حمله موشکی ترامپ و شرکا عملی از روی استیصال و علامت شکست ژئوپولیتیک

مقدمه:

روز جمعه ۱۳ آوریل ۲۰۱۸ حکومت ترامپ اعلام کرد که بالاخره بعد یک هفته هارت و پورت و قول “حمله به سوریه” به بهانه “استفاده بشار اسد از سلاح شیمیائی” موشکهای خود را دوباره به ۳ منطقه  در زیر حکومت بشار اسد پرتاب کرد! او گفت که حکومتهای انگلیس و فرانسه هم متحد او بودند و این ۳ هدف انتخاب شدند چون در ساخت سلاح شیمیائی استفاده شدند.

مدتی کوتاه  نگذشته بود که طرف مقابل یعنی بشار اسد و حکومت روسیه ضمن محکوم کردن حمله ترامپ و شرکا اعلام کردند که از میان ۱۰۵ موشک کروزی که ترامپ فرستاده بود  ۷۰ تای اینها را در هوا زده اند!

لذا اینطرف قسم خورد که کارش خیلی خوب بوده و “ماموریت انجام شده” و اونطرف قسم خورد که زرشک!

دعوا سر چی بود؟ صحنه جنگ سوریه دارد به کدام سمت می رود؟ راستی چرا ترامپ موشک پرانی کرد؟ ایا دلش برای مردم سوریه سوخته؟ در این مقاله کوتاه من چند نکته را اشاره می کنم:

(۱)واقعیت چی بود؟

مدتی قبل خبری منتشر شد که چند ده نفر از مردم شهر دوما در شرق سوریه تحت حمله گاز شیمیائی قرار گرفتند. این درست زمانی بود که ارتش بشار اسد در حال پاک سازی این شهر از اسلامیهای مورد حمایت امریکا بودو قراردادی بین این دو بسته شد که این اراذل اسلامی قدرت را به اراذل بشار اسد بدهند و شهر را تسلیم کنند.

درست توی این کشاکش بود که خبر “انتشار گاز شیمیائی” اعلام شد. و بعد ناگهان ترامپ که در سرگیجه نبردهای سیاسی داخلی امریکا و معضلات شکست سیاست خارجی امریکا دست و پا می زند یادش افتاد که یک ژست نظامی لازم دارد. مثل معتادی که خمار است و لازم دارد یک  دود تریاک تازه کند!

از بعد از جنگ اول جهانی که ارتشهای دنیا از گازهای شیمیائی استفاده کردند  قرار دنیا و دولتها بر این شد که یک نهاد بین المللی در این مواقع به بازرسی بپردازد که نامش “او-پی– سی -وی “است. این نهاد بین المللی مسئول است که هر جا ادعا شد مواد شیمیائی استفاده شده تحقیق کند و به سازمان ملل گزارش دهد برای تصمیم گیری دولتها.

نکته دوم اینکه:

بعد از اغاز جنگ داخلی روسیه که مسئولیتش بشار اسد جانی و شرکاست، انبارهای سلاح شیمیائی این حکومت به دو بخش تقسیم شد و بخشیش افتاد دست اسلامیهای نوکر حکومت امریکا و عربستان! اینهم اطلاع بعدی برای خواننده.

و اما نکته سوم!

توی این میانه بعد از خبر انتشار گاز سمی در شهر دوما، ابتدا اراذل  ترامپی اعلام کردند که توی دوما دو نوع گاز سمی استفاده شده که یکیش کلرین است و دیگری گاز سمی فلج کننده اعصاب.

گاز کلرین یک گاز صنعتی است که در تاسیسات تصویه اب همه جا استفاده می شود و نشت این گاز در جنگها ی شهری بسیار شایع است در جالیکه اون یکی گاز کاملا استفاده نظامی دارد.

(۲)حکومت ترامپ زیر ذره بین:

چند هفته پیش اراذل حکومت ترامپ ادعا داشتند که این هردو گاز استفاده شده در دوما و اینها خیلی دلشان برای مردم سوریه می سوزد در حالیکه با توافق با حکومت روسیه  و ایران رسما حکومت بشار اسد را  حاکم سوریه می دانند! و کردهای سوریه را هم به حکومت جانی ترکیه فروختند!

اما بازمه این بود که وزیر جنگ امریکا یک هفته قبل از حمله موشکی اعلام کرد که اولا بجز گاز کلرین هنوز معلوم نیست اون گاز نظامی استفاده شده و دوما معلوم نیست که عامل اینها کی بوده! خوب توجه بفرمائید!

اما ناگهان بعد حمله اراذل ترامپی به سوریه همین اوسکول امد و گفت “اطلاع واثق دارد که هردو گاز استفاده شده و حکومت سوریه عامل ماجراست!”

اما یادتان باشد که هنوز که هنوز است بعد از حمله ترامپ و شرکا هنوز گزارش رسمی کمیته مقابله با کاربرد سلاح های شیمیائی اماده نشده! یعنی؟ اینها به دنیا رودست زدند! قبل از تایید رسمی حتی به “تنبیه بشار اسد پرداختند”!

نکته دوم:

حکومت عقب مانده و دست راستی فرانسه توی این گیر و دار ناگهان اعلام کرد که اسنادی دارد که بشار اسد از سال ۲۰۱۳ گاز سمی استفاده می کرده! یکی نیست بپرسد اگر اینست چه شد شماها اراذل صبر ایوب فرمودید حالا عصبانی شدید؟!

(۳)حمله از روی استیصال با چه اهدافی؟

اینکه این حمله بر پایه یک دروغ دیگر استوار شده شکی نیست. اینکه حکومت امریکا بعد از دروغ هایش برای زمینه سازی حمله به عراق رسواتر شده هم حرفی نیست. اینها فرض است.

سوال اینست که این موشک پرانی بی حاصل قرار است چه دردی را برای ترامپ و شرکا درمان شود؟

ایا معادله قدرت در سوریه را اینها می خواهند عوض کنند؟ که البته بدجوری باخته اند. ترامپ تا مدتی قبل  اعلام می کرد که قرار است از سوریه بیرون برود! واقعا بیرون انداخته شده حکومت امریکا و داعش  و اسلامیها تنها ابزارهای حکومت امریکا در اون منطقه هستند که دارند جارو می شوند!

خوب اگر اینست و حکومت امریکا و شرکا جایگاه سیاسی ندارند در سوریه و عراق پس این تقلاها قرار است چه کند؟ هیج ادم عاقلی قبول نمی کند که با موشک پرانیهای این چنین حکومت امریکا و شرکا بتوانند برای خودشان جایگاه سیاسی بسازند!

از دید من این موشک پرانیها علامت استیصال ترامپیزم و حکومتهای شریکش هست و بس. دارند فریاد می زنند جتگ را باخته اند .زوزه دم مرگ استراتژی سیاسی امریکا و غرب است این موشک پرانیها!

دوران کابرد قدرت نظامی برای سلطه به دنیا در حال تمام شدنست. دینامیزمهای حکومت امریکا دیگر کار نمی کند.

ترامپ توی داخل امریکا تحت فشار شدید است هم از سوی مردم هم از سوی جناح مقابل.

این موشک پرانیها از دید من همان اهداف را دارد که سایر حکومتهای مستاصل دنبالش هستند یعنی عوض کردن موضوع دعواها. ترامپ در امریکا گیر است موشک پرانی می کند تا مقداری هم شده یقه اش را رها کنند! موشک پرانیهای قبلی او هم مصرف داخلی داشت!

اراذلی که او را حمایت کردند حتی در اروپا هم منزوی هستند. حکومت المان رسما توی این دعوا شریک نشد. حتی این سیاست موشک پرانی در اروپا خریدار ندارد.

امار نشان می دهد که اکثریت مردم امریکا هم با این افدام مخالفند.ترامپ  از همین الان برگ سوخته ای را به زمین زد و گور سیاسی خود را بیشتر کند!

(۴)واقعیت؟

واقعیتها اینست که بشار اسد یک جانی است که خصوصا از سال ۲۰۱۱ در مقابل خواست بر حق مردم سوریه ایستاده و سرکوب کرده و عامل اول جنگ داخلی سوریه است

بعد اغاز جنگ داخلی اراذل منطقه ای و بین المللی این جنگ را به جنگی منطقه ای تبدیل کردند و در نبود بدیل انساندوستانه ازادیخواهانه و مدرن سوریه تبدیل شد به صحنه یک جنگ جهانی شده که هدفش تعیین تکلیف نظام قدرت جهانی است.

واقعیت اینست که در سوریه صدها هزار انسان قربانی این سیاستها شده اند که نتیجه اش نهایتا سازش حکومت امریکا با روسیه سر ماندن بشار اسد و اراذل رژیم اسلامی در سوریه بوده و انسانیت دردکشیده همچنان طعمه این بند و بستهاست!

اینها واقعیات ! بقیه تاتریست برای پوشاندن این واقعیات!

منابع بیشتر:

(۱)OPCW:

https://www.opcw.org/

(۲)مقالات این نویسنده در نقد ترامپ:

“اولتیماتوم” ترامپ به حکومت چین ، مداخله گرائی دیرهنگام و بحرانزا

http://www.azadi-b.com/arshiw/?p=67446
میمون بازی ترامپ! “حمله موشکی” در کنار پذیرش حکومت بشار اسد! چپ بالاخره محکوم کند یا نکند؟!

http://www.azadi-b.com/arshiw/?p=62677

اهمیت اولین شکست مهم ترامپ در اعمال سیاستهایش بعد از بقدرت رسیدن(سعید صالحی نیا)

http://monazere-siasi.com/مقالات-سیاسی/مقالات-سال-۲۰۱۷/۹۷۲-اهمیت-اولین-شکست-مهم-ترامپ-در-اعمال-سیاستهایش-بعد-از-بقدرت-رسیدن

ترامپیزم قبل از انتخابات و بعد از انتخابات! افق پیش روی ترامپیزم

http://monazere-siasi.com/مقالات-سیاسی/مقالات-سال-٢٠١۶/۹۵۶-ترامپیزم-قبل-از-انتخابات-و-بعد-از-انتخابات-افق-پیش-روی-ترامپیزم

دعوای ترامپ با حکومت کره شمالی نمود چه بحران واقعیست؟

http://www.azadi-b.com/arshiw/?p=64559

ترامپ و آینده روابط حکومتش با رژیم اسلامی ایران و آینده سوریه

http://www.azadi-b.com/arshiw/?p=61907

پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری امریکا و تعاقبهای آن

http://monazere-siasi.com/مقالات-سیاسی/مقالات-سال-٢٠١۶/۹۵۵-پیروزی-ترامپ-در-انتخابات-ریاست-جمهوری-امریکا-و-تعاقبهای-آن

”ترامپیزم” پاسخی جدید و موهوم به بحران لاعلاج سرمایه داری از موضع راست؟

http://monazere-siasi.com/مقالات-سیاسی/مقالات-سال-٢٠١۶/۹۵۰-ترامپیزم-پاسخی-جدید-و-موهوم-به-بحران-لاعلاج-