اخباروگزارشات کارگری ١٣ مهرماه ١٣٩٩

اخبار کارگرى
October 04, 2020

اخباروگزارشات کارگری ١٣ مهرماه ١٣٩٩

- ادامه اعتراضات کارکنان شرکتی مراکزدرمانی و بهداشتی کشور نسبت به عدم تبدیل وضعیت وسطح نازل حقوق با تجمع مقابل مجلس و سازمان برنامه

- تهدید کارگران به اخراج از کار در صورت استفاده از 14 روزمرخصی بدلیل ابتال به بیماری کووید 19

- وعده پرداخت قطره چکانی 6 ماه حقوق معوقه کارگران مجموعه ورزشی کارگران زنجان

- اعتراض کشاورزان نسبت به نرخ‌های خرید تضمینی محصولات کشاورزی مصوبه شورای اقتصاد

- اعتراض صیادان جاسک نسبت به صید ترال

- کانون نویسندگان ایران:واکنش‌های برخی نهادها و تشکل‌های مستقل به اجرای حکم زندان سه نویسنده

- پیام اسماعیل عبدی از زندان اوین به مناسبت روزجهانی معلم

- فعالین کارگری، معلمان و دیگر زندانیان سیاسی در معرض خطر فوری ابتلا به کرونا قرار دارند  وضعیت محمد حبیبی نمونه ای دیگر است

- افزایش 90 درصدی کارگران جان بر اثرحوادث کاری در استان آذربایجان شرقی طی 5 ماه اول سال جاری

*ادامه اعتراضات کارکنان شرکتی مراکزدرمانی و بهداشتی کشور نسبت به عدم تبدیل وضعیت وسطح نازل حقوق با تجمع مقابل مجلس و سازمان برنامه

روز یکشنبه 13 مهر، کارکنان شرکتی  مراکزدرمانی و بهداشتی کشور در ادامه اعتراضاتشان نسبت به عدم تبدیل وضعیت وسطح نازل حقوق،دست به تجمع مقابل مجلس و سازمان برنامه زدند.

تجمع کنندگان قرارداد شرکتی را تبعیض می‌شمارند و خواهان رفع تبعیض میان خود با نیروهای قراردادی، رسمی پیمانی و... شدند.

بنابه گزارش رسانه ای شده،پرستارانی که در این اجتماع اعتراضی شرکت داشتند، خواهان پردخت "فوق‌العاده ویژه پرستاری" به نیروهای شرکتی شدند. آنها با یادآوری حضور خود بیمارستان‌ها و مراکز درمانی برای کمک به درمان بیماران کرونایی، خواهان توجه وزارت بهداشت به وضعیت معیشتی خود شدند.

در کنار نیروهای شرکتی درمان، کارکنان حوزه بهداشت هم حضور داشتند. آنها با اشاره به بدتر شدن وضعیت شیوع کرونا در کشور، و تلاش‌های شبانه‌روزی‌شان برای غربالگری و دیگر امور کلیدی در پیشگیری از شیوع هرچه بیشتر این ویروس، خواهان توجه به شرایط معیشتی خود شدند.

*تهدید کارگران به اخراج از کار در صورت استفاده از 14 روزمرخصی بدلیل ابتال به بیماری کووید 19

بسیاری از کارگران می گویند از درد نان و ترس بیکاری، ناچارند خطرات کرونا را به جان بخرند.

بنا بر اعلام پزشکان و همچنین ستاد ملی کرونا، افراد مشکوک به کرونا و مبتلا به کرونا باید حداقل خود را دو هفته به طور کامل قرنطینه کنند، تا علاوه بر کاهش اثرات این بیماری بر بدن و بهبودی خود، افراد دیگر در معرض ابتلا به این ویروس قرار نگیرند، اما متاسفانه شرایط اقتصادی کشور به گونه ای است که بسیاری از افراد از درد نان و ترس بیکاری، با وجودی که تست کرونا آنها مثبت است و یا علایم آن را به طور کامل دارند و حتی پزشک، بیماری آنها را تایید کرده، همچنان اصرار دارند با دریافت گواهی سلامت، با همان شرایط بیماری به کار بازگردند.

از سوی دیگر برخی از کارگران می گویند، بیشتر کارفرمایان هشدار داده اند در صورت ابتلا به کرونا، دیگر نیاز به حضور در محل کار ندارند و باید 14 روز قرنطینه شوند، اما بعد از بهبودی نیز دیگر نیاز به بازگشت کار ندارند و نیروی جدید جایگزینشان خواهد شد.

روز یکشنبه 13 مهر،یکی از کارگران مبتلا به کرونا، از تجربه ابتلایش به این ویروس و اینکه ناچار به حضور در محل کار بوده به خبرنگار رسانه ای گفت: با وجودی که تست کرونایم مثبت شد، اما ناچار شدم با همان حالت تب در محل کار حاضر شوم، چراکه مرخصی نداشتم و کارفرمایم تاکید کرده بود، هر کسی کرونا بگیرد، بعد از ابتلا به این بیماری و گذراندن دوره نقاهت خود، دیگر به محل کار خود بازنگردد، چراکه نیروی جدیدی جایگزینش می شود به همین دلیل ناچار شدم با وجود تب و ضعف جسمانی در محل کار حاضر شوم و همکارانم نیز نگران بودند مبتلا به کرونا شوند.

همچنین یکی از پزشکان مراکز جامع خدمات سلامت اصفهان (مراکز 16 ساعته) در این باره گفت: متاسفانه با وجود اینکه برخی کارگران با علایم کامل ابتلا به کرونا مراجعه می کنند، اما با اصرار بسیار گواهی سلامت خود را دریافت می کنند و در روز نمونه هایی از این موارد به فراوانی دیده می شود.

او ادامه می دهد: افرادی که اصرار به دریافت گواهی سلامت برای بازگشت به کار دارند، از ترس بیکاری و اینکه در مدت 14 روز بدون بیمه و حقوق بمانند، قصد بازگشت به کار دارند و به نوعی از سوی کارفرمای خود تحت فشار قرار گرفته اند.

*وعده پرداخت قطره چکانی 6 ماه حقوق معوقه کارگران مجموعه ورزشی کارگران زنجان

کارگران مجموعه ورزشی کارگران زنجان از عدم پرداخت 6 ماه حقوقشان خبردادند.مدیر این مجموعه ورزشی قوق پرداخت قطره چکانی حقوق این کارگران را داد.

مجموعه ورزشی کارگران زنجان از اسفندماه سال 98 در پی شیوع بیماری کوید 19 تعطیل شده و کارگران آن از ابتدای سال جاری تاکنون فقط حقوق فروردین‌ماه خود را دریافت کرده و 6 ماه است که به دلیل پرداخت نشدن حقوق‌ها معیشت آن‌ها با مشکل مواجه شده است.

دراین رابطه،مدیر این مجموعه ورزشی به خبرنگار رسانه ای گفت: صحبت‌هایی شده و همانطور وتا نیمه اول مهرماه، بخش دیگری از معوقات، محقق می‌شود.

اودر پاسخ به سئوال آیا تمام معوقات را یکجا پرداخت می‌کند،گفت: خیر! یکجا نمی‌توانیم زیرا مبلغ درشتی می‌شود و این با یک حساب دو دو تا چهار تا هم مشخص است.

وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم مرحله‌به‌مرحله واریز کنیم، خاطرنشان کرد: تلاش بر این است که تا 15 مهرماه، یک ماه دیگر از معوقات باقیمانده را واریز کنیم.

*اعتراض کشاورزان نسبت به نرخ‌های خرید تضمینی محصولات کشاورزی مصوبه شورای اقتصاد

اعلام نرخ‌های خرید تضمینی محصولات کشاورزی مصوبه شورای اقتصاد موجب اعتراض کشاورزان با تجمع در دفاتر نظام های صنفی شد.

براساس گزارش رسانه ای شده،روز شنبه 12 مهر،سازمان برنامه و بودجه مصوبه شورای اقتصاد درباره قیمت محصولات زراعی برای سال 99 را به وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ کرد و نرخ خرید تضمینی هر کیلو گندم 4هزارتومان، کلزا 7800تومان و جو نیز حدود 2300 تومان اعلام شد.

انتشار این خبر اما بسیاری از فعالان حوزه کشاورزی را نگران سال زراعی جدید کرد و در حالی که تصور می کردند شاید مجلس جدید بتواند با تعیین قیمت های عادلانه و واقعی باری از دوش کشاورزان بردارد و در دوره ایی که قیمت نهاده های کشاورزی رشد چشمگیری پیدا کرده است از تولید و تولید کننده حمایت کنند، امیدشان به ناامیدی تبدیل شد و آن طور که برخی از این فعالان می گوید تمام تلاش هایشان برای حمایت از کشاورزی در کشور به در بسته خورد.

*اعتراض صیادان جاسک نسبت به صید ترال

روز جمعه 11 مهر، صیادان جاسک در استان هرمزگان اعتراضشان را نسبت به صید کشتی های ترال در آب های این منطقه اعتراض کردند.

به گزارش یک منبع خبری محلی،صیادان این منطقه با سرنشینان چند کشتی ترال درگیر شده و تور ترال یک کشتی را به ساحل آوردند.

این اقدام صیادان سبب شده تا یکی از مالکان کشتی های ترال با مامور دریابانی به ساحل بیاید که منجر به جر و بحث و درگیری لفظی شده است.

همچنین مامور دریابانی با جانبداری از صید کشتی های ترال گفته است که صید کشتی های ترال با مجوز سازمان شیلات برای صید میگو است.

این در حالیست که شیلات هرمزگان، صید رسمی میگو را از 12 مهرماه اعلام کرده بود.

بنابه گزارش همین منبع،صید کشتی های ترال در آب های جنوب باعث شده وضعیت معیشت صیادان به شدت دچار رکود شود.

*کانون نویسندگان ایران:واکنش‌های برخی نهادها و تشکل‌های مستقل به اجرای حکم زندان سه نویسنده

اجرای حکم زندان رضا خندان (مهابادی)، بکتاش آبتین و کیوان باژن در پنجم مهر ماه ۱۳۹۹ با واکنش‌های زیادی از سوی افراد، رسانه‌ها و گروه‌ها مواجه شد. برخی تشکل‌ها و نهادهای مستقل نیز طی واکنش‌هایی ضمن واهی خواندن مصادیق اتهام‌های ذکر شده در پرونده‌ی این سه نویسنده خواستار آزادی فوری آنها شدند.

  • هفتم مهر ماه انجمن "دفاع از زندانیان سیاسی- عقیدتی در ایران، پاریس" با انتشار بیانیه‌ای اجرای حکم زندان سه‌نویسنده‌ی عضو کانون نویسندگان ایران، رضا خندان (مهابادی)، بکتاش آبتین و کیوان باژن را محکوم کرد و خواستار آزادی فوری آنها شد.

این بیانیه ضمن اشاره به اینکه "کانون نویسندگان ایران، در هر دو رژیم گذشته و کنونی، هدف سرکوب و سانسور و تعقیب قضائی بوده"، روشنفکران، نویسندگان، شاعران و روزنامه‌نگاران ایران را هدف دائمی سرکوب حکومتی در چهل سال اخیر دانسته است.

  • دهم مهر ماه گزارشگران بدون مرز (RSF) آزار‌های قضایی و بازداشت نویسندگان و روزنامه‌نگاران در ایران را محکوم کرد.

در متن منتشر شده توسط این سازمان به طور مشخص به پرونده‌ی رضا خندان (مهابادی)، بکتاش آبتین و کیوان باژن و اجرای حکم زندان این سه نویسنده و روزنامه‌نگار عضو کانون نویسندگان ایران پرداخته شده و به این نکته اشاره می‌شود که سه نویسنده معتقدند دلیل صدور و اجرای حکم زندان آنها مصادیق ذکر شده در پرونده نیست بلکه این سه نویسنده به دلیل مبارزه با سانسور و دفاع از آزادی بیان زندانی شده‌اند.

در بخش انتهایی این متن آمده است: "کانون نویسندگان ایران یکی از قدیمی‌ترین نهادهای جامعه مدنی در ایران است. فعالیت‌های کانون در هر دو نظام سلطنتی و جمهوری اسلامی ممنوع بوده است. دو تن از مسئولان کانون نویسندگان ایران محمد مختاری و محمد جعفر پوینده در پائیز سال ١٣٧٧ در جریان قتل های سیاسی کشته شدند."

  • یازدهم مهر ماه، هشتاد سندیکا در سراسر جهان خواستار آزادی بدون قید و شرط کلیه کارگران، سندیکالیست‌ھا، نویسنده‌ھا و زندانیان عقیدتی شدند.

"شبکه‌ی سندیکایی جهانی همبستگی و مبارزه" در بیانیه‌ای تحت عنوان "آزادی فوری همه رفقای زن و مرد زندانی در ایران" خواستار آزادی بدون قید و شرط  نسرین ستوده، جعفر عظیم‌زاده، اسماعیل عبدی، محمد حبیبی و کلیه کارگران، سندیکالیست‌ھا، نویسنده‌ھا و زندانیان عقیدتی شد.

این بیانیه که نام ۸۰ سندیکا از کشورهای مختلف را ذیل خود دارد در توصیف شرایط زندانیان در ایران به وضعیت وخیم جعفر عظیم‌زاده، محمد حبیبی، اسماعیل عبدی و نسرین ستوده در زندان اشاره کرده است.

در بخشی از این بیانیه که به اجرای حکم زندان سه نویسنده‌ی عضو کانون نویسندگان ایران می‌پردازد؛ آمده است: "در ۲۵ سپتامبر سه عضو کانون نویسندگان ایران به نام‌ھای بکتاش آبتین، رضا خندان (مهابادی) و کیوان باژن (با محکومیت ھای ۳ تا ۵ سال) زندانی می‌شوند. علت محکومیت آنها فعالیت در چارچوب فعالیت‌ھای فرھنگی کانون نویسندگان و سازماندھی یک مراسم بزرگداشت برای احمد شاملو، شاعر ایرانی است که در سال ۲۰۰۰ فوت کرده است."

این بیانیه همچنین با اشاره به گزارش عفو بین‌الملل از شرایط زندان‌ها در ایران و بی‌توجهی عامدانه‌ی حکومت به پیامدهای شیوع کرونا در زندان‌ها و عدم رسیدگی به زندانیان مبتلا به این ویروس، خواستار محافظت از زندانیان در برابر کرونا و ارائه‌ی خدمات درمانی در زندان‌ها شده است.

*پیام اسماعیل عبدی از زندان اوین به مناسبت روزجهانی معلم

اسماعیل عبدی از زندان اوین به مناسبت روزجهانی معلم پیامی بشرح زیر منتشرکرد:

بار دیگر در حالی به پنجم اکتبر روز جهانی معلم رسیده ایم که آموزش و پرورش ایران از بسیاری مشکلات به ویژه کمبودهای بخش آموزش در رنج است و تمامی دانش آموزان کشور از آموزش باکیفیت و عادلانه محروم مانده اند.

وجود مدارس متنوع، کمبود نیروی انسانی کارآمد، عدم توجه جدی به آموزش، دخالت مافیای پشت پرده در تهیه محتوای آموزشی ، نبود تجهیزات و امکانات کمک آموزشی در مدارس، فرسودگی و تخریبی بودن فضای آموزشی و ده‌ها مشکل دیگر، آینده‌ای موهوم را برای آموزش و پرورش ایران پیش‌بینی می‌کند.

امسال نیز که ویروس کرونا در سرتاسر جهان منتشر شده به ویژه در ایران، مزید بر علت شده و آموزش را به پشت هاله ای از ابهام برده است و آن گونه که باید و شاید این امر مهم به سرانجام نخواهد رسید. کودکان بسیاری در جای جای ایران عزیز به دلیل فقر و کمبود امکانات آموزشی به خصوص عدم دسترسی به زیرساخت فضای مجازی عملاً از آموزش عقب مانده اند.

در این وانفسای پریشانی، این وظیفه وزارت آموزش و پرورش و در سطح بالاتر دولت است که می بایست علاوه بر رعایت پروتکل های بهداشتی که متاسفانه به خوبی رعایت نشده و تعداد زیادی از دانش آموزان را به کام مرگ کشانده است، نسبت به تامین امکانات عادلانه در تمام نقاط کشور به ویژه استان‌های محروم مرزی اهتمام ورزند.

سازمان آموزش بین‌الملل(Ei) برای دستیابی به راهکارهای پیشبرد اهداف آموزشی در پنجم اکتبر۲۰۲۰، روز جهانی معلم، ترتیبی داده است تا هزاران معلم در سرتاسر جهان اولویت های خاص معلمان و اتحادیه های صنفی را به صورت آنلاین به اشتراک بگذارند. من از همکارانم در سرتاسر ایران می خواهم در این رویداد مهم پیشگام شوند. چرا که انسان ها در کنار هم می توانند تغییرات واقعی را ایجاد کنند.

اسماعیل عبدی - زندان اوین 

* فعالین کارگری، معلمان و دیگر زندانیان سیاسی در معرض خطر فوری ابتلا به کرونا قرار دارند  وضعیت محمد حبیبی نمونه ای دیگر است

مقامات زندان بزرگ تهران اخیرا محمد حببیی، معلم زندانی و تعداد دیگری از زندانیان سیاسی تیپ 5 این زندان را به اجبار به سالن 2 و یا تیپ 2 این زندان منتقل کرد ه اند. این سالن که به سالن متادون معروف است نه تنها از کمترین امکانات بهداشتی برخوردار نیست بلکه در همه جای این سالن،  ساس، سوسک و موش جولان می دهند. تیپ 2 زندان بزرگ تهران دارای 3 اتاق و 4 دستشویی است. تعداد زندانیان منتقل شده به این تیپ، نزدیک به 90 نفر است. به این ترتیب در هر اتاق 30 زندانی باید ساکن شوند که با توجه به وضعیت این سالن و شیوع بیماری کرونا در زندان ها، همه این زندانیان در معرض فوری خطر جانی قرار دارند. تعداد زیادی از زندانیان منتقل شده به این سالن، نتوانسته اند وسایلی را که به هزینه خود خریده بودند از جمله یخچال و تلویزیون را به این سالن منتقل کنند. محمدحبیبی ، شاپور احسانی راد (عضو اتحادیه آزاد کارگران ایران ) و عده ای از معترضان دستگیر شده در خیزش آبان ماه 98 از جمله زندانیان سالن 2 تیپ پنج هستند.

جابجایی اجباری زندانیان و قرار دادن آنان در شرایط  تحمل ناپذیر و مخاطره آمیز، یکی دیگر از شیوه های ضد انسانی است  که نیروهای امنیتی و مقامات زندان به قصد آزار و اذیت بیشتر و صدمه زدن عمدی به سلامت زندانیان سیاسی به آن توسل می جویند.  پیش تر، و در مورد دیگر، اداره اطلاعات سپاه پاسداران، جغفر عظیم زاده، دبیر اتحادیه آزاد کارگران  را بدون هیچ دلیل به زندان رجایی شهر کرج منتقل  کرد و در سلول انفرادی قرار داد. عظیم زاده که در نتیجه  چندین مورد اعتصاب غذا در قبل، وضع سلامتی اش به شدت تعضیف شده بود، در این زندان  به بیماری کرونا مبتلا شد. او همچنان  با وضعیت وخیم در این زندان محبوس است.

محمد حبیبی عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان تهران، به دلیل دفاع از حقوق معلمان، در خواست دستمزد بالای خط فقر، آموزش با کیفیت و رایگان و مخالفت با خصوصی‌سازی و پولی سازی آموزش، به زندان محکوم شده است. او در  1 مرداد ماه 1397 از سوی شعبه 26 دادگاه انقلاب تهران به اتهام اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت به 7 سال و نیم حبس، به اتهام تبلیغ علیه نظام به 18 ماه حبس و همچنین به اتهام اخلال در نظم عمومی به 18 ماه حبس و 74 ضربه شلاق و 2 سال ممنوعیت از فعالیت در احزاب، گروه‌ها و دسته‌های سیاسی و اجتماعی و ممنوعیت خروج از کشور به عنوان مجازات تکمیلی محکوم شد. دادگاه تجدید نظر در تاریخ دوم آبان ماه 1397حکم صادره را عیناً تأیید کرد.  با گذشت بیش از دوسال از زندانی شدن محمد حبیبی و به رغم وضع بد سلامتی، او حتی یک روز نیز از حق مرخصی بر خوردار نبوده است.  

در تیر ماه سال جاری، حدود شش هزار و پانصد نفر از معلمان و دیگر فعالین اجتماعی با امضای متنی که به مجلس رژیم اسلامی تحویل داده شد، خواهان آزادی محمد حبیبی شدند. همچنین اتحادیه ها و تشکلات کارگری در جهان از جمله آموزش بین الملل با ارسال نامه هایی به مقامات جمهوری اسلامی خواستار آزادی بی قید و شرط محمد حبیبی شدند. اما همه این درخواست ها تا کنون از سوی رژیم نا دیده گرفته شده است .

زندان های ایران از حداقل استاندارد ها بر خوردار نیستند و  چندین بار بیش از ظرفیت خود زندانی دارند. در شرایطی که چندمین موج کرونا در ایران همچنان  از مردم قربانی می گیرد، اقدام رژیم اسلامی در نگاه داشتن فعالین کارگری، معلمان و دیگر زندانیان سیاسی در این  زندان ها  آنهم با قراردادن سی نفر زندانی در یک اتاق، مصداق بارز انتقام گیری از آنها و بازی با جان آنهاست.

اتحاد بین المللی  ضمن  در خواست آزادی بدون قید شرط همه زندانیان سیاسی، از تشکل ها کارگری و نهاد ها ی مدافع حقوق انسان می خواهد که نسبت به  رفتار های  ضد انسانی رژیم جمهوری اسلامی با زندانیان سیاسی اعتراض کنند و این رژیم سرکوب گر را  برای آزادی همه فعالان کارگری، معلمان، و دیگر زندانیان  سیاسی تحت فشار قرار دهند.

اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران

سوم اکتبر 2020

*افزایش 90 درصدی کارگران جان بر اثرحوادث کاری در استان آذربایجان شرقی طی 5 ماه اول سال جاری

53 نفر در طی پنج ماهه اول امسال در اثر حوادث ناشی از کار دراستان آذربایجان شرقی جان خودرااز دست دادند که همگی آنها مرد بوده است. مدیرکل پزشکی قانونی استان با اعلام این خبر گفت:

53 نفر در طی پنج ماهه اول امسال در اثر حوادث ناشی از کار دراستان آذربایجان شرقی جان خودرااز دست دادند که همگی آنها مرد بوده است. مدیرکل پزشکی قانونی استان با اعلام این خبر گفت: این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته که 28 نفر بود 25 نفر افزایش یافته است.

به گزارش13 مهر روابط عمومی پزشکی قانونی استان ، وی اضافه کرد: درطی این مدت تعداد 524 نفر نیز بر اثرمصدومیت ناشی از حوادث کار به ادارات پزشکی قانونی استان مراجعه کردند که از این تعداد 12 نفر زن و بقیه مرد بودند.

وی همچنین گفت: درمرداد ماه امسال نیز 19 نفر به علت حادثه کاری فوت کرده که این آماردرمقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن 12 نفر افزایش داشته است. درطی همین مدت 122 نفرنیز به علت مصدومیت حوادث کاری به ادارات پزشکی قانونی استان مراجعه کردند که یکنفر از آنها زن بودند .این آمار نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش 5 درصدی را نشان می دهد.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com