مافیاهای رژیم و حذف ارز ترجیحی  

یکی از پلیدترین نقشه هایی که در لایحه بودجه ۱۴۰۱طراحی شده است،  پیشنهاد حذف ارز ترجیحی است که بحثهای فراوانی را در پی داشته است. روزنامه تابناک (۷ بهمن ۱۴۰۰): دولت به خاطر فساد و رانت هایی که در این سال ها به دلیل تخصیص این ارز ایجاد شد، تاکید و اصرار به حذف ارز ترجیحی دارد؛ البته که مجلس نیز دغدغه بحث نبود نظارت دقیق بر میزان تخصیص و توزیع ارز ترجیحی در میان تولید کنندگان و سوءاستفاده های احتمالی از آنرا دارد، ولی در کنار این موضوع مهم، نگرانی از معیشت مردم نیز از دیگر دغدغه های نمایندگان مردم است؛ بنابراین، مدام از دولت می خواهند راهکاری برای تقویت قدرت خرید مردم ارائه بدهند، وگرنه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به تصویب اعضای کمیسیون تلفیق نخواهد رسید.

همانطور که ملاحظه میکنید، دولت و سازمان برنامه و بودجه اش ادعا میکنند که هدف از  حذف این ارز، مبارزه با فساد و رانت‌خورای است. (و مجلسیان میگویند دولت بخاطر کسری بودجه اینکار را میکند) در این میان مجلس با ژست مدافعین قدرت خرید مردم، ظاهرا در مقابل حذف این ارز مقاومت میکند و در این راه، حتی حاضر است تا جایی پیش برود که با حذف ارز ترجیحی در این لایحه بودجه، مخالفت کند. 

درراه حمایت از قدرت خرید مردم پیشنهاد شده است که میزان یارانه نقدی را بیشتر کنند، یکی صحبت از این کرده که یارانه نقدی بشود ۱۱۰ هزار تومان و دیگری گفته است که دولت اعتبار الکترونیکی ۱۵۰ هزار تومانی برای خرید اقلام غذایی به مشمولین یارانه بگیر اختصاص بدهد. قبل از ادامه های و هوی مجلس و دولت بهتر است نگاهی به لیست کالاهایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی میتوانند وارد شوند بکنیم که قدری روشنتر عمق نقشه های مافیاهای دولت و مجلس را بررسی کنیم. لیست شامل این اقلام است: برنج خارجی، گندم، گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم مرغ، کنجاله سویا، ذرت، جو، داروهای دامی ضروری، انواع کود شیمیایی، سموم تکنیکال شیمیایی، انواع بذر، شکر خام، روغن خوراکی، روغن خام، حبوبات، انواع دانه های روغنی (سویا)، لاستیک سنگین، کاغذ چاپ و تحریر، کاغذ روزنامه، خمیر کاغذ، چای خشک خارجی، دارو و تجهیزات و ملزومات ضروری پزشکی و ماشین آلات و تجهیزات تولید کننده کالاهای اساسی مثل کمباین و نشا کار برنج 

حالا شما قضاوت کنید، اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کنند، کدام یکی از این کالاها که قیمتش یک مرتبه پنج  شش برابر شود، تاثیرفاجعه باری بر زندگی اکثریت مردم نمیگذارد؟ گندم؟ یا شکر و روغن، حبوبات یا دارو و تجهیزات پزشکی؟ 

طرح یارانه های نقدی و قدرت خرید مردم

اولین باری که یارانه نقدی پرداخت شد مبلغی معادل ۴۵ دلار به هر نفر پرداخت شد (طبق نرخ دلار آنروزها به هر نفر ۴۰۵۰۰ تومان تعلق میگرفت) که حالا میخواهند زیادش کنند که بشود ۱۱۰ یا حتی ۱۵۰ هزار تومان که با نرخ دلار که امروز ۲۸۰۰۰ تومان است میشود  ۴ تا ۵ دلار در ماه. به بیان دیگر اگر هدف حفظ قدرت خرید مردم است باید لااقل همان ۴۵ دلار به مردم پرداخت بشود که با توجه به نرخ دلار امروز میشود چیزی حدود ماهی یک میلیون و دویست هزار تومان. یعنی یک خانواده  ۴ نفره ماهی  ۱۸۰ دلار بعنوان یارانه نقدی دریافت کند که قدرت خریدش تقریبا حفظ شود، چیزی حدود ماهی  ۵ میلیون تومان. 

سالهاست که  مافیا های ریز و درشت حاکم بر مملکت، تمام ثروتهای جامعه را بین خود تقسیم میکنند و با در دست داشتن تمام اهرمهای قدرت و با سرکوب و زندان و شکنجه و اعدام هر روز بیشتر خرخره کارگران، بازنشستگان، معلمان و دیگر حقوق بگیران را فشار میدهند. اکثر مردم این مملکت سهمشان از ثروتهای جامعه فقط فقر و فلاکت و گرسنگی است. همین امروز شاهدیم که بخش وسیعی از کارگران ماه‌ها حقوقشان عقب می‌افتد، حقوق و دستمزد ها در بهترین حالت چند مرتبه زیر خط فقر است. و با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، دولت عزم جزم کرده که آخرین تیغ‌ها را به پیکر نحیف مردم بکشد. 

پاسخ مزدبگیران اما روشن است. صدایشان را هر روز بلندتر میکنند صدای اعتراض کارگران، بازنشستگان، معلمان و کادر درمانی هر روز در خیابانهای شهرا را شاهد هستیم که فریاد میزنند معیشت، منزلت، حق مسلم ماست! 

سازندگان جامعه، به این نظم موجود اعتراض دارند و در سالهای اخیر شاهد بوده‌ایم که حضور جنبش اعتراض به این وضع، هر روز گسترده تر و قویتر شده است. در این مملکت ثروت به اندازه کافی هست که کودکان از تحصیل و زندگی شاد کودکی محروم نشوند، با ثروتی که تولید میشود، همه بازنشستگان میتوانند در آرامش و رفاه از دوران زندگی کنند و لذت ببرند، ثروت به اندازه کافی هست که هیچ فردی برای یک لقمه نان تنفروشی نکند یا کلیه اش را به حراج نگذارد. حاکمان دزد را باید به زیر کشید و اموال سرقت رفته مملکت را از حلقومشان بیرون کشید، میلیاردها دلاری که رژیم صرف تروریسم  اسلامی در منطقه و در دنیا میکند را باید قطع کرد تا صرف رفاه و آسایش شهروندان این مملکت شود. 

باید صف اعتراض در مقابل مافیای حاکم را گسترده تر کنیم. به بودجه جنایتکارانه شان اعتراض کنیم. خواهان دستمزد بالای ۱۶ میلیون تومان شویم. معلمان امروز در صف مقدم مبارزه برای افزایش دستمزد و خواست های مهم دیگر قرار گرفته اند با تمام قوا آنها را مورد حمایت قرار دهیم. *

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate