کلاف سردرگم انتخابات امریکا به کدام سمت میرود

انتخابات ٢٠٢٠ امریکا از هر نظر منحصر به فرد بود, از نظر تقابل دو کاندید با هم و از نظر حجم تبلیغات و البته از نظر حجم اتهامات رد و بدل شده هم بی نظیر بود.
نظر سنجی ها و اعلام نتایج می گویند که بایدن پیروز انتخابات است, اما دونالد ترامپ نتیجه انتخابات را قاطعانه رد کرده و با فعال کردن تیم حقوقی و انبوه هواداران خود در صدد به چالش کشیدن انتخابات می باشد.
ترامپ ضمن تاکید بر پیگیری و به چالش کشیدن نتیجه انتخابات, با انتشار یک پست توئیتری فرمان انتقال رسمی قدرت به جوبایدن را داد.
به نظر میرسد تایید پیروزی بایدن در ایالت کلیدی میشیگان, باعث تغییر رویکرد ترامپ شده است.
این که چقدر ترامپ و کمپین او بتوانند نتایج این انتخابات را به زیر سئوال ببرند و نتایج را به نفع خود تغییر بدهند قطعا مشخص نیست.
اما اینکه دوتالد ترامپ از سرباز زدن و تن ندادن به نتایج انتخابات چه هدفی را دنبال می کند به اعتقاد من او از این کار دو هدف (هدف حداقل و هدف حداکثر ) را مد نظر دارد.
هدف حداکثری ترامپ اینست که ثابت کند تقلب گسترده در انتخابات وجود داشته و بتواند نتیجه انتخابات را به نفع خودش تغییر دهد.
هدف حداقل ترامپ اینست که خود را نه شکست خورده انتخابات, بلکه حذف شده از سوی سیستم و قربانی ظلم سیستم نشان بدهد.
بهر حال هر چه که در عمل اتفاق بیفتد و چه این اهداف محقق بشوند و یا نشوند ترامپ توانسته است رکورد بی سابقه ۷۰ میلیون رای را نام خود در انتخابات سال ۲۰۲۰ به ثبت برساند.
نکنه جالب اما کمتر شنیده شده ای که در انتخابات اخیر امریکا وجود دارد که در نوع خودش بی نطیر و شاید در تاریخ امریکا بی سابقه باشد اینست که دونالد ترامپ سیاستمداری است در تاریخ امریکا, که بشدت مورد حمله و هجوم از سوی دمکرات ها در کنگره و سنا بود, از سوی برخی از هم حزبی های جمهوریخواه هم مورد ضدیت و بی مهری قرار گرفته بود.
در کنگره امریکا تلاش های بسیاری زیادی برای استیضاح دونالد ترامپ صورت گرفت تا بلکه بتوانند او را از کار برکنار کنند, اما او همیشه پیروز از این توطئه ها بیرون امد و در دادگاهها تبرئه شد.
مطبوعات با او دشمنی بسیار کردند, خود ترامپ جنگ عمیقی را با برخی رسانه ها و مطبوعات اغاز کرد و ان ها را با نام «مطبوعات و رسانه های دروعین» می نامید, به همین دلیل مطبوعات و رسانه ها ضدیت هیستریک با او داشتند و همواره مورد تمسخر و استهزاء انها قرار می گرفت.
ترامپ علیرغم همه این دشمنی و ضدیت ها توانست با موفقیت مطبوعات و رسانه ها را دور بزند و رکورد بی سابقه فالوور ها در شبکه های اجتماعی را از ان خود کند. رکوردی معادل ۸۷.۲ میلیون فالوور در توئیتر, ۳۲ میلیون در فیس بوک و ۲۲.۵ میلیون در اینستاگرام را به نام خود به ثبت برساند که بسیار بیشتر از تعداد فالوور های رسانه ها و تلویزیون ها می باشد.
واقعیت اینست که فراتر از گمانه زنی ها و نظرات بشدت متناقض و متضاد موجود حول دو کاندید انتخابات امریکا و البته برخورد اغراق امیز ایرانیان که به شکل تاسف باری تبدیل به هواداری از این و یا ان کاندید می شوند, از بسیاری جهات دو کاندید این انتخابات به شکل بارزی نقطه مقابل همدیگر هستند.
بایدن در واقع فاقد استراتژی روشن و واضح و بسیار مردد است, در حالیکه ترامپ بشدت مهاجم, متکی به خود و فرد کاملا غیر قابل پیش بینی است.
کشورهای عربی خاورمیانه بعلاوه اسرائیل, متحدان امریکا در منطقه همه در این نگرانی در رابطه با جمهوری اسلامی سهیم و مشترک هستند.
رژیم ولایت فقیه بیش از چهار دهه مشکل اصلی و دغدغه شماره یک کشورهای منطقه خاورمیانه می باشد.
واقعیت اینست که بعد از چهل سال تنها ترامپ توانسته بود دیو ولایت فقیه را درون شیشه بکند, اکنون تمامی کشورهای متحد امریکا در منطقه نگران هستند که با امدن جو بایدن این دیو از درون شیشه به بیرون بجهد.
صرف نظر از این که نتیجه این رویارویی در نهایت چه خواهد شد, دونالد ترامپ با رکورد ۷۰ میلیون رای خود قطعا بعد از این انتخابات نمی تواند پی کار خود برود و این همه ارای به صندوق ریخته شده بنام خود را به باد فراموشی بسپارد.
ترامپ با این پشتوانه قوی انتخاباتی و با فالووور های بیسابقه در شبکه های اجتماعی, گزینه های بسیار زیادی در اختیار دارد و قطعا می تواند بعنوان یک قطب جدید سیاسی و اجتماعی در جامعه امریکا ایفای نقش کند.
یکی از گزینه های پیش روی ترامپ می تواند تاسیس یک حزب جدید باشد, این کار نقطه پایانی بر فضای نه چندان مطلوب دو قطبی امریکا خواهد گذاشت و به سلطه دیرینه دو حزب جمهوریخواه و دمکرات که سالیان متمادی بر فضای سیاسی امریکا خیمه زده اند پایان دهد, این امر تغییر قابل ملاحظه ای در جامعه امریکا بوجود خواهد اورد و بی شک منشاء گشایش سیاسی قابل ملاحظه ای خواهد شد.
بخصوص که هواداران ترامپ در کف خیابانها نشان دادند که در هواداری از کاندید مورد نظر خودشان ثابت قدم تر هستند.

کاوه ال حمودی
Kaveh179@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate