مختصات فاجعه ای که در راه است

هنوز بسیار زود است که درباره ارزیابی عواقب و ابعاد جنگ تازه ای که از سوی نیروهای نظامی و شبه نظامی حماس آغاز شد, نوشته شود. این رشته سر دراز دارد. در پنج روز گذشته بیش از دو هزار کشته از نیروهای حماس و اسرائیل که اغلب غیرنظامیان بوده اند گزارش شده است و به این تعداد میتوان هزاران زخمی را نیز اضافه کرد. هر ساعت بر تعداد کشته شدگان اضافه میشود و از وضعیت گروگانهای دو طرف و بویژه آنان که از جشنواره موسیقی و رقص از سوی نیروهای حماس گروگان گرفته شدند گزارشی در دست نیست. در امتداد این گزارشات آرایش جنگی در این منطقه ظاهرا در حال شکل گیری است. رد و بدل آتش و راکت و نارنجک در مرزهای لبنان و سوریه با نیروهای ارتش اسرائیل بگوش میرسد و ارتش اسرائیل و نیروی هوایی اش  طی چهار روز بیش از ده هزار واحد مسکونی در شهر غزه را ویران کرده است.

با گذشت ساعتها و روزها از آغاز جنگ بمرور نوار غزه به ویرانه ای مبدل میشود همانطور که شهرهای مرزی اسرائیل و از جمله تل آویو به شهر اشباح تبدیل میشود, تردد بندرت صورت میگیرد و مغازه ها بسته اند.صدای آژیر و دویدن ساکنین به پناهگاههای بتونی لحظه ای قطع نمیشود و همانطور که زوزه راکت های پرتاب شده از سوی نیروهای حماس شنیده می شود. حملات نظامی اسرائیل با محمل شرایط جنگ تمام عیار بی وقفه ادامه دارد.از کشتارکور خود حیا نمی کنند و تا میتوانند بی گناهان, زنان و کودکان, سالخوردگان را هدف میگیرند همانطور که جشن موسیقی و شادی, بیمارستا نها و مدارس و مهدکودک ها را. در غزه فاجغه ای انسانی در راه است. غیر نظامیان اعم از زن و کودک و سالخورده نمی دانند به کجا فرار کنند حتی دولت مصر هم تا ساعاتی قبل راه فرار آنها از میدان جنگ و بمباران و آوار و کشتار را بسته بود.

ویدئو های بسیاری از حملات وحوش حماس و کشتار ارتش اسرائیل در غزه در شبکه های مجازی دیده شده است و علیرغم جعلی بودن بسیاری از آنها اما همان اندک ویدئو های تائید شده و معتبر نشان میدهد که جنایات بزرگی اتفاق افتاده و همچنان ادامه خواهد یافت. بمرور آرایش و صفوف این جنگ خانمان برانداز شفاف میشود. چهار گوشه اسرائل امروز ملتهب است. آمریکا و دنیای غرب شانه به شانه هم در دفاع از اسرائیل ایستاده اند و نیروهای نظامی خود را کم کم به منطقه سرازیر می کنند. جنگ اکراین برای چند روزی در سایه بحران جدید در این منطقه قرار گرفته است.دولت اسرائیل و بویژه نتانیاهو که پیش از این واقعه درگیر مشکلات سیاسی در داخل بود نقدهای بسیاری را در ارتباط با ساده انگاری های امنیتی بدوش می کشد. گفته شده است که روزها پیش از این واقعه از سوی مقامات امنیتی مصر به او هشدار داده شده بود.

نفوذ کم زحمت نیروهای حماس در این ابعاد به خاک اسرائیل و عبور از مرزهای آهنین! آن لاف زنی های سامانه امنیتی این دولت را به همگان نشان داد. هم اکنون دولت زخم خورده اسرائیل در پی انتقام بمباران کور شهر غزه را در دستور قرار داده و بی مهابا و آسوده از افکار عمومی جهانیان جنایتی هولناک را رقم میزند. بمرور نقش جنایتکاران جمهوری اسلامی نیز در این بحران پررنگتر میشود و جنگ نیابتی خامنه ای و حکومتش از یمن به این منطقه نقل مکان میکند. در واقع امر حمایتهای مالی میلیاردی جمهوری اسلامی طی دهه های گذشته امروز بر سر غیرنظامیان در اسرائیل خراب میشود و بدنبال آن مردم بی گناه ساکن غزه در معرض انتقام ارتش اسرائیل قرار گرفته و حتی آب و برق و سوخت را بروی آنها بسته اند. چنانچه امروز بگوئیم: این هنوز از نتایج سحر است قطعا اغراق نکرده ایم.دولت آمریکا دو ناو جنگی هواپیمابر را همراه با چند ناوچه و انبوهی از سلاح جهت دفاع از اسرائیل روانه منطقه کرده است.

حزب اله لبنان که تا خرخره از موشک ها و سلاح های ارسالی جمهوری اسلامی و چمدانهای پول سیراب شده است هر گونه دخالت آمریکا را شرط ورود به جنگ قرار داده و هر از گاهی حمله ای موضعی را به داخل خاک اسرائیل انجام میدهد. همین نیروها در خاک سوریه نیز تحرکاتی انجام داده اند حال آنکه ارتش اسرائیل تهدید کرده است که چنانچه تعرضی از داخل این کشور صورت پذیرد شهر دمشق را با خاک یکسان خواهد کرد. حوثی ها اگرچه از این منطقه دور هستند اما موشک های اهدایی جمهوری اسلامی به آنها میتواند خاک اسرائیل را هدف قرار دهد. نیروهای حامی جمهوری اسلامی در کشور عراق اماکن و مقرهای نیروهای آمریکایی در عراق را تهدید کرده و آمریکا را از دخالت نظامی در این جنگ برحذر داشته اند.

در کرانه باختری اردن فلسطینی ها بر تحولات و درگیریهای غزه بدقت نظارت دارند و در صورت گسترش جنگ بی شک آرامش خود را حفظ نخواهند کرد. فراموش نکنیم که نیروهای حماس در میان این جمعیت بزرگ فلسطینی نفوذ بسیاری پیدا کرده اند.آنچه مسلم است مختصات این جنگ تازه آغاز شده چنان پیچیده است که هنوز هیچ تحرکی برای پیشنهاد مذاکره و یا احیانا آتش بس جای طرح ندارد.تلاشهایی که از سوی اردوغان و امیر قطر دیده میشود پیش از آنکه اصل جنگ را مد نظر داشته باشند در حاشیه هایی همانند گروگانها و یا رساندن کمکهای انساندوستانه مشاهده میشوند.

دفاع قاطع از حقوق بی گناهان, بی پناهان, غیرنظامیان, زنان و کودکان امروز در راس و اولویت همه نیروهای آزادیخواه و مدافعان حقوق انسانهاست. در این راستا افشای سیمای زشت و خشن و کشتار و مرگ و نابودی جنگ میتواند ضرورت ایجاد صلحی پایدار را برجسته نماید.

۱۱.۱۰.۲۰۲۳

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate