اخباروگزارشات کارگری ٢٨ مهرماه ١٣٩٩

اخبار کارگرى
October 20, 2020

اخباروگزارشات کارگری ٢٨ مهرماه ١٣٩٩

- کارگران شاغل در عسلویه: متحد باشیم و جلوی تعرضات کارفرمایان و بازی با زندگی و معیشتمان بایستیم

- ادامه اعتصاب واعتراضات کارگران پالایشگاه گاز پارسیان

- اعتصاب وتجمعات اعتراضی کارگران شهرداری سریش آباد وارد هفته دوم شد

- تجمع اعتراضی آتش‌نشانان دهدشت نسبت به عدم پرداخت 3ماه حقوق وسال ها حق اضافه کاری و حق فنی

- تجمع اعتراضی بازنشستگان صنعت نفت نسبت به سطح نازل حقوق ،عدم همسان سازی حقوق با شاغلان،پرداخت نشدن مطالبات وعملکرد صندوق مقابل ساختمان صندوقهای بازنشستگی،پس انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت دراهواز

- تعدادی از رانندگان خطوط بی آرتی سامانه چهار دراعتراض به عدم پرداخت حقوق ، امروز دوشنبه ۲۸مهرماه چراغ های اتوبوس هایشان رابه نشانه اعتراض روشن کردند

- اعتراض مهمانداران و مامورین سیر قطارهای مسافرتی  نسبت به نداشتن امنیت شغلی ومعیشتی وعدم پاسخگویی مسئولان راه آهن

- افزایش دستگیری ها وسرکوب:  بازداشت یک فعال کارگری دیگر  و یورش به منزل  یک فعال  دانشجویی

- تجمع اعتراضی صنف تالارهای پذیرایی و صنوف وابسته تهران، کرج، ‌اسلامشهر و ...نسبت به بلاتکلیفی معیشتی 8 ماهه مقابل اتاق اصناف تهران

- تجمع مردانه مقابل مجلس برای اصلاح قانون مهریه

*کارگران شاغل در عسلویه: متحد باشیم و جلوی تعرضات کارفرمایان و بازی با زندگی و معیشتمان بایستیم

روز 26 مهر بود  که در بیانیه اعتراضی خود   از وضعیت نابسامان شغلی، خلف وعده ها و رو به اتمام رفتن بسیاری از پروژه های کاری و خطر اخراج ها نوشتیم و خواستهای فوری مان را اعلام داشتیم.

 اکنون که زمزمه های اعتراض در میان کارگران بلند است. پیمانکاران برای اینکه با اعتصاب مجدد آنان پروژه هایشان در این روزهای آخرش لنگ نشود، اعلام کرده اند که پیمانکار بعدی بخشی از آنان را به کار خواهد گرفت و البته بخشی از کارگران هم در فاز های مختلف کار گرفته اند.

 اما در این میان شماری از کارگران با پایان پروژه از کار بیکار میشوند. اینکه با کوچکترین واکنش ما عقب می نشینند و وعده میدهند، نشانه ترس از اتحاد مبارزاتی ما کارگران است.

بنابراین باید متحد باشیم و جلوی این تعرضات و بازی با زندگی و معیشتمان بایستیم.

 از اینرو با  رسانه ای کردن آخرین وضعیت مان، تا کید میکنیم که همه با هم بر خواستهای اعلام شده خود پافشاری کرده و یکصدا اتمام حجت میکنیم که اگر به مطالبات ما پاسخ داده نشود از جمله اگر دستمزدهای ما متناسب با افزایش سطح قیمت ها افزایش نیابد، اگر دستمزدهای معوقه ما فورا پرداخت نشود، اگر قرار دادهای موقت پیمانی به قراردادهای دائم تبدیل نشود و اگر بهبودی در وضعیت کاری و محیط زیستی ما انجام نگیرد،  دوباره دست به اعتصاب خواهیم زد.

- خواستار مزد برابر در برابر کار برابر با کارگران رسمی در صنعت نفت هستیم.

از سوی دو هزار کارگر پیمانی عسلویه

*ادامه اعتصاب واعتراضات کارگران پالایشگاه گاز پارسیان

کارگران پالایشگاه گاز پارسیان روزیکشنبه 27 مهر از خوابگاههای خود به نشانه اعتراض بیرون نیامده و اعتصاب را ادامه دادند و روزدوشنبه 28 مهرهم به اعتراض خود ادامه خواهند داد و کسی سرکار نخواهد رفت.

به گزارش کانال رسمی سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران، از روز 26 مهرماه کارگران پتروپالایش پالایشگاه لامرد به دلیل دروغگویی و عهدشکنی کارفرما در محوطه پالایشگاه دست به اعتراض و اعتصاب زدند. این کارگران که با موافقت کارفرما از افزایش حقوق های مصوب کمپین اعلامی از سوی سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران و گروه پایپینگ و اکیپ پروژه ای ها حمایت نموده بود و سرکار برگشته بودند.

در مردادماه کارفرما قول داد دیگر هیچ حقوقی  عقب نخواهد افتاد و برای نشان دادن حسن نیت خود حقوق ها را تا آخر تیرماه با کارگران اعتصابی تسویه کرد. در حال حاضر حقوق مرداد و شهریور کارگران را تسویه نکرده و حتا افزایش حقوق ها را هم اعمال ننموده است.

کارگران روزیکشنبه 27 مهر از خوابگاههای خود به نشانه اعتراض بیرون نیامده و اعتصاب را ادامه دادند و روزدوشنبه 28 مهرهم به اعتراض خود ادامه خواهند داد و کسی سرکار نخواهد رفت. البته روز یکشنبه سرپرستان به خوابگاهها سر زده و اعلام کردند که حق با کارگران است.

درهمین رابطه: اعتصاب وتجمع کارگران پالایشگاه گاز پارسیان دراعتراض به عدم پرداخت بموقع حقوق

روز شنبه 26 مهر،کارگران پالایشگاه گاز پارسیان واقع بر کناره بزرگراه لامرد - مهر- عسلویه در 30 کیلومتری شمال غربی لامرد و 12 کیلومتری جنوب شرقی مُهر دراستان فارس برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق دست از کارکشیدند ودراین دومین پالایشگاه گاز کشورتجمع کردند.

*اعتصاب وتجمعات اعتراضی کارگران شهرداری سریش آباد وارد هفته دوم شد

روز دوشنبه 28 مهر، اعتصاب وتجمعات اعتراضی کارگران شهرداری سریش آباد نسبت به عدم پرداخت حقوق و وعده های پوچ مسئولان وارد هفته دوم شد.

به گزارش یک منبع خبری محلی،روز یکشنبه بالأخره مدیرکل امور شهری استانداری کردستان برای پیگیری وضعیت به شهرستان قروه آمد. البته این آمدن تنها با برگزاری نشست در فرمانداری قروه آن هم پشت درهای بسته و بدون حضور خبرنگاران همراه بود و دیگر به میان پرسنل معترض نرفت.

بعد از این نشست چند ساعته «جمشید اسدی» در پاسخ به این سؤال که چه تصمیمی گرفته شد؟ تنها به این گفته بسنده کرد که تصمیماتی مبنی بر رفع مشکل گرفته شد و خوب پیش رفت و شما جزییات کامل تر را از فرماندار می توانید بپرسید.

در همین رابطه فرماندار شهرستان قروه با بیان اینکه شهرداری سریش آباد باید بتواند از داشته های خود استفاده کند، افزود: «تصمیم بر این شد که علاوه بر پرداخت بخشی از حقوق جامانده بتوان طلبی را که شهرداری از ادارات مختلف مربوط به کمیسیون ماده 77 دارد دریافت نماید و همچنین یکسری ماشین آلاتی که موجود هست به عنوان منبع درآمدزایی به کار گرفته شوند.

به گفته «حسین الماسی» دادن اختیارات لازم به شهرداری سریش آباد و در نظر گرفتن مبلغی برای پرداخت حقوق پرسنل از دیگر تصمیماتی بود که در این نشست گرفته شد.

به گزارش دوشنبه 28 مهر همین منبع،اعتصاب کارگران شهرداری سریش آباد همچنان ادامه دارد و این کارگران اعلام کرده اند تا زمانی که از پرداخت حقوق معوقه خود مطمئن نشوند دست از اعتصاب برنخواهند داشت.

درهمین رابطه:اعتصاب وتجمع دوباره کارگران شهرداری سریش آباد دراعتراض به عدم پرداخت حقوق و وعده های پوچ مسئولان

روز دوشنبه 21 مهر برای ششمین بار، کارگران شهرداری سریش آباد در شهرستان قروه استان کردستان دست از کار کشیده وبا برپایی تجمع اعتراشان را نسبت به عدم پرداخت حقوق و وعده های پوچ مسئولان بنمایش گذاشتند.

کارگران بنابه گفته های خودشان عزمشان جدی است و دیگر به وعده ها دلخوش نمی شوند و تا تسویه حساب کامل به اعتصاب خود پایان نمی دهند.

بنابه گزارش یک منبع خبری محلی،هفتم مرداد ماه سال جاری+ بود که اعتصاب چند روزه در شهرداری سریش آباد صورت گرفت و در نهایت با وعده های مختلف و تنها پرداخت یک ماه حقوق عقب افتاده آن هم بنا به گفته های کارگران نه به صورت کامل، این اعتصاب پایان یافت.

حال بعد از گذشت دو ماه و نیم از این اعتصاب خبر رسید که هیچ کدام از وعده های داده شده تحقق نیافته و وضعیت اقتصادی کارگران روز به روز در حال وخیم تر شدن است.

در هر صورت این بار کارگران بنابه گفته های خودشان عزمشان جدی است و دیگر به وعده ها دلخوش نمی شوند و تا تسویه حساب کامل به اعتصاب خود پایان نمی دهند.

این کارگران 5 ماه تمام است حقوق نگرفته اند و در این مدت نرخ ها روز به روز در حال افزایش است و معیشت این افراد با موج بی تفاوتی مسئولان در مرز خطر جدی قرار دارد.

*تجمع اعتراضی آتش‌نشانان دهدشت نسبت به عدم پرداخت 3ماه حقوق وسال ها حق اضافه کاری و حق فنی

روزیکشنبه 27 مهر،جمعی از کارکنان آتش نشانی دهدشت در استان کهگیلویه و بویراحمد برای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت 3ماه حقوق وسال ها حق اضافه کاری و حق فنی دست به تجمع مقابل ساختمان محل کارشان زدند.

 

تجمع کنندگان به خبرنگاریک رسانه محلی گفتند:سه ماه از مطالبات حقوقی در این وضعیت نابسامان طلبکار هستند.

آنها افزودند:علاوه بر حقوق معوقات سالهای گذشته هم پرداخت نگردیده است.بی نظمی در پرداخت حقوق و اضافه کاریها در سه سال اخیر در حالی ادامه دارد که قول داده اند و پرداخت نکرده اند .

یکی از کارکنان آتش نشانی نیزگفت: مشکلات ما اعم از پرداخت نشدن حقوق و اضافه کاری است که متاسفانه سیستم اداری شهرداری هیچگونه اهمیتی نمیدهند.

یکی دیگر از آتش نشانان معترض دهدشت گفت:پنج سال هست که اضافه کاری نداشته ایم در صورتیکه ما تعطیلی نداشته ایم و هیچگونه کم کاری انجام نداده ایم و از جان مایه گذاشتیم.

دیگر آتش نشان حاضر درتجمع گفت:نزدیک به دو سال هست که بخاطر شرایط کاری دچار بیماری آسم شده ام و دریغ از اضافه کاری و حق فنی و الان هم 3 ماه است که اصل حقوق را دریافت نکرده ایم انتظار داریم مسئولین امر توجه ویژای داشته باشند.

*تجمع اعتراضی بازنشستگان صنعت نفت نسبت به سطح نازل حقوق ،عدم همسان سازی حقوق با شاغلان،پرداخت نشدن مطالبات وعملکرد صندوق مقابل ساختمان صندوقهای بازنشستگی،پس انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت دراهواز

روز دوشنبه 28 مهر،جمعی از بازنشستگان صنعت نفت برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به سطح نازل حقوق ،عدم همسان سازی حقوق با شاغلان،پرداخت نشدن مطالبات وعملکرد صندوق دست به تجمع مقابل ساختمان صندوقهای بازنشستگی،پس انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت اهوازواقع در منطقه امانیه این کلانشهرزدند.

تجمع کنندگان خواستار اجرای موارد زیر شدند:

1- تغییر و اصلاح اساسنامه صندوق بازنشستگی نفت

2- اصلاح اضافات با توجه به تورم و اجرای آن از فروردین ماه 99

3- همسان سازی حقوق با کارکنان شاغل نفت

4- احقاق حق بازنشستگان کد 23

5- اجرای مصوبه 2727 مجلس شورای اسلامی و پرداخت مزایای مناطق جنگی ایثارگران و بازنشستگان

*تعدادی از رانندگان خطوط بی آرتی سامانه چهار دراعتراض به عدم پرداخت حقوق ، امروز دوشنبه ۲۸مهرماه چراغ های اتوبوس هایشان رابه نشانه اعتراض روشن کردند

به گزارش کانال سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه،رانندگان شرکت واحد بطور مرتب حقوقشان درروز ۲۷ هرماه پرداخت میشود درسال جاری حقوق رانندگان وکارگران شرکت واحد بارها از سوی مدیریت این شرکت با تاخیر پرداخت گردیده است که مشکلاتی را برای پرداخت اقساط برای  رانندگان بوجود آورده است .

*اعتراض مهمانداران و مامورین سیر قطارهای مسافرتی  نسبت به نداشتن امنیت شغلی ومعیشتی وعدم پاسخگویی مسئولان راه آهن

روز دوشنبه 28 مهر،مهمانداران و مامورین سیر قطارهای مسافرتی (شرکت های رهنورد و سیمرغ و ماربین و آهو دشت و ریل صبا و مهتاب و نگین رز) شامل لوکومتیران و آشپز و موتوریست و آشپز و سرمهمانداران اعتراضشان را نسبت به عدم پرداخت حقوق وحق بیمه واخراج تعدادی ازهمکاران بدون تحت پوشش بیمه قرارگرفتن و عدم پاسخگویی مسئولان رجا(راه آهن جمهوری اسلامی)رسانه ای کردند.

*افزایش دستگیری ها وسرکوب:  بازداشت یک فعال کارگری دیگر  و یورش به منزل  یک فعال  دانشجویی

طبق خبر رسیده مهران رئوف از فعالین کارگری شبانگاه 25 مهرماه پس از یورش ماموران امنیتی به منزل مسکونی ایشان در تهران بازداشت شد. ماموران پس از تجسس خانه، کلیه کتاب ها و دیگر وسایل شخصی از جمله کامپیوتر و موبایل متعلق به مهران رئوف را ضبط کردند و سپس او را به همراه وسایل ضبظ شده به دادسرای اوین منتقل کردند. تا کنون هیچ اطلاعی از وضعیت مهران رئوف وعلت بازداشت او در دست نیست.

 همچنین بنا بر گزارش ها در نیمه های همان شب ( 25 مهر) ماموران امنیتی به خانه الهام صمیمی فعال دانشجویی و دانشجوی انسان شناسی دانشگاه تهران هجوم بردند و کتاب ها، لوازم شخصی و وسایل الکترونیکی شامل موبایل و لپ تاپ وی و دیگر افراد ساکن در منزل ازجمله وسایل بستگان و مهمان های ایشان را ضبط کردند و با خود بردند. ماموران درجریان یورش، این فعال دانشجویی را به احضار و برخورد امنیتی و قضایی  تهدید کردند.

یورش به منازل مسکونی این فعالین و بازداشت مهران رئوف، ضبط وسایل شخصی ایشان و نیز ضبط وسایل از منزل الهام صمیمی و تهدید ایشان پس از آن صورت می گیرد که ماموران امنیتی  در یورش دیگر در 15 مهرماه، پنج نفر از فعالین کارگری و اجتماعی را دستگیر کردند.  طی آن  یورش،  شبنم آشوری مدیر مسئول و صاحب امتیاز نشریه آگاهنامه، الوار قلی وند، ندا پیر خضرانانیان، آرش جواهری و اندیشه صدری از فعالین کارگری و اجتماعی در منازل شخصی خود  در تهران توسط ماموران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. از علت بازداشت این فعالین، اتهام نسبت داده شده به آنها و محل نگهداری آنان نیز اطلاعی در دست نیست؛  بجز اینکه شبنم آشوری که به شدت بیمار است توانسته به خانواده خبر دهد که در زندان اوین  بسر می برد.

اتحاد بین المللی یک بار دیگر تداوم بازداشت ها و بگیر و ببند های  فعالین کارگری، اجتماعی و  سیاسی توسط رژیم جمهوری اسلامی را به شدت محکوم می کند و خواهان آزادی فوری و بدن قید شرط همه این فعالین از زندانهاست. ما همچنان به کمپین های کارگری و بین المللی خود برای افشای سرکوب گرهای این رژیم و جلب همبستگی بین المللی  برای رهایی  این  فعالین در بند ادامه می دهیم .

اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران

 18 اکتبر 2020

*تجمع اعتراضی صنف تالارهای پذیرایی و صنوف وابسته تهران، کرج، ‌اسلامشهر و ...نسبت به بلاتکلیفی معیشتی 8 ماهه مقابل اتاق اصناف تهران

روز دوشنبه 28 مهر،جمعی ازاعضای صنف تالارهای پذیرایی و صنوف وابسته تهران، کرج، ‌اسلامشهر و ... از جمله اعضای صنف عکاسان (فیلمبردان) ، فروشندگان پوشاک، و قنادان برای اعتراض به بلاتکلیفی معیشتی 8 ماهه درپی تعطیلی تالارها در چارچوب مقابله با بیماری کووید19 وعدم حمایت دولت دست به تجمع مقابل ساختمان اتاق اصناف تهران واقع در خیابان شریعتی زدند.

تجمع کنندگان به خبرنگار رسانه ای گفتند:با توجه به تعطیلی چند ماهه  تالارهای پذیرایی به دلیل شیوع ویروس کرونا در حال حاضر برخی از صنوف دیگر مانند رستوران‌ها، کارواش‌ها و حتی دفاتر اسناد رسمی اقدام به برگزاری جشن و مراسم می‌کنند  و در این مکان‌ها پذیرایی نیز انجام می‌شود.

تجمع کنندگان افزودند:اگر هدف  از تعطیلی تالارهای پذیرایی کنترل شیوع ویروس کرونا است چرا با برگزاری غیرمجاز مراسم عروسی و ... در دفاتر اسناد رسمی، کارواش ها و رستوران ها برخورد نمی شود.

آنها معتقدند که در این مکان ها بدون در نظر گرفتن مسائل بهداشتی مراسم جشن و عزاداری مردم برگزار می شود در حالی که به تالارهای پذیرایی که امکان رعایت پروتکل های بهداشتی را نیز دارند اجازه فعالیت داده نمی شود.

*تجمع مردانه مقابل مجلس برای اصلاح قانون مهریه

روز دوشنبه 28 مهر،شماری از مردان با تجمع مقابل مجلس خواهان اصلاح قانون مهریه شدند.

تجمع کنندگان به خبرنگاران گفتند:با توجه به افزایش قیمت سکه بسیاری از مردان دیگر توان پرداخت اقساط مهریه خود را ندارند و بر اساس قوانین موجود در خطر دستگیری و زندانی شدن قرار دارند.

akhbarkargari2468@gmail.com

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com