نگاهی به فهرست اعتراضات گروههای مختلف اجتماعی ایران 

نگاهی به فهرست اعتراضات گروههای مختلف اجتماعی ایران 

اول تا سی ام آبان ماه ۱۴۰۲

کارگروه مشترک کارگری

آنچه در این فهرست جا گرفته ،برآمده از روز شمار کارگری آبان ماه ۱۴۰۲ است که در پایان ماه فراهم آمده است . 

این مجموعه ۳۴۵ صفحه ای ،حاوی خبرهای روزانه جای جای کشور است که صد البته همه اخبار و فراز و فرود های جنبش اعتراضی و مطالباتی درون کشور نیست بلکه تنها آن مجموعه ای است که توانستیم جمع اش نمائیم و در روزشمار کارگری این ماه جایش دهیم  .

 این مجموعه ۷۱۰ عنوان خبری را بخشا با تصاویر مربوطه پوشش می دهد.

ما تلاش مان براین بود که با انتشار روزشمار کارگری یکماهه آبان ۱۴۰۲، ترخیصی از عمده ترین وجوه تحرکات اعتراضی اعم از تجمع و اعتصاب و نامه و هر شکل بازتاباندن تحرکات کارگران و مزد و حقوق بگیران را جداگانه فهرست نماییم و خود آنها را در محور های ده گانه ای که در زیر برشمردیم، جا بدهیم . 

ازمجموعه ۷۱۰خبر روزشمارکارگری دو فهرست یکم :خبرهای مربوط به حوزه سرکوب و بازداشت فعالین جنبشهای گوناگون اجتماعی اعم از زنان – معلمان- نویسندگان- روزنامه نگاران و خبرنگاران- سینماگران و کارگردانان -تدوینگرسینما- خواننده – دانشجو- زندانی سیاسی- بهائیان- وکلا- بازنشسته- کارگر بخش های مختلف و غیره… در ۱۵۶ محور فهرست نماییم.

دوم فهرست اعتراضات،تجمعات واعتصابات روزانه وسریالی اول تا سی ام آبان ماه۱۴۰۲ اعم از؛ فرهنگیان- کارگران شاعل نفت- گاز- پیتروشیمی-  پرستاران و کادر درمان – پزشکان درمانگر-  کارگران شهرداری- کارگران فولاد- کارگران معادن- بازنشستگان گروههای محتلف- کارگران کشاورزی- دانشجویان – معلولان – خانواده های دادخواهان- زندانیان سیاسی- کارکنان راه آهن- ماباختگان – کارگران اخراجی- تجمعات اعتراضی جمعه سیسیتان و بلوچستان- اعتراضات شبانه محلات- اعتراضات جوانان – دانش آموزان و خانواده ها- تجمعات محلات- تجمعات اعتراضی مراسم های خاکسپاری- تاکسی رانان – مینی بوس داران –  و غیره در ۳۰۷ مورد ثبت کرده ایم. 

در تدقیق این محورها نهایت تلاش صورت گرفته که از تکرار ها پرهیزگردد،گاها ممکنه است خطایی صورت گرفته باشد ولی مجموعه آن در انطباق خبری خود روزشمار کارگری در لینک زیر به عینه ازجانب علاقمندان و فعالان عرصه کارگری قابل پیگیری است . 

لینک روز شمار کارگری سی روز آبان ۱۴۰۲

https://www.andishe.nu/karegari/maghalat/2023/12/10/Roozshomarkargari_Aban_1402_8.pdf

بررسی مطالبات و اعتراضات و تجمعات آبان ماه ۱۴۰۲ در ایران

توجه مرکزی مان به کثرت خبرهای کارگری به پهنه جنبش کارگری و مطالباتی ایران و به وضعیتی مربوط است که در شرایط جنگی که در منطقه خاور میانه بین اسرائیل و حماس و برعکس برپاست و سردمداران نظام اسلامی به سیاق « جنگ نعمت است» نتوانستند از فضای موجود سود برند و این فضای جنگی به کمک جمهوری اسلامی نیامده وکارگران و زحمتکشان شاغل و بازنشسته، تمامی گروههای مطالبه محور جامعه ایران، هیچ توجهی به بازاندیشی حکومتگران اسلامی و دولت اش در باب جنگ یاد شده نکردند،بلکه بیش از پیش در صدد وصول مطالبات خویش از کارفرما و دولت به میدان آمده اند . 

اخبارروزشمار کارگری  آبان ماه،در برگیرنده روزانه سلب آزادی بیان و قلم از زنان،نویسندگان،روزنامه نگاران و خبرنگاران، دانشجویان و اساتید،معلمان ودانش آموزان وخانواده های آنان، کارگران وکارکنان شهرداری ها- پرستاران وکادر درمانی- پزشکان درمانگر اعتیاد- داروخانه داران – بازنگری به کمپین معلولان سراسرکشور و خدمات شهری نظیر تاکسی رانان ،مینی بوس داران- کارگران بخش صنعت نفت،گازو پتروشیمی- کارگران بخش روستایی و حوادث کارگری حین کار در سیمای کارگران ساختمانی -کولبران -سوختبران- آتش سوزی ها … و سیمای فعالان زنان – دانشجویان – نویسندگان – خبرنگاران -روزنامه نگاران -سینماگران- تدوین گران و جمعه های اعتراضی زاهدان و سیستان و غیره … که به صدور احکام زندان و حبس و بخشا اقامت اجباری دربرخی شهر ها و منع خروج از کشور یا ابطال گذرنامه و منع  فعالیت در فضای مجازی و انعکاس احکام سنگین قضایی علیه فعالین شهر ها و استان ها و نادیده گرفتن حقوق شهروندان بهایی و کنشگران زنان و غیره روبرو هستیم که که از منابع گوناگون تشکل‌های داخل کشور و کانال هفتگی ستون «آزادی بیان»کانون نویسندگان ایران گردآوری شده است.

روزشمارکارگری آبان ماه مختصات حضور کارگران شناخته شده درون زندان ها را با بیرون از زندان و جنبش ازادیخواهی و مطالباتی ایران در پیام های مشترک زندانیان سیاسی رضا شهابی و کیوان مهتدی، حسن سعیدی و یا در سیمای نامه جمعی ۹ زندانی سیاسی زنان و مردان بشکل جمعی به نام های آنیشا اسداللهیگلرخ ایراییرضا شهابیآرش جوهریکیوان مهتدیمهران رئوففواد فتحیمازیار سیدنژادامید مَصیر و بخشا معلمان زندانی با هم طبقه ای های خود دربیرون زندان و امر همبستگی و هم آوایی آنان با زحمتکشان منطقه در جنگ نابرابر اسرائیل صهیونیست با مردم غزه و فقر و نداری حاکم در آنجا بنمایش گذاشته است . این سلسله اقدامات به نوعی بی فایده بودن زندان را هم نشان می دهد یعنی اینکه رژیم نمی تواند با زندانی کردن کارگران آگاه، صدایشان را خفه کند.

فعالان مدافع حقوق کارگری باید در سلسله اقدامات بیرونی شان،انعکاس صدای زندانیان سیاسی باشند تا آن صدا ها بیشتر و بهتر شنیده شود و به شکل اثر بخش تری  به گوش همگان برسد .

در ارزیابی از وضعیت موجود خاصه آنچه در آبانماه شاهدش بودیم ،می توانیم یاد آور بشویم :

اخبار ثبت شده یکماهه آبان در برگیرنده تحرکات خیابانی و اعتصابات و تجمعات متعدد در بخش صنعتی شامل صنایع نفت و گاز، پتروشیمی، فولاد، معدن و همچنین دو بخش خدماتی شامل حمل‌و‌نقل و پرستاران و معلمان و معلولان و سطوح گوناگون بازنشستگان تامین اجتماعی – فرهنگی – کشوری و لشکری  و کارگران کشاورزی و غیره رخ داد. در مضمون مبارزات اعتراضی و تجمعات یکماهه آبان موضوع عقب ماندگی حقوق های معوقه و مسئله دستمزد ها و افزایش آن در برابر گرانی و تورم در جامعه حرف اول را میزند . 

در این میان برخی از اعتصابات کارگری کاملاً با جهت‌گیری سیاسی و دراعلام پیوستگی مداوم با مطالبات بی پاسخ مانده سالیان کارگران وبازنشستگان ونوعی برنامه‌ریزی متمرکز سازمان‌دهی شدند، برخی دیگر حول مطالبات اقتصادی و بیواسطه روز شکل گرفتند. با این همه، نمی‌توان از اهمیت اعتصابات اخیر به این و آن دلیل کاست یا سویه‌های سیاسی مطالبات اقتصادیشان رانادیده گرفت چراکه سیاست ‌گذاری‌های اقتصادی به شرایطی دامن زده‌اند که کارگران مکرراً با مشکلات ناشی از حقوق معوقه، بی‌ثبات‌کاری ناشی از امضای قراردادهای موقت،کوتاه‌مدت یا سفیدامضا، دستمزد های پایین، اضافه‌کاری اجباری، و اشکال متنوعی از استثمار مضاعف نیروی کار‌شان مواجه‌اند. در نتیجه، حتی اعتصاب‌هایی که صرفاً به رفع نیازهای معیشتی کارگران محدود می‌شود، در ابعاد وسیع‌تر بخش بزرگی از سیاست‌گذاری‌های اقتصادی و نهادهای مربوط به آنها را به چالش می‌کشند.

در این ارزیابی اهمیت تبین اعتصابات کارگری با روزمره گی زندگی زنان و مردان کارگر به شکل توامان در این است که می‌توان هر مطالبه‌ی اقتصادی مشخص را به سیاست‌هایی که موجد فقر، ارزان‌سازی نیروی کار، ناامنی شغلی و به بیان عام‌تر ، به تشدید استثمار نیروی کار مربوط است را به ساختار کلی اقتصادی کشور گره زند و بیش ازهرچیزی به هم‌سرنوشتی گروه‌های مختلف کارگری تأکید ورزید. نکته قابل طرح اینکه این سطح از اعتصابات- اعتراضات و تجمعات مطالباتی امروز همچون گذشته از یک چیز رنج میبرد و آن پراکندگی و پراکندگی اش است و خود این جدا سری عامل بزرگ سرکوب هم به شمار میرود. .این مجموعه مبارزات پیوسته در یک ماه که حدّت انرا می بینیم؛تحت هیچ شرایطی قدرتمداران و نمایندگان طبقات ممتاز را در بر نمی گیرد ،بلکه تنها و تنها منافع عمومی کارگران را در دل جنبشی نمایندگی می کند که هنوز ادامه راه خود را به پایان نبرده است و میرود که در همین خیز و در هم تنیدگی با هم بتوانند مسیر پر پیچ و تاب کنونی را پشت سر بگذارند. مجموع این تحرکات نشان می دهد که جامعه کارگری ما صدا دارد ، اما صدایش همچنان در پراکندگی موج میزند . کارگران ما باید درهرشرایطی به متشکل شدن خویش،حتی دردرون کارگاهها نیز بیاندیشند واین شعاررا درحافظه خود داشته باشد : « کارگر متشکل همه چیز ، کارگر متفرق هیچ چیز» ، متشکل شدن نیروی کارحتی در درون کارگاههای کوچک، وسیله خواهد شد که کارفر تنواند، قرارداد کار کارگر کارگاه را یکسویه تغییردهد. 

 ما امروز بیش ازهروقتی به تجمیع صداها و رویکرد همبستگی و همگرایی لایه های گوناگون کارگران به یکدیگر نیازمندیم و این حاصل نمی گردد مگر با سازماندهی و متشکل شدن هر یک آنان در پایگان طبقاتی خودشان تا بتوانند این چرخه مبارزه را راهبری و سازماندهی نمایند و این مبارزه دشوار را به سامان برند!

تلاش داریم در این ارزیابی محورهای چندی را به شکل کانونی مورد توجه قراردهیم:

 *-  یکم: حضور زنان و فشار بر آنان در استمرار جنبش انقلابی «زن، زندگی، آزادی» درکنار آن وارسی جنبش دادخواهی و آزادی زندانیان سیاسی و عقیدتی و لغو اعدام در ایران و همینطور کاربست خشونت با دانشجویان دختر و پسر توسط نیروهای حراست در تمامی عرصه های زندگی آنان :

*- دوم: موقعیت کارگران در حوادث کارگری حین کار که کمتر بدان پرداخته می‌شود و در روز شمار کارگری جای ویژه‌ای پیدا نمی‌کند.

*- سوم : بازنگری فعل و انفعالات معلولان سراسر ایران

*- چهارم : نادیده گرفته شدن امنیت شغلی کارگران قراردادی و سفید امضاء، مبارزه‌‌ی روزمره‌ی آنان با کارفرما، پیمانکاران- دولت به مثابه بزرگترین کارفرما!

*- پنجم : نگاهی به سطوح اعتراضات پرستاران، کادر درمانی و پزشکان و داروخانه داران 

*- ششم: معلمان شاغل و بازنشستگان فرهنگی:

*- هفتم : آبان و جنبش اعتراضی بازنشتگان گروههای مختلف دراین ماه

*- هشتم: اثر تورم و گرانی بر زندگی و معشیت کارگران، میزان دستمزد کارگران و توازن نابرابر نان و جان در روزمرگی زندگی کارگران شهرداری ها و غیره …!

*- نهم : موقعیت مبارزات و اعتراضات کارگان نفتی و گاز در مناطق نفتی و عملیاتی جنوب و فلات قاره:

*- دهم:انتشارفهرست اعتراضات،تجمعات واعتصابات روزانه و سریالی خیابانی طی سی روز :

همه تلاشمان بر این قرار گرفت که یکایک این موارد را با فهرست خبرهای مربوط به هر محور برای تدقیق تحلیل و جایگاه این نیروهای مطالبه گر یکایک برای خواننده برشماریم .

*****

  یکم: حضور زنان و فشار بر آنان در استمرار جنبش انقلابی «زن، زندگی، آزادی» درکنار آن وارسی جنبش دادخواهی و آزادی زندانیان سیاسی و عقیدتی و لغو اعدام در ایران و همینطور کاربست خشونت با دانشجویان دختر و پسر توسط نیروهای حراست در تمامی عرصه های زندگی آنان :

*- در بازنگری نسبت به وضعیت زنان در اخبار آبان ماه؛ علیرغم حدّت دستگیری‌های فردی و جمعی زنان، به زندان نشاندن‌ها و فشارهای مضاعف بر آنان، یک نقطه‌ی عطف کانونی شده و دوران ‌ساز را در برابر ما قرار می‌دهد به این معنی که جامعه‌ی ایران خاصه اکثریت زنان – در مقابل هر ادعایی – دیگر به وضع سابق بازنخواهد گشت. در این تردیدی نیست. دگرگونی فراتر از آن است که هرکس‌ تصور می‌کرد و این امر که این تحول در یک زمانی کوتاه صورت گرفته است، نشان از عمق تضادهای موجود و نبودن هیچ نوع چشم‌انداز در بهبود شرایط دارد که بارها درمورد آنها نوشتیم و سخن راندیم، ولی کم‌تر و بطور عمیق مورد وارسی و کنکاش قرار نگرفته است. در آپارات این بازنگری توجه به شهامت، دلاوری و پی‌گیری جوانان و به‌ویژه زنان از هر جهت که بدان نظر افکنیم، پر اهمیت است. آنچه تا به امروز دیده‌ایم از یک طرف، اعجاب‌آور و تاریخ‌ساز بوده است و از طرف دیگر از لحاظ عظمت نه تنها غافلگیرکننده بلکه به‌راستی تحسین برانگیز است و این خود برگرفته از عمق جنبش انقلابی «زن، زندگی، آزادی» است که هنوز شعله‌اش خاموش نشده، بلکه در دل این مجموعه اخبار خود را به نحوی در روزمرگی زندگی زنان معلم، کنشگران اجتماعی زنان اعم از نویسنده، روزنامه نگار، زنان سینماگر، زنان بازنشسته، زنان معلول، زنان بهایی و… به نمایش گذاشته است.

فهرست بلند بالای زنانی از جمله (مژگان کاوسی، نویسنده؛ کوکب بداغی‌پگاه، معلم؛ زینب جلالیان ، قدیمی ترین زندانی زن کرد؛ فرزانه زیلایی؛ کنشگر زن؛ مریم عبدی، فعال مدنی؛ ده‌ها زن بهایی؛ مژگان باقری، معلم؛ زهرا اسفندیاری، معلم؛ نرگس فداکار، دانشجو؛ هستی امیری، دانشجو؛ یلدا بلدی، عکاس زندانی؛ سروه پورمحمدی، فعال مدنی کرد و عضو انجمن فرهنگی– اجتماعی “نوژین”؛ سارا معصومی، روزنامه نگار؛ ترانه علیدوستی، بازیگر سینما؛ حمیده خوشوقت و زهرا سیف الهی، دانش آموز؛ زهرا احمدی‌نژاد، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ نیلوفر میرزایی، فعال دانشجویی؛ نسرین ستوده،وکیل دادگستری؛منظر ضرابی،ازخانواده‌های جانباختگان هواپیمای اوکراینی؛مهسا سزدانی، از خانواده‌های دادخواه، سپیده رشنو،  هانیه توسلی، بازیگر سینما؛ مژگان ایلانلو، مستندساز؛ عاتکه رجبی، فعال صنفی معلمان؛ هنگامه قاضیانی، بازیگر سینما؛ پرستو فریدی، دانشجوی دانشگاه تبریز؛ زینب موسوی، کمدین؛ سعیده شفیعی، روزنامه‌نگار؛ نگار استادآقا، روزنامه‌نگار؛ ریحانه انصاری‌نژاد، فعال کارگری؛ الهه موسوی، روزنامه‌نگار حوزه محیط زیست؛ نازنین سالاری، وکیل دادگستری؛ منیژه مؤذن، مترجم و روزنامه‌نگار؛ متین غفاریان، روزنامه‌نگار؛ مطهره گونه‌ای، دانشجوی دانشگاه تهران؛ نینا گلستانی و رزیتا رجایی، نویسنده؛ نسیم طواف‌زاده و هلاله ناطقه و آناهیتا حجازی، ار فعالان و روزنامه‌نگاران محیط زیست رشت؛ مژگان خالقی، کارگردان سینما؛ شقایق مرادی، روزنامه‌نگار؛ زینب رحیمی، خبرنگار محیط زیست؛ ‌سعیده شفیعی و نسیم سلطان‌بیگی، روزنامه نگار؛ نازنین سالاری، عضو کانون وکلای فارس؛ حمیده زراعی، دانشجو و زندانی سیاسی؛ فاتیما زهرایی، تدوین‌گر سینما؛ شهناز رمارم، از معلمان خراسان رضوی؛ آزاده صمدی، بازیگر سینما؛ زهرا شفیعی دهاقانی، نویسنده و مستندساز؛ آتفه چهارمحالیان، شاعر و فعال حوزه کودکان؛ پریسا صالحی، خبرنگار  و…) که با پرونده سازی‌های ساختگی و دلایل نخ نمای تکراری و اتهامات بی پایه و ساختگی عالم نمایان دین نما، در سی روز آبان ماه مورد تهاجم قرار گرفته‌اند، هر یک آنان خود نشانه‌ی حضور مادی زنان از یک طرف و استیصال و زبونی حاکمیت و نیروی سرکوب آنان را از سوی دیگر نشان می دهد .  

می‌توانیم بدون کمترین تردیدی بنویسیم در حوزه‌ی زنان ما با جامعه‌ای روبرو هستیم که نمایش به هیچ انگاری آنان از فردای انقلاب بهمن شروع شده ودر تمامی عرصه ها بر یکایک آنان که در جبهه‌ی غیر خودی‌ها جای داشتند با روسری و تو سری و پونز چسبانی تحمیل شده و همچنان ادامه داشته و دارد و آنچه به لیست آبان ماه می‌انجامد، فشار گسترده و غیرقابل چشم پوشی از زنان در قبال دست یابی آنان به آزادی، زندگی و زن باقی ماندن در تمامی عرصه‌ها همچنان دنبال می‌گردد.

می‌توان گفت: کشاکش حاکمیت با زنان  معترض در ماه‌های فروکش  نمودن جنبش انقلابی «زن، زندگی، آزادی» از اعتراضات مطالباتی و خیابانی در آبان ماه نکاسته، بلکه نشان می‌دهد که سرکوب‌ها،در عقب نشاندن جنبش‌های اعتراضی، در مرعوب کردن زنان و مردان‌، دختران و پسران، دانشجو و دانش آموز، خبرنگار و سینماگر و ایجاد فضای یأس و رخوت و در تثبیت وضعیت رژیم، به کلی شکست خورده است. مردم نه از سرکوبگران می‌ترسند، نه فریب دروغ‌های آنان را می‌خورند، نه عقب می‌نشینند و این روند همچنان ادامه دارد!

در زمینه وارسی جنبش دادخواهی و آزادی زندانیان سیاسی و عقیدتی و لغو اعدام در ایران باید بگوئیم: یکی از مؤلفه‌های مورد بحث و ارزیابی در تمامی ثبت اخبار روزشمار کارگری طی این سال ها،وارسی وضعیت دانشجویان دختر و پسر دانشگاه‌های کشور روی همین محور استوار است.درآبان ماه ۱۴۰۲اخبار اعتراضات دانشجویان و اعتصابات آنان، خاصه بر سر چیدمان غذا خوری وتحریم سلف سرویس‌های غذا و دشواری‌های نظام آموزشی پیرامون افزایش هزینه و عدم رسیدگی به وضعیت غذای خوابگاه‌ها و بهداشت ظروف و پلیسی شدن وضعیت عمومی دانشگاه‌ها و پرخاشگری‌ها و حمله‌ی نیروهای حراست به درون کلاس‌ها و برخورد فیزیکی و ستاندن کارت دانشجویان دختری که مقنعه از سرشان افتاده باشد،جزء لیست خبرهای پُرشمار است. حمله به دانشجویان و ضبط کارت دانشجویی آنان درسطح دانشگاه‌های کشور و خاصه فشار بر دختران دانشجو در مورد حجاب اجباری در برابر پوشش اختیاری دانشجویان، عرصه‌های عمومی اخبار دانشجویان است که در تمامی آبان دنبال شده است.

ایستادگی جنبش دانشجویی در این نبرد نشان داده است که دانشجو تن به سکوت نمی‌دهد.دانشجویان همه‌ی دانشکده‌ها و دانشگاه‌ها آنگونه که در روزشمارکارگری به نقل از بیانیه‌ی دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس پس از دو روز اعتصاب‌شان آمده، برآنند که دانشگاه محل زندگی آنان‌ست، دانشجویان می‌گویند: ما در دانشگاه با هم زندگی می‌کنیم و لازمه‌ی زندگی در این فضا داشتن امنیت فیزیکی و روانی، آزادی‌های شخصی و امکانات رفاهی برای یکایک آنان اعم از دختر و پسر دانشجو با هم است. در بخش پایانی بیانیه‌ی دانشجویان ضمن بیان مطالبات چهارگانه‌ی خود، مبنی بر پایان دادن به فضای امنیتی و خفقان در سطح دانشگاه، حقّ پوشش اختیاری، خودداری از پرونده سازی‌های امنیتی علیه دانشجویان و لغو مقررات جدید ورود و خروج و تفکیک جنسیتی دانشجویان، اعلام کردند این تنها بخشی از مشکلات صنفی گسترده‌ای است که ما دانشجویان هر روزه با آن‌ها درگیریم و این اعتصابمان را معطوف به آن‌ها کردیم. بدیهی‌ است که ما دست از پیگیری کلیه‌ی مطالبات دانشجویی خود برنخواهیم داشت و اعتراضات ما ادامه خواهد یافت. 

ما براین باوریم که جنبش دانشجویی به واقع طیف چپ جنبش دانشجویی، بایدازمنظرضرورت پاسخگویی به شعارهای:« فرزندن کارگرانیم / کنارتان می مانیم» و یا « دانشجو وکارگر ،اتحاد،اتحاد» بیش از پیش به ارتباط با کارگران و زحمتکشان و پیوند دادن موثر خود به جنبش کارگری بیاندیشد. در این صورت تحقق عملی این شعار ها برای هر دو سوی مخاطبان خود معنایی ملموس خواهد داشت. بیگمان جنبش اعتراضی دانشجویی جاری درون کشور همزمان هم عرصه ی آزمون است و هم عرصه ی فرصت و امکان، برای تعالی یافتن با دیگر جنبش های بیواسطه مطالباتی درون جامعه ایران . می توان گفت : جنبش دانشجویی زنان و مردانش،تسلیم سیاست زن ستیزی رژیم حاکم و مسلط اسلامی نمی شود!

می توان گفت: در حوزه کاربست خشونت با دانشجویان دختر و پسر توسط نیروهای حراست در تمامی عرصه های زندگی آنان ، آنگونه که در روز شمار کارگری آمده است، می توانم بنویسیم : یکی از مولفه های مورد بحث و ارزیابی وضعیت دانشجویان دختر و پسر دانشگاههای کشور است . 

اماپیشروی تهاجمی حاکمیت برای تسخیر عرصه های عمومی که با برآمد سیاسی ،یک سال و اندی پیش در درون جامعه ما با بلوک بندی جنبش انقلابی ژینایی و شعار زن-زندگی -آزادی خود را تعریف می کرد، فضایی را در برابر دانشگاههای ما گشود که در روز شمارکارگری آبان ماه دیده ایم و ما الان به آذر ماه ورود کردیم،سالگرد ۱۶ آذر (روز دانشجو)، به روال هر ساله،الزام سازمانیابی تشکل های دانشجویی را در برابر جامعه ما قرار می دهد . 

فهرست خبرهای مربوط به حوزه سرکوب و بازداشت فعالین جنبشهای گوناگون اجتماعی اعم از:زنان – معلم- نویسنده- روزنامه نگار و خبرنگار- سینماگرو کارگردان -تدوینگر- خواننده – دانشجو- زندانی سیاسی- بهائیان- وکلا- بازنشسته- کارگرو غیره…  :

۱*- درتاریخ ۲ر۸ر۱۴۰۲ -قتل داریوش مهرجوئی و وحیده محمدی فردرمنزل شخصی

*- یورش ماموران لباس شخصی به مدرسه ی محل کارِ کوکب بداغی پگاه و ضبط وسایل شخصی و الکترونیکی وی 

*- مریم عبدی، فعال مدنی در منزلش بازداشت و وسایل الکترونیکی اشیان هم ضبط شد. (مربوط به پرونده مهدی یراحی، خواننده)

*- با حکم قضائی ده تن از زنان بهائی در اصفهان بازداشت شدند. بعضی از وسایل ایشان هم ضبط شده است.

*- نوید (رضا) میهن‌دوست، نویسنده و کارگردان محبوس در زندان اوین، که پس از انتشار نامه‌ی او از زندان از تماس تلفنی با خانواده محروم شده بود، برای تنبیه به سلول انفرادی بند ۲۴۰ این زندان منتقل شد

*- انجمن زنان روزنامه‌نگار ایران با انتشار بیانیه‌ای به حکم صادره برای الهه محمدی و نیلوفر حامدی اعتراض کرد. همچنین عفو بین‌الملل با اشاره به این که «روزنامه‌نگاری جرم نیست» خواهان آزادی فوری این دو روزنامه‌نگار زندانی شد 

*- محاکمه‌ی سامان یاسین، خواننده و ترانه سرا، برای سومین بار پیاپی لغو شد

*- دادگاه تجدیدنظر استان فارس حکم هشت معلم و فعال صنفی این استان را تائید کرد. اصغر امیرزادگان، غلامرضا غلامی، مژگان باقری، افشین رزمجویی، ایرج رهنما، محمدعلی زحمتکش، عبدالرزاق امیری و زهرا اسفندیاری، مجموعاً به ۳۷ سال زندان، ۱۶ سال ممنوعیت خروج از کشور و ابطال گذرنامه، ۱۶ سال ممنوعیت فعالیت در فضای مجازی و ۲ سال تبعید محکوم شدند.

*- مادر آرشام رضایی با انتشار یک استوری از تداوم بازداشت و بی‌خبری از آرشام رضایی، فعال سیاسی‏ خبر داد.

*- امید اکبرآبادی، زندانی سیاسی بعد از نزدیک به سه سال از زندان وکیل‌آباد مشهد آزاد شد. او با داشتن پابند الکترونیکی فقط در شعاع شهر مشهد می‌تواند تردد کند.

*- آموزش و پرورش گیلان برای عزیز قاسم زاده، معلم زندانی، غیبت رد کرد. براساس قانون عزیز قاسم زاده حق دارد از سه سال مرخصی بدون حقوق استفاده کند.

*- در حالیکه از سوی مقام های حکومتی هر روز تعدادی به عنوان متهمان به قتل داریوش مهرجوئی و وحیده محمدی فر معرفی می شود، وکیل دختر جان باخته گان با انتشار متنی درخواست کرد از معرفی قاتل یا قاتلین احتمالی خودداری شود.

*- رضا اقدسی فعال کارگری و از کارگران قدیمی و اخراجی ایران خودرو پس از احضار مجدد به شعبه سوم بازپرسی اوین با قرار پانصد میلیون تومانی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. در طول یکسال گذشته رضا اقدسی و همسرش بارها توسط نهادهای امنیتی احضار و بازجویی شده و گوشی و اکانت های مجازی آنها همچنان در اختیار نیروهای امنیتی میباشد.

*- آتنا دائمی هم از کشور خارج شد.

*- مسئول کمیته انضباطی دانشگاه ارومیه شفاهأ حکم چهار ترم ممنوعیت از تحصیل را به نرگس وفادار ابلاغ کرد. این حکم نهائی است. پس از آن آنها از این دانشجو خواستند که تعهدنامه کتبی امضاء کند.

*- فردین مصطفایی (روزنامه‌نگار) و ناصر کریمی (فعال رسانه‌ای) با شکایت فرماندار سقز به پلیس فتای این شهر احضار و به اتهام «نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی» بازجویی شدند.

*- حکم یک سال حبس برای هستی امیری و ضیاء نبوی، دانشجویان معترض به مسمومیت‌های دانش‌آموزان، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» در دادگاه تجدیدنظر تائید شد

*- جایزه‌ی «شجاعت در روزنامه‌نگاریِ» بنیاد بین‌المللی رسانه‌ی زنان در سال ۲۰۲۳ به یلدا معیری، عکاس و زندانی سیاسی پیشین، تعلق گرفت.

*- هیرش سعیدیان، روزنامه‌نگار و خبرنگار اقتصادی، در پی شکایت یک مسئول محیط زیست احضار شد.

*- وزارت ارشاد اسلامی شماری از زنان بازیگر را به دلیل کشف حجاب ممنوع‌شغل کرد.

*- علی‌اکبر زر، شهروند ساکن تهران، که چهار ماه است در بازداشت به سر می‌برد، به دلیل انتشار پست‌های انتقادی در فضای مجازی به اتهام‌هایی از جمله محاربه و سب‌النبی متهم شد.

*- ادریس منبری و سروه پورمحمدی، فعالان مدنی کُرد، در دادگاه انقلاب سنندج به دهسال حبس تعزیری محکوم شدند.

*- ایرج توبه‌ایها (نجف‌آبادی)، از اعضای کانون صنفی معلمان، در نجف‌آباد بازداشت و زندانی شد.

*- از اعزام داود رضوی، فعال کارگری و ‌عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد، به بیمارستان به بهانه‌ی نپوشیدن لباس زندان ممانعت شد.

*- به فاصله یک هفته، ابلاغیه پرونده دوم محمود صفدری از فرهنگیان خراسان شمالی، در سامانه قرار گرفت. بر اساس این ابلاغیه، قرار است وی در تاریخ ۱۴۰۲/۸/۱۶ ساعت ۹ صبح، در شعبه ۱۰۵ دادگاه کیفری دو شهرستان بجنورد حضور یابد و از اتهام نشراکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی علیه خود، دفاع نماید. در کیفرخواست ضمیمه ابلاغیه، دادستانی با اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق استمرار مطالب در فضای مجازی، از دادگاه انقلاب شهرستان بجنورد برای ایشان، تقاضای صدور مجازات های اصلی و تکمیلی نظیر منع اشتغال یا انفصال از خدمت نموده است.

*- جمعه های اعتراضی اهالی سیستان وبلوچستان با راهپیمایی در شهر زاهدان وسر دادن شعارهای اعتراضی منجمله «زندانی سیاسی آزاد باید گردد.

*- سروه پورمحمدی، عضو انجمن فرهنگی – اجتماعی “نوژین” توسط شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج به ١٠ سال حبس تعزیری محکوم شد. دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی “کرمی” به اتهام “تشکیل گروه و دسته‌جات” این حکم را برای خانم پورمحمدی صادر کرده است.

*- سیدهادی کسایی‌زاده‌ی مهابادی، روزنامه‌نگار، با شکایت سازمان زندان‌های کشور به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شد
*- حامد سیف، دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی و زندانی سیاسی پیشین، از ادامه تحصیل محروم شد.
شهاب بیات، دانشجوی دانشگاه آزاد همدان و زندانی سیاسی پیشین، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» در دادگاه انقلاب این شهر به شش ماه حبس محکوم شد

*- دادستانی عمومی و انقلاب تهران بر ضد صادق زیباکلام، سارا معصومی، میلاد علوی و یکی از کانال‌های تلگرامی به اتهام «انتشار مطالب کذب، بدون سند و خلاف واقع» اعلام جرم کرد.

*- ترانه علیدوستی: دلیل پشت کردن به سینمای شما این است که از آن روسری که در فیلمهای‌تان در حمام و اتاق خواب به زور سرمان می‌گذارید، هنوز خون می‌چکد، من پارچه‌ای را که خواهرانم را کشت، به سر نمی‌کنم.»

*- دانشجویان دانشگاه الزهرا با انتشار متن و عکسهایی در سطح دانشگاه یاد آرمیتا گراوند را گرامی داشتند.

*- توماج صالحی از زندان دستگرد: تا وقتی که آرمیتاها و مهساها داخل کشور خودشون امنیت ندارن، جای من و امثال من یا در مقابل عامل نا‌امنیِ آنهاست، یا در زندان‌ها.

*- سردادن شعاراعتراضی شبانه از منازل نسبت به قتل حکومتی آرمیتا سعادت آباد و اکباتانِ تهران، شیراز، کرج ..

*- صدور بیانیه حمایتی انجمن صنفی معلمان کوردستان (مریوان و سروآباد، سقز و زیویه، دیواندره، سنندج و کلاترزان) در رابطه با احکام صادر شده علیه فعالان صنفی فارس

*- با فشارهای حراست دانشگاه، حامد سیف، فعال دانشجویی و دانشجوی دکتری علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، از تحصیل محروم شد. وی در جریان جنبش مردمی زن زندگی آزادی نیز بازداشت شده بود.

*- رد صلاحیت گسترده و غیرقانونی دانشجویان در انتخابات انجمن‌های علمی دانشگاه بهشتی

*- سپیده رشنو، نویسنده و دانشجو و زندانی سیاسی پیشین، به شش ماه حبس تعزیری، پرداخت ده میلیون تومان جزای نقدی، یک ‌سال ممنوعیت حضور در اینستاگرام و «امحاء و حذف دائمی صفحه‌ی اینستاگرام فعلی» محکوم شد.

*- شماری از شرکت‌کنندگان در خاک‌سپاری آرمیتا گراوند، از جمله سیامک مسیح‌پور، نیلوفر میرزایی، محمد گراوند، مسعود زینال‌زاده، نسرین ستوده و منظر ضرابی بازداشت شدند. هم‌چنین صدیقه وسمقی هنگام خروج از مسجد هدف ضرب‌وشتم قرار گرفت

*- دادستانی تهران بر ضد شماری از زنان بازیگر به اتهام «نشر اکاذیب رایانه‌ای» و «نشر مطالب بدون سند» اعلام جرم کرد.

*- زهرا احمدی‌نژاد، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، با شکایت حراست دانشگاه از تدریس تعلیق شد. 

*- سیامک صادقی‌ چهرازی، فعال صنفی معلمان خوزستان، به دادسرای عمومی و انقلاب اهواز احضار شد.

*- مهسا یزدانی، مادر جاویدنام محمدجواد زاهدی، از جانباختگان جنبش توسط دستگاه قضایی حکومت به سیزده سال زندان محکوم شده است.

*- منظر ضرابی، از مادران دادخواه هواپیمای اوکراینی امروز در مراسم خاکسپاری آرمیتا گراوند با خشونت بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی در شهرری منتقل شده است.

*- نسرین ستوده، امروز ۷ آبان ۱۴۰۲، در مراسم خاک‌سپاری آرمیتا گراوند، با ضرب و جرح بازداشت شد و به مرکز انتظامی در محله شاه‌عبدالعظیم تهران منتقل شده است.

*- گرامیداشت یاد آرمیتا گراوند در دانشگاه صنعتی شریف با نصب تصاویر و نوشته ها.

*- دو نفر از بستگان آرمیتا گراوند و همچنین چند زن که هویتشان تاکنون معلوم نیست، در محوطه بهشت زهرا توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران بازداشت شدند.

*- جلال محمودزاده، نماینده مردم مهاباد در مجلس: از زمان روی کار آمدن رضامراد صحرایی، وزیر آموزش پرورش حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر از مدیران مدارس به دلایل سیاسی و اعتقادی برکنار شده‌اند.

*- دایە شریفە، مادر رامین حسین پناهی در رابطه قتل حکومتی ‎آرمیتا گراوند: تا کی سکوت کنیم ؟ تمام گلهایمان پر پر شدند. دیروز ژینا و هزاران  و امروز آرمیتا. برای نجات بچە هایمان سکوت نمیکنیم. من سکوت نخواهم کرد. من مادر رامین درد از دست دان بچەهایتان را می دانم، در کنار شما خواهم ایستاد.

۵۰*- پدر مهرشاد شهیدی‌نژاد، از جانباخته گان خیزش انقلابی «زن زندگی آزادی»، از هجوم  نیروهای سرکوبگر حکومتی به مراسم سالگرد فرزندش و بازداشت تعدادی از شرکت کنندگان در این مراسم  خبرداد.

*- صدها نفر از خانواده های بازداشت شدگان جمعه ۲۸ مهرزاهدان، مقابل دادگاه انقلاب دست به اعتراض زدند وخواهان اطلاع رسانی درباره عزیزانشان شدند.

*- علی احمدی، عضو هیات علمی دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی از اخراج خود از این دانشگاه خبر داد.

*- سیامک چهرازی معلم و فعال صنفی معلمان به شعبه ۱۳ بازپرسی دادگاه انقلاب اهواز احضار شد .

*- گیت ورودی دانشگاه الزهرا در اقدامی عجیب و غیرقانونی، به بهانه‌های واهی و حتی بدون ارائه دلیل، تعداد زیادی از دانشجویان را ممنوع‌الورود کرد.

*- مژگان ایلانلو، مستندساز، در دادسرای فرهنگ و رسانه تهران به اتهام‌های «نشر اکاذیب» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» تفهیم اتهام و با قرار کفالت به طور موقت آزاد شد

*- هانیه توسلی (بازیگر)، با دریافت دو ابلاغیه، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به دادگاه انقلاب و به اتهام «نشراکاذیب» به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شد

*- حسن عباسی، روزنامه‌نگار، در پی تهیه‌ی گزارشی از بیماران معترض به خدمات‌دهی نامناسب در بیمارستان تامین اجتماعی مشهد، توسط نیروهای انتظامی بازداشت و پس از چند ساعت آزاد شد.

*- علی احمدی، استاد دانشکده‌ی ارتباطات علامه طباطبایی، از تدریس منع شد

*- حسین واحدی، بازرس ارشد انجمن صنفی فرهنگیان خراسان شمالی، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به دادگاه انقلاب احضار شد

*- حکم شش ماه زندان برای عاتکه رجبی، فعال صنفی معلمان، در دادگاه تجدیدنظر عیناً تأیید شد

*- حکم شانزده ماه حبس تعزیری عثمان اسماعیلی، فعال کارگری توسط دیوان عالی کشور عینا تایید شد. 

*- نیلوفر میرزایی دانشجوی گرافیک دانشگاه الزهرا روز گذشته طی مراسم تشییع جنازه آرمیتا گراوند در بهشت زهرای تهران بازداشت و به زندان قرچک منتقل شده است. 

*- صدور بیانیه توسط شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در اعتراض به قتل حکومتی آرمیتاوند

*- صدور بیانیه توسط کانون صنفی معلمان ایران(تهران) در محکومیت کشته‌شدن آرمیتا گراوند

 *- جعفر ابراهیمی معلم زندانی که از اردیبهشت ۱۴۰۱ در زندان است، امروز سه شنبه به مرخصی آمد.
این معلم زندانی که به صورت تبعید  در زندان قزلحصار، دوران محکومیت خود را می‌گذراند، به خاطر بیماری و نیاز به درمان خارج از زندان، با توجه به نامه پزشکی قانونی به مرخصی درمانی آمده است.

*- دادستان کل ایران در دستوری جدید به دادستان‌های سراسر کشور تاکید کرد که هیچ فرد یا رسانه‌ای حق انتشار اخبار «پرونده‌های جریانی» (پرونده‌های به‌جریان‌افتاده در قوه قضاییه) را ندارد و چنین کاری برای آن‌ها مسئولیت قانونی خواهد داشت. 

*- ریاست صدا و سیما از محمد مهاجری، روزنامه‌نگار و عضو شورای سردبیری یکی از پایگاه‌های خبری، شکایت کرد.
حسین رویین، معلم بازنشسته و روزنامه‌نگار، در بوشهر به اتهام‌های «اقدام علیه امنیت ملی» و «تشویش اذهان عمومی» در دادگاه تجدید نظر به ۱۰ سال محکوم شد. 

*- محمدجواد توازنی‌زاده، دانشجوی دانشگاه هنر تهران، از گشوده‌شدن پرونده‌ی انضباطی تازه‌ای برای خود خبر داد.
سپهر راثی، از فعالان دانشجویی دانشگاه خواجه نصیر، با حکم تجدیدنظر کمیته‌ی انضباطی دانشگاه به دو ترم محرومیت از تحصیل محکوم شد. 

*- محسن عمرانی، عضو هیئت مدیره‌ کانون صنفی معلمان استان بوشهر، به اتهام «تبلیغ علیه نظام»، که مصداق آن حمایت از معلمان زندانی و عضویت در کانون صنفی معلمان استان بوشهر است، در دادگاه انقلاب این شهر محاکمه شد. 

*- حکم هفت سال و شش ماه حبس تعزیری سکینه پروانه، زندانی سیاسی محبوس در زندان وکیل آباد مشهد توسط شعبه ٣٥ دادگاه تجدیدنظر استان خراسان رضوی تأیید شد.

*- هنگامه قاضیانی با اعلام احضارش به دادسرا در صفحه اینستاگرامش نوشت در صورت بازداشتش در روز شنبه، کسی برای ارائه وثیقه به دادسرای فرهنگ و رسانه مراجعه نکند و از نزدیکانش خواسته همه امور را به خانه سینما بسپارند.

*- شهاب بیات دانشجوی رشته مهندسی شهرسازی دانشگاه آزاد همدان که با تعلیق حکم زندان پس از سه ماه تحمل حبس در بهمن سال ۱۴۰۱ آزاد شده بود در پرونده‌ای جدید به اتهام تبلیغ علیه نظام به ۶ماه حبس محکوم شد. درصورت تایید نهایی شدن حکم جدید حکم حبس دوسال و نیم ایشان که تعلیق شده بود نیز مجددا به جریان خواهد افتاد.

*- محمد جواد توازنی‌زاده دانشجوی تحصیلات تکمیلی رشته آهنگسازی دانشگاه هنر تهران در اکانت اینستاگرامش از تشکیل پرونده انضباطی جدید برای خود خبر داد. وی درحال حاضر بدلیل حکم انضباطی قبلی خود از تحصیل محروم و ممنوع‌الورود به دانشگاه میباشند، اما علیرغم عدم حضور دردانشگاه طی ماه‌های اخیر ازطرف کمیته انضباطی برای رسیدگی به اتهامات احضار شده اند.

*- سپهر راثی دانشجوی کارشناسی‌ارشد رشتهٔ هوافضا و از فعالین دانشجویی دانشگاه خواجه نصیر، به مدت دو نیمسال، از تحصیل محروم شد.

*- رضا اقدسی فعال کارگری ناشنوا که در روز دوم آبانماه پس از چندمین بار احضار به شعبه سوم بازپرسی اوین بازداشت و به قرنطیه زندان اوین منتقل شده بود امروز سه‌شنبه نهم آبانماه ۱۴۰۲ در دادگاه انقلاب تهران بدون داشتن وکیل با چهار عنوان اتهامی، اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی، فعالیت تبلیغی علیه نظام، حضور در تجمعات غیرقانونی کارگری و عضویت در گروه ها و دستجات معاند دادگاهی شد و سپس به بند چهار زندان اوین منتقل شد.

*- بنا به رویت رای شعبه چهار دادگاه کیفری بوشهر، اعضای هیات مدیره این کانون برای دومین بار طی پنجاه روز اخیر با اتهامات اخلال در نظم عمومی به مصداق تجمع غیر قانونی معلمان به حبس و شلاق محکوم گردیدند. محمود ملاکی، اصغر حاجب، عبدالرضا امانیفر و محسن عمرانی هر کدام به سه ماه حبس و ۳۵ ضربه شلاق محکوم شدند که قاضی حبس ایشان را به هفت میلیون تومان و شلاق را به پنج میلیون تومان جریمه نقدی به نفع دولت تبدیل نموده است. هر چهار نفر متفق‌القول اعلام نمودند علاوه بر نداشتن تمکن مالی در پرداخت این جریمه، ترجیح می‌دهند حبس و شلاق را تحمل نموده اما اندک نان مانده در سفره فرزندان خود را به حلق دزدان و اختلاس‌گران ردای دولتمرد پوشیده نریزند.

*- درحالی که بیش از ۷۰ روز از دستگیری ماشاالله کرمی، پدر محمدمهدی کرمی می‌گذرد، منابع مطلع خبر داده‌اند که همسر و پسر ماشالله کرمی در پی هجوم‌‌های مکرر ماموران به منزلشان، به ناچار خانه را ترک کرده و به مکان نامعلومی رفته‌اند.

*- چهارده شهروند بهایی در دادگاه تجدیدنظر استان مازندران به تحمل حبس و پرداخت جزای نقدی محکوم شدند. دوتن از آنها حکم سه سال حبس گرفته اند.

*- فیلم ها،تصاویر وگزارش های منتشره در شبکه های اجتماعی حاکی از یورش ددمنشانه درتاریخ روز پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۲نیروهای حراست اداره راه و شهرسازی استان چهارمحال و بختیاری به کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاه شهرکرد و ضرب وشتم آنها بدلیل مقاومت دربرابر تخریب دیوار دانشگاه وتصرف اراضی شرقی این واحد آموزش عالی می باشد.

*- سامی صالحی‌ثابت، نمایش‌نامه‌نویس و کارگردان، به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» از طریق بازنشر نمایش‌نامه‌های خود در فضای مجازی به تحمل ۸ ماه حبس تعزیری با احتساب ایام بازداشت قبلی محکوم شد.

*- پرستو فریدی، دانشجوی دانشگاه تبریز، بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شد. از دلایل بازداشت او خبری در دست نیست.

*- فواد فتحی، فعال کارگری اهل سنندج، در تهران بازداشت شد و هنوز از مکان بازداشت او خبری در دست نیست.

*- محمد حبیبی سخنگوی کانون صنفی معلمان تهران ، برای پرونده ای جدید به دادگاه فراخوانده شد .
این فعال صنفی در تاریخ ۲۰ دیماه در شعبه دوم دادگاه انقلاب شهریار با اتهام اجتماع و تبانی محاکمه خواهد شد .

*- دادسرای فرهنگ و رسانه‌‌ی تهران برای دو زن روزنامه‌نگار، مریم شکرانی و زینب رحیمی، پرونده‌ی‌ تازه‌ی قضایی تشکیل داد.

*- احمد علیزاده، معلم اهل آبدانان ،استان ایلام ، از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، زندانی سیاسی پیشین، برای اجرای حکم حبس بازداشت شد و به زندان مرکزی ایلام انتقال یافت.

*- سعید خادمی، مربی یوگا، که با اتهاماتی از جمله «توهین به مقدسات» برای محاکمه به دادگاه انقلاب تهران احضار شده بود، بر اثر شدت اضطراب در محل دادگاه دچار ایست قلبی شد و درگذشت. او سال گذشته به اتهام «تبلیغ علیه اسلام» بازداشت و پس از نزدیک به دو ماه بازجویی با تودیع وثیقه به طور موقت آزاد شده بود.

*- محکومیت سیامک ابراهیمی (فعال کارگری) به ۵ سال و ۸ ماه زندان به اتهام‌های «اجتماع و تبانی به‌ قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و شاهرخ احمدی (فعال کارگری) به ۴ سال زندان به اتهام «اجتماع و تبانی به‌ قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» در دادگاه تجدیدنظر استان تهران تایید شد.

*- غلامرضا جمشیدی‌ها، رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با رفتار توهین‌آمیزی اقدام به ضبط کارت دانشجویی یکی از دانشجویان کرد.

*- زینب موسوی، کمدین، ممنوع از کار شد.

*- نرگس محمدی، وکیل و زندانی سیاسی، در اعتراض به «تعلل و عدم رسیدگی پزشکی به وضعیت زندانیان بیمار» و «حجاب اجباری در زندان» اعتصاب غذا کرد.

*- ابوبکر توحیدی، از تصویربردارانِ دارالعلوم مسجد مکی زاهدان، بازداشت شد.

*- ریحانه انصاری‌نژاد، فعال کارگری، برای تحمل ۴ سال حبس به زندان اوین رفت.

*- عباس واحدیان شاهرودی، نویسنده و فعال مدنی محبوس در زندان وکیل آباد مشهد، با وجود وضعیت نامساعد جسمی از رسیدگی مناسب پزشکی محروم مانده است.

*- الهه موسوی، روزنامه‌نگار حوزه محیط زیست، به دلیل «فعالیت‌های رسانه‌ای » خود به دادسرا احضار شد.

*- احسان بداغی، روزنامه‌نگار، به دلیل انتشار مطالب انتقادی در فضای مجازی به دادسرا احضار شد

*- رضا شهابی (عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد تهران) که در زندان اوین محبوس است با وجود نیاز به رسیدگی درمانی، به دلیل مخالفت با پوشیدن لباس زندان، برای چندمین‌بار از اعزام به بیمارستان محروم ماند.

*- سه وکیل دادگستری، نازنین سالاری و محمود طراوت‌روی و مسعود احمدیان، به اتهام‌های «همکاری با دول متخاصم» و «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» و «تبلیغ علیه نظام» در دادگاه انقلاب شیراز محاکمه شدند.

*- ایمان مسلمی‌پور، شهروند اهل گرگان، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به پرداخت شانزده میلیون تومان جزای نقدی بدل از هشت ماه حبس و به اتهام «توهین به رهبری» به پرداخت بیست میلیون تومان جزای نقدی بدل از شانزده ماه حبس محکوم شد.

*- منیژه مؤذن، مترجم و روزنامه‌نگار، در تهران بازداشت شد.

۱۰۰*- متین غفاریان، روزنامه‌نگار، به دلیل انتشار مواضع خود درباره پرونده‌ی مرگ آرمیتا گراوند نوجوان ۱۶ساله‌ی کشته‌شده در مترو تهران به دادسرا احضار شد.

*- در پی شکایت توماج صالحی (خواننده‌ی رپ اعتراضی و زندانی سیاسی) از عدم‌رسیدگی مقام‌های زندان به شکستگی پایش و هم‌چنین انتشار اخبار نادرست درباره او در برخی رسانه‌ها، وکیل توماج از افزایش محدودیت‌های او در زندان خبر داد.

*- جلسه‌ دادگاه رسیدگی به اتهامات اصغر نیکوکار، نوازنده‌ی ساکن زرقان که در زندان عادل‌آباد در بازداشت موقت به سر می‌برد، در دادگاه انقلاب شیراز برگزار شد و او در برابر اتهام‌های «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی» از خود دفاع کرد

*- مهدی هادی‌زاده و همسرش مطهره گونه‌ای، دانشجویان دانشگاه تهران، در کمیته‌ی مرکزی وزارت بهداشت مجموعاً به ۳ سال منع از ادامه‌ی تحصیل و تبعید به دانشگاه علوم پزشکی اردبیل محکوم شدند.

*- والدین کودکان بازداشتی جمعه ۲۸ مهربرای اعتراض به بی خبری از عزیزانشان مقابل زندان کانون اصلاح و تربیت  این شهرستان در استان سیستان و بلوچستان تجمع کردند وخواستار آزادی فرزندان خود شدند. 

*- شعبه یازده دادگاه تجدید نظر استان گیلان ۱۴ آبان ۱۴۰۲ رای خود را علیه پیمان فرهنگیان، شاعر و فعال کارگری صادر کرد. دادگاه تجدید نظر پیمان فرهنگیان را به یک سال حبس تعزیری، دو سال ممنوع الخروجی و بسته شدن حساب اینستاگرامی محکوم کرده و حکم ۲ سال تبعید به شهرستان زابل در این رای لغو شده است. به گفته خود پیمان فرهنگیان احتمال به جریان افتادن ۷ سال حکم تعلیقی وی وجود دارد که در این صورت مجبور به تحمل ۸ سال زندان می‌باشد.

*- بنا بر توئیت منتشر شده در حساب عرفان کرم‌ویسی، وکیل مدافع جعفر ابراهیمی: بنابر ابلاغیه‌ای که به دستش رسیده با اتهام ” تبلیغ علیه نظام” و ” نشر اکاذیب ” به شعبه سوم بازپرسی دادسرای مقدس به عنوان متهم احضار شده‌است. در ابلاغیه دیگری جعفر ابراهیمی موکل آقای کرم‌ویسی نیز به عنوان مطلع به این شعبه احضار شده‌است.
همزمان با تفتیش گسترده منازل بهائیان همدان در روز سه شنبه شانزدهم آبان، منازل دستکم سیزده شهروند بهائی دیگر به نام های شوق انگیر سروریان، پگاه مبین، اکبر نورانی، خوشگل رضایی، منوچهر ایوبی، حسن رضایی، امین مقیمی، شجاع جهانگیری، سامان خدایاری، پرویز سیفی، زیبا جهانگیری، آرزو جهانگیری و کاوه بیاتی توسط ماموران امنیتی مورد تفتیش قرار گرفت. نعیم اقدسی، ندا محبی، ژاله رضایی، ژینوس شادابی، عاطفه زاهدی، مسعود آذرنوش، زرین احدزاده، فریده ایوبی و نورا ایوبی شهروندان بهائی ساکن همدان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. 

*- حشمت‌الله طبرزدی، روزنامه‌نگار و زندانی سیاسی که در اردیبهشت ‌ماه به ۴۵ سال زندان محکوم شده بود، با گشودن پرونده‌ای تازه در دادگاه انقلاب به ۴ سال و ۳ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

*- علیرضا برادران مظفری، دانشجوی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران، به حکم شورای انضباطی این دانشگاه به دو ترم تعلیق از تحصیل محکوم شد.

*- سینا یوسفی، وکیل دادگستری به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به دادگاه انقلاب اصفهان احضار شد.

*- نیروهای امنیتی و نظامی با حضور گسترده خود در معابر و خیابان‌های اطراف مصلی و مسجد مکی زاهدان جو امنیتی این شهر را تشدید کرده و شهروندان از جمله زنان را توسط مامورین زن مورد تفتیش و بازرسی بدنی قرار می دهند.

*- اصغر امیرزادگان عضو هیئت مدیره انجمن صنفی معلمان فارس، به دفتر زندان فیروزآباد احضار و همانجا دستگیر و برای تحمل حبس پنج ساله تحویل زندان شده‌است. این فعال صنفی معلمان در حال تحمل حبس یکساله به اتهام تبلیغ علیه نظام بوده به شیوه جهادی بوده‌است و بدون آن‌که ابلاغیه شعبه‌ی اجرای احکام برای ایشان ارسال شود بار دیگر دستگیر شده و به زندان منتقل شده‌است. 

*- نینا گلستانی و رزیتا رجایی (نویسنده)، هم‌چنین نسیم طواف‌زاده و هلاله ناطقه و آناهیتا حجازی (روزنامه‌نگاران محیط‌زیست) در رشت بازداشت شدند.عبدالله مومنی و قربان بهزادیان‌نژاد، فعالان سیاسی، به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» که مصداق آن سخن‌رانی اینترنتی در یک همایش است در دادگاه انقلاب هر کدام به یک سال حبس تعزیری محکوم شدند.

*- سحرگاه شنبه ۲۰ آبان، حکم میثم چندانی (دهقانی) که پیشتر از بابت اتهاماتی از جمله “محاربه از طریق اقدام مسلحانه” به اعدام محکوم شده بود، پس از تحمل “دوازده سال” حبس در زندان زاهدان به اجرا در آمد. با احراز هویت دو زندانی دیگر که سحرگاه امروز شنبه ۲۰ آبان در زندان زاهدان اعدام شده اند، تعداد اعدام شدگان روز جاری در این زندان به سه تن افزایش یافت.

*- محکومیت حبیب موسوی بی‌بالانی، شاعر و نویسنده، به پرداخت ۲۰ میلیون تومان جریمه‌ی نقدی به اتهام «نشر اکاذیب رایانه‌ای در صفحات مجازی» در دادگاه تجدید نظر گرگان تائید شد.

*- مژگان خالقی، کارگردان، که روز گذشته پس از مراجعه به دادسرای اصفهان بازداشت شده بود با قرار کفالت آزاد شد.

*- شقایق مرادی، روزنامه‌نگار و فعال اجتماعی، در تهران بازداشت شد. از دلایل و مکان بازداشت او اطلاعی در دست نیست.

*- زینب رحیمی، خبرنگار محیط زیست، در دادسرای فرهنگ و رسانه تهران به «نشر اکاذیب» و «جریحه‌دار کردن عفت عمومی» متهم و با قرار کفالت به طور موقت آزاد شد.

*- در پی رد درخواست اعاده‌ی ‌دادرسیِ سعیده شفیعی و نسیم سلطان‌بیگی در دیوان عالی کشور، این دو روزنامه‌نگار برای اجرای حکم ۳ سال و ۶ ماه حبس به زندان احضار شدند.

*- پرتو برهان‌پور، وکیل نیلوفر حامدی روزنامه‌نگارِ محبوس در زندان اوین، از ثبت دادخواست تجدیدنظر در پرونده‌ی موکلش خبر داد.

*- مهسا توانا خواهر جاویدنام مهران توانا در آستانه اولین سالگرد قتل حکومتی برادرش برای سومین بار توسط مزدوران امنیتی بازداشت و به اداره اطلاعات رشت منتقل شد.

*- پویا دبیری‌مهر، روزنامه‌نگار اقتصادی، به ۱۴ ماه حبس تعزیزی و ۳۰ میلیون تومان جریمه‌ی نقدی محکوم شد.

*- خسرو علیکُردی، وکیل دادگستری، به اتهام «فعالیت تبلیغی به نفع گروه‌های مخالف نظام» در دادگاه انقلاب مشهد محاکمه شد.

*- طه غیاثی، شاعر، به «توهین به شعائر اسلامی و کشور» متهم شد.

*- فرشید عابدی، خبرنگار، در دادسرای عمومی و انقلاب زاهدان به «نشر اکاذیب» و «تشویش اذهان عمومی» متهم شد.

*- امروز ۲۲ آبان مهناز طراح ۴۹ساله ساکن تهران توسط نیروهای امنیتی در این شهر با خشونت بازداشت و به دادسرای اوین منتقل شد. از علت بازداشت ولی اطلاعی در دست نیست.

*- حسین تاج و رامین صفرنیا وکلای اسماعیل عبدی اعلام کردند، پس از گذشت حدود هشت سال و نیم از اجرای دو حکم پیاپی زندان ( ۵ سال حکم قبلی و ۳.۵ سال از حکم دوم)  برای اسماعیل عبدی، امروز ۲۲ آبان ۱۴۰۲ قاضی مظلوم ریاست شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران با آزادی او با تودیع وثیقه تا پایان زمان دادرسی و صدور رای موافقت کرد.                                                                                              

*- هلاله ناطقه و نسیم طواف‌زاده، روزنامه‌‌نگاران محیط زیست، با قرار وثیقه‌ی ۵۰۰ میلیون تومانی از زندان لاکان رشت آزاد شدند.

*- رسول بداقی با تودیع وثیقه برای مدت سه روز به مرخصی آمد.

*- نینا گلستانی و رزیتا رجایی، نویسندگان ساکن رشت با تودیع وثیقه از زندان لاکان این شهر آزاد شدند.

*- اکبر آزاد، نویسنده‌ی زندانی و عضو کانون نویسندگان ایران که به علت بیماری فرزندش در مرخصی بود، برای ادامه‌ی دوران محکومیت به ۲ سال اقامت اجباری عازم شهرستان دره‌شهر در استان ایلام شد.

*- رضا محمدحسینی، محبوبه رضایی و سمانه نوروز مرادی، متهمان سیاسی توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران در پرونده ای مشترک مجموعا به ۶۱ سال و ده ماه حبس و محرومیت‌ های اجتماعی محکوم شدند. بر اساس حکمی که اخیرا توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمدرضا عموزاد صادر و به این شهروندان ابلاغ شده،  محمدحسینی به بیست و یک سال و هشت ماه حبس، محبوبه رضایی به بیست و شش سال و پنج ماه زندان و سمانه  نوروز مرادی به سیزده سال و ۹ ماه حبس محکوم شده اند. همچنین از بابت مجازات های تکمیلی هر یک از این افراد به دو سال منع اقامت در استان تهران و دو سال منع عضویت در احزاب گروه ها و دستجات سیاسی یا اجتماعی و فعالیت در فضای مجازی محکوم شدند.

*- مرکز رسانه قوه قضاییه از تایید حکم  اعدام میلادزهره‌وند از بازداشت شدگان  اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ توسط دیوان عالی کشور خبر داد. میلاد زهره‌‌وند پیشتر به اتهام قتل علی نظری، مامور اطلاعات سپاه پاسداران در ملایر به  اعدام محکوم شده بود.

*- حمیده زراعی، دانشجو و زندانی سیاسی پیشین، در دادگاه انقلاب کرج به یک سال حبس، دو سال تبعید به رشت، دو سال ممنوعیت خروج از کشور و دو سال منع از حضور در فضای مجازی محکوم شد. 

*- توماج صالحی از زندان باتودیع وثیقه سنگین از زندان آزاد شد و به مانند میلیون هاشهر وند جامعه ما به زندان بزرگتری پیوست.

*- هاجر سعیدی فعال جنبش زنان و کارگری شهر سنندج، جهت گذراندن یک سال حکم حبس تعزیری راهی زندان مرکزی سنندج شد.

*- براساس حکمی که توسط شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج صادر و به خبات دهدار ابلاغ شده، وی از بابت اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس تعلیقی محکوم شده است.                                                              

*- هیات تجدید نظر تخلفات آموزش و پرورش حکم سه ماه انفصال خدمت برای خانم شهناز رمارم از معلمان خراسان رضوی صادر کرد. در این حکم به حمایت خانم رمام از جنبش زن زندگی آزادی از طریق برداشتن مقعنه در کلاس دخترانه و فیلم برداری از شعار نویسی  دانش آموزان استناد شده است 

*- شایا شهوق، طراح و گرافیست، به اتهام‌های «عضویت در گروه‌های معاند»، «اغوا و تحریک مردم به جنگ و کشتار»، «اجتماع و تبانی» و «تبلیغ علیه نظام» در دادگاه انقلاب آمل محاکمه شد.

*- حمید جعفری نصرآبادی، معلم، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» از آموزش و پرورش بازخرید و اخراج شد. 

سعیده شفیعی، روزنامه‌نگار، برای تحمل دوران محکومیت سه سال و شش ماه حبس به زندان اوین رفت

*- هانیه توسلی، بازیگر، به اتهام «انتشار مطالب خلاف واقع به قصد تشویش اذهان عمومی» به تحمل شش ماه حبس تعزیری، که سه سال تعلیق شده است، و پرداخت پانزده میلیون تومان جزای نقدی محکوم شد.

*- فاتیما زهرایی، تدوین‌گر، که در جریان خاک‌سپاری آرمیتا گراوند بازداشت و پس از بیست روز به قید وثیقه آزاد شده بود در دادگاه انقلاب تهران به دو سال حبس تعلیقی محکوم شد. 

*- سارا معصومی، خبرنگار، که به دو اتهام «نشر اکاذیب» و «تبلیغ علیه نظام» پرونده‌ای در دادگاه انقلاب تهران برای او گشوده‌اند پس از تفهیم اتهام با قرار وثیقه آزاد شد.

*- راحله راحمی‌پور، زندانی سیاسی سابق و از دادخواهان خاوران، پس از حضور در دادسرای اوین، دستگیر و به این زندان منتقل شد.

*- حکم حبس مهسا یزدانی، مادر محمد جواد زاهدی، از جانباختگان قیام ژینا توسط شعبه هشتم دادگاه تجدیدنظر استان مازندران عینا تایید شد. وی در دادگاه بدوی به مجموعا سیزده سال حبس محکوم شده بود.

*- سعیده شفیعی، روزنامه نگار پس از مراجعه به شعبه اول اجرای احکام دادسرای اوین بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت سه سال و شش ماه حبس خود به زندان اوین منتقل شد.

*- دادستان عمومی و انقلاب  خوزستان از احضار چهار کارگر حق طلب آبفای خوزستان به دادسرا خبر داد. اتهام آنها درگیری با مدیر آبفای خوزستان است.

*- پنج تن در پیرانشهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. تاکنون از دلایل بازداشت، محل نگهداری و اتهامات مطروحه علیه این پنج کودک اطلاعی در دسترس نمی‌باشد.

*- زهرا شفیعی دهاقانی، نویسنده و مستندساز، در دادگاه انقلاب تهران محاکمه و با تودیع وثیقه از زندان اوین آزاد شد.

*- آزاده صمدی، بازیگر، به دلیل «پرونده مفتوح او با موضوعیت عدم رعایت حجاب در مراسم تشییع یکی از هنرمندان تئاتر کشور» ممنوع الخروج شد. 

۱۵۰*- بهروز بهروزی، مدیر مسئول یک روزنامه، در دادگاه جرائم سیاسی و مطبوعاتی به اتهام «نشر اکاذیب» مجرم شناخته شد. 

*- محمدعلی زحمتکش، افشین رزم‌جویی و مژگان باقری (فعالان کانون صنفی معلمان استان فارس) بازداشت شدند. و محکومیت دو سال حبس تحت نظارت پابند الکترونیکی برای عبدالرزاق امیری و زهرا اسفندیاری (اعضای کانون صنفی فرهنگیان فارس) به اجرا درآمد. 

*- عصر روز دوشنبه رسول بداقی ،فعال صنفی معلمان و ازاعضای شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران با پایان مرخصی سه روز خود به زندان بازگشت .

*- جمعی از خانواده های زندانیان محکوم به اعدام زندان قزلحصاربرای  اعتراض به اعدام ها و توقف اعدام عزیزانشان در میدان انقلاب تهران تجمع کردند وقصد داشتند به تجمعشان مقابل ساختمان قوه قضائیه ادامه دهند که نیروهای سرکوب دستگاه رهبری ودولت به آنها یورش آوردند وباضرب شتم قراردادنشان چند نفر راهم بازداشت کردند. 

*- محکومیت دو سال و هشت ماه حبس تعلیقی آتفه چهارمحالیان، شاعر و فعال حوزه کودکان، در شعبه سی و شش دادگاه تجدیدنظر استان تهران به حبس تعزیری تغییر کرد.

*- نسیم سلطان‌بیگی، روزنامه‌نگار، برای تحمل سه سال و شش ماه حبس به زندان اوین رفت. 

۱۵۶*- پریسا صالحی، خبرنگار، پس از تفهیم اتهام «تبلیغ علیه نظام» در دادسرای کرج، با قرار کفالت آزاد شد. 

********

دوم : موقعیت کارگران در حوادث کارگری حین کار که کمتر بدان پرداخته می‌شود و اساسا در روز شمار کارگری جای ویژه‌ای پیدا نمی‌کند:

*- باز پرداختن به حدت یابی حوادث کارگری حین کار، خاصه در بخش ساختمانی است که در روز شمار کارگری آبان ماه تنها به ثبت بخش‌هایی از آن بر آمدیم.

این خبرها ادعای مسئولین دولتی را به شدت نقض می‌کند . چرا که آنان بر این ادعا پای می‌کوبند که حوادث حین کار طی سال گذشته به این سو کاهش یافته و این در حالی‌ست که در حوزه‌ی ساختمانی در یک نقطه‌ی معین شهر بانه (کردستان) ما با فوج مرگ و میر روبه‌رو هستیم. از دیگر سو با دروغ گویی و ریایی که در ذات این نظام ضد بشری نهفته است به کارفرما آموخته‌اند حوادث ناشی از کار را ناشی از خطای کارگر قلمداد و گزارش کنند تا از امار و شمول بیمه هم خارج شود و این خود ظلم و فاجعه‌ای مضاعف است که باعث شده اکثر این حوادث حین کار در گزارش‌های رسمی ثبت هم نشود!

سراغ ۲۲ آبان در روز شمار کارگری که بریم در زمینه‌ی آمار و ارقام حوادث حین کار، از قول نسرین هزاره مقدم، خبرنگار آمده است: «وزارت کار مدعی‌ست آمارهای حوادث کار، سویه‌ی کاهشی دارد اما برای اینکه بهتر بدانیم «در واقعیت نرخ حوادث کار و فوتی‌های ناشی از آن کاهش نیافته که هیچ، بلکه مدام در حال افزایش و صعود است و البته آمارهای اخیر پزشکی قانونی مربوط به نیمه اول امسال نیز این ادعا را ثبات می‌کند» به سراغ یک شهر کوچکِ کارگری – بانه در استان کردستان- می‌رویم.

این شهر کوچک که کارخانه و صنعت ندارد و نرخ بیکاری در آن بالاست، تنها دو فرصت در مقابل کارگران بومی خود قرار می‌دهد، اول کولبری، دوم، کارگری در بخش ساختمان؛ کارگران ساختمانی بانه، جمعیت قابل ملاحظه‌ای را شکل می‌دهند؛ به گفته‌ی حسن عزتی رئیس انجمن صنفی کارگران و استادکاران بخش ساختمان بانه «در این شهر ۲۵۰۰ کارگر ساختمانی عضو انجمن هستند و تقریباً همین تعداد هم کارگر غیرعضو داریم؛ در واقع حدود ۵ هزار کارگر ساختمانی در بانه مشغول به کار هستند. وقتی در شهر کوچکی مثل بانه، در شش ماه از سال، ۱۱ حادثه برای کارگران بخش ساختمانی اتفاق افتاده که در ۴ مورد منجر به مرگ شده،  چطور وزارت کار مدعی‌ست در یکسال تمام فقط ۷۱۱ کارگر در اثر حادثه حین کار، جان خود را از دست داده‌اند؟

او ادامه می‌دهد: «یکشنبه ۱۴ آبان یکی از خبرگزاری‌ها با استناد به گزارش سازمان پزشکی قانونی از افزایش ۱۵٬۷ درصدی مرگ کارگران بر اثر حوادث کار در نیمه نخست سال ۱۴۰۲ خبر داد؛ براساس این داده‌ها، سازمان پزشکی قانونی در شش ماه نخست سال جاری، ۱۰۷۷ مرگ را بر اثر حوادث کار ثبت کرده است. در واقع در شش ماه ابتدای امسال ۱۰۷۷ کارگر در اثر سانحه‌ی کار جان باخته‌اند؛ این آمار بدون تردید تا پایان سال به بیش از ۲ هزار فوتی می‌رسد.

در نهایت اما باز هم باید پرسید: چطور سال قبل فقط ۷۱۱ کارگر در حین کار جان خود را از دست داده‌اند؟ این آمار چگونه و با چه داده‌هایی برآورد شده است و به‌راستی چقدر باورپذیر است؟!» (۱) وجوه عمومی حوادث حین کار در منطقه‌ی مرزی کردستان نیروی جوان و میان سال کولبر را نیز شامل می‌شود که این هم در گزارش های رسمی حکومتی منظور نمی‌شود، همچنان که سوختبران مناطق مرزی سیستان و بلوچستان را نیز در حین کار شامل می‌گردد که یا بر اثر حادثه‌ای ناگوار جان خود را از دست می‌دهند و یا  – به بهانه‌ی مبارزه با قاچاق به عنوان قاچاقچی – مورد اصابت گلوله‌های مرزبان قرار می‌گیرند و کشته می‌شوند.

حدّت حوادث حین کار درسطح امور ساختمانی، معادن و بخشا طی سال های اخیر در مورد پرستاران نیز بدلیل سنگینی کار ثبت شده است. واقعیت امردراینجاست که بخش وسیع کارگران سفیدامضاء،قراردادی،پیمانی و روزمزد بدلیل نداشتن دفاتر بیمه و خاصه بیمه درمانی، در اساس هرنوع پیش آمدی که در حین کار متوجه آنان گردد، در اساس در جایی ثبت نمی شود . براین پایه ما مرجع آماری روشن و مسئولانه ای در باب حوادث حین کار در روزشمار کارگری نخواهیم داشت . 

منبع: 

(۱)- خبرگزاری کارایران – ایلنا ، افزایش مرگ در اثر حادثه‌ی کار…، دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲)

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1417048

*********

سوم : بازنگری فعل و انفعالات معلولان سراسر ایران:

*- در طی هفته‌های گذشته شبکه‌ی خبر تلویزیون حکومتی ایران، خبری درباره‌ی زندگی یک معلول ذهنی فرانسوی و کمبود فضای آموزشی ویژه معلولان پخش کرد. این در حالی‌ست که «فوتسالیست‌های ناشنوای کشورمان در آخرین روز از رقابت های فوتسال قهرمانی جهان در سائوپائولو برزیل، به مصاف تیم سوئد رفتند و توانستند در ضربات پنالتی، سه بر صفر این تیم را شکست دهند و به مقام قهرمانی جهان دست یابند». ورزشکاران ناشنوای ما قهرمان جهان شدند و در بین افراد هم سان خویش، در جهان برای کشور ایران اعتبار می‌آفرینند و در سطح مطبوعات ورزشی برجسته می‌گردند.

اما رسانه‌های خبری و تصویری ایران مشکلات معلولان ایرانی را که این اواخر به شکل گسترده و در اشل سراسری به خیابان کشیده شده، کاملاً عامدانه و آگاهانه پوشش نمی‌دهند. ممکن است که گاهی دلسوز معلولان کشورهای دیگری باشند و گزارش کنند، ولی وقتی به خود ایران می‌رسند، تعمداً پرهیز می‌کنند و به مسائل بسیار جدّی معلولان مانند مسائل درمانی، آموزشی، معیشتی، توانبخشی، استخدام و اشتغال و… که روزگار معلولان ایرانی و خانواده‌هایشان را سیاه کرده، نمی‌پردازد.

برای آموزش هر معلولی شیوه‌ها و متدهای علمی، گفتار درمانی، فیزیوتراپی، آب درمانی، بازی درمانی از بخش‌های مختلف آموزشی این قشر اجتماعی است که به شدت به صفت شخصی بدان نیازمند هستند. نظام از «قانون حمایت از حقوق معلولان » صحبت می‌کند.

این قانون بیش از هر چیزی با ماده واحدهای خود منافع بخش خصوصی را در «واردات خودرو» برای معلولان تأمین می‌کند که که در دوره‌های دولت‌های مختلف اسلامی خودروی ویژه‌ی معلولان را وارد کردند. البته همان زمان هم برخی سودجویان فرصت‌طلب، در لباس معلولیت و با سوءاستفاده از فقر معلولان، امتیاز بسیاری از افراد را با مبالغ بسیار ناچیز خریداری و با قیمت‌های بسیار بالا فروختند و ثروت‌های هنگفتی به جییب زدند!

در جامعه‌ی ما بیش از پنج سال از تصویب و ابلاغ قانون معلولان گذشته و بسیاری از مواد این قانون اجرا نشده است. یکی از مهمترین مواد این قانون ماده ۲۷ مربوط به معیشت معلولان است. این ماده واحده اینگونه تعریف می‌گردد: «دولت مکلف است کمک هزینه معیشت معلولان خیلی شدید و فاقد شغل و درآمد را به میزان حداقل دستمزد سالانه پرداخت نماید». اما متأسفانه دولت با سوءاستفاده از عدم آگاهی و مطالبه‌گری جدی معلولان بیشتر از پنج سال است که از پرداخت حقوق معلولان سر باز زده است. امروز معلولان به این نتیجه رسیده‌اند تا فشار خیلی ‌جدی به هر دولتی که روی کار می‌آید، وارد نسازند، در اساس  اراده‌ای برای اجرای این ماده قانونی وجود نخواهد داشت. چرا که دولت مکلف است به معلولان شدید و خیلی شدید فاقد شغل و درآمد و نیازمند، کمک هزینه معیشتی به میزان حداقل دستمزد سالانه پرداخت نماید اما بهزیستی با پرداخت ۲۷۳ هزار تومان یعنی حدود ۵ درصد از مبلغ مورد تأکید قانون، آن‌هم فقط به حدود یک سوم واجدین شرایط، ادعای اجرای هر چند ناقص این ماده قانونی را دارد. در همین راستا سازماندهی کمپین معلولان از همان سال‌های ابتدایی شکل گرفته و طی مکاتبات بسیاری که بامسئولان داشته هم تاکنون موفق به الزام دولت به اجرای این ماده قانونی نشده است. از طرفی از دو سال قبل دادخواست شکایت به دیوان را منتشر کرده که باز هم تاکنون مستندی از اجرای احکام صادره به دست کمپین نرسیده و فرایند دادرسی و اجرای احکام بسیار زمان‌بر شده است.

قصه پُر درد معلولان جامعه ما آنچنان پُر غصه است که وقتی  آدم با پیگیری از آن مطلع می‌گردد، به هر آنچه که به مضمون داوری بر می‌گردد لعنت می‌فرستد. در این رابطه انعکاس اعتراض یک معلول خواندنی‌ست، چرا که در گزارش مربوطه آمده است: «آقای عبدالجبار راشدی‌پور، شهروند اهوازی، که از معلولیت شدید جسمی حرکتی رنج می‌برد اعلام می‌دارد: اگر این قانون (ماده ۲۷) اجرا شود، برای امسال یعنی در سال ۱۴۰۲، کسانی که از معلولیت شدید رنج می‌برند باید ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان دریافت کنند حال این‌که سازمان بهزیستی در حال حاضر ماهانه مبلغ ناچیز ۶۵۰ هزار تومان را به عنوان مستمری برای بنده و سایر معلولین واریز می‌کند که این مبلغ حتی کفاف ترددها و ایاب و ذهاب بنده را هم نمی‌دهد.» و ادامه می‌دهند به همین دلیل من شکایت کردم: «طی دادخواستی به دیوان عدالت اداری، خواهان اجرای ماده ۲۷ قانون حمایت از حقوق معلولین درباره خودم شدم. در پی این دادخواست، شعبه ۳۸ دیوان عدالت اداری و شعبه ۲۵ تجدیدنظر این نهاد به‌نفع بنده رأی صادر و سازمان بهزیستی را موظف به اجرای این ماده کردند اما این سازمان از اجرای حکم استنکاف کرده است. بنابراین دادخواستی به شعبه اجرای احکام دیوان ارسال کردم که در آن خودداری سازمان بهزیستی از اجرای حکم را به اطلاع رساندم اما در کمال تعجب متوجه شدم دیوان عدالت اداری در روند کاری، پرونده را با ادعای اجرای حکم مختومه کرده است» این معلول اهوازی ادامه می‌دهد: «با توجه به این‌که دادرسی در دیوان عدالت اداری در تهران و به‌صورت غیرحضوری صورت می‌گیرد و بنده ساکن اهواز هستم، احتمال می‌دهم دایره حقوقی سازمان بهزیستی با اعمال نفوذ در دیوان عدالت باعث مختومه شدن پرونده اینجانب شده باشد.» (۱)

در برابر همین بی تقاوتی و بی توجهی است که ما شاهد اعتراضات و تجمعات و سازماندهی کمپین‌های سریالی هستیم که تا حدودی شکل سراسری به خود می‌گیرد. روز شمار آبان ماه تلاش کرده که این مجموعه را در خود گردآورد. در دوره‌ی اخیر این دست از تظاهرات که از اردیبشهت آغاز شد و به سلسله تظاهرات آبان ماه منتهی شد، به موج وسیع حرکت‌های اعتراضی انجامید که خواست اجرایی کردن ماده ۲۷ قانون یکی از برجسته‌ترین خواست این حرکت‌های اعتراضی در کنار سایر خواسته‌ها بود و هست. زیبایی این حرکت در نمایش به خیابان آمدن معلولان در سطح شهرهایی حتی با حضور یک معلول در پای اعتراض در شبکه‌های مجازی است که از آن با عنوان «اعتراض ارتش تک نفره» یاد شده، این تجمعات در سطح شهرهای مختلف فرایند تهاجم به دولت و زیر سئوال بردن ادعاهای کارگزاران دولت ابراهیم رئیسی را در سلسله کمپین‌های جمعی و دوره‌ای زیر علامت سئوال کشانده که در تمامی موارد اجرایی کردن ماده ۲۷ قانون معلولان را مد نظر دارند. معلولان در سازماندهی فراخوان هشتمین تجمع سراسری به غیر از تهران آورده‌اند: «ما زنده به آنیم که آرام نگیریم، موجیم که آسودگی ما عدم ماست».

در پی عدم حصول نتیجه از هفت تجمع سراسری قبلی، فراخوان هشتمین تجمع معلولان با استناد به اصل ۲۷ قانون اساسی و پایبندی به قوانین و مقررات کشور منتشر می‌شود.
لذا بدین‌وسیله از افراد دارای معلولیت و خانواده‌های آنان و همچنین فعالان واقعی این حوزه درخواست می‌شود در تجمعات سراسری معلولان با حضور یا بازنشر فراخوان مشارکت حداکثری نموده و حق پایمال‌‌شده پنج‌ساله معلولان را از حاکمیت مطالبه کنند.

مطالبه تجمعات سراسری؛ اجرای ماده ۲۷ قانون حمایت از حقوق معلولان ( پرداخت کمک‌هزینه معیشتی به معلولان شدید و خیلی شدید به میزان حداقل دستمزد سالانه» است. معلولان می‌گویند: اجرا نکردن قانون معلولان، اهانت به شأن و منزلت انسانی و نقض آشکار حقوق بشر در کشور محسوب می‌شود. 

قابل ذکر است؛ با توجه به مقاومت دولت در برابر اجرای ماده ۲۷ قانون معلولان، کمپین از ابتدای سال جاری با همکاری فعالان حقوق افراد دارای معلولیت اقدام به برگزاری تجمعات سراسری معلولان با عنوان «یکشنبه‌های اعتراضی معلولان» نموده است که در هر ماه یک روز یکشنبه طی فراخوان از قبل اعلام شده معلولان مقابل بهزیستی یا استانداری و یا فرمانداری اقدام به تجمع اعتراضی می‌کنند. تاکنون هشت بار این برنامه برگزار و چندین استان و شهر از جمله: شیراز، قم، ساری، اردبیل، مشهد، کرمانشاه، اهواز، اراک، بروجرد، تفرش، چابهار (تک نفره)، کرج، ارومیه (تک نفره)، اصفهان، شهرکرد، کرمان، رشت، تفرش و تهران مقابل سازمان برنامه و بودجه، با شعار: «ای معلول بپا خیز/  برای رفع تبعیض»  و «ای معلول داد بزن/ حقتو فریاد بزن» اعتراض خود را در خیابان ها مطرح کردند و به این فراخوان‌ها و تجمعات پیوسته‌اند.

تازه این همه‌ی درد نیست. در سطوح خبرهای مربوط به معلولان آمده است: بحران کمبود امکانات برای حمل و انتقال معلولان و جانبازانی که در جامعه تردد می‌کنند هم خود مسئله‌ای مهم است. مثلاً: «از مجموع ۸۲ دستگاه ون ویژه معلولان به دلیل کمبود راننده و مشکلات فنی حدود ۵۰ درصد آن یعنی ۴۵ دستگاه فعالیت ندارند همچنین ۲۰ دستگاه به دلیل نبود راننده متوقف شده در حالیکه چشم امید معلولان به حمل و نقل عمومی است که در اختیارشان گذاشته شده اما همین ناوگان نیز به دلیل نبود راننده یا مشکلات فنی فعال نیست». وقتی می‌توان هر ون حمل و نقل را در مدت کوتاهی تعمیر کرد چرا باید آن‌ها را چندین ماه در پارکینگ‌ها معطل تعمیر نگه داشت و معلولان را ازسرویس دهی بی بهره گذاشت؟ با این همه معلولان خود را برای همصدایی با خواست‌ها در روز جهانی معلولان در آذر ماه آماده می‌سازند و برای یکشنبه ۵ آذرماه در برابر سازمان برنامه بودجه در میدان بهارستان فراخوان داده‌اند.

منبع : 

۱)  پایگاه خبری و تحلیلی انصاف نیوز، اعتراض یک معلول: بهزیستی اهواز حق قانونی‌ام را نمی‌پردازد، ۲۲ آبان ۱۴۰۲

http://www.ensafnews.com/457624/    

فهرست اعتراضات معلولان در آبان ماه ۱۴۰۲

*- معلولین در اشل سراسری نسبت به عدم اجرای ماده ۲۷ قانون معلولان و وضعیت نامناسب معیشتی، هفتمین تجمع اعتراضی خود را در نقاط زیر به انجام رساندند :                                                                                                                     

*- دومین روز تجمع بیماران اس‌ام‌ای در مقابل وزارت بهداشت/بیماران ناامید شده‌‌اند:

*- افراد دارای معلولیت نسبت به عدم اجرای ماده ۲۷ قانون معلولان و وضعیت نامناسب در ادامه اعتراض سراسری معیشتی مقابل بهزیستی کرمانشاه هم تجمع کردند:

*- دور جدید تجمع اعتراضی خانوادگی بیماران اس‌ام‌ای نسبت به عدم توزیع و تامین دارومقابل وزارت بهداشت برای دومین روز متوالیک:  

*- جمع اعتراضی معلولان مقابل سازمان برنامه و بودجه:

*- معلولین در اشل سراسری نسبت به عدم اجرای ماده ۲۷ قانون معلولان و وضعیت نامناسب معیشتی، هفتمین تجمع اعتراضی خود را در نقاط زیر به انجام رساندند :                                                                                                                     برپایه خبرمنتشره در سطح شبکه های مجازی آمده است : در شهرهای اردبیل- ارومیه(تکنفره)- أصفهان- اهواز- ساری- شهرکرد -قم – کرمان – رشت  -مشهد مقابل اداره  کل بهزیستی استان و درشهرهای تفرش -چابهار(تک نفره) مقابل اداره  بهزیستی شهرستان و تهران مقابل سازمان برنامه و بودجه

*- در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛از ۸۲ ماشینِ سامانه‌ی حمل و نقل معلولان، ۶۵ ماشین غیرفعال است:

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1413913

*- در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛حقوقِ نیم‌بندی که معوق می‌شود! / معلولان چه خواسته‌ای دارند؟

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1414951

*- فراخوان هشتم تجمع سراسری افراد دارای معلولیت ؛ ما زنده به آنیم که آرام نگیریم، موجیم که آسودگی ما عدم ماست:

برپایه خبرمنتشره ، درتاریخ روز چهار شنبه  ۲۴آبان ۱۴۰۲آمده است:

*- آغازهشتمین اعتراض سراسری افراد دارای معلولیت کشورنسبت به عدم اجرای ماده ۲۷ قانون معلولان با برپایی تجمع در مشهد مقابل اداره کل بهزیستی  استان خراسان رضوی و دفتر رئیس کمیسیون اصل نود:

برپایه خبرمنتشره ؛ در تاریخ روزشنبه ۲۷ ابان ۱۴۰۲ آمده است

*- اعتراض معلولان به‌ عدم اجرای قانون حمایت از معلولان:

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1419668

به گزارش خبرگزاری ایلنا،در تاریخ روزیکشنبه  ۲۸ ابان ۱۴۰۲ آمده است:  

*- پرسنل سازمان غذا و دارو ، نسبت به توقف توزیع دارو بیماران اس ام ای با برپایی تجمع مقابل وزارت بهداشت به ادامه اعتراض خود پرداختند:

برپایه خبر منتشره، در تاریخ روزیکشنبه  ۲۸ ابان ۱۴۰۲ آمده است:  

*- هشتمین اعتراض سراسری افراد دارای معلولیت کشورنسبت به عدم اجرای ماده ۲۷ قانون معلولان برای دومین روز+با برپایی تجمع در شهرهای زیر صورت گرفت:

اراک ،اردبیل ،اهواز ،ساری ،کرمانشاه مقابل اداره کل بهزیستی استان- بروجرد ، تفرش ،چابهار(تک نفره) مقابل اداره بهزیستی شهرستان- کرج مقابل دفتر بهارستان نشینان استان البرز

*******

چهارم: نادیده گرفته شدن امنیت شغلی کارگران قراردادی و سفید امضاء، مبارزه‌‌ی روزمره‌ی آنان با کارفرما، پیمانکاران- دولت به مثابه بزرگترین کارفرما!

*- نادیده گرفته شدن امنیت شغلی کارگران در مضمون اعتراضات کارگری خاصه کارگران قراردادیدرسطح شهرداری‌ها، امور بیمارستانی و کادر درمان و پرستاران، کارگران امورساختمانی،معلمان قراردادی وبخشی ازاعتراضات رانندگان تاکسی، کشاورزان روستایی و معلولان کشور و مؤلفه‌ی جنبش دادخواهی و بر آمد عمومی آن در زندگی مردم و پاره‌ای اعتراضات شبانه، همه و همه حدّت روزمرگی و گستردگی جنبش اعتراضی و مطالباتی را طی آبان ماه ۱۴۰۲ و پیوند آن با جنبش انقلابی «زن، زندگی، آزادی» و پیامدهای آن در جامعه‌ی ایران است که در روز شمار کارگری دیده می‌شود.

درایران مشکل کارگران قراردادی وسفید امضاءیکی از مشکلات به غایت جدی در حوزه‌ی وارسی زندگی کارگران و خاصه امنیت شغلی آنان تلقی می‌گردد. اساساً در ایران سال‌هاست که قرارداد دائم با کمتر کارگری بسته می‌شود به عبارتی استخدام کارگران قفل شده است و مصداق عملی‌اش تنها و تنها در حق خودی‌های اطلاعاتی و آنانی که کارشان بار امنیتی برای چرخه‌ی سرمایه داری ایران، چه بخش خصوصی و چه دولتی دارد، معنی پیدا می‌کند.

در این میان کارگران در سطوح گوناگون کاری با قراردادهای موقت بیست و نه روزه و یا یک ماهه، سه ماهه یا شش ماهه، سی سال تمام در مشاغلی با ماهیت مستمر و دائم کار می‌کنند تا روزی که بازنشسته شوند و با این قوانین جدید و غارت صتدوق‌های بازنشستگی و ورشکستگی تأمین اجتماعی هم مطالبات دوران بازنشستگی این کارگران زحمتکش با کرام الکاتبین است!

نکته گفتنی اینکه تا به امروز هیچ آمار واقعی و رسمی  از جانب دولت و حتی وزارت کار از نرخ موقتی‌کاری و تعداد کارگران قرارداد موقت در کشور ارائه نشده و این فقدان آمار، دلایل مشخص خودش را دارد. فتح الله بیات مدعی‌ست: «در ایران زمانی‌که دادنامه‌ی ۱۷۹ دیوان عدالت که در سال ۱۳۷۵ تصویب شد، حتی یکی دو سال قبل از تاریخ تصویب این قرارداد، وزارت کار یک بخشنامه در زمینه‌ی مجوز دادن به کارفرمایان برای عقد قرارداد موقت در کارهای با ماهیت مستمر صادر و آن را برای اجرا به سراسر کشور ابلاغ کرد، دیگر با کارگران، قرارداد دائم منعقد نشد. دست کارفرماها را برای اینکه در کارهای با ماهیت مستمر هم «مدت» قید کنند، باز گذاشت»(۱) بنابراین قراردادهای موقت کار مثل قارچ در سراسر کشور گسترش یافت و قراردادهای دائم کار به تاریخ پیوست. می‌توان گفت: امروز حداقل ۹۶ درصد کارگران شاغل کشور، قرارداد موقت دارند. یعنی: از تاریخ ابلاغ مصوبه پر سر و صدای دادنامه ۱۷۹ دیوان عدالت در سال ۱۳۷۵، ورق برگشت، هر که قبل از آن استخدام بود که هیچ، اما کارگرانی که بعد از صدورِ آن دادنامه وارد بازار کار کشور شدند، مجبور به عقد قرارداد موقت شدند؛ یعنی بعد از آن تاریخ با نیروی کار حتی در کارهای مستمر نیز قرارداد موقت بستند؛ لذا با آن نیروهای قدیمی که قبل از دهه ۷۰ استخدام شدند و قرارداد دائم داشتند، امروز یا بازنشسته‌‌اند یا درصد بسیار کمی یعنی ۲ تا ۳ درصد از آن‌ها هنوز شاغل هستند؛ این ۲ یا سه درصد هم یقیناً امروز در آستانه‌ی بازنشستگی هستند. می‌توان نتیجه گرفت امروز حداقل ۹۶ درصد از کارگران شاغل کشور با قراردادهای موقت مشغول به کار هستند و از امنیت شغلی هیچ بهره‌ای ندارند. 

می‌توان گفت: اگر سرنخ آمار اعلام نشده‌ی دولتی و سایر مراجع آماری ذینفع مانند مرکز آمار، بانک مرکزی و سایر نهادها را حول آمار کارگران شاغل دائم و موقت دنبال کنیم می‌بینیم: «امروز پانزده (۱۵) میلیون کارگر شاغل شاید کمی بیشتر را در کشور با خودمان داریم که به تناسب رقم بالای کارگران قرار دادی و موقتی، به این نتیجه می‌رسیم که چیزی حدود ۱۴ میلیون کارگر یا حتی کمی بیشتر در کشور قرارداد موقت دارند؛ بخش عظیمی از این کارگران در کارهای با ماهیت مستمر مشغول به کارند با این حال از امنیت شغلی بهره ندارند و مجبورند هر فصل یا هر نیم‌سال قرارداد خود را تمدید کنند البته اگر کارفرما به این تمدید تمایل داشته باشد و به بهانه‌های واهی عذر کارگر را نخواهد!» (۲)

حاصل کلام اینکه امروز همچون دیروز دشواری بازبینی بر سر امنیت شغلی کارگران فرایند پیچیده‌ای نیست. همه چیز به چرخه‌ی سود آوری بخش خصوصی و شبکه‌ی مافیا و پیچ در پیچ قدرت و عناصر رانتخوار آن و بحران ساختاری موجود در اقتصاد ورشکسته‌ی دولت ابراهیم رئیسی مربوط است. دهه‌ی تاریک اقتصاد ایران که شاخص‌های رشد قیمت خوراکی‌ها، نیازهای معیشتی، خاصه شاخص اجاره بهای  مسکن و شاخص سطح قیمت‌ها در حوزه بهداشت و درمان به ۱۵ تا ۲۰ برابر رشد کرده است و با صراحت و مسولیت می‌توان اعلام داشت: در ایران دهک پائین بخش‌های زیادی ازجامعه، امروز قدرت حفظ خودشان را در برابر شرایط تورمی آزار دهنده‌ی فعلی ندارند، در نتیجه به همان نسبتی که تورم افزایش می‌یابد، سطح رفاه‌شان نیز کاهش می‌یابد و در برابر حفظ جان برای بدست آوردن نان دست به گریبانند! این عرصه از سیاست دولت و حاکمیت در آستانه‌ی سالگرد انقلاب بهمن وسال جدید عنصر رودررویی را بین مردم و حاکمیت بالا می‌برد.

منبع:

(۱)و(۲)- ( خبرگزاری کارایران- ایلنا، فتح الله بیات، جمعیتِ انبوهِ کارگران قرارداد موقتِ کشور،۱۶آبان۱۴۰۲)

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1415215

******

پنجم: نگاهی به سطوح اعتراضات پرستاران، کادر درمانی و پزشکان و داروخانه داران:

*- حرفه پرستاری در ایران ، جزء مشاغل سخت شمرده می شود – علیرغم دوران طولانی مبارزات پرستاران و کادر درمانی- آنچه به بی سرانجامی موقعیت این بخش جنبش کارگری می انجامد،نداشتن تشکل مستقل است تا بتواند وجوه مطالباتی آنها را رصدنماید. 

روزشمارکارگری سال ۱۴۰۲ از فروردین به اینسو یعنی ازابتدای امسال، پرستاران در استان‌های یزد، کرمانشاه، تهران، مرکزی، کردستان، قزوین، آذربایجان غربی، گیلان، اصفهان، مازندران، خراسان رضوی و کهگیلویه و بویر احمد در شهرهای یاسوج، تهران، اسلام‌آباد غرب، یزد، بابل، اراک، قزوین، مشهد، سنندج، کرمانشاه، رشت، کاشان و ارومیه به خیابان‌ها آمده‌اند.نقطه اتکای حرکت پرستاران بر دوش پزشکان سنگینی می کندکه عمدتا هم از لایه های دولتی و با چشم انداز،وعده و وعیدهای آنان حرکت می کنند. امروز برای دست یافتن به شورای عالی پرستاران ۳۰۰نفر برای عضویت در شورای عالی نظام پرستاری باهم در رقابت اند. آمار مهاجرت پرستاران بیداد می کند.طبق یک رویکرد آماری آمده است : «آمار مهاجرت پرستاران ظرف سه سال گذشته نشان می‌دهد که تعداد انسان‌های صبور در این حرفه کاهش یافته است …. طبق اعلام معاون پرستاری وزارت بهداشت، در سال ۱۳۹۹ برای ۱۲۵۰ پرستار گواهی بین‌المللی تاییدیه شغلی صادر شده و شهریور پارسال، محمد میرزابیگی، رییس سازمان نظام پرستاری کشور از مهاجرت ماهانه ۱۰۰ الی ۱۵۰ پرستار به کشورهای حوزه خلیج‌فارس و از جمله، قطر و امارات خبر داده بود و طبق آخرین اعلام شریفی مقدم، در سال جاری، آمار مهاجرت پرستاران به مقصد کشورهایی همچون آلمان، امریکا، استرالیا و کانادا به ۳ هزار نفر در سال رسیده است.»(۳) تحرک پرستاران دراساس به فعل و انفعالات صورت گرفته برپایه حرکت های موردی یا اشل سراسری آنها به آبان ماه ۱۴۰۲بر نمی گردد. از روزپرستار سال گذشته تا به امروز اساسا خواسته های تلنبار شده این حرفه و حل آنها در نقطه صفر قرار دارد . شخص علی خامنه ای که خود را راه گشای هر درد بی درمان اعلان می دارد تاحجت اش بر همگان تمام گردد. یک سال قبل درتقویم رسمی روزپرستار ۲۸ آبان۱۴۰۱که آنرا با ولادت حضرت زینب بعنوان روز پرستار و بهورز برگزیده اند- تاهر کس و ناکسی و هر یک به زبانی درحمدو ثنای حضرتش داد سخن راند به نقش اثرگذار زینبش در تبیین واقعه کربلا و ثبت این وقایع در تاریخ لاف زنند، ولی وقتی به خود پرستارمان و زحمت شبانه و روزی آنها میرسند،تماما خفهِ خون می گیرند و هیچ نمی بینند؛ چنانچه این انسان های شریف و بی باک و از خود گذشته و خدمتگزار در حیات جامعه ما نبودند که طی « دو سال کرونا حدود ۲۳۰۰ نفر ازپزشکان و کادردرمانی در ایران به ویروس کرونا مبتلاشده وحدود ۱۳۰نفرازآنان جان باخته‌اند.» برپایه همین آمارواسامی تنها وتنها« دراستان تهران ۳۴نفر ودراستان گیلان ۲۹ نفر و در استان مازندران۲۱نفرازپزشکان وکادر درمانی جان باخته‌اند.» ،(۴) و مسخره تراین ادعای همان مقطع عباس عبادی معاون پرستاری وزارت بهداشت اسنت که اعلان داشته بود : « … با اشاره به شهادت ۱۵۰ نیروی پرستاری در دوران کرونا، گفت: پرونده ۶۶ نفر قطعی شده و مصداق شهید برای برخی نیز تأیید نشده است.»( ۵) انگار بخشش لقب شهید کیلیویی شده تا خودی هایشان ازنعمت این لقب و مزایایی آن بهره برند و پرستاران این نیروی زحمتکش جامعه که ازجنس خودی نیستند،این مارک بر آن چسبانده نمی شود تا نتوانند از سهمیه های گنجانده شده بر کالبد هر شهید، پرستاران را بی نازسازند . باری دستگاه دولت خدمتگزار بی توجه به رهنمود خامنه ای که به مسئولان وزارت بهداشت دستورداده بود: «نظام تعرفه‌بندی را اجرا کنند»،یک سال گذشت و آب از آب تکان نخورد.جناب شان امسال نیزبه همین مناسبت سخنان سال قبل خود را تکرار کرد. 

تحرکات نشانه گذاری شده و فهرست شده پرستاران در روز شمارکارگری آبان۱۴۰۲نشان می دهد که فرمایشات “داهیانه” جناب رهبر،هیچ تغییری دروضعیت این نیروی زحمتکش عرصه کارگری به وجود نیاورد بلکه سازمان برنامه در عمل به بهانه کمبود منابع مالی با تغییر وضعیت پرستاران شرکتی مخالفت کردتامشخص شود سخنان و وعده‌های عالی‌ترین مقام نظام یعنی شخص رهبر هم برای پرستاران تنها کاربرد شعاری دارد. یک چیز روشن است و آن چرخه گردشگری وپاس دادن ها،حول پاسخگویی به خواسته و مطالبات پرستاران وکادردرمانی ازاین تشکیلات به آن تشکیلات، از این وزارت خانه به آن مرکز ،مثلا حواله سازمان بازرسی کل کشور، در برابر دستور رئیس قوق قضایی ، از معاونت فرهنکی و اجتماعی سازمان بازرسی و بلا جواب ماندن آن و عبور از کریدور های سازمان برنامه و بودجه به وزارت بهداشت ، دانشگاهها یعلوم پزشکی و سازمان تاکین اجتماعی و بی پاسخ مادن همه این ورودی و خروجی ها برای تعرفه گذاری خدمان پرستاری و اجرایی نشدن آن در کارند و نهایت هم بی پاسخ ماندن درجهت عدان تحقق مطالبات جامعه پرستاری کشور خود را نمایش می دهد .  

محمد شریفی مقدم دبیرکل خانه پرستاران ایران، طی فرصتی اعلان داشت : « کادر درمان در حالی حداقل ۱۰۰ هزار پرستار کم دارد و مجوز استخدام پرستار صادر نمی‌کند که بالغ بر ۱۰۰ هزار دانش‌آموخته پرستاری بیکارند.» هم ایشان در جای دیگری پرده از چرایی عدم استخدام پرستارن یاد می کند و به انواع قرارداد های آنان به شکل زیر اشاره داشته  و می گوید : « پرستاران ۱۲ مدل قرارداد دارند؛ پرستاران ۸۹ روزه، پرستارانِ شرکتی، تبصره ۳، تبصره ۴، پیمانی، قراردادی، رسمی و… مدل‌های مختلف قرارداد پرستاران هستند. مزد و مزایای هر کدام از این پرستاران با هم تفاوت دارد در حالی‌که کار همه‌ آن‌ها یکی است.»،درکنار این همه بی توجهی به خیل اعتراضات و به خیایان آمدن ها در سطح استان ها و شهرهای گوناگون برای حل مشکلات مسکن پرستاران درتهران،پای علیرضا زاکانی شهردارتهران هم در این میانه پیدا شد با ادعای اینکه مشکل مسکن پرستاران را پیگیری می کنیم. او نیز در روز پرستارامثال ادعا کرد:« بنده هم به عنوان پزشک و هم به عنوان مجروح در دوران دفاع مقدس شاهد فداکاری پرستاران بوده‌ام، سال ۶۵ پس از عملیات کربلای یک در بیمارستان بستری شدم و از شدت تب تا صبح نتوانستم بخوابم به یاد دارم در آن شب پرستار بیمارستان نیز تا صبح با فداکاری بالای سر مجروحین بیدار ماند و با وجود خستگی مشغول خدمت‌رسانی به ما بود، قاطبه پرستاران در کشور ما این ‌گونه‌اند و با فداکاری و جان‌نثاری عمل می‌کنند» ما هم باید جبران و فداکاری کنیم و گفت : « حل مشکل مسکن پرستاران را پیگیری می‌کنیم.» و در ادامه افزود : « یکی از این حوزه‌های مهم مسئله خدمت‌رسانی در حوزه بهداشت و درمان است به همین جهت از اهداف ما توسعه مجموعه‌های درمانی وابسته به شرکت شهر سالم در تهران است. »(۶). باید به این شهردار در پیتی و بی در و پیکر گفت : شما همان حد که به مشکلات تعاونی مسکن کارگران سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه کمک رساندید و فعالان این عرضه داوود رضوی- رضا شهابی- حسن سعیدی که پیگیر حل مشکل خود و همکارانشان بودید و آنها را در کنج زندان اوین صاحب خانه کردید و زن و بچه آنان را چشم انداز ملاقات ماهیانه آنان قرار دادید،کافی است . ادعاهای اینگونه ای حل مشکل مسکن و مجموعه توسعه درمان را با پاچه مالی روز پرستار یکی مپندار، فعالان مدافع حقوق پرستاران در تهران شما را خوب می شناسند.  

نکته گفتنی در باب امور پرستاری- سازمان بهزیستی و دشواری پرستاران و کادر درمانی و امور داروخانه ها و تجمع پزشکان درمانگر اعتیاد و دارو سازان موسس داروخانه کیلان ، تماما در آبان امسال باردیگر راه خود را به خیابان گشود به عبارتی جامعه پرستاران و کادر درمان ایران  شاهد اعتراضات بخش های مختلف پرستاران در بسیاری از شهرهای کشور بود. اعتراضات اساتید و کارکنان دانشگاه آزاد ماهشهر، ماماهای سراسر کشور، پرستاران بیمارستانها در شهرهای اهواز، مشهد، دیواندره، کرمانشاه، سنندج، تهران، فسا، صومعه سرا، و اسلام آباد غرب از جمله تحرکات ثبت شده در روزشمارکارگری ابان ماه با عکس های اعتراضات آنها می باشد.پرستاران که با شروع فروردین ۱۴۰۲ اعتراضات خود را به نمایش گذاشتند. اینبار در موج جدید به خیابان آمدن با تاکید حول خواسته های خویش: ( اعتراض به سطح نازل دستمزد ها- فشار ساعت کار- به اعمال تبعيض در پرداخت‌ها بين نیروهای ستادی و غيرستادی، اعتراض به اجرائی نشدن وعده و وعیده های مسئولین در مطالبات پرستاران بخش ها و مناطق مختلف مشترک، میزان فوق‌العاده خاص، تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، اصلاح ضریب اضافه‌كاری و همچنین اعتراض کارانه های عقب افتاده، حقّ تعرفه پرسنل، درخواست پرداخت معوقات شانزده ماهه، اجرای فوق العاده خاص، اعتراض به کمبود نیروی پرستاری و اضافه کاری اجباری و دیگر مطالبات معوقه و بی پاسخ مانده خود)،اعتراض نمایند .

از مجموع تحرکات پرستاران و دیگر نیروهای بخش خدمات در جامعه یک نکته روشن است : دوره کنونی دوره تعرض دوباره رژیم به طبقه مزد و حقوق بگیر و از جمله پرستاران و کادر درمانی بیمارستان های سراسر کشور است. آنها هیچ گونه تشکیلات پرستاری مستقل از دولت و حکومت را تاب نمی آورند. نتیجه حاصل از این تعرض علاوه براینکه عدم امنیت شغلی را در بین پرستاران دامن می زند، در ابعاد بزرگتر بخش بهداشت و درمان را زمینگیر، و در نتیجه ارائه خدمات به بیماران را با مشکلی اساسی روبرو خواهد کرد.

در مقابل فقط با ایجاد تشکل های مستقل پرستاران و تشکل سراسری فراگیر بر پایه مطالبات کلیدی مشترک بخش های مختلف نیروی کار پرستاری و کادر درمانی است که فشار متمرکز بر دولت و همینطور بخش حصوصی در جهت اجرای موثر مطالبات پرستاران و حمایت متقابل پرستاران از هم امکان پذیر خواهد بود. روزشمار کارگری همه تلاشش شکستن سکوت خبری رسانه های حکومتی در قبال مطالبات برحقّ پرستاران است . چرا که پرستاران و کادر درمانی و پزشکان بخش درمانگر اعتیاد در صلع خبرهای روز شمار کارگری با جدولی از تحرکات این نیروی کار و کارگری قرار می دهد که عمده ترین وجوه آن به شکل زیر می باشد : 

منابع :

(۱) – (خبرگزاری کار ایران ایلنا ،افزایش مرگ در اثر حادثه ی کار….، تاریخ ۱۴۰۲/۰۸/۲۲)

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1417048

( ۲)-(خبرکزاری کار ایران – ایلنا،جمعیت انبوه کارگران قرارداد موقت کشور،۱۶ آبان ۱۴۰۲ )

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1415215

(۳) – (سایت خانه پرستار،پرستاران مشغول اعتراض ومهاجرتند،مسئولان کجایند؟، ۳۰ / آبان۱۴۰۲)

http://khp.ir/2023/11/21

(۴) – ( سایت رادیو فردا ، پرستاران جان باخته در دوره کرونا،۰۸/اردیبهشت/۱۳۹۹)

https://www.radiofarda.com/a/doctors-who-died-from-corona/30578861.html

(۵)– (سایت خبرگزاری مهر،پرداخت تعرفه های پرستاری با تاخیر ۶ ماهه/شهادت ۱۵۰ پرستار ،۱۲بهمن۱۴۰۰

https://www.mehrnews.com/news/5413953

(۶) – ( سایت خبرگزاری مهر، علیرضا زاکانی:حل مشکل مسکن پرستاران را پیگیری می‌کنیم، دوشنبه۲۹ آبان ۱۴۰۲ ) 

https://www.mehrnews.com/news/5945259

فهرست اعتراضات پرستاران در آبان ماه ۱۴۰۲

*- بهزیستی مرکز نابینایان خزانه در تهران را «برای همیشه» تعطیل کرد:

*- تجمع پزشکان درمانگر اعتیاد مقابل وزارت بهداشت:

صدها درمانگر اعتیاد نسبت به عملکرد وزارت بهداشت مقابل ساختمان وزارتخانه، تجمع اعتراضی نمودند  :

*- پرستاران یزد در مقابل اسانداری تجمع اعتراضی نمودند : 

*- پرستاران علوم پزشکی مازندران  نسبت به سطح نازل حقوق وتبعیض درپرداخت ها  مقابل ورودی دانشگاه، تجمع اعتراضی نمودند : 

* – جمعی از داروسازان موسس داروخانه گیلان نسبت به عدم پرداخت مطالبتشان از طرف بیمه ها مقابل انجمن داروسازان استان ، تجمع اعتراضی نمودند .

*- پرستاران بیمارستان خمینی ارومیه نسبت به نحوه پرداخت تعرفه پرستاری  مقابل ساختمان اداری ، تجمع اعتراضی نمودند : 

*- در گفتگو با ایلنا مطرح شد؛ وزارت بهداشت منابع لازم برای فوق‌العاده خاص را در بودجه ببیند:

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1414279

به گزارش خبرگزاری ایلنا، درتاریخ روز یکشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۲آمده است:  

*- نامه اعتراضی پرستاران و کادر درمان در انتظار فوق‌العاده خاص، به معاون وزیر بهداشت:

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1415881

به گزارش خبرگزاری ایلنا، درتاریخ روز چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۲آمده است:جمعی از پرستاران و کادر درمان شاغل در بیمارستان‌های دولتی کشور در تماس با خبرنگار ایلنا، خواستار برقراری فوق‌العاده خاص براساس قانون شدند.

*- بیش از ۴۰۰ دکتر داروساز از داروخانه‌های خراسان رضوی، مقابل استانداری تجمع و تحصن کردند:

برپایه خبرمنتشره در کانال اتحاد کارگران در تاریخ روز پنجشنبه  ۱۸آبان ۱۴۰۲آمده است: دلایل این تجمع:  بزرگترین کمبود دارویی کشور در ۴۰ سال اخیر

*- پرستاران و کادر درمان بیمارستان شهدای تجریش نسبت به نحوه اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری واضافه کار اجباری، تجمع اعتراضی نمودند : 

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1416692

*- جمعی از پرستاران شهر اراک نسبت به نحوه اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری واجرا نشدن فوق العاده خاص مقابل استانداری استان مرکزی با شعار «پرستار دادبزن حق تو فریاد بزن» ، تجمع اعتراضی نمودند: 

برپایه خبرمنتشره در سطح شبکه های اجتماعی، درتاریخ روز شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۲آمده است:

*- پرستاران کاشان و آران و بیدگل نسبت به نحوه اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری وعدم پرداخت بموقع مطالبات مقابل ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با شعارهای«پرستار داد بزن حق تو فریاد بزن»،«تنهاترین دسته ایم از وعده ها خسته ایم»و…. تجمع اعتراضی برپا داشتند: 

برپایه خبرمنتشره، درتاریخ روز یکشنبه  ۲۱آبان ۱۴۰۲آمده است:

*- اعتراضِ پرستاران شرکتی اورژانس مشهد به شیفت‌های اجباری:

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1417217

به گزارش خبرنگار ایلنا، درتاریخ روز دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲آمده است:

*- شماری از پرستاران استان کاشان نسبت به شرایط شغلی و حقوقی خود اقدام به برگزاری اعتراض کردند:

برپایه خبرمنتشره ، درتاریخ روز دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲آمده است:

*- اعتراض پرستاران استان کاشان/ «عدالت در تعرفه پرستاری» خواسته زیادی نیست!

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1417351

به گزارش خبرگزاری ایلنا ؛ درتاریخ روز دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲آمده است:

*- در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛پیگیریِ دوباره‌ی فوق‌العاده خاص کادر سلامت/ در انتظارِ تصمیمِ سازمان برنامه و بودجه:

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1417214

به گزارش خبرگزاری ایلنا،در تاریخ روزجمعه۲۶ ابان ۱۴۰۲ آمده است:   

*- پرستاران نسبت به سطح نازل حقوق ،عدم پرداخت بموقع مطالبات،کمبود نیرو و شرایط سخت کاری در شهرهای اسلام آباد غرب،کرمانشاه ویزد ، تجمع اعتراضی نمودند :

برپایه خبرمنتشره ؛ در تاریخ روزشنبه ۲۷ ابان ۱۴۰۲ آمده است

*- بیانیه مشترک ؛پیام تشکل های کارگری و بازنشستگان :

برپایه بیانیه مشترک منتشره، در تاریخ روزشنبه ۲۷ ابان ۱۴۰۲ آمده است : جنبش کارگران، متحد جنبش بازنشستگان و معلمان، پرستاران و کادر درمان است و باید از همدیگر حمایت کنیم!

*- پرستاران نسبت به سطح نازل حقوق ،عدم پرداخت بموقع مطالبات،کمبود نیرو و شرایط سخت کاری با برپایی تجمع مقابل ساختمان معاونت توسعه دانشگاه علوم پزشکی گیلان، به اعتراضات خود ادامه دادند : 

برپایه خبرمنتشره روز یکشنبه ۲۸ آبان آمده است :،

*- انتقاد پرستاران اسلام‌آباد غرب از عدم پرداخت کارانه و اضافه‌کاری:

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1419562

به گزارش خبرنگار ایلنا، در تاریخ روزیکشنبه  ۲۸ ابان ۱۴۰۲ آمده است:  

*- تجمع پرستاران گیلان/ معوقات پرداخت نشد:

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1419660

به گزارش خبرنگار ایلنا، در تاریخ روزیکشنبه  ۲۸ ابان ۱۴۰۲ آمده است:  

**************

ششم : معلمان شاغل و بازنشستگان فرهنگی:

*- در روزشمار کارگری آبان ماه ۱۴۰۲، ما با گسترش اعتراضات و تحرکات فرهنگان شاغل و بازنشسته روبه‌رو هستیم. فراخوان‌های اعتراضی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران و تحرکات معلمان، تجمع اعتراضی معلمان خرید خدمت اصفهان، دانش‌آموزان و والدینشان، سمپاد اصفهان، تهران، شیراز، قزوین، کرمان، مشهد و والدین دانش آموزان روستای قلعه سید مقیم نسبت به نبود معلم در بهبهان، اعتراضات بازنشستگان آموزش و پرورش… همه و همه سرریز اقدامات اعتراضی فرهنگیان در برابر سیاست‌های اعمال شده‌ی وزیر آموش و پرورش جدید پیرامون گسترش اخراج‌ها و بیکارسازی و بی برنامگی او در قبال سیاست‌های ویرانگر نظام آموزشی است که دولت و حاکمیت اسلامی در پیش گرفته‌اند. 

چند نکته برجسته است:

 یکم اینکه؛ در قبال یک سال حضور دانش آموزان در صحنه‌ی رودررویی با سیاست‌های ضد فرهنگی حاکم و در دل خیزش انقلابی «زن، زندگی، آزادی» برای حاکمیت مدلل ساخته که مدارس دخترانه در سراسر کشور در کنار دانشگاه‌ها، عملاً دو نهاد و ستادی‌اند که در جریان جنبش انقلابی از مهمترین مراکز جنبش انقلابی بودند، پس باید متوقف‌شان نمود و در برابرشان ایستاد.

دوم اینکه؛ همین آدرس‌های ثابت و شناخته شده، باید با خشم و انتقام فزاینده‌ی حاکمیت و اطاق‌های فکر آن و نهادهای سرکوبگرش روبرو گردند. از این‌رو خونین کردن مدارس با حملات شیمیایی و مسموم سازی دانش آموزان در اشل سراسری در کنار حمله به خوابگاه‌های دخترانه دانشجویان از سویی و دستگیری گسترده‌ی دانشجویان و بعدتر اخراج استادان و معلمان و جایگرین کردن مرثیه خوان‌ها و قاریان قرآن در کرسی استادی، در زندان نگاه داشتن معلمان آگاه و دلسوز به فرهنگ و کتاب از سوی دیگر، همه نشانه‌ی نوعی انتقام آشکار حاکمیت از پیشروی روند مبارزه‌ی توامان فرهنگیان و دانش آموزان و دانشجویان و استادان آنان است.

در ارزیابی مبارزات فرهنگیان شاغل، آنچه قابل اهمیت است، رودرویی آنان در برابر کنترل کامل امنیتی با هدف جلوگیری از اوج‌گیری مجدد و شکل‌گيری فاز جدید جنبش انقلابی از مهم‌ترین اهداف این سرکوبگری‌هاست که  به شکل توأمان علیه دانشجویان و اساتید مستقل دانشگاه‌ها، معلمان و دانش آموزان به کار گرفته شده است.

در این میان حاکمیت و خاصه قوای سرکوبگر آن سعی در مختنق نگهداشتن کامل فضای سرکوب مدارس و دانشگاه‌ها، کنترل کامل فضاهای آموزشی زیر سیطره‌ی احکام ایدئولوژیک و دگردسی مضمون کتاب‌ها دارند. 

در روز شمار کارگری این موضوع از قول وزیر نه آموزش و نه پرورش رضامراد صحرایی برپایه خبر منتشره در کانال تلگرامی شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران به عینه اینگونه آمده است: «حدود ۲/۵ میلیون کودک بازمانده از تحصیل داریم ‌۳۲% دانش‌آموزان ابتدایی توان خواندن و نوشتن درست ندارند. نیمی از دانش‌آموزان چهارم ابتدایی  سواد خواندن  ندارند. تعداد زیادی از دانش‌آموزان دوره‌ی متوسطه حتی قادر به خواندن یک متن ساده نیستند. بهتر آنکه کتاب‌های درسی را زنانه و مردانه کنیم.»

توجه به ارائه الطریق وزیر، برای حل مشکلات یاد شده‌اش  جزء شاهکار خلقت است . به باورم  این مجموعه بخشی دیگر از هدف‌های سرکوب است تا شرایط بقای دیکتاتوری تأمین شود.

در زمینه‌ی رودررویی با فرهنگیان به افشاگری نماینده مردم مهاباد در مجلس جلال محمودزاده در روز شمار کارگری آمده است: «از زمان روی کار آمدن رضامراد صحرایی، وزیر آموزش پرورش حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر از مدیران مدارس به دلایل سیاسی و اعتقادی برکنار شده‌اند.»

باید افزود: یکی دیگر از هدف‌های سرکوب ماه‌های اخیر عملاً از میدان به‌در کردن بخش بزرگی از فعالین و کنشگران صنفی معلمان از کانون‌های صنفی فرهنگیان در جای جای کشور، به وسیله‌ی نهادهای امنیتی و قضایی و با خشنونتی لجام گسیخته است، آنان را از فضای مبارزاتی محروم ساخته‌اند تا علاوه بر القای ترس و ناامیدی از فعالیت صنفی در میان معلمان، وزن و نقش شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان را نیز تقلیل دهند.

در این باب اسکندر لطفی، سخنگوی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، به زیباترین بیان وضعیت موجود را توصیف نموده است و می‌نویسد: «تهمت، تخریب و بهتان در قالب نقد تشکل‌های صنفی برای معدودی به تنها تاکتیک کارآمد برای حفظ موجودیتشان بدل گشته است. دیر زمانی‌ست این عده هر کنش صنفی را که جامعه‌ی فرهنگیان به آن روی آورده‌اند چنان مورد هجمه‌های سنگینی با عنوان ”دیدگاه انتقادی” قرار داده‌اند که گویی قدرت‌مداران تمام مجراهای قانونی را در اختیار فعالین صنفی قرار داده‌اند و با این وجود فعالین صنفی تخطی کرده‌اند و بیراهه را در پیش گرفته‌اند.» و محمد حبیبی، سخنگوی کانون صنفی فرهنگیان در بخشی از یادداشت خود می‌نویسد: «چاره‌ای نیست؛ آنها کار خود را می‌کنند و انتقام می‌گیرند، ما مقاومت می‌کنیم و حبس می‌گیریم. نهایتا یکی از دو طرف خسته می‌شود. پیش‌بینی می‌کنم که نهایت آنها خسته می‌شوند و عقب می‌نشینند. این پیش‌گویی را هم گوشه کاغذی می‌نویسم و منتظر می‌مانم.» آری ادامه می‌دهیم و منتظر می‌مانیم. هر کسی آن درود عاقبت کار که کشت!

*******************

هفتم : آبان و جنبش اعتراضی بازنشتگان گروههای مختلف دراین ماه

*- ثبت حرکات اعتراضی خیابانی بازنشستگان در روز شمار کارگری آبان ماه، حول خواسته‌ها و مطالبات بی پاسخ مانده و عدم توجه دولت به آنان ادامه دارد.

بازنشسته‌ی امروزی کارمند، معلم، استاد دانشگاه، پرستارو مددکار بیمارستانی، کارگر فولادی- معدنی و بازنشستگان سخت و زیان آور آتش نشانی و فعالین دیروزی‌اند،که رنج بیست و پنج ، سی سال یا کمتر و بیشتر کار را در حرفه‌های مختلف بر جسم و جان خود دارند، اسمش روی خودش است باید بعد عمری کار کردن، آسوده بنشیند و استراحت نمایند و در آسودگی خاطر همراهی با همسر، فرزندان و نوادگان خویش در کمال آرامش باقی عمر را به شادمانی سر کنند.

همه‌ی اینان در اعتراض به وضعیت نابسامان معیشت، درمان، گرانی و تورم، و مطالبه بیست و پنج درصد متناسب سازی و معوقه آن از سال نودونه (۹۹)تاکنون دست به تجمع اعتراضی زده‌اند و یکی از پُر حاشیه‌ترین نیروی معترض جامعه‌ی ما هستند که مضامین شعارهای خیابانی آنان همه‌ی کارگزاران حاکمیت را رسوا نموده است.

در دل اعتراضات بازنشستگان، ما شاهدیم که تعدادی از سرایداران و خدمتگزاران آموزش و پرورش از سراسر کشور، پرسنل تأمین اجتماعی تهران، شماری از کارکنان تعاونی‌‌های سهام عدالت از شهرستان‌های مختلف کشور و جمعی از والدین کودکان کوتاه قد نیز با برگزاری تجمعات اعتراضی درمقابل ساختمان ادارات مربوطه خواستار رسیدگی به وضعیت اسفباری شدند که در نتیجه اقتصاد ورشکسته دولت اسلامی به آنان تحمیل کرده‌اند.

عکس‌ها وفیلم‌هایی که هر روز درسطح شبکه‌های اجتماعی، در برابر سازمان تأمین اجتماعی،به نشانه‌ی حال خراب بازنشستگان و بی جواب ماندن انتظارات آنان دردولت‌های مختلف اسلامی منتشر می‌شود،نشان می‌دهد علیرغم نداشتن تشکل مستقل، تنها با اتکاء ارتباطات شبکه‌ای خویش، ازچگونگی حرکت اعتراضی مطلع می‌گردند و با تحمل سرما، دوری راه را به جان می‌خرند و خود را به محل تجمعات می‌رسانند.

دریک ارزیابی فشرده از موقعیت بازنشستگان در آبان۱۴۰۲  می توان نوشت:حرکات خیابانی بازنشستگان در این ماه حتی نسبت به ماهها دیگر و از دیگر نیروهای کارگری وسیع تر و پیوسته تر بوده است.در همین ماه بالا بردن سن بازنشستگی و تشدید فشار مالیاتی بر مردم، توجه گروهبندی های بازنشستگان رادرسطوح مختلف ابوابجمعی خانه کارگر(علیرضا محجوب)و اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) حسن صادقی) و همه کارگزاران شورای عالی کار اسلامی در تمامی کشور از یکطرف و تشکل های مشتقل بازنشستگان از سوی دیگر را به خود جلب نموده است ، دسته اول در درون سالن ها و میزگردها و مطبوعات دولتی و خبرگزاری ایلنا میداندار بودند . دسته دوم سرو گرما را به تن خود هموا رکردند و در کف خیابان با شعار مرکزی ” تنها کف خیابان به دست میاد حقمون” در برابر سازمان تامین اجتماعی – استانداریها و فرمانداری ها و … به  تحرکات میدانی پرداختند . 

بازنشستگان فاقدپایگان تشکل مستقل خودند و کانون‌های بازنشستگان موجود،کارایی پیگیری مطالبات گروههای مختلف بازنشستگان راندارندوحاضرهم نیستند مراکز خود را برای تحصن سراسری بازنشستگان در اختیار آنان قرار دهند. تنها وعده پرداخت وام قرض الحسنه و طرح وعده‌های توخالی و انتقادهای مجازی بی هزینه ازآنها دیده می‌شود.چرا که نهادهای اطلاعاتی و امنیتی به بازنشستگان اجازه نمی‌دهند تا ازطریق فعالیت دراین کانون‌ها، نیروهای موجود را کنار گذاشته وجهت گیری آن‌ها را به سمت مطالبه‌گری پیگیر تغییردهند.چنین رویکردی بی فایده است و نتیجه‌ای ندارد.

بایدنوشت:دربرابر انبوه اعتراضات بازنشستگان ، حکومت عوض پاسخگویی به خواسته‌ها و انتظارات‌شان، دریافت مالیات را از آنان افزایش داده است. در پاسخ اعتراضات بازنشسته‌ها، سن بازنشستگی را افزایش داده است. حاکمیت بی توجه به قانون با زیر پا گذاشتن حقوق بازنشستگان، به صرف اینکه امروز در چرخه تولید نقشی ندارند، فریاد هر روزه‌ی آنان را به هیچ می‌گیرد. در برابر افزایش سن بازنشستگی، «احمد میدری» معاون وزیرکار دولت حسن روحانی،درگفتگو با روزنامه‌ی شرق ضمن تأیید این قانون گفت: «مسئله صندوق‌های بازنشستگی یک بحران جهانی است و همواره این سؤال مطرح بوده که برای صندوق‌های بازنشستگی چه باید کرد. بر اساس کتابی که ترجمه کرده‌ام، اصلاحاتی مشابه با اصولی که در برنامه هفتم توسعه می‌بینید، در ۱۱۷ کشور دنیا هم اجرا شده؛ یعنی همه‌ی کشور‌ها ناگزیر شدند سن و سابقه‌ای را که فرد مشمول بازنشستگی می‌شود، افزایش دهند.» (۱) این درحالی‌ست که این جناب بدون هیچ اشاره‌ای به سطح رفاهی، دستمزد کارگران، مزایای جانبی نیروی کار، کیفیت زندگی در این ۱۱۷ کشور، صرفاً بر اساس این که «آن‌ها کرده‌اند پس ما هم باید بکنیم» این «اصلاحات دولت ابراهیم رئیسی» را تأیید کرد. البته از شخصی چون میدری که در امینتی‌ترین دولت بعد از انقلاب و وزارت کار علی ربیعی (ملقب به برادر عباد)، مشاور فکری بود، انتظاری غیر از این نمی‌رود. در همین فرانسه ما شاهد بودیم بالا کشیدن سن بازنشستگی چه جنبش عظیم اعتراضی بازنشستگان و حضور زنان، کارگران، جوانان و اتحادیه‌های کارگری را در باریگارد بستن‌های خیابانی با دولت ماکرون به نمایش گذاشتند و تا تضمین‌های لازم را نگرفتند، عقب ننشستند.

امروز خیلی از همین جنس مشاوران و دماسنج‌های اقتصادی اصلاح طلب و اصولگرا، دم از بحران صندوق‌های بازنشستگی و گسترش آن می‌زنند ولی هیچکس نمی‌گوید؛ صندوق‌های بازنشستگی در ایران جزءبزرگ‌ترین سهامداران نهادهای موجودما در بازار اوراق بهادار هستند.مثلا سازمان تأمین اجتماعی بیش از ۳۷۰، صندوق کشوری ۱۷۰ و صندوق نفت ۱۰۰ شرکت زیر مجموعه خود دارند. بنگاه‌داری صندوق‌های بازنشستگی امری خلاف قاعده است، اما این‌ خلاف قاعده چرا به اصل تبدیل شده‌ است؟ برای اینکه همین صندوق‌ها هستند که بار مالی و ورشکستگی دولت‌های گوناگون از احمدی نژاد تا حسن روحانی و امروز ابراهیم رئیسی را به دوش می‌کشند . رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران علی دهقان‌کیا با انتقاد به برخی مفاد برنامه هفتم توسعه و ضمن اشاره به آخرین آمار بدهی سازمان تأمین اجتماعی به دولت گفت: «بر اساس آماری که تاکنون به ثبت رسیده دولت ۷۰۰ هزار میلیارد تومان به تأمین اجتماعی بدهکار است و این پول برای ۴۳ میلیون بیمه شده و بیمه پرداز است و باید به این موضوع از سوی دولت توجه شود.» (۲)

به عبارتی منابع صندوق‌های بازنشستگی به شدت تحلیل رفته و خطر فروپاشی صندوق‌ها تشدید شده است. دلایلش روشن است: اولاً نسبت اشتغال به بازنشستگی با توجه به بحران عمیق اقتصادی، رکود تورمی مزمن و تحریم‌ها در سطحی است که به جای تأمین موجودی مورد نیاز صندوق‌ها دائما موجودی صندوق‌ها را به تحلیل می‌برد. ثانیاً صندوق‌ها تحت کنترل مدیران فاسد، رشوه خوار و ناکارآمد دولت است که جز غارت منابع بین النسلی کارگران و حیف و میل درآمدها، کاردیگری ندارند، یعنی حتی اگر شرکت‌های وابسته به شستا سودآوری داشته باشند به سرعت به جیب مدیران سرازیر می‌شود و چیزی نصیب بازنشستگان نمی‌شود.

آنچه در تمامیت نظام اسلامی فساد می‌آفریند؛ چپاول، دزدی، رانت خواری،مافیای آقازاده‌ها، نحوه مدیریت ذخایر صندوق‌های بازنشستگی است. بیراهه نیست اگر بگوییم به دلیل فساد و سوء مدیریت و خالی کردن ذخایر صندوق‌های بازنشستگی و بدهکار بودن دولت به آنها ، موضوع بهره‌وری و سودآوری آن بلا موضوع می‌گردد.

در همین زمینه، فساد اندر فساد موجود است که دولت و حاکمیت به جای پاسخ به مشکلات  و انتظارات مردم ، مالیات‌ها را اضافه می‌کند. درجواب بازنشستگان وپاسخگویی به خواست آنان، سن بازنشستگی را بالا می‌برند، در پاسخ به اعتراضات معلمان، رتبه بندی‌ها و افزایش حقوق را اجرا نکرده است. در پاسخ به اعتراضات دانشجوها، سهمیه بسیج و خودی‌ها را افزایش داده است. در پاسخ به اعتراضات اساتید، آنها را از دانشگاه‌ها اخراج کرده و مداح‌های بیت رهبری را به جای آنها کرسی استادی داده است. اعتراض هنرمندان و سینماگران را با زندان و ممنوع الخروجی نمودن آنها روبرو ساخته است و اعتراضات پرستاران، کارگران شهرداری‌ها و توده کارگران، هیچ افزایش حقوقی در پی نداشته است.

می‌توان گفت: تقریباً روزی نیست که صدای زحمتکشان دیروز و معترضان امروز، یعنی بازنشستگان سر فراز را در این جا و آن جای جغرافیای ایران نشنویم. سیمای آتش زنه‌ی بازنشستگان نه فقط در بازنشستگان تأمین اجتماعی – نیروی لشکری و کشوری بلکه بازنشستگان کارگری، فرهنگی ، فولادی، معدنی و بازنشستگان سخت و زیان آور پرستاری هم متجلی است. این نیروها گاه توأمان و گاه به شکل مشخص این جا و آنجا کف خیابان را نه تنها درکلان شهر تهران بلکه در سطح اغلب استان و شهرستان‌ها از جمله: آذربایجان شرقی(شهرتبریز)،آذربایجان غربی(شهر ارومیه)، اردبیل(شهر اردبیل)، أصفهان (شهر اصفهان)، ایلام (شهر ایلام)، چهارمحال بختیاری (شهر کرد)، خوزستان (شهر اهواز)، زنجان (شهر زنجان)، سیستان و بلوچستا (شهر زاهدان)، فارس (شهر شیراز)، قزوین (شهر قزوین)، کردستان (شهر سنندج)، گیلان (شهر رشت)،لرستان (شهر خرم‌آباد)، مازندران (شهر ساری)،مرکزی (شهر اراک)، همدان (شهر همدان)، کرج،قم،یزد،بجنورد، شوش دانیال وهفت تپه،کاشمر، نیشابور، بهشهر مازنداران، نوشهر،شوشتر،اندیمشک،دزفول و… تجمعات منظم اعتراضی برپا می‌کنند.

بازه زمانی حرکت اعتراضی بازنشستگان دوشنبه‌ها و سه شنبه‌های اعتراضی وبعضی چهارشنبه و روزهای دیگر هفته است. این اعتراضات نسبت به عدم اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان، اجرا نشدن ماده ۳۰ قانون برنامه ششم توسعه، افزایش حقوق در برابر تورم و دیگر مطالبات بازنشستگان است.

همچنین کارگران بازنشسته‌ی صنعت فولاد، در سطح چند شهر و استان، من جمله در مقابل صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد در شهرهای اصفهان، اهواز، تهران و رودبار (کارگران بازنشسته فولاد البرز غربی) و سواد کوه (کارگران بازنشسته فولاد البرزمرکزی)، نسبت به سطح نازل حقوق، منجمله اجرا نشدن همسازی، عدم پرداخت مطالبات معوقه  و خدمات درمانی ناکافی، تجمع اعتراضی می‌نمانید. در اصفهان بازنشستگان با پهن کردن سفره‌ی خالی شعارهای «وعده وعید کافیه / سفره ما خالیه»، «مدیر بی لیاقت، خجالت، خجالت»، «وعده‌های دروغی / دلیل این شلوغی»، «عدالتی نیدیدیم / فقط دروغ شنیدیم» سر داده‌اند.

جدا از این کارگران بازنشسته‌ی مخابرات کشور در دوشنبه‌های اعتراضی نسبت به کاهش قدرت خرید، عدم پرداخت مطالبات و قطع خدمات بیمه تکمیلی، دست به تجمع می‌زنند. روز شمار آبان ماه نمای عمومی این تحرکات را در سطح استان‌ها و شهرستان‌های مختلف ایران گزارش نموده است.

پیکاربی امان بازنشستگان، به تناسب موقعیت جغرافیایی این تحرکات اعتراضی در سرما و گرما، برف و باران ادامه دارد. بازنشستگان در دل و متن جامعه ایران برای وصول مطالبات خویش یعنی امر همسان سازی حقوق و بالا بردن مقرری ماهیانه خود در برابرگرانی و تورم افسار گسیخته‌ی کشور، تلاش و مبارزه‌ی گسترده‌ای را برای رهایی از مناسبات ضدانسانی حاکم انجام می‌دهند. دستگیری و زندانی نمودن فعالین و رهبران جنبش‌های مطالباتی را به یکی از مطالبات اصلی اعتراضات خیابانی خود بدل نموده‌اند و در تمامی ماه‌های سال حول این موضوع تلاش جدی نموده‌اند.

امری که به شکل مشترک تحرکات خیابانی بازنشستگان مخابرات دیده می‌شود، همسانی آنان در ادای شعارهایی‌ست که ضمن طرح مطالبات ایجابی خود، رو در رویی با مسئولین شبکه مخابرات، دولت کارگزار را پوشش می‌دهند:

«حمایتی ندیدیم / به مجلس رأی نمی‌دیم»، « عزت بازنشسته، احیا باید گردد»، «نه مجلس نه دولت / نیستند به فکر ملت»، «سهام داران عمده / حق ماهارو خورده»، «سهام داران عمده / قانون نمی‌پذیرند»، « شرکت پر درآمد / چه بر سر تو آمد»، « شرکت پر درآمد / درآمدت کجا رفت؟»، «معیشت، خواربار / به روز باید گردد»، «سلطانی خیانت می‌کند / وزیر حمایت می‌کند»، «فقط کف خیابون / به دست میاد حقمون»، 

در همین سال ۱۴۰۲ با تورم بالای ۶۰ درصد، حداقل دستمزد حدود ۲۵ درصد افزایش داشته است.دربرنامه‌ی هفتم،از یک سو به دنبال اصلاحات سختگیرانه در حوزه‌ی بازنشستگی با ادعای پایداری منابع هستند، و از سوی دیگر به کارفرماها اجازه داده که شاغلان تا سه سال ابتدای کار با ۵۰ درصد حداقل دستمزد استخدام و به همین نسبت بیمه بپردازند. مشابه چنین چیزی در برنامه‌ی ششم هم که ادعا شده بود حوزه‌ی بازنشستگی جزو سه محور اصلی برنامه است، بحث کارورزی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بود که پیش‌بینی شده بود.

خسرو صادقی بروجنی پژوهشگر حوزه تأمین اجتماعی می‌گوید: «هر صندوق بازنشستگی مانند یک حساب بانکی یا کیف پول است که سپرده‌گذار آن، فرد شاغلی است که ماهانه بابت حق بیمه مبلغی از حقوق او کسر می‌شود و در این صندوق نزد نهاد بیمه گذار (مانند سازمان تأمین اجتماعی) نگه داشته می‌شود، این نهادها با آن پول سرمایه‌گذاری می‌کنند تا ارزش آن حفظ و افزایش یابد. این مبالغ طی سال‌های خدمت فرد تجمیع شده و منابع پرداخت حقوق بازنشسته فرد پس از دوران اشتغال است. یعنی بازنشسته‌ای که مستمری دریافت می‌کند از محل بیمه‌های پرداختی شاغلان و سرمایه‌گذاری که روی حق بیمه گذشته او شده است حقوق بازنشستگی‌اش را دریافت می‌کند. البته برای پایداری صندوق‌های بازنشستگی این دو مقدار یعنی مبالغ ورودی و مقادیر خروجی نباید برابر و سربه‌سر شود و همواره باید اولی از دومی بیشتر باشد. آن چه این روزها در مجلس تصویب شد و واکنش نیروی کار شاغل و بازنشسته کشور را برانگیخته است، نتیجه سال‌ها تبلیغ و توجیهِ اتاق فکر دولت‌های گذشته است. اتاق فکری که عادت دارد برای رفع بحران، با تعرض بیشتر به کار و معیشت کارگران، آن را «جمع کند». (۳)

ما در این میانه  حمایت کامل خود را از تمامی مطالبات به‌حق و قانونی و تجمع بازنشستگان برای رساندن صدای عدالت‌خواهی آنها به افکار عمومی جامعه ما و جهان اعلام می‌داریم. حل مشکلات بازنشستگان و رفع دغدغه‌های این نیروی عظیم چند میلیونی جامعه ما بسان کارگران و زحمتشکان دیروز و بازنشستگان امروز در باب معیشت، منزلت و درمان یکایک آنان از وظایف اصلی و اساسی حاکمیت اسلامی ایران است.

امروز برای تمامی گروه‌های بازنشستگان بعد از این همه دوندگی سالیان راهی جزء سازمانگری و ایجاد یک تشکل مشترک و چتری فراگیر از نمایندگان گروه‌های خاص بازنشستگان بر پایه‌ی فصل مشترک‌های عمده و اساسی گروه‌های مختلف بازنشستگان نمانده است که باید تشکیل گردد تا با هماهنگی اعتراضات و همزمانی آن در شهرهای مختلف را پیگیری نماید و شعارهای اصلی را تعیین نماید؛ به عینه مشابه همان کار فرهنگیان سراسر کشور از طریق «کانون‌های صنفی فرهنگیان»وبخشی هم «شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان» دربرابر خواست‌ها و انتظارات فرهنگیانِ شهرهای مختلف صورت می‌دهند.

و در این میان همگرایی با دیگر نیروهای مطالبه‌گر اجتماعی از جمله خیل وسیع زنان، فرهنگیان، دانشجویان، روشنفکران ترقیخواه که در حمایت از بازنشستگان و و پیگیری خواست‌های واقعی آنان، خود را در حمایت از بازنشستگان ذینفع می‌شناسند نیز می‌تواند در کانون توجه این تشکل‌های مستقل قرار گیرد.

در این نبرد نابرابر و وانفسا، که فساد، دزدی، اختلاس همه‌ی ارکان حاکمیت را فرا گرفته، ممکن است در این میانه و همین ایام جرقه‌ی دیگری، به سان قتل عمد حکومتی ژینا (مهسا امینی) و رهرفت جنبش انقلابی در آستانه‌ی نسیمی از راه برسد، انبار باروت صبر مردم، همه چیز را زیر و رو گرداند و به آتش بکشد.

منابع :

(۱)- (خبرگزاری دانشجو به نقل از روزنامه شرق ، در گفتگو با احمد میدری)

snn.ir/004fmh

(۲)- ( خبرگزاری مهر،دهقان کیا عنوان کرد؛ بدهی ۷۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت به تامین اجتماعی ،۱۸ مهر ۱۴۰۲)

 https://www.mehrnews.com/news/5907869

(۳)- (خبرگزاری کار ایران – ایلنا،خسروصادقی بروجنی،اصلاحات پارامتریک صندوق های بازنشستگی …، ۱۴۰۲/۰۸/۳۰ )

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1420406

فهرست اعتراضات بازنشستگان در آبان ماه ۱۴۰۲

*- بیست و یکمین تجمع اعتراضی بازنشستگان کشوری:

به نوشته کانال شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران آمده است:  بنا به گزارش انجمن صنفی شاغلین و بازنشستگان کرمانشاه سه شنبه ۱۴۰۲/۸/۲  بازنشستگان استان کرمانشاه در مقابل صندوق بازنشستگی این استان تجمع اعتراضی برگزار کردند.

*-  دوشنبه اعتراضی کارگران بازنشسته مخابرات کشور نسبت به کاهش قدرت خرید ،عدم پرداخت مطالبات و قطع خدمات بیمه تکمیلی درمان بابرپایی تجمع،راهپیمایی ،سردادن شعارها وبرافراشتن پلاکاردها مقابل یا درساختمان مرکزی شرکت مخابرات استان های

آذربایجان شرقی (شهرتبریز)- آذربایجان غربی(شهر ارومیه)- اردبیل(شهر اردبیل)- أصفهان (شهراصفهان)- ایلام(شهرایلام)- چهار محال بختیاری(شهر شهر کرد)- خوزستان (شهر اهواز)- زنجان(شهر زنجان)- سیستان و بلوچستان(شهرزاهدان)- فارس(شهرشیراز)- قزوین(شهر قزوین)- کردستان(شهر سنندج)- گیلان(شهررشت)- لرستان(شهر خرم آباد)- مازندران (شهرساری)- مرکزی(شهر اراک)- همدان(شهرهمدان) واستان تهران مقابل ساختمان مرکزی شرکت مخابرات ایران در خیابان سردار جنگل تهران

*- شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایراناول معوقات بازنشستگان را بپردازند بعد آن‌ها را به کلاس‌های درس دعوت کنند!

*- سه شنبه های اعتراضی بازنشستگان کشوری، در اشل تا حدی سراسری: 

سه شنبه های اعتراضی بازنشستگان کشوری نسبت به عدم اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان(اجرا نشدن ماده ۳۰ قانون برنامه ششم توسعه)با تجمع مقابل صندوق بازنشستگی کشوری در استان های:قزوین(شهرقزوین)،- کردستان(شهرسنندج) ،- کرمانشاه(شهر کرمانشاه)و- همدان(شهر همدان)- واهواز تجمع مشترک بازنشستگان کشوری و تأمین اجتماعی استان خوزستان مقابل استانداری 

*- بازنشستگانِ آموزش و پرورش: آقای وزیر! مهرماه تمام شد و پاداش ما را واریز نکردند:

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1410770

*- تلاش می‌کنیم همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به نسبت تورم و سبد معیشت صورت گیرد/ برگزاری ۳ جلسه با رئیس مجلس/ منتظریم دولت هم بپذیرد:

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1410735

*- درخواست برای تغییر اساسنامه کانون‌های بازنشستگی/ برخی نماینده‌ی مادام‌العمر بازنشستگان در کانون‌ها شده‌اند!

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1409113

*- تجمع بازنشستگان فولاد در چند شهر:

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1412593

*- یکشنبه های اعتراضی کارگران شاغل و بازنشسته: 

برپایه خبرمندرج آمده است : در ادامه یکشنبه اعتراضی کارگران بازنشسته تامین اجتماعی کشور نسبت به سطح نازل حقوق منجمله  مصوبه مزدی ضد کارگری شورای عالی کار‌ و وضعیت نامناسب خدمات بیمه درمانی با راهپیمایی  و تجمع درشهرهای اراک، اهواز وکرمانشاه مقابل اداره کل تامین اجتماعی استان وشوش مقابل فرمانداری شهرستان 

*- کارگران بازنشسته صنعت فولاد،درسطح وسیع استان ها و شهرها تجمع اعترضی نمودند  :

برپایه خبرهای منتشره در سطح شبکه های مجازی آمده است : کارگران بازنشسته کشور نسبت به سطح نازل حقوق منجمله اجرا نشدن همسازی،عدم پرداخت مطالبات معوقه  وخدمات درمانی ناکافی مقابل صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد درشهرهای  اصفهان،- اهواز،- تهران و رودبار(کارگران بازنشسته فولاد البرزغربی)

*- تجمع بازنشستگان تامین اجتماعی شوش:

*- دوشنبه اعتراضی کارگران بازنشسته مخابرات کشور :

برپایه خبرمنتشره در سطح شبکه های مجازی آمده است : در ادامه دوشنبه های اعتراضی کارگران بازنشسته مخابرانت کشو.ر نسبت به کاهش قدرت خرید ،عدم پرداخت مطالبات و قطع خدمات بیمه تکمیلی درمان بابرپایی تجمع،راهپیمایی ،سردادن شعارها وبرافراشتن پلاکاردها مقابل یا درساختمان مرکزی شرکت مخابرات استان های مختلف کشور به گستردگی تمامی ایران به شرح زیر آمده است :  

آذربایجان شرقی (شهرتبریز) – آذربایجان غربی(شهر ارومیه)- اردبیل(شهر اردبیل)- أصفهان (شهراصفهان)- البرز (همزمان با برگزاری همایش انقلاب چهارم  صنعتی  در مخابرات البرز مقابل  اداره مخابرات کرج )- ایلام(شهرایلام)- خوزستان (شهرهای اندیمشک و اهواز)- زنجان(شهر زنجان)- سیستان و – بلوچستان(شهرزاهدان)- فارس(شهرشیراز)- قزوین(شهر قزوین)- کردستان(شهر سنندج)- کرمانشاه(شهرکرمانشاه)- گیلان(شهررشت)- لرستان(شهر خرم آباد)- ئمازندران (شهرساری)- مرکزی(شهر اراک)- هرمزگان(شهربندرعباس)- همدان(شهرهمدان)- واستان تهران مقابل ساختمان مرکزی شرکت مخابرات ایران در خیابان سردار جنگل تهران

*- سه‌شنبه‌های اعتراضی بازنشستگان؛ بیست و دومین تجمع اعتراضی بازنشستگان کشور؛ بازنشستگان کوردستان بار دیگر فریاد حق‌خواهی سر دادند:

برپایه خبر کانال شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران آمده است:امروز سه‌شنبه ۹ آبان ماه ۱۴۰۲ بازنشستگان #سنندج در اعتراض به اجرا نشدن “همسان‌سازی”، معیشت و زندگی سخت و اسف‌بار بازنشستگان، پرداخت نشدن پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال ۱۴۰۱ و دیگر مطالبات خود، مجددا تجمع اعتراضی برگزار کردند. «وعده زیاد شنیدیم نتیجه‌ای ندیدم »@kashowr

*- سه‌شنبه‌های اعتراضی بازنشستگان؛ بیست و دومین تجمع اعتراضی بازنشستگان کشور؛ بازنشستگان خوزستان بار دیگر فریاد حق‌خواهی سر دادند:

*- بازنشستگان مخابرات استان همدان، تجمع اعتراضی نمودند :

*- تجمع اعتراضی بازنشستگان مخابرات استان هرمزگان:

*- تجمع اعتراضی بازنشستگان مخابرات استان تهران، فارس و اردبیل:

*- سه شنبه های اعتراضی بازنشستگان کشوری نسبت به عدم اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان:

*- بازنشستگان شوش یک هم رزم را دست دادند.:
https://t.me/syndica_7tape/6254

*- انتقاد بازنشستگان به پیشنهاد دولت در بخشنامه بودجه سال آینده؛حقوق ما با ۲۰ درصد افزایش، به نصف خط فقر هم نمی‌رسد/ منِ بازنشسته باید توی پارک چادر بزنم!

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1413240

*- یکشنبه اعتراضی کارگران بازنشسته تامین اجتماعی کشور :

برپایه خبرهای منتشره در سطح شبکه های اجتماعی درتاریخ روز یکشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۲آمده است:  در ادامه یکشنبه های کارگران بازنشسته تامین اجتماعی نسبت به سطح نازل حقوق منجمله  مصوبه مزدی ضد کارگری شورای عالی کار‌ و وضعیت نامناسب خدمات بیمه درمانی درشهرهای اهواز وکرمانشاه مقابل اداره کل تامین اجتماعی استان،- دزفول مقابل اداره تامین اجتماعی شهرستان- و شوش مقابل فرمانداری شهرستان  راهپیمایی و تجمع نمودند . 

*-  تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته صنعت فولاد کشور نسبت به سطح نازل حقوق :

برپایه خبرهای منتشره در سطح شبکه های اجتماعی آمده است : در ادامه اعتراضات کارگران بازنشسته صنعت فولاد ، منجمله اجرا نشدن همسازی،عدم پرداخت مطالبات معوقه  وخدمات درمانی ناکافی مقابل صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد درشهرهای: اصفهان با پهن کردن سفره خالی و سردادن شعارهای«وعده وعید کافیه سفره ما خالیه»،«مدیر بی لیاقت خجالت خجالت»،وعده های دروعین دلیل این شلوغی»،«عدالتی نیدیدیم فقط دروغ شنیدیم» و ……  اهواز، رودبار(کارگران بازنشسته فولاد البرزغربی)و سواد کوه(کارگران بازنشسته فولاد البرزمرکزی)، تجمع اعتراضی برپا نمودند . 

*- بازنشستگان تامین اجتماعی در کرمانشاه تجمع اعتراضی نمودند : 

*- تجمع بازنشستگان کارگری در چند شهر تجمع اعتراضی نمودند: 

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1414872

*- بازنشستگان صنعت نفت اهواز مقابل صندوق امانیه،تجمع اعترضی نمودند:
برپایه خبرمنتشره در سطح شبکه های اجتماعی، درتاریخ روز دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲آمده است: بازنشستگان و کارکنان صنعت نفت نسبت به دست‌درازی به صندوق بازنشستگی نفت اعتراض دارند.

*- بازنشستگان مخابرات استان آذربایجان غربی، تجمع اعتراضی نمودند:
برپایه خبرمنتشره در سطح شبکه های اجتماعی، درتاریخ روز دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲آمده است:

*-  بازنشستگان مخابرات استان هرمزگان، تجمع اعتراضی نمودند::
امروز  جمعی از بازنشستگان مخابرات منطقه هرمزگان نیز در اعتراض به عدم‌ رسیدگی به مطالباتشان از جمله اجرای کامل آئین‌نامه پرسنلی و ستخدامی سال ۸۹ و رفع مشکلات بیمه درمانی، مطابق تجمعات هر هفته‌ی دوشنبه‌های اعتراضی، مجدداً مقابل شرکت مخابرات بندرعباس دست به تجمع زدند.

*- دوشنبه اعتراضی کارگران بازنشسته مخابرات کشور نسبت به کاهش قدرت خرید ،عدم پرداخت مطالبات و قطع خدمات بیمه تکمیلی، دست به اعتراض زدند: 

برپایه خبر منتشره درسطح شبکه های اجتماعی، درتاریخ روز دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲آمده است: دوشنبه اعتراضی کارگران بازنشسته مخابرات کشور نسبت به کاهش قدرت خرید

آذربایجان شرقی (شهرتبریز)-آذربایجان غربی(شهر ارومیه)- اردبیل(شهر اردبیل)- أصفهان (شهراصفهان)- ایلام(شهرایلام)- چهار محال بختیاری(شهر شهرکرد)- خوزستان (شهر اهواز)- زنجان(شهر زنجان)- سیستان و بلوچستان(شهرزاهدان)- فارس(شهرشیراز)- قزوین(شهر قزوین)- کردستان(شهرهای سنندج ومریوان)- کرمانشاه(شهرکرمانشاه)- گیلان(شهررشت)- لرستان(شهر خرم آباد)-مازندران (شهرساری)- مرکزی(شهر اراک)- هرمزگان(شهربندرعباس)- همدان(شهرهمدان)- واستان تهران مقابل ساختمان مرکزی شرکت مخابرات ایران در خیابان سردار جنگل تهران و شعار های زیر را سر دادند:

«حمایتی ندیدیم / به مجلس رای نمی دیم» ،« عزت بازنشسته ، احیا باید گردد» ،«فقط کف خیابون بدست میاد حقمون» ،« میزنیم فریاد ، هر چه بادا باد / وای از این طوفان ، وای از این بیداد»،  «رسانه داخلی/ انعکاس انعکاس»،«بازنشسته داد بزن /حق تو فریاد یزن»،«بازنشته بیدار است» ،«مدیر بی لیاقت / ننگت باد ننگت باد»،«مدیر بی لیاقت/ استعفا استعفا»،«مدیر بی لیاقت کجا رفت آن عدالت»،«نه مجلس نه دولت نیستند بفکر ملت»،«سلطانی خیانت می کند وزیر حمایت می کند»،«سهام داران عمده / حق ماهارو خورده»،«سهام داران عمده / قانون نمی پذیرند»، «تاحق خود نگیریم / آرام نمی نشینیم»                                                                            « تا حق خود نگیریم / دوشنبه ها می آییم!»،«تاحق خود نگیریم / ازپا نمی نشینیم»،«تاحق خود نگیریم /هر دوشنبه می آئیم»،«نه گرما نه سرما / نیست جلودار ما»،«بازنشسته بیدار است / از وعده ها بیزاراست»، « شرکت پر درآمد / چه بر سر تو آمد»، « شرکت پر درآمد / درآمدت کجارفت»، «اجرای آئین نامه / حق مسلم ماست»، «نه سازش نه/ تسلیم اجرای آئین نامه»، «معیشت و خواربار ، بروز باید گردد»، «وعده و وعید کافیه /سفره ما خالیه»                                                                             ،« وعده زیاد شنیدیم / نتیجه ای ندیدم 

         *-  بازنشستگان صندوق کشوری چند استان نسبت به عدم اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان، تجمع اعتراضی نمودند :

برپایه خبر منتشره درسطح شبکه های اجتماعی، درتاریخ روز دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲آمده است: بازنشستگان صندوق کشوری چند استان در ادامه سه شنبه های اعتراضیشان نسبت به عدم اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان(اجرا نشدن ماده ۳۰ قانون برنامه ششم توسعه)و عدم پرداخت مطالبات راهی تهران شدند تا در مقابل سازمان برنامه و بودجه عزم راسخشان را در راه دستیابی به مطالبات برحقشان را بنمایش بگذارند و صدای حق خواهیشان را هرچه بیشترمنعکس کننددست به تجمع اعتراضی نمودند . 

*- کارگران بازنشسته و مستمری بگیران صنعت نفت اهواز نسبت به غارت صندوق بازنشستگی، تجمع اعتراضی نمودند :  

برپایه خبر منتشره،درسطح شبکه های مجازی درتاریخ روز دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲آمده است:  کارگران بازنشسته و مستمری بگیران صنعت نفت اهوازبرای اعتراض به غارت صندوق بازنشستگی مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی نفت در امانیه کلانشهر اهواز تجمع  اعتراضی کردند.

*- معلمان بازنشسته هنوز در انتظار واریز پاداش پایان خدمت:

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1415129

*- دردوشنبه اعتراضی کارگران بازنشسته مخابرات کشور ، کارگران مقابل اداره مخابرات شهرستان بیجاردراستان کردستان هم تجمع برپاشد: 

  *- برگزاری ۲۶ حرکت بازنشستگان مخابرات که به تجمع اعتراضی انجامید:
برپایه خبرمنتشره در کانال اتحاد کارگران آمده است : امروز دوشنبه پانزدهم آبان ماه، شماری از بازنشستگان مخابرات در شهرهای سنندج، مریوان، کرمانشاه، اهواز، شهرکرد، زاهدان، زنجان، قزوین، ایلام، ساری، رشت، اردبیل، ارومیه، بندرعباس، شیراز، خرم آباد، اراک، تبریز، تهران و اصفهان، جمعی از کارکنان رسمی شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری در محل کار خود، تعدادی از بازنشستگان صنعت نفت اهواز در مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی، پس انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت در این شهر، شماری از بازنشستگان کشوری در مقابل ساختمان برنامه و بودجه در تهران و شماری از فرهنگیان بازنشسته در شهرهای تهران و اراک با برگزاری تجمعات اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند. همچنین شماری از کارگران شرکت آرمه نو پتروشیمی چابهار در اعتراض به معوقات مزدی پنج ماهه خود دست به اعتصاب زدند. از سوی دیگر گروهی از ساکنان روستای سرای شهرستان هریس در اعتراض به احداث نیروگاه خورشیدی در این منطقه روز گذشته تجمع اعتراضی برگزار کردند.

    *- سه شنبه های اعتراضی بازنشستگان کشوری نسبت به عدم اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان: 

برپایه خبرمنتشره در سطح شبکه های اجتماعی ، درتاریخ روز سه شنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۲آمده است: در ادامه سه شنبه های اعتراضی بازنشستگان کشوری رد ارتباط با همسان سازی حقوق بارنشستگان  و اجرا نشدن ماده ۳۰ قانون برنامه ششم توسعه)با تجمع مقابل صندوق بازنشستگی کشوری در استان های زیر تجمع اعتراضی صورت گرفت :  ایلام(شهرایلام)- کردستان(شهرسنندج) و- کرمانشاه(شهر کرمانشاه)

     *- اعتراضی کارگران بازنشسته و مستمری بگیران صنعت نفت اهواز نسبت به ادغام ودولتی کردن(غارت) صندوق بازنشستگی نفت مقابل ساختمان صندوق در اهواز، به سومین روز تجمع شان رسید: 

برپایه خبرمنتشره در سطح شبکه های اجتماعی،، درتاریخ روز چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۲آمده است:                                             

*- کارگران بازنشسته تامین اجتماعی شوش نسبت به سطح نازل حقوق منجمله  مصوبه مزدی ضد کارگری شورای عالی کار‌ و وضعیت نامناسب خدمات بیمه درمانی با تجمع مقابل دفتربهارستان نشین شهرستان تجمع اعتراضی کردند : 

برپایه خبرمنتشره در سطح شبکه های اجتماعی،، درتاریخ روز چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۲آمده است:

*- جمع بازنشستگان کارگری شوش، کرخه و هفت تپه:

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1415961

به گزارش خبرگزاری ایلنا، درتاریخ روز چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۲آمده است:

*-  بازنشستگان صنعت نفت اهواز: صندوق ما خصوصی‌ست، اعتراض کردند:

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1415984

به گزارش خبرگزاری ایلنا ، درتاریخ روز چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۲آمده است:  

*- روایتی از دردسرهای بی‌سرانجامِ بازنشستگان با «بیمه تکمیلی»

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1415977

به گزارش نسرین هزاره مقدم خبرنگار ایلنا، درتاریخ روز پنجشنبه  ۱۸آبان ۱۴۰۲آمده است:  

*- در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛آیا تاخیرهای پرداختی تامین اجتماعی عامل نارضایتی بازنشستگان از خدمات بیمه تکمیلی است؟

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1414673

*- گسترش اعتراضات کارگران شاغل و بازنشسته صنعت نفت کشور نسبت به ادغام ودولتی کردن(غارت) صندوق بازنشستگی:

برپایه خبرمنتشره در سطح شبکه های اجتماعی، درتاریخ روز شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۲آمده است:

*-  کارگران بازنشسته تامین اجتماعی کشور نسبت به سطح نازل حقوق منجمله  مصوبه مزدی ضد کارگری شورای عالی کار‌ در کرمان مقابل اداره کل تامین اجتماعی استان تجمع برپاشد:

برپایه خبر های منتشره در سطح شبکه های اجتماعی، درتاریخ روز یکشنبه  ۲۱آبان ۱۴۰۲آمده است:

*- یکشنبه های اعتراضی کارگران شاغل و بازنشسته همجنان ادامه دارد: 

برپایه خبر های منتشره در سطح شبکه های اجتماعی، درتاریخ روز یکشنبه  ۲۱آبان ۱۴۰۲آمده است: تجمعات اعتراضی خود را بر پا داشتند : 

آغاجاری(شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری)- اهواز (شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب)- منطقه عملیاتی  خارک(شرکت نفت فلات‌قاره)- منطقه عملیاتی سیری(شرکت نفت فلات‌قاره) 

*-  کارگران بازنشسته تامین اجتماعی کشور نسبت به سطح نازل حقوق منجمله  مصوبه مزدی ضد کارگری شورای عالی کار‌ و وضعیت نامناسب خدمات بیمه درمانی یکشنبه اعترضی را با راهپیمایی  و تجمعات در مناطی زیر مبادرت ورزیدند:

درشهرهای اراک، اهواز وکرمانشاه مقابل اداره کل تامین اجتماعی استان، – دزفول مقابل اداره تامین اجتماعی شهرستان- وشوش مقابل فرمانداری شهرستان 

*- تجمع بازنشستگان تامین اجتماعی شوش،فقط کف خیابون به دست میاد حقمون: 

به نوشته  کانال سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه در تاریخ روز یکشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۲ آمده است :

*- کارگران و کارکنان بازنشسته صنعت فولاد کشور نسبت به سطح نازل حقوق منجمله اجرا نشدن همسازی،عدم پرداخت مطالبات معوقه  وخدمات درمانی ناکافی مقابل صندوق بازنشستگی تجمع اعتارضی نمودند : 

برپایه خبرمنتشره، درتاریخ روز یکشنبه  ۲۱آبان ۱۴۰۲آمده است:  

*- مقابله مشترک با غارت منابع صندوق بازنشستگان نفت از طریق ادغام از اهرم های مهم گسترش جنبش مطالباتی در چشم انداز پیش رو :

https://etthadkargaran.com/2023/11/12/o-139-2

به نوشته سایت اتحاد کارگران انقلابی ایران  آمده است  :  

*- کارگران بازنشسته مخابرات کشور نسبت به کاهش قدرت خرید ،عدم پرداخت مطالبات و قطع خدمات بیمه تکمیلی درمان، دست به تجمع اعتراضی زدند : 

 برپایه خبرهای منتشره در شبکه های اجتماعی، درتاریخ روز دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲آمده است:

*- انتقادات بازنشستگان کارگری: ثبت نام وام بیست میلیون تومانی ناکام ماند!

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1417332

به گزارش خبرگاری ایلنا، درتاریخ روز دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲آمده است:

*- تجمع بازنشستگان کارگری اهواز/ ضرورت ترمیم مستمری‌ها براساس خط فقر و سبد معیشت حداقلی:

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1417498

 

به گزارش  خبرگزاری ایلنا ، درتاریخ روز دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲آمده است:

*- بازنشستگان کشوری نسبت به عدم اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان تجمعات سه شنبه های اعتراضی برگزارگردند :                                          برپایه خبر منتشره در سطح شبکه های مجازی، درتاریخ روز سه شنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۲آمده است: ادامه سه شنبه های اعتراضی بازنشستگان کشوری مقابل صندوق بازنشستگی کشوری در استان های زیر، تجمعات اعتراضی خمود را برگزارگردند : 

ایلام(شهرایلام)،- قزوین(شهرقزوین)،- کردستان(شهرسنندج)،- کرمانشاه(شهر کرمانشاه)،- همدان(شهر همدان)و- اهواز تجمع مجدد مشترک بازنشستگان کشوری و تأمین اجتماعی استان خوزستان مقابل استانداری 

*- کارگران شاغل و بازنشسته صنعت نفت کشور نسبت به ادغام ودولتی کردن(غارت) صندوق بازنشستگی نفت، در شهر سازی تجمع اعتراضی برپا داشتند: 

*- بازنشستگان کشوری استان کردستان در سه‌شنبه‌های اعتراضی مقابل صندوق بازنشستگی در شهر سنندج بیست و چهارمین هفته تجمع خود را برگزار گردید:

به نوشته کانال شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران، درتاریخ روز سه شنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۲آمده است:  

*-  بازنشستگان کشوری در چند شهر/ بهبود معیشت خواسته‌ی اصلی‌ست، تجمع نمودند: 

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1417836

به گزارش خبرگزاری ایلنا، درتاریخ روز چهار شنبه  ۲۴آبان ۱۴۰۲آمده است:

*- نامه درخواست از مجلس برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی:

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1419052

به گزارش خبرگزاری ایلنا،در تاریخ روزشنبه ۲۷ ابان ۱۴۰۲ آمده است

*- فراخوان تجمع سراسری بازنشستگان کشوری و تأمین اجتماعی در تهران: 

برپایه خبرمنتشره ؛ در تاریخ روزشنبه ۲۷ ابان ۱۴۰۲ آمده است : 

*- توییت عضو هیات رئیسه مجلس:صندوق‌های بازنشستگی قابل ادغام نیستند:

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1419174

به گزارش خبرگزاری ایلنا،در تاریخ روزشنبه ۲۷ ابان ۱۴۰۲ آمده است :

*- بیانیه کانون صنفی معلمان ایران(تهران) در حمایت از مطالبات بازنشستگان در تجمع ۳۰  آبان :

برپایه خبرمنتشره کانون صنفی معلمان ایران – تهران ؛ در تاریخ روزشنبه ۲۷ ابان ۱۴۰۲ آمده است : 

*- بیانیه کانون صنفی معلمان ایران(تهران) در حمایت از مطالبات بازنشستگان در تجمع ۳۰  آبان :

برپایه خبرمنتشره کانون صنفی معلمان ایران – تهران ؛ در تاریخ روزشنبه ۲۷ ابان ۱۴۰۲ آمده است :  

*- بیانیه مشترک ؛پیام تشکل های کارگری و بازنشستگان :

برپایه بیانیه مشترک منتشره، در تاریخ روزشنبه ۲۷ ابان ۱۴۰۲ آمده است : جنبش کارگران، متحد جنبش بازنشستگان و معلمان، پرستاران و کادر درمان است و باید از همدیگر حمایت کنیم!

مبارزات کارگران، بازنشستگان و معلمان را با یکدیگر پیوند دهیم و اعتراضات مان را سراسری سازیم!

۱- سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه ۲- گروه اتحاد بازنشستگان ۳- کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری ۴- کارگران بازنشسته خوزستان

*-  مرثیه‌ای در رثای بانوی مطالبه‌گرِ شوش/ بازنشستگان بازهم مقابل تامین اجتماعی رفتند:

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1419578

به گزارش خبرنگار ایلنا، در تاریخ روزیکشنبه  ۲۸ ابان ۱۴۰۲ آمده است :

*-  یکشنبه اعتراضی کارگران بازنشسته تامین اجتماعی کشور نسبت به سطح نازل حقوق منجمله  مصوبه مزدی ضد کارگری شورای عالی کار‌ و وضعیت نامناسب خدمات بیمه درمانی با راهپیمایی  و تجمع در شهر ها و مناطق زیر انجامید : 

درشهرهای اراک، – اهواز وکرمانشاه مقابل اداره کل تامین اجتماعی استان،- شوش مقابل اداره تامین اجتماعی شهرستان :

*-  کارگران بازنشسته صنعت فولاد کشور نسبت به سطح نازل حقوق منجمله اجرا نشدن همسازی،عدم پرداخت مطالبات معوقه  وخدمات درمانی ناکافی مقابل صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد درشهرهای اصفهان وتهران تجمع اعتراضی صورت گرفت : 

*-  کارگران بازنشسته صنعت فولاد کشور نسبت به سطح نازل حقوق منجمله اجرا نشدن همسازی،عدم پرداخت مطالبات معوقه  وخدمات درمانی ناکافی مقابل صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد درشهرهای اصفهان وتهران تجمع اعتراضی صورت گرفت : 

*-  یکشنبه اعتراضی کارگران بازنشسته تامین اجتماعی کشور نسبت به سطح نازل حقوق منجمله  مصوبه مزدی ضد کارگری شورای عالی کار‌ و وضعیت نامناسب خدمات بیمه درمانی با راهپیمایی  و تجمع در شهر ها و مناطق زیر انجامید : 

درشهرهای اراک، – اهواز وکرمانشاه مقابل اداره کل تامین اجتماعی استان،- شوش مقابل اداره تامین اجتماعی شهرستان :

*- نامه کانون بازنشستگان «هما» درمورد انتقال صندوق: 

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1419637

به گزارش خبرنگار ایلنا، در تاریخ روزیکشنبه  ۲۸ ابان ۱۴۰۲ آمده است:

*- در صحن مجلس؛نمایندگان مخالف و موافق درباره افزایش سن بازنشستگی چه‌ گفتند؟

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1419484

به گزارش خبرنگار ایلنا، در تاریخ روزیکشنبه  ۲۸ ابان ۱۴۰۲ آمده است :

*- در صحن مجلس؛نمایندگان مخالف و موافق درباره افزایش سن بازنشستگی چه‌ گفتند؟

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1419484

به گزارش خبرنگار ایلنا، در تاریخ روزیکشنبه  ۲۸ ابان ۱۴۰۲ آمده است :

*- بهارستان نشینان سن بازنشستگی را افزایش دادند:

دبرپایه خبرمنتشره ، در تاریخ روزیکشنبه  ۲۸ ابان ۱۴۰۲ آمده است :  

*- نمایندگان مجلس به افزایش سن بازنشستگان رای مثبت دادند : 

برپایه خبرمندرج در کانال شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران آمده است :

*- با تصویب مجلس سن بازنشستگی افزایش یافت:

https://etthadkargaran.com/2023/11/19/ma-219/

برپایه نوشته سایت اتحاد کارگران انقلابی ایران، خبرهای روز آمده است :

*- پیشنهاد کمیته اقتصادی برنامه هفتم برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی:

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1419467

به گزارش خبرنگار ایلنا، در تاریخ روزیکشنبه  ۲۸ ابان ۱۴۰۲ آمده است:   

*- در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛ فرمول جدید مصوبه مجلس در افزایش سن بازنشستگی چگونه عمل می‌کند:

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1419740

به گزارش خبرنگار ایلنا،در تاریخ روز دوشنبه۲۹ آبان ۱۴۰۲ آمده است: 

  *- بیانیه‌ی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان سراسر کشور در حمایت از تجمع ۳۰ آبان بازنشستگان:

برپایه خبر منتشره در کانال تلگرامی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، درتاریخ ۲۹ آبان ۱۴۰۲ آمده است:

کارگران بازنشسته مخابرات کشور، در ادامه اعتراضات دوشنبه ها نسبت به کاهش قدرت خرید ،عدم پرداخت مطالبات و قطع خدمات بیمه تکمیلی درمان بابرپایی تجمع،راهپیمایی ،سردادن شعارها وبرافراشتن پلاکاردها مقابل یا درساختمان مرکزی شرکت مخابرات استان های زیر تجمع اعتراضی نمودند :

آذربایجان شرقی (شهرتبریز)- آذربایجان غربی(شهر ارومیه)- اردبیل(شهر اردبیل)- أصفهان (شهراصفهان)- زنجان(شهر زنجان)- سیستان و بلوچستان(شهرزاهدان)- فارس(شهرشیراز)- کردستان(شهرهای بیجار ومریوان)- کرمانشاه(شهرکرمانشاه)- گیلان(شهررشت)- لرستان(شهرهای بروجرد و خرم آباد)- مازندران (شهرساری)- هرمزگان(شهربندرعباس)- واستان تهران مقابل ساختمان مرکزی شرکت مخابرات ایران در خیابان سردار جنگل تهران علیرغم تلاش های مذبوحانه نیروهای سرکوب دستگاه رهبری و دولت برای ممانعت از تجمع، اجتماع اعتارضی نمودند 

*- توضیحات سخنگوی کمیسیون تلفیق:جزئیات افزایش سن و سابقه بازنشستگی/ سقف سنوات بازنشستگی ۳۵ سال است:

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1419872

به گزارش خبرنگار ایلنا،در تاریخ روز دوشنبه۲۹ آبان ۱۴۰۲ آمده است:

*- بازنشستگان کشوری،تامین اجتماعی نسبت سطح نازل حقوق،بیمه درمانی ناقص وعدم پرداخت مطالبات معوقه و….تجمع سراسری درشهرهای زیر برپا کردند:

برپایه خبرمنتشره در دوز سه شنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۲آمده است:

*- تجمع بزرگ اعتراضی بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی در تهران “

به گزارش شورای بازنشستگان ایران ، در تاریخ روز سه شنبه ۳۰آبان ۱۴۰۲ آمده است:  

*- یک فعال کارگری مطرح کرد؛آیا افزایش سن بازنشستگی مشکل صندوق‌های اجتماعی را رفع می‌کند؟

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1420145

به گزارش خبرنگار ایلنا، در تاریخ روز سه شنبه ۳۰آبان ۱۴۰۲ آمده است:  

*- بیانیه‌ی شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان در حمایت از تجمع ۳۰ آبان بازنشستگان:

برپایه خبرمنتشره در کانال تلگرامی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، در تاریخ روز سه شنبه ۳۰آبان ۱۴۰۲ آمده است:  

*- از مستمریِ کم تا وامِ ناممکن/ بازنشستگان سازشان کوک نیست!: 

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1419231

به گزارش نسرین هزاره مقدم خبرنگار ایلنا، در تاریخ روز سه شنبه ۳۰آبان ۱۴۰۲ آمده است:  

*- تجمع اعتراضی مشترک بازنشستگان کشوری (فرهنگیان) و تامین اجتماعی، درب استانداری خوزستان_اهواز:

بنا به اخبار رسیده به شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، در تاریخ روز سه شنبه ۳۰آبان ۱۴۰۲ آمده است: 

*- نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز یک‌شنبه ۲۸ آبان به افزایش تدریجی سن بازنشستگی در «برنامه هفتم توسعه» رأی مثبت دادند:

 برپایه خبرمنتشره در کانال تلگرامی شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران آمده است :

*- فرهنگیان بازنشسته تاکستان امروز برای شرکت در تجمع اعتراضی مقابل وزارت تعاون خود را به تهران رساند:

برپایه خبرمنتشره در کانال تلگرامی شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران، سه‌شنبه ۳۰ آبانماه ۱۴۰۲ آمده است :

*- یادداشتی از خسرو صادقی بروجنی؛اصلاحات پارامتریک صندوق‌های بازنشستگی؛ «جمع کردن» بحران به‌جای حل بحران :

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1420406

خسرو صادقی بروجنی (مترجم و پژوهشگر حوزه تامین اجتماعی) در یادداشتی با اشاره به تحولات اخیر در زمینه سن و سابقه و اصلاحات پارامتریک صندوق‌های بازنشستگی در برنامه هفتم توسعه نوشت:‌ آن چه این روزها در مجلس تصویب شد و واکنش نیروی کار شاغل و بازنشسته کشور را برانگیخته است، نتیجه سال‌ها تبلیغ و توجیهِ اتاق فکر دولت‌های گذشته است.

     به گزارش خبرگزاری ایلنا، در تاریخ روز سه شنبه ۳۰آبان ۱۴۰۲ آمده است: 

*- اعتراض بازنشستگان در تجمع تهران : 

https://t.me/etehadesarasari/38072

برپایه خبرمندرج در کانال اتحاد کارگران ، در تاریخ روز سه شنبه ۳۰آبان ۱۴۰۲ آمده است:                                                                

*********

هشتم: اثر تورم و گرانی بر زندگی و معشیت کارگران، میزان دستمزد کارگران و توازن نابرابر نان و جان در روزمرگی زندگی کارگران شهرداری‌ها و غیره!

*- چه معیاری برای سنجش سختی زندگی روزمره توده زحمتکشان و زندگی کارگران درایران باید ملاک داوری کارشناسانه قرار گیرد؟

پاسخ به این پرسش را در حجم اخبار اعتراضات وسیع کارگران بخش صنعتی به شکل عام و در بخش خدمات شهری و بازنشستگان به شکل خاص می‌توان یافت.

اگر بخواهیم از ساده‌ترین‌ها شروع کنیم، حقوق ماهانه‌ی کارگر بامخارج عادی یک زندگی حداقلی مانند کرایه خانه‌ی استیجاری و ساده‌ترین خوراک یعنی نان و تخم مرغ  و خیار و گوجه و پنیر را هم نمی‌هد و این مقدار حقوق در همان روزهای نخست ماه به پایان می‌رسد.

یک گزارش میدانی روز شمار کارگری سه شنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۲ آمده است: «باقر، یک کارگر آبدارچی در یکی از شرکت‌های خدماتی مرکز تهران است؛ روزی که با او صحبت می‌کنم در تقویم ۲۱ آبان است و هنوز حداقل ۸ روز تا زمان گرفتن حقوق در پایان ماه باقی مانده است. او با تمام اضافه‌کاری‌ها و در حالیکه کار دو نفر را در آن شرکت به تنهایی انجام می‌دهد، ماهی حدود دو(۱۰)میلیون تومان حقوق می‌گیرد؛ خانه‌ی اجاره‌ای‌اش دریکی از مناطق حاشیه‌ای کرج است و صاحبخانه با هزار مکافات قبول کرده اجاره خانه‌ی امسال ماهی ۶ میلیون تومان باشد،یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هم اقساط جهیزیه‌ی دخترش است که سال قبل به خانه‌ی بخت رفته.

به این ترتیب،برای باقر وقتی اجاره خانه و اقساط بانک را می‌پردازد،فقط مبلغ کمی باقی می‌ماند که با این پول باید سی روز تمام زندگی کند؛ او هنوز دو فرزند در خانه دارد…

این کارگر ساده که جان و جوانی را پای کار گذاشته و در چهار، پنج سال آینده بازنشسته می‌شود، در روز ۲۱ آبان، از مصیبت تامین غذا در روزهای نیمه‌ی دوم هر ماه می‌گوید: الان که با شما صحبت می‌کنم، یک هفته است که خوراکم – شام و ناهار- تخم مرغ است، یک روز تخم مرغ با دو تا گوجه فرنگی، یک روز تخم مرغ با سیب‌زمینی و یک روز هم تخم مرغ آب‌پز؛ همین دیشب یک کنسرو لوبیا خریدم که با تخم مرغ یا خالی بخورم،شد۴۰ هزار تومان؛ یک خانواده‌ی چهار نفری این کنسرو را با دو تا تخم مرغ به جای شام خوردیم… بنویسید چرا منِ کارگر بعد از ۲۰وچند سال زحمت کشیدن وکارکردن،باید چندین روز در ماه، غذایم فقط تخم مرغ باشد؛ بنویسید امروز هنوز ۲۱ ماه است و حسابم کاملاً خالی‌ست؛ تا آخر ماه پول همان تخم مرغِ دانه‌ای ۵ هزار تومان را هم دیگر ندارم…»

یک دو دوتا چهارتای ساده نشان می‌دهد وقتی سبد معیشت خانواده‌ها آن هم درشهری مانند تهران حداقل ۲۵میلیون تومان است و حداقل دستمزد و مزایا کمی بیشتر از ۹ میلیون تومان یعنی دقیقاً برابر با ۳۶ درصد هزینه‌های حداقلیِ یک زندگیِ ساده،بیشتر ازنصف ماه،تهِ جیبت خالیِ خالی‌ست، به خصوص وقتی مستأجر هم باشی و هر ماه چند میلیون تومان را جیرینگی تقدیم صاحبخانه کنی! این همه ماجرا است.

باز پرداختن به زندگی کارگران شهرداری در برابر کارفرما یعنی دولت یابه عبارتی شهرداری‌هاوشرکت‌های پیمانی در موقعیت کارگران قراردادی-پیمانی وبعضاً سفید امضاء به فاجعه‌ی انسانی در مضمون بقای نان و جان تبدیل شده است.

روزشمارکارگری آبان ماه ۱۴۰۲پوشش خبری اعتراضات کارگران شهرداری‌ها را دارد…حلقه‌ی اعتراضات کارگران شهرداری منجیل، کارکنان و کارگران تهران، استان کهکلویه و بویر احمد،گنبد کاووس، کارگران شهرداری و سد معبر ایرانشهر و دایره وسیع اعتراضات کارگران شهرداری ایلام درچندین نوبت،کارگران جیرفت،که عمدتاً بر سر حقوق‌های معوقه صورت گرفته است.

در اساس کارگران شهرداری به مثابه محروم‌ترین و مظلوم‌ترین لایه‌ی نیروی کار جامعه همواره به تأخیر و عدم پرداخت حقوق خود معترضند و در برابر کارفرما که اغلب شرکت‌های پیمانی هستند قرار می‌گیرند یا صف می‌کشند و هزینه می‌دهندو بخشا نتیجه هم نمی گیرند.

بی تعارف بخواهیم بنویسیم: کارگران شهرداری، این نیروی رنج و کار جامعه که همواره آن هنگام که همه در خوابند، باید برای پاکیزه نگهذاشتن محله و کوچه و خیابان در سرما و گرما، برف و باران و طوفان بر سرکار خود حاضر گردند تا شهر و محل زندگی و محله‌ی ما را پاکیزه از خس و خاشاک سازند و انرا برای ما قابل زیستن نمایند، از دیرباز تا به امروز با بیشترین فشارها و صدمات رو به رو هستند. اساساً نه دولت و نه خود شهرداری‌ها کمترین توجهی به وضعیت حقوقی آنان ندارند. چرا که سال‌های سال است که کار نظافت شهرداری‌ها به شرکت‌های پیمانکاری سپرده شده و آنان نیز در قبال مشکلات شورای شهر استان و شهرستان‌ها با کشاکش و چانه زنی رو به رویند، در نتیجه کارگران شهرداری خود اسیر این بده و بستان‌ها غیر مسئولانه هستند. پیمانکاری که با دولت طرف قرارداد است آنگاه که به خود کارگر و مطالبات بی واسطه‌ی او می‌رسد، هیچ مسئولیتی قبول نمی‌کند.

می‌خواهم به این همه بیفزایم؛کارگران شهرداری‌ها، از صبورترین و سخت جان‌ترین لایه‌های کارگری کشورند که کارشان صبح و روز و شب نمی‌شناسد. آنان مجبورند در برابر دستمزد ناچیز جدول حقوقی خود و تورم فرساینده‌ای که بر جامعه تحمیل شده، در چند شیفت کار کنند و به کارهای غیر هم بپردازند. کارگران شهرداری‌ها، آن‌هنگام که دیگران به نحوی در آسودگی خاطرند، برای زدودن ناپاکی‌ها و پس مانده‌های سرازیر شده‌ی زندگی شهری با سخت جانی مشغول کار می‌گردند، آن هنگام که دیده‌ها گشوده می‌گردد، کار این زحمتکشان کارورز، به پایان می‌رسد و راهی تخلیه آشغال‌ها می‌شوند. خسته و مانده سری به قهوه‌خانه‌ی محل ‌می‌زنند و چایی نوش جان کرده و بعد برای استراحت با لقمه نانی در دست، راهی خانه‌ها می‌گردند تا روز دیگری را برای آبادانی کوی و برزن خویش به شکار خود کشند. همواره چشم به پایان ماه و دریافت حقوق‌های خود دارند.

انگار شهرداری‌ها در قبال پرداخت حقوق آنها هیچ تعهدی برخود نمی‌شناسند و همواره از خود سلب مسئولیت می نمایند. چرا که شهرداری‌ها، همه‌ی آنان را به زیر مجموعه‌ی بنگاه‌های پیمانکاری خود سپرده‌اند. بنگاه‌هایی که از جنس سرداران سپاهی و آقازاده‌ها و آیت خدایند که همه مناقصه‌های شهرداری‌های کشور را با زد و بندی پنهان و آشکار بالا می‌کشند. آن هم درست در شرایطی که خزانه‌ی دولت خالی و خود بدهکار این شرکت‌های پیمانکاری‌ست و از همین رو آن‌ها نیز تعهدات خود را به نیروی عظیم کارگران به موقع نمی‌پردازند و از هر شکایت و اعتراضی هم با کمک حکومت فرار را بر قرار ترجیح می دهند. همه‌ی این نیروی رنج و کار جامعه در مقابل حقوق ناچیزی که باید در پایان ماه دریافت کند تا کرایه خانه و هزینه‌ی روزانه و بدهکاری‌های معمول به خوارو بار فروش محل و هزینه‌ی فرزندان و دیگر نیازهای معیشتی خویش را تأمین کند ناتوان و خجل و شرمنده سفره‌ی خالی خانواده، کاسب کار محل و همسایه می‌شوند.

تعویق و تأخیر چند ماهه حقوق‌ها در تمامی این اعتراضات مشترک است و حرف اول را میزند و مجموعه جانب پاسخگوی این اعتراضات دولت و شهرداری‌ها و شورای شهر و شرکت‌های پیمانکاری زیر مجموعه شهرداری‌ها، هر یک به نوبت خویش شانه از زیر بار پاسخگویی به کارگران معترض خالی می‌کنند. جدا از حقوق‌های معوقه، مسئله‌ی بلاتکلیفی کارگران پیمانی و قراردادی هم که در این رابطه خواهان اجرای طرح تبدیل وضعیت شغلی همکاران پیمانی خویشند تا آن‌ها نیز از امنیت شغلی برخوردار شوند.

در آبان ماه و در مصاف نابرابر کارگران شهرداری ایرانشهر با کمبود نیروی کار سد معبر روبرو هستند. اینان در برابر نیاز به ۵۰ نیروی کار در حال حاضر ۴ کارگر در این واحد مشغول کارند که در شرایط سختی به کار خود ادامه می‌دهند. کارگران از فشارکار بر روی خود می‌نالند و می‌گویند: کسی پاسخگو نیست. ما  این تعداد روزانه ۱۲ تا ۱۳ ساعت بدون امکانات در شهر بزرگ ایرانشهر مشغول کاریم. کارمان درگیری با رانندگان وانت بارهای میوه یا سبزی فروشی و کارگران دستفروشانی است که سد معبر کرده‌اند. در طول این ساعات با فشار زیاد کار مواجه بوده و با حداقل حقوقی که مزایای آن هم به آن‌ها داده نمی‌شود، شرایط‌مان سخت‌تر شده است.

در نطقه‌ی دیگر با مسئله‌ی اخراج کارگران شهرداری و خواست بازگشت به کار نیز رو به رو هستیم. در شهرداری جیرفت عمده وضعیت کارگران قراردادی است و بدین معنی شهرداری حدود ۱۴۳ نفر از کارگران قراردادی شهرداری جیرفت بعد از دو تا سه سال کار خدماتی، از سوی کارفرما از ورود به محل کار خود منع شدند و این جمع بیکارند. کارگری می‌گوید: «در حدود شش ماهی هست که بیکار شده‌ام. در جستجوی کار به واحدهای صنعتی و خدماتی زیادی مراجعه کرده‌ام اما به دلیل شرایط سنی‌ام؛ تا این لحظه کاری برای من پیدا نشده است».

خواست سریع کارگران بازگشت بر سر کار سابق تا رسیدن به شرایط بازنشستگی است. و این خواست همواره و همواره در تمامی این مدت تکرار شده است و هیچ مقامی پاسخگو نبوده و نیست. از درخواست‌های دیگر کارگران شهرداری‌ها یکی هم این است که در پرداخت حقوق یک نظام هماهنگ وجود داشته باشد. یک کارگر حتی اگر حداقل مزد با تمام مزایای مزدی را هم دریافت کند باز نمی‌تواند زندگی خود را اداره کند، وای بر اینکه همسر و فرزند هم داشته و خانه نداشته و مستأجر هم باشد!

کارگران شهرداری‌ها در بافت ساختاری خود،فاقد هر نوع تشکل مستقلی هستند که بتواند منافع این خیل عظیم نیروی انسانی را تأمین کند. یک نکته روشن است و آن قدرت عظیم وجودی خودی این نیروی کار و زحمت است. کافیست دریابد که چگونه می‌تواند عالم و آدم را از موجودیت قدرت خویش در برداشتن کثافات انبار شده خود همین مردم با خبر سازد. اگر کارگران شهرداری‌ها برای پیشبرد هر خواست مشترکی در مضمون مبارزه‌ی متشکل و سراسری، پاسخِ تشدید تعرض به نیروی خودشان را در اشل سراسری و هماهنگ عمل کنند و سازماندهی نمانید و چنانچه اراده نمایندوبخواهند با سازماندهی خود فی المثل در نواحی بیش از بیست منطقه‌ی کلان شهر تهران،دست به اعتصاب بزنند و از جمع آوری زباله‌های موجود برای کوتاه مدن چند روزه خودداری ورزند؛ فضولات به جا مانده از غذاهای مصرفی و آشغال جمع شده از درون هرحیاطی در سر کوچه‌ها و مقابل مجتمع‌های مسکونی ریخته و انباشت شود، عنصر زندگی خیل چند میلیونی، تهران را فلج می‌نماید – خبر اعتصاب کارگران شهرداری ها در مقابل سکوت خبری رسانه های دولتی صدا و سیما،خود به خود به گوش همگان میرسد- و تهران را به گند می‌کشد و زندگی را ناممکن می‌سازد. جا دارد که این نیرو قدرت خویش را بازیابد و همه‌ی همراهان و متحدان این نیروی اجتماعی آنان را از سواد چنین قدرتی آگاه سازند. مبارزه متشکل و سراسری، پاسخِ تشدید تعرض به نیروی کار کشور است

عین همین فاجعه نیز می‌تواند جدا از تهران بزرگ، در مراکز استان‌های بزرگ کشور نیز امر دشوار تخریب زیست محیطی را با خطر زندگی یکایک شهروندان جامعه رو به رو سازد و گردن همه‌ی شرکت‌های پیمانی را بشکند، چرا که مردم شهرها با کارگران شهرداری همراه می‌گردند و خواست آنان را خواست خود خواهند شناخت و این تکانه‌ی بزرگ می‌تواند جامعه‌ای را به حرکت درآورد.

باید در این باب نوشت و تجارب جهانی انبار شده از مبارزه کارگران شهرداری‌های جهان را برای اشنایی بیشتر فعالان درون کشور مرور نمود و انتشارش داد.

فهرست اعتراضات کارگران شهرداری ها در آبان ماه ۱۴۰۲

به‌روز شدن مطالبات کارگران شهرداری منجیل/ طرح تبدیل وضعیت برای کارگران پیمانکاری اجرا شود:

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1410226

*- کارکنان سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران نسبت به عدم افزایش حقوق ومشکلات معیشتی ناشی از آن، تجمع اعتراضی نمودند :

*- کارکنان سازمان همیاری شهرداری های استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه با برپایی تجمع وقفل کردن درب ورودی اداره،  اعتراضات ادامه پیدا کرد:

*- کارگران شهرداری ایرانشهر نسبت به عدم پرداخت ۵ ماه حقوق وسال ها مطالبات دیگرو وعده های توخالی مسئولان مقابل ساختمان شهرداری، تجمع اعرااضی نمودند : 

*- کارگران شهرداری ایلام نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق با تجمع مقابل دادگستری، دیگر بار  به اعتراض خود ادامه دادند : 

*- کارگران شهرداری ایلام نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق و وعده های توخالی مسئولان، تجمع و اعتصاب کردند : 

*- کارگران شهرداری ایلام نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق و وعده های توخالی مسئولان با برپایی تجمع مقابل ساختمان شهرداری، به ادامه اعتارض دست زدند:

برپایه خبر منتشره درتاریخ روز سه شنبه ۹ آبان ۱۴۰۲آمده است:

*- انتقاد کارگران سد معبر شهرداری ایرانشهر از کمبود نیرو:

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1413771

*- کارگران بیکار شده  شهرداری جیرفت خواهان بار گشت برسر کار هستنمد:

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1414482

*- شهرداری ایلام نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق باتجمع دوباره مقابل دادگستری کل استان ، به ادامه اعتراض خود پرداختند:

برپایه خبر منتشره، درتاریخ روز سه شنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۲آمده است:

*- عدم پرداخت دستمزد کارگران شهرداری ایلام همچنان ادامه دارد:

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1418246

به گزارش خبرگزاری ایلنا؛  در تاریخ روز چهارشنبه  ۲۴ ابان ۱۴۰۲ آمده است: 

************  

نهم :موقعیت مبارزات واعتراضات کارگران نفتی و گاز در مناطق نفتی و عملیاتی جنوب و فلات قاره ، کارگران فولاد و معدن:

*- در روز شمار کارگری آبان ماه ۱۴۰۲ ما با موج وسیع خبرهای اعتراضات کارگران نفت و گاز و فولاد و بخشی از کارگران شاغل و بازنشسته معادن رو به رو هستیم که تا حدی فهرست شده است.

بایدگفت:اعتراضات کارگران نفت،گاز و پتروشیمی، سال‌های متمادی پیشین و ماه‌هاست به صورت متناوب صورت می‌گیرد. دور تازه‌ی اعتراضات کارکنان نفت از شروع مهر ماه سال جاری کلید خورده است. تجمعات اعتراضی مهر ماه عمدتاً حول مطالباتی همچون ۱– درخواست حذف کامل سقف‌ حقوق ۲حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی ۳عودت کسورات مازاد مالیات سال‌های قبل ۴اجرای کامل ماده ۱۰ صورت پذیرفته است. 

پیشینه‌ی تحرکات همین کارگران اعتصابی، به قرارداد کوتاه مدت سه ماهه‌ی آنان با پیمانکاران شرکتی بر می‌گردد که کارگران بعد از پایان دوره‌ی قرارداد، در معرض اخراج قرار می‌گرفتند، این نیروی وسیع کارگران قراردادی، در مقابل تصمیم برای اخراج از کارشان یا در اعتراض به تعیین سقف غیرقانونی حقوق‌شان، راه تجمع و اعتصاب را برگزیدند و با مسدود کردن درب ورودی شرکت خواهان بازگشت به کار خودند. چناچه به پیشینه‌ی این اعتراضات نگاهی بیندازیم خواست خروج پیمانکاران، افزایش دستمزدها و امن شدن محیط های کار، اعتراض به سقف‌ حقوق نا عادلانه، نحوه‌ کسر غیرقانونی مالیات و محدودیت ۳۰ ساله‌ی سنوات بازنشستگی علیرغم سنوات خدمت بیشتر و بعضاً کسورات بازنشستگی بیش از ۴۰ سال صورت گرفته است. اینها همه از خواست‌های سراسری کارگران نفت، گاز، و پتروشیمی شاغل طی یک سال گذشته به اینسو است. هم اکنون کارگران شاغل این بخش‌ها در روزهای خاص هفته برای رسیدن به مطالبات خود دست به اعتراض می‌زنند. 

در برابر موج اعتراضات کارگران گروه‌های مختلف ما شاهد این هستیم که کارفرماها دست پیش می‌گیرند و به موقعیت کارگران مطالبه‌گر تعرض می‌کنند، مثلاً برای فولادی‌ها پرونده می‌گشایند… نمونه‌اش شکایت کارفرمای گروه ملی فولاد ایران از ۱۷ کارگر معترض این شرکت در اهواز است که شعبه دوازدهم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب این شهر، بر این اساس برای ۱۷کارگر معترض گروه ملی فولاد حکم حبس، شلاق و جزای نقدی صادر کرد. دلایل گشایش این پرونده، به خاطر اعتراض کارگران به وضعیت مدیریتی شرکت و وضعیت حقوقی خود از جمله عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل می‌باشد و لاغیر! 

جالب است همه‌ی کارگران فولاد در بیستم آبان فریاد می‌زدند: «گفته بودیم می‌آییم / این آغاز راه است». و شعار می‌دادند: «ما کارگران فولاد، علیه ظلم و بیداد/ می جنگیم، می جنگیم» در تجمع این روز که با راهپیمایی اعتراضی باشکوه همراه بود، ضمن سر دادن شعار، یکصدا و متحد خواسته‌های خود را فریاد زدند.

اجرای فوری طرح طبقه‌بندی مشاغل و همچنین بازگشت به کار کارگر  اخراجی «کریم سیاحی» از اهم مطالبات کارگران بود.

تجربه‌ی دوره‌های گذشته نشان داده است که مدیران شرکت‌های پیمانکاری همه‌ی بخش‌ها از طریق بازوی حراست، فشار بر کارگران اعتصابی و مدیران میانی‌ای که از کارگران اعتصابی حمایت کرده‌اند را افزایش داده‌اند. ادامه‌ی اعتصابات و اعتراضات تا به امروز، به دلیل عدم پرداخت مطالبات معوقه، تبعیض فراوان در اختصاص امتیازات رفاهی بین کارگران و کارکنان رسمی و قراردادی این شرکت‌ها و عدم تحقق وعده‌های مسئولین، اصلی‌ترین دلایل اعتصاب این کارگران است. در چهارمین هفته‌ی متوالی آبان ماه، کارکنان شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری اعم از کارگران شاغل و عملیاتی و بازنشسته برای چندمین مرتبه  پیرامون مسائل بی پاسخ مانده‌ی مطالبات پیشین و امروزین خود دست به اعتراض زدند و مطالبات خود را چنین بیان داشتند:

۱- حذف سقف‌حقوق ۲- اصلاح کف‌حقوق ۳- حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی ۴- اجرای کامل ماده ۱۰ ، ۵- پرداخت بک-پی ماده ۱۰ و ۶  دفاع از استقلال صندوق بازنشستگی نفت و متعاقباً کارگران ارکان ثالث شاغل در پالایشگاه نفت آبادان، در ادامه‌ی حرکات اعتراضی پیاپی خویش خواستار: ۱- حذف پیمانکار تأمین نیروی انسانی ۲- برقراری نظام عادلانه در پرداخت بین همه‌ی کارکنان در مشاغل همتراز و یکسان، فارغ از نوع رابطه استخدامی و بکارگیری آنها و ۳- تخصیص نفت کارت از مهمترین مطالبات این بخش اعتراضات است.

اما در ادامه‌ی تجمع اعتراضی کارکنان و کارگران قراردادی وزارت نفت در اهواز برپایه‌ی مطالبات خود یعنی؛ عدم اجرای مصوبات درخصوص نیروهای قراردادی این وزارتخانه ، به سازماندهی اعتراضی برآمدند.

در این تجمع اعتراضی، کارکنان و کارگران در گسترده‌ترین اجتماع خود خواستار: ۱- پایان ۱۲ سال بلاتکلیفی و سرگردانی در قوانین کارگری و کارمندی، ۲- تبدیل وضعیت به استخدام معین، ۳- اصلاح فرمول پاداش طبق مدل پرسنل رسمی ‌و قرارداد معین و ۴- اعمال کامل و بی قید و شرط مصوبه ساماندهی دی ماه ۱۴۰۰ شدند.

 اگر این سطح خواسته‌ها و بی پاسخ ماندن آن‌را در دولت رئیسی در سال دشوار ۱۴۰۲ پی گیریم، خواهیم دید که سفره‌ی گشوده شده‌ی فقر درایران نسبت به شرایط گذشته فزون‌تر و بدتر از پیش شده است. اقتصاد دانی، سی تا ۵۰ درصد از جمعیت کشور را درگیر فقر مطلق می‌داند و اقتصاد دانی دیگر می‌گوید: از هر سه ایرانی یک نفر درگیر فقر مطلق است، یکی از کوتاه شدن دوره افزایش دو برابری فقر به سه سال می‌گوید و آن یکی از کوچک شدن سفره‌ی  ۲۸ میلیون ایرانی که زیر خط فقر مطلق زندگی می‌گذرانند و چنانچه آنرا در برابر ادعای پژوهشگر اقتصادی قرار دهیم که خط فقر در ایران را ۳۰‌ درصد جمعیت ارزیابی می‌کند، درخواهیم یافت که کدام دهک جامعه ما با فقر مطلق روبروست. 

در این رابطه زهرا کاویانی، پژوهشگر اقتصادی در زمینه‌ی فقر در ایران به آماری اشاره کرده است: «به جایی رسیده‌ایم که در سال ۱۴۰۲ حدود ۳۰‌ درصد جمعیت ما زیر خط فقر هستند که نزدیک به ۲۶ میلیون نفر را شامل می‌شود. از هر سه ایرانی یک نفر زیر خط فقر قرار دارد.» (۱)

روز شمار کارگری آبان ماه نشان می‌دهد اعتصاب و اعتراضات کارگران بخش‌ها و مراکز مختلف نفت و گاز از شرکت نفت و گاز آغاجاری و نفت اهواز و آبادان،کارکنان منطقه عملیاتی فلات قاره خارک و سیری تا سکوهای نفتی از اول آبان ۱۴۰۲ وارد فاز جدی‌تر و تداوم دارتری شده است. جدا از اینها کارگران قرار دادی و ارکان ثالث چندین اعتراض برای تحقق خواسته‌های خود برگذار کرده‌اند که همچنان ادامه دارد.

پیشتر هم نوشته‌ایم فقر گسترده و بی نهایت، ادامه‌ی دستگیری‌ها و کشتار، قتل جوانان و فرزندان جامعه، تبعیض و نابرابری بر زنان، فشار روز افزونی را به کلیه شهروندان جامعه و متعاقباً به کارگران که بیشترین قشر موجود در جامعه هستند را وارد آورده است. خلاصی از این جهنمی که رژیم جمهوری اسلامی ایجاد کرده جز از طریق سازمانیابی ، متشکل شدن، همبستگی هر چه قوی تر و ماندگار تر وسراسری با حضور کارگران و اعتصابات کارگری و تقویت و نیرو دادن به اعتراضات خیابانی قابل تصور نیست و باید تکرار کرد ما هیچ حرفی با رژیم نداریم الا یک کلمه “نه”!

ضمن تأکید بر مطالبات پایه ای مشترک با هدف گسترده‌تر کردن هر چه بیشتر دامنه‌ی مشارکت کارگران در اعتراضات منظم و تکرار شونده برپایه نوعی سازماندهی مستقل کارگری با هدف خودسامان یابی پایدار کارگری بر پایه‌ی همین اعتراضات منظم با گستردگی تقویت ارتباطات میان کارگران و اطلاع رسانی و گزارش دهی مستقل و مستقیم به ابتکار کارگران درباره‌ی اعتراضات کارگری و وضعیت بخش‌های اعتصابگر،به اضافه عنصر جلب حمایت و همبستگی سندیکاها و اتحادیه‌های مستقل کارگری در سطح بین المللی را باید در پی داشته باشد. در هم تنیدگی ترکیب مؤثر این راه‌کارها، موفقیت کارگران در رسیدگی به مطالبات‌شان را افزایش می‌دهد و گام کیفی مؤثری در پیشروی جنبش مطالباتی است که عامل تقویت جنبش کارگری و مبارزه طبقاتی می‌شود. 

یادمان نرود: سازمان یافتن کارگران رسمی، قراردادی و پیمانی نفت نه تنها مبارزات بخش نفت را قدرتمند خواهد کرد، بلکه در قدرت گیری اعتراض و متحد شدن همه‌ی کارگران در همه‌ی بخش‌های تولیدی، پروژه‌ای،خدماتی و غیره درمقابل کارفرمایان وسیستم حکومتی حامی آنان هم تأثیر فراوان خواهد داشت. آنچه در صحنه‌ی پیکار عمومی آبان ماه ۱۴۰۲ درروزشمار کارگری می‌بینیم،نشان می‌دهد: کارگران شاغل در بسیاری مراکز کارگری به ویژه صنعت نفت، فولاد، پتروشیمی‌ها و معادن، مانند بازنشستگان تأمین اجتماعی، کشوری، مخابرات، فولاد و سایر بازنشستگانی که زیر پوشش صندوق‌های دیگر هستند در صف معترضان قرارگرفته‌اند و برای نشان دادن نارضایتی خود به خیابان آمده اند.

باید به خاطر داشته باشیم؛ بخش تولیدی در صنعت نفت شاهرگ کسب درآمد دولت و حکومت است و علاوه بر این کارفرمای این صنعت خود دولت به مثابه بزرگترین کارفرما است. هر چند طی این سال‌ها آقازاده‌های شرخر و فاسدان اقتصادی رانتخوار، کار واسطه‌گری فروش نفت را در شریان اقتصادی جامعه نمایندگی می‌کنند و همه‌ی اینان  مستقیماً در برابر کارگران صف کشیده‌اند، دولت برای تأمین هزینه‌های گزاف دم و دستگاه خود و برای تأمین هزینه‌های حکومت داری به طور کلی، نیاز حیاتی به فعال بودن بخش تولیدی نفت دارد. به عبارتی حاکمیت و دولت اسلامی با کنترل نفت، دارد مملکت را کنترل می کند.از اینرو کارگران رسمی و ارکان ثالث نفت جایگاه ویژه‌ای در کل جنبش کارگری دارند. گسترش اعتراضات کارگران رسمی نفت، فشار اساسی و تعیین کننده بر دولت وارد خواهد آورد و آن را مجبور به پاسخگویی خواهد کرد و پی آمد هر پیروزی و موفقیت کارگران نفت زمینه ساز پیروزی‌ها و موفقیت‌های کارگران در همه‌ی بخش‌های دیگر خواهد شد.

وظیفه‌ی همه ما در همه‌ی بخش‌های تولید و صنعتی و همه انسان‌های خواهان رفاه و آسایش در این است که از مبارزات کارگران رسمی نفت حمایت کنیم. چرا که اعتراضات کارگری علی الخصوص کارگران نفت و گاز و پیتروشیمی ، فولاد و معادن نشانه‌های شروع یک دوره‌ی جدید اعتراضات مردمی علیه جمهوری اسلامی خواهد بود.

پُرخروش باد اتحاد و مبارزه همه لایه های جنبش کارگری ایران!

منبع:

۱) سایت تجارت نیوز،۶۰ درصد از فقرای ایرانی تحصیلکرده یا شاغل هستند/ ۲۶ میلیون نفر زیر خط فقر

https://tejaratnews.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4- %D9%86-6/891344-

فهرست اعتراضات نفت-گاز- فولاد – معدن  در آبان ماه ۱۴۰۲

*- دوشنبه های اعتراضی کارگران شاغل و بازنشسته درسکوت مطلق رسانه ها:

به نوشته شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت، آمده است : دوشنبه اعتراضی کارگران صنعت نفت نسبت به تعیین سقف حقوق، نحوه‌ی کسر غیرقانونی مالیات و محدودیت ۳۰ ساله‌ی سنوات بازنشستگی علیرغم سنوات خدمت بیشتر و بعضا کسورات بازنشستگی بیش از ۴۰ سال وعدم اجرای امل ماده قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت با برپایی تجمع کارگران شرکت نفت فلات‌قاره در سکوهای ابوذرو بهرگانسر

همکاران عملیاتی شرکت نفت فلات‌قاره شاغل در سکوی‌ابوذر و بهرگانسر امروز دوشنبه اول آبان ماه ۱۴۰۲ در محل کار خود تجمع کردند. دیروز سی ام مهرماه نیز گروههای دیگری از همکاران شرکت فلات قاره در جزایر سیری و خارگ نیز دست به اعتراض زده بودند.

مطالبه و خواست اصلی این همکاران:

* درخواست حذف کامل سقف‌حقوق

* حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی

* عودت کسورات مازاد مالیات سال‌های قبل

و اجرای کامل ماده ۱۰ است.

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت حمایت و پشتیبانی قاطع خود از اعتراضات همکاران در همه بخش های صنعت نفت را اعلام میدارد.

*- تجمع اعتراضی کارکنان رسمی شاغل در شرکت نفت فلات قاره در سکوی دریایی ابوذر:

برپایه خبرمنتشره در کانال تلگرامی اتحاد کارگران آمده است : امروز دوشنبه اول آبان‌ماه ۱۴۰۲، کارکنان رسمی وزارت نفت شاغل در شرکت نفت فلات قاره در سکوی دریایی ابوذر در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته‌های‌شان دست به تجمع زدند.
اعتراض کارکنان رسمی وزارت نفت شاغل در مراکز عملیاتی نسبت به عدم رسیدگی به خواسته‌های زیر است:
حذف سقف‌حقوق
حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی
عودت کسورات مازاد مالیات

*- تجمع کارگران شرکت نفت فلات‌قاره در مناطق عملیاتی سیری وجزیره خاک دریکشنبه اعتراضی کارگران صنعت نفت 

*- اعتصاب کارگران پروژه ای شرکت پیمانکاری ثمین درجفیربرای اعتراض به عدم پرداخت ۴ ماه حقوق :

*- کارگران روزمزدی شرکت نفت آغاجاری:در انتظار برگزاری جلسه «کمیته ساماندهی شرکت ملی نفت» هستیم :

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1410988

*- شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت:چند خبر اعتراض و اعتصاب در نفت را به دنبال داشت: 

برپایه خبرمنتشره ، در تاریخ سه شنبه۲ آبانماه۱۴۰۲ آمده است همکاران پروژه ای شرکت ثمین زیر مجموعه پتروپارس در منطقه نفتی جفیر، در اعتراض به عدم پرداخت ۴ ماه حقوق و نبود امکانات رفاهی دست به اعتصاب زده و محل کارگاه را ترک نموده اند.

*- کارگران اخراجی شرکت پایانه‌ها و مخازن بندر ماهشهر با برپایی تجمع اعتراضی همراه شد :

*- ادامه اعتراضات کارگران شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری نسبت به تعیین سقف حقوق، نحوه‌ی کسر غیرقانونی مالیات و محدودیت ۳۰ ساله‌ی سنوات بازنشستگی :

برپایه خبرمنتشره، درتاریخ روز چهارشنبه۳ آبان ۱۴۰۲آمده است:

*- کارگران ارکان ثالث منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی نسبت به  تبعیضات منجمله حذف حق پرواز، تجمع اعتراضی نمودند : 

برپایه خبرمنتشره، درتاریخ روز چهارشنبه۳ آبان ۱۴۰۲آمده است:  

*- درخواست کارگران روزمزدی واحد خدمات پتروشیمی جم برای تبدیل وضعیت:

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1411061

*- درخواست کارگران تعدیل شده پایانه‌ها و مخازن بندر ماهشهر برای بازگشت به کار:

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1411525

*- کارگران صنعت نفت نسبت به تعیین سقف حقوق، … در چند منطقه عملیات نفتی در سلسله یکشنبه های اعتراض باردیگر اقدام نمودند :

برپایه خبرهای منتشره در سطح شبکه های مجازی آمده است : کارگران صنعت نفت نسبت نحوه‌ی کسر غیرقانونی مالیات و محدودیت ۳۰ ساله‌ی سنوات بازنشستگی علیرغم سنوات خدمت بیشتر و بعضا کسورات بازنشستگی بیش از ۴۰ سال وعدم اجرای امل ماده قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت با برپایی تجمع مقابل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری و منطقه عملیاتی  خارک(شرکت نفت فلات‌قاره)

*- تجمع کارگران شرکت نفت فلات‌قاره در منطقه عملیاتی سیری دریکشنبه اعتراضی کارگران صنعت نفت:

*- کارگران پتروشیمی آبادان در اعتراض به حقوق های نجومی مدیران و عدم پرداخت حقوقهای معوقه و حق جذب، تجمع و اعتصاب نمودند : 

برپایه خبرمنتشره، درتاریخ روز دوشنبه ۸ آبان ۱۴۰۲آمده است: کارگران پتروشیمی آبادان برای اعتراض به حقوق های نجومی مدیران و عدم پرداخت حقوقهای معوقه و حق جذب دست از کار کشیدند ومقابل ورودی این مجتمع واقع در کوی مطهری (بریم) تجمع کردند و خواستار استعفای بچاری مدیرعامل شرکت شدند.

*- کارگران پتروشیمی آبادان روز دوشنبه هشتم آبانماه ۱۴۰۲ دست از کار کشیده و اعتصاب کردند:

برپایه خبرمنتشره، کانال تلگرامی اتحاد کارگران ، درتاریخ روز دوشنبه ۸ آبان ۱۴۰۲آمده است: اعتراض این همکاران به حقوق های نجومی مدیران و عدم پرداخت حقوقهای معوقه و حق جذب بوده و هم اکنون با خواست استعفای «بچاری» مدیرعامل مجتمع، مقابل ورودی پتروشیمی تجمع کرده اند.

*- کارگران پروژه ای  پتروشیمی اسلام آباد غرب(شرکت پیمانکاری استیم) دراعتراض به عدم پرداخت چند ماه حقوق و وعده های توخالی، اعتصاب کردند :  

برپایه خبرمنتشره، درتاریخ روز دوشنبه ۸ آبان ۱۴۰۲آمده است:  کارگران پروژه ای  پتروشیمی اسلام آباد غرب(شرکت پیمانکاری استیم)دراعتراض به عدم پرداخت چند ماه حقوق و وعده های توخالی از رفتن بر سرکاراجتناب کردند.

*- دوشنبه اعتراضی کارگران صنعت نفت نسبت به تعیین سقف حقوق، نحوه‌ی کسر غیرقانونی مالیات و محدودیت ۳۰ ساله‌ی سنوات بازنشستگی: 

برپایه خبرمنتشره در سطح شبکه های مجازی، درتاریخ روز سه شنبه ۹ آبان ۱۴۰۲آمده است:

*- ادامه اعتراضی کارگران صنعت نفت نسبت به تعیین سقف حقوق، نحوه‌ی کسر غیرقانونی مالیات و محدودیت ۳۰ ساله‌ی سنوات بازنشستگی:

برپایه خبرمنتشره در سطح شبکه های مجازی، درتاریخ روز سه شنبه ۹ آبان ۱۴۰۲آمده است:  

*- سه شنبه های اعتراضی کارگران تازه استخدامی صنعت نفت نسبت به سطح حقوق و مطالبات حداقلی با برپایی تجمع در محل کار:

برپایه خبرمنتشره در سطح شبکه های مجازی، درتاریخ روز سه شنبه ۹ آبان ۱۴۰۲آمده است:  

*- ادامه اعتراضات کارگران شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری نسبت به تعیین سقف حقوق، دست به تجمع زدند : 

برپایه خبرمنتشره درسطح شبکه های مجازی درتاریخ روز چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۲آمده است:

*- به گزارش شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت، درتاریخ روز چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۲، پرسنل رسمی شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری مجددا تجمع اعتراضی برگزار کردند.

*- ادامه اعتصاب کارگران پروژه ای  پتروشیمی اسلام آباد غرب(شرکت پیمانکاری استیم)دراعتراض به عدم پرداخت چند ماه حقوق و وعده های توخالی علیرغم پرداخت قطره چکانی مطالبات، دست به تجمع زدند: 

*- ادامه اعتراض کارکنان رسمی نفت/ سقف پرداخت‌ها ناعادلانه است:

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1413633

به گزارش خبرگزاری ایلنا،درتاریخ روزچهارشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۲آمده است:

*- هشدار “شورای هماهنگی و همبستگی کارکنان رسمی صنعت نفت” و قرار تجمع سراسری در روز ۲۰ آبان مقابل مجلس:
*- کارگران شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری نسبت به تعیین سقف حقوق، نحوه‌ی کسر غیرقانونی مالیات و محدودیت ۳۰ ساله‌ی سنوات بازنشستگی تجمع اعتراضی نمودند  :

برپایه خبرهای مندرج در شبکه های اجتماعی، درتاریخ روز شنبه  ۱۳آبان ۱۴۰۲آمده است:  

*- نیروهای شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری در اعتراض به محقق نشدن مطالبات خود،تجمع نمودند: 

برپایه خبرمنتشره در کانال اتحاد کارگران امروز شنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۲آمده است :

*- یکشنبه های اعتراضی کارگران شاغل و بازنشسته: 

برپایه خبرهای منتشره درتاریخ روز یکشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۲ در سطح شبکه های اجتماعی آمده است : در ادامه یکشنبه اعتراضی کارگران صنعت نفت نسبت به تعیین سقف حقوق، نحوه‌ی کسر غیرقانونی مالیات و محدودیت ۳۰ ساله‌ی سنوات بازنشستگی علیرغم سنوات خدمت بیشتر و بعضا کسورات بازنشستگی بیش از ۴۰ سال وعدم اجرای امل ماده قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت با برپایی تجمع در مراکر و استان های زیر : 

آغاجاری(شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری)- اهواز (شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب)- منطقه عملیاتی  خارک(شرکت نفت فلات‌قاره)- منطقه عملیاتی سیری(شرکت نفت فلات‌قاره) ، دست به تجمع اعترضی زدند .

*- کارکنان رسمی شرکت مناطق نفت‌ جنوب، تجمع اعتراضی نمودند:
برپایه خبر منتشره در کانال اتحاد کارگران ، درتاریخ روز یکشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۲آمده است: کارکنان رسمی وزارت نفت شاغل در شرکت مناطق نفت‌ جنوب واقع در اهواز و در اعتراض نسبت به عدم رسیدگی به خواسته‌های‌شان مجدداً دست به تجمع زدند.

*-  کارکنان شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری ،تجمع اعتراضی نمودند :
در ادامه اعتراضات واحد اخراجی  نفت و گاز آغا جاری، درتاریخ روز دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲آمده است:  از روز شنبه ۱۳ آبان تا امروز دوشنبه ۱۵آبان  این تجمع اعتراضی ادامه یافت.

*- ادامه اعتراضات  کارگران شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری نسبت به تعیین سقف حقوق، نحوه‌ی کسر غیرقانونی مالیات و محدودیت ۳۰ ساله‌ی سنوات بازنشستگی؛ تجمع اعتراضی نمودند:

برپایه خبر منتشره،درسطح شبکه های مجازی، درتاریخ روز دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲آمده است:  

*- کارگران پتروشیمی توسعه نگین مکران و تجمع و بستن راه ورود مهندسان به شرکت دراعتراض به عدم پرداخت ۵ ماه حقوق، دست به اعتصاب زدند:

برپایه خبر منتشره،درسطح شبکه های مجازی درتاریخ روز دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲آمده است:   حدود ۱۵۰ کارگر پتروشیمی توسعه نگین مکران(شرکت پیمانکاری آرمه نو)برای اعتراض به عدم پرداخت ۵ ماه حقوق دست از کار کشیدند وبا تجمع مانع ورود مهندسان به این شرکت واقع در منطقه آزاد چابهار، شهرک پتروشیمی مکران شدند.

*- ادامه اعتراضات  کارگران شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری نسبت به تعیین سقف حقوق، نحوه‌ی کسر غیرقانونی مالیات و محدودیت ۳۰ ساله‌ی سنوات بازنشستگی ، به تجمع اعتراضی آنان انجامید: 

برپایه خبرمنتشره در سطح شبکه های اجتماعی ، درتاریخ روز سه شنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۲آمده است:

*- تداوم اعتراضات کارکنان رسمی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری:
برپایه خبرمنتشره در کانال اتحاد کارگران آمده است : امروز سه‌شنبه ۱۶ آبان‌ماه ۱۴۰۲، کارکنان رسمی وزارت نفت شاغل در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته‌های‌شان مانند روزهای گذشته دست به تجمع زدند.
اعتراض کارکنان رسمی وزارت نفت شاغل در مراکز عملیاتی نسبت به عدم رسیدگی به خواسته‌های زیر است:
حذف کامل سقف‌حقوق
حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی
عودت کسورات مازاد مالیات
اجرای کامل ماده ۱۰ و پرداخت بک‌پی عدم دست‌درازی به صندوق بازنشستگی کارکنان نفت
اخبار اعتراضات بخش‌های مختلف کارگران و کارکنان صنایع نفت را از رسانه‌های اتحادیه آزاد کارگران ایران دنبال کنید.

*- سه شنبه های اعتراضی کارگران تازه استخدامی صنعت نفت نسبت به سطح حقوق و مطالبات حداقلی ، به برپایی تجمعات اعتراضی در مناطق نفتی  انجامید :

برپایه خبرمنتشره در سطح شبکه های اجتماعی ، درتاریخ روز سه شنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۲آمده است:

*- سریال ادامه دار کارگران شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری در اعتراض به تعیین سقف حقوق، نحوه‌ی کسر غیرقانونی مالیات و محدودیت ۳۰ ساله‌ی سنوات بازنشستگی، دست به تجمع زدند  :

برپایه خبرمنتشره در سطح شبکه های اجتماعی،، درتاریخ روز چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۲آمده است:  

*- آغاز هفته وادامه تجمع کارگران شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری در اعتراض به تعیین سقف حقوق، نحوه‌ی کسر غیرقانونی مالیات و محدودیت ۳۰ ساله‌ی سنوات بازنشستگی :

برپایه خبرمنتشره در سطح شبکه های اجتماعی، درتاریخ روز شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۲آمده است:

*- کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران دراعتراض به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل و پرداخت نشدن مطالبات وعدم بازگشت بکار همگار حق طلبشان ، تجمع و اعتصاب نمودند : 

برپایه خبرمنتشره در سطح شبکه های اجتماعی، درتاریخ روز شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۲آمده است:

آغاز فصل تازه ای از اتحاد و همبستگی برای پیگیری خواسته هایمان

*- گزارشی از تجمع اعتراضی امروز شنبه بیستم آبان ماه ۱۴۰۲ کارگران گروه ملی فولاد:

بدنبال کارشکنی مدیرعامل گروه ملی صنعتی فولاد ایران در اجرای طرح طبقه بندی مشاغل و بی پاسخ ماندن برخی مطالبات دیگر، روز شنبه ۲۰ آبان شمار زیادی از همکاران شاغل در بخش های مختلف شرکت با توقف چند ساعته خطوط تولید، مقابل ساختمان مدیریت تجمع کردند.

در این تجمع که با راهپیمایی اعتراضی باشکوه همراه بود، ضمن سر دادن شعار، یکصدا و متحد خواسته های خود را فریاد زدیم.

اجرای فوری طرح طبقه بندی مشاغل و همچنین بازگشت به کار همکار اخراجی مان «کریم سیاحی» از اهم مطالبات ماست.

«ما کارگران فولاد علیه ظلم و بیداد / می جنگیم می جنگیم»

گفته بودیم می آییم / این آغاز راه است.

*-  شنبه بیستم آبان ماه ۱۴۰۲ کارگران گروه ملی فولاد بنقل از کانال مستقل کارگران گروه ملی فولاد، تجمع اعتراضی را بر پا داشتند :

برپایه خبرمنتشره در سطح شبکه های اجتماعی، درتاریخ روز شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۲آمده است:

*- اجتماع کارگران شرکت گروه ملی فولاد برای طرح طبقه‌بندی :

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1417086

به گزارش خبرنگار ایلنا، درتاریخ روز یکشنبه  ۲۱آبان ۱۴۰۲آمده است:  

*-  کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران نسبت به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل و پرداخت نشدن مطالبات وعدم بازگشت بکار همکار حق طلب مقابل تالار اجتماعات، دومین روز تجمع اعتراضی خود را بر پا کردند: 

برپایه خبرمنتشره، درتاریخ روز یکشنبه  ۲۱آبان ۱۴۰۲آمده است:

*- تجمع شماری از بازنشستگان فولاد در تهران:

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1417045

به گزارش خبرنگار ایلنا، درتاریخ روز یکشنبه  ۲۱آبان ۱۴۰۲آمده است:  

*- تجمع کارکنان رسمی نفت در چند سایت: 

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1417052

به گزارش خبرنگار ایلنا، درتاریخ روز یکشنبه  ۲۱آبان ۱۴۰۲آمده است:  

*- کارگران صنعت نفت نسبت به تعیین سقف حقوق، نحوه‌ی کسر غیرقانونی مالیات و محدودیت ۳۰ ساله‌ی سنوات بازنشستگی ، با دیگر صندوق ها دست به تجمع اعتراضی زدند:

برپایه خبرهای منتشره در شبکه های اجتماعی، درتاریخ روز دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲آمده است:

*- کارگران صنعت نفت نسبت به تعیین سقف حقوق، نحوه‌ی کسر غیرقانونی مالیات و محدودیت ۳۰ ساله‌ی سنوات بازنشستگی ، در مناطق نفت فلات قاره ، د رادامه دوشنبه اعتراضی به برپایی تجمع اعتراضی پرداختند: 

برپایه خبر مندرج در شبکه های مجازی درتاریخ روز دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲آمده است:

*- کارکنان رسمی نفت فلات قاره: محدودیت‌های حقوقی حذف شود:

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1417702

به گزارش خبرگزاری ایلنا، در تاریخ روز دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲ آمده است :

*- کارگران تازه استخدامی صنعت نفت نسبت به سطح حقوق و مطالبات حداقلی در سه شنبه های اعتراضی در چند منطقه کاری بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری دست  به تجمع زدند

برپایه خبر منتشره در سطح شبکه های مجازی، درتاریخ روز سه شنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۲آمده است:  

*- گزارشی از روند اعتصاب سه روزه: پس از اعتراضات و اعتصاب قدرتمند کارگران آگاه در گروه ملی صنعتی فولاد ایران-اهواز، عوامل مدیریت و حراست مجبور به عقب‌نشینی شدند. 

برپایه خبر منتشره صدای مستقل کارگران گروه ملی فولاد اهواز ؛درتاریخ روز سه شنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۲آمده است:  با توجه به اتحاد و همدلی صدها نفره ما کارگران و شکل‌گیری خرد جمعی، که لرزه بر تن محمدی و همدستانش انداخت، توانستیم بخشی از حق و حقوق خود از موضوع طبقه بندی را بصورت علی الحساب دریافت کنیم و این به معنای یک دستاورد مهم برای ماست.  همکاران شریف!  ما تازه آغاز راهیم. 

کارفرما و شرکایش از تجمعات و اعتصاب ما به شدت ترسیده‌اند و برای اعتصاب‌شکنی و راه‌اندازی مجدد خطوط تولید، دست به هر کاری زدند. اما هرگونه تعویق، توقف یا اتمام اعتصاب با مشورت گروهی و همفکری خودمان رقم خورده است.مدیریت فاسد و فشل به خوبی فهمیده‌ است در صورتیکه از ابتدای دی‌ماه مطابق خواست ما کارگران، مبنی بر اجرای کامل طرح طبقه بندی و نیز همسان سازی حقوق ها در فیش‌های حقوقی لحاظ نشود، اعتصاب ما بدون توجه به هرگونه تهدید، وعده و یا هر میزان واریزی، پیگیری خواهد شد. 

ما کارگران فولاد  ،علیه ظلم و بیداد / می‌جنگیم می‌جنگیم

*- کارگران شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری در اعتراض به تعیین سقف حقوق، نحوه‌ی کسر غیرقانونی مالیات و محدودیت ۳۰ ساله‌ی سنوات بازنشستگی، مقابل ساختمان شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری دست به تجمع زدند :

*- کارگران ارکان ثالث پالایشگاه نفت آبادان نسبت به تبعیض در پرداخت مطالبات، دست به تجمع اعتراضی زدند: 

برپایه خبرمنتشره در سطح شبکه های مجازی، درتاریخ روز چهار شنبه  ۲۴آبان ۱۴۰۲آمده است:  یه خبرمنتشره در سطح شبکه های مجازی، درتاریخ روز چهار شنبه  ۲۴آبان ۱۴۰۲آمده است:

*- کارگران شرکت نفت فلات قاره درمنطقه عملیاتی لاوان نسبت به تعیین سقف حقوق، تفکیک مشاغل به تخصصی و پشتیبانی ،نحوه‌ی کسر غیرقانونی مالیات و محدودیت ۳۰ ساله‌ی سنوات بازنشستگی، دست به تجمع اعترضی زدند:  

برپایه خبرمندرج در سطخ شبکه های احتماعی،  درتاریخ روز جمعه۲۶ ابان ۱۴۰۲آمده است:

*-  کارکنان قرارداد موقت وزارت نفت در اهواز، تجمع اعتراضی نمودند:

به نوشته خبری کانال اتحاد کارگران ، در تاریخ روزشنبه ۲۷ ابان ۱۴۰۲ آمده است :

*- کارگران قراردادی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب نسبت به عدم تبدیل وضعیت و اجرای کامل مصوبه دی ماه ۱۴۰۰شورای اداری و استخدامی صنعت نفت با برپایی تجمع، همچنان به اعتراضات ادامه می دهند  :

برپایه خبرمنتشره ؛ در تاریخ روزشنبه ۲۷ ابان ۱۴۰۲ آمده است : 

*- کادر درمانی و کارکنان قرارداد موقت وزارت نفت روز شنبه ۲۷ آبان، در دست‌کم چهار شهر ایران تجمع کردند:

برپایه خبرمنتشره کانال تلگرامی اتحادیه آزاد کارگران ایران،  ، در تاریخ روزشنبه ۲۷ ابان ۱۴۰۲ آمده است:   

*- یکشنبه های اعتراضی کارگران شاغل و بازنشسته: 

برپایه اخبار منتشره آمده است : یکشنبه اعتراضی کارگران صنعت نفت با سایر صندوق‌های بازنشستگی با برپایی تجمع در شهر ها و مناطق زید صورت گرفت : 

آغاجاری،- کارگران شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری- کارگران تازه استخدامی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری – اهواز، کارگران شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب- منطقه عملیاتی سیری، کارگران شرکت نفت فلات‌قاره – منطقه عملیاتی  خارک کارگران شرکت نفت فلات‌قاره

*- تجمع بازنشستگان فولاد در تهران:

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1419664

به گزارش خبرگزاری ایلنا،در تاریخ روزیکشنبه  ۲۸ ابان ۱۴۰۲ آمده است:   

*- کارگران صنعت نفت نسبت به تعیین سقف حقوق، نحوه‌ی کسر غیرقانونی مالیات، در ادامه دوشنبه های اععراضی تجمع نمودند:

برپایه خبرمنتشره آمده است : دوشنبه اعتراضی کارگران صنعت نفت نسبت به تعیین سقف حقوق، نحوه‌ی کسر غیرقانونی مالیات و محدودیت ۳۰ ساله‌ی سنوات بازنشستگی علیرغم سنوات خدمت بیشتر و بعضا کسورات بازنشستگی بیش از ۴۰ سال ،عدم اجرای کامل ماده قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت و عدم ادغام صندوق بازنشستگی با سایر صندوق‌های بازنشستگی ، کارگران شرکت نفت فلات قاره در سکوی فروزان تجمع اعتراضی نمودند 

*- خواسته‌های کارکنان جدید شرکت بهره‌برداری نفت‌ و گاز آغاجاری:

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1419902

به گزارش خبرنگار ایلنا،در تاریخ روز دوشنبه۲۹ آبان ۱۴۰۲ آمده است: شماری از کارکنان جدید شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجری از اعتراض صنفی روز گذشته خود خبر دادند و خواستار بهبود اوضاع شغلی و معیشتی خود شدند.                                                                این کارکنان با بیان اینکه محدودیت‌های بسیاری برای کارکنان نفت به خصوص عملیاتی‌های نفت اعمال شده است؛ خواستار حذف این محدودیت‌ها شدند.                                            نیروهای شرکت نفت و گاز آغاجری مطالبات خود را اصلاح کف‌ حقوق و رفع مشکلات معیشتی، اصلاح جدول بدو استخدام، اجرای کامل ماده۱۰ و پرداخت بک-پی ماده۱۰ عنوان کردند.این کارکنان می‌گویند: جدول حقوقی تازه‌واردها ناعادلانه است و خواستار اصلاح آن هستیم.

*- سه شنبه های اعتراضی کارگران تازه استخدامی صنعت نفت نسبت به سطح حقوق و مطالبات حداقلی درچند منطقه عملیاتیبه برپایی چند تجمع اعتراضی  انجامید :

برپایه خبرمنتشره در شبکه های اجتماعی، درتاریخ روز سه شنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۲آمده است:

*- فراخوان شورای سازماندهی اعتراضات کارگران غیر رسمی نفت(ارکان ثالث):

برپایه خبرمنتشره در تاریخ روز  سه شنبه، ۳۰ آبان ۱۴۰۲ آمده است :همکاران گرامی، کارگران ارکان ثالث نفت؛سیاست لایه لایه نمودن مشاغل در نفت از لحاظ نوع استخدام و فعالیت در آن، قدمتی بیش از  دویست ساله و از آغاز به کار این صنعت در ایران دارد…

کارگران رسمی ، قراردادی ، پیمانی ،شاغل و بازنشسته / اتحاد ،اتحاد

این فرمان تاریخ است!

——-

فهرست اعتراضات،تجمعات واعتصابات روزانه وسریالی اول تا سی ام آبان ماه۱۴۰۲ 

۱*- شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایراناول معوقات بازنشستگان را بپردازند بعد آن‌ها را به کلاس‌های درس دعوت کنند!

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1410542

به گزارش خبرنگار ایلنا، در تاریخ ۰۱ آبان۱۴۰۲ آمده است :   

*- دوشنبه های اعتراضی کارگران شاغل و بازنشسته درسکوت مطلق رسانه ها:

  دوشنبه اول آبان۱۴۰۲ اعتراضی کارگران صنعت نفت نسبت به تعیین سقف حقوق، نحوه‌ی کسر غیرقانونی مالیات و محدودیت ۳۰ ساله‌ی سنوات بازنشستگی … با برپایی تجمع کارگران شرکت نفت فلات‌قاره در سکوهای ابوذرو بهرگانسر

*- انتقاد از نمایندگان مجلس برای تعلل در تصویب طرح ساماندهی:

*- کارگران شرکت نفت فلات‌قاره در مناطق عملیاتی سیری وجزیره خاک دریکشنبه اعتراضی کارگران صنعت نفت نسبت به تعیین سقف حقوق، نحوه‌ی کسر غیرقانونی مالیات و محدودیت ۳۰ ساله‌ی سنوات بازنشستگی… تجمع اعتارضی نمودند:

*- کارکنان رسمی شاغل در شرکت نفت فلات قاره در سکوی دریایی ابوذر، تجمع اعتراضی نمودند :

برپایه خبرمنتشره در کانال تلگرامی اتحاد کارگران آمده است : امروز دوشنبه اول آبان‌ماه ۱۴۰۲، کارکنان رسمی وزارت نفت شاغل در شرکت نفت فلات قاره در سکوی دریایی ابوذر در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته‌های‌شان دست به تجمع زدند.

*- کارگران بازنشسته مخابرات کشور در ادامه دوشنبه های اعتراضی نسبت به کاهش قدرت خرید ،عدم پرداخت مطالبات و قطع خدمات بیمه تکمیلی درمان در مقابل یا درساختمان مرکزی شرکت مخابرات استان های:

آذربایجان شرقی (شهرتبریز)-آذربایجان غربی(شهر ارومیه)- اردبیل(شهر اردبیل)- أصفهان (شهراصفهان)- ایلام(شهرایلام)- چهار محال بختیاری(شهر شهر کرد)- خوزستان (شهر اهواز)- زنجان(شهر زنجان)- سیستان و بلوچستان(شهرزاهدان)- فارس(شهرشیراز)- قزوین(شهر قزوین)- کردستان(شهر سنندج)- گیلان(شهررشت)- لرستان(شهر خرم آباد)- مازندران (شهرساری)- مرکزی(شهر اراک)- همدان(شهرهمدان)و استان تهران مقابل ساختمان مرکزی شرکت مخابرات ایران در خیابان سردار جنگل تهران ، تجمع اعتراضی نمودند 

*- اعتراض بازنشستگانِ آموزش و پرورش: آقای وزیر! مهرماه تمام شد و پاداش ما را واریز نکردند:

 جمعی از بازنشستگان آموزش و پرورش در تماس با خبرنگار ایلنا، از عدم پرداختِ پاداش بازنشستگی خود خبر دادند. 

*- بیست و یکمین تجمع اعتراضی بازنشستگان کشوری:

به نوشته کانال شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران آمده است:  

*- بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی و در همصدایی مشترک و پشتیبانی از دیگر بازنشستگان کشوری و لشکری، فولادی، مخابرات و تامین اجتماعی بوده اند. در مقابل استانداری خوزستان-اهواز تجمع اعتارضی نمودند :

 همانطور که در ویدئو پیداست تجمع کنندگان هم معترض به تمامی مدیران و مسئولان حاکمیت بعنوان مسببین اوضاع نابسامان و ناگوار معیشتی خود و در عین‌حال خواهان پیگیری تامین حق و حقوق دادخواهانه ی بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی و در همصدایی مشترک و پشتیبانی از دیگر بازنشستگان کشوری و لشکری، فولادی، مخابرات و تامین اجتماعی بوده اند.

*- بلاتکلیفیِ جمعی از شرکت‌کنندگان در آزمون استخدامی آموزش و پرورش :

تعدادی از شرکت‌کنندگان در آزمون استخدامیِ آموزگاری آموزش و پرورش، در تماس با خبرنگار ایلنا، از عدم تعیین تکلیفِ وضعیت خود خبر دادند. این افراد می‌گویند: در آزمون استخدامی حد نصاب علمی کسب کرده‌ایم، اما اعلام شده که کد ۱۹ هستیم و مشکل گزینش داریم. 

*- بهزیستی مرکز نابینایان خزانه در تهران را «برای همیشه» تعطیل کرد:

*- کارگران روزمزدی شرکت نفت آغاجاری:در انتظار برگزاری جلسه «کمیته ساماندهی شرکت ملی نفت» هستیم:

*- بررسی تعارض استاد-شاگردی با قوانین کار و تامین اجتماعی؛دور زدن ایده‌ی «کارآموزی» به اسم «استاد-شاگردی» قانونی نیست:

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1409606

به گزارش خبرنگار ایلنا، در تاریخ ۰۱ آبان۱۴۰۲ آمده است :  

*- پزشکان درمانگر اعتیاد مقابل وزارت بهداشت، تجمع نمودند :

برپایه خبرمنتشره در کانال تلگرامی اتحاد کارگران آمده است :

*- صدها درمانگر اعتیاد نسبت به عملکرد وزارت بهداشت مقابل ساختمان وزارتخانه ، تجمع اعتراضی نمودند:

*- خودداری برخی کارکنان راه‌آهن از تخلیه خانه‌های سازمانی/ مدیران پیگیری کنند:

به گزارش خبرنگار ایلنا، جمعی از کارگران متقاضی منازل سازمانی شرکت راه آهن گفتند: طبق آئین نامه مسکن مصوب شرکت راه‌آهن که از آغاز تاکنون در حال اجراست، کارگران و کارکنان ساکن در منازل سازمانی می‌بایست بعد از اتمام دوران سکونتشان، منازل سازمانی را تخلیه کنند.

*- بررسی تعارض استاد-شاگردی با قوانین کار و تامین اجتماعی؛دور زدن ایده‌ی «کارآموزی» به اسم «استاد-شاگردی» قانونی نیست:

*- بازنشستگان کشوری نسبت به عدم اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان ،مقابل صندوق بازنشستگی کشوری در استان های :

قزوین(شهرقزوین)، – کردستان(شهرسنندج) ،- کرمانشاه(شهر کرمانشاه)و- همدان(شهر همدان)- واهواز تجمع مشترک بازنشستگان کشوری و تأمین اجتماعی استان خوزستان مقابل استانداری  تجمع اعتارضی نمودند .

*- کارگران با ضراحت می گویند : تداوم تورم در زندگی روزمره‌ی ما؛مسکن کارگری ارزان نشده، اسمِ رکود را «کاهش قیمت» نگذارید!

به گزارش خبرنگار ایلنا، یکی از مسائلی که در هفته‌های اخیر به عنوان یک «دستاورد اقتصادی» بارها در رسانه‌ها مطرح شد، «کنترلِ تورم بخش مسکن» است؛ مدیران دولتی غالباً این دستاورد را «کاهش قیمت‌های مسکن» می‌نامند، اما سوال این است که کاهش قیمت در قیاس با چه و در اندازه‌گیری با کدام متر و معیار ، در زندگی ما کارگران جا باز کرده است ؟…

گفته می شد: « قرار شده که ۵۵٠ میلیون تومان وام مسکن ارائه شود اما با بازپرداخت ١٢ میلیون تومان آن هم اگر یک میلیارد تومان سپرده داشته باشند ،حال اینکه کدام جوان و کارگری می‌تواند اقساط ١٢ میلیون تومان را بپردازد و یک میلیارد تومان سپرده داشته باشد؟/!!».

*- کارگران پروژه ای شرکت پیمانکاری ثمین درجفیربرای اعتراض به عدم پرداخت ۴ ماه حقوق ، دست به اعتصاب زدند:

 برپایه خبرمنتشره در کانال تلگرایم اتحاد کارگران ، در تاریخ سه شنبه۲ آبانماه۱۴۰۲ آمده است :

*- کارگران روزمزدی شرکت نفت آغاجاری:در انتظار برگزاری جلسه «کمیته ساماندهی شرکت ملی نفت» هستیم :

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1410988

به گزارش خبرنگار ایلنا،به تاریخ روز سه شنبه ۲ آبان ۱۴۰۲ آمده است :

*- کارکنان سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران نسبت به عدم افزایش حقوق ومشکلات معیشتی ناشی از آن، تجمع اعتراضی نمودند :

*- کارگران اخراجی شرکت پایانه‌ها و مخازن بندر ماهشهر با برپایی تجمع اعتراضی همراه شد :

*- خودداری برخی کارکنان راه‌آهن از تخلیه خانه‌های سازمانی/ مدیران پیگیری کنند:

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1410677

به گزارش خبرنگار ایلنا،به تاریخ روز سه شنبه ۲ آبان ۱۴۰۲ آمده است :   

*- بازنشستگانِ آموزش و پرورش: آقای وزیر! مهرماه تمام شد و پاداش ما را واریز نکردند:

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1410770

به گزارش خبرنگار ایلنا،به تاریخ روز سه شنبه ۲ آبان ۱۴۰۲ آمده است : 

*- درخواست کارگران تعدیل شده پایانه‌ها و مخازن بندر ماهشهر برای بازگشت به کار:

به گزارش خبرنگار ایلنا، کارگران بیکار شده شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی بندر ماهشهر همچنان در انتظار بازگشت به کار خود هستند. این کارگران روز گذشته دوم آبان در مقابل ساختمان شرکت پایانه‌ها اعتراض صنفی برگزار کردند.

*- کارگران شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری نسبت به تعیین سقف حقوق، نحوه‌ی کسر غیرقانونی مالیات و محدودیت ۳۰ ساله‌ی سنوات بازنشستگی به اعتراضات ادامه دادند  :

برپایه خبرمنتشره، درتاریخ روز چهارشنبه۳ آبان ۱۴۰۲آمده است:

*- کارگران ارکان ثالث منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی نسبت به  تبعیضات منجمله حذف حق پرواز، تجمع اعتراضی نمودند : 

برپایه خبرمنتشره، درتاریخ روز چهارشنبه۳ آبان ۱۴۰۲آمده است:  

*- شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت:چند خبر اعتراض و اعتصاب در نفت  را نشر داد : 

برپایه خبرمنتشره ، در تاریخ سه شنبه۲ آبانماه۱۴۰۲ آمده است:

*- تامین مسکن کارگران را رها نمی‌کنیم/ جزییات ساخت ٢٠٠هزار مسکن کارگران صنایع:

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1411356

به گزارش خبرگزاری ایلنا در تاریخ روز چهار شنبه ۳ آبان۱۴۰۲ آمده است :  

*- کارگران اخراجی شرکت پایانه‌ها و مخازن بندر ماهشهر با برپایی تجمع اعتراضی همراه شد :

برپایه خبر منتشره ،به تاریخ روز سه شنبه ۲ آبان ۱۴۰۲ آمده است : 

 *- کارگران کارخانه تکدانه دراعتراض به عدم افزایش دستمزد منجمله اجرا نشدن طرح طبقه ‌بندی مشاغل ، تجمع و اعتصاب نمودند : 

برپایه خبرمنتشره ، در تاریخ روز چهار شنبه ۳ آبان۱۴۰۲ آمده است :   

*- تلاش می‌کنیم همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به نسبت تورم و سبد معیشت صورت گیرد/ برگزاری ۳ جلسه با رئیس مجلس/ منتظریم دولت هم بپذیرد:

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1410735

به گزارش خبرگزاری ایلنا در تاریخ روز چهار شنبه ۳ آبان۱۴۰۲ آمده است :  

*- دانشجویان دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی نسبت به مسئله سرکوب زاهدان، وضعیت آرمیتا گراوند و حکم ناعادلانه خبرنگاران جنبش زن زندگی آزادی با نصب پوسترآ دست به اعتراض زدند:

*- درخواست ۱۵۳ نفر کارگران روزمزدی واحد خدمات پتروشیمی جم برای تبدیل وضعیت:

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1411061

به گزارش خبرگزاری ایلنا، در روز چهارشنبه ۳ آبان۱۴۰۲ آمده است :  

*- درخواست کارگران تعدیل شده پایانه‌ها و مخازن بندر ماهشهر برای بازگشت به کار:

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1411525

به گزارش خبرگزاری ایلنا در تاریخ روز چهارشنبه ۳آبان۱۴۰۲ آمده است :  

*- پرستاران یزد در مقابل اسانداری تجمع اعتراضی نمودند : 

برپایه خبرمنتشره در کانال تلگرامی اتحاد کارگران، در تاریخ روز چهارشنبه ۳آبان۱۴۰۲ آمده است : 

*- کارکنان سازمان همیاری شهرداری های استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه با برپایی تجمع وقفل کردن درب ورودی اداره،  اعتراضات ادامه پیدا کرد:

برپایه خبرمنتشره؛ درتاریخ روز پنجشنبه ۴ آبان ۱۴۰۲آمده است:  


*- کارگران شهرداری ایرانشهر ۵ ماه معوقات مزدی طلبکارند: 

به گزارش خبرنگار ایلنا، شماری از کارگران مجموعه شهرداری ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان گفتند که حدود ۵ ماه دستمزد پرداخت نشده، دارند و عیدی و سنوات آن‌ها نیز از بدو شروع به کار پرداخت نشده است.

*- سرمایه گذاران «رضایت خودرو» مقابل دادگستری در قزوین، تجمع اعتراضی نمودند : 

برپایه خبر منتشره درکانال تلگرامی اتخاد کارگران آمده است :

*- ممانعت مجدد از اعزام کارگر زندانی داود رضوی به بیمارستان به بهانه نپوشیدن لباس زندان :

به نوشته کانال تلگرانی سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در تاریخ چهارم آبان ۱۴۰۲ آمده است :

*- سردادن شعاراعتراضی شبانه از منازل نسبت به قتل حکومتی آرمیتا در تهران(سعادت آباد،اکباتان و…)،شیراز،کرج و….

*- کارگران روزمزدی واحد خدمات پتروشیمی جم برای تبدیل وضعیت خود  در خواست افزایش مزد دارند :

*- کارگران در باره تلاش‌ها برای اصلاح قانون کارمی پرسند ؛آیا به فکرِ «تامین امنیت شغلی» هستید؟

به گزارش خبرنگار ایلنا، «تامین امنیت شغلی» یک کلیدواژه‌ی بسیار تکراری‌ست، آن‌چنان تکراری و مستعمل که دیگر  ارجاعی به واقعیت ندارد! حدود دو سال پیش بود که وزارت کارِ وقت از تشکیل کمیته‌ی امنیت شغلی برای اعاده‌ی امنیت شغلیِ از دست رفته‌ی کارگران کشور خبر داد و از قضا در ارتباط با این کمیته و عملکرد آن؛ بسیار قلمفرسایی شد و مصاحبه‌های متعدد صورت گرفت اما در واقعیت، خروجی چنین کمیته‌ای فقط تعیین سقف چهار سال قرارداد موقت برای کارگران شاغل در کارهای با ماهیت غیرمستمر یا به عبارتی عمل به تبصره‌ی فراموش شده‌ی تبصره‌ی ماده ۷ قانون کار بعد از سی و چند سال غفلت بود!

*- درخواست کارگران تعدیل شده پایانه‌ها و مخازن بندر ماهشهر برای بازگشت به کار خود ادامه دارد :

*- تامین مسکن کارگران را رها نمی‌کنیم/ جزییات ساخت ٢٠٠هزار مسکن کارگران صنایع:

*- کارکنان سازمان همیاری شهرداری های استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه با برپایی تجمع وقفل کردن درب ورودی اداره ، به اعتراضات خود ادمه دادند : 

*- تجمع کارگران «تکدانه» مرند در انتظار طبقه‌بندی شغلی/ وعده‌ها محقق شود:

به گزارش خبرنگار ایلنا، کارگران کارخانه «تکدانه» مرند، علیرغم وعده‌های مختلف هنوز از طرح طبقه‌بندی مشاغل که الزام مواد ۴۸ تا ۵۰ قانون کار است، بهره‌مند نشده‌اند.                       این کارگران که چهارشنبه هفته گذشته (سوم آبان ماه) برای رسیدن به خواسته‌ خود تجمع کردند، می‌گویند: اعتراض ما باعث شد برخی مسئولان در اداره کار مرند پیگیر مطالباتمان باشند. آنها به کارگران وعده دادند حداکثر تا یک هفته دیگر طرح طبقه‌بندی  برای کارگران تکدانه اجرایی می‌شود اما مدیران به دلیل داشتنِ بار مالیِ اجرای طرح، با آن مخالفت می‌کنند.

*- بار دیگر کارکنان سازمان همیاری شهرداری های استان کهگیلویه و بویراحمد دراعتراض به عدم پرداخت ۹ ماه حقوق وعیدی ؛ نیز تجمع و اعتصاب نمودند : 

*- مالباختگان شرکت پیش فروش خودرو رضایت خودروطراوت نوین تاکستان مقابل دادگستری قزوین برای چند مین بار، تجمع اعتراضی نمودند : 

۵۰*- یک نامه اعتراضی به وزیر/ به مشکلات معیشتی کارکنان شرکت مخابرات رسیدگی شود:

به گزارش خبرنگار ایلنا، در این نامه به امضای میثم باقری، به دستورالعمل‌های قانونی اشاره و آمده است:

*- درخواست کارگران روزمزدی واحد خدمات پتروشیمی جم برای تبدیل وضعیت استخدامی خود شدند : 

 شماری از کارگران روز مزدی مجتمع پتروشیمی جم در عسلویه خواستار برخورداری از قرارداد دائمی کار هستند. این کارگران که تحت مسئولیت یک شرکت پیمانکاری تامین نیرو در این مجتمع مشغول کارند، در توضیح مطالبات خود گفتند: حدود ۱۵۳ نفر از کارگران روزمزدی شاغل در پتروشیمی جم را کارگران واحد خدمات، تشکیل می‌دهند. آن‌ها همانند سایر همکاران روزمزدی خود که در بخش‌های تعمیرات و فنی مشغول کارند، به دلیلی ماهیت روزمزدی بودن قرارداد کار وضعیت شغلی مشخصی ندارند.

*- ادامه جمعه های اعتراضی اهالی سیستان وبلوچستان با راهپیمایی سکوت در شهر زاهدان با توجه به حضور گسترده نیروهای سرکوب دستگاه رهبری درشهرهای خاش و زاهدان :

نقش برآب شدن توطئه نفوذ نیروهای نظامی و امنیتی با لباس مبدل بلوچی بین اهالی شهر زاهدان ئ اختلال دیگر باره شدید انترنت در استان سیستان وبلوچستان

*- اعتراض در ادامه مشکلات پرستاران: برای ۱۴۷ ساعت اضافه کار، ۲ میلیون و ۲۰۰ به حسابم ریختند!

به گزارش خبرنگار ایلنا، یک پرستار با ارسال پیامک واریز اضافه کار خود، از مبلغ ناچیز آن انتقاد کرد.این پرستار بابت ۱۴۷ ساعت اضافه کار در اسفندماه ۱۴۰۱، به تازگی مبلغ ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به حسابش واریز شده است؛ از اضافه کارِ ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانیِ او، حدود ۲۴۰ هزار تومان مالیات کسر شده است!

*- سردادن شعاراعتراضی شبانه از منازل نسبت به قتل حکومتی آرمیتا در تهران(سعادت آباد،اکباتان و…)،شیراز،کرج و….

*- اعتراض کارگران خدماتی شهرداری ایلام به معوقات مزدی: 

به گزارش خبرنگار ایلنا، گروهی از کارگران  خدماتی شهرداری ایلام، صبح امروز (ششم آبان ماه) با تجمع مقابل ساختمان دادسرای عمومی و انقلاب ایلام از مسئولان قضایی برای رفع مشکلات پرداخت حقوق  خود درخواست کمک کردند.یکی از کارگران در همین رابطه گفت: حدود ۴ ماه مطالبات مزدی کارگران پرداخت نشده و روز به روز بر بدهی‌های کارگران شهرداری ایلام افزوده می‌شود. در عین حال راه‌حل مناسبی از سوی مسئولان شهری مشاهده نمی‌کنیم.

*- پرستاران علوم پزشکی مازندران  نسبت به سطح نازل حقوق وتبعیض درپرداخت ها  مقابل ورودی دانشگاه، تجمع اعتراضی نمودند : 

برپایه خبرمنتشره درتاریخ روز شنبه ٦ آبان ماه۱۴۰۲آمده است:

*-تجمع اعتراضی جوانان متقاضی کار شهرستان شوش مقابل مجتمع کشت وصنعت نیشکر هفت تپه؛ تجمع اعتراضی نمودند : 

برپایه خبرمنتشره در کانال تلگرامی سنیکای کارگران نیشکر هفت تپه ، درتاریخ روز شنبه ٦ آبان ماه۱۴۰۲آمده است:

*- کارگران کارخانه‌ی شونیز تبریز  نیز دست به اعتصاب زدند : 

روز۶ آبان، کارگران کارخانه‌ی شکلات‌سازی شونیز تبریز (شرکت صنعتی داداش برادر) در اعتراض به عدم افزایش حقوق و وضعیت بد معیشتی خود دست از کار کشیدند و در محوطه‌ی شرکت دست به تجمع زدند.

*- دستکم شش تجمع اعتراضی برگزار شد/ اعتصاب کارگران کارخانه شونیز :

خبرگزاری هرانا –روز شنبه ششم آبان ماه، گروهی از کارگران خدماتی شهرداری ایلام مقابل ساختمان دادسرای عمومی و انقلاب این شهر، جمعی از شهروندان ساکن محله درویشان مقابل ساختمان استانداری ایلام و شماری از خانواده و دانش آموزان مدارس استعدادهای درخشان (سمپاد)، مقابل ساختمان های دیوان عدالت اداری در شهرهای تهران، اصفهان، شیراز و مشهد با برگزاری تجمعات اعتراضی، خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند. همچنین کارگران یک کارخانه در تبریز دست به اعتصاب زدند.

*- تجمع اعتراضی کارگران کارخانه تراکتورسازی همچنان ادامه دارد:

 گوناز تی وی: کارگران کارخانه تراکتورسازی تبریز که از چند روز گذشته به دلیل عدم دریافت حقوق معوقه ۸ ماهه خود در مقابل سازمان صنایع و معادن آذربایجان شرقی تجمع کرده اند، همچنان به تجمع اعتراضی خود ادامه می دهند. مهمترین درخواست های ایشان  پرداخت حقوق عقب افتاده، سنوات کارگران بازنشسته شده، تمدید دفترچه‌های تأمین اجتماعی، پرداخت بدهی‌ها به سازمان تأمین اجتماعی و بانک‌ها و از سرگیری دوباره تولید است که تاکنون از سوی مسئولین به آنها رسیدگی نشده است.  شرکت ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی تبریز که بر اساس سیاست خصوصی سازی به سپاه پاسداران واگذار شده، زمانی ۶۰۰ دستگاه لودر تولید می کرد، اما اکنون میزان تولید آن به ۳۳ دستگاه رسیده است.

*- دانش‌آموز سمپاد اصفهان،تهران،شیراز،قزوین،کرمان،مشهد و….. والدینشان نسبت به رای دیوان عدالت اداری مقابل دیوان عدالت ادارای ، دست به تجمع اعتراضی زدند : 

برپایه خبرمنتشره درتاریخ روز شنبه ٦ آبان ماه۱۴۰۲آمده است:

*- اعتصاب کارگران کارخانه‌ی شونیز تبریز :

برپایه خبرمنتشره روز ۶ آبان،آمده است:  کارگران کارخانه‌ی شکلات‌سازی شونیز تبریز (شرکت صنعتی داداش برادر) در اعتراض به عدم افزایش حقوق و وضعیت بد معیشتی خود دست از کار کشیدند و در محوطه‌ی شرکت دست به تجمع زدند.

*- اهالی محله درویشان نسبت به واگذاری غیرقانونی زمین‌هایشان توسط راه و شهرسازی مقابل استانداری ایلام، تجمع اعتراضی نمودند : 

برپایه خبر منتشره کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران ، درتاریخ روز شنبه ٦ آبان ماه۱۴۰۲آمده است:  

*- تجمع اعتراضی بازنشستگان:
برپایه خبرمنتشره،روز یکشنبه۷ آبان‌ماه ۱۴۰۲ آمده است : جمعی از بازنشستگان صنایع فولاد اصفهان، تهران و خوزستان مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی فولاد این استانها و بازنشستگان تأمین اجتماعی شوش، کرمانشاه، اهواز و اراک مطابق با یکشنبه‌های اعتراضی در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و عدم تحقق خواسته‌هایشان مقابل ساختمان سازمان تأمین اجتماعیاین شهرها دست به تجمع و راهپیمائی زدند.

*- تجمع اعتراضی معلولان مقابل سازمان برنامه و بودجه:
روز یکشنبه۷ آبان ۱۴۰۲تعدادی از معلولان در اعتراض به عدم اجرای ماده ۲۷ قانون معلولان مقابل سازمان برنامه و بودجه تجمع اعتراضی برگزار کردند. لازم به ذکر است در همین روز، معلولان در اصفهان نیز مقابل بهزیستی اصفهان دست به اعتراض زدند.

*-  حضور وسیع اعتراضی مردم در مراسم خاکسپاری آرمیتا گراوند:

امروز مراسم خاکسپاری آرمیتا گراوند دختر شانزده ساله ای که بدست حجاب بانان جنایتکار جمهوری اسلامی به قتل رسید، در بهشت زهرا با حضور جمعیت بسیاری از مردم برگزار شد. علیرغم تدابیر امنیتی شدید حکومت، مردم سعی کردند خود را به مزار آرمیتا برسانند و با شعار دادن او را بدرقه کردند. گفته میشود که در این روز ماموران امنیتی حکومت تعدادی از جمله برخی اقوام آرمیتا را بازداشت کردند. اما علیرغم همه اینها جمعیت در محل ماندند و یاد آرمیتا را گرامی داشتند. بدون تردید اگر محدودیت های امنیتی حکومت نبود، میلیون ها مردم از تهران و سراسر کشور در مراسم خاکسپاری آرمیتا شرکت میکردند. تا یاد او  را گرامی بدارند و پایان حکومت آدمکشان اسلامی را اعلام کنند.

*- خانواده های بازداشت شدگان جمعه ۲۸ مهرزاهدان نسبت به بی اطلاعی از عزیزانشان مقابل دادگاه انقلاب ، تجمع اعتراضی نمودند : 

*- یکشنبه های اعتراضی کارگران شاغل و بازنشسته: 

یکشنبه اعتراضی کارگران بازنشسته تامین اجتماعی کشور نسبت به سطح نازل حقوق منجمله  مصوبه مزدی ضد کارگری شورای عالی کار‌ و وضعیت نامناسب خدمات بیمه درمانی با راهپیمایی  و تجمع درشهرهای اراک، اهواز وکرمانشاه مقابل اداره کل تامین اجتماعی استان وشوش مقابل فرمانداری شهرستان 

*- تجمع اعتراضی کارگران بازنشستگان فولاد در چند شهر:

به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز ۷ آبان ماه بازنشستگان صنایع فولادی در چند شهر از جمله تهران، اصفهان و رودبار، مقابل صندوق بازنشستگی تجمع کردند.اعتراض به مستمری زیر خط فقر، عدم اجرای آیین نامه و قوانین خاص فولادی، انتقاد نسبت به عدم اجرای تعهدات درمانی مطابق با آیین‌نامه فولاد، بخشی از مطالبات این اعتراض صنفی است.بازنشستگان خواستار افزایش حقوق ماهانه براساس خط فقر و اصول قانونی هستند و می‌گویند باید همسان‌سازی با بودجه مناسب وبه صورت کامل پرداخت شود.

*- یکشنبه اعتراضی کارگران صنعت نفت نسبت به تعیین سقف حقوق، نحوه‌ی کسر غیرقانونی مالیات و محدودیت ۳۰ ساله‌ی سنوات بازنشستگی علیرغم سنوات خدمت بیشتر و بعضا کسورات بازنشستگی بیش از ۴۰ سال وعدم اجرای امل ماده قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت با برپایی تجمع  مقابل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری و منطقه عملیاتی  خارک(شرکت نفت فلات‌قاره)

*- هفتمین تجمع اعتراضی سراسری افراد دارای معلولیت نسبت به عدم اجرای ماده ۲۷ قانون معلولان و وضعیت نامناسب معیشتی :

در شهرهای اردبیل،ارومیه(تکنفره)،أصفهان، اهواز، ساری، شهرکرد ،قم ، کرمان ، رشت  ومشهد مقابل اداره  کل بهزیستی استان درشهرهای تفرش وچابهار(تک نفره) مقابل اداره  بهزیستی شهرستان و تهران مقابل سازمان برنامه و بودجه

*- تجمع و راهپیمائی اعتراضی بازنشستگان مخابرات:
روز دوشنبه ۸ آبان‌ ماه ۱۴۰۲ جمعی از بازنشستگان مخابرات در اعتراض به عدم‌ رسیدگی به مطالباتشان از جمله اجرای کامل آئین‌نامه پرسنلی و استخدامی سال ۸۹ و رفع مشکلات بیمه درمانی، مطابق تجمعات هر هفته‌ دوشنبه‌های اعتراضی، مجدداً مقابل شرکت مخابرات شهرهای اهواز، رشت، زاهدان، خرم آباد، کرمانشاه، سنندج، اصفهان، ارومیه، زنجان، تبریز، ساری، اندیمشک، اراک، شیراز، قزوین، ایلام، اردبیل، همدان، بندرعباس و تهران دست به تجمع و راهپیمائی زدند.

*- مینی‌بوس داران کاشان دراعتراض به کاهش سهمیه گازوییل  مقابل فرمانداری تجمع و اعتصاب کردند : 

*- کارگزاران مخابرات روستایی کردستان: «تاخیر در پرداخت حقوق» زندگی‌مان را به هم ریخته است:

جمعی از کارگزاران مخابرات روستایی استان کردستان در تماس با خبرنگار ایلنا، از تاخیر در پرداخت حقوق مهرماه انتقاد کردند.این نیروها می‌گویند: هنوز حقوق مهر ما پرداخت نشده؛ متاسفانه تاخیر در پرداخت حقوق تبدیل به یک رویه‌ی عادی شده؛ در حالیکه ما در روستاها مشغول خدمت‌رسانی هستیم، تاخیر در پرداخت حقوق زندگی ما را به هم می‌ریزد.

*- دوشنبه اعتراضی کارگران بازنشسته مخابرات کشور نسبت به کاهش قدرت خرید ،عدم پرداخت مطالبات و قطع خدمات بیمه تکمیلی درمان بابرپایی تجمع،راهپیمایی ،سردادن شعارها وبرافراشتن پلاکاردها مقابل یا درساختمان مرکزی شرکت مخابرات استان های

آذربایجان شرقی (شهرتبریز)- آذربایجان غربی(شهر ارومیه)- اردبیل(شهر اردبیل)- أصفهان (شهراصفهان)- البرز (همزمان با برگزاری همایش انقلاب چهارم  صنعتی  در مخابرات البرز مقابل  اداره مخابرات کرج )- ایلام(شهرایلام)- خوزستان (شهرهای اندیمشک و اهواز)- زنجان(شهر زنجان)- سیستان و بلوچستان(شهرزاهدان)- فارس(شهرشیراز)- قزوین(شهر قزوین)- کردستان(شهر سنندج)- کرمانشاه(شهرکرمانشاه)- گیلان(شهررشت)- لرستان(شهر خرم آباد)- مازندران (شهرساری)- مرکزی(شهر اراک)- هرمزگان(شهربندرعباس)- همدان(شهرهمدان)واستان تهران مقابل ساختمان مرکزی شرکت مخابرات ایران در خیابان سردار جنگل تهران

*- تجمع اعتراضی بازنشستگان کشوری:
روز سه‌شنبه ۹ آبان‌ماه ۱۴۰۲، جمعی از فرهنگیان بازنشسته و دیگر بازنشستگان کشوری در کرمانشاه، اهواز، همدان، سنندج، قزوین و ایلام مجدداً و مطابق با سه‌شنبه‌های اعتراضی و در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و عدم تحقق خواسته‌هایشان و همچنین پیگیری خواست آزادی بی‌قید و شرط معلمان و کارگران زندانی و اعتراض به فشار و پرونده ‌سازی دستگاه‌های امنیتی علیه فعالین سیاسی و اجتماعی دست به تجمع زدند.

*- کارگران شهرداری «گنبد کاووس» معوقه مزدی طلبکارند:

به گزارش خبرنگار ایلنا، از قرار معلوم کارگران مجموعه شهرداری گنبد کاووس که در استان گلستان واقع شده است، دست‌کم دو ماه دستمزد پرداخت نشده، دارند.این کارگران که از افزایش میزان مطالبات مزدی خود در ماه‌های آینده نگرانند، گفتند: مشکلات معیشتی و عدم پرداخت مطالبات، مشکلات زیادی برای خانواده‌هایمان به وجود آورده است.به گفته کارگران شهرداری گنبد کاووس؛ آن‌ها مطالبات مزدی خود را از ابتدای شهریور ماه سال جاری دریافت نکرده‌اند و بخشی از مطالبات بیمه آن‌ها نیز پرداخت نشده است.

*- شرکت نفت فلات‌قاره در منطقه عملیاتی سیری دریکشنبه اعتراضی کارگران صنعت نفت نسبت به تعیین سقف حقوق، نحوه‌ی کسر غیرقانونی مالیات و محدودیت ۳۰ ساله‌ی سنوات بازنشستگی علیرغم سنوات خدمت بیشتر و بعضا کسورات بازنشستگی بیش از ۴۰ سال وعدم اجرای امل ماده قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت، تجمع اعتراضی نمودند : 

*- کارگران پتروشیمی آبادان در اعتراض به حقوق های نجومی مدیران و عدم پرداخت حقوقهای معوقه و حق جذب، تجمع و اعتصاب نمودند : 

*- شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت: بنا بر خبر دریافتی، کارگران پتروشیمی آبادان امروز دوشنبه هشتم آبانماه ۱۴۰۲ دست از کار کشیده و اعتصاب کردند.

*- علی خدایی به نشانه اعتراض در نشست شورایعالی کار حاضر نشد/ دولت ظاهراً ترمیم مزد را نمی‌پذیرد:

به گزارش خبرنگار ایلنا، از ساعت ده صبح امروز نشست شورایعالی کار آغاز شده و همچنان گفتگوها ادامه دارد؛ هرچند دولت بحث در مورد  دستمزد را پذیرفته اما ظاهراً به ترمیم مزد ۱۴۰۲ رضایت نمی‌دهد.شنیده‌ها حاکی از آن است که علی خدایی یکی از اعضای اصلی کارگری، به علت اینکه ترمیم مزد در دستور کار رسمی نشست امروز  نبوده، از حضور در جلسه خودداری کرده است؛ تا لحظه‌ی تنظیم این خبر هنوز گفتگوهای نشست ادامه دارد.

*- کارگران پروژه ای  پتروشیمی اسلام آباد غرب(شرکت پیمانکاری استیم) در اعتراض به عدم پرداخت چند ماه حقوق و وعده های توخالی، دست به اعتصا زدند:  

*- تجمع بازنشستگان مخابرات در چند شهر :

به گزارش خبرنگار ایلنا، شماری از بازنشستگان مخابرات ایران صبح امروز، دوشنبه ۸ آبان در اعتراض به‌ عدم توجه مدیرانِ مخابرات به مطالبه‌ی ۱۵ ساله‌شان در کرمان، مازندران، خوزستان، فارس، سیستان و بلوچستان، لرستان و برخی دیگر از استان‌ها تجمع کردند. این بازنشستگان به‌ عدم اجرای آیین‌نامه استخدامی سال ۸۹، عدم پرداخت رفاهیات و مشکلاتِ مربوط به بیمه تکمیلی و افزایشِ سهمِ بیمه‌ی بازنشستگان معترض هستند.

*- کارگران شهرداری ایلام نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق و وعده های توخالی مسئولان ، دست به ادامه تجمع و اعتصاب خود زدند: 

*- درهفتمین تجمع اعتراضی سراسری افراد دارای معلولیت نسبت به عدم اجرای ماده ۲۷ قانون معلولان و وضعیت نامناسب معیشتی مقابل بهزیستی کرمانشاه هم تجمع کردند:

*- کشاورزان شرق اصفهان نسبت به عدم اختصاص کافی حقابه مقابل ساختمان شرکت آب منطقه‌ای استان، تجمع اعتراضی نمودند: 

*- خانواده های بیماران اس‌ام‌ای نسبت به عدم توزیع و تامین دارومقابل وزارت بهداشت برای دومین روز متوالی ، دور جدید اعتراض خود را پیش میبرند:

*- کارگران شهرداری زاهدان ۳ تا ۴ماه مزد طلبکارند:

به گزارش خبرنگار ایلنا، یکی از کارگران مجموعه شهرداری زاهدان درباره وضعیت فعلی خود و همکارانش گفت: بهتر است مسئولان نسبت به جامعه کارگری توجه بیشتری نشان دهد. در حال حاضر کارگرانی که در شهرداری مشغول به کار هستند، بین سه تا چهار ماه حقوق خود را دریافت نکرده‌اند و دچار مشکل هستند.

*- سه شنبه های اعتراضی بازنشستگان کشوری نسبت به عدم اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان(اجرا نشدن ماده ۳۰ قانون برنامه ششم توسعه)با تجمع مقابل صندوق بازنشستگی کشوری در استان های :

ایلام(شهرایلام)- قزوین(شهرقزوین)،- کردستان(شهرسنندج) ،- کرمانشاه(شهر کرمانشاه)و- همدان(شهر همدان)- واهواز تجمع مجدد مشترک بازنشستگان کشوری و تأمین اجتماعی استان خوزستان مقابل استانداری 

*- اعتراض رانندگان؛ از ۸۲ ماشینِ سامانه‌ی حمل و نقل معلولان، ۶۵ ماشین غیرفعال است:

به گزارش خبرنگار ایلنا، بهروز مروتی (فعال حقوق معلولان) در مورد مسئله‌ی واگذاری حمل و نقل سامانه‌ی جانبازان و معلولان گفت: این مسئله تا حدودی حل شده است. شهرداری البته ملک این سامانه را از ما گرفت، ولی توانستیم جلوی واگذاری سامانه را بگیریم و اجازه ندهیم به بخش خصوصی واگذار شود. وی گفت: نکته‌ی مهم در مورد این سامانه در حال حاضر این است که به گفته‌ی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل ترافیک شورای شهر تهران، از ۸۲ ماشین ۴۵ مورد خراب است و ۲۰ ماشین هم راننده ندارد. یعنی حدود ۶۵ ماشین فعلا کار نمی‌کند و نهایتا ۲۰ ماشین در حال سرویس دهی به افراد دارای معلولیت است. حتی اگر تمام ۸۲ ماشین هم قابلیت استفاده داشت، بازهم نمی‌توانست نیاز حمل و نقل معلولان را تأمین کند.

*- دوشنبه اعتراضی کارگران صنعت نفت نسبت به تعیین سقف حقوق، نحوه‌ی کسر غیرقانونی مالیات و محدودیت ۳۰ ساله‌ی سنوات بازنشستگی علیرغم سنوات خدمت بیشتر و بعضا کسورات بازنشستگی بیش از ۴۰ سال وعدم اجرای امل ماده قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت با برپایی تجمع کارگران شرکت نفت فلات‌قاره در سکوهای ایلام وبلال

*- کارکنان شرکت های خدمات اول و شسکام نسبت به عدم پرداخت حقوق وسنوات سال ۱۴۰۱ و کسور بیمه ، تجمع اعتراضی بر پا نمودند : 

*- ادامه اعتراض کارکنان رسمی نفت/ سقف پرداخت‌ها ناعادلانه است :

به گزارش خبرنگار ایلنا، کارکنان رسمی نفت در پایانه‌های مختلف از جمله خارک و ایلام، نسبت به نحوه‌ی محاسبه حقوق و مزایای مزدی انتقاد دارند.این کارکنان در روزهای گذشته، چندین تجمع اعتراضی ترتیب دادند و خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

*- سه شنبه های اعتراضی کارگران تازه استخدامی صنعت نفت نسبت به سطح حقوق و مطالبات حداقلی با برپایی تجمع در محل کار : 

*- شبانه اهالی رشتخوارنسبت به تاخیر در تکمیل جاده تربت حیدریه – خواف – رشتخوار از سمت رشتخوار در ورودی شهرومسدود کردن جاده، تجمع اعتراضی نمودند : 

*- ادامه اعتراضات کارگران شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری نسبت به تعیین سقف حقوق، نحوه‌ی کسر غیرقانونی مالیات و محدودیت ۳۰ ساله‌ی سنوات بازنشستگی علیرغم سنوات خدمت بیشتر و بعضا کسورات بازنشستگی بیش از ۴۰ سال وعدم اجرای کامل ماده قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت با برپایی تجمعی دیگر مقابل ساختمان مدیریت:

*- شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت:امروز چهارشنبه دهم آبان ماه، پرسنل رسمی شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری مجددا تجمع اعتراضی برگزار کردند: 

*- کارگران پروژه ای  پتروشیمی اسلام آباد غرب(شرکت پیمانکاری استیم)دراعتراض به عدم پرداخت چند ماه حقوق و وعده های توخالی علیرغم پرداخت قطره چکانی مطالبات ، به اعتصاب خود ادامه دادند : 

*- بهبودی در شرایط ایمنی معدن طزره دامغان صورت نگرفته است:                   کارگر معدن طزره : چند روز بعد واقعه مسوولان یکی پس از دیگری برای بازدید آمدند و حتی دادستان کل کشور، وزیر کار و وزیر کشور هم به معدن آمد ولی رفت و آمد آنها تاکنون، در بهبود وضعیت ایمنی معدن و شرایط شغلی معدن کاران، هیچ تاثیری نداشته است. کارگران معترض می گویند: باز ما ماندیم و معدنی که قرار است ما را در خود دفن کند.

۱۰۰*- انتقاد بازنشستگان به پیشنهاد دولت در بخشنامه بودجه سال آینده؛حقوق ما با ۲۰ درصد افزایش، به نصف خط فقر هم نمی‌رسد/ منِ بازنشسته باید توی پارک چادر بزنم!

به گزارش خبرنگار ایلنا، حقوق ‌بگیران نگران پیشنهاد دولت برای افزایش ۲۰ درصدی حقوق‌ها در سال آینده هستند؛ این نگرانی فقط محدود به شاغلان و بازنشستگانِ زیرمجموعه‌های دولت نیست؛ از آنجا که وزرای دولت در مذاکرات مزدی کارگران، با رقم افزایش حقوق‌ در بودجه سالانه به میز گفتگوهای شورایعالی کار می‌آیند، رقم ۲۰ درصد افزایش حقوق می‌تواند توان چانه‌زنی کارگران برای دستمزد ۱۴۰۳ را به میزان معناداری کاهش دهد.

* – معلمان خرید خدمت اصفهان نسبت به عدم تبدیل وضعیت همزمان با سفر وزیرآموزش و پرورش به این استان ، تجمع اعتراضی نمودند : 

*- ادامه اعتراضات کارگران شهرداری ایلام نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق و وعده های توخالی مسئولان با برپایی تجمع مقابل ساختمان شهرداری پرداختند:

*- اعتراض و مقاومت جمعی از اهالی ییلاق کرمون تالش نسبت به تخریب منازلشان توسط نیروهای انتطامی بدستوردستگاه قضایی درپی درخواست ی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری :

*- ادامه جمعه های اعتراضی اهالی سیستان وبلوچستان با راهپیمایی سکوت در شهر زاهدان برای دومین هفته متوالی با توجه به حضور گسترده نیروهای سرکوب دستگاه رهبری درشهرهای خاش و زاهدان  و اختلال شدید انترنت در استان سیستان وبلوچستان در آستانه جمعه خونین سال گذشته ….: 

*- انتقاد کارگران سد معبر شهرداری ایرانشهر از کمبود نیرو:

یک منبع کارگری در ایرانشهر در تماس با خبرنگار ایلنا، گفت: واحد سد معبر شهرداری ایرانشهر دستکم به ۵۰ نیروی کار نیاز دارد اما در حال حاضر ۴ کارگر در این واحد مشغول کارند که در شرایط سختی به کار خود ادامه می‌دهند.                                                            این کارگر در تشریح مشکلات این کارگران گفت: این تعداد روزانه ۱۲ تا ۱۳ ساعت بدون امکانات در شهر بزرگ ایرانشهر مشغول کارند. کار آن‌ها در درگیری با رانندگان وانت بارهای میوه یا سبزی فروشی و کارگران دستفروشانی است که سد معبر کرده‌اند. در طول این ساعات با فشار زیاد کار مواجه بوده و با حداقل حقوقی که مزایای آن هم به آن‌ها داده نمی‌شود، شرایط‌شان سخت‌تر شده است.

*- یورش ددمنشانه  نیروهای حراست اداره راه و شهرسازی استان چهارمحال و بختیاری با شوکر به کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاه شهرکرد وضرب وشتم آنها بدلیل مقاومت دربرابر تخریب دیوار دانشگاه وتصرف اراضی شرقی این واحد آموزش عالی :

*- تجمع اعتراضی کارگران شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری نسبت به تعیین سقف حقوق، نحوه‌ی کسر غیرقانونی مالیات و محدودیت ۳۰ ساله‌ی سنوات بازنشستگی علیرغم سنوات خدمت بیشتر و بعضا کسورات بازنشستگی بیش از ۴۰ سال وعدم اجرای کامل ماده قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت مقابل ساختمان مدیریت شرکت:

*- پرستاران بیمارستان خمینی ارومیه نسبت به نحوه پرداخت تعرفه پرستاری  مقابل ساختمان اداری، تجممع اعتراضی نمودند  :

*- جمعی از داروسازان موسس داروخانه گیلان نسبت به عدم پرداخت مطالبتشان از طرف بیمه ها مقابل انجمن داروسازان استان، تجممع اعتراضی نمودند  :

*- کسبه خیابان فجر نگارستان تبریز نسبت به اجرای طرح سنگفرش این خیابان ، تجمع اعتراضی نمودند : 

*- یکشنبه های اعتراضی کارگران شاغل و بازنشسته: 

یکشنبه اعتراضی کارگران صنعت نفت نسبت به تعیین سقف حقوق، نحوه‌ی کسر غیرقانونی مالیات و محدودیت ۳۰ ساله‌ی سنوات بازنشستگی علیرغم سنوات خدمت بیشتر و بعضا کسورات بازنشستگی بیش از ۴۰ سال وعدم اجرای امل ماده قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت با برپایی تجمع در آغاجاری(شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری)- اهواز (شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب)- منطقه عملیاتی  خارک(شرکت نفت فلات‌قاره)- منطقه عملیاتی سیری(شرکت نفت فلات‌قاره) 

*- جمعی از معلمان کشور نسبت به عدم تبدیل وضعیت مقابل وزارت آموزش و پرورش ؛ تجمع اعتراضی نمودند : 

*- انتظار کارگران تعدیلی شهرداری جیرفت برای بازگشت به کار :

به گزارش خبرنگار ایلنا، خرداد ماه سال جاری؛ حدود ۱۴۳ نفر از کارگران قراردادی شهرداری جیرفت بعد از دو تا سه سال کار خدماتی، از سوی کارفرما برای ورود به محل کار خود منع شدند. بعد از چند ماه پیگیری؛ به این کارگران گفته شد بر اساس تاریخ استخدام قبلی خود در دو مرحله برای شروع به کار در شهرداری به کار گرفته می‌شوند. مرحله اول شامل یک گروه ۷۰ تا ۸۰ نفری می‌شود که تاریخ استخدام آن‌ها از سال ۱۴۰۰ آغاز شده و در مرحله دوم مابقی کارگرانی به کار گرفته می‌شوند که تاریخ استخدام آن‌ها از سال ۱۴۰۱ آغاز شده باشد.

*- دوشنبه اعتراضی کارگران بازنشسته:

دوشنبه اعتراضی کارگران بازنشسته مخابرات کشور نسبت به کاهش قدرت خرید ،عدم پرداخت مطالبات و قطع خدمات بیمه تکمیلی درمان بابرپایی تجمع،راهپیمایی ،سردادن شعارها وبرافراشتن پلاکاردها مقابل یا درساختمان مرکزی شرکت مخابرات استان های آذربایجان شرقی (شهرتبریز)- آذربایجان غربی(شهر ارومیه)- اردبیل(شهر اردبیل)- أصفهان (شهراصفهان)- ایلام(شهرایلام)- چهار محال بختیاری(شهر شهرکرد)- خوزستان (شهر اهواز)- زنجان(شهر زنجان)- سیستان و بلوچستان(شهرزاهدان)- فارس(شهرشیراز)- قزوین(شهر قزوین)- کردستان(شهرهای سنندج ومریوان)- کرمانشاه(شهرکرمانشاه)- گیلان(شهررشت)- لرستان(شهر خرم آباد)- مازندران (شهرساری)- مرکزی(شهر اراک)- هرمزگان(شهربندرعباس)- همدان(شهرهمدان)- واستان تهران مقابل ساختمان مرکزی شرکت مخابرات ایران در خیابان سردار جنگل تهران :

*-  بازنشستگان صندوق کشوری چند استان نسبت به عدم اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان(اجرا نشدن ماده ۳۰ قانون برنامه ششم توسعه)و عدم پرداخت مطالبات مقابل سازمان برنامه و بودجه ، یورش نیروهای سرکوب دستگاه رهبری و دولت به تجمع کنندگان وبازداشت کوتاه مدت ۳ فرهنگی خوزستان با هتاکی و توهین ، تجمع اعتراضی نمودند :

*- در بروجرد حداقل نیمی از کارگران ساختمانی بیمه ندارند:

به گزارش خبرنگار ایلنا، تصویب نسخه‌ی اخیر اصلاحیه‌ی ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی در مجلس، با انتقادات بسیار روبرو شد؛ در نظر گرفتن ۲۵ درصد عوارض برای بیمه کارگران ساختمانی نمی‌تواند منابع لازم برای بیمه کردن حدود یک میلیون کارگران منتظر در صف را فراهم سازد.

*- گزارش یک بازنشسته فرهنگی ؛ تجمع فرهنگیان سنوات گذشته وفرهنگیانی که مطالبه پاداش داشتند:

*- شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران گزارش میدهد:                 یکصد و‌چهل ضربه #شلاق برای اعضای کانون صنفی معلمان استان بوشهر ، بنا به رویت رای شعبه چهار دادگاه کیفری بوشهر، اعضای هیات مدیره این کانون برای دومین بار طی پنجاه روز اخیر با اتهامات اخلال در نظم عمومی به مصداق تجمع غیر قانونی معلمان به حبس و شلاق محکوم گردیدند.

*- کارگران بازنشسته و مستمری بگیران صنعت نفت اهواز نسبت به غارت صندوق بازنشستگی مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی نفت در امانیه ، تجمع اعتراضی نمودند : 

*- اعتراض پرستاران بیمارستانی در اورمیه/ تعرفه‌ها ناعادلانه است:

به گزارش خبرنگار ایلنا، پرستاران بیمارستان امام خمینی ارومیه به دریافتی‌های ناچیز اعتراض دارند.این پرستاران با بیان اینکه در مورد مطالبات‌مان فقط شعار شنیدیم و خبری از تحقق نیست؛ می‌گویند: تعرفه‌های اردیبهشت ماه به حساب‌مان واریز شده ولی مبلغ آن ناچیز است؛ ما انتظار داریم عدالت در مورد کادر درمان کشور برقرار شود.

*- ادامه اعتراضات  کارگران شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری نسبت به تعیین سقف حقوق، نحوه‌ی کسر غیرقانونی مالیات و محدودیت ۳۰ ساله‌ی سنوات بازنشستگی علیرغم سنوات خدمت بیشتر و بعضا کسورات بازنشستگی بیش از ۴۰ سال وعدم اجرای کامل ماده قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت با برپایی تجمع مقابل ساختمان شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری :

*- در اعتراض به راه‌اندازی تورهای یک روزه به لواسانات تهران به نام رانندگان و کارگران اما به کام مدیران و معاونین!:

با توجه به گزارش‌های ارسالی به سندیکا، تورهای فرهنگی و ورزشی یک روزه به مقصد لواسانات تهران ظاهرا توسط معاونت منابع انسانی برای کلیه کارکنان شرکت واحد راه اندازی شده است. 

*- اعتصاب کارگران پتروشیمی توسعه نگین مکران و تجمع و بستن راه ورود مهندسان به شرکت دراعتراض به عدم پرداخت ۵ ماه حقوق :

*- سه شنبه های اعتراضی بازنشستگان کشوری نسبت به عدم اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان(اجرا نشدن ماده ۳۰ قانون برنامه ششم توسعه)با تجمع مقابل صندوق بازنشستگی کشوری در استان های مختلف :

*- ادامه اعتراضات  کارگران شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری نسبت به تعیین سقف حقوق، نحوه‌ی کسر غیرقانونی مالیات و محدودیت ۳۰ ساله‌ی سنوات بازنشستگی علیرغم سنوات خدمت بیشتر و بعضا کسورات بازنشستگی بیش از ۴۰ سال وعدم اجرای کامل ماده قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت با برپایی تجمع مقابل ساختمان شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری :

*- تجمع بازنشستگان صنعت فولاد در چند شهر:

به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز یکشنبه (۱۴ آبان ماه) جمعی از بازنشستگان صنایع فولادی در اصفهان، اهواز، رودبار (واحد زغال سنگ البرز غربی) و سواد کوه (واحد زغال سنگ البرز مرکزی) به عدم اجرای  طرح تکمیلی همسان‌سازی مستمری‌ها اعتراض کردند.این بازنشستگان خواستار افزایش حقوق ماهانه براساس خط فقر و اصول قانونی هستند و می‌گویند باید همسان‌سازی با بودجه مناسب وبه صورت کامل پرداخت شود. در عین حال هنوز مشکلات درمان آن‌ها به قوت خود باقیست.

*- سه شنبه های اعتراضی کارگران تازه استخدامی صنعت نفت نسبت به سطح حقوق و مطالبات حداقلی با برپایی تجمع در اروندان، مناطق نفتخیز، زاگرس جنوبی، ملی‌حفاری، پالایشگاه دالان، نفت و گاز آغاجاری و نفت و گاز غرب(چشمه خوش) :

*- یک فعال کارگری:امنیت شغلی و مشکلات جامعه کارگری پیگیری شود:

روح الله تجری در گفتگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: متاسفانه هنوز امنیت شغلی مناسب برای کارگران وجود ندارد و بعضی از کارگران با قراردادهای کوتاه مدت ۱ الی ۶ ماهه مواجه می‌شوند که انگیزه کار و بهره‌وری پایین می‌آید.

*- دردوشنبه اعتراضی کارگران بازنشسته مخابرات کشور نسبت به کاهش قدرت خرید ،عدم پرداخت مطالبات و قطع خدمات بیمه تکمیلی درمان مقابل اداره مخابرات شهرستان بیجاردراستان کردستان هم تجمع برپاشد :

*- رانندگان سرویس های رفت و آمد کارکنان مدارس و کارخانه‌های رفسنجان نسبت به کاهش سهمیه سوخت مقابل فرمانداری ، تجمع اعتراضی نمودند :

*- سریال ادامه دار تجمع کارگران شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری در اعتراض به تعیین سقف حقوق، نحوه‌ی کسر غیرقانونی مالیات و محدودیت ۳۰ ساله‌ی سنوات بازنشستگی علیرغم سنوات خدمت بیشتر و بعضا کسورات بازنشستگی بیش از ۴۰ سال وعدم اجرای کامل ماده قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت مقابل ساختمان شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری :

*- معلمان بازنشسته هنوز در انتظار واریز پاداش پایان خدمت:

شماری از بازنشستگان فرهنگی در تماس با خبرنگار ایلنا از عدم واریز پاداش پایان خدمت خود انتقاد کردند.به گفته‌ی آن‌ها، علیرغم وعده‌های بسیار برای پرداخت معوقات بازنشستگان تا پایان شهریور، امروز که در آبان هستیم، هنوز بازنشستگان فرهنگی معوقات و پاداش پایان خدمت خود را نگرفته‌اند.این بازنشستگان می‌گویند: تاخیر بیش از یکساله در پرداخت معوقات، تمام معادلات زندگی ما را به هم ریخته است.

*- سومین روز تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته و مستمری بگیران صنعت نفت اهواز نسبت به ادغام ودولتی کردن(غارت) صندوق بازنشستگی نفت مقابل ساختمان صندوق در اهواز :

*- کارگران بازنشسته و مستمری بگیران صنعت نفت اهواز نسبت به غارت صندوق بازنشستگی مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی نفت در امانیه ، تجمع اعتراضی نمودند : 

*- کارگران بازنشسته تامین اجتماعی شوش نسبت به سطح نازل حقوق منجمله  مصوبه مزدی ضد کارگری شورای عالی کار‌ و وضعیت نامناسب خدمات بیمه درمانی با تجمع مقابل دفتربهارستان نشین شهرستاندر ادامه تجمع اعتراضی نمودند :

*- والدین دانش آموزان روستای قلعه سید مقیم نسبت به نبود معلم در اداره آموزش و پرورش بهبهان ، تجمع اعتراضی نمودند :

تهدید و ضبط تلفن  همراه تجمع کنندگان از طرف نیروهای سرکوب دستگاه رهبری ودولت با کلت و شوکر و بازداشت ۴ نفر

*- رانندگان مینی بوس لیردف نسبت به عدم ارایه سوخت مقابل بخشداری ، تجمع اعتراضی نمودند :

*- دغدغه‌های کارگران برای حفظِ دخانیات/ آیا ظرفیتِ درآمد یک میلیارد دلاری برای دولت محقق می‌شود؟

به گزارش خبرنگار ایلنا، یکی از مهمترین کارخانجات و شرکت‌هایی که در دوران دولت محمود احمدی‌نژاد واگذار شد، مجموعه شرکت ملی دخانیات بود که پس از واگذاری به دلیل بدهی دولت به صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد، به این مجموعه بیمه اجتماعی واگذار شد. دخانیات البته فراز و نشیب‌های زیادی داشته است اما باوجود تغییر مدیریت آن در ابتدای امسال و تحولاتی که این صنعت در ماه‌های اخیر داشته، دغدغه‌های کارگران آن درباره آینده این مجموعه و واگذار نشدن آن به بخش خصوصی وارد مرحله جدیدی شده است. 

*- والدین کودکان بازداشتی ها اخیر زاهدان نسبت به بی خبری از عزیزانشان مقابل زندان کانون اصلاح و تربیت ، تجمع اعتراضی نمودند : 

*- جمعه های اعتراضی اهالی سیستان وبلوچستان با راهپیمایی در شهر زاهدان وسر دادن شعارهای اعتراضی منجمله «زندانی سیاسی آزاد باید گردد»

*- تنِ آق‌دره همچنان می‌لرزد/ تعهد می‌دهیم اما کار نیست!

به گزارش خبرنگار ایلنا، اینجا تمام زندگی می‌لرزد؛ دیوارها ترک برداشته‌اند؛ هر موج انفجار جدید، سقف و دیوارهای کاهگلی و روستایی را می‌لرزاند؛ طلا، سنگ، همه چیز مال «دیگران» است و مردمِ بومی با همان فقر سنگین سابق، درد محرومیت را تاب می‌آورند…..«کاش فقط ترک‌های دیوار بود، موج انفجار یک طرف، گرد و خاکِ آن طرف دیگر؛ از بس گرد و خاک تنفس کرده‌ایم، ریه‌هایمان پر از خاک شده؛ هر انفجار معدن، یک طوفان خاک در روستا به راه می‌اندازد و بچه‌های ما هوای تمیز ندارند….».

*- کارگران کارخانه مینو خرمدره نسبت به نداشتن امنیت معیشتی و شغلی ، تجمع اعتراضی نمودند :

*- نامه معاون وزیر بهداشت/ پرستاران و کادر درمان در انتظار فوق‌العاده خاص:

جمعی از پرستاران و کادر درمان شاغل در بیمارستان‌های دولتی کشور در تماس با خبرنگار ایلنا، خواستار برقراری فوق‌العاده خاص براساس قانون شدند.به گفته پرستاران، پرداخت فوق‌العاده خاص به کادر درمان، از الزامات قانونی‌ست اما دانشگاه‌های علوم پزشکی به بهانه نبودن بودجه از اجرای آن طفره می‌روند.

*- اعتراضات کارگران کارخانه آرتاول تایردراعتراض به سطح نازل حقوق وبرای افزایش دستمزد منجمله  اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل :

*- صدها داروساز داروخانه‌های  استان خراسان رضوی مقابل استانداری ، تجمع اعتراضی نمودند : 

*- تجمع بازنشستگان کارگری شوش، کرخه و هفت تپه:

جمعی از بازنشستگان کارگری شوش، هفت تپه و کرخه در تماس با خبرنگار ایلنا، از تجمع امروز (۱۷ آبان ماه) خود مقابل دفتر «محمد کعب عمیر» نماینده مجلس خبر دادند.            این بازنشستگان می‌گویند: از نمایندگان مجلس و مسئولان انتظار داریم به مطالبات قانونی ما توجه کنند. ما خواستار افزایش مستمری‌ها به اندازه خط فقر، پرداخت عیدی کارگری و همچنین ارائه خدمات درمانی رایگان به بازنشستگان هستیم.آنها می‌گویند: نمایندگان مجلس باید به بحث معیشت بازنشستگان، مسئولانه ورود کرده و مشکلات آن‌ها را حل نمایند.

*- ادامه بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی کارگران آق دره و اذیت آزارشان از طرف کارفرما و قوه قضائیه :

*- ادامه وگسترش اعتراضات کارگران شاغل و بازنشسته صنعت نفت کشور نسبت به ادغام ودولتی کردن(غارت) صندوق بازنشستگی نفت بابرپایی تجمع مقابل مجلس و مقابل دفتر صندوق بازنشستگی صنعت نفت درآبادان،شاهین شهر اصفهان وکرج:

*- اعتراض بازنشستگان صنعت نفت اهواز: صندوق ما خصوصی‌ست:

به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز هفدهم آبان، جمعی از بازنشستگان صنعت نفت اهواز با تجمع مقابل دفتر صندوق نفت در اهواز، نسبت به تلاش‌ها برای ادغام صندوق اعتراض کردند.این بازنشستگان با بیان اینکه صندوق ما خصوصی‌ست و صاحبان خاص دارد؛ می‌گویند: باید بخشنامه دولت مبنی بر ادغام ابطال و استقلال صندوق ما حفظ شود. منابع صندوق متعلق به ماست و دولت نباید به آن دست‌اندازی کند.

۱۵۰*- سومین روز تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته و مستمری بگیران صنعت نفت اهواز نسبت به ادغام ودولتی کردن(غارت) صندوق بازنشستگی نفت مقابل ساختمان صندوق در اهواز:

*- آغاز هفته وادامه تجمع کارگران شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری در اعتراض به تعیین سقف حقوق، نحوه‌ی کسر غیرقانونی مالیات و محدودیت ۳۰ ساله‌ی سنوات بازنشستگی علیرغم سنوات خدمت بیشتر و بعضا کسورات بازنشستگی بیش از ۴۰ سال وعدم اجرای کامل ماده قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت مقابل ساختمان شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری :

*- درخواست کارگران «آرتاول تایر» برای اجرای طبقه‌بندی مشاغل:

یک منبع کارگری در کارخانه آرتاول تایر در تماس با خبرنگار ایلنا، گفت: شماری از کارگران کارخانه «آرتاول تایر»، تولیدکننده نخ تایر که به نام «نخ تایر رازی» شناخته می‌شود، خواستار اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل خود هستند.به گفته وی؛ کارگران این کارخانه بیش از صد نفر هستند که درآمد برخی از آن‌ها نزدیک به حداقل حقوق است و دریافتی ماهانه‌شان کفاف معاش زندگی‌شان را نمی‌دهد. به همین دلیل آن‌ها خواستار اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل  برای افزایش حقوق هستند.

*- تجمع اعتراضی پرستاران و کادر درمان بیمارستان شهدای تجریش نسبت به نحوه اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری واضافه کار اجباری :

*- کارگران کمباین‌سازی‌تبریز ۴ ماه حقوق طلبکارند:

به گزارش خبرنگار ایلنا، شماری از کارگران کارخانه «کمباین‌سازی سهند تبریز» در واحد بلبرینگ‌سازی و شمار دیگری (حدود ۲۰ کارگر قدیمی) در واحد کمباین‌سازی فعالیت دارند که تاخیر چهار ماه حقوق و چند ماه حق بیمه، آن‌ها را در شرایط بدی قرار داده است.به گفته کارگران، عدم پرداخت دستمزد و حق بیمه مشکلاتی برای آنها و خانواده‌هایشان به وجود آورده است.طبق اظهارات یکی از کارگران واحد کمباین‌سازی، آن‌ها درحالی مطالبات مربوط به چهار ماه حقوق خود را از کارفرما دریافت نکرده‌اند که بخش خصوصی کارخانه برخلاف وعدهای داده شده حین واگذاری، تقریبا تولید کمباین را متوقف کرده و برنامه‌ای برای ادامه فعالیت آن ندارد.

*- تجمع اعتراضی جمعی از پرستاران شهر اراک نسبت به نحوه اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری واجرا نشدن فوق العاده خاص مقابل استانداری استان مرکزی با شعار «پرستار دادبزن حق تو فریاد بزن» :

*- اعتصاب وتجمع  کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران دراعتراض به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل و پرداخت نشدن مطالبات وعدم بازگشت بکار همگار حق طلبشان

درگیری نیروهای حراست با تجمع کنندگان و مقاومت کارگران دربرابرشان با سردادن شعار«بی شرف بی شرف» ادامه تجمع کارگران روز یکشنبه ۲۱ آبان مقابل تالار اجتماعات :

*- گزارشی از تجمع اعتراضی امروز شنبه بیستم آبان ماه ۱۴۰۲ کارگران گروه ملی فولاد بنقل از کانال مستقل کارگران گروه ملی فولاد:

*- دادنِ کد استخدامی به معلمان مهرآفرین بار مالی ندارد/ چرا قانون اجرا نمی‌شود؟

به گزارش خبرنگار ایلنا، معلمان طرح مهرآفرین هنوز کد استخدامی ندارند؛ این در حالیست که طبق مصوبه‌ی سال گذشته‌ی مجلس این معلمان باید از کد شناسه بهره‌مند شوند. با گذشت حدود یک سال از مصوبه‌ی مجلس اما همچنان مشکل معلمان مهرآفرین حل نشده است. مهدی محمدیان (فعال صنفی معلمان) از تداوم مسئله‌ی معلمان مهرآفرین گفت: طی روزهای گذشته با دو نفر از مسئولان بلندپایه‌ی وزارت آموزش و پرورش صحبت کردیم و آن‌ها ابراز امیدواری کردند که روندِ حل مسئله آغاز شده است اما معلمان مهرآفرین هنوز چیزی ندیده‌اند

*- اعتراضات پیوسته کارگران کارخانه کمباین‌سازی‌تبریز دراعتراض به نداشتن امنیت شغلی ومعیشتی:

*- دومین تجمع اعتراضی جوانان شهر انابد‌ مقابل درب شرکت کشت و صنعت آستان قدس رضوی انابد:

*- مشکل کارگران ساختمانی با قانون جدید حل نمی‌شود:

جواد کمیزی در گفتگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: مجلس نه تنها مصوبه قبلی را متوقف بلکه لایحه جدید را با اما و اگر تصویب کرد. نکته قابل توجه در جریان این مصوبه عدم توجه و تصویب لایحه دقیق  پیشنهادی و چکش‌کاری شده توسط کمسیون اجتماعی مجلس است.او افزود: متاسفانه بیش ۵۰ درصد از حوادث ناشی از کار در بخش ساختمانی است و اگر کارگران ساختمانی که در گرگان بیمه‌ ندارند دچار حادثه‌ای شوند که منجر به خانه‌نشینی یا خدای ناکرده فوت شود، خانواده‌ آنها دچار مشکلات جدی می‌شوند.

*-  رانندگان خودروهای دیزلی حوزه سیستان نسبت به کاهش سهمیه سوخت مقابل فرمانداری زابل، تجمع اعتراضی نمودند : 

*- مالباختگان شرکت های خودرویی با تجمع مقابل دادگستری استان قزوین با شعارهای«دادبزن حق تو فریاد بزن»،«غفاری تحت الحفظ آزاد باید گردد»و…. به ادامه اعتراض خود پرداختند:

*- در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛حقوقِ نیم‌بندی که معوق می‌شود! / معلولان چه خواسته‌ای دارند؟

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1414951

*-  کارگران بازنشسته تامین اجتماعی کشور نسبت به سطح نازل حقوق منجمله  مصوبه مزدی ضد کارگری شورای عالی کار‌ در کرمان مقابل اداره کل تامین اجتماعی استان تجمع برپاشد:

برپایه خبر های منتشره در سطح شبکه های اجتماعی، درتاریخ روز یکشنبه  ۲۱آبان ۱۴۰۲آمده است:

*- همجنین کارگران صنعت نفت و گروههای بازنشستگی با سایر صندوق‌های بازنشستگی کارگران عملیاتی شرکت نفت مناطق مرکزی و شرکت ملی حفاری مستقر در یکی از میادین گازی هم تجمع کردند:

*-  کارگران بازنشسته تامین اجتماعی کشور نسبت به سطح نازل حقوق منجمله  مصوبه مزدی ضد کارگری شورای عالی کار‌ و وضعیت نامناسب خدمات بیمه درمانی یکشنبه اعترضی را با راهپیمایی  و تجمعات در مناطی زیر مبادرت ورزیدند:

درشهرهای اراک، اهواز وکرمانشاه مقابل اداره کل تامین اجتماعی استان، – دزفول مقابل اداره تامین اجتماعی شهرستان- وشوش مقابل فرمانداری شهرستان 

*- دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس پس از ۲روز، اعتصاب خود را با صدور بیانیه‌ای پایان دادند:

*- تجمع بازنشستگان تامین اجتماعی شوش،فقط کف خیابون به دست میاد حقمون: 

*- تجمع اعتراضی معلمان خرید خدمت در رفسنجان:
برپایه خبرمندرج در کانال اتحاد کارگران ، درتاریخ روز یکشنبه  ۲۱آبان ۱۴۰۲آمده است:  

*- کارگران و کارکنان بازنشسته صنعت فولاد کشور نسبت به سطح نازل حقوق منجمله اجرا نشدن همسازی،عدم پرداخت مطالبات معوقه  وخدمات درمانی ناکافی مقابل صندوق بازنشستگی تجمع اعتارضی نمودند : 

برپایه خبرمنتشره، درتاریخ روز یکشنبه  ۲۱آبان ۱۴۰۲آمده است:  

*- ضرب و شتم دو کارگر شهرداری رشت توسط اراذل و اوباش:

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1416884

*- پرستاران کاشان و آران و بیدگل نسبت به نحوه اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری وعدم پرداخت بموقع مطالبات مقابل ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با شعارهای«پرستار داد بزن حق تو فریاد بزن»،«تنهاترین دسته ایم از وعده ها خسته ایم»و…. تجمع اعتراضی برپا داشتند: 

برپایه خبرمنتشره، درتاریخ روز یکشنبه  ۲۱آبان ۱۴۰۲آمده است:

*- اجتماع کارگران شرکت گروه ملی فولاد برای طرح طبقه‌بندی :

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1417086

*-  کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران نسبت به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل و پرداخت نشدن مطالبات وعدم بازگشت بکار همکار حق طلب مقابل تالار اجتماعات، دومین روز تجمع اعتراضی خود را بر پا کردند: 

برپایه خبرمنتشره، درتاریخ روز یکشنبه  ۲۱آبان ۱۴۰۲آمده است:

*- فعالیت کشتارگاه بیرجند متوقف شد:

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1416896

*- کارگران صنایع شیمیایی سینا دراعتراض به عدم پرداخت ۵ ماه حقوق، تجمع و اعتصاب نمودند : 

*- تجمع شماری از بازنشستگان فولاد در تهران:

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1417045

به گزارش خبرنگار ایلنا، درتاریخ روز یکشنبه  ۲۱آبان ۱۴۰۲آمده است:  

*- جوانان متقاضی کاردر پتروشیمی دهدشت نسبت به بلاتکلیفی مقابل فرمانداری گچساران، تجمع اعتراضی نمودند : 

*- تجمع کارکنان رسمی نفت در چند سایت: 

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1417052

به گزارش خبرنگار ایلنا، درتاریخ روز یکشنبه  ۲۱آبان ۱۴۰۲آمده است:  

*- مقابله مشترک با غارت منابع صندوق بازنشستگان نفت از طریق ادغام از اهرم های مهم گسترش جنبش مطالباتی در چشم انداز پیش رو :

https://etthadkargaran.com/2023/11/12/o-139-2

*- رانندگان خودروهای دیزلی طرح روستا شهرستان هیرمند نسبت به کاهش سهمیه سوخت ، تجمع اعتراضی نمودند : 

*- کلاه‌زردها همچنان در انتظار طرح طبقه‌بندی/ با حقوق سیکل بازنشست می‌شویم! :

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1416955                                                            به گزارش خبرگزاری ایلنا، درتاریخ روز یکشنبه  ۲۱آبان ۱۴۰۲آمده است:

*- آغاز فعالیت مجدد سامانه بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی:

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1416922

به گزارش خبرگزاری ایلنا، درتاریخ روز یکشنبه  ۲۱آبان ۱۴۰۲آمده است:

*- کارگران معدن سنگ آهن خواف: با قراردادهای سه ماهه امنیت شغلی نداریم:

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1416723

به گزارش خبرنگار ایلنا، درتاریخ روز یکشنبه  ۲۱آبان ۱۴۰۲آمده است:

*- کارگران صنعت نفت نسبت به تعیین سقف حقوق، نحوه‌ی کسر غیرقانونی مالیات و محدودیت ۳۰ ساله‌ی سنوات بازنشستگی ، با دیگر صندوق ها دست به تجمع اعتراضی زدند:

برپایه خبرهای منتشره در شبکه های اجتماعی، درتاریخ روز دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲آمده است:

*- دانشجویان ۹ دانشگاه  از اعتراضات کارگران نفت و پتروشیمی حمایت کردند:

برپایه خبرمنتشره در تاریخ روز دوشنبه ۱۴۰۲/۰۸/۲۲ آمده است : شش تشکل دانشجویی همراه با دانشجویان ۹ دانشگاه در سراسر ایران با انتشار بیانیه‌ای مشترک حمایت خود را از اعتراضات و اعتصابات کارگران و کارکنان نفت و پتروشیمی اعلام کردند.

*- کارگران بازنشسته مخابرات کشور نسبت به کاهش قدرت خرید ،عدم پرداخت مطالبات و قطع خدمات بیمه تکمیلی درمان، دست به تجمع اعتراضی زدند : 

 برپایه خبرهای منتشره در شبکه های اجتماعی، درتاریخ روز دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲آمده است:

*- کارگران صنعت نفت نسبت به تعیین سقف حقوق، نحوه‌ی کسر غیرقانونی مالیات و محدودیت ۳۰ ساله‌ی سنوات بازنشستگی ، در مناطق نفت فلات قاره ، د رادامه دوشنبه اعتراضی به برپایی تجمع اعتراضی پرداختند: 

برپایه خبر مندرج در شبکه های مجازی درتاریخ روز دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲آمده است:

*- کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران مقابل تالار اجتماعات دراعتراض به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل و پرداخت نشدن مطالبات وعدم بازگشت بکار تجمع و اعتصاب چند ساعته نمودند :

*-   کارگران کارخانه چوکا ، باردیگر تجمع اعتراضی نمودند: 

*- کارگران کارخانه چوکا نسبت به عدم پرداخت حق بیمه وتاخیردربازنشستگی بابرپایی تجمع درمحل کار و فرمانداری رضوانشهر، اعتراض نمودند:

برپایه خبرمنتشره ، درتاریخ روز دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲آمده است:

*- اعتراضِ پرستاران شرکتی اورژانس مشهد به شیفت‌های اجباری:

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1417217

*- صدها معلم خرید خدمات آموزش و پرورش أصفهان نسبت به عدم تبدیل وضعیت ،پرداخت نشدن ماه ها مطالبات وپایمالی حقوقشان توسط پیمانکار مقابل اداره کل آموزش وپرورش استان با شعار«مشکل ما حل نشه کلاس ها تعطیل میشه»، تجمع اعتراضی سازمان دادند:

برپایه خبرمنتشره ، درتاریخ روز دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲آمده است:

*- شماری از پرستاران استان کاشان نسبت به شرایط شغلی و حقوقی خود اقدام به برگزاری اعتراض کردند:

برپایه خبرمنتشره ، درتاریخ روز دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲آمده است:

*- افزایش مرگ در اثر حادثه‌ی کار/ حادثه برای ۱۱ کارگر بخشِ ساختمان در شش ماه، فقط در یک شهر کوچک!

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1417048

به گزارش نسرین هزاره مقدم خبرنگار ایلنا، درتاریخ روز دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲آمده است: 

*- معلمان خرید خدمات آموزش و پرورش رفسنجان نسبت به عدم تبدیل وضعیت وسطح نازل حقوق مقابل فرمانداری، تجمع اعتراضی نمودند:

برپایه خبرمنتشره ، درتاریخ روز دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲آمده است 

*- انتقادات بازنشستگان کارگری: ثبت نام وام بیست میلیون تومانی ناکام ماند!

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1417332

به گزارش خبرگاری ایلنا، درتاریخ روز دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲آمده است:

۲۰۰*- اهالی شهر زهکلوت نسبت به قتل ۲ همشهری توسط نیروهای نظامی مقابل یگان تکاوری همزمان با سفر فرمانده کل یگان ویژه کشور، تجمع اعتراضی برپا داشتند:

*- اعتراض پرستاران استان کاشان/ «عدالت در تعرفه پرستاری» خواسته زیادی نیست!

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1417351

به گزارش خبرگزاری ایلنا ؛ درتاریخ روز دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲آمده است:

*- دانشجویان دانشگاه تربیت‌مدرس در اعتراض به فشار حراست و خفقان حاکم بر دانشگاه، دست به اعتصاب زدند:

برپایه خبرمنتشره کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور،درتاریخ روز دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲آمده است:

*- اعضای تعاونی مسکن ایثار کارکنان وزارت جهاد کشاورزی کشور نسبت به  دخالت وزارت کار در انتخابات هیئت مدیره این تعاونی وحمایت از متخلفین و سود جویان مقابل وزارت کار ، تجمع اعتراضی نمودند:

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1417360

برپایه خبرمنتشره خبرگزاری ایلنا ، درتاریخ روز دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲آمده است:

*- ورزشکاران و ورزش دوستان وکسبه محله شمیران‌نودراعتراض به جمع آوری تشک های کشتی ورزشگاه منطقه، طومار جمع کردند و تجمع نمودند:

برپایه خبرمنتشره ، درتاریخ روز دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲آمده است:

*- تجمع بازنشستگان کارگری اهواز/ ضرورت ترمیم مستمری‌ها براساس خط فقر و سبد معیشت حداقلی:

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1417498

 

به گزارش  خبرگزاری ایلنا ، درتاریخ روز دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲آمده است:

*- فعال کارگری کاک عثمان اسماعیلی روانه زندان شد:

https ://www.facebook.com/profile.php ?id=100016802862044

گزارش اعتراضی از پیام رسیده از کارکنان مترو تهران به کانال سندیکا در مورد عدم تبدیل قرارداد کارکنان از “قرارداد معینبه ” قرارداد دائم” :

به نوشته کانال تلگرامی سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه ، در تاریخ روز دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲ آمده است :  

*- کارکنان رسمی نفت فلات قاره: محدودیت‌های حقوقی حذف شود:

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1417702

به گزارش خبرگزاری ایلنا، در تاریخ روز دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲ آمده است :

*- بازنشستگان کشوری نسبت به عدم اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان تجمعات سه شنبه های اعتراضی برگزارگردند :                                          برپایه خبر منتشره در سطح شبکه های مجازی، درتاریخ روز سه شنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۲آمده است: تجمعات اعتراضی خمود را برگزارگردند : ایلام(شهرایلام)،- قزوین(شهرقزوین)،- کردستان(شهرسنندج)،- کرمانشاه(شهر کرمانشاه)،- همدان(شهر همدان)و- اهواز تجمع مجدد مشترک بازنشستگان کشوری و تأمین اجتماعی استان خوزستان مقابل استانداری 

*- کارگران شاغل و بازنشسته صنعت نفت کشور نسبت به ادغام ودولتی کردن(غارت) صندوق بازنشستگی نفت، در شهر سازی تجمع اعتراضی برپا داشتند: 

برپایه خبر منتشره در سطح شبکه های مجازی، درتاریخ روز سه شنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۲آمده است:

*- کارگران تازه استخدامی صنعت نفت نسبت به سطح حقوق و مطالبات حداقلی در سه شنبه های اعتراضی در چند منطقه کاری بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری دست  به تجمع زدند

برپایه خبر منتشره در سطح شبکه های مجازی، درتاریخ روز سه شنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۲آمده است:  

*- بازنشستگان کشوری استان کردستان در سه‌شنبه‌های اعتراضی مقابل صندوق بازنشستگی در شهر سنندج بیست و چهارمین هفته تجمع خود را برگزار گردید:

به نوشته کانال شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران، درتاریخ روز سه شنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۲آمده است:  

*- اعتراض نمایندگان‌کارگری و محافظان جنگل مازندران به سازمان مراتع/ دو ماه حقوق قرق بانان پرداخت نشده است:

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1417693

به گزارش خبرنگارایلنا، درتاریخ روز سه شنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۲آمده است:  

*- شهرداری ایلام نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق باتجمع دوباره مقابل دادگستری کل استان ، به ادامه اعتراض خود پرداختند:

برپایه خبر منتشره، درتاریخ روز سه شنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۲آمده است:  

*- نگاهی به مصائب زیستن با حداقل دستمزد؛یک هفته زندگی فقط با تخم مرغ!

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1417464

*- گزارشی از روند اعتصاب سه روزه: پس از اعتراضات و اعتصاب قدرتمند کارگران آگاه در گروه ملی صنعتی فولاد ایران-اهواز، عوامل مدیریت و حراست مجبور به عقب‌نشینی شدند. 

برپایه خبر منتشره صدای مستقل کارگران گروه ملی فولاد اهواز ؛درتاریخ روز سه شنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۲آمده است:  

*- تفهیم اتهام دو مسئول مقصر در حادثه معدن زغال سنگ طزره، مشکلی ازکارگران معدن را حل نکرد:

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1417698

به گزارش خبرگزاری  ایلنا ، درتاریخ روز سه شنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۲آمده است:   

*-  بازنشستگان کشوری در چند شهر/ بهبود معیشت خواسته‌ی اصلی‌ست، تجمع نمودند: 

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1417836

به گزارش خبرگزاری ایلنا، درتاریخ روز چهار شنبه  ۲۴آبان ۱۴۰۲آمده است:

*- کارگران شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری در اعتراض به تعیین سقف حقوق، نحوه‌ی کسر غیرقانونی مالیات و محدودیت ۳۰ ساله‌ی سنوات بازنشستگی، مقابل ساختمان شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری دست به تجمع زدند : 

برپایه خبرمنتشره در سطح شبکه های مجازی، درتاریخ روز چهار شنبه  ۲۴آبان ۱۴۰۲آمده است:

*- کارگران ارکان ثالث پالایشگاه نفت آبادان نسبت به تبعیض در پرداخت مطالبات، دست به تجمع اعتراضی زدند: 

برپایه خبرمنتشره در سطح شبکه های مجازی، درتاریخ روز چهار شنبه  ۲۴آبان ۱۴۰۲آمده است:  

*-  کارگران آب وفاضلاب خوزستان نسبت به فروش املاک و سرمایه‌های شرکت جهت پرداخت بدهی به شرکت های پیمانکاری مقابل ساختمان این شرکت تجمع اعتراضی نمودند : 

برپایه خبرمنتشره در سطح شبکه های مجازی، درتاریخ روز چهار شنبه  ۲۴آبان ۱۴۰۲آمده است:   

*- فراخوان هشتم تجمع سراسری افراد دارای معلولیت ؛ ما زنده به آنیم که آرام نگیریم، موجیم که آسودگی ما عدم ماست:

برپایه خبرمنتشره ، درتاریخ روز چهار شنبه  ۲۴آبان ۱۴۰۲آمده است:

*- فرهنگیان شاغل و بازنشستگان لنگرود ، در همبستگی با اسماعیل عبدی و  آزادی او جمع شدندو و راه پیمایی کردند :

برپایه خبرمنتشره کانال شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران،درتاریخ روز چهارشنبه۲۴آبان ۱۴۰۲آمده است:

*- در تماس با ایلنا مطرح شد؛نیروهای بخش فروش بلیت مترو حقوق مهر را نگرفته‌اند/ هزینه‌ی ایرادِ دستگاه را از ما می‌گیرند!

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1418346

به گزارش خبرگزاری ایلنا؛  در تاریخ روز چهارشنبه  ۲۴ ابان ۱۴۰۲ آمده است:

*- عدم پرداخت دستمزد کارگران شهرداری ایلام همچنان ادامه دارد:

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1418246

*- کشاورزان اصفهان کفن پوش شدندو به اعتراض تظاهرات کردند!:
برپایه خبر کانال اتحاد کارگران در تاریخ  روز پنجشنبه  ۲۵ آبان  ۱۴۰۲ آمده است : 

*- درگیری مدیر آبفای خوزستان با کارگران معترض وشلیک هوایی محافظش و پابفرار گذاشتنش با پاسخ «بی شرف بی شرف»ازطرف تجمع کنندگان روبرو شد:

برپایه خبرمنتشره؛ در تاریخ روز پنجشنبه ۲۵ ابان ۱۴۰۲ آمده است: 

*- اهالی روستاهای رزکه و محمدآباد نسبت به تبدیل شدن منطقه جنگلی شوکاشور به محل دفن زباله در جاده آمل – تهران و مسدود کردن سیر؛ تجمع اعتراضی نمودند:

برپایه خبرمنتشره؛ در تاریخ روز پنجشنبه ۲۵ ابان ۱۴۰۲ آمده است:

*- صاحبان کارگاه های تولید پوشاک رفسنجان نسبت به مشکلات صنفی ، تجمع اعتراضی نمودند : 

برپایه خبرمنتشره ، در تاریخ روز پنجشنبه ۲۵ ابان ۱۴۰۲ آمده است:  

*- کارگران شرکت نفت فلات قاره درمنطقه عملیاتی لاوان نسبت به تعیین سقف حقوق، تفکیک مشاغل به تخصصی و پشتیبانی ،نحوه‌ی کسر غیرقانونی مالیات و محدودیت ۳۰ ساله‌ی سنوات بازنشستگی، دست به تجمع اعترضی زدند:  

برپایه خبرمندرج در سطخ شبکه های احتماعی،  درتاریخ روز جمعه۲۶ ابان ۱۴۰۲آمده است:

*- گرفتاری کارگران نگهداری از راه‌آهن زاگرس برای بازنشستگی پیش از موعد:

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1416573                                                               به گزارش خبرگزاری ایلنا،در تاریخ روزجمعه۲۶ ابان ۱۴۰۲ آمده است:

*- کشاورزان شهرستان برخوارنسبت به نحوه تقسیم حقابه از زاینده‌رود، تجمع اعتراضی نمودند : 

برپایه خبرمنتشره درتاریخ روز جمعه۲۶ ابان ۱۴۰۲آمده است:

*- قبل از خروج پیمانکار، مطالبات مزدی کارگران قطار شهری اهواز پرداخت شود:

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1417751

به گزارش خبرگزاری ایلنا،در تاریخ روزجمعه۲۶ ابان ۱۴۰۲ آمده است:

*- در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛پیگیریِ دوباره‌ی فوق‌العاده خاص کادر سلامت/ در انتظارِ تصمیمِ سازمان برنامه و بودجه:

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1417214

به گزارش خبرگزاری ایلنا،در تاریخ روزجمعه۲۶ ابان ۱۴۰۲ آمده است:   

*- انجمن خانواده‌های دادخواه آبان از لغو مراسم سالگرد کشته‌شدگان به دلیل فشار شدید نیروهای امنیتی بر این خانواده‌ها خبر داد:
 برپایه خبرمندرج در کانال اتحاد کارگران آمده است:

*- تبعاتِ ساده‌انگاریِ «مزد منطقه‌ای» توسط تیم کارفرمایی/ کارگران ماهر و نیمه ماهر در مناطق محروم مزد بیشتر طلب می‌کنند:

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1416550

به گزارش خبرگزاری ایلنا،در تاریخ روزجمعه۲۶ ابان ۱۴۰۲ آمده است:  

*- نامه درخواست از مجلس برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی:

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1419052

به گزارش خبرگزاری ایلنا،در تاریخ روزشنبه ۲۷ ابان ۱۴۰۲ آمده است

*- فراخوان تجمع سراسری بازنشستگان کشوری و تأمین اجتماعی در تهران: 

برپایه خبرمنتشره ؛ در تاریخ روزشنبه ۲۷ ابان ۱۴۰۲ آمده است : 

*-  کارکنان قرارداد موقت وزارت نفت در اهواز، تجمع اعتراضی نمودند:
به نوشته خبری کانال اتحاد کارگران ، در تاریخ روزشنبه ۲۷ ابان ۱۴۰۲ آمده است :

*- آغازهشتمین اعتراض سراسری افراد دارای معلولیت کشورنسبت به عدم اجرای ماده ۲۷ قانون معلولان با برپایی تجمع در مشهد مقابل اداره کل بهزیستی  استان خراسان رضوی و دفتر رئیس کمیسیون اصل نود:

برپایه خبرمنتشره ؛ در تاریخ روزشنبه ۲۷ ابان ۱۴۰۲ آمده است

*- در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛هزینه درج اشتباه عنوان شغلی نباید از جیب کارگران پرداخت شود:

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1415832

به گزارش رضا اسد آبادی خبرنگار ایلنا، در تاریخ روزشنبه ۲۷ ابان ۱۴۰۲ آمده است:

*- بیانیه کانون صنفی معلمان ایران(تهران) در حمایت از مطالبات بازنشستگان در تجمع ۳۰  آبان :

برپایه خبرمنتشره کانون صنفی معلمان ایران – تهران ؛ در تاریخ روزشنبه ۲۷ ابان ۱۴۰۲ آمده است : 

*- کارگران قراردادی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب نسبت به عدم تبدیل وضعیت و اجرای کامل مصوبه دی ماه ۱۴۰۰شورای اداری و استخدامی صنعت نفت با برپایی تجمع، همچنان به اعتراضات ادامه می دهند  :

برپایه خبرمنتشره ؛ در تاریخ روزشنبه ۲۷ ابان ۱۴۰۲ آمده است : 

*-  کارگران می گویند: هزینه درج اشتباه عنوان شغلی نباید از جیب کارگران پرداخت شود:

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1415832

به گزارش رضا اسد آبادی خبرنگار ایلنا، در تاریخ روزشنبه ۲۷ ابان ۱۴۰۲ آمده است :  

 *- پرستاران نسبت به سطح نازل حقوق ،عدم پرداخت بموقع مطالبات،کمبود نیرو و شرایط سخت کاری در شهرهای اسلام آباد غرب،کرمانشاه ویزد ، تجمع اعتراضی نمودند :

برپایه خبرمنتشره ؛ در تاریخ روزشنبه ۲۷ ابان ۱۴۰۲ آمده است

*- کشاورزان نسبت به افتتاح طرح آبرسانی بن – بروجن مقابل استانداری همزمان با حضور وزرای کشور ونیرو، تجمع اعترضی نمودند : 

برپایه خبرمنتشره ؛ در تاریخ روزشنبه ۲۷ ابان ۱۴۰۲ آمده است

*- کادر درمانی و کارکنان قرارداد موقت وزارت نفت روز شنبه ۲۷ آبان، در دست‌کم چهار شهر ایران تجمع کردند:

برپایه خبرمنتشره کانال تلگرامی اتحادیه آزاد کارگران ایران،  ، در تاریخ روزشنبه ۲۷ ابان ۱۴۰۲ آمده است:     

۲۵۰*- دیدار اعتراضی جمعی از فعالین صنفی استان کردستان (سقز و زیویه) با سرکار خانم شیلان یوسفی: 

برپایه خبرمنتشره کانال تلگرامی شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران ؛ در تاریخ روزشنبه ۲۷ ابان ۱۴۰۲ آمده است

*- برپایی میز خدمت سازمان تأمین‌ اجتماعی برای کارفرمایان در نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق:

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1419165

به گزارش خبرگزاری ایلنا،در تاریخ روزشنبه ۲۷ ابان ۱۴۰۲ آمده است:

*- بیانیه مشترک ؛پیام تشکل های کارگری و بازنشستگان :

برپایه بیانیه مشترک منتشره، در تاریخ روزشنبه ۲۷ ابان ۱۴۰۲ آمده است : جنبش کارگران، متحد جنبش بازنشستگان و معلمان، پرستاران و کادر درمان است و باید از همدیگر حمایت کنیم!

*- سامانه وام بازنشستگان باز نشد/ زمان نامعلوم ثبت نام در آینده:

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1419146

به گزارش خبرگزاری ایلنا،در تاریخ روزشنبه ۲۷ ابان ۱۴۰۲ آمده است:

*-  مرثیه‌ای در رثای بانوی مطالبه‌گرِ شوش/ بازنشستگان بازهم مقابل تامین اجتماعی رفتند:

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1419578

به گزارش خبرنگار ایلنا، در تاریخ روزیکشنبه  ۲۸ ابان ۱۴۰۲ آمده است

*- جمهوری اسلامی ما بهائیان را برای زندگی ردّ صلاحیت کرده است:

https://etthadkargaran.com/2023/11/19/ma-221/

به نوشته سایت اتحاد کارگران انقلابی ایران آمده است :

*- اعتراض معلولان به‌ عدم اجرای قانون حمایت از معلولان:

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1419668

به گزارش خبرگزاری ایلنا،در تاریخ روزیکشنبه  ۲۸ ابان ۱۴۰۲ آمده است:  

*- درگیری مدیر آبفای خوزستان با کارگران معترض وشلیک هوایی محافظش و پابفرار گذاشتنش با پاسخ «بی شرف بی شرف»ازطرف تجمع کنندگان:

*- یکشنبه های اعتراضی کارگران شاغل و بازنشسته: 

برپایه اخبار منتشره آمده است : یکشنبه اعتراضی کارگران صنعت نفت با سایر صندوق‌های بازنشستگی با برپایی تجمع در شهر ها و مناطق زیر :کارگران شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری- کارگران تازه استخدامی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری – اهواز، کارگران شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب- منطقه عملیاتی سیری، کارگران شرکت نفت فلات‌قاره – منطقه عملیاتی  خارک کارگران شرکت نفت فلات‌قاره دست به اعتراض زدند

*- پرسنل سازمان غذا و دارو ، نسبت به توقف توزیع دارو بیماران اس ام ای با برپایی تجمع مقابل وزارت بهداشت به ادامه اعتراض خود پرداختند:

برپایه خبر منتشره، در تاریخ روزیکشنبه  ۲۸ ابان ۱۴۰۲ آمده است:  

*-  یکشنبه اعتراضی کارگران بازنشسته تامین اجتماعی کشور در ادامه یکشنبه های اعتراضی راهپیمایی  و تجمع در شهر ها و مناطق زیر انجامید : 

درشهرهای اراک، – اهواز وکرمانشاه مقابل اداره کل تامین اجتماعی استان،- شوش مقابل اداره تامین اجتماعی شهرستان 

*- پرستاران نسبت به سطح نازل حقوق ،عدم پرداخت بموقع مطالبات،کمبود نیرو و شرایط سخت کاری با برپایی تجمع مقابل ساختمان معاونت توسعه دانشگاه علوم پزشکی گیلان، به اعتراضات خود ادامه دادند : 

برپایه خبرمنتشره روز یکشنبه ۲۸ آبان آمده است :،

*-  کارگران بازنشسته صنعت فولاد کشور نسبت به سطح نازل حقوق منجمله اجرا نشدن همسازی،عدم پرداخت مطالبات معوقه  وخدمات درمانی ناکافی مقابل صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد درشهرهای اصفهان وتهران تجمع اعتراضی صورت گرفت : 

*-  یکشنبه اعتراضی کارگران بازنشسته تامین اجتماعی کشور نسبت به سطح نازل حقوق منجمله  مصوبه مزدی ضد کارگری شورای عالی کار‌ و وضعیت نامناسب خدمات بیمه درمانی با راهپیمایی  و تجمع در شهر ها و مناطق زیر انجامید : 

درشهرهای اراک، – اهواز وکرمانشاه مقابل اداره کل تامین اجتماعی استان،- شوش مقابل اداره تامین اجتماعی شهرستان :

*- هشتمین اعتراض سراسری افراد دارای معلولیت کشورنسبت به عدم اجرای ماده ۲۷ قانون معلولان برای دومین روز+با برپایی تجمع در شهرهای زیر صورت گرفت:

اراک ،اردبیل ،اهواز ،ساری ،کرمانشاه مقابل اداره کل بهزیستی استان- بروجرد ، تفرش ،چابهار(تک نفره) مقابل اداره بهزیستی شهرستان- کرج مقابل دفتر بهارستان نشینان استان البرز

*- نامه اعتراضی کانون بازنشستگان «هما» درمورد انتقال صندوق: 

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1419637

به گزارش خبرنگار ایلنا، در تاریخ روزیکشنبه  ۲۸ ابان ۱۴۰۲ آمده است:

*- انتقاد پرستاران اسلام‌آباد غرب از عدم پرداخت کارانه و اضافه‌کاری:

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1419562

به گزارش خبرنگار ایلنا، در تاریخ روزیکشنبه  ۲۸ ابان ۱۴۰۲ آمده است:  

*- تاکسی داران سقز نسبت به نرخ کرایه مقابل شهرداری، تجمع اعتراضی برپا داشتند: 

برپایه خبر منتشره، در تاریخ روزیکشنبه  ۲۸ ابان ۱۴۰۲ آمده است: 

 *- تجمع پرستاران گیلان/ معوقات پرداخت نشد:

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1419660

به گزارش خبرنگار ایلنا، در تاریخ روزیکشنبه  ۲۸ ابان ۱۴۰۲ آمده است: 

 جمعی از داوطلبان کنکورمقابل درب ساختمان سازمان سنجش شبانه و روانه چادر زدند ، در اعتراض به جلوگیری از ادامه تحصلیشان، تجمع اعتراضی نمودند :  

برپایه خبرمنتشره ، در تاریخ روزیکشنبه  ۲۸ ابان ۱۴۰۲ آمده است :

*- در صحن مجلس؛نمایندگان مخالف و موافق درباره افزایش سن بازنشستگی چه‌ گفتند؟

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1419484

به گزارش خبرنگار ایلنا، در تاریخ روزیکشنبه  ۲۸ ابان ۱۴۰۲ آمده است :

*- بهارستان نشینان سن بازنشستگی را افزایش دادند:

دبرپایه خبرمنتشره ، در تاریخ روزیکشنبه  ۲۸ ابان ۱۴۰۲ آمده است :  

*- نمایندگان مجلس به افزایش سن بازنشستگان رای مثبت دادند : 

برپایه خبرمندرج در کانال شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران آمده است :

*- تجمع بازنشستگان فولاد در تهران:

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1419664

به گزارش خبرگزاری ایلنا،در تاریخ روزیکشنبه  ۲۸ ابان ۱۴۰۲ آمده است:  

 *- با تصویب مجلس سن بازنشستگی افزایش یافت:

https://etthadkargaran.com/2023/11/19/ma-219/

برپایه نوشته سایت اتحاد کارگران انقلابی ایران، خبرهای روز آمده است :

*- پیشنهاد کمیته اقتصادی برنامه هفتم برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی:

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1419467

به گزارش خبرنگار ایلنا، در تاریخ روزیکشنبه  ۲۸ ابان ۱۴۰۲ آمده است:     

*- مبارزه متشکل و سراسری، پاسخِ تشدید تعرض به نیروی کار کشور است:

https://etthadkargaran.com/2023/11/20/o-145/
به نوشته سایت اتحاد کارگران انقلابی اراین آمده است :

*- بیانیه‌ی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان سراسر کشور در حمایت از تجمع ۳۰ آبان بازنشستگان:

برپایه خبر منتشره در کانال تلگرامی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، درتاریخ ۲۹ آبان ۱۴۰۲ آمده است:

*- خانواده های زندانیان محکوم به اعدام زندان قزلحصاردراعتراض به اعدام ها در تهران ، تجمع اعتراضی نمودند  :

،برپایه خبرمنتشره ، درتاریخ ۲۹ آبان ۱۴۰۲ آمده است:

کارگران بازنشسته مخابرات کشور، در ادامه اعتراضات دوشنبه ها نسبت به کاهش قدرت خرید ،عدم پرداخت مطالبات و قطع خدمات بیمه تکمیلی درمان بابرپایی تجمع،راهپیمایی ،سردادن شعارها وبرافراشتن پلاکاردها مقابل یا درساختمان مرکزی شرکت مخابرات استان های زیر تجمع اعتراضی نمودند :

آذربایجان شرقی (شهرتبریز)- آذربایجان غربی(شهر ارومیه)- اردبیل(شهر اردبیل)- أصفهان (شهراصفهان)- زنجان(شهر زنجان)- سیستان و بلوچستان(شهرزاهدان)- فارس(شهرشیراز)- کردستان(شهرهای بیجار ومریوان)- کرمانشاه(شهرکرمانشاه)- گیلان(شهررشت)- لرستان(شهرهای بروجرد و خرم آباد)- مازندران (شهرساری)- هرمزگان(شهربندرعباس)- واستان تهران مقابل ساختمان مرکزی شرکت مخابرات ایران در خیابان سردار جنگل تهران علیرغم تلاش های مذبوحانه نیروهای سرکوب دستگاه رهبری و دولت برای ممانعت از تجمع، اجتماع اعتارضی نمودند 

*- کارگران صنعت نفت نسبت به تعیین سقف حقوق، نحوه‌ی کسر غیرقانونی مالیات، در ادامه دوشنبه های اععراضی تجمع نمودند:

برپایه خبرمنتشره آمده است : دوشنبه اعتراضی کارگران صنعت نفت نسبت به تعیین سقف حقوق، نحوه‌ی کسر غیرقانونی مالیات و محدودیت ۳۰ ساله‌ی سنوات بازنشستگی علیرغم سنوات خدمت بیشتر و بعضا کسورات بازنشستگی بیش از ۴۰ سال ،عدم اجرای کامل ماده قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت و عدم ادغام صندوق بازنشستگی با سایر صندوق‌های بازنشستگی ، کارگران شرکت نفت فلات قاره در سکوی فروزان تجمع اعتراضی نمودند 

*- توضیحات سخنگوی کمیسیون تلفیق:جزئیات افزایش سن و سابقه بازنشستگی/ سقف سنوات بازنشستگی ۳۵ سال است:

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1419872

به گزارش خبرنگار ایلنا،در تاریخ روز دوشنبه۲۹ آبان ۱۴۰۲ آمده است:

*- اعتراضات پرستاران نسبت به سطح نازل حقوق ،عدم پرداخت بموقع مطالبات،کمبود نیرو و شرایط سخت کاری با برپایی تجمع مقابل بیمارستان توحید سنندج ادامه پیدا کرد:

برپایه خبرمنتشره، در تاریخ روز دوشنبه۲۹ آبان ۱۴۰۲ آمده است:

*- کارگران کارخانه روی بندر عباس نسبت به بلاتکلیفی شغلی و معیشتی مقابل فرمانداری، تجمع اعتراضی نمودند : 

برپایه خبرمنتشره، در تاریخ روز دوشنبه۲۹ آبان ۱۴۰۲ آمده است:

*- عضو کارگری شورایعالی کار:جزئیات نشست شورایعالی کار/ تشکیلِ «ستاد مسکن کارگری»/ ترمیم مزد در دستور نبود: 

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1420164

به گزارش خبرنگار ایلنا،در تاریخ روز دوشنبه۲۹ آبان ۱۴۰۲ آمده است:

*- گلفروشان بازار گل قائم تهران نسبت به عدم تمدید اجاره  و مسدود کردن اتوبان بابایی ، تجمع اعتراضی نمودند : 

برپایه خبرمنتشره، در تاریخ روز دوشنبه۲۹ آبان ۱۴۰۲ آمده است:  

*- اعتصاب و  اعتراض دانشجویان دانشگاه علم و صنعت:
برپایه خبرمندرج در کانال اتحاد کارگران آمده است:

*- حمید جعفری نصرآبادی معلم ، نویسنده و مربی فوتبال از آموزش و پرورش بازخرید و اخراج گردید :

برپایه خبرمنتشره درکانال تلگرامی شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران، در تاریخ روز دوشنبه۲۹ آبان ۱۴۰۲ آمده است: 

*- عضو کارگری شورایعالی کار:« ترمیم مزد» در کار نیست/ جلسه اعضای کارگری با مجلس نتیجه‌ای نداشت :

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1419938

به گزارش خبرنگار ایلنا،در تاریخ روز دوشنبه۲۹ آبان ۱۴۰۲ آمده است:

*- حمله‌ی حراست دانشگاه بهشتی به داخل کلاس‌های درس:
برپایه خبرمندرج در کانال اتحاد کارگران آمده است:

*- تحریم غذای سلف سرویس های مرکزی و یاس دانشگاه علم و صنعت در اعتراض به کیفیت پایین غذا ،حذف دورچین‌ها، افزایش هزینه‌ها، عدم رسیدگی به وضعیت غذای خوابگاه‌ها و بهداشت ظروف توسط دانشجویان :

به گزارش کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور، در تاریخ روز دوشنبه۲۹ آبان ۱۴۰۲ آمده است: 

*- با رای نمایندگان مجلس:طرح حمایت از مشاغل سخت تصویب شد/ آتش‌نشانان و پرسنل عملیاتی سکوهای نفتی مشمول قانون نظام پرداخت هماهنگ می‌شوند:

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1420027

به گزارش خبرنگار ایلنا،در تاریخ روز دوشنبه۲۹ آبان ۱۴۰۲ آمده است: 

*- معلم زنی  در مشهد به دلیل اعتراض انفصال از خدمت شد: 

برپایه خبرمنتشره در کانال تلگرامی شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران آمده است :

*- دبیر حزب اسلامی کار خراسان رضوی:کارگران بی‌حقوق چاره‌ای جز اعتراض ندارند/ امنیت شغلی احیا شود:

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1420031

به گزارش خبرنگار ایلنا،در تاریخ روز دوشنبه۲۹ آبان ۱۴۰۲ آمده است: 

*- علیرضا زاکانی:حل مشکل مسکن پرستاران را پیگیری می‌کنیم:

https://www.mehrnews.com/news/5945259

به گزارش خبرگزاری مهر، در تاریخ روز دوشنبه۲۹ آبان ۱۴۰۲ آمده است: 

*- محمد حبیبی فعال صنفی معلمان ؛ انتقامی سخت از آنها که باوری عمیق به مقاومت مدنی دارند:  

برپایه یادداشت منتشره درکانال تلگرامی،کانال شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران ، آمده است: 

*- بیانیه ۹ تن از زندانیان سیاسی در اوین: «مسئولیت ما در برابر رنج دیگری»:

به نوشته کانال سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهراتن و حومه آمده است:

*- سه شنبه های اعتراضی کارگران تازه استخدامی صنعت نفت نسبت به سطح حقوق و مطالبات حداقلی درچند منطقه عملیاتیبه برپایی چند تجمع اعتراضی  انجامید :

برپایه خبرمنتشره در شبکه های اجتماعی، درتاریخ روز سه شنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۲آمده است:

*- بازداشت #اسماعیل_گرامی فعال کارگری : 

بنا به اخبار رسیده به شورای هماهنگی  تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، در تجمع امروز ۳۰ آبان در تهران، آقای #اسماعیل_گرامی، فعال و کارگر بازنشسته بازداشت و احتمالا به زندان اوین منتقل شده است.و ساعاتی بعد آزاد گردید . 

*- فراخوان شورای سازماندهی اعتراضات کارگران غیر رسمی نفت(ارکان ثالث):

برپایه خبرمنتشره در تاریخ روز  سه شنبه، ۳۰ آبان ۱۴۰۲ آمده است :همکاران گرامی، کارگران ارکان ثالث نفت؛سیاست لایه لایه نمودن مشاغل در نفت از لحاظ نوع استخدام و فعالیت در آن، قدمتی بیش از  دویست ساله و از آغاز به کار این صنعت در ایران دارد.

*- دانشجویان دانشکده روانشناسی دانشگاه بهشتی دراعتراض  به حمله نیروهای حراست به داخل کلاس درس  وکتابخانه  این دانشکده ، دست به اعتصاب زدند: 

به نوشته خبری کانال کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور، آمده است :

*- تجمع بزرگ اعتراضی بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی در تهران “

به گزارش شورای بازنشستگان ایران ، در تاریخ روز سه شنبه ۳۰آبان ۱۴۰۲ آمده است:  

۳۰۰*- یک فعال کارگری مطرح کرد؛آیا افزایش سن بازنشستگی مشکل صندوق‌های اجتماعی را رفع می‌کند؟

https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1420145

به گزارش خبرنگار ایلنا، در تاریخ روز سه شنبه ۳۰آبان ۱۴۰۲ آمده است:  

*- پرستاران کشورنسبت به سطح نازل حقوق ،عدم پرداخت بموقع مطالبات،کمبود نیرو و شرایط سخت کاری در مقابل بیمارستان خمینی شهرستان صومعه سرا، به ادامه تجمع اعتراضی پرداختند:

برپایه خبرمنتشره، درتاریخ روز سه شنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۲آمده است:  

*- بیانیه‌ی شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان در حمایت از تجمع ۳۰ آبان بازنشستگان:

برپایه خبرمنتشره در کانال تلگرامی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، در تاریخ روز سه شنبه ۳۰آبان ۱۴۰۲ آمده است:  

*- تجمع اعتراضی مشترک بازنشستگان کشوری (فرهنگیان) و تامین اجتماعی، درب استانداری خوزستان_اهواز:

بنا به اخبار رسیده به شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، در تاریخ روز سه شنبه ۳۰آبان ۱۴۰۲ آمده است: 

*- پرستاران مشغول اعتراض و مهاجرتند؛ مسئولان کجایند؟      http://khp.ir/2023/11/2     

به گزارش اعتماد،آمده است :  

*- فرهنگیان بازنشسته تاکستان امروز برای شرکت در تجمع اعتراضی مقابل وزارت تعاون خود را به تهران رساند:

برپایه خبرمنتشره در کانال تلگرامی شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران، سه‌شنبه ۳۰ آبانماه ۱۴۰۲ آمده است :

*- اعتراض بازنشستگان در تجمع تهران : 

https://t.me/etehadesarasari/38072

برپایه خبرمندرج در کانال اتحاد کارگران ، در تاریخ روز سه شنبه ۳۰آبان ۱۴۰۲ آمده است:

۳۰۷*- اعتراض پرستاران در سنندح کردستان :

برپایه خبرمندرج در کانال اتحاد کارگران ، در تاریخ روز سه شنبه ۳۰آبان ۱۴۰۲ آمده است:  

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate