اخباروگزارشات کارگری ١٦ مهرماه ١٣٩٩

اخبار کارگرى
October 08, 2020

اخباروگزارشات کارگری ١٦ مهرماه ١٣٩٩

- اعتصاب وتجمع کارگران فضای سبز شهرداری امیدیه برای اعتراض به عدم پرداخت چندماه حقوق،عیدی ومطالبات دیگر مقابل شهرداری

- ادامه اعتراضات کارگران شهرداری لوشان نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق وعدم پاسخگویی مسئولان

- ادامه کنش های کارگران کارخانه آهن و فولاد لوشان برای پایان دادن به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی

- ادامه بلاتکلیفی شغلی و معیشتی کارگران کارخانه آب معدنی داماش بدلیل عدم تامین سرمایه در گردش از طرف بانک ملی

- شهرداری تهران سهمیه استخدام معلولان را نادیده گرفت

- واله زمانی کماکان در بازداشت است

- اندیشه صدری هم بازداشت شد

- کانون نویسندگان ایران:بازداشت یک روزنامه‌نگار و یک نویسنده

- اجرای حکم حبس 10 ساله‌ اسماعیل عبدی بدلیل رد شدن اعاده دادرسی

- همبستگی کلکتیو سندیکاهای فرانسه با قربانیان سرکوب درایران

- باشله کمیسر عالی حقوق بشر از ایران خواست مدافعان حقوق بشر را آزاد کند

- در حادثه تصادف سرویس رفت وآمد کارگران توسعه بلور کاوه با یک کامیون حمل زباله کارگر جوان شهرداری ساوه جان باخت و7 کارگر دیگر مصدوم شدند

*اعتصاب وتجمع کارگران فضای سبز شهرداری امیدیه برای اعتراض به عدم پرداخت چندماه حقوق،عیدی ومطالبات دیگر مقابل شهرداری

روز چهارشنبه 16 مهر، کارگران فضای سبز شهرداری امیدیه برای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت چندماه حقوق،عیدی ومطالبات دیگردست از کارکشیده ومقابل ساختمان شهرداری این شهرستان دراستان خوزستان تجمع کردند.

تجمع کنندگان به خبرنگار رسانه ای گفتند:کارگران فضای سبز شهرداری امیدیه صبح امروز (16مهر ماه) در اعتراض به دست‌کم سه ماه معوقات مزدی و عیدی و سنوات پرداخت نشده، در مقابل دفتر مدیریت واحد فضای سبز شهرداری امیدیه تجمع کردند.

آنها افزودند:کارگران شهرداری امیدیه تحت مسئولیت چند پیمانکار در شهرداری مشغول کارند. اما به‌رغم اینکه سه ماه حقوق و عیدی سال 98 کارگران پرداخت نشده، مابه‌التفاوت حقوق فروردین ماه سال جاری به همراه دو ماه حقوق در سال 97 و مابه‌التفاوت طرح طبقه‌بندی سال 98 نیز به آنها پرداخت نشده است.

آنها ادامه دادند: بعد از پیگیری‌های مکرر کارگران و در جریات تجمع امروز کارگران؛ مسئولان وعده پرداخت حدود 2 میلیون تومان را به‌صورت علی‌الحساب به آنها دادند.

*ادامه اعتراضات کارگران شهرداری لوشان نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق وعدم پاسخگویی مسئولان

روز چهارشنبه 16 مهر، کارگران شهرداری لوشان در استان گیلان نسبت به عدم پرداخت حقوق برای باری دیگر اعتراضشان را نسبت به پرداخت نشدن ماه ها حقوق وعدم پاسخگویی مسئولان رسانه ای کردند.

کارگران  معترض شهرداری لوشان به خبرنگار رسانه ای گفتند: حدود 80 کارگر در مجموعه شهرداری لوشان به صورت مستقیم با سوابق بالای 15 تا 25 سال مشغول کارند که تقریبا از فروردین ماه سال جاری پرداخت مطالبات مزدی‌شان به تاخیر افتاده است.

این کارگران با بیان اینکه در این زمینه هیچ مسئولی در شهرداری لوشان پاسخگوی مطالبات معوقه کارگران نیست، در ادامه گفتند: سالهاست که زیر نظر شهرداری در بخش خدمات، فضای سبز، موتوری و آتش‌نشانی به سختی کار می‌کنیم و در تمامی این سال‌ها شهردارانی که به ترتیب مدیریت شهری را برعهده می‌گیرند، در مقام کارفرما به تعهدات مزدی خود عمل نکرده‌اند.

کارگران شهرداری لوشان با بیان اینکه حدود دو هفته پیش شهردار لوشان تغییر کرده و ما از شهردار جدید در مقام کارفرمای اصلی انتظار داریم چاره‌ای برای تامین منابع مالی شهرداری و پرداخت دستمزد نیروی کار شهرداری بیندیشد، افزودند: در روز معارفه شهردار جدید در حضور برخی مسئولان شهرستانی و شهر لوشان وعده به‌روز کردن مطالبات کارگران داده شد و از آن زمان تاکنون ما منتظر اقدام شهرداری هستیم. اگر قرار است مشکلات شهرداری و معوقات مزدی کارگران به صورت قبل باقی بماند چرا اعضای شورای شهر مرتب شهردار تغییر می‌دهند؟

آنها ادامه دادند:شهریور ماه سال گذشته شهردار سابق به همراه سه نفر از اعضای شورای شهر به دلیل تخلفات مالی موقتا از انجام فعالیت در شهرداری محروم شدند و شهرداری با سرپرست اداره می‌شد. همزمان با ورود شهردار جدید یک ماه حقوق کامل فروردین ماه را دریافت کردیم. این اولین حقوق در سال جاری است که با افزایش مصوبه مزدی شورای عالی کار به کارگران پرداخت شده است.

آنها همچنین گفتند: جدا از دستمزد در خصوص بیمه تامین اجتماعی نیز شهرداری حدود 15 تا 16 ماه حق بیمه کارگران را به تامین اجتماعی پرداخت نکرده است.

کارگران معترض شهرداری لوشان افزودند: مطالبات مزدی ما به بخشی از دستمزد ماه‌های اردیبهشت، خرداد، تیر، مرداد و شهریور ماه سال جاری مربوط می‌شود و حال به پایان مهر ماه نزدیک می‌شویم. ما همچنین در زمینه پرداخت حقوق معوقه و سنوات 12 کارگر بازنشسته شهرداری که طی سال گذشته بازنشسته شده‌اند، شاهد اتفاق خاصی نبوده‌ایم.

به گفته کارگران شهرداری لوشان؛ میزان طلب کارگران بازنشسته در زمان بازنشستگی حدود 35میلیون تومان بوده است. ارزش این طلب از 4 سال پیش تاکنون به حداقل رسیده است. حدود 4 سال پیش این کارگران با 35 میلیون تومان امکان خرید یک واحد مسکونی در لوشان را داشتند اما امروز در بازار مسکن لوشان همان آپارتمان 35 میلیونی به 350 میلیون تومان رسیده است.

*ادامه کنش های کارگران کارخانه آهن و فولاد لوشان برای پایان دادن به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی

کنش های کارگران کارخانه آهن و فولاد لوشان برای بازگشایی این واحد تولیدی دراستان گیلان و پایان دادن به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتیشان کماکان ادامه دارد.

روز چهارشنبه 16 مهر،کارگران کارخانه آهن و فولاد لوشان به خبرنگار رسانه ای گفتند: کارخانه آهن و فولاد لوشان که در شهرک صنعتی جمال‌آباد لوشان در استان گیلان واقع شده است، از اول اردیبهشت ماه سال 95 به دلیل مشکلات مالی تعطیل اعلام شد و تمامی کارگران آن بیکار شدند.

کارگران بیکار شده این کارخانه که بر بازگشایی و راه‌اندازی مجدد محل کار خود تاکید دارند، اظهار داشتند: این واحد تولیدی حدود 180 کارگر شاغل داشت که بعد از اعلام تعطیلی با یک ماه حقوق معوقه؛ در دو مرحله در فروردین ماه سال 95 اخراج شدند. شمار زیادی از این کارگران هنوز شغلی پیدا نکرده‌اند و به دنبال بازگشایی کارخانه هستند.

آنها گفتند: باتوجه به شرایط جسمی و سنی، هم‌اکنون در بازار نامتعادل کار برای ما هیچ شانسی برای یافتن فرصت شغلی جدیدی وجود ندارد اما اگر دولت از بازگشایی این کارخانه تازه تاسیس که در زمینه طراحی، ساخت و نظارت انواع سازه‌های فلزی و بتنی و پانل‌های مختلف فعالیت دارد، حمایت کند؛ می‌توانیم به کار قبلی خود بازگردیم و در کنار آن امکان اشتغال برای جوانان بیکار هم فراهم می‌شود.

کارگران با بیان اینکه این واحد صنعتی در شرایطی تعطیل اعلام شد که سال‌ها تولید و بازار فروش خوبی داشت، در ادامه افزودند: در حال حاضر همه خطوط تولیدی کارخانه آماده تولید هستند و نیاز به حمایت دارند.

به گفته کارگران؛ شرکت آهن و فولاد لوشان از واحدهای صنعتی متعلق به مه‌آفرید امیرخسروی بود که پس از پرونده تخلف سه هزار میلیارد تومانی مسئولیت اداره این واحد صنعتی با نظارت مراجع قضایی به خانواده وی شد.

آنها اضافه کردند: تاکنون چندین بار به امید بازگشایی کارخانه به نهادهای صنفی و دولتی استان گیلان مراجعه کردیم اما درمورد بازگشایی کارخانه هنوز پاسخی نگرفته‌ایم.

*ادامه بلاتکلیفی شغلی و معیشتی کارگران کارخانه آب معدنی داماش بدلیل عدم تامین سرمایه در گردش از طرف بانک ملی

بلاتکلیفی شغلی کارگران کارخانه آب معدنی داماش دراستان گیلان با 3 ماه حقوق پرداخت نشده بدلیل عدم تامین سرمایه در گردش از طرف بانک ملی برای تهیه مواد اولیه کماکان ادامه دارد.

براساس گزارش رسانه ای شده بتاریخ 16 مهر،استدلال بانک ملی که مالکیت آب معدنی داماش از شرکت‌های متعلق به گروه امیرمنصور آریا را در اختیار دارد، آن است که شرکت با هدف واگذاری به مزایده گذاشته شده.

قیمت تعیین شده برای واگذاری این واحد 44 میلیارد تومان است که 25 درصد آن می‌بایست به صورت نقد به بانک پرداخت شود اما پیش‌بینی‌ها آن است که به دلیل پیچیدگی‌های موجود در مسیر واگذاری، این شرکت خریداری نخواهد داشت.

 در این میان کارگران این کارخانه  بلاتکلیف به حال خود رها شده‌اند، نه تولیدی انجام می‌شود و نه حقوقشان پرداخت می‌شود.

*شهرداری تهران سهمیه استخدام معلولان را نادیده گرفت

شهرداری تهران در آزمون استخدامی اخیر سهمیه معلولان را  نادیده گرفت.

براساس ماده 15 قانون حمایت از حقوق معلولان، شهرداری‌ها مکلفند 3 درصد از سهمیه استخدام خود را به افراد دارای معلولیت اختصاص دهند که متاسفانه در دفترچه راهنمای آزمون استخدامی که در اواخر شهریور99 منتشر و یازدهم مهرماه این آزمون برگزار شد،شهرداری تهران سهمیه‌ آنان را لحاظ ننموده است.

در این موضوع علاوه بر شهرداری تهران،سازمان امور اداری و استخدامی هم مرتکب تخلف شده و بدون لحاظ سهمیه افراد دارای معلولیت،مجوز برگزاری آزمون استخدامی شهرداری تهران را صادر نموده است!

طبق تبصره 2 ماده 15 قانون از حمایت از حقوق معلولان، مسئولان متخلف از این قانون حسب مورد با حکم مراجع ذیصلاح به مجازات تعزیری جزای نقدی درجه پنج تا هشت موضوع ماده(19) قانون مجازات اسلامی،انفصال موقت یا دائم از خدمات عمومی تنزل مقام و یا محرومیت از انتصاب به پست‌های حساس و مدیریتی و یا اخراج از نهاد یا سازمان متبوع محکوم می‌شوند.

*واله زمانی کماکان در بازداشت است

بامداد روز سه شنبه 15 مهر، واله زمانی در محل سکونیش بازداشت شد.این فعال کارگری درپایان روزطی  یک تماس تلفنی با خانواده از بازداشتش در شعبه 2 دادگستری کرج خبرداد.

بنا برآخرین خبر ازیک منبع موثق این عضو هیئت مدیره سندیکای نقاشان البرزکماکان در بازداشت بسر می برد.

*اندیشه صدری هم بازداشت شد

روز سه شنبه 15 مهر، اندیشه صدری هم درتهران بازداشت شد.

*کانون نویسندگان ایران:بازداشت یک روزنامه‌نگار و یک نویسنده

صبح سه‌شنبه ۱۵ مهر نیروهای امنیتی در تهران، شبنم آشوری صاحب امتیاز و مدیر مسئول دوماهنامه‌ی اجتماعی و اقتصادی «آگاهنامه» را بازداشت کردند. پس از آن خبر بازداشت ائلوار قلی‌وند، نویسنده و مترجم به همراه چند تن دیگر از جمله ندا پیرخضرانیان، آرش جوهری و اندیشه صدری نیز منتشر شد. تا کنون از دلیل بازداشت و محل نگهداری این افراد خبری منتشر نشده است.

شبنم آشوری روزنامه‌نگار و دانش‌آموخته‌ی دانشگاه تهران است. مأموران در حین بازداشت وی با تفتیش منزل برخی از وسایل شخصی او از جمله گوشی تلفن همراه و لپتاپش را ضبط کرده و با خود بردند.

 دلیل بازداشت ائلوار قلی‌وند نیز هنوز مشخص نشده است. از وی تا کنون تعدادی مقاله و یک کتاب منتشر شده است.

*اجرای حکم حبس 10 ساله‌ اسماعیل عبدی بدلیل رد شدن اعاده دادرسی

حسین تاج وکیل اسماعیل عبدی  از رد شدن اعاده دادرسی موکل خود و اجرای حکم ده ساله‌ی او خبر داد.

روز سه شنبه 15 مهر،حسین تاج درباره‌ی رد شدن اعاده‌ی دادرسی اسماعیل عبدی به خبرنگار رسانه ای گفت: در سال 89 آقای عبدی به ده سال زندان محکوم شد؛ حکم او به مدت پنج سال تعلیق شد اما در سال 94 مجددا بازداشت می‌شود و در سال 95 محکوم شد. سپس حکم پنج ساله‌ی او اجرا شد و براساس بخش‌نامه‌ی27/1/98 ایشان مشمول عفو شد.

او ادامه داد: در حال پیگیری آزادی ایشان بودیم که پرونده‌ی دوم (حکم تعلیقی ده ساله در سال89) برای اجرا به ایشان ابلاغ شد، به این مسئله اعتراض کردیم و پرونده به شعبه‌ی 14 دیوان عالی کشور رفت اما متاسفانه درخواست اعاده دادرسی ما رد شد.

در حال حاضر درخواست اعمال ماده 477 (حق اعاده دادرسی) کردیم و البته مجددا درخواست اعاده دارسی را می‌دهم چون دیوان به دفاعیات و ایرادات توجهی نکرد. لذا آقای عبدی تا سال 1409 باید در زندان باشند.

*همبستگی کلکتیو سندیکاهای فرانسه با قربانیان سرکوب درایران

کلکتیو سندیکاهای فرانسه متشکل از ث.اف.د. (CFDT)، ث.ژ.ت (CGT)، اف.اس.او (FSU)، سولیدر (Solidaires) و اونسا (UNSA) بتاریخ 6 اکتبر 2020 اطلاعیه در همبستگی با قربانیان سرکوب درایران بشرح زیر صادر کرد:

در ایران خواست ایجاد تشکلات سندیکایی مستقل از حکومت یک جرم محسوب می شود.

 جعفر عظیم زاده از رهبران "اتحادیه آزاد کارگران ایران"، در حال گذراندن محکومت ۶ ساله اش در زندان بود که در ۱۸ مارس ۲۰۲۰ خبر آزادی اش را به اطلاعش می رسانند. اما به ناگهان او را به زندان رجایی شهر در شهرستان کرج واقع در غرب تهران منتقل و در یک سلول انفرادی زندانی می کند. او به خاطر اعتصاب غذاهای متعدد و ابتلا به کرونا ویروس به شدت تضعیف شده است.

اسماعیل عبدی و محمد حبیبی، دو معلم سندیکالیست در شرایط بینهایت وخیمی در زندان به سر می برند.

بسیاری از دگراندیشان و افرادی که حکومت از عقایدشان خشنود نیست، در وضعیت مشابه ای قرار دارند، از جمله سه عضو کانون نویسندگان ایران به نام های بکتاش آبتین، رضا خندان و کیوان باژن. آن ها با محکومیت های ۳ تا ۵ سال زندانی می شوند. علت محکومت آن ها فعالیت در چارچوب فعالیت های فرهنگی کانون نویسندگان و سازماندهی یک مراسم بزرگداشت برای احمد شاملو، شاعر ایرانی که در سال ۲۰۰۰ فوت کرد.

نسرین ستوده وکیل دادگستری و مبارز حقوق بشر، محکوم به ۱۲ سال زندان به خاطر وکالت از یک زن جوان معترض به حجاب. او در اعتراض به شرایط زندان در تاریخ ۱۱ اوت ۲۰۲۰ به اعتصاب غذا دست می زند. به دلیل وخامت سلامتی اش در ۱۹ سپتامبر به بخش مراقبت های ویژه بیمارستانی در تهران منتقل می شود. در ۲۴ سپتامبر، علی رغم وضعیت سلامتی اش، او را دوباره به زندان اوین برمی گردانند.

تراکم جمعیتی زندان ها در ایران به مراتب بیشتر از ظرفیت آن ها است و زندان ها بسیار غیر بهداشتی هستند. دسترسی به امکانات درمانی بسیار محدود و حتی به میزان صفر می باشد. این شرایط محیط مناسبی برای شیوع کرونا ویروس هستند، همان طور که گزارش ژوئیه ۲۰۲۰ سازمان عفو بین الملل، از وضیعت وحشتناک زندان های ایران پرده برمی دارد.

به دلایل فوق ما سازمان های سندیکایی فرانسوی خواستار:

- آزادی بدون قید و شرط نسرین ستوده، جعفر عظیم زاده، اسماعیل عبدی، محمد حبیبی و کلیه کارگران، سندیکالیست ها و نویسنده ها و زندانیان عقیدتی زندانی هستیم.؛

- اتخاذ اقدامات لازم به منظور حفاظت همه افراد زندانی در برابر کرونا ویروس و ارائه خدمات درمانی به آن ها هستیم.؛

Iran : Solidarité avec les victimes de la répression

En Iran, vouloir constituer des organisations syndicales indépendantes du pouvoirest considéré comme un crime.

Condamné à 6 ans de prison, Djafar AZIMZADEH, dirigeant de l’Union libre des

travailleurs d’Iran avait été informé le 18 mars 2020 qu'il allait être libéré. Mais il a été brusquement transféré en cellule isolée dans la prison Redjaei Shahr, situéedans la commune de Karadj, à l’ouest de Téhéran. Il est très affaibli du fait de ses nombreuses grèves de la faim et sa contamination par la Covid-19.

Esmail ABDI et Mohammad HABIBI, syndicalistes enseignants, sont également

emprisonnés dans des conditions extrêmement rudes.

Il en va de même pour nombre de personnes exprimant des opinions ou convictions déplaisant au régime comme trois membres de l’Association des écrivains iraniens.(IWA), Baktash ABTIN, Reza KHANDAN et Keyvan BAJAN. Ils ont été condamnés et emprisonnés (à 5 et 3 ans) pour leur action au sein de l’association,ainsi que l’organisation d’une cérémonie en hommage au poète iranien Ahmad SHAMLOU, mort en 2000.

Nasrin SOTOUDEH, avocate et militante des droits humains a été condamnée à 12ans de prison pour avoir défendu une jeune iranienne opposée au port du voile. Elle a entamé une grève de la faim le 11 août 2020. Elle entend ainsi protester contre ses conditions carcérales. Son état de santé s’étant dégradé elle a été transférée en soins intensifs le 19 septembre dans un hôpital de Téhéran. Le 24 septembre 2020, elle a été renvoyée à la prison d'Evin (Téhéran), malgré son état de santé.

Les prisons iraniennes sont surpeuplées et insalubres. L'accès aux soins de santé y est extrêmement limité, voire inexistant. Elles constituent pour ces raisons un terreau fertile pour la Covid, comme le dénonce un rapport accablant publié en juillet 2020 par Amnesty international.

Pour toutes ces raisons, les organisations syndicales françaises CFDT, CGT, FSU,

Union syndicale Solidaires et UNSA demandent :

- la libération sans conditions de Nasrin SOTOUDEH, Djafar AZIMZADEH, Esmail

ABDI, Mohammad HABIBI, HBaktash ABTIN, Reza KHANDAN et Keyvan BAJAN

ainsi que de tou.te.s les prisonnier.e.s d'opinion, syndicalistes et écrivain.e.s.

- la mise en œuvre des mesures nécessaires à la protection contre la Covid-19

de toutes les personnes emprisonnées, et leur permettre d’accéder aux soins.

*باشله کمیسر عالی حقوق بشر از ایران خواست مدافعان حقوق بشر را آزاد کند

ژنو، ۶ اکتبر ۲۰۲۰ (۱۵ مهر ۱۳۹۹) ـ‌ روز سه‌شنبه کمیسر عالی حقوق بشر، میشل باشله، از وضعیت رو به وخامت مدافعان حقوق بشر، وکلا و زندانیان سیاسی در زندان‌های ایران عمیقا ابراز نگرانی کرده و از مسئولان خواستار آزادی آنان در شرایط بیماری دنیا‌گیر کووید- ۱۹ شد.

ایران در منطقه بیش‌ترین آسیب را از کووید ۱۹ دیده است. زندان‌های کشور از جمعیت بیش از ظرفیت و وضعیت ضعیف بهداشتی دچار مشکل هستند. این وضعیت در طول بیماری دنیا‌گیر وخیم‌تر نیز شده است. کمبود آب، وسائل بهداشتی و ضد عفونی، ناکافی بودن تجهیزات محافظتی و آزمایش و همچنین نبود فضا برای قرنطینه و و مراقبت‌های درمانی ناکافی منجر به شیوع ویروس در میان زندانیان و بنا بر گزارش‌ها تعدادی فوت شده است.

قوه قضاییه ایران در ماه فوریه دستورالعمل‌هایی را برای آزادی موقت زندانیان صادر کرد تا جمعیت زندان کاهش یابد و از شیوع بیشتر ویروس جلوگیری شود. بنا بر آمار دولتی حدود ۱۲۰ هزار زندانی از این طرح بهره بردند. به نظر می‌رسد که این طرح متوقف شده و تعداد زیادی از زندانیان ملزم به‌ بازگشت به زندان شده‌اند. همچنین، افرادی که به اتهام‌های مرتبط با امنیت ملی به بیش از پنج سال زندان محکوم شده‌اند از این طرح مستثنا شده‌اند.

در نتیجه بیشتر کسانی که بازداشت آنان احتمالاً خودسرانه بوده است از جمله مدافعان حقوق بشر، وکلا، شهروندان خارجی و زندانیان دو ملیتی، فعالان محیط زیست و دیگر افرادی که برای بیان عقیده و به‌کارگیری حقوق‌شان از آزادی محروم شده‌اند، در زندان در معرض خطر فزاینده ابتلا به ویروس قرار گرفته‌اند.

باشله اظهار داشت: «به موجب حقوق بین‌المللی حقوق بشر، دولت‌ها مسئول سلامت جسمانی و روانی تمامی افراد تحت مسئولیت آنان از جمله افراد محروم از آزادی‌ هستند. افرادی که صرفا برای ابراز عقاید سیاسی‌شان یا هر نوع دیگر کنشگری در دفاع از حقوق بشر حبس شده‌اند اساساً نباید در زندان باشند. و قطعا نباید با چنین زندانیانی با سخت‌گیری بیش‌تر رفتار کرد و یا آنان را در معرض خطر بیش‌تر قرار داد.»

او افزود: «من متاسفم که می‌بینم اقداماتی که برای کاهش شیوع کووید ۱۹ طراحی شده است به طور تبعیض‌آمیز علیه گروهی خاصی از زندانیان به کار می‌روند.»

یکی از نمونه‌های بارز این رفتار علیه وکیل مدافع برجسته حقوق بشر و مدافع حقوق زنان خانم نسین ستوده است که به اتهام‌های مرتبط با فعالیت‌های حقوق بشری‌اش احکامی در مجموع بیش از ۳۰ سال زندان دریافت کرده است. خانم ستوده در اعتراض به تداوم حبس خودسرانه و نیز مراقبت‌های درمانی ناکافی در زندان، اعتصاب غذای دوم خود را در ماه اوت آغاز کرد. وی پس از نزدیک به 50 روز به دلیل سلامت به سرعت به وخامت خود به اعتصاب غذا پایان داد. شرایط قلبی وی درمان تخصصی را ضروری کرده است.

رئیس بخش حقوق بشر سازمان ملل اظهار داشت: «من به‌شدت نگران خطر برای جان نسرین ستوده هستم. من دوباره از دولت‌مردان می‌خواهم که فوری او را آزاد کنند و برای وی این امکان را فراهم آورند تا پیش از ادامه درمان پزشکی لازم به انتخاب خود در خانه سلامتی خود را بازیابد. او طی سال‌ها مدافع شجاع و ثابت قدم حقوق دیگر زندانیان بوده است. زمان آن رسیده است که دولت به نقض حقوق او به دلیل تلاش‌هایی که وی به‌خاطر دیگران کرده است، پایان دهد.»

کمیسر عالی حقوق بشر همچنین از حمله مداوم و نظام‌مند به کسانی که نظر مخالف بیان می‌کنند و نیز جرم‌انگاری اعمال حقوق اساسی ابراز نگرانی کرد.

باشله گفت: «ناامید کننده است که می‌بینیم از نظام عدالت کیفری به عنوان ابزاری برای ساکت کردن جامعه مدنی استفاده می‌شود. ابراز نظر مخالف جرم نیست. یک حق بنیادین است که باید مورد محافظت و حمایت قرار گیرد.»

کمیسر عالی حقوق بشر گفت: «من از دولت‌مردان ایران می‌خواهم که با توجه به تعهدات خود درحقوق بین‌المللی، از جمله حق دادرسی عادلانه، محکومیت تمام افرادی را که بدون مبنای حقوقی کافی زندانی شده‌اند مورد بازبینی قرار دهند. من همچنین خواستار آزادی بی‌قید و شرط مدافعان حقوق بشر، وکلای دادگستری و زندانیان سیاسی و نیز کلیه افرادی هستم که به دلیل شرکت در اعتراض مسالمت‌آمیز زندانی شده‌اند، و یا به دلیل ابراز نظر مخالف یا به‌کارگیری حقوق‌شان از آزادی‌ محروم شده‌اند. به‌ویژه مهم است که این بی‌عدالتی در زمانی که کووید ۱۹ در زندان‌های ایران یکه‌تازی می‌کند اصلاح شود.»

*در حادثه تصادف سرویس رفت وآمد کارگران توسعه بلور کاوه با یک کامیون حمل زباله کارگر جوان شهرداری ساوه جان باخت و7 کارگر دیگر مصدوم شدند

بامداد روز چهارشنبه 16 مهر،بدنبال تصادف سرویس رفت وآمد کارگران توسعه بلور کاوه با یک کامیون حمل زباله در بلوار رجایی شهر ساوه یک کارگر 27 ساله شهرداری ساوه بنام منصور رضایی جان باخت و 7 کارگر دیگر مصدوم وبه اورژانس به بیمارستان مدرس ساوه منتقل شدند.

براساس گزارشات رسانه ای شده،منصوررضایی کارگر خدماتی (پاکبان)شهرداری ساوه  ومتاهل و دارای یک فرزند ،در لحظه حادثه مشغول کارجمع‌آوری زباله بود که به ناگهان اتوبوس سرویس رفت وآمد کارگران شرکت توسعه بلور کاوه با وی برخورد می‌کند و به دلیل شدت جراحت قبل از رسیدن به بیمارستان جان خود را از دست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com