دور جدید اعتراضات کارگران هفت تپه

کارگران هفت تپه از روز سه شنبه ششم مهر ماه دور جدیدی از اعتراض و اعتصاب را شروع کردند. هفت تپه بدنبال یک کشمکش سنگین و طولانی موفق شد از بخش خصوصی و کارفرمایان فاسد خلع ید کند. کارگران نه فقط کارفرمایان را بیرون کردند بلکه با افشای اختلاس و فسادشان دست همکاران دولتی و بانکی آنها را رو کردند و کارفرمایان را بدادگاه کشاندند. بعد از این پیروزی، انتقام جوئی از کارگران توسط حامیان و شرکای دولتی کارفرمایان شروع شد. آب را بروی مزارع بستند، حقوق ها را نپرداختند، رای خلع ید را رسماً اعلام و جاری نکردند و اقدامات مختلفی از حمله فیزیکی به رهبران کارگران تا پرونده سازی برای آنها و خانم فرزانه زیلابی وکیل کارگران صورت دادند. کارگران با اعتصابی نفس گیر دولت رئیسی را وادار به اعلام رای خلع ید، بازگرداندن مجتمع به دولت و پرداخت حقوق ها کردند. در مرحله بعد، باز روال اجرائی نقل و انتقال را در کرویدورها معطل کردند. تلاش اینبود که مجتمع را به نهادی مشابه بخش خصوصی واگذار کنند. کارگران اما پیشنهاد خودشان یعنی واگذاری به هفت طرح خوزستان را پیش بردند. نهایتاً هفت تپه به ایدرو واگذار شد و دراین فاصله بین دو وزارتخانه، یعنی صمت و اقتصاد، پشت پرده کشمکش وجود داشت. باز حقوق ها را نپرداختند، مشغول توطئه شدند و نوعی بلاتکلیفی را به شرکت تحمیل کردند. 

اعتصاب مجدداً از روز سه شنبه با اولویت بقای هفت تپه و تعیین تکلیف قطعی آن، تعیین تکلیف فوری مدیریت شرکت و شفاف سازی نحوه و قیمت واگذاری شرکت به دولت- بانک، پرداخت فوری حقوق های معوقه و سایر مطالبات عرفی، تسریع در انجام عملیات کشت و اورهال کارخانه، بازگشت به کار کارگران اخراجی؛ آقایان اسماعیل بخشی و محمد خنیفر و ایمان اخضری و سالار بیژنی، تمدید قرارداد کارگران فصلی در بخشهای دفع آفات و غیر نیشکری و کارخانه و امور فنی، اعلام و اجرای حکم صادر شده علیه اسدبیگی- رستمی در پرونده اختلاس، مختومه شدن پرونده خانم فرزانه زیلابی وکیل کارگران هفت تپه، با شمار وسیعی از کارگران شروع شد. 

در دومین روز اعتصاب کارگران عصبانی از شورای ضد کارگری اسلامی که گزارشاتی علیه رهبران کارگران به مسئولان شهر و استان داده بود، درب این نهاد ضد کارگری را گل گرفتند و شعار دادند شورای ضد کارگری نمیخوایم! این شورا دو سال قبلتر با بیش از دو هزار امضا توسط کارگران منحل اعلام شده است. کارگران اعلام کردند که مجمع نمایندگان کارگری تنها تشکل مورد قبول ماست و کلیه تصمیمات ما با خرد جمعی و شورائی صورت میگیرد. 

هفت تپه ای ها این مجتمع را “پایتخت اعتصاب جهان” نام گذاشتند. اتحاد کارگران و رابطه رهبران و بدنه کارگری در نوع خود بی نظیر است. اتحاد ایجاد شده در هفت تپه، سنت مبارزاتی، تاثیراتی که روی جنبش کارگری و سیاست بطور کلی دارد، هفت تپه را به نمونه ای تیپیک از مبارزه اصیل و کلاسیک کارگری بدل کرده است. از اعتصاب و اعتراض برحق کارگران هفت تپه حمایت کنیم. درود بر رزم و اتحاد کارگران قهرمان هفت تپه!

٣٠ سپتامبر ٢٠٢١ 

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate