اخباروگزارشات کارگری ١۵ مهر ماه ١٣٩٩

اخبار کارگرى
October 07, 2020

اخباروگزارشات کارگری ١۵ مهر ماه ١٣٩٩

- اعتصاب کارگران راه آهن لرستان دراعتراض به عدم پرداخت بموقع حقوق ومطالبات

- اعتصاب وتجمع کارگران راه آهن سرخس برای اعتراض به عدم پاسخگویی به مشکلاتشان در فرمانداری

- تجمع اعتراضی اهالی ماهشهر نسبت به کمبود گاز ال‌پی‌جی و سهمیه ‌بندیش مقابل فرمانداری

- چه خبر از کشت وصنعت نیشکر هفت تپه درشبکه های اجتماعی؟

1- بیانیه ی فعالین مستقل کارگری نیشکر هفت تپه در خصوص شایعاتی که در فضای مجازی درباره مالک آینده شرکت منتشر میشود

2- پیامی درباره اطلاعیه فعالان مستقل در هفت تپه

3- پیام همکار از کارگران نیشکر هفت تپه:

امروز کارگران هفت تپه اقدام به اخراج کردن برخی مدیران خائن کردند

- بیانیه اتحادیه آزاد کارگران ایران پیرامون برگزاری جلسات شورای عالی کار به بهانه ترمیم مزد

حداقل مزد کارگران باید به بالای ۱۲ میلیون تومان در ماه افزایش یابد

- شبنم آشوری، ندا پیرخضرانیان، آرش جوهری و ائلوار قلی‌وند بازداشت شدند

- زندانی کردن اعضای کانون نویسندگان را محکوم می کنیم 

- عدم پرداخت چند ماه حقوق،حق بیمه ومطالبات دیگر کارگران کارگران فضای سبز فاز صفر شهر جدید پرند

- جان باختن تکنسین اورژانس 115 تبریز حین کار براثر تصادف

*اعتصاب کارگران راه آهن لرستان دراعتراض به عدم پرداخت بموقع حقوق ومطالبات

روزسه شنبه 15 مهر، کارگران راه آهن لرستان(شرکت تراورس) برای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق ومطالبات دست از کارکشیدند.

شرکت تراورس برای خاتمه دادن به اعتصاب کارگران ازروش پرداخت قطره چکانی استفاده کرد ونصف حقوق تیرماه آنهاراپرداخت کرد.

*اعتصاب وتجمع کارگران راه آهن سرخس برای اعتراض به عدم پاسخگویی به مشکلاتشان در فرمانداری

روز سه شنبه 15 مهر، کارگران راه آهن سرخس برای اعتراض به عدم پاسخگویی به مشکلاتشان راهی فرمانداری این شهرستان دراستان خراسان رضوی شدند.

بدنبال این تجمع،نشستی با کارگران معترض درسالن کنفرانس فرمانداری برگزارشد.

*پنجمین روزاعتصاب کارگران راه آهن آذربایجان دراعتراض به عدم پرداخت بموقع حقوق ومطالبات

روز دوشنبه 14 مهر برای پنجمین روز، کارگران راه آهن آذربایجان- شرکت گسترش آهن راه ( گار )- برای نشان دادن اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق و ندادن بن های رمضان و عیدی به اعتصابشان ادامه دادند.

برپایه گزارش منتشره درشبکه اجتماعی بنقل از کارگران اعتصابی،شرکت گسترش آهن راه ( گار ) حقوق مرداد رو اخیرا ریختن ولی بدون عیدی وسنوات و گفتن عیدی سنوات هم متعاقبا ریخته میشه ولی فعلا خبری نیست.

بنابهمین گزارش،فعاليت های شرکت گسترش آهن راه ( گار ) ، در راستای طراحی و اجرای زيرسازی مسير راه آهن‌ها و ايستگاه‌های مربوطه، طراحی و اجرای سيستم های علائم و ارتباطات و برقی کردن خطوط راه آهن، تعميرات و نگهداری خطوط راه آهن و بهره برداری و راهبری راه آهن می باشد.

فعاليت شرکت به دو دسته کلی زير تقسيم بندی می شوند :

خط و ابنيه فنی

علائم و ارتباطات الکتريکی

*تجمع اعتراضی اهالی ماهشهر نسبت به کمبود گاز ال‌پی‌جی و سهمیه ‌بندیش مقابل فرمانداری

روز سه شنبه 15 مهر،جمعی ازاهالی ماهشهربرای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به کمبود گاز ال‌پی‌جی و سهمیه ‌بندیش دست به تجمع مقابل فرمانداری این شهعرستان در استان خوزستان زدند.

قابل یادآوری است این تجمع بدنبال‌ انتشارفراخوان شب گذشته در شبکه‌های اجتماعی برگزار شد.

*چه خبر از کشت وصنعت نیشکر هفت تپه درشبکه های اجتماعی؟

1- بیانیه ی فعالین مستقل کارگری نیشکر هفت تپه در خصوص شایعاتی که در فضای مجازی درباره مالک آینده شرکت منتشر میشود

با توجه به اینکه اخیراً خبرها و شایعات متعددی درباره نحوه واگذاری شرکت و گمانه زنی های بسیاری در این خصوص در فضای مجازی و رسانه ها منتشر شده است و از طرفی با توجه به حجم پیامها و سوالات همکاران دلسوز و ارجمند لازم میدانیم موضع خود را همچون گذشته بطور کاملاً شفاف اعلام نماییم.

همچون همیشه جهت اطلاع تصمیم گیران به صراحت اعلام میداریم که با هرگونه بخش خصوصی یا خصوصی های به اصطلاح تعاونی مخالف بوده و تنها راه نجات هفت تپه و این صنعت عظیم را واگذاری آن به دولت یا نهادهای وابسته به دولت و در راس آنها شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی استان خوزستان میدانیم و این موضوع را بارها و بارها در تمام جلسات منجمله جلسات کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی مطرح کرده ایم و آنچه مسلم است این است که کارگران هفت تپه ۵ سال زحمت و مشقت و زجر و آنهمه هزینه را متحمل شدند تا این قطب تولید شکر کشور برای همیشه نجات پیدا کرده و به ساحل آرامش برسد.

طبق آخرین رایزنی ها و اطلاعات ما بر اساس پیشنهادی که توسط فعالین کارگری مطرح شده بود گزینه اول واگذاری شرکت تا این لحظه شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان می باشد.

در پایان فارغ از اینکه این خبرهای مشکوک و شایعات متعدد صحت داشته باشد یا بمنظور ایجاد فضای رسانه ای و حتی در مواردی برای ایجاد ترس و وحشت در دل همکاران گرامی منتشر شده باشد آنچه مهم است این است که می بایست تا آخرین دقایق هوشیار بود تا جلوی تکرار اشتباهات ویرانگر گذشته گرفته شود و این قطب صنعتی که سهم عمده ای در تولید کشور دارد مجدداً احیا شده و امنیت شغلی و آرامش فکری از دست رفته کارگران هفت تپه باز پس گرفته شود.

فعالین مستقل کارگری-۹۹/۷/۱۴

2- پیامی درباره اطلاعیه فعالان مستقل در هفت تپه

فعالان مستقل و نمایندگان کارگران هفت تپه، شب گذشته، بیانیه ای منتشر کرده اند که در آن به درستی به تلاش عوامل کثیف کارفرما اشاره میکنند. در این نوشته انها توضیح میدهند که طرح تعاونی ارائه شده توسط یارمحمدی (یک مفت خور دیگر شبیه به اسدبیگی ها) که در واقع فقط مقدار کمی از سهام شرکت را به کارگران میدهد مورد تایید آنها نیست و فعالان مستقل با اینگونه طرح ها مخالفند. این شفاف سازی و تاکید این عزیزان بسیار درست و مهم است.

عوامل کثیف کارفرما مانند مسعود کثیر و سایرین تلاش میکنند با شایعه سازی مثلا ذهن های کارگران را آلوده کنند. اعتماد ما به فعالین مستقل از روی سادگی نیست بلکه از روی شناخت است. زحمات و دردسرهای مادی و معنوی زیادی این عزیزان متقبل شدند و ما از آنها تشکر میکنیم. همانطور که این عزیزان اشاره کرده اند باید تا آخرین لحظات هشیار بود تا تابوت بخش خصوصی را به دست خودمان بر سر دست بگیریم و روانه قبرستان تاریخ کنیم.

اما جا دارد به یک نکته اشاره کرد که درست است طرح تعاونی یارمحمدی این مفت خور تازه به دوارن رسیده، یک طرح مزخرف و ضد کارگری است اما نباید اسم آنرا تعاونی گذاشت.

یارمحمدی و شورای اسلامی ها که با او همکاری میکنند نام طرح را تعاونی گذاشته اند تا اصل تعاونی یعنی یک تعاونی که صد در صد سهام شرکت به نام کارگران باشد را خراب کنند. تعاونی انواع دارد و نوع درستش همین است که هیچ مفت خور دیگری مانند یارمحمدی (یک اسدبیگی از نوع جدید) و امثال او شریک کارگران نباشد و تمام سهام و به طور کامل به کارگران تعلق بگیرد.

ضمنا از فعالان عزیز تقاضا میکنیم طرح مورد اشاره (گزینه واگذاری شرکت به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان) که قرار است بعد از بخش خصوصی اجرا شود را معرفی کنند تا همگان نسبت به آن آشنا شوند و نظرات همکاران را بدانیم.

ما نیز بار دیگر تاکید میکنیم بعد از بیرون کردن بخش خصوصی هیچ بخش خصوصی یا نیمه خصوصی دیگری را قبول نخواهیم کرد و شرکت باید یا تماما به کارگران واگذار شود یا در صورت واگذاری به بخش عمومی-دولتی تحت نظارت کامل شورای مستقل کارگری باشد.

از زحمات فعالین مستقل-نمایندگان واقعی کارگران هفت تپه تشکر میکنیم.

تا چهل روز آینده که بخش خصوصی غارتگر را بیرون کنیم همگی هشیار و متحد عمل خواهیم کرد.

جمعی از کارگران هفت تپه از بخش های مختلف- سه شنبه - ۱۵ مهر ۱۳۹۹

3- پیام همکار از کارگران نیشکر هفت تپه:

امروز کارگران هفت تپه اقدام به اخراج کردن برخی مدیران خائن کردند

کاهکش امروز از شرکت بیرون انداخته شد. صابریان از شرکت فراری شده است. تعداد از کارگران برای بیرون کردن بهاری مراجعه کرده بودند که ظهیری نوکر خاندان اسدبیگی خودش را فدای بهاری کرده و با کارگران درگیر شده است و از قرار معلوم به علت فحاشی و تهمت که ظهیری انجام داده و خودش اقدام  اول به درگیری کرده است توسط همکاران پاسخ شایسته! دریافت کرده است.

کارگران هفت تپه اجازه تعرض به حق و حقوق و مطالبات خود را نمیدهند.

اسدبیگی در آخرین روزهای حضور ننگینش بخشی از حقوق تیرماه کارگران را نمیدهد. ما اجازه این کار را به آنها نمیدهیم. مسئولین شهرستان و استان هم با اسدبیگی ها همدست هستند و چشم بر این اقدامات آنها بسته اند.

صابریان و بهاری و دیگر مدیران را از شرکت بیرون کنیم.

*بیانیه اتحادیه آزاد کارگران ایران پیرامون برگزاری جلسات شورای عالی کار به بهانه ترمیم مزد

حداقل مزد کارگران باید به بالای ۱۲ میلیون تومان در ماه افزایش یابد

شروع سال جاری تا هم اکنون سال جهش تورم به صورت روزانه و افزایش قیمت سرسام‌آور مایحتاج زندگی مردم بوده است. روزی نیست که شاهد افزایش قیمت در اقلام و محصولات خوراکی، هزینه‌ی اجاره مسکن و هزینه‌ی خانوارها در تمام بخش‌ها نباشیم. به اذعان خودِ مسئولین دولتی گوشت قرمز و مرغ و میوه از سبد خوراک بسیاری از خانواده‌ها حذف گشته است. اگر در سال‌های گذشته گورخوابی و کارتن خوابی در میان بیخانمان‌ها دیده می‌شد اما امسال گسترش و تعمیق فقر و فلاکت عمومی به حدی بود که به گفته‌ی خودِ آقایان مسئول نه تنها صاحب خانه شدن بلکه اجاره نشینی نیز برای اکثر خانواده‌ها دارد به رویا تبدیل میشود و ‌پدیده‌ی چادرخوابی در بالای پشت‌بام‌ها و پارک‌ها به امری رایج تبدیل شده است. تمام این وضعیت نشان دهنده‌ی این است که جامعه دارد با سرعت زیادی رو به نابودی میرود و اکثریت مردم به گرسنگی کشیده شده‌اند.

اواخر سال ۹۸ که خط فقر بالای ۸ میلیون تومان بود نمایندگان ضدکارگری در شورای عالی کار خط فقر را حدود ۵ میلیون اعلام کردند و با این وجود باز حداقل مزد کارگران را ۱۹۱۶۰۰۰ تومان تصویب نمودند و این یعنی حداقل ۴ برابر زیر خط فقر واقعی. اکنون که به قول یکی از همین نمایندگان ضدکارگری در شورای عالی کار، خط فقر به ۱۰ میلیون تومان در ماه رسیده است و بعضی‌ از همین منصوبینِ سرمایه‌داران در دولت دَم از ترمیم حداقل مزد کارگران میزنند، زمزمه‌هایی از تعیین مزد منطقه‌ای و صنفی در جلسات آینده‌ی شورای عالی کار به گوش میرسد.

عوامل‌ضدکارگریِ متشکل در نهاد کارفرمایی - دولتی “شورای عالی کار” که عده‌ای از آنها را فریبکارانه نماینده‌ی کارگری میخوانند، درصددند که با اقدامی ضدانسانی حداقل مزد کارگران را بر اساس مناطق جغرافیایی و صنوف مشخص، تعیین نمایند. با این کار در بعضی از مناطق جغرافیایی و برخی صنوف، میزانی حداقل مزد کارگران بقول خودشان ترمیم گردد و در مناطق و صنوف دیگر یا فریز گردد یا بسیار پایین‌تر افزایش پیدا کند. این پروژه‌ایست که سالهاست کارفرمایان، چه خصوصی و چه دولتی در پی آنند.

اما واقعیت اینجاست که طبقه کارگر ایران که بخاطر زیاده‌خواهی‌ها ‌و چپاولگری‌های سرمایه‌داران حاکم بر کشور به فقیرترین کارگران در جهان بدل گشته‌اند و پایین‌ترین نرخ دستمزد در سطح جهان را دریافت میکنند دیگر و بیشتر از این تاب تحمل این همه فلاکت را ندارند و قطعاً در مقابل این وضعیت بشدت غیرانسانی سکوت نخواهند کرد. سرمایه‌داران حاکم بر کشور تمامی ثروت‌های موجود در جامعه که حاصل دسترنج ما کارگران است را به یغما برده‌اند و خانواده‌های ما کارگران را از حداقلی‌ترین نیازهای زندگی محروم نموده‌اند. دور نیست روزی که طبقه کارگر ایران در مقابل این همه بیحقوقی و فلاکت تحمیل شده به زیست خود و خانواده‌هایشان بپاخیزد و بساط کُل مناسبات موجود را زیر و رو گرداند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران هرگونه تعیین مزد منطقه‌ای و صنفی را شمشیر کشیدن به روی کارگران ایران میداند و اعلام میدارد که هرچه زودتر باید بساط جلسات تعیین مزد حکومتی برچیده شود و مطابق نظر کارگران، همانگونه که کارگران اعتصابی صنایع نفتی نیز پیشتر اعلام کرده بودند حداقل مزد کارگران به بالای ۱۲ میلیون تومان در ماه افزایش یابد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- پانزدهم مهرماه نود و نه

*شبنم آشوری، ندا پیرخضرانیان، آرش جوهری و ائلوار قلی‌وند بازداشت شدند

صبح روز سه شنبه 15 مهر،شبنم آشوری مدیر مسئول و صاحب امتیاز نشریه آگاهنامه و ندا پیرخضرانیان، آرش جوهری و ائلوار قلی‌وند از فعالین اجتماعی بازداشت شدند.

*زندانی کردن اعضای کانون نویسندگان را محکوم می کنیم 

کانال تلگرامی سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه بتاریخ 14 مهرماه، اطلاعیه ای با عنوان« زندانی کردن اعضای کانون نویسندگان را محکوم می کنیم »را با امضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه وسندیکای کارگران کشت و صنعت نیشکر هفت تپه،برح زیر منتشرکرد:

شنبه(۵)  مهر ماه  ۹۹ آقایان رضا خندان (مهابادی)، بکتاش آبتین و کیوان باژن از اعضای کانون نویسندگان ایران برای اجرای احکام صادره به اتهام تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور. توسط قاضی مقیسه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب محکوم شده بودند و با تایید احکام بدوی در دادگاه تجدیدنظر به زندان اوین منتقل  شدند. براساس این اتهامات که همواره متوجه کلیه فعالان صنفی وسیاسی  مستقل بوده است، آقایان رضا خندان، بکتاش آبتین هر کدام به ۶ سال و کیوان باژن به ۳ سال و ۶ ماه زندان محکوم شده‌اند.این احکام نا عادلانه.

در حالی است  که کشور درگیر فقر  فلاکت و بیکاری روز افزون و تورم افسارگسیخته و ویروس کرونا و فساد گسترده می‌باشد، حاکمیت به جای پاسخگویی به مطالبات و خواسته‌های بحق مردم و تشکل‌های صنفی دست به سرکوب و بازداشت  زندانی کردن هر چه بیشتر نویسندگان  فعالان تشکل‌های سندیکایی و تشکل‌های مستقل کارگری، معلمان و فعالان مدنی معترضان به فقر و فلاکت در کشور می‌زند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه و سندیکای کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه، زندانی کردن این سه عضو کانون نویسندگان ایران را که سرکوب اهل قلم و همچنین دفاع از آزادی اندیشه و بیان بوده است را محکوم می‌کند و خواستار آزادی بی‌قید و شرط آنها و تمام فعالان صنفی کارگری و معلمان و فعالین مدنی همچنین معترضان به فقر و فلاکت که زندانی شده‌اند، می‌باشد.

*عدم پرداخت چند ماه حقوق،حق بیمه ومطالبات دیگر کارگران کارگران فضای سبز فاز صفر شهر جدید پرند

چند ماه حقوق،حق بیمه ومطالبات دیگر  کارگران کارگران فضای سبز فاز صفر شهر جدید پرند پرداخت نشده است.

درهمین رابطه روز سه شنبه 15 مهر،یکی از کارگران این شهرداری برای رسانه ای نوشت:چند ماهی هست که کارگران فضای سبز فاز صفر شهر جدید پرند حقوقی از پیمانکار دریافت نکردن و حتی از اونها به صورت شبانه روزی و حتی روز های تعطیل به خصوص جمعه ها و تاسوعا و عاشورا از اونها کار کشیدن و در قبال انجام ندادن کار اونها رو تهدید به اخراج کردن.

حتی دستمزد اضافه کاری هم قرار نیست به اونها بدن و چند ماه هم حقوق بیمه اونها رو پرداخت نکردن.

یادآوری:پرند شهری تازه تأسیس واقع در شهرستان رباط کریم استان تهران است. شهر پرند در 35 کیلومتری غرب تهران و در کنار اتوبان ساوه احداث شده است. شهر پرند تهران دارای 7 فاز است. فازهای صفر تا سه شامل املاک سنددار شرکتی یا شخصی‌ساز و فازهای 4 تا 6 شامل املاک مسکن مهر می‌شوند.

*جان باختن تکنسین اورژانس 115 تبریز حین کار براثر تصادف

روز دوشنبه 14 مهر،یک تکنسین اورژانس 115 تبریز بنام میلاد ایران نژاد حین کاربراثر تصادف  بین یک دستگاه تریلی با آمبولانس اورژانس 115 پایگاه بارگاه شهرستان چاروایماق،دردم جان باخت.

بنابه گزارش رسانه ای شده،تکنسین‌های این آمبولانس در حال امدادرسانی به حادثه واژگونی یک دستگاه کامیون در آزادراه پیامبر بودند  وتکنسین جان باخته قبل از برخورد تریلی با آمبولانس برای بردن تجهیزات به صحنه حادثه واژگونی کامیون، در کابین عقب حضور داشت .

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com