نگاهی به توسعه بحران کمونیزم کردی (دعواهای احزاب کمونیست کارگری با کومله)

سعيد صالحى نيا
April 07, 2019

salehinia@aol.com

مقدمه:

طی چند هفته اخیر ابتدا تقوائی گیت حزب کمونیست کارگری و اعتراض حزب خواهرش را داشتیم(2) و بعد پاتک حزب تقوائی به کومله! دعوائی بسیار بامزه و درسی دیگر برای انها که به کمونیزم کردی دخیل بسته اند.

بعد از این دعواها ظاهرا دو طرف با هم قهر کردند و گفته اند که از "مرکز همکاری احزاب چپ کردستان" خارج شوند(جناح احزاب خواهر) یا اینکه کومله گفته که حزب تقوائی قابل اعتماد نیست! خوب اینها یک واقعیت است که دو طرف این دعوا قعلا اعلام کرده اند.

پیش بینی من اینه که این دعواها دعوای یک خانواده است.متحد شدنشان همانقدر سودمند است که تا بحال بوده و طبیعتا دعواهشان هم بی ربط است به روند مبارزه طبقاتی. لذا اینها مجبورند در سر پیچ بعدی دوباره اشتی کنند .این یک تب کوتاه مدت است.اینها همجنس همند. متعلق به جنبشی هستند که مدتهاست نام بهترین نام برایش کمونیزم کردیست.

همه این احزاب کمونیزم کردی مدتی قبل برای ایستادن کنار بارزانی برای رویای کردستان بزرگ سر خط شدند و سینه سپر کردند! این نشانی هم خانوادگی ماهوی اینها.

اما اجازه بدهید دقیقتر و از نزدیک عدم صداقت این دو طرف دعوا را بطور اثباتی نشان خواننده بدهم:

 

(1)فرقه حمید تقوائی ، فراخوان "اتش بس به اپوزسیون"، عفو شیرین عبادی و خودی دانستن مسیح علینژاد:

 

هنوز چند روزی از فراخوان حمید تقوائی و مصطفا صابر به سکوت در مقابل اپوزسیون نگذشته بود که شاخه محمد اسنگران حزب تقوائی فریاد بر اورد که "اقا چه نشسته اید کومله نشسته کنار راستهای کردستان اطلاعیه داده"! بشتابید که بیضه کمونیزم در خطر است!

خوب! مثل اینکه شاخه محمد اسنگران حزب تقوائی قبول ندارد باید در مقابل اپوزسیون سکوت کرد یا اینکه ایشان فهمیده که سکوت معنیش فقط مربوط به راست پروغرب است!

یعنی؟ واقعا محمد اسنگران دنباله روتقوائی است و او دقیقا سکوتش را در مقابل اپوزسیون پروغرب حفظ می کند .

لذا؟

فرقه تقوائی بعد از اعلام اتش بس به اپوزسیون پروغرب در مقابل اعتراضات حزب خواهرش (نه کومله !) برای اثبات کمونیست بودنش یک لگدی به کومله زد تا خاکی هوا شود!

چرا ؟ چون بقول خود شاخه اسنگران، این اطلاعیه یکماه قبلش نوشته شده! یعنی فرقه تقوائی یکماه تمام زبان بسته بود منتظر شد تا امروز؟! چرا؟ چون مورد نقد قرار گرفته در مورد اتش بس به راست پروغرب! اینست متد "پولیتیک کمونیستی" که حمید تقوائی ساخته برای قیقاجهایش!

مانورهائی زشت ارزان و چندش آور برای پوشاندن ماهیت چرخشها.بازهم ما را یاد فرقه رجوی می اندازد و "انقلاب ایدئولوژیکش"! رجوی هم قبل هر چرخش "تاریخی" مقادیری خاک هوا می کرد!

 

(2)کومله و تناقضهایش:

کومله بعنوان مرکز کمونیزم کردی تاریخ بسیار روشنی از قیقاجهای ناسیونالیستی دارد.داستان این قیقاجها مربوط به امروز هم نیست.این حزب دقیقبخاطر این خاصیت همواره از خودش فرزندان منشعبی ساخته که بخش مهمشان الان رسما تو کمپ ناسیونالیستها و پروژه های رژیم چنج ایستاده اند. کومله که نام حزب کمونیست ایران را هم هنوز به یدک می کشد و وصله ناچسبی است به این حزب، مدعی است که یکماه تمام نامش را در یک لیست زده اند در حالیکه خودش رسما تایید می کند که خودش را بالاخره بخشی از جنبش کردستانی می داند. بالاخره هم خونی کردی موتور محرکه این حزب کمونیزم کردیست.

الانهم فقط وقتی حزب بقل دستی مچش را وا کرده ناگهان یادش افتاده که حزب تقوائی راست است! در فیسبوک فعابنش یادشان افتاده که تقوائی با راست پروغرب می نشیند!

لذا نه تنها ماهیت ناسیونالیستی خودش را پنهان نمی کند بلکه مثل بقیه "پولیتکش" اینست که وقتی مورد افشاگری قرار گرفت خاک هوا می کند و توپ را می اندازد توی زمین مخالف!

 

چه نتیجه ای باید از این دعواها گرفت؟چرا کمونیزم نسل چهارم لازمست؟

مدتهاست که من در مقالاتم از ناکارائی نسل سوم کمونیزم ایرانی سخن گفته ام(3) و پیشنهاد کرده ام که کمونیزم ایرانی در 3 نسلش بن بست است.

کمونیزم نسل سوم که با منصور حکمت به عوج خود رسید متاسفانه حتی قبل از مرگ منصور حکمت  ناتوانیش را نشان داد .به سرعت به فرقه ایزم رسید و در بند ناسیونالیزم کرد افتاد تا جائی که برنامه دنیای بهترش به کردها سوبسید داد و فقط برای اونها "حق تعیین سرنوشت قائل شد"!

منصور حکمت از حزب کمونیست ایران جدا شد تا از کمونیزم کردی کومله ای بیرون بزند اما جابجائی او و ساختن حزب کمونیست کارگری نتوانست او را خلاص کند. کردایتی در اون حزب ادامه یافت فقط زبان دیگر پیدا کرد.

این شد که در زمانی که بارزانی رویای کردایتی یعنی کردستان مستقل را نمایندگی کرد همه این به ظاهر اختلافات را اینها کنار گذاشتند و حول "رفراندوم کردستان مستقل" متحد شدند! خوب او ن کارنامه هست نمی شود مخفی شود!

دعواهای خانوادگی کمونیزم کردی رو به جامعه اتفاق می افتد. اینها برای نزدیک شدن به راست در سطح منطقه یا در سطح راست پروغرب مسابقه گذاشته اند.هر کدام هم جنسهای خود را می جویند و طرف مقابل را افشا می کنند! اما در ماهیت گرایشات راست ناسیونالیستی و راست هستند .

 

کمونیزم نسل چهارم منجمله باید با این کمونیزم کردی تعیین تکلیف کند همانطور که منصور حکمت با دو نسل کمونیزم وررشکسته (توده ایزم و فدائیزم) زمانی تعیین تکلیف کرد.

از دعواهای درونی کمونیستهای کردی باید درسهائی ساخت برای فعالین جوان کمونیست و ازادیخواه. اینها راه نیستند بن بستهای کمونیزمند!

 

 

منابع بیشتر:

(1)اطلاعیه ها، و ضرورت حفظ ادامه کاری مرکز همکاری احزاب و نیروهای چپ و کمونیست در کردستان (پویا محمدی)

http://www.azadi-b.com/arshiw/?p=73003

(2)نوشته های اخیر این نویسنده در نقد راست زدنهای فرقه حمید تقوائی:

وقتی نمی شود مدعی منصور حکمت بود و فراخوان سکوت به اپوزسیون راست داد!

http://www.azadi-b.com/arshiw/?p=72369

بار دیگر، طوفان در پیاله احزاب کمونیست کارگری!

http://www.azadi-b.com/arshiw/?p=72287

دعوای حزب کمونیست کارگری با سیامک ستوده اینبار سر تفاوت و اشتراک خون کمونیستها و سلطنت طلبها!

http://www.azadi-b.com/arshiw/?p=72175

وقتی “ضرورت جامعه به چیزی اسم می گذارد”! اختراع مجید آذری در دفاع از حزب کمونیست کارگری!

http://www.azadi-b.com/arshiw/?p=72804

(3)کمونیزم نسل چهارم و لزوم درک مدرنیته با دیگاه سوسیالیستی (سعید صالحی نیا)

http://monazere-siasi.com/%D8%AF%D8%B1-%D9%86%D9%82%D8%AF-%D9%84%D9%86%D9%8A%D9%86%D9%8A%D8%B2%D9%85/1022-%DA%A9%D9%85%D9%88%D9%86%DB%8C%D8%B2%D9%85-%D9%86%D8%B3%D9%84-%DA%86%D9%87%D8%A7%D8%B1%D9%85%D8%8C-%D9%88-%D9%84%D8%B2%D9%88%D9%85-%D8%AF%D8%B1%DA%A9-%D9%85%D8%AF%D8%B1%D9%86%DB%8C%D8%AA%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D8%AF%DB%8C%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%B3%D9%88%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%B3%D8%AA%DB%8C


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com