امور هستند تیتر وار اشاره میکنم: گرانی، بیکاری، و نا مطمئن بودن از  آینده ای روشن برای خود و فرزندانشان، مسله گرانی دلار ، طلا و بورس داخلی هم مزید بر علت شده است .جو بسیار سنگینی در سطح شهر دیده میشه  ودر تمام معابر پلیس را بطور آماده باش میبینم. وبه همین دلائل آثار نگرانی و افسردگی را  در چهره اکثریت مردم میتوان دید.شاید بشه گفت جامعه منتظر یک تغییر و تحول بزرگ و اساسی هستند.

مشکلات کرونا و سیاستهای ضد انسانی این دولت نیز همچنانکه همه میدانیم ایران را به یک گورستان تبدیل کرده است و اکثر خانواده ها داغدار و غمگین و نگران هستند، که البته با این حال همه میدانیم که عامل اصلی گسترش این ویروس خود ویروس جمهوری اسلامی است.

-عرض کنم خدمت شما که آمار کرونا بطور مرتب از رسانه اعلام میشه و به دلیل نا کافی بودن تجهیزات پزشکی و بیمارستانی و همچنین کمبود کادر پرستاری و درمان و پزشکی فشار مضاعف بر دوش این طبقه فدا کار و مسئول جامعه بهداشت ودرمان هست،همینجا لازم میدونم یک خسته نباشید ویژه به تمام دست اندرکاران این حوزه داشته با شم.البته صاحب نظر نیستم اما فکر میکنم از نیروی جوان وکار آمد در این حیطه استفاده کرد واز نظر مادی ومعنوی از آنها حمایت کرد.

راه حل چیست؟، تنها راه برون رفت از معضل فقر رفع بیکاری است و استخدام نسل جوان و تحصیل کرده با دادن آوانس های مناسب از قبیل وام وپشتبانی آنها با ورودشان به  بازار کار و مشاغل  متناسب با علاقه و تخصص شان  انها را جذب بازار کار کرد و جوانه امید به زندگی را در آنها شکوفا کرد. اما چه کسی این کار را بکند؟ جمهوری اسلامی؟ ابدا!

رژیم جمهوری اسلامی اگر پاسخی به مشکلات و معضلات مردم و کشور داده بود با اینهمه ثروتهای بی حد و حصر نه با دو روز بارندگی خوزستان و کردستان ،بانه را آب فرا میگرفت نه با زلزله ۴ ریشتری مردم خانه و کاشانه خود را از دست میداد ند ونه کولبران برای حداقل گذران زندگی کشته می شدند، و نه آمار بالا ی اعتیاد و دزدی و قاچاق و تن فروشی  دختر و پسر، و کودکان کار وخیابان و. .. داشتیم،همه و همه ریشه در حاکمیت سیاهی دارد که به جای پاسخ به این معضلات خود آنرا رواج می دهد تا با به قهقرا بردن جامعه کسی در فکر زندگی بهتر و اتحاد برای نابود کردن دولتی که بانی این شرایط است نباشند. راه حل ممکن و درست سرنگون کردن جمهوری اسلامی است، و سرنگونی این حکومت را نیز  نیروهای میتوانند که اولا خود پرچم و سیاست آزادی و برابری و رفع تبعیض  را در برنامه و عملکردشان دارند، و در ثانی به دست مردمی میتواند صورت بگیرد که به چنین نیروی و حزب و سیاستهای بپیوندن و دور آن متحد شوند. از نظر من راه سوسیالیسم و حزب سوسیالیست انقلابی ایران بهترین و درسترین انتخاب برای رسیدن به ‌هدفمان است.

– در باره سوال آخر میتوانم بگویم  این  مورد هم مثل تمام  نمایش انتخابات سالهای گذشته یک بازی خیمه شب بازی بیش نیست. آنچه مسلم است از حالا جناحها و بخش های مختلف جمهوری اسلامی ارثیه پدری و ثروت باد آورده کشور و پستهای کلیدی را بین خود تقسیم کرداند، و یک شعبده بازی با نوکران و جیره خواران خود راه خوا هند انداخت تا کل جامعه را گول بزنند و به این فساد و حاکمیت مشروعیت داده شود. اما آنچه واضح و مسلم است مردم خسته اند از دروغ ها و بی لیا قتی و جنایتهای این رژیم . اکثریت قریب به اتفاق مردم رای شان نه به جمهوری اسلامی است،بارها و بارها در اعتراضات خود با صدای فریاد زدند:ما جمهور ی اسلامی نمیخواهیم نمیخواهیم!!

 اما  این “نمی خواهیم نمیخواهیم “را  باید در میدان عمل عملی کرد. بهترین آزمایشگاه همین نوع نمایشهای دولتی است که باید ترد شوند و مورد انزجار و عدم شرکت جامعه قرار بگیرد. اجازه ندهیم به اسم ما ‘مردم” و با سو استفاده از شرایط کرونائی که راههای گلاهبرداری و تقلب و دروغ را چند بار بیشتر از سابق برای حکومت اسلامی باز گذاشته است، رژیم دست به این نمایش بگذارد و سر آخر یک جنایتکار را به عنوان برنده به ما معرفی کنند، از حالا تا آنزمان  با شعار “نه به جمهوری اسلامی و نه به نمایش انتخاباتی” اش سراسر کشور را پر از اعتراض عملی و تبلیغاتی کنیم.

نه به جمهوری اسلامی! نه به نمایش انتخاباتی جمهوری اسلامی!

 

منبع: شماره ١٣٧ سوسیالیسم امروز

١٥ آذر ١٣٩٩

٥ دسامبر ٢٠٢٠

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate