مطالبه واکسیناسیون فوری وسراسری

بيانيه چند تشکل کارگرى و معلمان در رابطه با مطالبه واکسيناسيون فورى و سراسرى

 

بیانیه اتحادیه آزاد کارگران ایران پیرامون #مطالبه_واکسیناسیون_فوری_وسراسری

در یکسال اخیر شیوع بیماری مرگبار کرونا سایه سیاهی بر جامعه جهانی افکند. مردم ایران که همواره تحت فشارهای عظیم معیشتی، اجتماعی و سیاسی بوده‌اند با شروع اپیدمی کرونا، مشکلات معیشتی و اجتماعی‌شان ده‌چندان شده و فقر و فلاکت عمومی بسیار بحرانی‌تر از پیش، زندگی و معیشت میلیونها نفر از مردم را در بر گرفته است. بر اساس آمار رسمی که هیچگونه اعتمادی به آن نیست ده‌ها هزار نفر بر اثر ابتلا به کرونا جان باخته‌اند و کمتر خانواده‌ای است که از نزدیکان و بستگان خود را بر اثر بیماری کرونا از دست نداده باشد.
تا زمانی که شیوع این بیماری وجود دارد جان انسانها به خصوص در اماکنی که کار و زندگی به صورت گروهی و جمعی در جریان است در مخاطره بسیار جدی قرار دارد. کارگران در محیط‌های کاری و مراکز صنعتی، معلمان و دانش‌آموزان در محیطهای آموزشی، زندانیان در زندانهای کشور و هر قشر و بخشی از جامعه به شکلی کار و زندگی‌شان در ارتباط تنگاتنگ با دیگر انسان‌ها است که هر کدامشان ممکن است ناقل بیماری باشند. مهم‌تر از همه کادر درمانی و پزشکی که برای جان بیماران فداکارانه جانفشانی می‌کنند بیشتر از هر کسی در معرض ابتلا به بیماری قرار دارند.
اکنون که واکسن‌هایی برای مقابله با این بیماری در سطح جهان ساخته شده است ‌و پس از تأیید سازمان جهانی بهداشت بسیاری از کشورها در حال تزریق عمومی این واکسن‌ها هستند، هیچگونه اراده‌ی جدی از سوی حاکمیت برای تهیه واکسن و واکسیناسیون عمومی در جامعه نه تنها دیده نمی‌شود بلکه در مقابل آن ایستادگی شده و جان میلیونها زن و مرد و کودک ایرانی به بازی گرفته می‌شود.
جامعه ایران خسته و منزجر از تمامی بیحقوقی‌های تحمیلی، فقر و فلاکت گسترده و سرکوب هر نوع صدای حق‌خواهی و مطالبه‌گری است و دیگر تداوم این مشکلات و بازی دادن جان انسان‌ها در مواجهه با بیماری کرونا را برنمیتابد و قاطعانه خواهان #مطالبه_واکسیناسیون_فوری_وسراسری افراد جامعه است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران اعلام میدارد که تعرض به جان و زندگی افراد جامعه باید به فوریت پایان پذیرد و واکسیناسیون عمومی و رایگان کلیه کارگران در مراکز کاری و صنعتی و تمامی آحاد و افراد جامعه برای مقابله با بیماری کرونا بر اساس توصیه‌های سلامت جهانی و استفاده از واکسن‌های مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی فوراً و بدون تبعیض و رایگان انجام گیرد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- ۲۶ دیماه ۹۹

+++

بیانیه ی کانون صنفی فرهنگیان گیلان برای مطالبه واکسیناسیون عمومی مطابق با استاندارد های جهانی مورد پذیرش سازمان بهداشت جهانی

هر دم دردی از پی دردی ای سال!
با این تن ناتوان چه کردی ای سال؟
رفتی و گذشتن تو یک عمر گذشت
صد سالِ سیاه برنگردی ای سال!
( قیصر امین پور)

▪️سالی که گذشت سال انبوه اندوهان عالم بود که نحسی ویروس کرونا همچنان آوار بر آوار فزود و آواز مغموم درد از کران تا کران سرزمین های مختلف دنیا پیچیدن گرفت.
در این میان اما سرزمین ما متاسفانه از نخستین کشورهایی بود که میزبان خواسته و ناخواسته ی این ویروس منحوس گشت و چه جانها ی پاک که در خاک نشد! از معلم تا دانش آموز از کارگر تا کارمند از پزشک تا پرستار از هنرمند سینما تا نویسنده و شاعر و بسی جان های پاک دیگر از اقشار مظلوم و رنجور این سرزمین اهورایی که اکنون به هفت هزار سالگان پیوسته اند.
آنچه در این بین اندوه این رنجوری را دو صد چندان می کند،مدیریت های ناکارآمد،سیاسی،غیر حرفه ای و غیر مسئولانه با این پدیده شوم بوده است که از ابتدای شیوع تا به اکنون شاهد آن بوده ایم.
در ماه نخست که پروپاگاندای رسمی حاکمیت در پی انکار موضوع بر آمد و با حضور شبه کارشناسان از اساس این موضوع را دروغ و حتی کذایی خواندند.بعد از آنکه این ویروس منحوس با سرعت متصاعدانه ای جان های بسیاری گرفت،چاره ای جز پذیرش واقعیت های تلخ نبود.اما این روزها آنچه که نگرانی بیش از اندازه ای در عموم مردم ما ایجاد کرده،ورود نگرش های بخش نامه ای و سیاسی کاری ها ی متداول در مواجهه با چگونگی استفاده از واکسن های خارجی است.مسئله واکسن و نحوه استفاده ی آن امری تخصصی در حیطه سازمان بهداشت جهانی است و نمی توان به سلیقه ی شخص خاصی و یا نهاد خاصی، مردم رنجور و بیمار را از حق استفاده قانونی،شرعی و عرفی از برخورداری واکسن برای درمان محروم کرد.امری که سه رکن مهم سازمان نظام پزشکی ایران و رئیس مجمع انجمن های علمی پزشکی ایران در نامه به رئیس جمهور،با تاکید بر تهیه واکسن از منابع علمی معتبر بر حق استفاده مردم از آن تاکید ورزیدند.
کانون صنفی فرهنگیان گیلان به حاکمیت هشدار می دهد،جان مردم را وجه المصالحه نگرش های ایدئولوژیک و دعواهای سیاسی مرسوم قرار ندهد و در مواجهه با این امر به غایت خطیر، حداکثر تدبیر را به خرج دهد.هرگونه اصراری بر محروم کردن مردم از واکسن مطلوب،مطابق با استاندارهای جهانی و سازمان بهداشت جهانی، تلاش و مشارکت در مسیر مرگ و میرهای ناشی از کرونا ، کشتار عامدانه محسوب می شود و اگر در آتیه این بلیه در جهان رو به خاموشی گراید و از ملت ما به خاطر محروم شدن از واکسن مورد تایید مراجع علمی،همچنان قربانی بگیرد،هیچ عذری پذیرفته نخواهد بود.حسن روحانی به عنوان رئیس جمهوری که از طریق آرای عمومی به این جایگاه دست یافته، موظف است که شفاف و صریح مسیر تهیه واکسن معتبر را با تسریع بپیماید.کارنامه ی هشت ساله ی او پر از عهد شکنی های مدام و از یاد بردن تمام وعده های انتخابی است.او اکنون در نقطه فاینال ریاست جمهوریش در میانه ی آزمونی سخت و تاریخی قرار گرفته است تا بل این آخرین بار مسئولیتش را به درستی به مقصد مقصود نائل گرداند.
کانون صنفی فرهنگیان گیلان انتظار دارد مجموعه ی حاکمیت نسبت به دیدگاه های سیاسی شده و بخش نامه ای در این عرصه به شدت احتراز ورزد و راه درست را تا ریشه کن کردن این معضل خانمان سوز در پیش بگیرد.

#کانون_صنفی_فرهنگیان_گیلان ۲۵ دی ۹۹

+++

بیانیه انجمن صنفی معلمان کردستان- مریوان
در خصوص #مطالبه_واکسیناسیون_فوری_وسراسری

در حالی که نزدیک به یک سال از شیوع کرونا در کشور می‌گذرد و هزاران نفر از هموطنانمان قربانی این بیماری شده‌اند که در میان آنها تعدادی از دانش‌آموزان معلمان و بازنشستگان فرهنگی دیده می‌شوند، همزمان ناکارآمدی سیستماتیک و سیاست‌های غلط اقتصادی و تحریم‌ها و فساد ساختاری فراگیر کمر ملت ایران را زیر فشار اقتصادی خم کرده است.
در این میان با وجود تلاشهای فداکارانه پرستاران ،پزشکان و کادر بیمارستانی کشور ،وبا وجود آمار سازی های هر روز از میزان ابتلا و قربانیان کرونا، ناکارآمدی سیستم بهداشتی کشور در کنترل بیماری کرونا بر همگان آشکار شده است .در این شرایط سخت ودر حالی که بسیاری از کشورهای همسایه ایران واکسیناسیون فوری را شروع کرده‌اند در کشور ما بدون ارائه هیچ گونه مبنای منطقی و علمی واکسن‌های مورد تایید سازمان بهداشت جهانی رد شده و وعده واکسیناسیون در ماه‌های آینده داده می شود. وعده‌ای که قابل پیش بینی است که به خیل عظیمی از وعده‌های برآورده نشده این سال‌ها بپیوندد.
در حالی که تا پیش از این تصمیم گیران وزارت بهداشت سیاست‌های خود را در هماهنگی کامل با سازمان بهداشت جهانی معرفی می‌کردند حتی خود را موظف نمی‌دانند که پاسخ روشنی به چرایی حذف واکسن های مورد تایید این سازمان بدهند. واکسن هایی که در بسیاری از کشورهای جهان در حال استفاده است.

ناگفته پیداست که با شیوع کرونا و تعطیلی مدارس، با وجود تلاش‌های فراوان معلمان در ارائه آموزش‌های مجازی تداوم دوری دانش آموزان از محیط مدرسه بیش از هر چیز بر وخامت وضعیت آموزش کشور افزوده است و البته که در شرایط کنونی و با توجه به شیوع کرونا آموزش های مجازی بهترین تصمیم است.و تا زمان واکسیناسیون سراسری باید ادامه پیدا کند. لازم است که تصمیم گیران حکومتی بر این مهم توجه داشته باشند تداوم شیوع کرونا علاوه بر آن‌که حتماً به قربانی شدن تعداد دیگری از هم وطنان می انجامد و فشار روانی و اقتصادی بر ملت به ویژه اقشار آسیب‌پذیر همچون معلمان و کارگران را تشدید می کند، باید همچون روزها و ماه‌های گذشته شاهد روند افزایشی ناهنجاری‌های اجتماعی خشونت‌ها و قتلهای خانوادگی و خودکشی کارگران ،جوانان و دانش‌آموزان باشیم. ما به عنوان یک تشکل صنفی وظیفه خود می‌دانیم که به تصمیم گیران سیاسی کشور هشدار دهیم که عواقب تاخیر در واکسیناسیون فوری و سراسری کشور بر عهده آنهاست و پیشنهاد می‌کنیم که هماهنگ با سازمان بهداشت جهانی و همراستا با استانداردهای جهانی به واکسیناسیون فوری و سراسری مردم اقدام کنند،همانگونه که بسیاری از کشورهای جهان در حال انجام ان هستند.

#انجمن_صنفی_معلمان_کردستان_مریوان

+++

بیانیه کانون صنفی فرهنگیان الیگودرز پیرامون مسئله واکسن کرونا و آموزش

▪️یکسال از شیوع کرونا در کشور گذشت، متاسفانه به علت بی‌تدبیری و تغافل مسئولین، گسترش این ویروس در مراحل اولیه کنترل نشد و امروزه طبق آمار رسمی شاهد آن هستیم که روزانه حداقل ۵۰ نفر و حداکثر ۵۰۰ نفر از هموطنانمان قربانی این ویروس شده اند
انسانهایی که برای برخی فقط آمار وارقام هستند ولی برای هر کدام از ما عزیزی، شاگردی یا همکاری بودند که یادآوری فقدانشان رنجِ افزونِ زندگیمان شده است.

تصمیمات غیرکارشناسی و مقاومت در برابر توصیه‌های بخردانه متخصصان در پیشگیری از برگزاری اجتماعات و رعایت دستورالعملهای جهانی آسیب‌ها را بیشتر کرد.
اختیار زندگی دانش‌آموزان و معلمان به دستان بی‌تدبیری سپرده شد که سال تحصیلی را بر خلاف قانون پیش از زمان مصوب و با حضور شاگردانمان آغاز کردند.
مجال نام بردن تک تک تصمیمات زنجیره‌ای نادرست نیست ،تصمیماتی که در هر مرحله نسبت به عواقب آن از سوی متخصصان بهداشت و درمان بین‌المللی و داخلی و حتی معلمان و خانواده‌های شاگردانمان هشدار داده شد ولی کسی توجهی نکرد.
اگر آگاهی و دلسوزی معلمان و والدین نبود، نمی‌دانیم چه تعداد قربانیان بیشتر می‌شد.
فقر مالی ناشی از تصمیماتی که به تحریم کشور منجرشده کمر مردم را شکسته بود اما اخبار فقر مضاعف ناشی از قرنطینه‌ی بدون حمایت از اقشار آسیب پذیر که باعث خودکشی شاگردانمان می‌شود، به گوش می رسد.
نیمی از سال تحصیلی جاری را با دشواری و تنش بسیار گذراندیم.
هنوز در سوگ همکارانمان هستیم و دیدن تصاویر شاگردانمان بر سنگ قبرهای کوچک ،دلهای رنجدیده مان را تکه تکه می‌کند.
اما خبرهای خوش هم رسید، شرکتهای معتبر خصوصی، واکسنهایی ساختند که معتبرترین تاییدیه‌های جهانی را گرفتند. شنیدیم کشورهای توسعه یافته بعضاً از چند ماه قبل این واکسنها را پیش‌خرید کرده‌اند تا در شرایط افزایش شدید تقاضا در صف انتظار نمانند و جان مردمانشان را حفظ کنند.
امید داشتیم کشورمان نیز بتواند از این واکسن‌ها برخوردار شود و زندگی به شرایط عادی‌تری برگردد که ناگهان خبر ممنوعیت ورود واکسن های معتبر و تاکید بر استفاده از محصول داخلی یا محصول کشورهایی که تاییدیه معتبری ندارند، شوک بزرگی به مردم وارد کرد.
گویا جان ما خیلی بی‌ارزش‌تر از چیزی است که تصور می‌کردیم.

▪️کانون صنفی معلمان الیگودرز برای بازگشت امن دانش‌آموزان و معلمان به کلاسهای درس با ذکر دلایل زیر خرید واکسن معتبر را از شرکتهای طراز اول ضروری می‌داند:

▪️خصوصی بودن این شرکتها و عدم وابستگی مستقیم به نهادهای قدرت و احتمالاً فساد کمتر در این شرکتها.
▪️مستقل بودن ساختار قضایی و به روز بودن قوانین حقوقی در کشورهای مقر این شرکتها،در صورت بروز هرگونه مشکل برای افراد، امکان شکایت و دریافت غرامتهای سنگین وجود دارد و این باعث می‌شود شرکت تمام تلاش خود را برای کاهش عوارض احتمالی انجام دهد.
▪️داشتن تاییدیه سازمان بهداشت جهانی در صورتی که واکسن‌ داخلی هنوز در مراحل آغازین آزمایش است.

▪️سابقه مثبت کشورهای سفارش دهنده این واکسنها در حفظ امنیت و جان شهروندان خود در مقایسه با کشورهایی که احتمالاً منبع خرید ما خواهند بود.

در پایان از دولت و متولیان بهداشت درخواست می کنیم نسبت به خرید و ورود واکسن با برندهای مختلف مورد تایید سازمان بهداشت جهانی اقدام نمایند تا عموم هموطنان از جمله معلمان و دانش آموزان ،حق انتخاب آزاد نوع واکسن دریافتی را داشته باشند.
از وزیر آ، پ هم می خواهیم تا قبل از واکسینه کردن افراد آسیب پذیر و در معرض خطر از هر گونه تصمیم عجولانه نسبت به باز گشایی حضوری مدارس خودداری کنند .

کانون صنفی فرهنگیان الیگودرز

۱۳۹۹/۱۰/۲۷خورشیدی
#واکسن_بخرید
#جان_مردم_مهم_است

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate