مذاکرات ترامپ و پوتین در هلسینکی ، جلوی پرده و پشت پرده!

مذاکرات ترامپ و پوتین در هلسینکی ، جلوی پرده و پشت پرده!

از: سعید صالحی نیا

salehinia@aol.com

۱۷ جولای ۲۰۱۸

مقدمه:

سفر ترامپ به هلسینکی بعد از حضور جتجالی او در میان همپیمانان او در ناتو و مذاکرات او با پوتین، سر تیتیر اخبار سیاسی جهان است.

ترامپ در مقابل هم پیمانان ناتو ناله سر داد که اونها باید سهم مالی خود را بالا ببرند در حالیکه طبق توافقات قبلی ، سهم هم پیمانان ناتو تا چند سال دیگر تعیین شده. حملات ترامپ به هم پیمانان امریکا خصوصا المان و اعلام اینکه “کار کردن با متحدین سخت تر است از همکاری با پوتین” موج مخالفتها در میان حکومتهای غربی و هیئت حاکمه امریکا را بر انگیخت.

این در حالی بود که در لندن بیش از ۲۵۰ هزار نفر از مردم به تظاهرات بر علیه ترامپ به خیابانها امدند و سیل تنفر مردم اروپا از ترامپ نژاد پرستی و ارتجاعی که او نمایندگی می کند را نمایندگی کردند.

در چنین شرایطی بود که ترامپ به دیدن پوتین رفت تا پز مسخره ای که مدتهاست دارد بازی می کند دوباره تکرار کند!

 

اول: تاکتیکهای ترامپ برای جلب افکار عمومی و دفاع از حکومت اقلیت سرمایه دار در امریکا در سیاست خارجی:

ترامپ در دوران رقابتهای انتخاباتی تلاش می کرد خودش را ادامه ریگان نشان دهد. مثل ریگان مدعی بود که ادم قدرتمندی است و حکومتهای قبلی ضعیف برخورد کردند!خالی بندیهای او ادامه یافت تا بالاخره با قوانین ارتجاعی امریکا و فریب افکار عمومی به صندلی ریاست جمهوری رسید.

از انزمان او دنبال نظریه درونگرائی و برگشت به منافع امریکا بوده و جنگ اقتصادی و تعرفه ها را راه انداخت تا “منافع انحصارات امریکا” را در مقابل منافع سرمایه داران اروپا و چین و روسیه حفظ کند.

دیدار ترامپ با دیکتاتور کره شمالی بعد از درگیری سیاسی با حکومت کانادا نمونه شاهکارهای این احمدی نژاد امریکائیست!

او با اعلام اینکه دیکتاتور کره شمالی باهوش است و عاشق مردمش هست خواست به دنیا بقبولاند که قرار است کره شمالی خلع سلاح اتمی شود! در حالیکه هیچ توافقنامه رسمی بین حکومت امریکا و کره شمالی منتشر نشد ، ترامپ مذاکره با دیکتاتور کره شمالی را پایان داد و فقط اعلام کرد که مانورهای نظامی مشترک  بین امریکا و کره جنوبی متوقف خواهد شد(معلوم نیست تا چه زمانی!)

مجموعا تاکتیکهای ترامپی مجموعه ای خالی بندیها جناجالهای تبلیغاتی به شیوه هالیوودی و شوهائی است که مردم امریکا خوب باهاش اشنائی دارند!  در زبان تند اما در عمل خالی بندی!

دوم: مذاکرات با پوتین در هلسینکی:

مذاکرات ترامپ با پوتین هم مثل مذاکراتش با دیکتاتور کره شمالی بدون انتشار سند رسمی پایان یافت! این ظاهرا متد ترامپی است تا فضا برای خالی بندیها اماده شود! او در مصاحبه های علنی پذیرفت که حکومتهای قبلی امریکا احمق بودند و اشتباهات زیادی در برخورد به روسیه کردند و او قرار دارد این صحنه را عوض کند! خودش را رفیق جان جانی پوتین اعلام کرد. یادمان هست ترامپ مدتی قبل اعلام کرده بود که پوتین را بخاطر قدرتش در روسیه می ستاید!

بنا به گزارشات، ترامپ و دولتش به سیاست حرکت با چراغ خاموش و عدم انتشار سند رسمی ادامه داده اند در حالیکه پوتین در مصاحبه با خبرنگاران تا حدودی رئوس مذاکرات انجام شده را ارائه داده . اینجا به نقل از نشریه گاردین به موضوعاتی که مطرح شده از قول پوتین می پردازیم:

به گزارش گاردین  (*)

“هیچ سند رسمی و علنی در مورد ریز مذاکرات ترامپ با پوتین منتشر نشده و انچه اطلاعات غیر رسمی خوانده می شود نشانه اینست که طرفین یا خواسته اند توافقات مخفی بماند یا با توجه به گستره تضادها  توافقات دقیق را به ادامه مذاکرات در سطوح دیگر واگذار کرده اند.موارد زیر از سوی منابع غیر رسمی منجمله مصاحبه پوتین  در خصوص مطالب بحث شده بین پوتین و ترامپ اعلام گردیده:

اول: در خصوص روابط اقتصادی دو طرف:

پوتین اعلام کرد که روسیه بزرگتر از انست که امریکا بتواند مورد تحریم اقتصادی قرار دهد و خواهان پایان تلاشهای امریکا برای تحریم روسیه شد

دوم: در خصوص الحاق کریمه به روسیه:

پوتین اعلام کرد که الحاق کریمه متعاقب رفراندوم قانونی انجام شده  و از امریکا خواست به اوکرائین فشار بیاورد تا به توافق مینسک احترام بگذارد و اجازه ندهد اوکرائین به ناتو بپیوندد. دو طرف توافق کردند که در موضوع کریمه اختلافات جدی دارند

سوم: در موضوع سوریه :

دوطرف پذیرفتند که جنگ داخلی سوریه در حال اتمام است  اما پوتین تاکیید کرد که تروریستهای ضد حکومتی سوریه در منطقه جنوب غربی سوریه باید نابود شوند و مرز بین سوریه و اسرائیل بنا به عهد نامه سال ۱۹۷۴ برسمیت شناخته شود.

پوتین اشاره ای به حضور نیروهای رژیم اسلامی نکرد اما ترامپ اعلام کرد “امریکا تحمل نمی کند که حکومت ایران از خلاء سقوط داعش در سوریه استفاده ببرد”. اما نه امریکا و نه روسیه بحثی در مورد اخراج نیروهای ایران از سوریه نکردند اما توافق داشتند که اسرائیل باید از خطر تهدید مصون بماند

چهار: در موضوع محدود کردن مسابقه اتمی:

هردو طرف توافق کردند که توافقنامه موجود که در سال ۲۰۲۱ پایان می یابد مورد مذاکرات بعدی قرار گیرد. در حالیکه پوتین تاکیید کرد که می خواهد تعهد امریکا توسط بازرسان بین المللی مورد تایید قرار گیرد و خطر سیستم ضد موشکی میان برد امریکا را که بر علیه توافق سال ۱۹۸۷ توسعه یافته گوشزد کرد.

پنج: در موضوع انرژی

ترامپ توسعه لوله نفتی از روسیه به المان را پذیرفت و پوتین پذیرفت که انتقال نفت از طریق اوکرائین ادامه خواهد یافت و اوکرائین از این انتقال بهره خواهد برد”

 

خلاصه:

همانطور که خواننده مشاهده می کند، ترامپ مثل سایر شارلاتانهای سیاسی از متد کلی گوئی ، دروغ ، خالی بندی و مخفی کاری برای لانسه کردن خود استفاده می کند. او نماینده حکومت و نظامی است که به سرعت در حال افول است . دست و پا زدنهای ترامپ ، سیاست نگاه به درون همراه پز قلدری اصلا با هم خوانا نیست.لاتی را می ماند که پیر شده اما مرتب عربده می کشد و حریف می طلبد!

او توان دیکته کردن سیاستهایش را به حریفان امریکا ندارد. منابع مادی لازمه در دسترسش نیست و مهارتهای سیاسی معمول را هم فاقد است.ادم گیجی است مثل احمدی نژاد که بتدریج دارد از سوی حاکمیت امریکا هم منزوی می شود. مبارزات آزادیخواهان و انساندوستان دنیا بر علیه این آدم نژاد پرست و احمق در حال رشد است.او براستی نقش گورکن سیاسی سرمایه داری را بازی می کند.

دیدار او با پوتین علامت دیگریست که سقوط نظام امریکا را  نشان می دهد. هر قدر بیشتر عربده می کشد بیشتر ابرو می بازد. جنبش ضد ترامپ در دنیا در حال رشد است و ناموازنه ای که او توسعه می دهد می تواند فرصتی باشد برای مبارزان ضد نظام موجود جهانی!

 

منبع :

گاردین: “توافقات احتمالی ترامپ با پوتین در هلسینکی”

https://www.theguardian.com/world/2018/jul/17/helsinki-summit-what-did-trump-and-putin-agree