اخباروگزارشات کارگری ١١ و ١٢ مهرماه ١٣٩٩

اخبار کارگرى
October 03, 2020

اخباروگزارشات کارگری ١١ و ١٢ مهرماه ١٣٩٩

- تجمع اعتراضی کارگران شرکتی مخابرات کشور نسبت به سطح نازل حقوق وقراردادهای موقت مقابل وزارت ارتباطات

- ادامه اعتراضات کارگران فضای سبز اخراجی شهرداری منطقه 2 اهوازنسبت به اخراج از کار وعدم پرداخت مطالبات با تجمع مقابل ساختمان شهرداری مرکزی

- شماره ای دیگر از سریال اعتراضات  معلمان معلمان خارج از کشوردر عدم پرداخت مطالبات با تجمع مقابل وزارت آموزش و پرورش

- سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه:

رانندگان شرکت واحد از نظر تزریق واکسن آنفولانزا جزء اولویت‌ها هستند

- تجمع اعتراضی اهالی سیل زده روستای کهریز هرسین همزمان با بازدید استاندار کرمانشاه

- کانون نویسندگان ایران:بازداشت آرمان اسماعیلی شاعر، پژوهشگر حوزه‌ی موسیقی و فعال مدنی

- بیانیه شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران به مناسبت سیزدهم مهر، روز جهانی معلم

- بیانیه ی انجمن صنفی فرهنگیان شاغل و بازنشسته کرمانشاه به مناسبت روز جهانی معلم

- بیانیه انجمن صنفی معلمان کردستان/ سقز و زیویه  به مناسبت پنجم_اکتبر روز جهانی معلم

- 80 تشکل کارگری جهان:آزادی فوری همه رفقای زن و مرد زندانی در ایران

- درباره فوت ناشی از حوادث حین کار‎

- جان باختن یک کارگر در شهرک صنعتی رازی شهرضا بر اثر انفجار و حریق

*تجمع اعتراضی کارگران شرکتی مخابرات کشور نسبت به سطح نازل حقوق وقراردادهای موقت مقابل وزارت ارتباطات

روز شنبه 12 مهر،جمعی از کارگران شرکتی مخابرات کشوربا تجمع مقابل وزارت ارتباطات وقراردادهای موقت اعتراضشان را نسبت به سطح نازل حقوق علیرغم انجام کارهای تخصصی بنمایش گذاشتند.

تجمع کنندگان شعار می دادند:«مخابرات حیا کن  حق مارا اداکن»

*ادامه اعتراضات کارگران فضای سبز اخراجی شهرداری منطقه 2 اهوازنسبت به اخراج از کار وعدم پرداخت مطالبات با تجمع مقابل ساختمان شهرداری مرکزی

روز شنبه 12 مهر، کارگران فضای سبز اخراجی شهرداری منطقه 2 اهوازدر ادامه اعتراضاتشان نسبت به اخراج از کار وعدم پرداخت مطالبات دست به تجمع مقابل ساختمان شهرداری مرکزی این کالنشهر دراستان

کارگران تجمع کننده به خبرنگار رسانه ای گفتند: در پی تداوم بی‌توجهی مسئولان استانی و مدیریت شهری به خواسته‌هایشان، صبح امروز (شنبه 12 مهر ماه) قبل از اجتماع مقابل ساختمان شهرداری به دفتر امام جمعه اهوازمراجعه کردند. پیش از این نیز در روز چهارشنبه هفته گذشته مقابل ساختمان استانداری خوزستان تجمع اعتراضی بر پا کرده بودیم.

آنها افزودند: پروژه «کمربند سبز» از سال‌ها پیش با هدف بیابان‌زدایی و مقابله با ریزگردها در شهر اهواز ایجاد شده است

درهمین رابطه: ادامه کنش های کارگران فضای سبز اخراجی شهرداری منطقه 2 اهوازبرای پایان دادن به بلاتکلفی شغلی ومعیشتی

کنش های کارگران فضای سبز اخراجی شهرداری منطقه 2 اهوازبرای پایان دادن به بلاتکلفی شغلی ومعیشتی،کماکان ادامه دارد.

روز چهارشنبه 9 مهر،یکی از کارگران اخراجی شهرداری منطقه دو اهواز در تشریح مشکلات خود به خبرنگار رسانه ای گفت: حدود 40  نفر در پروژه کمربند سبز اهواز تحت مسئولیت پیمانکار مشغول کار هستیم که از این تعداد 22 نفرمان از ابتدای تیر ماه سال جاری به دلیل عدم نیاز از سوی پیمانکار بیکار شده‌ایم.

او گفت: میانگین سوابق کار ما کارگران بیکار شده حدود 8 سال است و در زمان اخراج دو ماه مزد و 4 ماه حق بیمه پرداخت نشده، طلبکار بودیم.

به گفته این کارگر، کارفرمای شرکت پیمانکاری می‌گوید باتوجه به شرایطی که در شهرداری داریم به این تعداد نیروی کار نیاز نداریم و امکان بازگشت به کار کارگران  اخراجی فعلا وجود ندارد.

طبق اظهارات وی؛ باتوجه به اینکه شهرداری منطقه دو اهواز پیگیر مشکلات کارگران بیکار شده نبود، چاره‌ای جز مطرح کردن مشکلاتشان با مقامات بالادستی را نداشتیم بنابراین ناچار به برگزاری تجمع اعتراضی شدیم و در روزهای مختلف دست به تجمع اعتراضی زدیم. آخرین تجمع ما در مقابل ساختمان استانداری، شهرداری و شورای شهر اهواز انجام شد که نتیجه‌ای دربرنداشت.

به گفته او؛ مسئولان شهرداری منطقه دو اهواز مدعی‌اند که هیچ مسئولیتی در قبال کارگران پیمانی «کمربند سبز» ندارند به همین دلیل جدا از موضوع اخراج اخیر، پیگیر مطالبات مزدی و بیمه‌ای ما نیز نیستند.

یکی دیگر از کارگران اخراجی پروژه کمربند سبز اهواز درخصوص پیگیری‌های خود و همکارانش گفت: اخراج ما به صورت شفاهی انجام شده اما نامه ترک کار به ما نداده‌اند به همین دلیل از آن تاریخ تاکنون  در وضعیت بلاتکلیف قرار داریم و امیدواریم مجددا کارفرما ما را به کار سابقمان بازگرداند و به همین دلیل هنوز شکایتی را در اداره کار ثبت نکرده‌ایم.

به گفته وی؛ کارگران پیمانی کمربند سبز در سه ماهی که بیکار شده‌اند در جستجوی کار به واحدهای صنعتی و خدماتی زیادی مراجعه کرده‌اند اما به دلیل شرایط سنی که دارند تا این لحظه هیچ کاری برای آنها پیدا نشده است.

این کارگر شهرداری منطقه دو اهواز افزود:یکی از دلایل تضییع حقوق کارگران شهرداری‌ها شانه خالی کردن پیمانکاران از زیر بار مسئولیت است. آنها بدون پرداخت مطالباتمان ما را هر زمان که دلشان بخواهد از کار بیکار می‌کنند و بدین ترتیب امنیت شغلی و معیشتی ما و خانواده‌هایمان به خطر می‌افتد.

او گفت: اخیرا شهرداری پیمانکار کمربند سبز را بدون تصفیه حساب با کارگران تغییر داده و جدا از آن شنیده شده پیمانکار جدید نیز قصد اخراج شمار دیگری از همکاران فضای سبز را دارد.

به گفته این کارگر، کارگران اخراجی وضعیت‌شان مشخص نیست و به‌رغم همه مشکلات هنوز تحت پوشش بیمه بیکاری قرار نگرفته‌اند. آنها نگران هستند با ادامه این وضعیت نتوانند برای مدت زیادی بدون درآمد زندگی کنند.

*شماره ای دیگر از سریال اعتراضات  معلمان معلمان خارج از کشوردر عدم پرداخت مطالبات با تجمع مقابل وزارت آموزش و پرورش

روز شنبه 12 مهر، معلمان معلمان خارج از کشور با تجمع مقابل وزارت آموزش و پرورش شماره ای دیگر از سریال اعتراضاتشان را نسبت به عدم پرداخت مطالبات بنمایش گذاشتند.

*سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه:

رانندگان شرکت واحد از نظر تزریق واکسن آنفولانزا جزء اولویت‌ها هستند

با شدت گرفتن شیوع بیماری کرونا در کشور بخصوص در تهران و شروع فصل  پائیز و شیوع بیماری آنفولانزا، رانندگان شرکت واحد و بخش خصوصی که در ناوگان حمل و نقل تهران بزرگ و در تماس مستمر با شهروندان خدمت می‌کنند، بیشتر درخطر مبتلا شدن به بیماری آنفولانزا قرار دارند و به دلیل در هم‌آمیختگی علائم آنفولانزا و کرونا، لازم است رانندگان شرکت واحد و دیگر مشاغل در تماس مستمر با شهروندان در اولویت تزریق واکسن قرار گیرند.

متاسفانه از آنجائیکه تهیه این واکسن برای عموم مردم براحتی قابل دسترس نیست از مدیرعامل شرکت واحد می‌خواهیم که برای این رانندگان زحمت‌کش که با کمترین امکانات حفاظتی و بهداشتی بیشترین خدمات را درسطح شهر تهران به شهروندان می‌دهند و اکثرا در سنین بالا هستند، واکسن آنفولانزا را از وزرات بهداشت تهیه و به رانندگان تزریق شود.

*تجمع اعتراضی اهالی سیل زده روستای کهریز هرسین همزمان با بازدید استاندار کرمانشاه

ظهر روز جمعه 11 مهرهمزمان با بازدید استاندار کرمانشاه از روستاهای سیل زده شهرستان هرسین ،جمعی از اهالی روستای کهریز اعتراضشان را بنمایش گذاشتند.

براساس فیلم های منتشره در رسانه ها وشبکه های اجتماعی،یکی از اهالی این روستا می گوید: آقا استاندار هیچ برای ما نکرد! حتی تا اینجا برای نمایش آمده است، برای گرفتن عکس آمده که نشان مردم بدهد او هیچ کاری برای ما نکرده است؛ حتی نگذاشت حرف بزنیم.هیچ چیزی برای ما نمانده است. استاندار دو دقیقه اینجا نماند (این جمعیت شاهد است). او هیچ کاری برای ما نکرد و فقط به اینجا آمد و با ماشین های شان رفتند!

او همچنین ادامه می دهد: استاندار مگر وسط داعشی ها آمده است که با خود این همه محافظ آورده، او آمده است به روستای کهریز مگر من داعشی هستم که استاندار را بکشم؟

یک دیگر از اهالی این روستا نیز می گوید: شده ایم داعشی؟ خانه و زندگی و بدبختی ام ویران شده است می گویم آقای استاندار بیا به منزل من می گویند جلو نیا کرونا داری بو می دهی!

فرد دیگری نیز می گوید: ما از استاندار فقط اسم او را شنیده ایم!

گفتنی است جانشین فرمانده انتظامی هرسین در این باره گفته پس از بارش شدید باران در شب 9مهر ماه و بالا آمدن سطح آب معابر و خیابان‌ها، شاهد وقوع سیلاب در سطح شهرستان هرسین بودیم. به علت وقوع این سیلاب کم سابقه، مسیر ارتباطی روستاهای داوودی علیا، کهریز و چغا سعید مسدود و 300 رأس گوسفند نیز در روستای داوودی علیا به علت ریزش کوه و سیلاب تلف شدند. بر اثر وقوع سیل به 15 خانوار در روستاهای یاد شده خسارات زیادی وارد آمد که کارشناسان در حال ارزیابی و برآورد میزان این خسارات هستند.

*کانون نویسندگان ایران:بازداشت آرمان اسماعیلی شاعر، پژوهشگر حوزه‌ی موسیقی و فعال مدنی

روز پنجشنبه دهم مهرماه ۱۳۹۹ ماموران امنیتی به منزل پدری آرمان اسماعیلی واقع در شهر لاهیجان هجوم برده و ضمن بازداشت وی، لوازم شخصی و لپتاپ و کتاب‌های او را نیز با خود بردند.

از اتهام و نهاد بازداشت‌کننده‌ی او اطلاعی در دست نیست.

آرمان اسماعیلی بیمار است و نیاز به مراقبت‌های درمانی دارد.

*بیانیه شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران به مناسبت سیزدهم مهر، روز جهانی معلم

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران بیانیه ای بشرح زیر به مناسبت سیزدهم مهر، روز جهانی معلم،منتشرکرد:

 بر اساس تحلیل یونسکو، در پایان یک فرآیند آموزشی موفق و اثرگذار، دانش آموز باید به چهار ویژگی رفتاری پایدار، آراسته شده باشد: نیاز به همواره آموختن، توانایی به کارگیری آموخته ها، زندگی کردن و اجتماعی زیستن. پس برنامه های آموزشی باید به گونه ای طراحی گردد که «حال» دانش آموزان مانند سفته ای برای آینده مبهم یا ساختن انسان های قالبی به گروگان گرفته نشود، تا هویت ها و قابلیت های یکایک افراد، امکان شکوفایی پیداکنند و مهارت های مشارکت، شکیبایی، مسئولیت اجتماعی، رواداری و احترام به قواعد زندگی جمعی در شخصیت آنها به خصیصه های رفتاری بدل شوند.

اگر سازه اندیشگانی آموزش و پرورش در بستر نگرشی جهان شمول و تحلیلی انسان محور، بنا نشده و از انگاره های سیاسی و قدرت طلبانه، مصون نباشد، فرآورده های آن، انسان هایی هنجارستیز و غیر مدنی خواهدبود که انتقاد را با اندیشه انتقام و تحلیل منافع محور، تشویش اذهان عمومی و ضدیت با منافع ملی، تعبیر می کند؛ معلم اندیشه ساز را به بند انحصار می کشد و تربیت را به سمت تاریکزار تبعید سوق می دهد.

سال های بسیار است که آموزش و پرورش در گلوگاه چرک آلود سیاست و گذرگاه انتفاعی سهام خواهی گیر کرده است و دستاوردی جز تولید تفکر تنازع برای بقا ندارد. دراین سیر سیاه سیاست زده، معلمان به جای آنکه پیشاهنگان مدنیت و توسعه خواهی و کنترلگران بحران های اجتماعی باشند، خود در باتلاقی از بحران های مالی، شغلی، امنیتی و بی مهارتی دست و پا می زنند. به طورکلی، روند آموزش و چرخه پرورش در این نهاد قربانی مانند کارکرد کارخانه معیوبی طراحی شده تا دریک قالب مشخص و غیرمنعطف، دائما خشت بزند.

درگرماگرم شیوع بیماری کرونا، درماندگی آموزش و پرورش در مواجهه خلاقانه و اثرگذار با بحران های گوناگون، بیش از پیش نمایان شده است. درحالیکه اکثریت معلمان به دلیل خلأ آموزش های اصولی و دانش محور، ازتخلق به مهارت های مدرن، محروم و از ابتدایی ترین امکانات تکنیکال بی بهره هستند، یا مجبور به فعالیت فرمایشی درکلاس هایی می شوند که به دلیل فقدان زیرساخت های بهداشتی، تولیدی مرگ هستند و یا در اوج محرومیت از دستاوردها و مهارت های دانش بنیان، به آموزش تئاترگونه در فضای مجازی واداشته می شوند تا اموزش و پرورش نیز از قافله کلاه گذاری بر سر حقیقت و تهیه آمارهای مارصفت که بر قلب دانایی و مدنیت، نیش می زنند، عقب نمانده باشد. این شرایط در حالی است که بخش بزرگی ازجامعه دانش آموزی کشور نیز ازداشتن سخت افزارهای حداقلی دراین زمینه، بی بهره و با آن کاملابیگانه اند.

بدون تردید نهادهای مدنی و تشکل های صنفی می توانند اثرگذارترین عامل در زمینه خروج آموزش و پرورش  از دامنه تنگ اندیشه های سنتی و حرکت به سمت آموزش های مدرن و روزآمد باشند که متاسفانه این امکان نیز در دستگاه فکری مسئولان، میوه ممنوعه تلقی می شود؛ به گونه ای که علی رغم صراحت اصل ۲۶ قانون اساسی، مجلس و شورای نگهبان  سالهاست که باتعلیق قانون فعالیت های مدنی و تبعیدحق کنشگری صنفی، عملا فرهنگیان رابرخلاف مفاداصل نهم قانون اساسی ازحق مسلم و قانونی خود، محروم و زمینه برخوردهای قهری و غیراصولی با کنشگران صنفی را فراهم نموده اند.در ژرفنای تاریک همین خلا قانونی است که تعدادی از معلمان دغدغه مند و متعهد با زنجیری ازپوسته تفسیری قوانین،گرفتار اخراج،تبعید وحبس های طولانی مدت آن هم درزندانهای غیربهداشتی شده اند و حتی از مرخصی های متعارفی که جانیان و اختلاسگران نیزازآن بهره مندند، محروم می باشند.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران ضمن تبریک روز جهانی معلم به همه فرهنگیان کشور و دغدغه مندان دلسوخته این عرصه، فارغ از هرگونه تعلق سیاسی،جناحی یا وطن ستیزانه،اعلام می داردتفکر کنونی حاکم بر سیاست گذاری های آموزشی،نگرش اعورانه درتخصیص بودجه به این نهاد، دخالت نهادهای موازی درتصمیم سازی های آموزشی، پولی سازی آموزش،محتوای غیرعلمی کتب درسی ومدیریت های عقیم در تولید فراورده های اندیشگانی، هرروز بیش از پیش، کارخانه بزرگ تعلیم و تربیت را درتولید شهروندان متعهد و مسئولیت پذیر،ناتوان ترمی کند و به سمت ناباروری تربیتی سوق می دهد. بنابراین به همه دستگاه های مسئول و تصمیم ساز،هشدار می دهد که مسئولیت مدنی و قانونی تمام بحران هایی که دراثر این کج اندیشگی ها بر حال وآینده جامعه،تحمیل شده و می شود،با آنهاست.

شورای هماهنگی ازدستگاه قضایی کشور می خواهد که بارجوع به رسالت خود دراصل ۱۵۶ قانون اساسی وآزادی معلمان زندانی،بسترجامعه را برای احیای حقوق عمومی و گسترش آزادی های مشروع،مهیانماید.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران - مهرماه  ۱۳۹۹

*بیانیه ی انجمن صنفی فرهنگیان شاغل و بازنشسته کرمانشاه به مناسبت روز جهانی معلم

به دانش گرای و بدو شو بلند//

چو خواهی که از بد نیابی گزند//

بشر با آموختن دانش توانست از روش زندگی غریزی به روش زندگی اکتسابی روی آورد و با آموختن تجربه ی گذشتگان و تغییرات خلاقانه در دست ساخته های بشری ، از یک زندگی سخت و جانفرسا توانست خودش را در رفاه و آسایش مادی ببیند .

همه ی این پیشرفت ها در جوامع بشری دستاورد آموختن دانش ، اهمیت دادن به آن و استفاده از تجارب دیگران بوده است .

شوربختانه با وجود پیشرفت های فراوان در دنیای مترقی نحوه ی آموزش در کشور ما چندان تغییری نکرده و هنوز در مدارس روش تدریس حافظه مدار و معلم محور است و تاکید در حفظ کردن ، بر خلاقیت و نو آوری می چربد ، تدریس حافطه محور در سطح دانش متوقف مانده و فرزندان خلاق و پویا تحویل جامعه نمی دهد !

در نیمه ی دوم سال گذشته با انتشار ویروس کرونا آموزش و کسب و کار دچار چالش شد و جهان را به تکاپو برای راه چاره ای انداخت .

با توجه به این که بیش از شش ماه مسئولین فرصت داشتند برای سال تحصیلی جدید برنامه ریزی کنند ولی شوربختانه تنها راه حل شان جلو آوردن ۱۵ روز زمان شروع سال تحصیلی بود که آن هم تعدادی از دانش آموزان و معلمان را راهی بیمارستان و آرامستان ها کرد !

دست اندرکاران آموزش و پرورش نه تنها خلاقیتی از خود نشان ندادند بلکه با وعده های دروغین همچون دادن سیمکارت و بسته های اینترنتی دانش آموزان و خانواده های شان را سرگردان کردند که نشان از بی برنامگی و بی مسئولینی این وزارت خانه دارد !

پرسش این جاست که چرا ما نباید از تجارب جهانی استفاده کنیم ؟

تا کی می خواهید دانش آموزان را موش آزمایشگاهی موضوعات و برنامه های فشل افراد بی مسئولیت قرار دهید و آنان را قربانی اشتباهات خویش قرار دهید ؟

انجمن صنفی فرهنگیان شاغل و بازنشسته کرمانشاه با شادباش روز جهانی معلم به فرهنگیان ، دانش آموزان و خانواده های شان توجه به نزدیکی برنامه هفتم توسعه از دولت و مجلس می خواهد برنامه های زیر را در اولویت آموزش و پروش در این برنامه قرار دهد.

۱ – استفاده از تجارب کشورهای پیشرفته در آموزش

۲ – انتخاب وزیر آموزش و پرورش بر اساس سوابق و تجاربش در آموزش و پرورش

۳ – ایجاد زیر ساخت هایی برای آموزش الکترونیکی

۴ – پرداخت حقوق و دستمزد درخور و شایسته فرهنگیان

۵ – جلوگیری از پولی کردن مدارس و ایجاد شرایط برابر برای دانش آموزان

۶ – برداشتن تبعیض جنسیتی در آموزش

۷ – ایجاد مراکز ورزشی و تفریحی برای دانش آموزان

۸ – مواففت با تشکیل اتحادیه های قدرتمند صنفی و برداشتن چتر امنیتی از سر آن ها

انجمن صنفی فرهنگیان شاغل و بازنشسته کرمانشاه

12 مهرماه 1399

*بیانیه انجمن صنفی معلمان کردستان/ سقز و زیویه  به مناسبت پنجم_اکتبر روز جهانی معلم

روز شنبه 12 مهر، انجمن صنفی معلمان کردستان/ سقز و زیویه  بیانیه ای بقرارزیر به مناسبت پنجم_اکتبر روز جهانی معلم صادرکرد:

خمیرمایه ی توسعه ی پایدار در هر کشوری آموزش و پرورش بوده و معلم از اصلی ترین ارکان این نهاد انسان ساز است.

دولت ها موظفند راه را برای ورود معلمانی با انگیزه، خلاق و متفکر به این ارگان مهم و بنیادی باز کرده تا بتوانند نسلی پرورش دهند که بتواند جهان را آبادتر از آنچه که تحویل گرفته، تحویل دهد.

افرادی همه جانبه نگر، نو اندیش، نقاد، مبتکر و پرسشگر که بی محابا بتواند راه را از چاه تشخیص داده؛ با انتخاب خود مسیر زندگی و آینده ی خود را ترسیم نموده و حیات خود را معنا بخشد.

 

اختصاص زیرساخت های لازم برای این امر از اولویت هاست و تامین امکانات سخت افزاری و نرم افزاری شایسته و ضروری از وظایف اساسی و اولویت دار دولت هاست.

 معلمان و دانش آموزان علاوه بر امکانات فیزیکی برای پرورش استعدادهایشان نیازمند فضایی امن، آرام و بانشاط هستند و در چنین فضایی می شود امیدوار بود کسانی پرورش یابند که مولد، اخلاق مدار و مستقل باشند.

 

یک معلم توانمند، مستقل و کم دغدغه به مثابه ی یک کاتالیزور می تواند تسهیل کننده ی فرآیند تعلیم و تربیت باشد.

 

با نگاهی به توسعه یافتگی کشورها می توان دریافت که فصل مشترک موفقیت در جوامع پیشرفته در مقایسه با دیگر جوامع، نوع نگاه و عملکرد آنها نسبت به آموزش و پرورش است.

یک نظام آموزشی اثربخش و کارا می تواند برای جامعه امنیت و رفاه، ثبات، توسعه و سعادت را به ارمغان آورد.

 

در دنیای جهانی شده ی امروز نظام آموزش و پرورش یک کشور را نمی توان از نظام های آموزش و پرورش دیگر کشورها جدا دانست، بنابراین استفاده از ظرفیت های علمی کشور بدون توجه به جهان بینی افراد می تواند سبب شکوفایی و تحول در نظام آموزشی گردیده و التیامی بر زخم های وارده بر پیکر آموزش و پرورش کشور باشد.

سیاست زدگی و سیاسی کاری در آموزش و پرورش خط بطلانی بر تمامی دستاوردها و هرز دادن منابع و امکانات خواهد بود که مانند سیلی ویرانگر بنیان های نظام آموزشی را در هم می کوبد.

 

انجمن صنفی معلمان کردستان ضمن عرض تبریک و شاد باش به همه ی همکاران خود در سراسر جهان به مناسبت روز جهانی معلم (سیزدهم مهرماه) انتظار دارد خرد گرایی سرلوحه ی تصمیمات مسئولین واقع شده ودر شرایط حاد کنونی که ویروس کرونا سلامت همکاران و دانش آموزان را به مخاطره انداخته، هر چه سریع تر در این خصوص تصمیمات مقتضی و در خور اتخاذ نماید و همچنین خواسته هایی دارد که امیدوار است بسترهای لازم برای تحقق آنها از جانب مسئولین محقق گردد:

 

1⃣ توجه به اتنیک های متنوع بومی و قومی در آموزش و پرورش و به تبع آن هموار ساختن زمینه تحقق اصل ۱۵ قانون اساسی

2⃣ آزادی همه معلمان زندانی

3⃣ پرهیز از پرونده سازی علیه فعالین صنفی و مختومه نمودن پرونده فعالان صنفی

4⃣ به رسمیت شناختن تشکل یابی مستقل

5⃣ توجه به منزلت و رفاه شاغلان و بازنشستگان

6⃣ زدودن چهره ی امنیتی از فضاهای آموزشی

7⃣ اهتمام دولت به آموزش کیفی و رایگان

 

انجمن صنفی معلمان کردستان/ سقز و زیویه          ۱۲؍۷؍۱۳۹۹

*80 تشکل کارگری جهان:آزادی فوری همه رفقای زن و مرد زندانی در ایران

۲ اکتبر ۲۰۲۰

حبس فعالان مبارز

جعفر عظیم زاده رئیس هیات مدیره "اتحادیه آزاد کارگران ایران"، به خاطر فعالیت های سندیکایی چندین بار محکوم شده و در زندان بارها متوسل به اعتصاب غذا شده است. برای نمونه در سال ۲۰۱۶ به مدت ۶۲ روز اعتصاب کرد که نزدیک بود به قیمت جان اش تمام شود.

عضیم زاده در حال گذراندن اخیرین محکومت ۶ ساله اش در زندان بود که در ۱۸ مارس ۲۰۲۰ خبر آزادی اش را به اطلاعش می رسانند. علیرغم این حکم آزادی، اداره اطلاعات «سپاه پاسداران انقلاب» بدون کوچک ترین دلیلی اورا به زندان رجایی شهر در شهرستان کرج واقع در غرب تهران منتقل و در یک سلول انفرادی زندانی می کند. او که به خاطر اعتصابات غذا وضعیت سلامتی اش به شدت تضعیف شده بود، در این زندان جدید به کرونا ویروس مبتلا می شود.

در پی ابتلا به بیماری او اعتصاب غذا می کندـ. در طی مدت اعتصاب از هرگونه تماسی با نزدیکانش محروم می شود. با وعده مدیریت زندان در خروج اش از سلول انفرادی و انتقالش به زندان دیگری، جعفر عظیم زاده پس از ۲۱ روز به اعتصاب غذایش خاتمه می دهد.

جعفر عظیم زاده، نظیر اسماعیل عبدی و محمد حبیبی، دو معلم زندانی سیاسی، و سایر زندانیان سیاسی در شرایط بینهایت وخیمی در زندان بسر می برند.

در ۲۵ سپتامبر سه عضو کانون نویسندگان ایران به نام های بکتاش آبتین، رضا خندان و کیوان باژن (با محکومیت های ۳ تا ۵ سال) زندانی می شوند. علت محکومت آن ها فعالیت در چارچوب فعالیت

های فرهنگی کانون نویسندگان و سازماندهی یک مراسم بزرگداشت برای احمد شاملو، شاعر ایرانی که در سال ۲۰۰۰ فوت کرد.

نسرین ستوده وکیل دادگستری و مبارز حقوق بشر، محکوم به ۱۲ سال زندان به خاطر وکالت از یک زن جوان معترض به حجاب، هم در اعتراض به شرایط زندان از تاریخ ۱۱ اوت ۲۰۲۰ به مدت ۴۰ روز در اعتصاب غذا به سر می برد. به دلیل وخامت سلامتی اش در ۱۹ سپتامبر به بخش مراقبت های ویژه بیمارستانی در تهران منتقل می شود. در ۲۴ سپتامبر، علی رغم وضعیت سلامتی اش، او را دوباره  به زندان اوین برمی گردانند.

وضعیت زندان ها و کرونا ویروس

شرایط زندان ها در ایران، که به داشتن تراکم جمعیتی به مراتب بیشتر از ظرفیت زندان ها شهرت دارند، به زندانیان امکان آن را نمی دهد که از امکانان درمانی حداقل برخوردار شوند. زندان ها محیط مناسبی برای شیوع کرونا ویروس هستند. سازمان عفو بین الملل در گزارش ژوئیه ۲۰۲۰ از وضیعت وحشتناک زندان های ایران پرده برمی دارد: از سهل انگاری و بی توجهی عامدانه دولت ایران در رابطه با بحران ناشی از اپیدمی کرونا ویروس در زندان ها، از عدم معالحه زندانیان مبتلا شده به بیماری، از عدم تجهیزات درمانی برای مقابله با اپیدمی، و حفاظت زندانیان در برابر آن.

ما خواستار آزادی بدون قید و شرط نسرین ستوده، جعفر عظیم زاده، اسماعیل عبدی، محمد حبیبی و کلیه کارگران، سندیکالیست ها و نویسنده ها و  زندانیان عقیدتی زندانی هستیم.

 ما از مقامات جمهوری اسلامی ایران می خواهیم که به منظور حفاظت همه افراد زندانی در برابر کرونا ویروس و در جهت ارائه خدمات درمانی به آن ها اقدامات لازم مبذول دارد.

*درباره فوت ناشی از حوادث حین کار

دریافتی:افزایش بیش از چهار درصدی مرگ و میر ناشی غز حوادث کار در پنج ماه اول سال نود و نه در شرایطی توسط رئیس پزشک قانونی کل کشور اعلام شد که درسال جاری با افزایش بی سابقه بیکاری در سطح کارگری به دلیل کرونا مواجه هستیم. بنا به اظهار رئیس سازمان آمار کل کشور فقط در سه ماه اول سال جاری بیش از دو میلیون نفر کارگران از کار اخراج شده‌اند که بر طبق اظهارخود ایشان به خبرنگار خبرگزاری تسنیم این آمار از سال ۷۶ که این سازمان نرخ بیکاری فصلی را محاسبه میکند بینظیر بوده است.

اما چگونه است که با کاهش تعداد کارگران شاغل آنهم با این وسعت تعداد مرگ و میر ناشی از حوادث کار باز هم افزایش می‌یابد؟

مسأله قابل تامل در حوزه «ایمنی و بهداشت» کار ، میزان «حدت و شدت» کاراست.که با افزایش «نرخ بیکاری» و متزلزل شدن پایه های شغل برای در تصدی ماندن کارگر این حدود کاری و میزان کار افزایش می‌یابد. که این امر موجب افزایش خطرات ناشی از کار برای وی میشود.

برای بهتر درک شدن مسأله بهتر است به مثال های عینی متوصل شویم.در پنج ماه نخست امسال مانند تمامی سال های گذشته و آمار های اعلام شده بیش از این نیمی از «حوادث کاری، منجر به فوت» به دلیل سقوط از ارتفاع می‌باشد.

برای مثال یک کارگر آرماتور‌بند که در حال بافتن تیر های سازه است درکمترین حالت در ارتفاع ۳ متری مشغول به کار می‌باشد. که با افزایش سقف ها این میزان ارتفاع افزایش می‌یابد. در اولین توصیه ایمنی فرد مشغول به کارباید خود را مهار توسط کمربند مهار به تکیه گاه امنی وصل نماید تا درصورت بروز حادثه از سقوط وی جلوگیری شود.

 رعایت این اصل ایمنی در کارگاهها رعایت نمیشود آنهم به چند دلیل.

یک: ایجاد تکیه گاه مطمئن در تمامی نقاطی که کارگر مجبور به کار است آنهم در ساختمان در حال ساخت امریست زمانبر و مهمتر از آن هزینه ‌بر.

دو: زمانی که یک کارگر خود را به تکیه گاه مطمئن وصل می‌نماید باید تا انتهای کار در محل امن خود بماند و این امر موجب میشود که وی نیاز به یک

نیروی همکار داشته باشد.بدین صورت که علاوه بر آنکه وی سرعت کارش پایین می‌آید هزینه سربار یک کارگر دیگر را نیز به صاحب کار تحمیل می‌نماید.

سه: حدود فعالیت و حرکت کارگر متصل به کمربند ایمنی به نسبت کارگر آزاد بشدت مخدود است.

پس از اینرو است که کمتر پیمانکار/صاحب‌کار ی نه تنها به دلیل هزینه خرید تجهیزات بلکه برای بالا بردن آنچیزی که در علوم مدیریت و اقتصاد سرمایه داری به آن «کارایی» می‌گویند از تهیه لوازم ایمنی و یا ملزم کردن افرادحاضر در کارگاه برای استفاده از تجهیزات ایمنی سر باز میزنند.

حال شما تصور بفرمایید در شرایطی که رکود و بیکاری مملکت را فراگرفته است آیا کارگری که با هزار سختی کاری پیدا میکند و با هزار ترس تمام تلاش خودرا برای حفظ شغل خود میکند آیا امکان اعتراض و به عدم رعایت موارد ایمنی توسط پیمانکار یا صاحب‌کار را دارد؟

*جان باختن یک کارگر در شهرک صنعتی رازی شهرضا بر اثر انفجار و حریق

روز شنبه 12 مهر،یک کارگر حین کارجوشکاری مخزن روغن صنعتی در یکی از واحدهای شهرک صنعتی رازی شهرضا در استان اصفهان بر اثر انفجار و حریق در دم جانش را ازدست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com