نگاهی به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در ۲۰۲۲

آمار و ارقام از بیست و هشت درصد عدم مشارکت در انتخابات حکایت دارد. عدم مشارکتی که از سال ۱۹۶۷ تا امروز بی سابقه است. عدم محبوبیت جمهوری پنجم و رییس جمهور قدر قدرتش، از «چپ» بارها از طرف کارگران و خانواده های آنها در اعتصابات و تظاهرات سراسری سال های ۱۹۶۸ و ۱۹۸۷ و ۱۹۹۵ و نهایتا در اعتصاب سراسری کارگران ترابری از پنجم دسامبر سال ۲۰۱۹؛ در آغاز بروز پاندمی کوید؛ اعلان شده است.
این عدم محبوبیت نهایتا از سه سال پیش از «راست» در حرکت جلیقه زردها؛ که خواهان محکومیت دولت حاکم و براه انداختن مجدد «گیوتین» در فرانسه هستند؛ خود نشان می دهد. حرکت جلیقه زردها تنها نمونه از واکنش اجتماعی «راست» به حاکمیت جمهوری پنجم فرانسه است.

برنده این انتخابات

بی تردید برنده خانم مارین لوپن نماینده راست فرانسه است. خانم لوپن در این دور انتخابات و دردومین رودررویی با رییس جمهور کنونی، از حدود هفت درصد آرای بیشتر نسبت به رودررویی دور گذشته، برخوردار شد. رقمی که در تاریخ حضور راست فرانسه در مسابقه برای قدرت؛ از بنیان گذاری جمهوری پنجم در فرانسه تا امروز؛ بی سابقه بوده است و خود را در پیروزی خانم لوپن در بیست و هشت فرمانداری نشان می دهد. پیروزی خانم لوپن در مناطق میلیاردر نشین سواحل لاجوردی دریای مدیترانه امری طبیعی ست اما آنچه در این انتخابات باعث تعجب است، پیروزی خانم لوپن در مناطق کارگری شمال شرقی فرانسه و مناطق دور از اروپا و در ماورای بحار است. مناطقی همچون جزایر «کرس» و «گوادولوپ» و «مارتینیک» که بخاطر دوری از پایتخت و عدم سرمایه گذاری های بزرگ، از امکانات رفاهی کمتری برخوردارند. (۱) (۲)!
از هر ده شهروندی که در دور دوم انتخابات ۲۰۲۲ مشارکت داشته اند، استقبال چهار شهروند از ریاست جمهوری خانم لوپن، نشانی از مخالفت اجتماعی مردم فرانسه، چه از چپ و چه از راست، از فراموشی هویت تاریخی و فرهنگی فرانسه در اروپا و جهان است و به درک نویسنده این عدم اقبال از رییس جمهور ابقا شده، ناشی از دنباله روی دولت حاکم از هژمونی آمریکا در اروپا و جهان است!
دنباله روی که با عضویت فرانسه در «ناتو» به حکم «ولی امر» نیکولا سارکوزی؛ بدون هرگونه مشورت با ۶۰ میلیون شهروند فرانسوی؛ انجام شد و دراندک زمانی فجایع لیبی و سوریه با ابتکار دولت فرانسه و حمایت «ناتو» سازمان داده شد!
باری، امروز با در نظر گرفتن مخالفت هر ۴ رای دهنده و همچنین با محاسبه اینکه نزدیک به سه نفر از ده نفر واجدان حق رای به پای صندوق های رای نرفته اند، نویسنده به این نتیجه ریاضی می رسد که رییس جمهور ابقا شده فرانسه مورد تایید بیش از نیمی از مردم واجد حق رای در فرانسه نیست و اکثریت پارلمانی که  ریس جمهور کنونی هم اکنون در مجلس ملی فرانسه از آن برخوردار است، در انتخابات آینده مجلس ملی فرانسه در ماه ژوین دچار مشکل جدی خواهد شد و اکثریت مجلس به تسخیر نمایندگانی از چپ و راست فرانسه که با پیروی از سیاست های اروپایی و جهانی آمریکا مخالف هستند، در خواهد آمد!
عواقب انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در ۲۰۲۲

با آنچه گفته شد شاید برای خواننده این شایبه بوجود آید که آنچه در فرانسه می گذرد عین «دموکراسی پارلمانی» ست و با تسخیر مجلس ملی در انتخابات ماه ژوین، سیاست های «ملی-اروپایی» بوسیله نمایندگان منتخب مردم، در مجلس طرح و تدوین و اجرایی خواهند شد وچه بسا مقاومت در مقابل هژمونی آمریکا و خروج از «ناتو» در دستور حاکمیت فرانسه قرار گیرد و در نتیجه، این اشتیاق در خواننده ایجاد شود که برای سازمان دادن چنین مجلس ملی، گسترده تر از گذشته به پای صندوق رای رویم تا با انتخاب کاندیداهایی که خواهان استقلال سیاست سرمایه‌داری اروپا و نفی هژمونی سرمایه‌داری آمریکا هستند، محقق گردد و سیاست های هماهنگ با هژمونی آمریکا در فرانسه به محاق رود و حتی این مجلس قادر شود امر برگزاری یک رفراندوم، برای اعمال دموکراسی مستقیم و خلق جمهوری ششم فرانسه را در دستور کار جمهوری پنجم قرار دهد!

نویسنده همینجا لازم به توضیح می داند که بر طبق قانون اساسی «سوپر دموکراتیک» نیابتی جمهوری پنجم فرانسه و جهت جلوگیری از مزاحمت نمایندگان مردم برای رییس جمهور؛ در پیشبرد پنج ساله برنامه هایش؛ به رای رای دهندگان از قدرت «ولی امر» برخوردار شده است و رییس جمهور طبق نصٌ صریح قانون اساسی و رای ۵۸ درصد از رای دهندگان در دور دوم انتخابات اخیر بارها، تکرار می کنم بار‌ها، حق انحلال هر دو مجلس ملی و سنا و برگزاری انتخابات جدید برای انتخاب نمایندگانی مطیع را دارد!
با توجه به اختیارات رییس جمهور فرانسه از یک سو و نارضایتی عمومی از دنباله روی حاکمیت فرانسه از سیاست های «ناتو» و هژمونی آمریکا در اروپا و جهان از سوی دیگر، به درک نویسنده، در پنج سال آینده، یا با عقب نشینی رییس جمهور فرانسه از سیاست های هژمونیک آمریکا در اروپا و جهان روبرو خواهیم گردید و یا انحلال مجلس ملی و به لطایف الحیل، تشکیل مجلسی آمریکادوست و هژمونی پذیر، در دستور کار رییس جمهور فرانسه قرار خواهد گرفت..
 
جواد قاسم آبادی
آموزگار تبعیدی
فرانسه، آوریل ۲۰۲۲
(۱)
Print Friendly, PDF & Email

Google Translate