اخباروگزارشات کارگری اول آبان ماه ١٣٩٩

اخبار کارگرى
October 23, 2020

اخباروگزارشات کارگری اول آبان ماه ١٣٩٩

- برگزاری مراسم گرامیداشت زنده یاد نوید افکاری در چهلمین روز جان باختنش

- اعتصاب وتجمع کارگران شرکتی مخابرات فارس دراعتراض به سطح نازل حقوق وپرداخت نشدن بموقعش وعدم تبدیل وضعیت وپایمالی حقوقشان توسط شرکت های پیمانکاری مقابل ساختمان ستاد مخابرات

- ادامه اعتراضات مربیان پیش‌دبستانی یاسوج نسبت به بلاتکلیفی استخدامی با تجمع مقابل دفتر بهارستان نشین

- تجمع اعتراضی کارگران سایت پسماند صفیره نسبت به ادامه بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل ساختمان مرکزی شهرداری اهواز بدنبال آتش سوزی کانکس‌ استراحت کارگران

- از سرگیری اعتراضات کارگران پروژه بزرگراه اهر- مشگین ‌شهر دراعتراض به توخالی درآمدن وعده یک هفته ای مبنی بر پرداخت ماه ها حقوق معوقه

- ادامه بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی کارگران اخراجی راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قزوین علیرغم وعده و وعید محمدباقرنوبخت

- کنش های دامنه دار1000 کارگراخراجی  کارخانه برفاب  ندر اعتراض به ادامه بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی علیرغم وعده و وعیدها دستگاه قضایی و مسئولان طراز اول استان چهارمحال و بختیاری

- بیکاری 88 کارگر بدنبال تعطیلی کشتاره مرغ مانشت ایلام

- احضار وبازجویی 5 کارگر کشت وصنعت نیشکر هفت تپه

- بازداشت‌شدگان مهر ماه باید فورا و بی قید و شرط آزاد گردند

- بازداشت محمدخانی‌‎ مترجم، پژوهشگر و دانشجوی مقطع دکتری دانشگاه علامه طباطبائی در سه هفته پیش درسکوت خبری مطلق

- تجمعات مالکان باغ شهرهای شیراز مقابل سازمان جهاد کشاورزی استان و استانداری فارس برای جلوگیری از عملیات تخریب این باغ شهرها

- جان باختن یک کارگرجوان درهمدان براثرسقوط از طبقه چهارم یک ساختمان

*برگزاری مراسم گرامیداشت زنده یاد نوید افکاری در چهلمین روز جان باختنش

روز پنجشنبه اول آبان، مراسم گرامیداشت زنده یاد نوید افکاری در چهلمین روز جان باختنش باحضور خانواده ونزدیکان بر سر مزارش در روستای سنگر شیرازبرگزار شد.

براساس گزارشات  وفیلم های منتشره درشبکه های اجتماعی،نهادهای نظامی،اطلاعاتی و امنیتی با بستن جاده‌ی منتهی به قبرستان محل دفن نوید افکاری در روستای سنگر و با ایجاد ایست بازرسی در پلیس راه، تمامی اتومبیل‌ها را بازرسی می‌کردند.

همچنین اعضای خانواده افکاری و بستگان آنها توسط نهادهای امنیتی برای شرکت در مراسم و نحوه برگزاری با احضارهای تلفنی و بازداشت‌های ساعتی و... تهدید شدند.  فقط خانواده و بستگان نزدیک اجازه حضوربرسرمزار نوید درروستا سنگر و شرکت در مراسم را داشتند.

بنا بهمین گزارشات وفیلم های منتشره،دراین مراسم یادمان بخشهایی از صدای نوید افکاری که در تماسی از درون زندان منتشر شده بود پخش شد.

*اعتصاب وتجمع کارگران شرکتی مخابرات فارس دراعتراض به سطح نازل حقوق وپرداخت نشدن بموقعش وعدم تبدیل وضعیت وپایمالی حقوقشان توسط شرکت های پیمانکاری مقابل ساختمان ستاد مخابرات

روز چهارشنبه 30 مهر، کارگران شرکتی مخابرات استان فارس برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به سطح نازل حقوق وپرداخت نشدن بموقعش وعدم تبدیل وضعیت وپایمالی حقوقشان توسط شرکت های پیمانکاری دست از کارکشیدند و مقابل ساختمان ستاد مخابرات درکلانشهر شیراز اجتماع کردند.

تجمع کنندگان به خبرنگار یک رسانه گفتند: تبعیض سیستماتیک و قراردادهای حجمی بایستی پایان یابد و همه شرکتی‌های مخابرات باید به استخدام رسمی مخابرات درآیند. تنها به این ترتیب است که تبعیض میان کارکنان برچیده می‌شود.

آنها افزودند:در حالیکه رسمی‌ها سه برابر ما شرکتی‌ها حقوق می‌گیرند، ما نه امنیت شغلی داریم و نه امید به آینده. کارکنان شرکتی همگی تخصص، مهارت و تحصیلات دارند و باید در بدنه مخابرات جذب شوند.

کارگران معترض ادامه دادند: قراردادهای حجمی با شرکت‌ها که هیچ نظارتی بر عملکرد آنها در قبال نیروی کار نیست، بیش از گذشته حقوق شغلی پرسنل مخابرات را به مخاطره می‌اندازد. به گفته آنها «حجمی نمودن قراردادهای نیروی انسانی» ظلم مضاعف در حق کارکنان مخابرات است.

تجمع کنندگان همچنین بیانیه ای صادر کردند که بخشی از آن بقرارزیراست:مدیران ارشد مخابرات که می‌بایست در قبال سرنوشت همکاران بخش خصوصی در جهت ایجاد رفاه و امنیت شغلی و تامین خواسته‌های بحق آنان اهتمام ورزند، اکنون یک بار دیگر پا را فراتر گذاشته، جداسازی این پرسنل از یکدیگر را با حجمی نمودن قراردادها و قرارداد با پیمانکاران محلی، در دستور کار قرار داده اند. این اقدامات با توجه به مشکلات پیش روی شرکت‌های حجمی که از آن جمله کسر حداقل 500 هزار تومان از حقوق ناچیز فعلی، دیرکرد پرداخت حقوق و دستمزد بعضا تا 6 ماه، کم نمودن پرسنل در حال کار و نهایتا بازگشت به وضع اسفبار سال پیش می‌باشد، از هم پاشیده شدن بنیان خانواده پرسنل بخش خصوصی را مورد هدف قرار داده است.

*ادامه اعتراضات مربیان پیش‌دبستانی یاسوج نسبت به بلاتکلیفی استخدامی با تجمع مقابل دفتر بهارستان نشین

روز پنج شنبه اول آبان،جمعی از مربیان پیش دبستانی یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد درادامه اعتراضاتشان نسبت به بلاتکلیفی استخدامی دست به تجمع مقبل دفتربهارستان نشین  ازبویراحمد، دنا و مارگون زدند.

یکی از مربیان پیش دبستانی حاضر در این تجمع به خبرنگار رسانه ای گفت: بیشتر مربیان پیش دبستانی استان از سال 82تا85 بدون هیچ کد پرسنلی، بیمه و حمایتی از سوی آموزش و پرورش مشغول به کار بوده اند و بعنوان نیروی آزاد از ما استفاده می کنند.

وی افزود: در بیشتر استان‌های کشور مربیان پیش دبستانی استخدام آموزش و پرورش شدند اما در استان کهگیلویه و بویراحمد به بهانه نداشتن کد هیچ حمایتی در این زمینه از ما نشده است.

این مربی پیش دبستانی معترض ادامه داد: سال 95 فراخوان زده شد و مربیان پیش دبستانی استخدام شوند در این استان به این بهانه که نیروی پیش دبستانی دولتی نداریم این موضوع را پیگیری نکردند بلکه کتمان کردند. از مسئولان استانی بخصوص مدیرکل آموزش و پرورش انتظار داریم که این موضوع را پیگیری کنند تا ما به حق خودمان برسیم.

وی تصریح کرد: حدود 800مربی پیش دبستانی در سطح استان وجود دارد که180  نفر از این مربیان مربوط به قبل از سال 92 هستند.

یکی دیگر از این مربیان پیش دبتانی حاضر درتجمع گفت: خواستار حل مشکل مربیان پیش دبستانی استان کهگیلویه و بویراحمد از وزیر آموزش و پرورش هستیم .

وی افزود: از سازمان بازرسی و دیوان عدالت اداری درخواست داریم به این مساله ورود کنند تا حق ما ضایع نشود.

*تجمع اعتراضی کارگران سایت پسماند صفیره نسبت به ادامه بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل ساختمان مرکزی شهرداری اهواز بدنبال آتش سوزی کانکس‌ استراحت کارگران

روز دوشنبه 28 مهر بدنبال آتش سوزی کانکس‌ استراحت کارگران سایت پسماند صفیره،92 کارگراین سایت برای بنمایش گذاشتن چندین وچند باره شان نسبت به ادامه بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی دست به تجمع مقابل ساختمان مرکزی شهرداری کلانشهر اهواززدند.

روز پنج شنبه اول آبان یکی ازاین کارگران زن معترض به خبرنگار رسانه ای گفت: هفت ماه است خانه نشین شده‌ایم و حقوق و بیمه به ما تعلق نگرفته است و تنها بیمه خرداد امسال را برای ما پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه در این مدت هر ماه 10 روز سرکار می‌رفتیم و دوباره مرخصی اجباری و بدون حقوق به ما می‌دادند،اضافه کرد: جایی که به تازگی آتش گرفت محل دفن زباله ها نیست بلکه محل استراحت کارگران این سایت و غرفه ، کمدها و وسایل آنان است.

وی گفت: برای این که حق و حقوق ما را نپردازند سایت را راه‌اندازی نمی‌کنند و تنها هر روز وعده می‌دهند که به زودی به کار بر می‌گردید.

این کارگر اضافه کرد: در آخرین وعده به ما گفتند که دوشنبه 28 مهر به کار بر می‌گردید و همان روز آتش سوزی رخ داد و وسایل ما در غرفه‌ها سوخت که این آتش سوزی به نظر عمدی بوده است.

وی گفت: پس از خبردار شدن کارگران از این آتش سوزی، 92 نفر از کارگران در مقابل ساختمان مرکزی شهرداری اهواز تجمع کردیم و نمایندگان شورای اسلامی شهر اهواز قول مساعد برای بازگشت به کار به ما دادند البته بیشتر صحبت‌های آنها برای تغییر پیمانکار بود اما ما خواستار پرداخت حقوق و بیمه خود هستیم زیرا هر پیمانکاری سرکار آید همین مشکل را داریم. باید برای حقوق و بیمه کارگران سایت چاره ای اندیشیده شود.

*از سرگیری اعتراضات کارگران پروژه بزرگراه اهر- مشگین ‌شهر دراعتراض به توخالی درآمدن وعده یک هفته ای مبنی بر پرداخت ماه ها حقوق معوقه

کارگران پروژه بزرگراه اهر- مشگین ‌شهر بدنبال توخالی درآمدن ضرب‌العجل یک هفته ای اداره کار اهر مبنی بر پرداخت ماه ها حقوق معوقه اعتراضشان را از سرگرفتند.

برپایه گزارش رسانه ای شده بتاریخ1 آبان،پرداخت حقوق کارگران پروژه بزرگراه اهر- مشگین‌شهر علی‌رغم ضرب‌العجل یک هفته‌ای اداره کاراهر بازهم به تعویق افتاد.

بنا بهمین گزارش،ابتدا کارگران برای دو روز به منظور نشان دادن اعتراض خود، دست از کار کشیدند که با مداخله اداره کار شهرستان اهر و فرصت یک هفته‌ای جهت پرداخت حقوق کارگران به پیمانکار و مدیران شرکت تعیین کردند.

حال با اتمام فرصت یک هفته‌ای اداره کار اهر،حقوق معوقه کارگران معترض که از 4 الی 10 ماه است که حقوق از طرف کارفرما علیرغم مهلت مقرر از سوی اداره کار اهرپرداخت نشده است.

کارگران معترض گفتند: با وجود گرانی و تورم بی‌سابقه هنوز حقوق دریافت نکرده‌اند و چندین ماه است که در تأمین هزینه‌های زندگی‌شان به مشکل برخورده‌اند، این در حالی است که شرکت دلیل عدم پرداخت حقوق کارگران را نبود منابع مالی شرکت عنوان کرده و می‌گوید از وزارت راه و شهرسازی مطالبه دارد.

رئیس اداره کاراهر نیزبابیان اینکه  شرکت مذکور با وجود تعیین ضرب‌العجل یک هفته‌ای نتوانست حقوق معوقه کارگران را پرداخت کند اضافه کرد: کارگران از اداره کار انتظار حمایت دارند.

وی افزود: متأسفانه شرکت نتوانست یک هفته‌ای که برای پرداخت حقوق معوقه کارگران تعیین کرده بودیم به تعهدات خود عمل کنند و مدیران شرکت عنوان کرده‌اند که منابع مالی برای پرداخت حقوق کارگران را ندارند، از این‌رو تا 15 آبان‌ماه مهلت داده‌ایم تا حقوق کارگران را پرداخت کند در غیر این صورت به دستگاه قضائی معرفی می‌کنیم.

یادآوری:اعتصاب  دورزه کارگران پروژه بزرگراه اهر- مشگین ‌شهر دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق

روزهای دوشنبه و سه شنبه(21 و 22 مهر)، کارگران پروژه بزرگراه اهر- مشگین‌ شهر(شرکت پیمانکاری بلندپایه)برای انعکاس هرچه بیشترصدای اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق – 4 ماه تا یکسال – از رفتن برسرکارشان خودداری ودر محل کار تجمع کردند.

اعتصاب کارگران پروژه بزرگراه اهر- مشگین ‌شهرپس از دوروزبا پادرمیانی اداره کار شهرستان اهر وتعیین ضرب‌الاجل یک هفته‌ای برای شرکت پیمانکاری بلندپایه جهت پرداخت حقوق  خاتمه یافت.

روز پنج شنبه 24 مهر،رئیس اداره کارشهرستان اهر در استان آذربایجان شرقی به خبرنگار رسانه ای گفت:ضرب‌الاجلی به مدیران شرکت بلندپایه که مجری ساخت بزرگراه اهر- مشگین‌شهر است، داده‌ایم تا ظرف یک هفته آینده نسبت به پرداخت حقوق کارکنان اقدام کنند.

وی افزود:22مهرماه ابلاغیه به مدیران شرکت بلندپایه داده شد و طبق این ابلاغیه یک هفته مهلت داده‌ایم؛ در صورت بی‌اعتنایی به این تذکر، شرکت به دستگاه قضائی معرفی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه شرکت بلندپایه حدود 45 نفر پرسنل دارد که برخی از این کارکنان چهار تا شش ماه و برخی از کارکنان هم می‌گویند در حدود یک سال است که حقوقی دریافت نکرده‌اند،اضافه کرد: از مجموع کارکنان؛ پنج نفر کارگر پیمانکار بوده که ماهانه حقوق خود را دریافت می‌کنند.

*ادامه بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی کارگران اخراجی راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قزوین علیرغم وعده و وعید محمدباقرنوبخت

بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی 48 کارگر اخراجی راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قزوین علیرغم وعده و وعید3شهریور99 محمدباقرنوبخت درتجمع اعتراضی این کارگران همزمان با سفر وی،کماکان ادامه دارد.

روز پنج شنبه اول آبان یک منبع خبری محلی از توخالی درآمدن وعده محمدباقرنوبخت مبنی بربازگشت بکار وپرداخت مطالبات 48 کارگر اخراجی راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قزوین پس از گذشت 2 ماه خبرداد.

بنابه گزارش همین منبع، 48کارگر اخراجی راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قزوین وخانواده هایشان هفت ماه است که درآمد و حقوق و بیمه ندارند، فرزندانشان را با هزینه خصوصی حوزه بهداشت و درمان نزد پزشک می‌برند، جدیدترین اظهارنظرهای مسئولان اداره راه و شهرسازی و اداره راهداری قزوین نیز نشان می‌دهد که هیچ نهادی تمایلی برای به‌کارگیری این کارگران اخراجی ندارد!

نزدیک دوماه از وعده نوبخت معاون رئیس جمهور برای بازگشت به کار و پرداخت معوقات این کارگران می‌گذرد اما هنوز این وعده رنگ تحقق به خود نگرفته و از سوی دیگر مسئولان برنامه و بودجه قزوین می‌گویند بودجه وعده داده شده به استان قزوین تعلق گرفته اما نهاد و متولی دولتی برای برعهده گرفتن بازپرداخت این مطالبات و به‌کارگیری این کارگران وجود ندارد!

گویا قرار است این بودجه در قزوین سرگردان بماند و با بی‌تدبیری صورت گرفته از سوی مسئولان دولتی و به گردن نگرفتن حل مشکل بیکاری این کارگران به تهران برگشت داده شود!

درهمین رابطه:تجمع اعتراضی کارگرن اخراجی راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قزوین نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی همزمان با سفر نوبخت

روز دوشنبه 3 شهریور همزمان با سفر نوبخت به قزوین، کارگرن اخراجی راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قزوین درادامه اعتراضات دامنه دارشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی دست به تجمع در مسیربازگشت نوبخت از دهکده باراجین به مهمانسرازدند.

بنابه گزارشات رسانه ای شده بتاریخ 6 شهریور،بنا به وعده نوبخت قرارشده که تا پایان سال 99 قرارداد کارگرن اخراجی راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قزوین تمدید و بدهی و معوقات آنها نیز به حساب اداره کل راهداری استان واریز شود.

این کارگران که تعدادشان به 50نفرمی رسد 5 ماه است که به بهانه الکترونیکی شدن عوارضی‌ها از کار بیکار شده اند ودرحال دست وپنجه نرم کردن با مشکلات اقتصادی و معیشتی هستند ودرخلال این مدت بارها تجمعات اعتراضی در قزوین وتهران مقابل اداره کل راهداری،وزارت راه وشهرسازی واستانداری قزوین برپاکرده بودند.

*کنش های دامنه دار1000 کارگراخراجی  کارخانه برفاب  ندر اعتراض به ادامه بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی علیرغم وعده و وعیدها دستگاه قضایی و مسئولان طراز اول استان چهارمحال و بختیاری

کنش های 1000 کارگراخراجی  کارخانه برفاب  در اعتراض به ادامه بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی علیرغم وعده و وعیدها دستگاه قضایی و مسئولان طراز اول استان چهارمحال و بختیاری کماکان جریان دارد.

علیرغم وعده و وعیدها دستگاه قضایی و مسئولان طراز اول استان چهارمحال و بختیاری بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی 1000 کارگر  کارخانه برفاب کماکان ادامه دارد.

روز پنج شنبه اول آبان،یک کارگر اخراجی کارخانه برفاب به خبرنگار رسانه ای گفت: از سفر اقای رئیسی تا کنون هیچ جلسه‌ای به طور رسمی با ما برگزار نشد و هیچ یک از مسئولان مربوطه حاضر به تشکیل جلسه و دعوت از کارگران برای حل مشکلاتشان نشدند، ما و چند تن دیگر خودمان دوباره برای پیگیری وقت ملاقات می‌گیریم.

او از سه خواسته کارگران سخن به میان آورد واضافه کرد: کارگران به دنبال سه خواسته هستند؛ یکی سختی کار که مدارک آن موجود می‌باشد، دوم مابه التفاوت طرح طبقه بندی که از سال 76 در کشور اجرا شد اما در استان چهارمحال و بختیاری اجرا نشد و خواسته اخر اعمال ماده 20 قانون کار است.

این کارگر اخراجی به قدری با پرونده درگیر بوده که حالا ماده و تبصره‌ها را خوب توضیح می‌داد، اودرباره مابه التفاوت طرح طبقه‌بندی و ماده 20 قانون کار، گفت: طرح طبقه‌بندی، طرحی است که از همسانی تقریبی حقوق کارگران در هر زمینه‌ایی در سراسر کشور سخن می‌گوید که این طرح مصوب سال 76 است اما این طرح در این کارخانه اجرا نشد و به دلیل عدم اجرای این طرح در حقمان اجحاف شده و حداقل بیمه بیکاری را دریافت می‌کنیم.

وی ادامه داد: ماده 20 قانون کار می‌گوید اگر کارگری بدون دلیل و عذر موجه اخراج شود، سنوات آن کارگر براساس 45 روز است، ما هیچکدام از کارگرانمان با دلیل موجهی اخراج نشدند،فقط جریان برچسب اعتیاد به کارگران است که آن هم اگر واقعیت داشت، کارخانه موظف بود یک ماه حقوق کارگر را بدهد و تحت درمان باشد و اگر اصلاح نشد با تشخیص کمیته انضباطی اخراج شود که این مصداق بارز تعدیل نیرو بدون عذر موجه است.

او حالا از غصه‌ کارگری می‌گوید که از کار بیکار شده و همسرش در کما به سر می‌برد یا از آن یکی که دخترش دم بخت است و عرق شرم ناتوانی در تهیه جهیزیه بر جبین دارد و یا کارگر دیگری که دستش آسیب دیده و جایی برای ادامه کار ندارد و هزاران درد و رنجی که اگر از این کارگربشنویم، بار غصه بر سینه‌مان سنگینی می‌کند و با این اوضاع اقتصادی شاید بتوانیم کمی دردهای این کارگران را درک کنیم.

این کارگراخراجی معترض از کم محلی‌ها دل پری دارد و بیان می‌کند: چند روز پیش من و یکی از کارگران به تصمیم خود به ملاقات معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار رفتیم، در آنجا تازه ما بدهکار شدیم و این اقا به ما گفتند: مشکل‌ شما را اداره کار باید حل کند و اگر حل نمی‌کند دیگر اینجا مراجعه نکنید.او گلایه داشت که چرا این ماجرا را رسانه‌ای کردید!

این کارگر اخراجی با هزارجور تقلا مدارک را پیدا کرده بود و سخنش این بود که با نامه نگاری بین دو اداره مدارک به راحتی به دست می‌آید اما ما با هزار زحمت مدارک را پیدا کردیم، 4 ماه پیش تمامی مدارک را در اختیار اداره کار گذاشتیم اما گویا نیم نگاهی هم حتی به این مدارک نداشتند.

وی دررابطه با تعهد اجباری آسیب دیدگان جسمی توسط کارخانه و فوت شدگان گفت: کسانی که از نظر جسمی آسیب دیدند، شرکت از آن‌ها تعهد اجباری گرفت و وعده‌ ادامه کار در کارخانه را داد اما پس از گذشت یک ماه این کارگران را اخراج کرد.

وی در پایان تصریح کرد: کسی تا کنون پاسخ درستی به ما نداده و  به دنبال حل مشکل 1000 کارگر اخراجی نیستند، امروز با مشکلات معیشتی دست و پنجه نرم می‌کنیم و فقط هدف از پیگیری این مسئله، اجرای قانون و احقاق حقوق خود هستیم.

*بیکاری 88 کارگر بدنبال تعطیلی کشتاره مرغ مانشت ایلام

کشتاره مرغ مانشت ایلام و88 کارگرش بیکار وختنه نشین شدند.

روز پنج شنبه 1 آبان،رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغداران ایلام به خبرنگار رسانه ای گفت: به دلیل مشکلات عدیده از جمله قیمت گذاری مرغ و بالا بودن مالیات، تنها کشتارگاه مرغ ایلام تعطیل شده است.

وی افزود: برای رفع مشکلات کشتارگاه تلاش‌های بسیاری صورت پذیرفت اما نتیجه آن تعطیلی و خانه نشینی کارگران شد.

اوادامه داد:در این کشتارگاه 88 نفر به صورت مستقیم و بیش از 100 نفر به صورت غیر مستقیم مشغول به کار بودند که متاسفانه هم اکنون بیکار و جهت دریافت بیمه بیکاری به اداره کار و رفاه اجتماعی استان معرفی شده‌اند.

*احضار وبازجویی 5 کارگر کشت وصنعت نیشکر هفت تپه

گزارش های منتشره درشبکه های اجتماعی بتاریخ اول آبان،حاکی از احضار 5 کارگر کشت وصنعت نیشکر هفت تپه بنام های امید آزادی، عادل سرخه، ابراهیم عباسی، حسن کهنکی و صاحب ظهیری  به پاسگاه هفت تپه جهت بازجویی بدنبال شکایت کارفرمای شرکت می باشد.

*بازداشت محمدخانی‌ مترجم، پژوهشگر و دانشجوی مقطع دکتری دانشگاه علامه طباطبائی در سه هفته پیش درسکوت خبری مطلق

به گزارش اول آبان کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور،محمدخانی‌‎ مترجم، پژوهشگر و دانشجوی مقطع دکتری دانشگاه علامه طباطبائی10مهر توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در کمال تاسف خبر این بازداشت تا امروز منتشر نشده و مسکوت مانده بود

وی مترجم کتابهایی همچون بی‌خانمانی و سیاستگذاری اجتماعی، فرهنگ وبرنامه ریزی از سیمون آبرام و نظریه‌های جامعه شناسی پاتریک برت است.

*بازداشت‌شدگان مهر ماه باید فورا و بی قید و شرط آزاد گردند

بیانیه تشکلها و گروه های کارگری، بازنشستگان و فعالین دفاع از حقوق کودکان

بازداشت‌شدگان مهر ماه باید فورا و بی قید و شرط آزاد گردند.

ماه مهر امسال پر بود از بازداشت و ایجاد فضای ترس و وحشت. فعالین کارگر و اجتماعی زیادی مورد یورش دستگاه‌های اطلاعاتی و قضایی قرار گرفتند و روانه بازداشتگاه ها و شکنجه گاه های مخوف گردیدند.

واله زمانی فعال کارگری و عضو سندیکای نقاشان البرز، شبنم آشوری مدیر مسئول نشریه کارگری آگاهنامه، آرش جوهری، حنیف شادلو، سمیه کارگر، مهران رئوف و ناهید تقوی از جمله بازداشت شدگان این دوره هستند.

واله زمانی همان روز بازداشت، پس از پلمب مغازه (کافه) اجاره ایش آزاد می شود. اما با پلمب محل کسب و درآمد، او را تحت فشار اقتصادی گذاشته‌اند تا از مبارزه علیه فقر، گرسنگی و خفقان و سرکوب منصرف گردد.

شبنم آشوری دچار بیماری است و سمیه کارگر فاقد 90 درصد بینایی می باشد اما با این حال تحت بازجویی و فشار هستند.

یورش گسترده حکومت به فعالین کارگری و اجتماعی در آستانه آبان، سالگرد قتل عام جنایتکارانه بیش از 1500 انسان معترض به فقر و خفقان که در میان آنان کودکان نیز بودند، نشانه وحشت از به خیابان آمدن مردم معترض و دادخواه قربانیان آن کشتار است.

خانواده های کشته شدگان در  خیابان ها و به قتل رسیدگان زیر شکنجه در بازداشتگاه ها پس از خیزش آبان منتظر فرارسیدن سالگرد قتل عزیزانشان هستند تا فریاد دادخواهی خود را سر دهند و مردم عاصی از این همه ظلم بی گمان در کنارشان خواهند بود.

امروز که فقر و نداری به حدی رسیده است که ذهن و روان کودکان را نیز مورد هجوم قرار داده و هر روز شاهد خودکشی کودکی به خاطر نداشتن گوشی موبایل هستیم که بتواند با آن به شبکه شاد آموزش و پرورش وصل شود و درس بخواند، مردم بیش از هر زمان دیگری در گذشته حق دارند میلیونی به خیابان بیایند و خواهان محاکمه و مجازات عاملین فقر، گرسنگی و خودکشی در جامعه باشند.

اقدامات سرکوبگرانه و بازداشت و تحت تعقیب و تحت فشار قرار دادن فعالین کارگری و اجتماعی باید فورا متوقف شود و همه بازداشت شدگان باید بدون قید و شرط آزاد گردند.

 1/8/1399

1- اتحاد بازنشستگان ایران

2- انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه

3- سندیکای نقاشان البرز

4- گروهی از فعالین کارگری سقز

5-گروهی از فعالین لغو کار کودکان

*تجمعات مالکان باغ شهرهای شیراز مقابل سازمان جهاد کشاورزی استان و استانداری فارس برای جلوگیری از عملیات تخریب این باغ شهرها

روز چهارشنبه 30مهر،جمعی از مالکان باغ شهرهای شیرازبرای جلوگیری از عملیات تخریب این باغ شهرها مقابل جهاد کشاورزی استان و استانداری فارس تجمع کردند.

براساس گزارش رسانه ای شده بتاریخ 1 آبان،طی روزهای گذشته و با اجرای مانور گشت اراضی استان فارس، اخطارهایی بر در و دیوار باغشهری‌ها و ویلاهای روستای گردشگری قلات،گویم و غرب شیراز نقش بست که مدیران جهاد کشاورزی و مقامات قضایی این استان این اقدامات را در راستای مقابله با ساخت و ساز غیرمجاز در این منطقه عنوان کردند.

تجمع کنندگان گفتند: اخطار به تخریب و همچنین تخریب های سال گذشته که حوالی مهرماه 98 انجام شد بدون درنظر گرفتن منافع مالکینی بوده که در زمان خرید زمین‌ها به آنها اعلام شده بوده که با صدور مجوزهای لازم این اقدام صورت گرفته است.

حدود 300 نفر از مالکین باغشهری‌های شیراز که از سوی دستگاه‌های دولتی و قضایی عنوان شده بصورت غیرقانونی ساخته شده مقابل ساختمان استانداری فارس و جهاد کشاورزی این استان حضور یافتند.

یکی از  تجمع کنندگان گفت: مهرماه سال گذشته بدون اعلام قبلی به باغداران و مالکین باغشهری های منطقه ارمغان قلات، دستگاه های دولتی ازجمله امور اراضی جهاد کشاورزی فارس اقدام به تخریب بخشی از این باغشهری ها کرد و حدود 300 پلاک از این نوع تخریب شد.

وی افزود: در پی این اقدام مالکین این 300باغشهری در مهرماه سال 98 مقابل استانداری فارس و جهاد کشاورزی تجمع کردند که در پی آن رییس امور اراضی وقت جهاد کشاورزی وعده حل کردن موضوع را داد اما تاکنون هیچ اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: روز چهارشنبه، امور اراضی و دستگاه‌های اجرایی مرتبط به محل این باغشهری‌ها مراجعه و نوشته‌هایی بر در و دیوار این باغشهری‌ها مبنی بر ساخت و ساز غیرقانونی و انجام کد بندی و اخطار با هدف تخریب درج کرده‌اند.

وی اضافه کرد: در پی این اقدام و جلوگیری از تخریب این باغشهری‌ها امروز حدود 300 نفر از مالکین به نمایندگی از حدود 5 هزار پلاک مقابل ساختمان های جهاد کشاورزی و استانداری فارس تجمع کردند.

این مالک در ادامه به نمایندگی از سایرین بیان کرد: در اوایل دهه 70 دو نفر بخشی از زمین های منطقه قلات را در قالب موسسه ارمغان به مردم واگذار کردند.

وی افزود: علیرغم اینکه در آن زمان اعلام شد دولت مجوز واگذاری این زمین ها به مردم را صادر کرده اما طی چند سال اخیر دستگاه های اجرایی اعلام می کنند که ساخت و سازهای این منطقه غیرقانونی بوده است.

مانور مشترک گشت حفظ کاربری اراضی کشاورزی با همکاری متولیان امور زمین و هماهنگی دستگاه قضایی و نیروی انتظامی استان فارس از روز بیست و هفتم مهرماه 99 در مناطق شمال غربی شهرستان شیراز آغاز شده و تا دوم آبان ماه ادامه دارد.

*جان باختن یک کارگرجوان درهمدان براثرسقوط از طبقه چهارم یک ساختمان

روز چهارشنبه 30مهر،یک کارگر 30 ساله حین کاردرساختمان در حال احداث شهر همدان از طبقه چهارم سقوط و جان خود را از دست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com