تعمیق بحران حکوت در امریکا در استانه اغاز رقابت انتخاباتی سال ٢٠٢٠

سعيد صالحى نيا
April 20, 2019

تعمیق بحران حکوت در امریکا در استانه اغاز رقابت انتخاباتی سال ٢٠٢٠

salehinia@aol.com

مقدمه:

متعاقب اعلام نتایج انتخابات میاندوره ای امریکا که باعث تثبیت کنترل حزب دموکرات بر کنگره امریکا شد، (1و2)، بحران حکومت نه تنها نخوابید بلکه باز هم تشدید شد.

حزب دموکرات با کسب اکثریت مطلق در کنگره فشار خود را بر ترامپ تشدید کرد و "گزارش مولر" را ابزار سازماندهی یک کمپین سیاسی و قانونی بر علیه ترامپ قرار داد. رابرت مولر از سوی قوه قضائیه دو سالی بود که مشغول تحقیق در دو موضوع مشخص شده بود: اولا همکاری ترامپ و هماهان با حکومت پوتین برای زدن جناح کلینتون در جریان انتخابات سال 2016 و دوما امکان دخالتهای غیر قانونی ترامپ در تحقیقات قانونی حول این ماجرا.

گزارش مولر سرانجام چند هفته پیش کامل شد منتهی در حال حاضر دادگستری ترامپ هنوز برای انتشار بدون سانسور این گزارش مقاومت می کند .و تنها بخشهائی از این گزارش 400 صفحه ای در دسترس کنگره امریکا قرار گرفته.

گزارش مولر در حال حاضر محور کشاکش احزاب دموکرات و جمهوریخواه است در حالیکه معضلات بسیار متفاوتی مردم و اکثریت جامعه را بخود مشغول کرده منجمله بیکاری کاهش قدرت خرید، عدم دسترسی به امکانات پزشکی و اموزشی ، افزایش بحرانهای محیط زیستی افزایش خشونتهای نژادی و کشتارها بخاطر توسعه اسلحه و...

بواقع دنیای تبلیغات حکومتی در سی ان ان و شبکه فاکس کاملا با دنیای واقعی و نیازهای واقعی مردم جداست.دغدغه های حکومتی بیشتر از دغدغه های واقعی جدا شده. در این مقاله تلاشم اینست که به زوایای بیشتر تعمیق شکافهای حکومتی و تحولات کیفی که نتیجه مبارزه طبقاتی در امریکاست اشاره ای داشته باشم:

 

(1)شکاف درن حزب دموکرات امریکا درون کنگره در موضوع استیضاح ترامپ:

متعاقب انتشار سند سانسور شده رابرت مولر ، توسط دادستان امریکا ، از یکسو کنگره امریکا قرار قانونی ارائه داده که به دادستانی امریکا دستور می دهد که گزارش بدون سانسور مولر سریعا به کنگره تحویل شود. کارشناسان پیش بینی می کنند که دعوا بر سر انتشار اسناد مولر به دادگاه بکشد چرا که جناح ترامپ از انتشار کامل این اسناد بیمناک است.

اما شکاف عمیقی درون کنگره امریکا بین جناح میانه رو و به اصطلاخ رادیکال و مترقی ایجاد شده. مسئله امکان استیضاح ترامپ محل دعوای بی سلبقه درون حزب دموکرات است.

خانم پلوسی که رئیس مجلس کنگره امریکاست رهبری جناح میانه روی حزب دموکرات را دارد با استیضاح ترامپ مخالف استچرا که "نمایندگان جمهوریخواه و سنا از ان پشتیبانی نخواهند کرد و موفق نمی شود!"

اما 5 نفر از جناح تازه تاسیس رادیکال و مترفی منجمله حانم جوانی بنام کورتز تاکیید دارند که استیضاح ترامپ به جهت قانونی اصولیست و نباید منتظر راستها شد . این دعوا در حال حاضر بسیار تشدید شده و در مدیا دنبال می شود.

 

(2) عروج مقهومی بنام چپ و سوسیال دموکرات در سیاست رسمی امریکا:

حکومت امریکا که نسلهاست با تبلیغات مداوم تلاش داشت مفهوم چپ و سوسیالیزم در زبانها نباشد و در سیاست امریکا بکار نرود بالاخره در طی یکسال گذشته زیر فشار جامعه پذیرفت که بواقع دعواهای حکومتی دعوای چپ و راست است!

منتهی  درکی که این مدیا تبلیغ می کند درکی بسیار ابکی از چپ است. مثلا چپ را گرایشی معرفی می کنند که می خواهد مالیاتها را بالا ببرد یا بیمه درمانی را دولتی کند! بواقع دارند روایتی راست را از چپ به خورد مردم می دهند تا انرا کانالیزه کنند.

از سوئی دیگر برنی سندرز که در انتخابات سال 2016 با 14 میلیون رای زیر فشار جناح کلینتون از رقابتهای انتخاباتی کناره گرفت اینبار بسیار علنی تر خود را با سوسیال دموکراسی معرفی می کند. و کاندیدهای دیگری هم در حزب دموکرات این روزها از مفاهیمی مثل بیمه رایکان دولتی برای همه یا اموزش رایگان برای همه دفاع می کنند.

این مفاهیم تا همین حد هرگز در تاریخ سیاست حکومتی امریکا مطرح نبوده و نشان می دهد که مبارزه طبقاتی رادیکالیزم را حتی در شکا نیم بند  به بخشی از درگیری های انتخاباتی کشانده است .

 

(3)برنی سندرز هنوز در بند حزب دموکرات امریکا در ارزوی سوسیال دموکراسی!

بنا به امار موجود برنی سندرز در حال حاضر بیشترین حمایت را در میان مردم دارد.او چند روز پیش اعلام کرد که بیش از یک میلیون داوطلب در کنارش دارد که برای ریاست جمهوری او فعالیت می کنند و مقادئیر قابل توجهی هم کمک مالی از میلیونها مردم جمع کرده است.

برنامه انتخاباتی او نیم بند است و دچار تناقضات بسیار.از جمله اصرار او در ماندن در حزب دموکرات در حالیکه توسعه سیاسی امریکا با سازماندهی حزب الترناتیو گره خورده و احزاب دموکرات و جمهوریخواه چندین نسل است ابزارهای سرمایه داران بزرگ امریکا شده اند. بی تردید جناح میانه روی حزب دموکرات دقیقا مثل دور قبل ، برنی سندرز را از پشت خواهد زد و نامزدی در سطح اوباما را وارد صحنه خواهد کرد.اینها رسما گفته اند که سوسیالیزم برای امریکا نیست! برنی سندرز و جناح مترقی حزب دموکرات از هم اکنون توسط شبکه سی ان ان مورد سانسور هستند.

 

(4)کمپین ترامپ برای انتخابات سال 2020 کمپینی رسما ضد کمونیستی و سوسیالیستی خواهد بود:

حکومت امریکا در فاز بعدی انتخابات امریکا با ترسی که از عروج سوسیالیزم دارد با نسلها سرمایه گذاری ضد کمونیستی حتما تلاش خواهد کرد که جنبش سوسیال دموکراسی را بنام سوسیالیزم خلع سلاح کند و مردم را از این نام بترساند.

از همین الان هم جناح میانه حزب دموکرات امریکا هم جناح ترامپ روی این شعار که "سوسیالیزم برای امریکائیها نیست"تلاش می کنند با یک غوغای حساب شده حق مردم برای بهداشت برای تحصیلات و حقوق پایه انسانی را زیر پا نگه دارند و سلطه انحصارات را بر سیاست بیمه کنند.

از دید من صحنه انتخابات سال 2020 صحنه بسیار حساس و داغی خواهد بود که جنبش مطالباتی مردم و چپ را بسیار وسیعتر از سال 2016 بطور رسمی بمیان خواهد کشید و شکست و جدائی راست را از جامعه تشدید خواهد کرد.

نبرد جامعه برای بیرون راندن ترامپیزم اینبار به نبرد برای توسعه حقوق انسانی مردم به توسعه حق تشکل و ساماندهی طبقه کارگر بیشتر گره خواهد خورد . صدائی بیرون حاکمیت در حال سازماندهی است و نبرد درون حکومتی هر قدر به بحران بیشتری می کشد این صدای بیرون حکومتی بلندتر و رساتر شنیده خواهد شد.

شکست ترامپیزم در حد برگشت به بازی دو جناح حکومتی نخواهد ماند.چرخه ای که تاریخ امریکا شاهدش بود نوعی چرخش بدور راست امکانپذیر نیست. هر قدر جناح های حکومتی شدیدتر به هم می زنند امکان عروج چپ بیشتر می شود.

 

 

منابع بیشتر:

(1)شوی شهادت وکیل باشی ترامپ در کنگره امریکا و دعواهای خانوادگی احزاب دوقلوی دموکرات و جمهوریخواه!

http://www.azadi-b.com/arshiw/?p=72490

(2)انتخابات میاندوره ای ،سقوط ترامپیزم و تغییر توازن قوا در امریکا

http://www.azadi-b.com/arshiw/?p=70622

(3)(مقالات اخیر این نویسنده در موضوع ترامپیزم و بحران حاکمیت در امریکا)

ترامپیزم و توسعه بحران دموکراسی امریکائی

http://www.azadi-b.com/arshiw/?p=70069


افق توافق ترامپ با رژیم اسلامی (برجام دوم) و رسوائی دیگر راستها!

http://www.azadi-b.com/arshiw/?p=69193

مذاکرات ترامپ و پوتین در هلسینکی ، جلوی پرده و پشت پرده

http://www.azadi-b.com/arshiw/?p=68910

بیرون کشیدن ترامپ از برجام قدمی دیگر در سقوط امپراتوری امریکا

http://www.azadi-b.com/arshiw/?p=68036

حمله موشکی ترامپ و شرکا عملی از روی استیصال و علامت شکست ژئوپولیتیک

http://www.azadi-b.com/arshiw/?p=67592

“اولتیماتوم” ترامپ به حکومت چین ، مداخله گرائی دیرهنگام و بحرانزا

http://www.azadi-b.com/arshiw/?p=67446

دعوای ترامپ با حکومت کره شمالی نمود چه بحران واقعیست؟

http://www.azadi-b.com/arshiw/?p=64559

میمون بازی ترامپ! “حمله موشکی” در کنار پذیرش حکومت بشار اسد! چپ بالاخره محکوم کند یا نکند؟!

http://www.azadi-b.com/arshiw/?p=62677

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com