شمارش معکوس یک جنایت هولناک در غزه!

شمارش معکوس یک جنایت هولناک در غزه!

ارتش اسرائیل اینروزها بشدت مشغول تدارک حمله به غزه از طریق زمینی است. روزها ی گذشته زمینه های آنرا با بمبارانهای نجومی و کشتار ساکنین این شهر مهیا کرده است. به تعبیری این شهر را شخم زده است تا بتواند با نیروهای نظامی و تانک های خود وارد این شهر شود.این در حالی است که ورود نیروهای ارتش اسرائیل به شهر غزه مشکلاتی را نیز در بر دارد. تونل های زیرزمینی این شهر که کیلومترها را شامل میشود میتواند اشغال این منطقه را بدرازا بکشاند. اسرائیل علیرغم تلاشهای دیپلماتیک در جریان اما مصمم است نیروهای زمینی خود را بکار گرفته و بنظر نمیرسد که اهمیتی به دیپلماسی در شرایط فعلی بدهد. بنابر این میتوان گفت که جنگی که از یک هفته پیش شروع شده است, ادامه خواهد داشت.

حماس مدعی شده است که طی بمبارانهای هوایی ارتش اسرائیل سیزده نفر از گروگانها نیز کشته شده اند که واکنشی از سوی مقامات اسرائیل در بر نداشته است. آنچه مسلم است حمله زمینی ارتش اسرائیل بزودی صورت پذیرفته و درگیری های خونینی در پیش خواهد بود و بزودی پارامترهای جدیدی وارد صحنه خواهند شد. از آنجمله اند باز شدن جبهه های دیگر و دخالت سایر گروهها و نیروهای سیاسی فلسطینی, حزب اله لبنان, ارتش تضعیف شده سوریه و… و از سوی دیگر فشارها در داخل اسرائیل بواسطه کشته های ارتش این کشور و بالا گرفتن فشارهای بین المللی برای آتش بس و مذاکرات صلح. ضرب العجل ارتش اسرائیل برای خروج بیش از یک میلیون از ساکنین شمال شهر غزه به سر رسیده است و هم اکنون در بسیاری که از کشورها و بویژه در اروپا افکار عمومی متوجه نیروهای غیرنظامی است که در معرض خشونتها و کشتار آنها توسط موشک های حماس و بمباران هوایی ارتش اسرائیل قرار دارند همان نکته که این روزها در آتش جنگ نادیده گرفته میشود.

زنان, کودکان و سالخوردگان بیشتر بار خشونت این جنگ وحشیانه را بدوش می کشند.تحرکات دیپلماتیک در منطقه بالا گرفته و از مصرتا قطر وسوریه, لبنان و ترکیه و عربستان شاهد رفت و آمدهای مسئولان یا وزرای خارجه کشورها هستیم. آنچه روز به روز پررنگتر میشود سیمای جنگ افروزانه جمهوری اسلامی است که طی دهه ها پول و سلاح به کشورهای منطقه برای دامن زدن به ناامنی و جنگهای نیابتی تزریق کرده است. جمهوری اسلامی اما تنها کشوری نبود که حماس و شیعیان لبنان را تامین مالی میکرد. قطر در تامین مالی حماس به انحاء مختلف نقش بارزی داشته و دارد.

کشورهای اروپایی از جمله آلمان و اتریش و سایر کشورهای اروپایی تحت اتحادیه اروپا نیز سهم بسزایی در تامین غیر مستقیم مالی حماس داشته اند. این کمک ها به اسم کمکهای انساندوستانه در حمایت غیر مستقیم از حماس بوده است. حماس سالهاست که بواسطه پیروزی در انتخابات کنترل نوار غزه را در دست دارد. هر گونه پشتیبانی مالی از نهادهای آموزشی , بهداشتی و از این نوع برداشتن بار هزینه های حماس بوده است و این در حالی است که حماس از سوی اتحادیه اروپا بعنوان سازمانی تروریستی شناخته میشود. تنها اتحادیه اروپا ظرف چندسال یک میلیارد و دویست میلیون یورو به این ناحیه سرازیر کرده است.

جمهوری اسلامی اما پیگیرترین وبزرگترین منبع تامین مالی و تسلیحاتی در این منطقه است. ردیابی در این زمینه و افشای چگونگی ارسال از سوی ناظران بسیار دشوار است. گزارشاتی که منتشر شده بیشتر در حد حدسیات و فرضیه هاست. کما اینکه گفته میشود رژیم جمهوری اسلامی از محل درآمدهای غیر رسمی همانند اوقاف و مساجد و امامزاده ها و کمکهای مالی بعنوان خمس و زکات پولهایی را به حساب رابط خود در غزه ( شخص سوم ) واریز و سپس به حماس رسانده میشود. هر چند داستان چمدانهای پراز دلار و طلا را همه میدانیم.

با وجود هشدارها و توصیه های دول مختلف در مورد غیرنظامیان از هر دو سوی این جنگ اما دولت و ارتش اسرائیل مصمم هستند تا با نیروی زمینی به داخل غزه لشکر کشی کنند.پیامد این تصمیم که امروز ضرب العجل آن بپایان رسیده است میتواند بسیار هولناک باشد و قطعا در میان کشورهای عربی ولوله ای برپا خواهد کرد. هم اکنون نیز میتوان رشد اعتراضات بین المللی به این تصمیم دولت و ارتش اسرائیل را در اخبار و گزارشات بسیاری از خبرگزاری ها مشاهده کرد.تصمیمی که میتواند از روی جسد هزاران زن و کودک و غیر نظامیان بگذرد.

در واقع شبیخون! وحشیانه نیروهای حماس به داخل اسرائیل از سویی بحرانی بزرگ در این منطقه را فراخوانده است و از سوی دیگر در صفبندیهای موجود سیاسی در میان کشورهای خبرساز تاثیر مستقیم خواهد گذاشت. از جمله آن میتوان به روابط روسیه و اسرائیل اشاره داشت. ایندو کشور در سالهای اخیر بر روابط دوستانه و عمیق خود تاکید داشته اند و با گذشت یک هفته از جنگ خونین جاری روسیه این واقعه را در سکوت برگزار و از موضعگیری در حمایت از اسرائیل واکنشی نداشته است. افکار عمومی جهانیان و اعتراضات گسترده جهانی که در حال شکل گیری است تنها ابزار تاثیرگذار بر جنگی است که قربانیان آن اغلب نظامیان نیستند بلکه مردمی که گاها نمیدانند برای چه می جنگند.

بهروز سورن

۱۴.۱۰.۲۰۲۳

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate