در گرامیداشت اول مه ! سخنی با کارگران

فردا اول مه، روز همبستگی بین المللی طبقه کارگر، روز جهانی کارگر است. این روز را به طبقه کارگر جهانی و به کارگران در ایران تبریک میگویم.

 

اول مه، روز ابراز وجود جهانی همزمان و همگام طبقه کارگر است. کمتر روزی است که همانند روز کارگر بتوان دو دنیای متفاوت را از هم تشخیص داد. دنیایی متعلق به ما اکثریت عظیم انسان کارگر و مردم  تحت ستم و دنیای متعلق به اقلیت انگل استثمارگر سرمایه دار. رشد نجومی ثروت اقلیت سرمایه دار بر متن گسترش فقر اکثریت عظیم ما میلیونها انسان کارکن نه تنها در کشورهای فقر زده آسیا و آفریقا، در قلب پایتختهای کشورهای غربی و اروپای صنعتی و گسترش شکاف طبقاتی عمیق به عریانترین وجه مشخصه پایه ای دو دنیای متفاوت سرمایه داران و کارگران است.

سرمایه داری از یک طرف با تحمیل فقر گسترده زندگی اکثریت عظیم میلیاردها انسان کارکن و کارگران را در آستانه تباهی قرار داده و از طرف دیگر با تامین شرایط کسب ثروت نجومی اقلیت چند صد نفری ابر سرمایه داران حیات ننگین نظم ضد انسان کاپیتالیستی را تضمین میکند. تمامی دولتهای سرمایه داری حاکم در سراسر دنیا، نهاد کارگزار و حافظ منافع همین سرمایه داران و خود بخش انتگره موسسات کاپیتالیستی مستقیما ضد کارگر و ضد منافع اردوی بیشمار کار هستند. کشمکش روزمره و دایمی کارگران و اردوی کارپاسخی به مصائب گسترده و ناهنجاریهای عمیق ناشی از شکاف پایه ای فقرو ثروت تحمیل شده بر بشریت است. 

 

در سال گذشته و جاری اپیدمی کرونا ابعاد فجایع جاری را به سطح غیر قابل تحمل در سراسر جهان رسانده است. میلیونها انسان را به کام مرگ کشاند و در ابعاد دهها میلیونی به آن مبتلا شده و هنوز از صدمات آن رنج میبرند. اثرات فاجعه کرونا بر نان و جان و معیشت و سلامت انسان بی سابقه و تکان دهنده است. کرونا بیش از هر واقعه ای بدون نقاب و صریح ارجحیت سود و سودپرستی سرمایه داری را بر حیات انسان برملا کرد. ناآمادگی و ناتوانی دولتهای بزرگ و کوچک سرمایه داری، برای مقابله با ویروس کووید- ۱۹ نه از سر بی امکاناتی و نداشتن دانش علمی و پزشکی، یا بی اطلاعی از راههای موثر مقابله با یک فاجعه طبیعی و پزشکی، بلکه از سر گردش سرمایه در حوزه های سودورزی نجومی به نفع انباشت سرمایه غیر از عرصه های پزشکی و تامین سلامت و معیشت و رفاه شایسته برای انسان است. هم اکنون تولید وتوزیع واکسنهای کرونا به بیزنسهای بزرگ سود ورزی در میان قدرتهای بزرگ و دولتهای سرمایه  تبدیل شده و به جای تعاون و همکاری در جهت سرعت عمل سریعتر و با کیفیت تر برای مقابله با ویروس کرونا، رقابت و مانع تراشی در مقابل واکسیناسیون سریع و همگانی به قیمت ادامه مرگ و میر انبوه انسانها جاری است. این حقیقت تلخ نظم وارونه کنونی و اوج ضدیت کارکرد دولتهای سرمایه با انسان است.  

ما کارگران و مردم در جهان یکبار دیگر دیدیم که این نظام ضد انسانی منشاء فقر و فلاکت و گرسنگی و بیکاری و عدم تامین معیشت و عدم تامین درمان و امکانات پزشکی در جهت تضمین سلامت شهروندان و مانع مقابله موثر با ویروس کرونا است. سرمایه داری  نظم استثمارگر و اسارتبار انسانها است که در روز جهانی کارگر بر پایان دادن به سیطره آن و سرنگونی این نظام وارونه و جهنمی تاکید میکنیم.  

در ایران فقر و گرسنگی، بیکاری و بیماری، عدم تامین معیشت و سلامت عرصه زندگی را بر کارگران و اکثریت عظیم شهروندان جامعه تنگ کرده است. فاجعه کرونا نیز به این مصائب اضافه شده است. زندگی زیر خط فقر، ابتلای میلیونی به کرونا و مرگ و میر روزمره و نبودن امکانات پزشکی و درمانی و عدم دسترسی به واکسن، مساله عدم تامین معیشت و درمان و واکسن را اکنون به معضل اکثریت عظیم چند ده میلیونی کارگران و مردم ایران تبدیل کرده است. این در شرایطی است که حاکمیت و دولت پاسخگوی کمترین نیازهای معیشتی و سلامتی کارگران و مردم نیست. 

در اول مه امسال ما کارگران در ادعانامه خود اعلام کنیم، این نظام شایسته بشر امروز نیست و نمیتواند جامعه را اداره کند و باید برود. ما کارگران که هر روز چرخهای جهان را بحرکت در میاوریم، خود نیز میتوانیم آنرا اداره و مدیریت کنیم. تلاش برای تحقق اداره شورایی و سوسیالیستی جامعه سرلوحه کار ما است. 

در شرایط جامعه ایران، کارگران در ادعانامه خود، علیه گسترش فقر و گرسنگی و بیکاری و بیماری و فاجعه کرونا هشدار میدهند. با صدای بلند اعلام کنیم، دولت موظف است به فوریت تامین معیشت، سلامت و واکسیناسیون همگانی رایگان را برای همه شهروندان اجرا کند. دستمزد زیر خط فقر تعیین شده توسط دولت را قاطعانه رد و افزایش دستمزد تامین کننده زندگی شایسته خانواده کارگری را خواهانیم. سرکوبگری و بازداشت و اذیت و آزار فعالین کارگری و اجتماعی قویا محکوم است و خواهان آزادی همه کارگران زندانی و زندانیان سیاسی هستیم. از مبارزات حق طلبانه بازنشستگان و معلمان و زنان و نسل جوان حمایت کنیم. بر همبستگی و همگامی جنبش کارگری با دیگر جنبشهای اجتماعی رادیکال پافشاری میکنیم. نهایتا از پرستاران، پزشکان، کارکنان بیمارستانها و بخش خدمات و درمان که در صف مقدم مبارزه با ویروس کرونا بوده و فداکاری و نوعدوستی انسانی را به نمایش گذاشتند، عمیقا قدردانی میکنیم.   

   

زنده باد اول مه

زنده باد همبستگی جهانی کارگران 

***

    

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate