تجمعات بزرگ و گسترده معلمان در بیش از ۴۰ شهر

تجمعات بزرگ و گسترده معلمان در بیش از ۴۰ شهر

 معلم داد بزن، حقتو فریاد بزن

ساعت ده صبح روز ۲۲ مهر بنا بر فراخوان از قبل اعلام شده از سوی شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان، معلمان شاغل و بازنشسته در بیش از ۳۸ شهر دست به تجمع زدند و با شعار دادن و سخنرانی و بیانیه هایشان خواستهای خود را اعلام کردند.  اعتراض معلمان به بدتر شدن هر روز بیشتر وضعیت معیشتی شان و وضع نابسامان آموزش و پرورش، به تبعیض ها و نابرابری ها، به اختلاس ها و دزدی ها، به سرکوبگری ها و به تعرضات هر روزه به زندگی و معیشتشان است. از جمله یک موضوع فوری اعتراضات معلمان به  عدم اجرای کامل رتبه‌بندی، و عدم اجرای کامل همسان‌سازی بازنشستگان  است. یک  موضوع اعتراض معلمان افزایش ساعت کار موظف از ۲۴ ساعت به ۳۰ ساعت در هفته است. در رابطه با این موضوعات معلمان در دور جدید اعتراضات خود تجمعات بسیاری بر پا کرده اند. یک نمونه قدرتمند آن در سوم مهر ماه در ۴۵ شهر بود.

بنا بر گزارشات دریافتی تا کنونی  تجمعات در این شهرها صورت گرفته است: شهرهای تهران، کرج، شیراز، اصفهان، تبریز، کرمانشاه، مریوان، پلدختر، ساری، اصفهان، ملایر، خرمشهر، بروجرد، قم، جوانرود، سلسله (استان لرستان)، سقز و زیویه، نورآباد ممسنی، بهبهان، اراک، یزد، اندیمشک، اردبیل، شیروان، ایلام، فریدون کنار، بوشهر، کرمان، بندرعباس، سنندج، یاسوج، الیگودرز، اهواز، مشهد، بندرانزلی، ایذه، داراب و جهرم

در اهواز معلمان در اعتراض به عدم انعکاس صدای اعتراضات مردمی در صدا و سیمای جمهوری اسلامی در مقابل دفتر این سازمان تجمع داشتند که  با دخالت پلیس این تجمع به پایان رسید و معلمان به سمت اداره کل آموزش و پرورش استان راهپیمایی کردند.

در مریوان قطعنامه شورای هماهنگی توسط اسکندر لطفی، سخنگوی شورای هماهنگی در این شهر قرائت شد.

در همدان معلمان سرود یاور فرهنگی ما که امروز به سرود نماد همبستگی معلمان تبدیل شده را خواندند. در این تجمع بنرهایی با عکس معلمان زندانی از جمله اسماعیل عبدی توجه ها را بخود جلب میکرد.

در تجمعات شیراز که همیشه یک کانون داغ اعتراضات معلمان بوده است، جماعتی با شعارهایی انحرافی ای همچون شعار “مجلس انقلابی، حمایت، حمایت”، ای رهبر فرزانه معلمان را دریاب “، “عدالت اسلامی  اجرای رتبه بندی”، تلاش کردند رنگ حکومتی و اسلامی به این اعتراضات بزنند و مبارزات با شکوه معلمان را مخدوش کنند. اما شعارهای اعتراضی معلمان در تجمعات اعتراضی امروز پاسخ محکمی به این تشبثات نیز بود. این جریانات را باید بیش از این منزوی کرد و اجازه نداد که اعتراضات بحق معلمان را لوث و مخدوش کنند. حضور ایادی و وابستگان حکومت در صفوف اعتراضات باعث تضعیف مبارزه میشود و باید محکم در مقابل آنها ایستاد.

در این روز یک شعار گسترده معلمان “معلم زندانی آزاد باید گردد” در تجمعات مختلف بود. بعلاوه معلمان با فریاد شعارهای “معلم بیدار است از تبعیض بیزار است”،”معلم داد بزن حقت را فریاد بزن”، “دزدی های نجومی، فلاکت عمومی”، “نه تسلیم، نه سازش، رتبه بندی بی خواهش”، “اجرای همطرازی، بدون حقه بازی”، “رتبه بندی حق ماست، نتیجه رنج ماست”، “رتبه های پوشالی نخواستیم، نخواستیم،”، “معلم می میرد، ذلت نمی پذیرد”، “وعده زیاد شنیدیم، نتیجه اش را ندیدیم”، صدای اعتراض خود را به سیاستهای حکومت و دستگاه آموزش و پرورش ابراز میکردند.

 قطعنامه پایانی  شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ضمن برشمردن موارد اعتراضی بر خواستهای معیشتی فوری معلمان و بازنشستگان و حق پایه ای دانش آموزان و تحصیل رایگان تاکید کرده است. در همین راستا این قطعنامه با اعلام حمایت از معلمان بازنشسته، بر اجرایی شدن فوری مطالبه همسان سازی حقوقها و پرداخت پاداش بازنشستگان سال ۹۹ که بخاطر آن بارها تجمع داشته اند تاکید شده  است.

اجرای کامل رتبه بندی مشاغل و افزایش حقوقها به بالای خط فقر ۱۲ میلیونی یک مطالبه معیشتی فوری معلمان است. معلمان بارها  و بارها در تجمعاتشان با شعارهای اعتراضی خود و با بنرهایی که در دست میگیرند، اعتراض خود را به سطح نازل حقوقها و تبعیض ها و به دزدی های نجومی و پایین آمدن هر روز بیشتر سطح زندگی شان اعلام کرده اند.

تاکید مهم دیگر قطعنامه شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان تحصیل رایگان برای همه کودکان و آموزش عادلانه و یکسان و با کیفیت برای همگان است. در این قطعنامه در دفاع از حقوق کودکان و با اشاره به اینکه به گفته ی مسئولان حکومتی حداقل ۳ میلیون کودک از آموزش مجازی محروم بوده‌اند و این محرومیت ناشی از عدم دسترسی به امکاناتی مانند تبلت و گوشی هوشمند و اینترنت مناسب است، بر تامین رایگان این ملزومات برای همه از جمله دانش‌آموزان مناطق دور تاکید شده و فراهم کردن امکانات آموزش مجازی برای تمام معلمان از جمله وظایف دولت اعلام شده است. این قطعنامه سقف تراکم هر کلاس را ۱۶ نفر اعلام کرده و تهیه ی واکسن مورد تایید سازمان بهداشت جهانی و توزیع ماسک و الکل مورد تاکید قرار داده و بر حقوق دانش آموزان از جمله شروع آموزش در مدارس تاکید شده است.

یک موضوع مهم قطعنامه شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان اعتراض به امنیتی کردن مبارزات و احضارها و پرونده سازی ها و بازداشت معلمان معترض شاغل و بازنشسته است. از جمله در قطعنامه چنین آمده است: “از نظر ما حاکمیت به جای بگیر و ببندها و تهدیدها باید در قبال فرهنگیان شاغل و بازنشسته پاسخگو باشد و مطالبات معلمان را محقق نماید و بداند این مطالبه‌گری متکی به فرد نیست ونمی‌توان با احضار،پرونده ‌سازی، زندان و اخراج آن را متوقف نمود”.

بعلاوه قطعنامه با اعلام اینکه میکوشد صدای بی صدایان باشد و با  تاکید بر حق اشتغال برای همه مردم از اعتراضات معلمان پیش دبستانی، آموزشیاران نهضت سواد آموزی و همه معلمانی که امنیت شغلی ندارند اعلام حمایت کرده و بر پایان دادن به استثمار معلمان خرید خدمت تاکید میکند. در پایان قطعنامه ضمن سپاسگزاری از همراهی وسیع معلمان از فراخوان این روز خطاب به خانواده های دانش آموزان و همه مردم می نویسد:”پیام ما فرهنگیان به مردم شریف ایران  این است که تعلیم و تربیت فرزندان شما سالهاست تعطیل شده است، دانش آموزان شما به حال خود رها شده اند. دولت همواره جیب شما را خالی می‌کند و برای ارتقای سطح علمی فرزندان شما هیچ تلاشی نمی کند”. در پایان این قطعنامه بر همبستگی و همصدایی همه مردم برای رهایی از فقر و بدبختی و فلاکت اقتصادی کنونی تاکید میکند.

یک تاکید معلمان در تجمعات این روز ادامه اعتراضات تا رسیدن به خواستها و مطالباتشان بود. از مبارزات معلمان باید وسیعا حمایت و پشتبیانی کرد.

حزب کمونیست کارگری ایران

۲۲ مهر۱۴۰۰، ۱۴ اکتبر ۲۰۲۱

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate