پشت “جنگ شناختی” ناتو: “نبرد برای مغز شما” توسط نظامیان غربی

 MROnlineنشریه 

پشت “جنگ شناختی” ناتو: “نبرد برای مغز شما” توسط نظامیان غربی

ارسال شده در ۱۳ اکتبر ۲۰۲۱ توسط بن نورتون

انتشار اولیه توسط در ۸ اکتبر ۲۰۲۱ The Grayzone

 ترجمه: داود شمسایی ۲۰ آپریل ۲۰۲۲

واژه‌های کلیدی

 

ایدئولوژی، نابرابری، استراتژی، جنگ کانادا، چین، روسیه، ایالات متحده اخبار جنگ شناختی، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)

همانطور که ائتلاف نظامی گفته است، ناتو در حال توسعه اشکال جدیدی از جنگ برای به راه انداختن “نبرد برای مغز” است.

کارتل نظامی ناتو به رهبری ایالات متحده، شیوه های جدیدی از جنگ مرکب را علیه دشمنان خود اعلام کرده خویش آزمایش کرده است، از جمله جنگ اقتصادی، جنگ سایبری، جنگ اطلاعاتی و جنگ روانی.

اکنون، ناتو در حال توسعه یک نوع کاملاً جدید از نبرد است که آن را جنگ شناختی نامیده است. این روش جدید که به عنوان سلاح سازی علوم مغز توصیف می شود، شامل هک کردن افراد با بهره برداری از آسیب پذیری های مغز انسان به منظور اجرای مهندسی اجتماعی پیچیده تر است.

تا همین اواخر، ناتو جنگ را به پنج حوزه عملیاتی مختلف تقسیم کرده بود: هوا، زمین، دریا، فضا و سایبری. اما با توسعه راهبردهای جنگ شناختی، ائتلاف نظامی در حال بحث بر روی یک سطح جدید و ششم است: حوزه انسانی.

مطالعه ۲۰۲۰ ناتو در مورد این شکل جدید جنگ به وضوح توضیح داد:

در حالی که اقدامات انجام شده در پنج حوزه به منظور تأثیرگذاری بر حوزه انسانی انجام می شود، هدف جنگ شناختی این است که همه را به یک سلاح تبدیل کند.

در این گزارش تاکید شده است که مغز میدان نبرد قرن بیست و یکم خواهد بود. “انسان ها حوزه مورد مناقشه هستند” و “تضادهای آینده احتمالاً در ابتدا از نظر دیجیتالی و سپس از نظر فیزیکی در نزدیکی مراکز قدرت سیاسی و اقتصادی بین مردم رخ خواهد داد.”

جنگ شناختی

در حالی که مطالعه مورد حمایت ناتو اصرار داشت که بسیاری از تحقیقات آن در مورد جنگ شناختی برای اهداف دفاعی طراحی شده است، همچنین پذیرفت که ائتلاف نظامی در حال توسعه تاکتیک‌های تهاجمی است و بیان کرد:

انسان اغلب آسیب‌پذیری اصلی است و باید آن را پذیرفت تا از سرمایه‌های انسانی ناتو محافظت شود و همچنین بتوان از آسیب‌پذیری‌های دشمنانمان بهره برد.

در یک افشای وحشتناک، این گزارش به صراحت گفت که “هدف جنگ شناختی آسیب رساندن به جوامع و نه تنها ارتش است.”

با توجه به اینکه کل جمعیت غیرنظامی در تیررس ناتو قرار دارند، این گزارش تاکید می کند که ارتش های غربی باید با دانشگاه ها همکاری نزدیک تری داشته باشند تا علوم اجتماعی و علوم انسانی را به سلاح تبدیل کنند و به اتحاد کمک کنند تا ظرفیت های جنگ شناختی خود را توسعه دهد.

این مطالعه این پدیده را به عنوان “نظامی کردن علم مغز” توصیف کرد. اما واضح است که توسعه جنگ شناختی ناتو منجر به نظامی‌سازی تمام جنبه‌های جامعه انسانی و روان‌شناسی، از خصوصی ترین روابط اجتماعی گرفته تا خود ذهن خواهد شد

چنین نظامی‌سازی فراگیر جامعه در لحن پارانوئیدی گزارش ناتو منعکس شده است، که در مورد ستون پنجم تعبیه‌شده هشدار می‌دهد، جایی که همه، بدون اطلاع او، مطابق نقشه‌های یکی از رقبای ما رفتار می‌کنند. ” این مطالعه روشن می کند که آن رقبا که ظاهراً از آگاهی مخالفان غربی سوء استفاده می کنند، چین و روسیه هستند.

به عبارت دیگر، این سند نشان می‌دهد که شخصیت‌های کارتل نظامی ناتو به‌طور فزاینده‌ای جمعیت داخلی خود را یک تهدید می‌بینند، و از غیرنظامیان می‌ترسند که هسته‌های خفته بالقوه چینی یا روسی باشند، ستون پنجم وحشتناکی که ثبات دموکراسی لیبرال غربی را به چالش می‌کشد. 

توسعه اشکال جدید جنگ مرکب توسط ناتو در زمانی صورت می‌گیرد که کمپین‌های نظامی کشورهای عضو، جمعیت داخلی را در سطحی بی‌سابقه هدف قرار می‌دهند.

شهروند اتاوا در سپتامبر امسال گزارش داد که فرماندهی عملیات مشترک ارتش کانادا از همه‌گیری کووید-۱۹ برای به راه انداختن یک جنگ اطلاعاتی علیه جمعیت داخلی خود استفاده کرد و تاکتیک‌های تبلیغاتی را روی غیرنظامیان کانادایی آزمایش کرد.

گزارش‌های داخلی ناتو حاکی از آن است که این افشاگری فقط یک موج سطحی از تکنیک‌های جدید جنگی غیرمتعارف را که ارتش‌های غربی در سرتاسر جهان به کار می‌گیرند، خنثی می‌کند.

کانادا میزبان چالش نوآوری ناتو در زمینه جنگ شناختی است

ناتو دو بار در سال یک “سمینار نوآوری” برگزار می کند که آن را به عنوان “چالش نوآوری” نامگذاری می کند. این کمپین‌ها – یکی در بهار و دیگری در پاییز، توسط کشورهای عضو متناوب برگزار می‌شود – از شرکت‌ها، سازمان‌ها و محققان خصوصی می‌خواهند تا به توسعه تاکتیک‌ها و فناوری‌های جدید برای اتحاد نظامی کمک کنند.

چالش‌های شبه یک آگواریوم بزرگ منعکس‌کننده نفوذ غالب ایدئولوژی نئولیبرال در ناتو است، زیرا شرکت‌کنندگان بازار آزاد، مشارکت‌های دولتی و خصوصی و وعده جوایز نقدی را برای پیشبرد دستور کار مجتمع نظامی-صنعتی بسیج می‌کنند.

 چالش نوآوری پاییز ۲۰۲۱  به میزبانی کانادا برگزار  شد و عنوان آن “تهدید نامرئی: ابزارهایی برای مقابله با جنگ شناختی” است.

دولت کانادا در بیانیه رسمی خود در مورد این چالش نوشت: “جنگ شناختی نه تنها به دنبال تغییر افکار مردم، بلکه همچنین نحوه عمل آنها است.”

حملات علیه حوزه شناختی شامل ادغام قابلیت‌های سایبری، اطلاعات نادرست/اطلاعات غلط، روان‌شناختی و قابلیت‌های مهندسی اجتماعی است.

بیانیه مطبوعاتی اتاوا ادامه داد:

جنگ شناختی ذهن را به عنوان فضای نبرد و حوزه مورد بحث قرار می دهد. هدف آن ایجاد ناهماهنگی، القای روایت های متضاد، قطبی کردن افکار و رادیکال کردن گروه ها است. جنگ شناختی می تواند افراد را برانگیزد تا به گونه ای عمل کنند که می تواند یک جامعه منسجم را مختل کند یا از هم جدا کند.

مقامات نظامی کانادایی تحت حمایت ناتو در مورد جنگ شناختی در رویداد پانل بحث می کنند

یک گروه مدافع به نام انجمن ناتو کانادا بسیج شده است تا از این چالش نوآوری حمایت کند و با پیمانکاران نظامی همکاری نزدیک دارد تا بخش خصوصی را برای سرمایه گذاری در تحقیقات بیشتر به نمایندگی از ناتو – و نتیجه نهایی خود، جذب کند.

 در حالی که انجمن ناتو کانادا از نظر فنی یک سازمان غیردولتی مستقل است، ماموریت آن ترویج NAOCناتو است و این سازمان در وب سایت خود به خود می بالد.

NAOC روابط قوی با دولت کانادا از جمله امور جهانی کانادا و وزارت دفاع ملی دارد.

به عنوان بخشی از تلاش های خود برای ترویج چالش نوآوری ناتو در کانادا، NAOC یک میزگرد در مورد جنگ شناختی در ۵ اکتبر برگزار کرد.

فرانسوا دو کلوزل، محققی که مطالعه قطعی ۲۰۲۰ تحت حمایت ناتو در مورد جنگ شناختی را نوشت، در کنار افسران نظامی کانادایی تحت حمایت ناتو در این رویداد شرکت کرد.

این پانل توسط رابرت بینز، رئیس انجمن ناتو در کانادا نظارت می شد. و توسط بازاریابی در صنعت تسلیحات بنام گاریک نگایی  که به عنوان مشاور وزارت دفاع ملی کانادا و معاون رئیس جمهور و  NAOC Garrick Ngai، مدیر نوآک  فعالیت می کند، مدیریت شد.

رابرت بینز این رویداد را افتتاح کرد و خاطرنشان کرد که شرکت کنندگان در مورد “جنگ شناختی و حوزه جدید رقابت، جایی که بازیگران دولتی و غیردولتی قصد دارند بر آنچه مردم فکر می کنند و چگونه عمل می کنند” بحث کنند.

 

رئیس نواک همچنین با خوشحالی به “فرصت های سودآور برای شرکت های کانادایی” که این  NAOCچالش نوآوری ناتو وعده داده بود اشاره کرد  

محقق ناتو جنگ شناختی را “راه هایی برای آسیب رساندن به مغز” توصیف می کند.

پانل ۵ اکتبر با فرانسوا دو کلوزل، یک افسر نظامی سابق فرانسوی که در سال ۲۰۱۳ به ایجاد مرکز نوآوری را ناتو  کمک کرد، آغاز شد، که از آن زمان تاکنون از پایگاه آن در نورفولک، ویرجینیا مدیریت می کند.

 اگر چه به دلایل قانونی آی هوب در وب سایت خود اصرار دارد که “نظرات بیان شده در این پلاتفرم دیدگاه ناتو یا هر سازمان دیگری را تشکیل نمی دهد”، این سازمان توسط فرماندهی متفقین تبدیل حمایت می شود، که به عنوان ” یکی از دو فرماندهی استراتژیک در راس ساختار فرماندهی

ACTنظامی ناتو قررار دارد 

بنابراین، مرکز نوآوری به عنوان نوعی مرکز تحقیقاتی داخلی ناتو یا اتاق فکر عمل می کند. تحقیقات آن لزوماً سیاست رسمی ناتو نیست، اما مستقیماً توسط ناتو حمایت و نظارت می شود.

در سال ۲۰۲۰، فرمانده عالی تحول ناتو  (ساکت)  دو کلوزل را مأمور کرد تا دریک مطالعه به عنوان  SACTشش  ماهه در مورد جنگ شناختی انجام دهد.

دو کلوزل تحقیقات خود را در پانل اکتبر امسال خلاصه کرد. او اظهارات خود را با اشاره به این که جنگ شناختی “در حال حاضر یکی از داغ ترین موضوعات ناتو است” آغاز کرد و “در سال های اخیر به یک اصطلاح تکراری در اصطلاحات نظامی تبدیل شده است.”

گرچه دو کلوزل فرانسوی تاکید کرد که استراتژی جنگ شناختی “در حال حاضر توسط فرماندهی من اینجا در نورفولک، ایالات متحده آمریکا در حال توسعه است.”

مدیر مرکز نوآوری ناتو با ارائه پاورپوینت صحبت کرد و با یک اسلاید تحریک آمیز که جنگ شناختی را به عنوان “نبردی برای مغز” توصیف می کرد، شروع به کار کرد.

 جنگ شناختی  دو کلوزل گفت: جنگ شناختی مفهوم جدیدی است که در حوزه اطلاعات شروع می شود، که نوعی جنگ مرکب است.

“این با اتصال بیش از حد شروع می شود. همه تلفن همراه دارند.

با اطلاعات شروع می شود زیرا اطلاعات، اگر بتوانم بگویم سوخت جنگ شناختی است. اما بسیار فراتر از اطلاعات صرف است، که یک عملیات مستقل است – جنگ اطلاعاتی یک عملیات مستقل است.

دو کلوزل توضیح داد که جنگ شناختی با شرکت های فناوری بزرگ و نظارت انبوه همپوشانی دارد، زیرا “همه چیز در مورد استفاده از داده های بزرگ است”.

ما هر جا که می رویم داده تولید می کنیم. هر دقیقه، هر ثانیه که می رویم، آنلاین می شویم. و استفاده از این داده ها برای شناخت بهتر شما و استفاده از آن دانش برای تغییر طرز فکرتان بسیار آسان است.

به طور طبیعی، محقق ناتو ادعا کرد که “دشمنان” خارجی، متجاوزان فرضی هستند که از جنگ شناختی استفاده می کنند. اما در همان زمان، او به صراحت گفت که اتحاد نظامی غرب در حال توسعه تاکتیک های خود است.

دو کلوزل جنگ شناختی را هنر استفاده از فناوری‌ها برای تغییر شناخت اهداف انسانی تعریف کرد.

او خاطرنشان کرد که این فناوری‌ها شامل حوزه‌های NBIC – نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، فناوری اطلاعات و علوم شناختی است. او گفت که در مجموع، “یک نوع کوکتل بسیار خطرناک می سازد که می تواند مغز را بیشتر دستکاری کند.”

 دو کلوزل در ادامه توضیح داد که روش جدید حمله بسیار فراتر از جنگ اطلاعاتی یا عملیات روانی است   او در ادامه توضیح داد که روش جدید عجیب و غریب حمله “بسیار فراتر از” جنگ اطلاعاتی یا عملیات روانی (روانی) است.

او گفت: “جنگ شناختی فقط مبارزه با آنچه ما فکر می کنیم نیست، بلکه مبارزه با طرز فکر ما است، اگر بتوانیم طرز فکر مردم را تغییر دهیم.”

این بسیار قدرتمندتر است و بسیار فراتر از اطلاعات [جنگ] و روانی است.

دی کلوزل ادامه داد:سیار مهم است که درک کنیم که این یک بازی بر روی شناخت ما است، در روشی که مغز ما اطلاعات را پردازش می کند و آنها را به دانش تبدیل می کند، نه اینکه صرفاً یک بازی اطلاعاتی یا جنبه های روانی مغز ما باشد. این نه تنها اقدامی علیه آنچه ما فکر می کنیم، بلکه اقدامی علیه طرز فکر ما، نحوه پردازش اطلاعات و تبدیل آن به دانش است.

به عبارت دیگر، جنگ شناختی فقط یک کلمه دیگر نیست، نام دیگری برای جنگ اطلاعاتی است. این جنگی است با پردازنده فردی ما، مغز ما.

 در مورد اینکه چه کسانی می توانند اهداف جنگ شناختی باشند دو کلوزل فاش کرد که همه و همه روی میز هستند  پژوهشگر ناتو تاکید کرد که “این برای ما در ارتش بسیار مهم است” زیرا “این پتانسیل را دارد که با توسعه سلاح های جدید و راه های آسیب رساندن به مغز، این پتانسیل را دارد که علوم اعصاب و فناوری را در بسیاری از موارد مختلف درگیر کند.” رویکردهایی برای تأثیرگذاری بر اکولوژی انسانی… زیرا همه می‌دانید که تبدیل یک فناوری غیرنظامی به یک فناوری نظامی بسیار آسان است.

در مورد اینکه اهداف جنگ شناختی چه کسانی می توانند باشند، دو کلوزل فاش کرد که همه و همه روی میز هستند.

او گفت: جنگ شناختی، از شروع با فرد گرفته تا دولت ها و سازمان های چند ملیتی، دامنه جهانی داردا

میدان عمل آن جهانی است و هدف آن به دست گرفتن کنترل انسان، غیرنظامی و همچنین نظامی است.

و بخش خصوصی منافع مالی در پیشبرد تحقیقات جنگ شناختی دارد، وی خاطرنشان کرد:

سرمایه‌گذاری‌های عظیم جهانی در علوم اعصاب نشان می‌دهد که حوزه شناختی احتمالاً یکی از میدان‌های جنگ آینده خواهد بود.

 خود انسان ها حوزه جدید مورد مناقشه در این حالت جدید جنگ مرکب در کنار سایبر هوای دریای زمینی و فضای بیرونی هستند  دو کلوزل گفت: توسعه جنگ شناختی کاملاً درگیری های نظامی را به گونه ای که ما می شناسیم تغییر می دهد و “سومین بعد اصلی رزمی را به میدان نبرد مدرن اضافه می کند: به بعد فیزیکی و اطلاعاتی اکنون یک بعد شناختی اضافه شده است.”

این فضای رقابتی جدیدی را فراتر از آن چیزی که پنج حوزه عملیات – یا زمین، دریا، هوا، سایبری و حوزه فضایی نامیده می‌شود، ایجاد می‌کند. جنگ در عرصه شناختی طیف وسیع تری از فضاهای نبرد را بسیج می کند تا اینکه صرفاً ابعاد فیزیکی و اطلاعاتی می توانند انجام دهند.

به طور خلاصه، انسان‌ها در کنار زمین، دریا، هوا، سایبر و فضای بیرونی، حوزه جدید مورد مناقشه در این شیوه جدید جنگ مرکب هستند.

مطالعه جنگ شناختی ناتو درباره “ستون پنجم تعبیه شده” هشدار می دهد

مطالعه ای که فرانسوا دو کلوزل، مدیر مرکز نوآوری ناتو، از ژوئن تا نوامبر ۲۰۲۰ انجام داد، توسط فرماندهی متفقین تبدیل کارتل نظامی حمایت شد و به عنوان یک گزارش ۴۵ صفحه ای در ژانویه ۲۰۲۱ منتشر شد

این سند که خون را در رگها منجمد میکند نشان می دهد که چگونه جنگ معاصر به نوعی مرحله دیستوپیایی رسیده است که زمانی فقط در داستان های علمی تخیلی قابل تصور بود.

در این گزارش تاکید شد: ماهیت جنگ تغییر کرده است.

 اکثر درگیری های فعلی در زیرمجموعه تعریف سنتی پذیرفته شده جنگ باقی می مانند، اما اشکال جدیدی از جنگ مانند جنگ شناختی ظهور کرده اند، در حالی که اکنون ذهن انسان به  (Warfare Cognitive) عنوان حوزه جدیدی از جنگ در نظر گرفته می شود.

برای ناتو، تحقیق در مورد جنگ شناختی فقط دفاعی نیست. همچنین بسیار تهاجمی است.

در گزارش دو کلوزل به وضوح آمده است: توسعه قابلیت‌هایی برای آسیب رساندن به توانایی‌های شناختی حریفان یک ضرورت خواهد بود.

به عبارت دیگر، ناتو باید توانایی محافظت از فرآیند تصمیم گیری خود و مختل کردن روند تصمیم گیری دشمن را به دست آورد.

و هر کسی می‌تواند هدف این عملیات‌های جنگ شناختی باشد: هر استفاده‌کننده از فناوری‌های اطلاعاتی مدرن یک هدف بالقوه است. این گزارش کل سرمایه انسانی یک کشور را هدف قرار می دهد.

این مطالعه ادامه داد: همچنین اجرای بالقوه یک جنگ شناختی برای تکمیل درگیری نظامی، می‌تواند به تنهایی انجام شود، بدون اینکه ارتباطی با درگیری نیروهای مسلح داشته باشد.

علاوه بر این، جنگ شناختی به طور بالقوه بی پایان است، زیرا هیچ معاهده صلح یا تسلیم برای این نوع درگیری وجود ندارد.

همانطور که این حالت جدید نبرد هیچ مرز جغرافیایی ندارد، محدودیت زمانی نیز ندارد:

این میدان جنگ از طریق اینترنت جهانی است. بدون آغاز و بدون پایان، این فتح هیچ مهلتی نمی‌شناسد، که با اعلان‌های گوشی‌های هوشمند ما در هر کجا، ۲۴ ساعت شبانه‌روز و ۷ روز هفته مشخص می‌شود.

مطالعه تحت حمایت ناتو خاطرنشان کرد که برخی از کشورهای ناتو قبلاً اذعان کرده‌اند که تکنیک‌ها و فناوری‌های علوم اعصاب پتانسیل بالایی برای استفاده عملیاتی در انواع شرکت‌های امنیتی، دفاعی و اطلاعاتی دارند.

صحبت از پیشرفت‌هایی در روش‌ها و فناوری‌های عصب‌شناسی است مانند : استفاده از یافته‌های تحقیقاتی و محصولات برای تسهیل مستقیم عملکرد رزمندگان، ادغام رابط‌های ماشین انسانی برای بهینه‌سازی قابلیت‌های رزمی وسایل نقلیه نیمه خودمختار (مانند. ، پهپادها) و توسعه سلاح های بیولوژیکی و شیمیایی (به عنوان مثال، سلاح های عصبی ).

نتاگون یکی از مؤسسات اولیه ای است که این تحقیق جدید را پیش می برد، همانطور که در این گزارش تأکید شده است:

اگرچه تعدادی از کشورها تحقیقات و توسعه علوم اعصاب را برای اهداف نظامی دنبال کرده اند و در حال حاضر در حال پیگیری هستند، شاید فعال ترین تلاش ها در این زمینه توسط وزارت دفاع ایالات متحده انجام شده باشد. با قابل توجه ترین و با رشد سریع ترین تحقیق و توسعه که توسط آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی (دارپا) و فعالیت پروژه های تحقیقاتی پیشرفته اطلاعاتی (DARPA) / (IARPA) انجام شده است.

این مطالعه نشان داد که  استفاده‌های نظامی از تحقیقات شامل: جمع‌آوری اطلاعات، آموزش، بهینه‌سازی عملکرد و انعطاف‌پذیری در پرسنل رزمی و پشتیبانی نظامی و البته تسلیحات مستقیم علوم اعصاب و فناوری عصبی است.

مطالعه تکنیک علوم عصبی مورد حمایت ناتو روشن بود که این تسلیح سازی می تواند کشنده باشد و خواهد بود. این تحقیق می تواند برای کاهش پرخاشگری و پرورش شناخت ها و احساسات وابستگی یا انفعال استفاده شود. القای بیماری، ناتوانی یا رنج؛ و “خنثی کردن” مخالفان بالقوه یا مرگ و میر” – به عبارت دیگر، معلول کردن و کشتن مردم.

این گزارش به نقل از سرلشکر آمریکایی رابرت اچ اسکیلز، که فلسفه جنگی جدید ناتو را خلاصه

 کرد، نقل می کند:

پیروزی بیشتر در قالب گرفتن موقعیت روانی-فرهنگی تعریف می‌شود تا موقعیت جغرافیایی.

و همانطور که ناتو تاکتیک‌های جنگ شناختی را برای تسخیر امور روانی-فرهنگی توسعه می‌دهد، به طور فزاینده‌ای در حال تسلیح زمینه‌های مختلف علمی است.

این مطالعه در مورد “بوته علوم داده و علوم انسانی” صحبت کرد و تاکید کرد که “ترکیب علوم اجتماعی و مهندسی سیستم در کمک به تحلیلگران نظامی برای بهبود تولید اطلاعات کلیدی خواهد بود.”

در این بیانیه آمده است: اگر قدرت جنبشی نتواند دشمن را شکست دهد، روانشناسی و علوم رفتاری و اجتماعی مرتبط با آن خلاء را پر می کنند.

در ادامه این گزارش آمده است: بهره‌گیری از علوم اجتماعی در توسعه برنامه عملیاتی حوزه انسانی نقش اساسی خواهد داشت

ین عملیات با ارائه مسیرهای عمل بالقوه برای کل محیط انسانی اطراف از جمله نیروهای دشمن، همچنین تعیین عناصر کلیدی انسانی مانند مرکز ثقل شناختی، رفتار مورد نظر به عنوان حالت نهایی، از عملیات رزمی پشتیبانی خواهد کرد.

همه رشته های دانشگاهی در جنگ شناختی دخیل خواهند بود، نه فقط علوم سخت. در مطالعه مورد حمایت ناتو آمده است: در ارتش، تخصص در انسان‌شناسی، قوم‌شناسی، تاریخ، روان‌شناسی در میان سایر زمینه‌ها بیش از هر زمان دیگری برای همکاری با ارتش مورد نیاز است.

این گزارش با یک نقل قول وهم انگیز به پایان خود نزدیک می شود:

پیشرفت‌های امروزی در فناوری‌نانو، بیوتکنولوژی، فناوری اطلاعات و علوم شناختی ، که با مارش  به‌ ظاهر توقف ناپذیر ترویکای پیروزمند متشکل از هوش مصنوعی، داده‌های بزرگ و اعتیاد دیجیتالی تمدنی، چشم‌انداز بسیار شوم‌تری ایجاد کرده است: ستون پنجم جاسازی شده، جایی که همه، بدون اطلاع او، مطابق برنامه های یکی از رقبای ما رفتار می کنند.

در این بیانیه آمده است: “مفهوم مدرن جنگ در مورد سلاح نیست، بلکه در مورد نفوذ است.”

پیروزی در دراز مدت صرفاً به توانایی تأثیرگذاری بر روی ذهن و احساس، تغییر یا تأثیرگذاری بر حوزه شناختی بستگی دارد.

سپس مطالعه تحت حمایت ناتو با یک پاراگراف پایانی پایان یافت که بدون شک روشن می‌کند که هدف نهایی اتحاد نظامی غربی نه تنها کنترل فیزیکی کره زمین، بلکه کنترل بر ذهن مردم است:

جنگ شناختی ممکن است عنصر گمشده ای باشد که امکان گذار از پیروزی نظامی در میدان نبرد به موفقیت سیاسی پایدار را فراهم می کند. حوزه انسانی ممکن است حوزه تعیین کننده باشد، که در آن عملیات چند دامنه ای به نتیجه قطعی می رسد. پنج حوزه اول می توانند پیروزی های تاکتیکی و عملیاتی را به ارمغان بیاورند. فقط قلمرو انسانی می تواند به پیروزی نهایی و کامل دست یابد.

افسر عملیات ویژه کانادایی بر اهمیت جنگ شناختی تاکید می کند

هنگامی که فرانسوا دو کلوزل، محقق ناتو که مطالعه ای را در مورد جنگ شناختی انجام داد، اظهارات خود را در پانل انجمن ناتو در کانادا در ۵ اکتبر به پایان رساند، اندی بانوی، یک افسر فرمانده در مرکز آموزش عملیات ویژه کانادا، او را دنبال کرد.

 با بیش از ۳۰ سال تجربه در نیروهای مسلح کانادا، از چگونگی استفاده ارتش های غربی از تحقیقات دو کلوزل و دیگران و استفاده از تکنیک های جدید جنگ شناختی در فعالیت های رزمی خود صحبت کرد. او گفت: “جنگ شناختی نوع جدیدی از جنگ مرکب برای ما است

و این بدان معناست که ما باید به آستانه‌های سنتی درگیری نگاه کنیم و اینکه چگونه کارهایی که انجام می‌شود واقعاً زیر آستانه‌های درگیری، حملات شناختی و اشکال غیر جنبشی و تهدیدهای غیر جنگی برای ما هستند. ما باید این حملات را بهتر درک کنیم و اقدامات آنها و آموزش خود را بر اساس آن تنظیم کنیم تا بتوانیم در این محیط های مختلف عمل کنیم.

ا اگرچه اندی بانوی اقدامات ناتو را دفاعی توصیف کرد و مدعی شد دشمنان از جنگ شناختی علیه آنها استفاده می‌کنند، اما بانوی درباره این واقعیت که ارتش‌های غربی خودشان این تکنیک‌ها را توسعه می‌دهند، برای حفظ مزیت تاکتیکی ابهام نداشت.

او گفت: ما نمی‌توانیم مزیت تاکتیکی نیروهای خود را که در حال پیشبرد آن هستیم، از دست بدهیم، زیرا آن‌ها نه تنها اهداف تاکتیکی ما ، بلکه اهداف استراتژیک ما را  نیز در بر می‌گیرد.

برخی از آن قابلیت‌های متفاوتی که ما داریم و به طور تصادفی از آن‌ها بهره میجوییم. می‌توانند بر علیه ما استفاده شوند. بنابراین ما باید بهتر درک کنیم که دشمنان ما چقدر سریع خود را با مسائل سازگار می‌کنند،تا بتوانیم پیش‌بینی کنیم که در آینده به کجا می‌روند، تا به خودمان کمک کنیم تا مزیت تاکتیکی نیروهایمان را در حال حرکت به جلو حفظ کنیم.

جنگ شناختی پیشرفته‌ترین فرم اعمال نفوذ است   

ماری پیر ریموند، سرهنگ بازنشسته کانادایی که در حال حاضر به عنوان “دانشمند دفاعی و مدیر مجموعه نوآوری” برای برنامه نوآوری نیروهای مسلح کانادا برای ارتقا دفاع و امنیت خدمت می کند، او نیز به پانل ۵ اکتبر پیوست.

ریموند گفت: زمانی که جنگ برای به دست آوردن زمین بیشتر می‌شد، گذشته است.

اکنون هدف جدید تغییر ایدئولوژی های دشمنان است که مغز را به مرکز ثقل انسان تبدیل می کند. و انسان را به قلمرو مورد مناقشه تبدیل می کند و ذهن به میدان جنگ تبدیل می شود.

وی افزود: زمانی که ما در مورد تهدیدات مرکب صحبت می کنیم، جنگ شناختی پیشرفته ترین شکلی از مانیپولازاسیون است که تا به امروز دیده شده است. با هدف کسب مزیت تاکتیکی یا استراتژیک.

ریموند خاطرنشان کرد که جنگ شناختی نیز به شدت با هوش مصنوعی، داده های بزرگ و رسانه های اجتماعی همپوشانی دارد و منعکس کننده “تکامل سریع علوم اعصاب به عنوان ابزار جنگ” است.

ریموند به نظارت بر چالش نوآوری پاییز ۲۰۲۱ ناتو به نمایندگی از وزارت دفاع ملی کانادا کمک می کند، که مسئولیت های مدیریتی را به برنامه نوآوری برای تعالی دفاع و امنیت  ارتش، جایی که او کار می کند، تفویض کرد.

ریموند در اصطلاح بسیار فنی بیان کرد که برنامه جنگ شناختی صرفاً دفاعی نیست، بلکه تهاجمی نیز هست:

این چالش خواستار راه حلی است که از حوزه انسانی نوپای ناتو حمایت می کند و توسعه یک اکوسیستم شناختی را در داخل اتحاد آغاز می کند و از توسعه برنامه های کاربردی جدید، سیستم های جدید، ابزارها و مفاهیم جدید که منجر به اقدام ملموس در حوزه شناختی می شود حمایت می کند

او تاکید کرد که این “به همکاری پایدار بین متحدان، مبتکران و محققان نیاز دارد تا نیروهای ما را قادر به جنگیدن و پیروزی در حوزه شناختی کند.” این همان چیزی است که ما امیدواریم از این فراخوان برای مبتکران و محققان بیرون بیاییم.”

 برای برانگیختن علاقه شرکت ها به چالش نوآوری ناتو، ریموند تشویق کرد: “متقاضیان برای بهترین راه حل، جوایز ملی و بین المللی و جوایز نقدی دریافت خواهند کرد.” سپس به طرز وسوسه انگیزی اضافه کرد:

این همچنین می‌تواند با فراهم کردن دسترسی بالقوه آنها به بازاری متشکل از ۳۰ کشور، برای متقاضیان مفید باشد.

افسر ارتش کانادا از شرکت ها می خواهد که در تحقیقات جنگ شناختی ناتو سرمایه گذاری کنند

مؤسسه دیگری که چالش نوآوری پاییز ۲۰۲۱ ناتو را به نمایندگی از وزارت دفاع ملی کانادا مدیریت  (CANSOFCOM)می کند، فرماندهی نیروهای عملیات ویژه  است.

یک افسر نظامی کانادایی که با فرماندهی نیروهای عملیات ویژه کار می کند، بنام شکر گوتی در آخرین میزگرد در رویداد ۵ اکتبر انجمن ناتو در کانادا بود. گوتی به عنوان “افسر نوآوری”  برای جنوب انتاریو خدمت می کند.

او این رویداد را با درخواست سرمایه گذاری شرکتی در تحقیقات جنگ شناختی ناتو به پایان رساند.

شکر گوتی با اشتیاق اعلام کرد که چالش نوآوری دوسالانه بخشی از ریتم نبرد ناتو است.

وی خاطرنشان کرد که در بهار سال ۲۰۲۱، پرتغال یک چالش نوآوری ناتو را با تمرکز بر جنگ در فضا برگزار کرد.

در بهار ۲۰۲۰، هلند میزبان چالش نوآوری ناتو با تمرکز بر کوید ۱۹ بود.

شکر گوتی به سرمایه گذاران شرکتی اطمینان داد که ناتو برای دفاع از منافع خود به عقب خم خواهد شد:

من می توانم به همه اطمینان دهم که چالش نوآوری ناتو نشان می دهد که همه نوآوران کنترل کامل مالکیت معنوی خود را حفظ خواهند کرد. بنابراین ناتو کنترل آن را در دست نخواهد گرفت. نه کانادا. نوآوران کنترل خود را بر آی پی خود را حفظ خواهند کرد.

این اظهار نظر نتیجه‌گیری مناسبی برای این هیئت بود و تأیید می‌کرد که ناتو و متحدانش در مجتمع نظامی-صنعتی نه تنها به دنبال تسلط بر جهان و انسان‌های ساکن آن با تکنیک‌های جنگ شناختی  ناراحت‌کننده  هستند بلکه همچنان می‌خواهندسود  شرکت‌ها و سهامداران آن‌ها را ازتلاش های این امپراتوری تضمین کنندا

https://mronline.org/2021/10/13/behind-natos-cognitive-warfare-battle-for-your-brain-waged-by-western-militaries/ 

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate