به مناسبت ۲۵ نوامبر روز جهانی مبارزه با خشونت برعلیه زنان

از سال۹۹ ۱۹روز ۲۵ نوامبر از سوی سازمان ملل؛ روز جهانی علیه خشونت بر زنان اعلام شده است. رهایی انسان بدون نقد همه جانبه نظامهای حاکم امکان پذیر نیست. انسان آزادیخواه و مساوات طلب نمیتواند بدون نقد مذهب بعنوان عامل بی حقوقی زن آزاد باشد. انسان وقتی میتواند آزاد باشد که از پیله مذهب؛ از فرهنگ ضد زن و زن ستیز؛ از سنتهای عقب مانده و اسارت آور و قوانین تبعیض آمیز را نقد کرده و آز آن عبور کرده باشد. این وظیفه جنبش زنان و برابری طلب است

کماکان نابرابری و تبعیض جنسی در سراسر جهان حکم میراند. کماکان نابرابری زن و مرد در دستمزد برابر در قبال کار برابر، خشونت جنسی علیه زن، زن‌آزاری و زن ستیزی، آپارتاید جنسی و بیحقوقی مطلق بخشی از واقعیات زندگی نیمی از جامعه بشری، از کشورهای اسلام زده ای مانند ایران تا متمدن ترین کشورهای جهان، است. زنان کماکان جزء اولین قربانیان بيكاری و تعرض بورژوازی به سطح معیشت جامعه، اولین قربانیان جنگ و اولین قربانیان خشونت اند. هنوز عقب‌مانده ترین سنتها، پوسیده ترین و گندیده ترین فرهنگها به خشن ترین شکل زندگی میلیونها انسان را در بخش اعظم دنیا رقم میزند.

نظام سرمایه داری و ارتجاعی اسلامی در ایران ؛ زن را در موقعیتی قرار داده است که برای هر ذره حقوق انسانی باید روز مره بجنگد. بیکاری و بی حقوقی عظیم زنان خانه دار توجیه و پوشانده شده است. کار کمر شکن در خانه؛ پرورش نسلهای بعدی کارگران برای فرستادن به بازرار کار ارزان؛ میلیونها زن و دختر جوان را به بردگان و کارگران بی اجر و مزد سرمایه داری تبدیل کرده است. مزید بر این فرهنگ و سنت مرد سالار و اسلامی و قوانین شرعی و ضد زن از حجاب اجباری تا کودک همسری، سلب حق طلاق وحضانت فرزند؛موقعیت زنان را به فرو دست ترین انسانها تنزل داده است

رهائی واقعی زن کار جنبشی است که بردگی زن و زن ستیزی بخشی از بردگی خود او است. آزادی زن و تامین برابری کامل زن و مرد در همه شئون زندگی٬ رهائی کامل زن از همه قوانین و سنت و فرهنگ پوسیده و ضد زن٬ بخش لایتجزای آزادی و رهائی طبقه کارگر و جنبش سوسیالیستی این طبقه است. جنبشی که آزادی خود و کسب برابری و رهائی کامل خودش همراه خود کل بشریت را رها میکند. آزادی و رهائی طبقه کارگر بدون آزادی زن٬ غیر ممکن است. ایجاد جامعه ای برابر و بری از ستم٬ بدون مبارزه‌ای رادیکال و عمیق علیه ستم بر زن و بدون طرح مطالبات ماکزیمالیستی در دفاع از حق زن و اتحاد زنان و مردان آزادیخواه و برابری طلب حول آن ممکن نیست.

سرنوشت برابری زن مرد در تمام شئونات زندگی و رفع کلیه نابرابریهای اقتصادی و اجتماعی و ستم و استثمار طبقاتی ناشی از نظام سرمایه داری و از جمله آزار و تبعیض جنسی؛ به سرنگونی جمهوری اسلامی و برقراری جامعه ای انسانی و عداتخواه گره خورده است.

نه به آپارتاید جنسی نه به حجاب اجباری

زنده باد آزادی و برابری

توفیق محمدی

نوامبر ۲۰۲۰

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate