طرح تبلیغاتی “خروج سربازان امریکا از سوریه” و سیاه بازیهای ترامپی!

طرح تبلیغاتی “خروج سربازان امریکا از سوریه” و سیاه بازیهای ترامپی!

از: سعید صالحی نیا

salehinia@aol.com

اول ژانویه ۲۰۱۹

مقدمه:

طی دو سال اخیر دنیا از سیاه بازیهای ترامپی زیاد دیده و اگر کسی این ادم شارلاتان را هنوز جدی بگیرد باید در عقلش مقادیری حداقل شک کرد!

اگر لیستی از دروغهای این احمدی نژاد امریکا را ردیف کنیم ، درشت و ریزش نزدیک به ۷۰۰۰ هزار می شود.طی هر روز بطور معدل حساب کرده اند که این بابا حداقل ۶ تا دروغ می گوید تا روزش شب شود! اما داستان این شارلاتان گذشته از کمدی که برای دنیا درست کرده لایه های دیگری هم دارد.

ادمهائی که رادیکال تر فکر می کنند، او را فقط یک دلقک نمی بینند بلکه او را سمبل نظامی رو به سقوط و تلاشی می بینند. بله او نتیجه یک بحران سراسری قدرت در امریکاست. حکومتها وقتی سرگیچه می گیرند رهبرانشان هم اینجوری اوسکول می شوند.

حکومتها معمولا در نبود ادم حسابی درونشان گاها دست به انتخابهائی عجیب می زنند شاید برای وقت کشتن تا بتوانند دوباره خود را سازمان بدهند. از این دیدگاه شاید ترامپ را جلو کشیده اند تا دنیا را سرگرم کند! کسی چه می داند!

هنوز داستان “دوستیهای دیکتاتور کره شمالی با ترامپ ” سرزبانهاست.زمانی که او اعلام کرد عاشق این دیکتاتور بسیار باهوش است و این دو “یواشکی بطور شفاهی” توافقاتی کردند که قرار است کرده شمالی خودش را خلع سلاح اتمی کند! یا داستان قول ترامپ برای اینکه حکومت مکزیک خودش پول خواهد داد تا امریکا دور خودش دیوار بکشد! (که البته بعدا خبر آمد که چه نشسته اید که رئیس جمهور مکزیک پذیرفته که خرج درمان بیماری روانی ترامپ را بپردازد!)

خوب اینها را فقط یاد اوری کردم که اونها هنوز این دلقک سیاسی امریکا را جدی می گیرند مقداری حواسشان جمع شود! وگرنه داستانهای ترامپ در همه عرصه ها واقعا شنیدنی است!

روی این زمینه ها و بعد از ماجرای شکست سنگین ترامپ و حامیانش در انتخابات میان دوره ای امریکا(۲) یک روزی ترامپ اعلام کرد که “سربازان امریکا را از سوریه بیرون می اورد “چون داعش شکست خورده”! و نیمی هم از سربازان امریکا را در افعانستان”! خوب عده ای ساده لوح “ضد امپریالیست” هم سریعا جشن گرفتند و کار او را ستایش کردند! من اما مقادیری صبر کردم! خواستم ببینم این عمل “عمیقا انقلابی و ضد امپریالیستی” ترامپ که رسما هم اعلام کرد که “امریکا نمی خواهد پلیس دنیا باشد” واقعا عمل است یا مثل همیشه سیاه بازی ترامپی است؟

در این مقاله سعی من اینست روشن کنم که نه تنها این اعلامیه ترامپ سیاه بازیست بلکه اونها که عمل او را عملی مترقی می دانند چقدر احمق تر از او هستند!

(۱)شناخت بستر سیاه بازیهای ترامپی برای رسیدن به ریشه هایش

خیلی ها می گویند که “ترامپ قابل پیش بینی نیست” از قوانین معینی دنباله روی نمی کند و همینجوری دیکی بیدار می شود تصمیم می گیرد.من بر عکس فکر می کنم! رفتارشناسی ترامپ امکان می دهد بستر تصمیمات او و گروهش را بشناسیم و براحتی دلایل را بیرون بکشیم ، خطش را بخوانیم و پیش بینی کنیم.

ترامپ و حامیانش سنگر مهمی در حکومت امریکا(کنگره) را از دست داده اند و توان قانونی پیشبرد تصمیماتشان محدود تر شده. آغاز سال ۲۰۱۹ فشار های بسیار زیادتری را به کمپ ترامپ تا حد استیضاح او و کشاندن او به دادگاه بخاطر تقلب انتخاباتی و فریب افکار عمومی پیش روی او قرار داده.

ترامپ برای خاک پاشیدن به بحران حکومتی خود مرتب نیاز دارد صحنه سازی کند ، دلقک بازی کند و به اصطلاح افکار عمومی را به سمت دیگری منحرف کند. هر قدر او بیشتر تحت فشار رقیبش و اعتراضات مردم قرار بگیرد اینجور میمون بازیها را بیشتر خواهیم دید. یادمان باشد او زمانی به سوریه موشک پرانی کرد “مادر بمبها” را انداخت تو بیابانهای پاکستان!

زمانی دستور داد ناوهای امریکا دور جزایر نزدیک چین جمع شوند تا نسقی بگیرد از حکومت چین! که البته حباب خالیش سریعا ترکید!

از دید من بستر این تصمیم اخیر ترامپ برای “بیرون کشیدن سربازان امریکائی از خاورمیانه را از این زاویه باید دید.بله این یک سیاه بازیست. توخالیست فقط بازی تبلیغاتی است! مصرف دیگری دارد! اجازه بدهید دقیقتر بشویم:

(۲)استعفای وزیر دفاع امریکا و هیاهوی دموکراتهای  امریکا در مخالفت در “خروج ناگهانی” و بقیه داستان سیاه بازی!

تصمیم “ناگهانی” ترامپ و اعلام اینکه ایشان قرار دارزد حکومت امریکا دیگر پلیس جهانی نباشد! سریعا با استعفای ویز دفاعش پاسخ گرفت که هنوز هم حکومت امریکا وزیر دفاع ندارد!

حزب دموکرات هم داد و ففان کشید که “اینکار به ایجاد خلاء قدرت ایجاد می کند می شود به نفع بشار اسد و روسیه و رژیم اسلامی و “بیچاره کردها”که بی پناه می شوند و داعش دوباره رشد می کند! این است هیاهوی این روزهای امریکا در کنار بستن دولت امریکا سر دعوای ترامپ و دموکراتها سر ۵ بیلیون دلار هزینه “دیوار ترامپ” !

راستی ایا واقعا قرار است ارتش امریکا از سوریه برود؟ ببینیم بقیه داستان چیست؟

(۳) داستان “خروج ارتش امریکا از سوریه” هیاهو یا واقعیت؟

بلافاصله بعد از اعلام ترامپ، پوتین شارلاتان این تصمیم را عاقلانه اعلام کرد ! بعدش معلوم شد ترامپ با اردوغان شارلاتان یک قرارداد نظامی فروش اسلحه امضا کرده تا حکومت ترکیه را در کمپ امریکا نگه دارد!

معلوم شد ترامپ و اطرافیانش قرار دارند از حکومت ترکیه استفاده بهینه ببرند و این حکومت را در سوریه بیشتر درگیر کنند. از طرف دیگر پشت پرده حکومت نتنیاهو سراسیمه شد و پشت درهای بسته افتاد بجان ترامپ!

لذا؟ اول ترامپ اعلام کرد که “بابا نگفتم امروز ما ارتش امریکا را می بریم بیرون” یکماه وقت دارند تخلیه شوند! بعدش ؟ دوباتره اعلام شد “بابا ۴ ماه وقت دارند”! خوب دقت کنید!

از اعلام اولیه ترامپ رسیدیم به “۴ ماه وقت دارند” بعدش تازه ترامپ اعلام کرد که “ما اگر لازم باشه بازن برمی گردیم به سوریه”! خوب ؟ نتیجه اخلاقی چیه؟

راستی! چند نفر ارتش داشت حکومت امریکا تو سوریه؟ ۲ هزار نفر؟ واقعا؟ دعوا سر ۲ هزار نفر هست؟ این استعداد نظامی قراره از سوریه بره بیرون؟ که چه بشود؟ نکند این جابجائی فقط پیامی سیاسی است؟ اصلا ارزش نظامی این جابجائی چیست؟

(۴)ارزش نظامی خروج ۲ هزار سرباز مزدور امریکا از سوریه چیست؟

از دید من این ۲ هزار نفر (که علنا اعلام شده اند) اصلا ارزش نظامی نداشته اند.۲ هزار نفر بفرض رامبو بودنشان هیچ توانی برای تغییر توازن قوا ندارند.بلکه ارزش اینها سیاسی است. در عراق هم حکومت امریکا اعلام کرده تعداد کمی نظامی دارد منتهی اونجا پایگاه هوائی دارد . لذا فعلا علنا در عراق امریکا هست و اشراف دارد به سوریه اگر لازم باشد.

از این بگدریم راستی کی رفته تو سوریه و طبق کدام بررسی باید ادعای حکومت امریکا را که فقط ۲ هزار سرباز امریکائی اونجا بوند معتبر بدانیم؟ ایا ارتش امریکا به این رامبوهای علنی تکیه دارد یا ارتشی عیر رسمی و نفوذی هم هست؟ ایا منبعی توانسته ثابت کند که ارتش امریکا در سوریه واقعا ۲ هزار نفر است؟!

نکته بعدی: ایا توان نظامی حکومت امریکا لازم دارد که ارتش روی زمین بماند؟ تجارب جنگهای اخیر نشان می دهد که زمین و زمان را می توانند به هم بدوزند بدون اینکه نیروی روی زمین داشته باشند و تازه بعد نابودی قوای دشمن می توانند نیروی زمینی وارد کنند. تجربه نابود کردن ارتش صدام در کویت همین بود.

این واقعیتها را باید لحاظ کرد تا تصویر واقعی تر این سیاه بازی ترامپی روشن شود. اینجا من تاکییدم بر ماهیت توخالی بیرون بردن ۲ هزار نفر بود اعم از اینکه این اتفاق واقعا قرار است بیفتد بیشتر یک پز سیاسی است که هدفهای درونی دارد و هدفهای بیرونی.

(۵)فوائد درونی و بیرونی سیاه بازی ترامپی:

من این بازی “بیرون کشیدن ۲ هزار سرباز” را یک سیاه بازی دانستم و حالا فوائد این سیاه بازی را بر می شمرم:

اول فوائد درونی:

در سطح داخل امریکا ترامپ سخت نگران انتخابات ۲ سال اینده ریاست جمهوریست .نگران شکستهای بیشتر سیاسی در سالهای اینده می خواهد قولهای خودش را عمل کند. برای زدن دموکراتها گاها پز ضد نئولیبرال باید بدهد. نشان دهد که سیاستهای نئوکانهای امریکا را مخالف است. خوب این بازی بیرون کشیدن بخشی از تلاش برای فروختن ترامپیزم است در امریکا

برای جلو بردن طرح “دیوار” ترامپ دارد به کنگره امریکا فشار می اورد یکیش بستن دولت است دیگریش همین بازی او با سیاست نئوکان در سطح بین الملل! که امروزها بخش مهمی از حزب جمهوریخواه امریکا را هم از او عصبانی کرده.

در عین حال این بیرون کشیدن، بخشی از نظریه درونگرائی ترامپیزم است تا اون فرصت طلائی برای بازسازی را به حکومت امریکا بدهد که خوشبختانه تا بحال نداده و عملا نخواهد داد.

قرارداد هنگفت فروش اسلحه با اردوغان یک بازاریابی برای کمپانیهای تولید اسلحه درون امریکاست و جلب حمایت اینها از ترامپ!

دوم فوائد بیرونی:

به جهت بیرونی، ترامپ گریز از مرکز حکومت ترکیه را به سمت روسیه جلو گیری می کند و دست حکومت ترکیه را در حدی در سوریه باز می کند.در عین حال فضا سازی می کند برای فشار روی حکومت اسلامی ایران و روسیه برای خروج متقابل نظامی.

با این ادعا که ارتش امریکا از سوریه بیرون رفت بلافاصله می شود عین این خواست را به سمت سوریه و ایران چرخاند! لذا این نیست که لزوما رفتن این ۲ هزار نفر ایجاد خلاء بکند بلکه فشار سیاسی روی روسیه و رژیم اسلامی بالا می برد.

تکته بعدی داستان نفوذ حکومت عربستانست در سوریه. صلح در سوریه به بهای برسمیت شناختن بشار اسد از سوی حکومت ترامپ بعنوان سیاست رسمی ترامپ جلو می رود .اینجاست محلی که عربستان و کشورهای شیخ نشین سرمایه های خود را می توانند وارد سوریه کنند و بازاریابی کنند برای “بازسازی سوریه”. اینجا هم رژیم اسلامی و حکومت روسیه در مقابل دلارهای نفتی کمپ عربستان قرار خواهند گرفت و نفوذشان زیر سوال خواهد رفت.

تکلیف اسرائیل چه می شود؟ حکومت اسرائیل پشت صحنه سیاه بازی ترامپی ایستاده! تردیدی نیست که حکومت اسرائیل این تحولات را نه تنها نظارات می کند بلکه در مدیریت این سیاه بازیها نقش اصلی دارد. این شطرنجی است که ترامپ پیاده انست! گردانندگان این سیاه بازی بزرگترهائی هستند که در حال شکل دادن صحنه خاورمیانه هستند.

اینست که می بینیم داستان “بیرون رفتن امدن سریع رامبوها از امروز  به ۴ ماه تغییر می کند و تازه مشروط می شود به اینکه :منافع اسرائیل و امریکا محفوظ بماند”!

سخنی با باورمندان به سیاه بازی ترامپی:

موارد بالا را ذکر کردم تا مقداری شک ایچاد کنم در میان باورمندان به ترامپ! چه اونها که او را جدی می گیرند و توی کمپ او هویت می یابند و به ام دخیل می بندند چه اونها که حالا عزاداری می کنند که تکلیف “رژوا” چه می شود و حتما یتیم می شود! چه اونها که از زاویه “ضد امپریالیستی” فکر می کنند که او جدی دارد بساطش را جمع می کند یا حتی توانش را دارد که این کار را بکند!

خیر! این اوسکولی گذرا در سیاست امریکاست.نتیجه بحران قدرت نتیجه بحران سرمایه داری اما نوزادی ناقص الخلقه که همانطور که قبلها گفتم، سرانجامی ندارد. ادامه ای ندارد. مدتی خودش و دنیا را سر کار می گذارد زمانی می خرد.

ترامپ را باید عمیقتر شناخت و سیاستهایش را عمیقتر دریافت و افشا کرد.

او یک بن بست تاریخی است. این داستان کشیدن سربازها از سوریه هم خواهد گذشت کنار پرونده دیوار دور امریکا بایگانی خواهد شد!

منابع بیشتر:

(۱)ترامپ ۴ ماه وقت می دهد که سرابازان امریکائی از سوریه بیرون بروند:

https://www.jpost.com/Breaking-News/NYT-Trump-will-give-US-troops-4-months-to-pull-out-of-Syria-575994

https://www.cnn.com/2018/12/20/politics/donald-trump-syria-politics/index.html

(۲)مقالات اخیراین نویسنده  در موضوع ترامپ و سیاستهایش :

انتخابات میاندوره ای ،سقوط ترامپیزم و تغییر توازن قوا در امریکا

http://www.azadi-b.com/arshiw/?p=70622

ترامپیزم و توسعه بحران دموکراسی امریکائی

http://www.azadi-b.com/arshiw/?p=70069

افق توافق ترامپ با رژیم اسلامی (برجام دوم) و رسوائی دیگر راستها!

http://www.azadi-b.com/arshiw/?p=69193

مذاکرات ترامپ و پوتین در هلسینکی ، جلوی پرده و پشت پرده!

http://www.azadi-b.com/arshiw/?p=68910

ترامپیزم در چرخه سقوط و انزوا

ترامپیزم در چرخه سقوط و انزوا